Справа № 815/2408/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 вересня 2018 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Самойлюк Г.П., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Любашівська районна державна адміністрація, Відділ освіти, молоді та спорту Любашівської районної державної адміністрації, Шликарівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Любашівського району Одеської області, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14 про скасування рішень №399-VII від 26.04.2017р., №402-VII від 26.04.2017р., №403-VII від 26.04.2017р., №404-VII від 26.04.2017р., №414-VII від 26.04.2017р., №416-VII від 26.04.2017р., №419-VII від 26.04.2017р., №421-VII від 26.04.2017р., №429-VII від 26.04.2017р., №431-VII, №433-VII від 26.04.2017р., №435-VII від 26.04.2017р., №439-VII від 26.04.2017р., -
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Гвоздавської сільської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Любашівська районна державна адміністрація, Відділ освіти, молоді та спорту Любашівської РДА, Шликарівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Любашівського району Одеської області, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, в якій позивач просить скасувати рішення Гвоздавської сільської ради:
№399-VII від 26.04.2017р. «Про надання дозволу гр. ОСОБА_12 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» ;
№402-VII від 26.04.2017р. «Про надання дозволу гр. ОСОБА_11 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» ;
№403-VII від 26.04.2017р. «Про надання дозволу гр. ОСОБА_13 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» ;
№404-VII від 26.04.2017р. «Про надання дозволу гр. ОСОБА_10 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» ;
№414-VII від 26.04.2017р. «Про надання дозволу гр. ОСОБА_9 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» ;
№416-VII від 26.04.2017р. «Про надання дозволу гр. ОСОБА_8 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» ;
№419-VII від 26.04.2017р. «Про надання дозволу гр. ОСОБА_7 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» ;
№421-VII від 26.04.2017р. «Про надання дозволу гр. ОСОБА_14 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» ;
№429-VII від 26.04.2017р. «Про надання дозволу гр. ОСОБА_6 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» ;
№431-VII від 26.04.2017р. «Про надання дозволу гр. ОСОБА_3 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» ;
№433-VII від 26.04.2017р. «Про надання дозволу гр. ОСОБА_5 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» ;
№435-VII від 26.04.2017р. «Про надання дозволу гр. ОСОБА_15 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» ;
№439-VII від 26.04.2017р. «Про надання дозволу гр. ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» .
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 23.02.2017р. позивач як учасник бойових дій звернувся до Гвоздавської сільської ради із заявою про надання йому дозволу на виготовлення проекту щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в межах села Володимирівка, однак рішенням відповідача № 443-VII від 26.04.2017р. у задоволенні вказаної заяви було відмовлено. На думку позивача, у задоволенні його заяви було відмовлено необґрунтовано та безпідставно та поряд з цим виділено тринадцять земельних ділянок іншим громадянам (ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14В.), які не мають статусу учасника АТО. Позивач акцентує увагу на тому, що на земельну ділянку площею 26 га, яку розподілено на сесії 26.04.2017р., згідно з розпорядженням Любашівської районної державної адміністрації № 507/Ад-2-10 від 28.10.2010р. вже було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою Шликарівському НВК щодо відведення в постійне користування для дослідницьких та навчальних цілей. Зазначене розпорядження не було скасованим станом на час прийняття оскаржуваних рішень та носило законний характер, а скасовано його лише 14.06.2017р. Позивач акцентував увагу на тому, що за приписами ч.5 ст. 116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Відповідач в обґрунтування правової позиції зазначив, що ОСОБА_1 письмового повідомлення про відмову в наданні земельної ділянки не надавалось, повідомлено останнього в телефонному режимі. За жодними письмовими роз'ясненнями стосовно відмови до сільської ради позивач не звертався. Вищевказана земельна ділянка є комунальною власністю сільської ради. У 2010 році розпорядженням Любашівської районної державної адміністрації було надано дозвіл Шликарівській ЗОШ на розробку проекту землеустрою для науково-дослідних цілей, однак останнє своїм правом не скористалася. В подальшому дане розпорядження було скасоване. До сільської ради на дану земельну ділянку надійшло 45 заяв, з яких 3 від учасників АТО. При цьому зазначено, що задоволено було 13 заяв. Клопотання відділу освіти та батьківського комітету Шлікарівської ЗОШ про скасування даних рішень депутатами сільської ради були відхилені.
Любашівською районною державною адміністрацією в обґрунтування правової позиції зазначено, що розпорядженням Любашівської районної державної адміністрації Одеської області № 507/Ад-2010 від 28.12.2010р. було надано Шликарівському навчально-виховному комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Любашівського району Одеської області дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування для дослідних та навчальних цілей, а згідно розпорядження №344/Ад-2017 від 14.06.2017р. вищезазначене розпорядження визнано таким, що втратило чинність, враховуючи, що така земельна ділянка розташована в межах населеного пункту села Володимирівка по вул. Квітковій та повноваження щодо розпорядження нею віднесені до компетенції органів місцевого самоврядування, а саме Гвоздавської сільської ради (ст.12, 122 ЗК України). Однак Гвоздавською сільською радою до прийняття розпорядження №344/Ад-2017 від 14.06.2017р. прийнято рішення про надання дозволу 13 громадянам на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельних ділянок розміром по 2,00 га ріллі кожному для ведення особистого селянського господарства.
Ухвалою судді Одеського окружного адміністративного суду від 11.06.2018р. відкрито провадження у справі та визначено, що справа буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження (з викликом сторін); встановлено відповідачу п'ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву; встановлено позивачу п'ятиденний строк з дня отримання відзиву для подання відповіді на відзив; встановлено відповідачу п'ятиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення; встановлено третім особам, які не заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору, п'ятиденний строк з дня отримання позову/відзиву подати письмові пояснення щодо позову або відзиву; встановлено учасникам справи п'ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання заяв з процесуальних питань; призначено судове засідання по справі на 03.07.2018 р. о 10 год. 00 хв.
Ухвалою суду від 03.07.2018 р. зобов'язано Гвоздавську сільську раду Любашівського району Одеської області надати до Одеського окружного адміністративного суду у строк до 20 серпня 2018 року належним чином засвідчені копії оскаржуваних у даній справі рішень та всіх документів, що послугували підставою для їх прийняття та, у разі наявності, доказів ознайомлення позивача зі змістом вказаних рішень; призначено проведення розгляду справи в порядку загального позовного провадження зі стадії проведення підготовчого засідання; підготовче засідання по справі призначено на 27.08.2018 р. о 15 год. 00 хв.
Ухвалою суду від 27.08.2018 р. визнано поважними причини пропуску строку звернення ОСОБА_1 до адміністративного суду з цим позовом.
Ухвалою суду від 27.08.2018 р. підготовче провадження у справі закрито; призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 25.09.2018 р. о 15 год. 00 хв.
У судове засідання 29.09.2018р. усі учасники справи не з'явились, явку представників не забезпечили, про дату, час та місце судового розгляду повідомлялись належним чином та завчасно.
Від представника позивача надійшло клопотання (вх. № ЕП/5301/18 від 24.09.2018 р.), в якому останній просив розглядати справу за його відсутності.
Від відповідача до суду надійшло клопотання (вх. № ЕП/19104/18 від 04.07.2018р.), в якому останній просив розглядати справу за відсутності представника.
Від Любашівської районної державної адміністрації надійшли письмові пояснення (вх. №18301/18 від 26.06.2018 р.), в яких викладено клопотання про розгляд справи за відсутності представника.
За приписами ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Враховуючи наведене, у зв'язку із неприбуттям у судове засідання 25.09.2018 р. всіх учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце судового розгляду, суд дійшов висновку про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі письмовими доказами.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд,-
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області №443- VII від 26.04.2017 р. відмовлено в наданні дозволу ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,00 га із земель сільськогосподарського призначення (а.с. 116).
Рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області №399-VII від 26.04.2017р. надано дозвіл гр. ОСОБА_12 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» .
Рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області №402-VII від 26.04.2017р. надано дозвіл гр. ОСОБА_11 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» .
Рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області №403-VII від 26.04.2017р. надано дозвіл гр. ОСОБА_13 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с.Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» .
Рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області №404-VII від 26.04.2017р. надано дозвіл гр. ОСОБА_10 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с.Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» .
Рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області №414-VII від 26.04.2017р. надано дозвіл гр. ОСОБА_9 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» .
Рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області №416-VII від 26.04.2017р. надано дозвіл гр. ОСОБА_8 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» .
Рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області №419-VII від 26.04.2017р. надано дозвіл гр. ОСОБА_7 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» .
Рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області №421-VII від 26.04.2017р. надано дозвіл гр. ОСОБА_14 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» .
Рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області №429-VII від 26.04.2017р. надано дозвіл гр. ОСОБА_6 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» .
Рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області №431-VII від 26.04.2017р. надано дозвіл гр. ОСОБА_3 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» .
Рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області №433-VII від 26.04.2017р. надано дозвіл гр. ОСОБА_5 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» .
Рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області №435-VII від 26.04.2017р. надано дозвіл гр. ОСОБА_15 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» .
Рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області №439-VII від 26.04.2017р. надано дозвіл гр. ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» .
Позивач, вважаючи зазначені рішення протиправними, звернувся до суду з даним позовом.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, ч. 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Таким чином, суд з'ясовує, чи використане повноваження, надане суб'єкту владних повноважень, з належною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотивовані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупередженості до особи, стосовно якої вчиняється дія; добросовісно, тобто щиро, правдиво, чесно; розсудливо, тобто доцільно з точки зору законів логіки і загальноприйнятих моральних стандартів; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорційно та адекватно; досягнення розумного балансу між публічними інтересами та інтересами конкретної особи.
Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону.
Положеннями ст. 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ст.81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки, зокрема, на підставі: безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Згідно ч.ч. 1, 2, 3 ст.22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
До земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо). Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до положень ч. 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_16 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_16 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 7 ст. 118 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності, зокрема для ведення особистого селянського господарства - не більше 2 гектарів (п. б ч.1 ст.121 ЗК України).
Згідно абз.1 ч.3 ст.123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Судом досліджено матеріали, які подавались ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14 разом з заявами, та встановлено, що останні при зверненні до відповідача з відповідними заявами про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки подали всі необхідні документи, передбачені нормами ЗК України.
Закон України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 22.10.1993 №3551-ХІІ (зі змінами та доповненнями, далі - Закон №3551-ХІІ) визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.
Згідно з п. 14 ч. 1 ст. 12 Закону №3551-ХІІ учасникам бойових дій надаються, зокрема, такі пільги як першочергове забезпечення жилою площею осіб, які потребують поліпшення житлових умов, та першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, першочерговий ремонт жилих будинків і квартир цих осіб та забезпечення їх паливом.
З наведеного випливає наявність в учасників бойових дій права на першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва.
Набуття права на земельні ділянки учасниками АТО реалізується на загальних підставах згідно вимог чинного законодавства, зокрема ст.ст. 116, 118, 121 ЗК України.
Відповідно до окремого доручення голови Держземагентства України від 01 липня 2014 року №349/3-14-0.1 щодо забезпечення земельними ділянками учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції, які ще не скористалися правом безкоштовної приватизації землі, зазначені особи мають першочергову можливість отримати у власність земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель та споруд, ведення садівництва, індивідуального дачного будівництва та для ведення особистого селянського господарства.
Матеріали справи свідчать про наявність у позивача статусу учасника бойових дій, що відповідачем не заперечується.
Згідно інформації для учасників АТО та членів їх сімей, яка міститься на офіційному сайті Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, в переліку зарезервованих земельних ділянок учасникам АТО, значаться земельні ділянки на території Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області, а саме земельний масив орієнтовною площею 43 га.
Щодо доводів позивача про порушення відповідачем при прийнятті оскаржуваних наказів вимог ч. 5 ст. 116 ЗК України, суд зазначає наступне.
Позивач акцентує увагу на тому, що на момент прийняття оскаржуваних рішень було чинним розпорядження Любашівської районної державної адміністрації № 507/Ад-2-10 від 28.10.2010р., яким було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою Шликарівському НВК щодо відведення в постійне користування для дослідницьких та навчальних цілей. На думку позивача, згода землекористувача була отримана після того, як земельна ділянка була передана у власніть.
За змістом ст.ст.118, 122 ЗК України надання відповідного дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є одним з етапів погодження і оформлення документів, які відповідно до вимог чинного законодавства є необхідними для прийняття компетентним органом рішення про набуття громадянами земель у власність.
При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає прийняття позитивного рішення про надання її у власність, оскільки процес передачі земельної ділянки громадянам у власність є стадійним, зокрема, першою стадією якого є надання уповноваженим органом дозволу на розробку проекту землеустрою, що свідчить про відсутність у відповідача підстав для встановлення будь-яких обмежень у надані дозволу на розробку проекту землеустрою іншій особі при дотриманні нею вимог вказаних статей Земельного кодексу України.
Аналогічну правову позицію висловлено ОСОБА_16 Судом у постанові від 24 вересня 2018 року у справі №814/1239/16 (адміністративне провадження №К/9901/13170/18), яка відповідно до приписів ч. 5 ст. 242 КАС України враховується судом при вирішенні даного спору.
При вирішенні спору суд також враховує, що 21.09.2017р. (вих. № 47/7412) за результатами розгляду звернення Любашівської районної державної адміністрації Любашівським ВП Балтського ВП ГУНП в Одеській області повідомлено, що відповідно до норм земельного законодавства Гвоздавська сільська рада має право розпоряджатися земельною ділянкою площею 26 га, оскільки дана земельна ділянка розташована в межах села Володимирівка, що свідчить про законність рішень останньої від 26.04.20117р.
Крім того, суд зазначає, що відповідно до ч.2 ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до Рішення Конституційного суду України від 25.11.1997р. №6-зп по справі 18/1148-97 частину другу статті 55 Конституції України необхідно розуміти так, що кожен, тобто громадянин України, іноземець, особа без громадянства має гарантоване державою право оскаржити в суді загальної юрисдикції рішення, дії чи бездіяльність будь-якого органу державної влади, органу місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, якщо громадянин України, іноземець, особа без громадянства вважають, що їх рішення, дія чи бездіяльність порушують або ущемлюють права і свободи громадянина України, іноземця, особи без громадянства чи перешкоджають їх здійсненню, а тому потребують правового захисту в суді.
З викладеної правової позиції Конституційного Суду України випливає, що підставою для звернення особи до суду з позовом щодо оскарження рішення, дії чи бездіяльності будь-якого органу державної влади, органу місцевого самоврядування, посадових і службових осіб є наявність у позивача переконання в порушенні його прав або свобод чи в існуванні перешкод у здійсненні цих прав.
Вказаний принцип також закріплений у ч.1 ст.5 КАС України, який визначає, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
З аналізу ст.5 КАС України випливає висновок, що належним захистом порушеного права є звернута до суду процесуальна вимога щодо визнання протиправною певної (конкретної) дії або бездіяльності, зобовязання відповідача вчинити певну (конкретну) дію, яка узгоджується із ч.2 ст.245 КАС України, що відповідає матеріально-правовому інтересу позивача, який останній вважає порушеним та на захист якого звертається до суду.
За приписами ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, рішенням Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області № 443-VII від 26.04.2017р. відмовлено у наданні дозволу ОСОБА_17 на виготовлення проекту щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га із земель сільськогосподарського призначення (а.с. 54).
Однак позовна заява не містить вимог щодо визнання протиправною певної (конкретної) дії або бездіяльності відповідача, зобов'язання відповідача вчинити певну (конкретну) дію, яка узгоджується із ч.2 ст.245 КАС України, що б відповідали матеріально-правовому інтересу позивача, який останній вважає порушеним та на захист якого звертається до суду. Позивач не оскаржує рішення про відмову йому в наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,00 га із земель сільськогосподарського призначення, не заявлено позовних вимог щодо зобов'язання вчинити певні дії задля відновлення прав чи інтересів позивача, які останній вважає порушеними.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, позивач звертався до відповідача із заявою про надання дозволу на розробленння проекту землеустрою щодо земельної ділянки в межах села Володимирівка Любашівського району Одеської області площею 2 га. До зазначеної заяви позивач додавав викопіювання з графічних матеріалів, де зазначив бажане місцерозташування земельної ділянки площею 2 га.
При цьому суд звертає увагу, що позивач оскаржує рішення відповідача щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (загальна орієнтровна площа якої становила 26 га) у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: с. Володимирівка, вул. Квіткова, Любашівського району Одеської області» тринадцяти особам (кожному орієнтовною площею 2 га), жодним чином не зазначивши як саме кожне з них безпосередньо порушує права та законні інтереси позивача.
Застосування різних способів захисту порушеного права позивача повинно відбуватися з урахуванням конкретних обставин справи в кожному окремому випадку. Обов'язковою умовою скасування рішення суб'єкта владних повноважень є також наявність факту порушення прав чи охоронюваних законом інтересів позивача у справі. Відсутність порушеного права та неправильний спосіб захисту встановлюються при розгляді справи по суті і є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
Суд наголошує, що захист прав здійснюється у разі їх порушення. З цього слідує, що під час розгляду кожної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав позивача, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо позивач не довів факту порушення особисто своїх прав, то навіть у разі, якщо дії суб'єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає. Звернення до суду є способом захисту порушених суб'єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах.
Об'єктом судового захисту є права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб. Для розкриття цих категорій необхідно звернути увагу на Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення окремих положень частини першої статті 4 ЦПК України (справа про охоронюваний законом інтерес) від 01 грудня 2004 року №18-рп/2004 (справа N 1-10/2004). Системний аналіз, який проведено Конституційним Судом України, свідчить, що поняття "охоронюваний законом інтерес" у всіх випадках вживання його у законах України у логічно-смисловому зв'язку з поняттям "права" має один і той же зміст.
З урахуванням наведених вище міркувань Конституційний Суд України вирішив, що поняття "охоронюваний законом інтерес" треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.
Суд вважає за необхідне наголосити на тому, що відповідно до приписів ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Наведена процесуальна норма кореспондується з положеннями ч.1 ст. 19 КАС України, відповідно до якої юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із субєктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Беручи до уваги наведене, виходячи з системного аналізу норм чинного законодавства, враховуючи встановлені обставини, суд дійшов висновку про безпідставність та необґрунтованість позовних вимог ОСОБА_1 та відсутність підстав для їх задоволення.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно зясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв'язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є субєктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань субєкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивач звільнений від сплати судового збору на підставі п.13 ч.1 ст. 5 Закону України Про судовий збір .
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 8, 9, 10, 77, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 295, 297 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 (66520, Одеська область, Любашівський район, с. Гвоздавка Друга, вул. Яблунева, 149; реєстраційний номер облікової кмртки платника податків НОМЕР_1) до Гвоздавської сільської ради Любашівського району Одеської області (66520, Одеська обл., Любашівський район, село Гвоздавка Друга; код ЄДРПОУ 04380086), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Любашівська районна державна адміністрація (66502, Одеська обл., Любашівський район, селище міського типу Любашівка, вулиця Софіївська, будинок 97; код ЄДРПОУ 04057184), Відділ освіти, молоді та спорту Любашівської районної державної адміністрації (66502, Одеська обл., Любашівський район, селище міського типу Любашівка, вулиця Володимира Князя, будинок 132; код ЄДРПОУ 02145228), Шликарівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Любашівського району Одеської області (66522, Одеська обл., Любашівський район, село Шликареве; код ЄДРПОУ 34029698), ОСОБА_2 (66520, Одеська область, Любашівський район, с. Гвоздавка Перша, вул. Надії, 15; реєстраційний номер облікової кмртки платника податків НОМЕР_2), ОСОБА_3 Михайлович (66521, Одеська область, Любашівський район, с. Солтанівка, вул. Зіркова, 5; реєстраційний номер облікової кмртки платника податків 18001613073), ОСОБА_4 (66521, Одеська область, Любашівський район, с. Солтанівка, вул. Молодіжна, 58; реєстраційний номер облікової кмртки платника податків НОМЕР_3), ОСОБА_5 (66520, Одеська область, Любашівський район, с. Гвоздавка Перша, вул. Сонячна, 3; реєстраційний номер облікової кмртки платника податків НОМЕР_4), ОСОБА_6 (66520, Одеська область, Любашівський район, с. Гвоздавка Друга, вул. Квіткова, 33; реєстраційний номер облікової кмртки платника податків 32822508906), ОСОБА_7 (66520, Одеська область, Любашівський район, с. Гвоздавка Друга, вул. Кар'єрна, 15; реєстраційний номер облікової кмртки платника податків НОМЕР_5), ОСОБА_8 (66520, Одеська область, Любашівський район, с. Гвоздавка Друга, вул. Квіткова, 8; реєстраційний номер облікової кмртки платника податків НОМЕР_6), ОСОБА_9 (66521, Одеська область, Любашівський район, с. Солтанівка, вул. Молодіжна, 21; реєстраційний номер облікової кмртки платника податків НОМЕР_7), ОСОБА_10 (66520, Одеська область, Любашівський район, с. Гвоздавка Друга, вул. Яблунева, 39; номер та серія паспорта КК777180), ОСОБА_11 (66521, Одеська область, Любашівський район, с. Солтанівка, вул. Зіркова, 6; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_8), ОСОБА_12 (66514, АДРЕСА_1; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_9), ОСОБА_13 (66520, Одеська область, Любашівський район, с. Гвоздавка Друга, вул. Кар'єрна, 33; реєстраційний номер облікової картки платника податків 34387707349), ОСОБА_14 (66520, Одеська область, Любашівський район, с. Гвоздавка Друга, вул. Яблунева, 44; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_10) про скасування рішень №399-VII від 26.04.2017р., №402-VII від 26.04.2017р., №403-VII від 26.04.2017р., №404-VII від 26.04.2017р., №414-VII від 26.04.2017р., №416-VII від 26.04.2017р., №419-VII від 26.04.2017р., №421-VII від 26.04.2017р., №429-VII від 26.04.2017р., №431-VII, №433-VII від 26.04.2017р., №435-VII від 26.04.2017р., №439-VII від 26.04.2017р.,- відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до п.15.5 ч.1 розділу VІІ Перехідні положення КАС України через Одеський окружний адміністративний суд до Одеського апеляційного адміністративного суду.
Суддя: Г.П. Самойлюк
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2018 |
Оприлюднено | 01.10.2018 |
Номер документу | 76795913 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Самойлюк Г. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні