Рішення
від 18.09.2018 по справі 748/5/18
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Провадження №2/748/164/18 Єдиний унікальний № 748/5/18

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"18" вересня 2018 р.м. Чернігів

Чернігівський районний суд Чернігівської області у складі:

головуючого судді Олещенко В.І.,

при секретарі Авраменко Ю.М.,

за участю:

прокурора - Оліфір А.В.,

представника ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області - ОСОБА_1,

представника відповідачів ОСОБА_2 та ОСОБА_3 - ОСОБА_4,

представника відповідачів ОСОБА_5 та ОСОБА_6 - ОСОБА_7,

представника 3-ї особи Черниської сільської ради

Чернігівського району Чернігівської області ОСОБА_8,

представника 3-ї особи Чернігівської РДА - ОСОБА_9, ОСОБА_10,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Чернігові цивільну справу за позовом заступника прокурора Чернігівської області до Головного Управління Держгеокадастру у Чернігівській області, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_13, треті особи на стороні позивача: Черниська сільська рада Чернігівського району, Чернігівської області, Чернігівська районна державна адміністрація, про визнання недійсними накази та визнання недійсною реєстрацію права власності на земельні ділянки ,-

В С Т А Н О В И В :

Заступник прокурора Чернігівської області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_14 Управління Держгеокадастру у Чернігівській області, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_13, в якому просить:

-визнати недійсним наказ ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 18.07.2016 року № 25-10980/14-16-сг, яким ОСОБА_11 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки на території Черниської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області, площею 2 га для ведення особистого селянського господарства; визнати недійсним наказ ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 10.08.2017 року № 25-12136/14-17-сг, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_11 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6034) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану на території Черниської сільської ради Чернігівського району; визнати недійсною державну реєстрацію права власності ОСОБА_11 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6034) для ведення особистого селянського господарства на території Черниської сільської ради Чернігівського району, здійснену 04.09.2017 року приватним нотаріусом Чернігівського міського нотаріального округу ОСОБА_15 та скасувати відповідний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно номер запису про право власності 22228427;

-визнати недійсним наказ ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 18.07.2016 року № 25-10977/14-16-сг, яким ОСОБА_12 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки на території Черниської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області площею 2 га для ведення особистого селянського господарства; визнати недійсним наказ ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 19.12.2016 року № 25-20815/14-16-сг, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_12 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6033) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану на території Черниської сільської ради Чернігівського району; визнати недійсною державну реєстрацію права власності ОСОБА_12 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6033) для ведення особистого селянського господарства на території Черниської сільської ради Чернігівського району, здійснену 14.03.2017 року приватним нотаріусом Чернігівського міського нотаріального округу ОСОБА_15 та скасувати відповідний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно номер запису про право власності 19472533;

-визнати недійсним наказ ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 16.08.2016 року № 25-12655/14-16-сг, яким ОСОБА_5 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки на території Черниської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області площею 2 га для ведення особистого селянського господарства; визнати недійсним наказ ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 30.11.2016 року № 25-19426/14-16-сг, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_5 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6032) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану на території Черниської сільської ради Чернігівського району; визнати недійсною державну реєстрацію права власності ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6032) для ведення особистого селянського господарства на території Черниської сільської ради Чернігівського району, здійснену 03.05.2017 року приватним нотаріусом Чернігівського міського нотаріального округу ОСОБА_16 та скасувати відповідний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно номер запису про право власності 20265709;

-визнати недійсним наказ ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 18.07.2016 року № 25-10984/14-16-сг, яким ОСОБА_6 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки на території Черниської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області площею 2 га для ведення особистого селянського господарства; визнати недійсним наказ ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 19.12.2016 року № 25-20821/14-16-сг, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_6 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6031) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану на території Черниської сільської ради Чернігівського району; Визнати недійсною державну реєстрацію права власності ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6031) для ведення особистого селянського господарства на території Черниської сільської ради Чернігівського району, здійснену 27.04.2017 року Управлінням адміністративних послуг Чернігівської міської ради та скасувати відповідний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно номер запису про право власності 20225714; визнати недійсним наказ ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 15.07.2016 року № 25-10901/14-16-сг, яким ОСОБА_13 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки на території Черниської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області площею 2 га для ведення особистого селянського господарства;

-визнати недійсним наказ ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 24.10.2016 року № 25-17036/14-16-сг, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_13 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6029) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану на території Черниської сільської ради Чернігівського району; визнати недійсною державну реєстрацію права власності ОСОБА_13 на земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6029) для ведення особистого селянського господарства на території Черниської сільської ради Чернігівського району, здійснену 11.11.2016 року Комунальним підприємством Реєстраційне бюро Іванівської сільської ради Чернігівського району та скасувати відповідний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер запису про право власності 17449402; Стягнути з відповідачів у солідарному порядку відповідно до вимог щодо кожного з них на користь прокуратури Чернігівської області сплачений судовий збір.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що відведення відповідачам ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_5, ОСОБА_6 та ОСОБА_13 у власність земельних ділянок суперечить чинному законодавству та порушує інтереси територіальної громади. Ці земельні ділянки сформовано за рахунок земель, які використовуються на підставі рішення Чернігівської районної ради народних депутатів Чернігівської області від 05.07.1991 територіальної громадою с. Черниш як громадське пасовище. Рішенням виконкому Черниської сільської ради народних депутатів від 20.10.1995 № 49 Колективному сільськогосподарському підприємству імені Шевченка (с. Черниш Чернігівського району) передано у колективну власність 3700,6 га згідно плану. Вилучення спірних земельних ділянок на території Черниської сільради, наданої для громадського пасовища, ні у територіальної громади с. Черниш, ні у членів КСП не проводилося, земельні ділянки колективної власності після припинення діяльності підприємства ні у комунальну власність, ні у державну власність не передавалися. Державний акт на право колективної власності на землю, виданий Черниською сільською радою народних депутатів на земельну ділянку площею 3700,6 га колективному сільськогосподарському підприємству імені Шевченка серії ЧН №019 від 20.11.1995 та запис про реєстрацію державного акту, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за №35 не скасовано, а отже і право колективної власності на землю, на даний час є чинними. Відповідно і державної реєстрації припинення права колективної власності на земельну ділянку, яку передано у колективну власність, не проведено. Оскільки право колективної власності на спірні земельні ділянки законом або судом не скасовано, припинення такого права відповідно до закону не зареєстровано, а відтак Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області не мало права розпоряджатися земельними ділянками, які входять до складу цих земель. Спірні земельні ділянки сформовано без їх фактичного вилучення з постійного користування колективного сільськогосподарського підприємства КСП ім. Шевченка, чим Головне управління Держгеокадастру в області порушило вимоги ст. ст. 30, 122, 149 ЗК України. ОСОБА_14 управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області відведено у власність громадянам земельні ділянки загальною площею 10 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель, право власності на які посвідчено державним актом на право колективної власності та на момент відведення перебували у користуванні інших осіб без їх вилучення у попереднього землекористувача, порушено вимоги ст.ст. 34, 118, 149 ЗК України. Крім того, усупереч чинному законодавству, проекти землеустрою земельних ділянок площею 10 га, наданих у власність відповідачам, Черниською сільською радою як суміжним землекористувачем, а також як органом місцевого самоврядування, уповноваженим на погодження проектів землеустрою згідно ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , не погоджувався. Окрім цього, при прийнятті вищевказаних наказів ГУ Держгеокадастром в області порушено вимоги глави 4 Земельного кодексу України, а саме відбулася зміна виду цільового призначення спірних земельних ділянок за відсутності відповідного рішення.

Представник відповідача ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області надіслав суду відзив на позовну заяву, в якому йдеться про невизнання позовних вимог прокурора. Ставить під сумнів представництво прокурора у суді, оскільки даний позов прокурора спрямований на захист територіальної громади, а не держави. Також зазначає, що оспорювані накази не є правочинами, а тому не можуть визнаватися недійсними за правилами недійсності правочинів. Крім того, зазначає що відповідачам земельні ділянки були надані згідно з чинним законодавством. Після надходження відповідних заяв про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки ОСОБА_14 управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області було скеровано відповідний запит до управління Держгеокадастру у Чернігівському районі про надання необхідної інформації щодо правового статусу земельних ділянок, що планувалися до відведення. Управлінням Держгеокадастру у Чернігівському районі Чернігівської області надавалася інформація про те, що земельні ділянки розташовані на території Черниської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області на землях запасу сільськогосподарського призначення державної власності, склад угідь - пасовище. Також, додатково в межах розгляду заявленого позову зроблено запит до Міжрайонного управління у Ріпкинському та Чернігівському районах стосовно надання інформації та документів, що підтверджують правовий статус спірних земельних ділянок. Відповідно до наданої інформації спірні земельні ділянки, що надані у власність відповідачам, не включені до державного акту на право колективної власності на землю, виданого колективному сільськогосподарському підприємству ім. Шевченка. Оскільки територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин не було відмовлено в погодженні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок відповідачам для ведення особистого селянського господарства з підстав відповідності його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації, проекти були погоджені, а земельні ділянки були сформовані і зареєстровані в Державному земельному кадастрі, і відповідно у ОСОБА_14 управління Держгеокадастру не було правових підстав відмовити у затвердженні документації із землеустрою та наданні земельних ділянок у власність.

Відповідач ОСОБА_6 у відзиві на позов зазначає свою незгоду з позовними вимогами. Вказує, що твердження позивача, що спірна земельна ділянка, яка належить йому на праві власності, входить в склад пасовища, яким має право користуватися громада с.Черниш, а також що даною земельною ділянкою має право розпоряджатися виключно Черниська сільська, не відповідає вимогам чинного законодавства та фактичним обставинам. Позивач безпідставно стверджує, що спірна земельна ділянка входить в склад ділянок, на які було видано Державний акт на право колективної власності КСП ім. Шевченка, такі твердження є припущеннями позивача. Черниська сільська рада не повинна була погоджувати межі, оскільки вона не є суміжним землекористувачем і такий обов'язок не передбачений жодним нормативно-правовим актом. Черниською сільською радою в порядку та у спосіб, передбачений чинним законодавством, не було створено та належним чином зареєстровано громадське пасовище. Відповідно, спірна земельна ділянка відносилася до земель запасу державної власності, котрою мав право розпорядитися виключно Держгеокадастр. Цільове призначення земельної ділянки змінено не було. Посилається на практику Європейського суду з прав людини, відповідно до якої особа не може відповідати за помилки державних органів при виконанні ними своїх повноважень, а державні органи не можуть вимагати повернення в попередній стан, посилаючись на те, що вони при виконанні своїх повноважень припустилися помилки.

Відповідач ОСОБА_5 у своєму відзиві на позов також зазначає свою незгоду з позовними вимогами. Зазначає, що позовні вимоги є необгрунтованими. Позивачем не надано жодних належних та допустимих доказів, які б підтверджували обставини, які лежать в основі заявлених позовних вимог. Ставить під сумнів представництво прокурора в суді. Спірні земельні ділянки знаходяться за межами населеного пункту та поза межами КСП імені Шевченка, компетенція щодо розпорядження ними відповідно до ст. ст. 118, 122 ЗК України в редакції, що мала місце на час реалізації повноважень територіальним органом Держгеокадастру, належить центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам, тобто Держгеокадастру. Підстав для відмови у затвердженні документації на землю не було, а тому Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області правомірно, відповідно до повноважень, затвердило проект землеустрою та надало у власність відповідні земельні ділянки відповідачам. Земельні ділянки відповідачів формувалися не за рахунок земель пасовища, а рішення Чернігівської районної ради народних депутатів Чернігівської області від 05.07.1991 року з додатками № 1, 2 про затвердження інвентаризації земель, яким позивач обґрунтовує власну позицію не є правовстановлюючим документом, який би підтверджував його створення. Щодо погодження меж з Черниською сільською радою, як суміжним землекористувачем, зазначає, що земельні ділянки відповідачів знаходяться за межами населеного пункту с. Черниш, тому відсутній обов'язок погоджувати їх надання у власність у суміжних землекористувачів. Щодо зміни цільового призначення земельних ділянок вказує, що відповідачами розроблено проект землеустрою не щодо зміни цільового призначення земельних ділянок, а щодо формування нових земельних ділянок, при цьому не порушуючи вимог законодавства щодо зміни цільового призначення. Також посилається на практику Європейського суду з прав людини.

Заступник прокурора Чернігівської області І. Юшин надіслав суду відповідь на відзиви, з якого вбачаються заперечення проти доводів, вікладених у відзивах. Заперечує, щодо відсутності доказів входження спірних земельних ділянок до складу земель колективної власності, щодо зміни виду використання земельних ділянок. Однією з основних особливостей правового режиму земель сільськогосподарського призначення є нерозривний зв'язок їх користання виключно за видом використання, визначеним у встановленому законом порядку. Таким чином, законно набути права приватної власності на спірні земельні ділянки сільськогосподарського призначення з категорії для випасання худоби із земель державної чи комунальної власності не могла жодна юридична чи фізична особа. Наголошує, що ОСОБА_14 управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області відведено у власність громадянам земельні ділянки загальною площею 10 га для ведення особистого селянського господарства з порушенням норм чинного законодавства. Щодо представництва прокурором інтересів держави без позивача зазначає, що прокурор діє відповідно до вимог законодавства, оскільки спірні землі знаходяться поза межами с.Черниш Чернігівського району і їх розпорядником є Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області, а так як оскаржується рішення ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області, воно не може бути у даному випадку позивачем. Щодо способу захисту посилається на ст.11 ЦК України, ст. 21, 78, 116, 122, 152 ЗК України.

Представник третьої особи Черниської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області надав суду письмові пояснення, з яких вбачається підтримання позовних вимог прокурора. Зазначено, що згідно додатку № 1 до рішення Чернігівської районної ради народних депутатів Чернігівської області від 05.07.1991 Про затвердження матеріалів інвентаризації земель за Черниською сільською радою Чернігівського району для потреб громади у випасанні худоби закріплена земельна ділянка загальною площею 318,1 га. Рішенням виконкому Черниської сільської ради народних депутатів від 20.10.1995 року № 49 Колективному сільськогосподарському підприємству імені Шевченка (с. Черниш Чернігівського району) передано у колективну власність 3700,6 га згідно плану. 20.11.1995 року Черниською сільською радою народних депутатів КСП імені Шевченка видано державний акт на право колективної власності серії ЧН № 019. Відповідно до Додатку № 1 до Державного акту до списку громадян-членів колективного сільськогосподарського підприємства включено 823 особи. Розпорядження земельними ділянками, що перебувають у колективній власності громадян, здійснюється за рішеннями загальних зборів коллективу. Незважаючи на те, що ухвалою господарського суду Чернігівської області від 26.12.2006 року ліквідовано Сільськогосподарський виробничий кооператив імені Шевченка, який є правонаступником КСП імені Шевченка, державний акт на право колективної власності на землю на земельну ділянку площею 3700,6 га серії ЧН № 019 не скасовано, а отже і право колективної власності на землю, на даний час є чинним. Оскільки право колективної власності на спірні земельні ділянки не скасовано, припинення такого права відповідно до закону не зареєстровано, Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області не мало права нею розпоряджатися. Окрім цього, Черниською сільською радою з 2014 року проводилося листування з відповідними органами державної влади з питання надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо земельної ділянки на території с.Черниш Черниської сільської ради для громадського пасовища загальною лощею 114,6 га. 19.02.2015 року ОСОБА_14 управлінням Держгеокадастру в Чернігівській області прийнято накази про надання дозволів на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 30 га, 39,2691 га та 16,5 га для сінокосіння та випасання худоби, з метою створення громадських пасовищ поблизу с. Черниш. Однак, у зв'язку із зволіканням та неналежним виконанням обов'язків з виготовлення документації відповідною організацією технічну документацію на ці землі своєчасно виготовлено не було. В наслідок цього частина земельної ділянки, що планувалася для сінокосіння та випасання худоби, на даний час вже передана у власність відповідачам.

У судовому засіданні прокурор підтримала позовні вимоги та просила їх задовольнити з вказаних у позові підстав.

Представник ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області у судовому засіданні позов не визнав, просив відмовити у його задоволенні, посилаючись на доводи, викладені у відзиві.

Представник відповідачів ОСОБА_12 та ОСОБА_11 у судовому засіданні просив відмовити у задоволенні позовних вимог прокурора, посилаючись на необґрунтованість позову. Зазначив, що земельні ділянки відповідачам були надані у власність відповідно до вимог чинного законодавства. У відповідача ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області не було підстав для відмови відповідачам у затвердженні документації на земельні ділянки. Доказів, що спірні земельні ділянки входять до земель колишнього КСП ім. Шевченка прокурором не надано. Під час виділення ділянок у власність відповідачам зміна цільового призначення не відбулася. Крім того зазначає, що прокурором не доведено суспільний інтерес даного питання, тому ставить під сумнів повноваження прокурора на звернення до суду з цим позовом.

Представник відповідачів ОСОБА_5 та ОСОБА_6 у судовому засіданні також просила відмовити у задоволенні позовних вимог прокурора, посилаючись на доводи відзивів відповідачів на позовну заяву.

Представник 3-ї особи Черниської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області у судовому засіданні підтримав позов прокурора, посилаючись на доводи своїх письмових пояснень щодо позову. При цьому, зазначив, що спірні земельні ділянки не входять до земель колишнього КСП імені Шевченка. Це було зазначено помилково.

Представники 3-ї особи Чернігівської РДА у судовому засіданні позов підтримали та просили його задовольнити.

Заслухавши пояснення сторін ,дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.

На виконання постанови Верховної Ради РСР від 18 грудня 1990 року Про земельну реформу , рішення Чернігівського облвиконкому від 28 січня 1991 року Про здійснення земельної реформи в Чернігівському районі проведена інвентаризація земель землеволодільців і землекористувачів та рішенням VIII сесії XXI скликання Чернігівської районної ради народних депутатів Чернігівської області від 05.07.1991 року Про затвердження матеріалів інвентаризації земель було затверджено межі територій селищних і сільських рад народних депутатів та їх площі, в тому числі колгоспів, міжгоспів, держгоспів, землі населених пунктів, землі промисловості, транспорту, оборони, землі оздоровчого призначення, лісового та водного фонду, землі запасу райвиконкому, землі запасу сільських і селищних рад народних депутатів.

Згідно додатку № 1 до цього рішення за Черниською сільською радою Чернігівського району для потреб громади у випасанні худоби закріплена земельна ділянка загальною площею 318,1 га.

За положеннями діючого на той час Земельного кодексу України, а саме ст. 2 всі землі України поділялись на землі сільськогосподарського призначення, землі населених пунктів ( міст, селищ міського типу і сільських населених пунктів), землі промисловості, транспорту, зв?язку, оборони та іншого призначення, землі природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, землі лісового фонду, землі водного фонду, землі запасу.

Переведення земель з однієї категорії до іншої здійснювалось у разі зміни цільового призначення цих земель.

У відповідності до ст. 81 Земельного кодексу України, чинного на час проведення інвентаризації земель, землі запасу перебували у віданні сільських, селищних, районних, міських, в адміністративному підпорядкуванні яких є район, Рад народних депутатів і призначались для передачі у власність або надання у користування, в тому числі в оренду, переважно для сільськогосподарських потреб.

Відповідно до наказу ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 18.07.2016 № 25- 10980/14-16-сг ОСОБА_11 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки на території Черниської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області площею 2 га для ведення особистого селянського господарства. Наказом ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 10.08.2017 № 25-12136/14-17-сг розроблений проект землеустрою затверджено та надано у власність ОСОБА_11 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6034) для ведення особистого селянського господарства на території Черниської сільської ради Чернігівського району. Право власності на цю земельну ділянку 04 вересня 2017 року зареєстровано за ОСОБА_11 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до наказу ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 18.07.2016 № 25-10977/14-16-сг ОСОБА_12 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки на території Черниської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області площею 2 га для ведення особистого селянського господарства. Наказом ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 19.12.2016 № 25-20815/14- 16-сг розроблений проект землеустрою затверджено та надано у власність ОСОБА_12 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6033) для ведення особистого селянського господарства на території Черниської сільської ради Чернігівського району. Право власності на цю земельну ділянку 14.03.2017 зареєстровано за ОСОБА_12 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до наказу ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 16.08.2016 № 25-12655/14-16-сг ОСОБА_5 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки на території Черниської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області площею 2 га для ведення особистого селянського господарства. Наказом ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 30.11.2016 № 25-19426/14-16-сг розроблений проект землеустрою затверджено та надано у власність ОСОБА_5 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6032) для ведення особистого селянського господарства на території Черниської сільської ради Чернігівського району. Право власності на цю земельну ділянку 03.05.2017 зареєстровано за ОСОБА_5 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до наказу ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 18.07.2016 № 25-10984/14-16-сг ОСОБА_6 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки на території Черниської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області площею 2 га для ведення особистого селянського господарства. Наказом ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 19.12.2016 № 25-20821/14-16-сг розроблений проект землеустрою затверджено та надано у власність ОСОБА_6 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6031) для ведення особистого селянського господарства на території Черниської сільської ради Чернігівського району. Право власності на цю земельну ділянку 27.04.2017 зареєстровано за ОСОБА_6 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до наказу ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 15.07.2016 № 25-10901/14-16-сг ОСОБА_13 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки на території Черниської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області площею 2 га для ведення особистого селянського господарства. Наказом ОСОБА_14 управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 24.10.2016 № 25-17036/14-16-сг розроблений проект землеустрою затверджено та надано у власність ОСОБА_13 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 7425589500:04:000:6029) для ведення особистого селянського господарства на території Черниської сільської ради Чернігівського району. Право власності на цю земельну ділянку 11.11.2016 зареєстровано за ОСОБА_13 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Згідно ст.19 діючого ЗК України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

Відповідно до ст.22 ЗК України, до земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

З аналізу зазначених норм земельного законодавства вбачається, що громадянам може бути передано у власність землі сільськогосподарського призначення сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги), зокрема, для ведення особистого селянського господарства.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із частинами першою і другою статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Повноваження органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або користування чітко визначені статтею 122 ЗК України. Так, частиною першою цієї статті передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб, а центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин (Держземагентство) та його територіальні органи відповідно до частини четвертої цієї статті має право розпоряджатися землями сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів.

Земельні ділянки перебувають у комунальній власності, тобто належать територіальній громаді, лише у випадку їх розташування в межах населеного пункту, а землями запасу, які є землями державної власності та розташовані за межами населених пунктів, розпоряджаються саме органи виконавчої влади.

Спірні земельні ділянки на момент їх передачі відповідачам не знаходилась в межах населеного пункту, відносилися до земель запасу сільськогосподарського призначення та перебували в державній власності.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що у відповідача ГУ Держгеокадастру в Чернігівській області не було законних підстав відмовити ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_5, ОСОБА_6 та ОСОБА_13 у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельних ділянок.

При цьому судом не встановлена зміна цільового призначення спірних земель під час передачі їх у власність відповідачам.

Той факт, що у 2015 році ОСОБА_14 управлінням Держгеокадастру в Чернігівській області прийнято накази про надання дозволів Черниській сільській раді Чернігівського району Чернігівської області на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок, не надавав право ГУ Держгеокадастру відмовити відповідачам у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, оскільки на той час відповідна документація на землю виготовлена та затверджена не була.

З приводу накладення спірних земельних ділянок на землі колективної власності бувшого КСП імені Шевченка, то даний факт спростовується листом Міжрайонного управління у Ріпкинському та Чернігівському районах, з якого вбачається, що надані у власність відповідачам земельні ділянки не включені до державного акту на право колективної власності на землю, виданого КСП ім. Шевченка. (т.1 а.с.143)

Висновком експерта № 06-18 від 20 лютого 2018 року, спірні земельні ділянки не входять в межі земель, переданих у колективну власність КСП імені Шевченка. (т.2 а.с.101-110)

Аналогічне встановлене висновком експерта № С-1 від 19 лютого 2018 року. (т.2 а.с.171-181)

У судовому засіданні голова Черниської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області як представник третьої особи підтвердив обставини, встановлені у висновку експерта.

Щодо відсутності у прокурора повноважень на звернення із цим позовом, як про те зазначали відповідачі у відзивах та їх представники у судовому засіданні, то дане питання вже вирішувалося ухвалою суду від 29 січня 2018 року. (т.1 а.с.231-232)

Слід додатково зазначити, що, як вже зазначалося, розпорядником спірних земель на час передачі їх у власність відповідачів було Держземагентство, головне управління якого є відповідачем у даній справі, а тому прокурор звернувся із позовом з метою захисту порушених, на його думку, інтересів держави при розпорядженні земельними ділянками.

Враховуючи наведене, суд не знаходить підстав для задоволення позовних вимог прокурора.

Керуючись ст.ст. 13, 259, 263-265 ЦПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову прокурора Чернігівської області до Головного Управління Держгеокадастру у Чернігівській області, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_13, треті особи на стороні позивача: Черниська сільська рада Чернігівського району, Чернігівської області, Чернігівська районна державна адміністрація, про визнання недійсними накази та визнання недійсною реєстрацію права власності на земельні ділянки відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до апеляційного суду Чернігівської області через Чернігівський районний суд Чернігівської області протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі, якщо повне рішення не було вручено в день його проголошення учасник справи має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення виготовлено 28 вересня 2018 року.

Суддя В.І. Олещенко

СудЧернігівський районний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення18.09.2018
Оприлюднено02.10.2018
Номер документу76832337
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —748/5/18

Постанова від 14.01.2019

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Вінгаль В. М.

Постанова від 14.01.2019

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Вінгаль В. М.

Ухвала від 10.12.2018

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Вінгаль В. М.

Ухвала від 07.12.2018

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Вінгаль В. М.

Ухвала від 22.11.2018

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Вінгаль В. М.

Ухвала від 09.11.2018

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Вінгаль В. М.

Ухвала від 16.10.2018

Цивільне

Чернігівський районний суд Чернігівської області

Олещенко В. І.

Рішення від 09.10.2018

Цивільне

Чернігівський районний суд Чернігівської області

Олещенко В. І.

Рішення від 18.09.2018

Цивільне

Чернігівський районний суд Чернігівської області

Олещенко В. І.

Рішення від 18.09.2018

Цивільне

Чернігівський районний суд Чернігівської області

Олещенко В. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні