ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 вересня 2018 року м. Одеса Справа № 815/2554/18
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Іванова Е.А.,
за участю: секретаря Ягенської К.О., представників:позивачів ОСОБА_1, відповідача: Твардовського О.В., Гєрбєй Д.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Одесі адміністративну справу за позовом ОСОБА_4, ОСОБА_5,ОСОБА_6 до Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення сесії Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області від 04.05.2018 423-УІІ "Про реалізацію положень Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад та внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради № 156-УІІ від 11.08.2016 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради", яким вирішено надати згоду на здійснення добровільного об'єднання територіальних громад: с. Визирка, с. Воронівка (Визирська сільська рада), с. Першотравневе, с. Міщанка, с. Порт, с. Нова Вільшанка, с. Зоря Труда, с. Кінне, с. Степове (Першотравнева сільська рада), с. Любопіль, с. Ранжеве (Любопільська сільська рада) Лиманського району Одеської області у Визирську сільську об'єднану територіальну громаду з центром в с. Визирка шляхом внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради № 156-УІІ від 11.08.2016 року, -
ВСТАНОВИВ:
Позивачі обґрунтовують позовні вимоги тим, що 04.05.2018 сесією Першотравневої сільської ради прийнято рішення № 423-УП Про реалізацію положень Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад та внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради № 156-УІІ від 11.08.2016 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради , яким вирішено надати згоду на здійснення добровільного об'єднання територіальних громад: с. Визирка, с. Воронівка (Визирська сільська рада), с. Першотравневе, с. Міщанка, с. Порт, с. Нова Вільшанка, с. Зоря Труда, с. Кінне, с. Степове (Першотравнева сільська рада), с. Любопіль, с. Ранжеве (Любопільська сільська рада) Лиманського району Одеської області у Визирську сільську об'єднану територіальну громаду з центром в с. Визирка шляхом внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради № 15 6-УІІ від 11.08.2016. Вказане рішення обґрунтоване посиланням на раніше прийняте рішення №156-УІІ від 11.08.2016 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради ; результати громадських обговорень проведених 10.08.2016, які стали підставою для прийняття рішення № 156-УІІ від 11.08.2016; висновок Одеської обласної державної адміністрації про відповідність Конституції України та Законам України раніше прийнятого проекту рішення Про добровільне об'єднання територіальних громад ; рішення Визирської сільської ради від 05.04.2018 № 774-УІІ Про реалізацію положень Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад та внесення змін до рішення сесії Визирської сільської ради № 848-УІ від 08.07.2015 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад , а також протокол громадських слухань від 25.04.2018. Фактично до завершення однієї процедури Першотравнева сільська рада вирішує підтримати ще одну процедуру майже між тими ж самими громадами, що не передбачено Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад , суперечить вимогам ст. 19 Конституції України, ст.ст. 74, 76 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . Більш того, таке рішення порушує інтереси територіальних громад Сичавської сільської та Новобілярської селищної рад, оскільки його було прийнято без згоди та участі вказаних громад. Як вбачається з оскаржуваного рішення підставою для його прийняття стали пропозиція сільської голови Визирської сільської ради від 11.04.2018 № 02-14/395 про добровільне об'єднання територіальних громад Визирської, Першотравневої та Любопільської сільської ради шляхом внесення змін до рішення Першотравневого сільської ради від 11.08.2016 № 156-УІІ. Проте Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад не передбачено внесення змін до раніше прийнятого рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад (в іншому форматі) після прийняття рішення про добровільне об'єднання територіальних громад та отримання позитивного висновку обласної державної адміністрації. Також, вказаним Законом не передбачено можливості ініціювання нової процедури добровільного об'єднання територіальних громад до завершення попередньої між тими ж самими громадами. Таким чином, пропозиція сільської голови Визирської сільської ради від 11.04.2018 № 02-14/395 не відповідає вимогам ч.ч.1 та 2 ст. 5 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад в зв'язку з чим, не може бути підставою для ініціювання ще однієї процедури добровільного об'єднання територіальних громад, а отже і розгляду її сесією Першотравневої сільської ради. Також рішенням Першотравневої сільської ради від 26.08.2016 № 158-УІІ затверджено Положення про порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад від 05.02.2015 № 157-УІІ (далі Порядок). Проте під час організації та проведення громадського обговорення пропозиції Визирської сільської ради від 11.04.2018 вимоги Порядку було порушено. В зв'язку з чим позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Представник відповідачів в судовому засіданні заперечував проти задоволення позову та надав до суду письмовий відзив, який мотивований тим, що Конституційний Суд України в своєму рішенні 18.06.2002р. №12-рп/2002 визначив, що питання об'єднання або роз'єднання територіальних громад, виходячи з визначеного положеннями частини першої статті 140 Конституції України поняття "територіальна громада", має вирішуватися з урахуванням відповідного волевиявлення членів цих територіальних громад . При цьому, перш за все слід зауважити про те, що оскаржуване рішення стосувалось внесення змін до рішення Відповідача №156-VII Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради , що було прийняте 11.08.2016р., зокрема таким оскаржуваним рішенням було вирішено здійснити добровільне об'єднання Першотравневої сільської територіальної громади з Визирською та Любопільською сільськими територіальними громадами, за виключенням Новобілярської селищної та Сичавської сільської територіальних громад. Прийняття такого рішення було зумовлено прийняттям Новобілярською селищною радою Лиманського району Одеської області, після надання згоди і схвалення проекту рішення про добровільне об'єднання територіальних громад, рішення Про визначення Новобілярської селищної ради щодо питання добровільного об'єднання територіальних громад від 23.08.2017р. №234-VII, яким було зупинено подальше об'єднання, запропонованих Визирською сільською радою Лиманського району Одеської області, територіальних громад. Крім того,- також Сичавською сільською радою Лиманського району Одеської області було прийняте рішення Про розгляд колективного звернення депутатів Сичавської сільської ради УІІ скликання від 16.03.2018р. №336-VII, згідно з п.2 якого було вирішено призупинити дію рішення Сичавської сільської ради від 27.02.2017р. №166-УІІ Про добровільне об'єднання територіальних громад . В подальшому, Новобілярською селищною радою Лиманського району Одеської області 27.02.2018р. за №296-УІІ прийняте рішення Про визнання такими, що втратили чинність рішень Новобілярської селищної ради щодо процедури добровільного об'єднання територіальних громад у Визирську об'єднану територіальну громаду . Таким рішенням взагалі були скасовані рішення вказаної селищної ради Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи від 14.08.2015р. №557-VI; Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад від 26.08.2016р. №131-VII; Про внесення змін та доповнень до рішення селищної ради від 26.08.2016р. №131-VII Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад . Таким чином, внаслідок вищезгаданих рішень жителі Першотравневої були позбавлені законних очікувань щодо реалізації їх сподівань відносно добровільного об'єднання у складі Визирської об'єднаної територіальної громади. При цьому, Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад не врегульовано шляхи вирішення ситуації громадами, що бажають реалізувати право на добровільне об'єднання територіальних громад, в той час коли одна чи декілька з громад вирішує призупинити здійснення добровільного об'єднання з такими громадами та/або скасовує рішення, яким була надана згода на добровільне об'єднання територіальних громад. Не можуть бути прийняті до уваги посилання позивачів на порушення ч.3 та ч.4 ст.5 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад . Положеннями ч.3 та ч.4 ст.5 Закону регулюються питання саме ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад, а не здійснення громадського обговорення проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад, обговорення яких має місце вже після ініціювання добровільного об'єднання територіальної громадою, від якої надійшла пропозиція щодо добровільного об'єднання (в даному випадку від Визирської сільської ради), та розгляду пропозицій територіальних громад, які ініціюють здійснення добровільне об'єднання територіальних громад. Голова сільради не ініціював здійснення добровільного об'єднання територіальних громад, а забезпечував здійснення розгляду пропозиції Визирської сільської територіальної громади, від якої надійшла пропозиція щодо добровільного об'єднання територіальних громад. Відносно посилань Позивачів на безпідставне посилання Відповідача у оскаржуваному рішенні на висновок Одеської обласної державної адміністрації від 05.12.2016р. оскільки вони стосувались добровільного об'єднання 5 територіальних громад: 05.12.2016р. розпорядженням №923/А-2016 Одеської обласної державної адміністрації було затверджено висновок про відповідність Конституції та Законам України проекту рішення Відповідача Про добровільне об'єднання територіальних громад, що було схвалене рішення Сільради від 17.11.2016р. №.134-УІІ. В такому висновку Одеської обласної державної адміністрації було зазначено, що проекти рішень, в тому числі й Сільради, розроблено відповідно до статті 7 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад... Проекти рішень відповідають Конституції України… Проекти рішень відповідають законам України . Також, Лиманською районною радою Одеської області було прийняте рішення від 09.12.2016р. №157-VII яким було схвалено об'єднання Новобілярської селищної територіальної громади з Визирською сільською територіальною громадою. При цьому, оскаржуване рішення було прийнято саме зважаючи на нього, тобто на таке, що підтверджує правомірність прийнятих Відповідачем рішень Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи від 14.08.2015р. №557-УІ; Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад від 26.08.2016р. №131-VII; Про внесення змін та доповнень до рішення селищної ради від 26.08.2016р. №131-VII Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , а отже й відповідність правомірних очікувань мешканців Першотравневої сільської громади положенням чинного законодавства України, що складає законний інтерес Першотравневої громади. Саме зважаючи на встановлення факту (правомірність прийнятих означених вище рішень) спеціально уповноваженим органом (облдержадміністрацією згідно з ч.3 та ч.4 ст. 7 Закону), відповідач зобов'язаний був забезпечити реалізацію правомірних очікувань громади з питань добровільного об'єднання територіальних громад.
Ухвалою суду від 01.06.2018 року відкрито провадження у справі та вирішено справу розглядати за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 02.07.2018 року клопотання представника позивача задоволено:
зобов'язано Приватне підприємство "Районне телебачення" (код 25043080) Одеська обл. Лиманський район селище Доброслав вул.Садова 31 надати до Одеського окружного адміністративного суду (м.Одеса вул..Фонтанська дорога 14) протягом 5-ти робочих днів з дня отримання копії ухвали оригінал карти пам`яті з відеозаписом громадського обговорення в с. Першотравневе Лиманського району Одеської області, яке відбулось 25 квітня 2018 року;
зобов'язано Приватне підприємство "Телерадіокомпанія ТІС -ТВ" (код 41562460) Одеська обл. Лиманський район село Визирка вул.О. Ставніцера 60, корп.2 приміщення 26 надати до Одеського окружного адміністративного суду (м.Одеса вул..Фонтанська дорога 14) протягом 5-ти робочих днів з дня отримання копії ухвали оригінал карти пам`яті з відеозаписом громадського обговорення в с.Першотравневе Лиманського району Одеської області, яке відбулось 25 квітня 2018 року;
Зобов'язано ПАТ "Телеканал Інтер" (код 23507865) м.Київ вул.Дмитрівська 30 надати до Одеського окружного адміністративного суду (м.Одеса вул..Фонтанська дорога 14) протягом 5-ти робочих днів з дня отримання копії ухвали оригінал карти пам`яті з відеозаписом громадського обговорення в с.Першотравневе Лиманського району Одеської області, яке відбулось 25 квітня 2018 року.
Ухвалою суду від 03.07.2018 року у задоволенні заяви позивача ОСОБА_5 про забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення сесії Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області від 04.05.2018р. №423-УІІ відмовлено.
Ухвалою суду від 23.07.2018 року клопотання представника відповідача задоволено:
призначено по адміністративній справі експертизу відео, звукозаписів громадських обговорень, що проводились 25.04.2018 року Першотравневою сільською радою Лиманського району Одеської області записані ПП "ТРК"ТІС-ТВ" та аніматорська зйомка усього на двох DVD дисках та зупинено провадження у справі до одержання судом результатів експертизи.
Дослідивши документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Позивачі є мешканцями с. Першотравневе та відповідно членами громади села.
04.05.2018 сесією Першотравневої сільської ради прийнято рішення №423-УП Про реалізацію положень Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад та внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради №156-УІІ від 11.08.2016 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради , яким вирішено надати згоду на здійснення добровільного об'єднання територіальних громад: с. Визирка, с. Воронівка (Визирська сільська рада), с. Першотравневе, с. Міщанка, с. Порт, с. Нова Вільшанка, с. Зоря Труда, с. Кінне, с. Степове (Першотравнева сільська рада), с. Любопіль, с. Ранжеве (Любопільська сільська рада) Лиманського району Одеської області у Визирську сільську об'єднану територіальну громаду з центром в с. Визирка шляхом внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради №156-УІІ від 11.08.2016 (т.1 а.с. 24-27).
Вказане рішення обґрунтоване посиланням на раніше прийняте рішення №156-УІІ від 11.08.2016 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради ; результати громадських обговорень проведених 10.08.2016, які стали підставою для прийняття рішення №156-УІІ від 11.08.2016; висновок Одеської обласної державної адміністрації про відповідність Конституції України та Законам України раніше прийнятого проекту рішення Про добровільне об'єднання територіальних громад ; рішення Визирської сільської ради від 05.04.2018 №774-УІІ Про реалізацію положень Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад та внесення змін до рішення сесії Визирської сільської ради №848-УІ від 08.07.2015 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад , а також протокол громадських слухань від 25.04.2018 (т. 1 а.с. 28-31, 97-100, 139-140).
Судом встановлено, що прийняттю спірного рішення передували наступні обставини.
Так за результатами обговорення пропозиції Визирської сільської ради щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад Першотравневої, Сичавської, Любопільської, Визирської сільських та Новобілярської селищної ради у Визирську об'єднану територіальну громаду сесією Першотравневої сільської ради 11.08.2016 прийнято рішення №156-УІІ Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області з громадою Визирської сільської , яким вирішено надати згоду на добровільне об'єднання територіальних громад та делегувати до спільної робочої групи представників Першотравневої сільської ради (т.1 а.с. 139).
Рішенням сесії Першотравневої сільської ради від 26.08.2016 №159-УІ схвалено проект рішення Першотравневої сільської ради Про добровільне об'єднання територіальних громад та план організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад (т.1 а.с. 142-143).
Вказаним Додатку №1 до цього рішення вирішено: добровільно об'єднатися у Визирську територіальну громаду з центром у селі Визирка з територіальними громадами:
- села Визирка, села Воронівка Висирьскої с/р;
- села Булдинка, сула Григорівка, села Білярі, селища Нові Біляри Новобілярської селищної ради;
- села Любопіль, села Ранжеве Любопільської сільської ради.
Відповідно до ч. 3 ст. 6 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об'єднання територіальних громад.
Враховуючи викладене, з прийняттям рішення від 11.08.2016 №156-УІІ Першотравневою сільською радою розпочато процедуру добровільного об'єднання територіальних громад Першотравневої, Любопільської, Визирської сільських та Новобілярської селищної ради у Визирську об'єднану територіальну громаду, та вказане рішення є правовим актом індивідуальної дії.
Рішенням сесії Першотравневої сільської ради від 26.08.2016 №159-УІ схвалено проект рішення Першотравневої сільської ради Про добровільне об'єднання територіальних громад та план організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад (т.1 а.с. 142).
Розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 05.12.2016 № 923/А-2016 затверджено висновок щодо відповідності Конституції та Законам України проектів рішень Визирської, Любопільської, Першотравневої, Сичавської сільських рад та Новобілярської селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад .
09.12.2016 рішенням Лиманської районної ради №157-УІІ Про схвалення моделей об'єднаних територіальних громад Лиманського району Одеської області , схвалено модель Визирської сільської об'єднаної територіальної громади у складі Визирської, Любопільської, Першотравневої, Сичавської сільських рад та Новобілярської селищної ради.
Відповідно до ч. 5 ст. 7 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад у разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад.
На виконання цього, 14.04.2017 сесією Першотравневої сільської ради прийнято рішення №261-УІІ Про добровільне об'єднання територіальних громад , яким вирішено об'єднатись з територіальними громадами Визирської, Любопільської, Першотравневої, Сичавської сільських рад та Новобілярської селищної ради у Визирську об'єднану територіальну громаду з центром в с. Визирка (т. 1 а.с. 146).
Згідно ч. 7 ст. 7 вищевказаного Закону, у разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішень про добровільне об'єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об'єднання територіальних громад на місцевому референдумі сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об'єднання територіальних громад, звертається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.
Проте, рішенням сесії Новобілярської селищної ради від 23.08.2017 року Про визначення Новобілярської селищної ради щодо питання добровільного об'єднання територіальних громад вирішено зупинити подальше об'єднання Новобілярської селищної ради у Визирську об'єднану територіальну громаду до закінчення терміну повноважень нинішнього складу депутатського корпусу та селищного голови.
Рішенням сесії Сичавської сільської ради від 16.03.2018 №336-УІІ також вирішено призупинити дію рішення сесії Сичавської сільської ради від 27.02.2017 №166-УІІ Про добровільне об'єднання громад та повернутись до вказаного питання в 4 кварталі 2019 року.
Таким чином, процес добровільного об'єднання територіальних громад, який розпочато у 2016 році на даний час не закінчено, оскільки двома громадами прийнято рішення про призупинення процесу об'єднання до певного часу.
Незважаючи на те, що попередню процедуру добровільного об'єднання територіальних громад у Визирську об'єднану територіальну громаду не завершено, сесія Першотравневої сільської ради приймає рішення від 04.05.2018 №423-УІІ, яким вирішує підтримати розпочату Визирською сільською радою ще одну процедуру добровільного об'єднання територіальних громад шляхом внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради № 156-УІІ від 11.08.2016 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради .
Таким чином, фактично до завершення однієї процедури або прийняття рішення про відмову від об'єднання з Сичавською та Новобілярською сільськими радами Першотравнева сільська рада вирішує підтримати ще одну процедуру об'єднання в іншому складі громад, що не передбачено Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад , суперечить вимогам ст. 19 Конституції України, ст.ст. 74, 76 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
Крім того, відповідно до ст. 6 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.
Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об'єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.
Стаття 2 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад визначає принципи добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, зокрема: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.
Згідно ст. 4 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад , добровільне об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов, зокрема, при прийнятті рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об'єднаної територіальної громади; якість та доступність публічних послуг, що надаються в об'єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об'єднання.
Отже, одними з принципів добровільного об'єднання територіальних громад є добровільність, економічна ефективність та відповідальність, однією із умов - доступність публічних послуг, які не можуть бути нижчими, ніж до об'єднання.
Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад визначено певний порядок та процедуру прийняття рішення про добровільне об'єднання територіальних громад.
Так, згідно ч. 1 та ч. 2 ст. 5 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад визначено, що ініціаторами добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади). Пропозиція щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування.
Як вбачається з оскаржуваного рішення підставою для його прийняття стала пропозиція сільської голови Визирської сільської ради від 11.04.2018 №02-14/395 про добровільне об'єднання територіальних громад Визирської, Першотравневої та Любопільської сільської ради шляхом внесення змін до рішення Першотравневого сільської ради від 11.08.2016 №156-УІІ.
Проте, як зазначено вище, Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад не передбачено внесення змін до раніше прийнятого рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад (в іншому форматі) після прийняття рішення про добровільне об'єднання територіальних громад та отримання позитивного висновку обласної державної адміністрації. Також, вказаним Законом не передбачено можливості ініціювання нової процедури добровільного об'єднання територіальних громад до завершення попередньої в іншому складі.
Таким чином, пропозиція сільської голови Визирської сільської ради від 11.04.2018 №02-14/395 не відповідає вимогам ч.ч.1 та 1 ст. 5 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад в зв'язку з чим, не може бути підставою для ініціювання ще однієї процедури добровільного об'єднання територіальних громад, а отже і розгляду її сесією Першотравневої сільської ради.
Безпідставними є, також, посилання у рішенні від 04.05.2018 №423-УІІ на раніше прийняті рішення про добровільне об'єднання територіальних громад та висновок Одеської обласної державної адміністрації від 05.12.2016, оскільки вони стосувались добровільного об'єднання 5 територіальних громад, тобто інші умови об'єднання.
Згідно ч.ч. 3, 4 ст. 5 Закону, сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи. Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.
Громадське обговорення ініціатив та прийнятих рішень під час прийняття рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад забезпечує реалізацію основних принципів як процесу добровільного об'єднання територіальних громад (законності, прозорості та відкритості), так і основних принципів місцевого самоврядування (народовладдя, законності, гласності, підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб).
Рішенням Першотравневої сільської ради від 26.08.2016 №158-УІІ затверджено Положення про порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад від 05.02.2015 № 157-УІІ (далі Порядок, положення).
Згідно п. 2 Порядку, метою Порядку є створення нормативно-правової бази для реалізації законного права мешканців територіальної громади Першотравневої сільської ради на участь в обговоренні ініціативи, перспектив, наслідків і прийнятті рішень з питання добровільного об'єднання територіальних громади з суміжними територіальними громадами.
Пунктом 7 Порядку визначено, що громадське обговорення пропозицій здійснюється з метою забезпечення дотримання принципів добровільного об'єднання територіальних громад визначених Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад .
Відповідно до п. 8 Порядку, організатори громадського обговорення самостійно визначають форми його проведення виходячи з необхідності залучення якомога більшої кількості заінтересованих учасників та власних організаційних можливостей.
При цьому, згідно п.п. 18-20 Порядку, мешканці громади протягом 5 днів після опублікування оголошення про проведення процедури громадського обговорення мають право подавати пропозиції та зауваження з питання розгляду пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад. При цьому, в цей же термін заявнику надається відповідь за результатами розгляду пропозицій чи зауважень.
Згідно п. 13 Порядку, сільський голова Першотравневої сільської ради забезпечує: призначення осіб, які забезпечують роботу з громадського обговорення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад; оприлюднення інформації про пропозицію щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та про призначення громадського обговорення; реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості; підготовку відповідей на пропозиції, зауваження учасників громадського обговорення; оприлюднення результатів громадського обговорення.
Згідно п.15 Порядку повідомлення про пропозицію щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та початок процедури громадського обговорення оприлюднюється протягом 10 днів з дня надходження пропозиції шляхом опублікування такої інформації у засобах масової інформації, що поширюються (розповсюджуються) на території Першотравневої сільської ради Комінтернівського району, а також розміщення на офіційному веб-сайті Першотравневої сільської ради Комінтернівського районую
Пунктом 16 Порядку визначено, що повідомлення має містити, також інформацію про зміст пропозиції та інформацію про посадову особу (осіб) Першотравневої сільської ради відповідальних за організацію громадського обговорення.
За результатами громадського обговорення, розгляду пропозицій чи зауважень організатор готує звіт, який повинен бути оприлюдненим у 10 денний строк в засобах масової інформації та на офіційному сайті сільської ради (п.п. 27, 28 Порядку).
Утім, під час організації та проведення громадського обговорення пропозиції Визирської сільської ради від 11.04.2018 вказані вимоги Порядку було порушено.
На виконання положень Порядку голова Першотравневої сільської ради видав розпорядження №53/2012-СР від 13.04.2018 року Про вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад , яким розпочав процедуру громадського обговорення стосовно вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад, з центром у с. Визирка (т.1 а.с. 101).
Вказане розпорядження було опубліковане в газеті Слава хлібороба №15 (9717) від 14.04.2018 року (т. 1 а.с. 102)
Таки чином вказаним розпорядженням сільського голови від 13.04.2018 №53/2018-СР розпочато процедуру громадського обговорення пропозицій щодо добровільного об'єднання територіальних громад (п. 1 розпорядження); встановлено, що громадське обговорення стосовно вивчення пропозицій щодо добровільного об'єднання територіальних громад відбудеться 25.04.2018 о 17 год. у форі громадських слухань в приміщенні Будинку культури (п. 2 розпорядження); відповідальність за організацію громадського обговорення покладено на посадових осіб виконавчого комітету апарату Першотравневої сільської ради, які зобов'язані забезпечити оприлюднення повідомлення про початок процедури громадського обговорення, забезпечити реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості, підготовку відповідей на пропозиції та зауваження учасників громадського слухання (п. 4 розпорядження).
Отже, в порушення п. 13 Порядку, сільським головою не призначено конкретні особи, які забезпечують роботу з громадського обговорення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад.
Слід зазначити, що окрім пропозиції голови Визирської сільської ради від 11.04.2018, мешканцями Першотравневої сільської ради 12.04.2018 до сільської ради було подано колективне звернення, яке підписали понад 1600 мешканців сіл Першотравневої сільської ради від 12.04.2018 року (т.1 а.с. 158) з пропозицією щодо ініціювання громадського обговорення питання про створення Першотравневої об'єднаної територіальної громади у складі Першотравневої, Визирської, Кремидівської та Дмитрівської сільських рад з центром в с. Першотравневе.
Через що без внесення змін в Розпорядження №53/2018-СР від 13.04.2018 року голова Першотравневої сільської ради дав оголошення в газеті Слава хлібороба від 21.04.2018 року (т. 1 а.с. 103) в якому вже зазначалось про громадське обговорення стосовно вивчення пропозицій щодо об'єднання територіальних громад без зазначення змісту колективного звернення яке буде обговорюватися.
Таким чином оголошення з новим змістом пропозицій було опубліковано 21.04.2018 року, а громадське обговорення приведено 25.04.2018 року - внаслідок чого члени громади були позбавлені свого права протягом 5-ти днів з дня публікації подавати свої зауваження, пропозиції та ще протягом 5-ти днів після цього отримати на них відповіді, що суд вважає суттєвим порушенням процедури підготовки та проведення об'єднання територіальних громад.
Крім того в порушення п. 13, 15, 16 Порядку, 21.04.2018 в районній газеті Слава хлібороба № 16 (9718) опубліковано розпорядження від 13.04.2018, а не повідомлення, в оголошенні не зазначено відомостей про конкретну посадову особу (осіб) Першотравневої сільської ради, відповідальну за громадське обговорення.
Крім того, громадські слухання призначено на 25.04.2018 - середу о 17.00 год., що становить 11 днів з дня публікації оголошення в газеті.
Таким чином, в порушення принципів добровільного об'єднання територіальних громад визначених Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад , а також вказаного Порядку, посадовими особами безпідставно обмежено право громадян на подання пропозиції чи зауважень з питання розгляду пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та на право на участь в громадських слуханнях, через недодержання визначеного Порядком часу подання пропозицій та зауважень мешканцями громади.
Порядок ініціювання та розгляду питання про добровільне об'єднання територіальних громад регулюється статтями 5-7 Закону № 157-VIII.
Ініціаторами добровільного об'єднання територіальних Громад можуть бути, зокрема, відповідний сільський, селищний, міський голова, не менш як третина депутатів від ; загального складу сільської, селищної, міської ради (пункти 1, 2 частини першої статті 5 Закону № 157-VIII).
Пропозиція щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів (пункт 1 частини другої статті 5 Закону № 157-VIII). Така пропозиція підлягає громадському обговоренню у громаді, яка ініціює об'єднання. Забезпечує проведення громадського обговорення сільський, селищний, міський голова відповідної громади. Громадське обговорення проводиться протягом 30 днів; скорочення цього строку нормами закону не передбачене (частина третя статті 5 Закону № 157-VIII). Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою (частина четверта статті 5 Закону № 157-VIII).
Сільський, селищний, міських голова громади - ініціатора об'єднання надсилає
пропозицію про таке об'єднання сільським, селищним, міським головам громад, з якими
пропонується утворити об'єднану громаду (частина перша статті 6 Закону № 15 7-VIII).
Форма такої пропозиції законом не визначена.
Сільський, селищний, міських голова громади, яка отримала пропозицію, забезпечує громадське обговорення пропозиції. Громадське обговорення проводиться протягом ЗО днів з дня надходження пропозиції; скорочення цього строку нормами закону не передбачене (частина друга статті 6 Закону № 157-VIII).
Відповідно до частини четвертої статті 5 Закону № 157-VIII, порядок проведення такого громадського обговорення визначається сільською, селищною, міською радою. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди (частина четверта статті 6 Закону № 15 7-VIII). Таким чином, сесія ради не може відбутися раніше ніж через 30 днів після надходження пропозиції. Лише у разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад (тобто лише після прийняття такого рішення) сільський, селищний, міський голова, який ініціював об'єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад, (абзац перший частини третьої статті 6 Закону № 157-VIII).
Проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів (пункт 1 частини першої статті 7 Закону № 157-VIII ). Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов'язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад (абзац перший частини другої статті 7 Закону № 157-VIII). Підкреслимо, що це друге і обов'язкове громадське обговорення Пропозиції про об'єднання територіальних громад. Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.
Таким чином, у кожній громаді, яка включається у процес об'єднання, обов'язково проводяться:
два громадські обговорення (перше - протягом 30 днів, друге - протягом 60 днів)
дві сесії відповідної ради (перша - після закінчення першого обговорення, друга - протягом 30 днів після закінчення другого обговорення).
Враховуючи встановлені строки, від моменту отримання пропозиції до остаточного рішення ради про надання згоди на об'єднання має пройти не менше 120 днів (реально - більше, враховуючи час роботи спільної робочої групи та інших підготовчих заходів).
До такого висновку дійшов Верховний суд у своїй постанові від 16.05.2018 року по справі №367/6537/15-а.
Згідно ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного суду.
Таким чином Першотравневою сільською радою були порушенні строки визначені Законом на перше громадське обговорення (30 днів, проведені за 11 днів) та сесію.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд та вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 та ч. 1 ст. 73 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Та відповідач - як суб'єкт владних повноважень не довів належними та допустимими доказами правомірність оскаржуваних рішень.
Згідно ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Під час перевірки правомірності оскаржуваних рішень суд враховує, чи прийняті вони з використанням повноважень та спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискредитації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь яким несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaariv. Finland від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .
Однак, згідно п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі RuizTorijav. Spain від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов'язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи вищевикладене та оскільки Першотравневою сільською радою було порушено вимоги Порядку, а саме: пункти 13, 15, 16, 18, 20, а також що було порушено строки визначенні в ЗУ 157-VIII, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Керуючись ст.ст.9, 139, 241-246 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_4, ОСОБА_5,ОСОБА_6 до Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення сесії Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області від 04.05.2018 року №423-УІІ "Про реалізацію положень Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад та внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради № 156-УІІ від 11.08.2016 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради", яким вирішено надати згоду на здійснення добровільного об'єднання територіальних громад: с. Визирка, с. Воронівка (Визирська сільська рада), с. Першотравневе, с. Міщанка, с. Порт, с. Нова Вільшанка, с. Зоря Труда, с. Кінне, с. Степове (Першотравнева сільська рада), с. Любопіль, с. Ранжеве (Любопільська сільська рада) Лиманського району Одеської області у Визирську сільську об'єднану територіальну громаду з центром в с. Визирка шляхом внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради № 156-УІІ від 11.08.2016 року
Стягнути з Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04379700 місцезнаходження: Одеська обл.,с.Першотравневевул..Миру б.5) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_4 ІПН НОМЕР_1 (АДРЕСА_1), ОСОБА_5 ІПН НОМЕР_2 (АДРЕСА_2),ОСОБА_6 ІПН НОМЕР_3 (АДРЕСА_3) витрати по сплаті судового збору у сумі 2114,40грн.( по 704грн.80коп. кожному) сплачені по квитанціям: №СВ00533111, №СВ00533099, №СВ 00533104 від 25.05.2018р. (оригінали квитанцій знаходяться в матеріалах справи).
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки встановлені ст..255 КАС України.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Одеського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з урахуванням положень п.15-5 Перехідних положень КАС України
Суддя Іванов Е.А.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2018 |
Оприлюднено | 09.10.2018 |
Номер документу | 76963852 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Радишевська О.Р.
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Іванов Е. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні