П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 грудня 2018 р.м.ОдесаСправа № 815/2554/18
Категорія: 2 Головуючий в 1 інстанції: Іванов Е. А.
П'ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Коваля М.П.,
суддів - Димерлія О.О.,
- Єщенка О.В.,
за участю: секретар судового засідання - Ніцевич О.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду, яке прийнято 25.09.2018 року у складі суду судді: Іванова Е. А. по справі за адміністративним позовом ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення сесії Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області від 04.05.2018 423-VІІ "Про реалізацію положень Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад та внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради № 156-VІІ від 11.08.2016 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради", яким вирішено надати згоду на здійснення добровільного об'єднання територіальних громад: с. Визирка, с. Воронівка (Визирська сільська рада), с. Першотравневе, с. Міщанка, с. Порт, с. Нова Вільшанка, с. Зоря Труда, с. Кінне, с. Степове (Першотравнева сільська рада), с. Любопіль, с. Ранжеве (Любопільська сільська рада) Лиманського району Одеської області у Визирську сільську об'єднану територіальну громаду з центром в с. Визирка шляхом внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради № 156-VІІ від 11.08.2016 року, -
В С Т А Н О В И В:
У травні 2018 року ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 звернулись до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення сесії Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області від 04.05.2018 423-VІІ "Про реалізацію положень Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад та внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради № 156-VІІ від 11.08.2016 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради", яким вирішено надати згоду на здійснення добровільного об'єднання територіальних громад: с. Визирка, с. Воронівка (Визирська сільська рада), с. Першотравневе, с. Міщанка, с. Порт, с. Нова Вільшанка, с. Зоря Труда, с. Кінне, с. Степове (Першотравнева сільська рада), с. Любопіль, с. Ранжеве (Любопільська сільська рада) Лиманського району Одеської області у Визирську сільську об'єднану територіальну громаду з центром в с. Визирка шляхом внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради № 156-VII від 11.08.2016 року.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2018 року вказаний адміністративний позов було задоволено, визнано протиправним та скасовано рішення сесії Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області від 04.05.2018 року №423-VІІ "Про реалізацію положень Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад та внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради № 156-VІІ від 11.08.2016 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради", яким вирішено надати згоду на здійснення добровільного об'єднання територіальних громад: с. Визирка, с. Воронівка (Визирська сільська рада), с. Першотравневе, с. Міщанка, с. Порт, с. Нова Вільшанка, с. Зоря Труда, с. Кінне, с. Степове (Першотравнева сільська рада), с. Любопіль, с. Ранжеве (Любопільська сільська рада) Лиманського району Одеської області у Визирську сільську об'єднану територіальну громаду з центром в с. Визирка шляхом внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради № 156-VІІ від 11.08.2016 року.
Не погоджуючись із таким рішенням суду першої інстанції, Першотравневою сільською радою Лиманського району Одеської області подано апеляційну скаргу, в якій апелянт, з урахуванням наданих 07.11.2018 року доповнень до апеляційної скарги, посилається на те, що оскаржуване рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.09.2018 року винесено з неповним та формальним з'ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, а також вказує на невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, та просить зокрема скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.09.2018 року у справі № 815/2554/18 та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Свої доводи апелянт обґрунтовує тим, що оскаржуване рішення ради прийнято правомірно, у відповідності до компетенції Сільради, з урахуванням думки громади і в її інтересах, тому порушення формальних процедур, а саме, як зазначено в рішенні суду першої інстанції - проведення сесії ради раніше 30 днів після надходження пропозиції суміжної територіальної громади, ніяк не вплинуло на рішення ради, оскільки вона, в тому числі, його приймала і раніше (щодо центру об'єднаної громади в с. Визирка, який заперечується Позивачами), за підтримки більшості населення, вже не перший раз.
При цьому, апелянт зазначає, що строк для проведення громадських обговорень розпочинає свій відлік саме від дня надходження пропозиції, про що мешканці не можуть дізнатися і відразу приступити до її обговорення, а відтак такий строк встановлюється не для мешканців, як право приймати участь в обговореннях весь такий проміжок часу, а саме для місцевої ради як зобов'язання забезпечити щоб громадські обговорення пропозиції відбулися в період 30 днів з моменту отримання ради такої пропозиції суміжної ради про добровільне об'єднання, тобто в один із днів на протязі даного терміну.
Також апелянт, не погоджуючись із позицією суду першої інстанції про те, що члени громади були позбавлені права протягом п'яти днів з дня публікації повідомлення подавати свої зауваження, пропозиції та ще протягом п'яти днів після цього отримати на них відповіді, зазначає, що позивачі ОСОБА_2 та ОСОБА_3 приймали участь в призначених на 25.04.2018 року громадських обговореннях, а отже мали змогу надати всі наявні у них пропозиції або зауваження, а також отримати відповіді на їх запитання. Позивач ОСОБА_4, як зазначено у відповіді позивачів на відзив Сільради, звертався 23.04.2018 року із проханням про перенесення громадських обговорень на неробочий день, підтвердженням чого є лист останнього на ім'я Сільради та квитанція кур'єрської компанії від 23.04.2018 року. Таким чином права позивачів на надання своїх пропозицій та участі в громадському обговоренні не порушенні, та питання щодо їх відновлення взагалі не є предметом позовних вимог останніх.
Також, апелянт вважає помилковим висновок суду першої інстанції щодо публікації відповідачем розпорядження а не оголошення без зазначення відповідальної особи за проведення громадського обговорення, та зазначає, що датою публікації оголошення про громадські обговорення слід вважати 14.04.2018 року, коли було розміщене розпорядження голови Сільради про проведення громадського обговорення пропозиції Визирської сільради щодо добровільного об'єднання із центром в с. Визирка. Так, про проведення громадського обговорення було розміщено оголошення в газеті Комінтернівської районної ради Слава Хлібороба (випуск №15 (9717) від 14.04.2018 року (щодо обговорення пропозиції Визирської сільради) про те, що 25.04.2018 року в приміщені Будинку культури відбудуться громадські обговорення пропозиції Визирського сільського голови від 11.04.2018 року №02-14/395 щодо добровільного об'єднання Визирської, Першотравневої та Любопільської сільських територіальних громад. Крім того, 21.04.2018 року також було розміщено оголошення в газеті Коміентернівської районної ради Слава Хлібороба (випуск №16 (9718) від 21.04.2018 року й про проведення громадського обговорення колективного звернення мешканців населених пунктів першотравневої громади (1600 підписів) від 12.04.2018 року, а саме про проведення таких обговорень 25.04.2018 року в приміщенні Будинку культури. Про результати проведення вказаних обговорень також було розміщено повідомлення в газеті Комінтернівської районної ради Слава Хлібороба (випуск №19 (9721) від 12.05.2018 року.
При цьому, апелянт наголошує на тому, що відповідно до ч. 2 ст. 6 та ст. 7 Закону забезпечення проведення громадських обговорень пропозиції суміжної територіальної громади щодо добровільного об'єднання є компетенцією сільського голови, а отже виконання функцій з організації громадських обговорень покладено саме на сільського голову, а не на будь-яку іншу особу.
Поміж іншого, апелянт посилається на помилковість висновків суду першої інстанції про протиправність прийняття оскаржуваного рішення Сільрадою без завершення попередньої процедури добровільного об'єднання територіальних громад у Визирську територіальну громаду, зазначаючи, що судом було все ж таки встановлено факт прийняття Новобілярською селищною радою Лиманського району Одеської області рішення №296-VII від 27.02.2018 року Про визнання такими, що втратили чинність рішень Новобілярської селищної ради щодо процедури добровільного об'єднання територіальних громад у Визирську територіальну громаду , проте не надано цьому належної правової позиції.
Так, апелянт вказує на те, що вказаним рішенням Новобілярської селищної ради взагалі були скасовані рішення: №557-VI від 14.08.2015 року Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи ; №131-VII від 26.08.2016 року Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , та рішення Про внесення змін та доповнень до рішення селищної ради №131-VII від 26.08.2016 року Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , внаслідок чого рада Новобілярської селищної громади відмовилась від подальшого об'єднання. Отже, мало місце не зупинення об'єднання п'яти громад, а його припинення. Саме тому, задля реалізації правомірних очікувань мешканців Першотравневої громади щодо здійснення об'єднання з Визирською громадою із центром в с. Визирка, Сільрада була змушена внести до раніше прийнятих в 2016-2017 рр. рішень щодо добровільного об'єднання, а саме в частині зменшення кількості громад, що об'єднуються. При цьому, апелянт наголошує на тому, що Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад не врегульовано шляхи вирішення ситуації, коли одна чи декілька з громад вирішила скасувати свої рішення про надання згоди на добровільне об'єднання та схвалений проект рішення про об'єднання, внаслідок чого відповідачем й прийнято оскаржуване рішення, що спрямовано на реалізацію правомірних очікувань мешканців громади, про прямо вказано в самому рішенні.
07.11.2018 року до суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому відповідач по справі зазначає, що з доводами викладеними в апеляційній скарзі не погоджується, рішення суду першої інстанції вважає правильним і справедливим, зазначає, що судом правильно встановлено обставини справи та ухвалено рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому підстави для його скасування відсутні, тому просить, зокрема: апеляційну скаргу відхилити, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.09.2018 року залишити без змін.
Так, позивачами у відзиві на апеляційну скаргу зазначається, що оскаржуване рішення стосується прав, свобод та інтересів не обмеженого кола осіб (мешканців Першотравневої територіальної громади), та відповідно, кожен мешканець вказаної громади, в тому числі позивачі мають право на захист, тобто на оскарження рішення, яке безпосередньо стосується їх прав, свобод та інтересів (зокрема щодо якості та доступності публічних послуг в об'єднаній громаді).
Той факт, що громадське обговорення має консультативний характер не позбавляє орган місцевого самоврядування обов'язку діяти в межах і в порядку визначеному законом та діяти в інтересах усіх членів громади.
Також, позивачі посилаються на неспроможність доводів апелянта про те, що суд встановив факт прийняття Новобілярською селищною радою рішення №296-VII від 27.02.2018 року про припинення об'єднання та прийняття Сичавською сільською радою рішення про зупинення об'єднання, а тому Першотравнева сільська рада мала право до завершення однієї процедури об'єднання розпочинати іншу шляхом внесення змін до раніше прийнятих рішень, реалізовуючи начебто правомірні очікування громади.
Така позиція обґрунтовується позивачами тим, що рішенням сесії Першотравневої сільської ради №423-VII про зміну рішення №156-VII від 11.08.2016 року, попри прийняті раніше рішення інших територіальних громад, які процес об'єднання призупинили, фактично розпочата нова процедура добровільного об'єднання територіальних громад, що протирічить нормам чинного законодавства України.
Так, позивачі вважають недоречними і незастосовними посилання апелянта на громадські обговорення, що мали місце в серпні 2016 року, так як в 2016 році мова йшла про об'єднання інших громад і в іншому форматі.
Окрім того, позивачі в своєму відзиві на апеляційну скаргу зазначають, що підставою позову у цій справі було, у тому числі порушення усієї процедури, яка передувала прийняттю оскаржуваного рішення і судом першої інстанції вірно встановлено факти таких порушень, та протилежні доводи відповідача, зазначені в його апеляційній скарзі з цього приводу є неспроможними.
Розглянувши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, судова колегія приходить до наступних висновків.
Як встановлено колегією суддів та вбачається з матеріалів справи, 04.05.2018 року сесією Першотравневої сільської ради прийнято рішення №423-VII Про реалізацію положень Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад та внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради №156-VII від 11.08.2016 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради , яким вирішено надати згоду на здійснення добровільного об'єднання територіальних громад: с. Визирка, с. Воронівка (Визирська сільська рада), с. Першотравневе, с. Міщанка, с. Порт, с. Нова Вільшанка, с. Зоря Труда, с. Кінне, с. Степове (Першотравнева сільська рада), с. Любопіль, с. Ранжеве (Любопільська сільська рада) Лиманського району Одеської області у Визирську сільську об'єднану територіальну громаду з центром в с. Визирка шляхом внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради №156-VII від 11.08.2016 (т.1 а.с. 24-27).
Вказане рішення обґрунтоване посиланням на раніше прийняте рішення №156-VII від 11.08.2016 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради ; результати громадських обговорень проведених 10.08.2016, які стали підставою для прийняття рішення №156-VII від 11.08.2016; висновок Одеської обласної державної адміністрації про відповідність Конституції України та Законам України раніше прийнятого проекту рішення Про добровільне об'єднання територіальних громад ; рішення Визирської сільської ради від 05.04.2018 №774-VII Про реалізацію положень Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад та внесення змін до рішення сесії Визирської сільської ради №848-VI від 08.07.2015 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад , а також протокол громадських слухань від 25.04.2018 (т. 1 а.с. 28-31, 97-100, 139-140).
Колегією суддів встановлено, що прийняттю спірного рішення передували наступні обставини.
Так за результатами обговорення пропозиції Визирської сільської ради щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад Першотравневої, Сичавської, Любопільської, Визирської сільських та Новобілярської селищної ради у Визирську об'єднану територіальну громаду сесією Першотравневої сільської ради 11.08.2016 прийнято рішення №156-VII Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради , яким вирішено надати згоду на добровільне об'єднання територіальних громад та делегувати до спільної робочої групи представників Першотравневої сільської ради (т.1 а.с. 139).
Рішенням сесії Першотравневої сільської ради від 26.08.2016 №159-VI схвалено проект рішення Першотравневої сільської ради Про добровільне об'єднання територіальних громад та план організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад (т.1 а.с. 142-143).
Вказаним Додатком №1 до цього рішення вирішено: добровільно об'єднатися у Визирську територіальну громаду з центром у селі Визирка з територіальними громадами:
- села Визирка, села Воронівка Висирьскої с/р;
- села Булдинка, сула Григорівка, села Білярі, селища Нові Біляри Новобілярської селищної ради;
- села Любопіль, села Ранжеве Любопільської сільської ради.
З прийняттям рішення від 11.08.2016 №156-VII Першотравневою сільською радою розпочато процедуру добровільного об'єднання територіальних громад Першотравневої, Любопільської, Визирської сільських та Новобілярської селищної ради у Визирську об'єднану територіальну громаду, та вказане рішення є правовим актом індивідуальної дії.
Рішенням сесії Першотравневої сільської ради від 26.08.2016 №159-VI схвалено проект рішення Першотравневої сільської ради Про добровільне об'єднання територіальних громад та план організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад (т.1 а.с. 142).
Розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 05.12.2016 № 923/А-2016 затверджено висновок щодо відповідності Конституції та Законам України проектів рішень Визирської, Любопільської, Першотравневої, Сичавської сільських рад та Новобілярської селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад .
09.12.2016 рішенням Лиманської районної ради №157-VII Про схвалення моделей об'єднаних територіальних громад Лиманського району Одеської області , схвалено модель Визирської сільської об'єднаної територіальної громади у складі Визирської, Любопільської, Першотравневої, Сичавської сільських рад та Новобілярської селищної ради.
14.04.2017 сесією Першотравневої сільської ради прийнято рішення №261-VII Про добровільне об'єднання територіальних громад , яким вирішено об'єднатись з територіальними громадами Визирської, Любопільської, Першотравневої, Сичавської сільських рад та Новобілярської селищної ради у Визирську об'єднану територіальну громаду з центром в с. Визирка (т. 1 а.с. 146).
Рішенням сесії Новобілярської селищної ради від 23.08.2017 року Про визначення Новобілярської селищної ради щодо питання добровільного об'єднання територіальних громад вирішено зупинити подальше об'єднання Новобілярської селищної ради у Визирську об'єднану територіальну громаду до закінчення терміну повноважень нинішнього складу депутатського корпусу та селищного голови.
Рішенням Новобілярської селищної ради від 27.02.2018 року №296-VII Про визнання такими, що втратили чинність рішень Новобілярської селищної ради щодо процедури добровільного об'єднання територіальних громад у Визирську об'єднану територіальну громаду було припинено подальше об'єднання Новобілярської селищної ради у Визирську об'єднану територіальну громаду.
Рішенням сесії Сичавської сільської ради від 16.03.2018 №336-VII вирішено призупинити дію рішення сесії Сичавської сільської ради від 27.02.2017 №166-VII Про добровільне об'єднання громад та повернутись до вказаного питання в 4 кварталі 2019 року.
26.03.2018 року Визирською сільською радою Лиманського району Одеської області було прийнято розпорядження №42/2018-ОД, яким було розпочато процедуру громадського обговорення щодо реалізації положень Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад та внесення змін до рішення сесії Визирської сільської ради №848-VI від 08.07.2015 р. Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад (т.1 а.с. 95).
11.04.2018 року сільським головою Визирської сільської ради на адресу сільського голови Першотравневої сільської ради було направлено лист №02-14/395 з проханням розглянути в порядку, передбаченому ч.2 ст. 6 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад пропозицію про добровільне об'єднання Визирської, Любопільської та Першотравневої сільських рад у Визирську об'єднану територіальну громаду шляхом внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради №156-VII від 11.08.2016 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради (т.1 а.с. 93-94)
13.04.2018 року сільський голова Першотравневої сільської ради видав розпорядження №53/2018-СР Про вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад , яким розпочав процедуру громадського обговорення стосовно вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад, з центром у с. Визирка (т.1 а.с. 101).
Вказане розпорядження було опубліковане в газеті Слава хлібороба №15 (9717) від 14.04.2018 року (т. 1 а.с. 102).
25.04.2018 року у селі Першотравневому відбулося громадське обговорення стосовно вивчення пропозицій щодо добровільного об'єднання громадян у формі громадських слухань, за результатами яких було вирішено надати згоду на добровільне об'єднання територіальних громад с. Визирка, с. Воронівка (Визирська сільська рада), с. Першотравневе, с. Міщанка, с. Порт, с. Нова Вільшанка, с. Зоря Труда, с. Кінне, с. Степове (Першотравнева сільська рада), с. Любопіль, с. Ранжеве (Любопільська сільська рада) (т.1 а.с.95-110).
04.05.2018 сесія Першотравневої сільської ради приймає рішення №423-VII, яким вирішує підтримати розпочату Визирською сільською радою процедуру добровільного об'єднання територіальних громад шляхом внесення змін до рішення Першотравневої сільської ради № 156-VII від 11.08.2016 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради (т.1 а.с. 124-128).
17.05.2018 року сільський голова Першотравневої сільської ради видав розпорядження №68/2018-СР Про проведення громадського обговорення проекту рішення про добровільне об'єднання територіальних громад у новій редакції (т.1 а.с. 129 ).
Вказаний проект рішення було опублікований в газеті Слава хлібороба №20 (9722) від 19.05.2018 року, в якій також запропоновано мешканцям населених пунктів Визирської, Любопільської та Першотравневої сільської ради направляти пропозиції, рекомендації та зауваження протягом 10 календарних днів від дня опублікування оголошення (т. 1 а.с. 130).
04.06.2018 року Першотравневою сільською радою прийнято рішення №463-VII, яким схвалено проект рішення Про добровільне об'єднання громадян , підготовлений спільною робочою групою, та доручено сільському голові Визирської сільської ради подати схвалений проект рішення Першотравневої сільської ради Про добровільне об'єднання територіальних громад до Одеської обласної державної адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції і законам України (т.1 а.с. 131-138).
Розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 27.07.2018 № 845/А-2018 було внесено зміни до розпорядження тимчасово виконуючого обов'язки голови Одеської обласної державної адміністрації від 05 грудня 2016 року №923/А-2016 та затверджено висновок щодо відповідності Конституції та Законам України проектів рішень Визирської, Любопільської, Першотравневої сільських рад Лиманського району Одеської області Про добровільне об'єднання територіальних громад .
Не погоджуючись із рішенням сесії Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області від 04.05.2018 423-VІІ, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, мешканці с. Першотравневе звернулись до суду про визнання протиправним та скасування зазначеного рішення.
Приймаючи рішення по даній справі, суд першої інстанції, за наслідками розгляду вказаного спору дійшов висновку про те, що приймаючи оскаржуване рішення Першотравневою сільською радою було порушено вимоги Положення про порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад від 05.02.2015 № 157-VII затвердженого рішенням Першотравневої сільської ради від 26.08.2016 №158-VII, а саме: пункти 13, 15, 16, 18, 20, а також що було порушено строки визначенні Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад від 05.02.2015 № 157-VII, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Вирішуючи дану справу в апеляційній інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Згідно ст.140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відносини, що виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст регулює Закон України Про добровільне об'єднання територіальних громад від 05.02.2015 року №157-VIIІ (далі - Закон України №157-VIIІ), яким встановлено процедуру здійснення об'єднання територіальних громад.
Відповідно до ч. 1 ст.3 Закону України №157-VIIІ суб'єктами добровільного об'єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст.
Розділом ІІ Закону України №157-VIIІ визначено порядок добровільного об'єднання територіальних громад.
Так, згідно положень статті 5 вказаного Закону ініціаторами добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).
Пропозиція щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування.
Сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.
Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.
Частиною 1 статті 6 Закону України №157-VIIІ визначено, що сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об'єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.
Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди (ч. 2 ст. 6 Закону України №157-VIIІ).
Відповідно до ч. 3 ст.6 Закону України №157-VIIІ, у разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об'єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад та інформує про це Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію.
Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об'єднується.
Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об'єднання територіальних громад.
Згідно частини 4 статті 6 Закону України №157-VIIІ спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад.
Частиною 2 статті 7 Закону України №157-VIIІ визначено, що сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов'язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.
Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.
Приписами частини 3 статті 7 Закону України №157-VIIІ передбачено, що схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад у п'ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації (частина 4 статті 7 Закону України №157-VIIІ).
Згідно частини 5 статті 7 Закону України №157-VIIІ, у разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад, Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад.
В апеляційній скарзі апелянт, в обґрунтування незаконності вказаного рішення суду першої інстанції, посилається на те, що Новобілярської селищна рада відмовилась від подальшого об'єднання, отже, мало місце не зупинення об'єднання п'яти громад, а його припинення. Саме тому, за твердженнями апелянта, задля реалізації правомірних очікувань мешканців Першотравневої громади щодо здійснення об'єднання з Визирською громадою із центром в с. Визирка, Першотравнева сільська рада була змушена внести до раніше прийнятих в 2016-2017 роках рішень щодо добровільного об'єднання зміни, а саме в частині зменшення кількості громад, що об'єднуються.
В оскаржуваному рішенні суд першої інстанції робить висновок, що процес добровільного об'єднання територіальних громад, який розпочато у 2016 році на даний час не закінчено, оскільки двома громадами прийнято рішення про призупинення процесу об'єднання до певного часу. Таким чином, фактично до завершення однієї процедури або прийняття рішення про відмову від об'єднання з Сичавською та Новобілярською сільськими радами Першотравнева сільська рада вирішує підтримати ще одну процедуру об'єднання в іншому складі громад, що не передбачено Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад , суперечить вимогам Конституції України, Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
Колегія суддів не може погодитися з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Так, як встановлено під час апеляційного розгляду даної справи, за результатами обговорення пропозиції Визирської сільської ради щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад Першотравневої, Сичавської, Любопільської, Визирської сільських рад та Новобілярської селищної ради у Визирську об'єднану територіальну громаду сесією Першотравневої сільської ради 11.08.2016 року було прийнято рішення №156-VII Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради . Аналогічні рішення були прийняті Сичавською, Любопільською, Визирською сільська радою та Новобілярською селищною радою
Колегія суддів зазначає, що всі рішення вказаних територіальних громад з питань добровільного об'єднання територіальних громад за період 2016-2017 рік, а саме щодо вивчення пропозицій щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадського обговорення, про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи, про громадське обговорення проекту рішення про добровільне об'єднання територіальних громад, про схвалення проекту рішення селищної ради про добровільне об'єднання територіальних громад були спрямовані саме на добровільне об'єднання територіальних громад та погоджені всіма учасниками процесу. Таким чином, територіальні громади відкрито демонстрували свої наміри здійснити добровільне об'єднання та фактично вчиняли всі необхідні дії для такого об'єднання, передбачені положеннями Закону України №157-VIIІ.
Разом з тим, рішенням сесії Сичавської сільської ради від 16.03.2018 року №336-VII було вирішено призупинити дію рішення сесії Сичавської сільської ради від 27.02.2017 №166-VII Про добровільне об'єднання громад та повернутись до вказаного питання в 4 кварталі 2019 року.
Більш того, Новобілярською селищною радою 23.08.2017 року прийнято рішення №234-VII Про визначення Новобілярської селищної ради щодо питання добровільного об'єднання територіальних громад , яким було вирішено зупинити подальше об'єднання Новобілярської селищної ради у Визирську об'єднану територіальну громаду, залишитись самостійною територіальною громадою до закінчення терміну повноважень нинішнього складу депутатського корпусу та селищного голови. Як встановлено під час судового розгляду справи, вказане рішення Новобілярської сільської ради було визнано протиправним та скасовано постановою Комінтернівського районного суду Одеської області від 21 лютого 2018 року по справі №504/3153/17, залишеному без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року. Проте рішенням Новобілярської селищної ради від 27.02.2018 року №296-VII Про визнання такими, що втратили чинність рішень Новобілярської селищної ради щодо процедури добровільного об'єднання територіальних громад у Визирську об'єднану територіальну громаду було припинено подальше об'єднання Новобілярської селищної ради у Визирську об'єднану територіальну громаду.
Колегія суддів наголошує, що за умови фактичного блокування процесу добровільного об'єднання територіальних громад з боку Сичавської сільської ради та Новобілярської селищної ради, de facto виникла ситуація, не врегульована положеннями Закону України №157-VIIІ, а саме неможливість виконання трьома територіальними громадами об'єднання у порядку встановленому законом, що не відповідає принципам та засадам здійснюваної в Україні в рамках процесу децентралізації влади адміністративної реформи.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу на рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009, відповідно до висновків якого органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
На думку колегії суддів, внаслідок прийняття Новобілярською селищною радою 27.02.2018 року рішення №296-VII фактично на невизначений термін було унеможливлено об'єднання територіальних громад, відповідно внесення зокрема Першотравневою сільською радою Лиманського району Одеської області змін до рішення Першотравневої сільської ради № 156-VІІ від 11.08.2016 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради", забезпечує можливість реалізувати охоронювані законом інтереси та законні очікування місцевої громади.
Разом з тим, колегія суддів звертає увагу, що Визирською сільською радою було запропоновано здійснення саме поетапного добровільного об'єднання територіальних громад, відповідно першим етапом є добровільне об'єднання с. Визирка та с. Воронівка Визирської сільської ради, с. Першотравневе, с. Міщанка, с. Порт, с. Нова Вільшанка, с. Зоря Труда, с. Кінне та с. Степанівка Першотравневої сільської рада, с. Любопіль та с. Ранжеве Любопільської сільської ради у Визирську сільську об'єднану територіальну громаду з центром в с. Визирка, шляхом прийняття змін до рішень Визирської, Першотравневої та Любопільської сільських рад Лиманського району Одеської області про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад, про схвалення проекту рішення про добровільне об'єднання територіальних громад, а також до рішень про добровільне об'єднання територіальних громад; другим етапом є добровільне приєднання с. Сичавка та с. Кошари Сичавської сільської ради до Визирської сільської об'єднаної територіальної громади після вирішення існуючих судових спорів щодо оскарження рішень Сичавської сільської ради, прийнятих з питань реалізації положень Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад , та після проведення відповідних громадських обговорень; третій етап: добровільне приєднання смт. Нові Біляри, с. Біляри, с. Булдинка та с. Григорівка Новобілярської селищної ради до Визирської сільської об'єднаної територіальної громади після проведення відповідних громадських обговорень.
Крім того, Конституційний Суд України в рішенні від 1 грудня 2004 року № 18-рп/2004 вирішив, що поняття "охоронюваний законом інтерес", що вживається в частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу України та інших законах України у логічно-смисловому зв'язку з поняттям "права", треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально-правовим засадам.
Колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що обов'язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб'єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення. При цьому, навіть порушення вимог закону не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов'язковою умовою визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними є доведеність позивачем порушених його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями.
Враховуючи викладене, обов'язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушення саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема, наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб'єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов. Разом з тим, позивачі є мешканцями с. Першотравневе, членами його територіальної громади, проте повідомлені ними під час судового розгляду справи обставини жодним чином не свідчать про наявність у них повноважень виступати від імені всієї територіальної громади, та не вказують на порушення їх конкретних індивідуальних прав при прийнятті відповідачем спірного рішення.
Так, в судовому засіданні апеляційної інстанції на питання головуючого судді представником позивачів було зазначено, що оскаржуваним рішенням були порушене право позивачів на належне отримання адміністративних та публічних послуг, право на їх соціальне та економічне забезпечення, оскільки питання щодо центру об'єднаної громади є також питанням забезпечення села. Щодо вказаних доводів суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Так, колегія суддів критично оцінює посилання позивачів на нижчий рівень доступності адміністративних та публічних послуг після об'єднання, оскільки жодних належних доказів вказаних обставин в матеріалах справи не міститься та під час судового розгляду справи не надано. Таким чином, зазначені доводи, за відсутності в матеріалах справи їх підтвердження, представляють собою припущення, які колегія суддів до уваги не приймає.
Суд апеляційної інстанції також наголошує на тому, що однією з підстав адміністративного позову було саме визначення центру новоствореної об'єднаної територіальної громади у селі Визирка, тоді як позивачі вважають, що центр такої територіальної громади повинен бути у селі Першотравневе. Разом з тим, визнання протиправним та скасування рішення сесії Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області від 04.05.2018 року №423-VІІ жодним чином не призведе до зміни центру об'єднаної територіальної громади, оскільки у 2016 році Першотравневою сільською радою було прийнято рішення № 156-VІІ від 11.08.2016 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальної громади Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області з громадою Визирської сільської ради", яким також було визначено центр новоствореної об'єднаної територіальної громади у селі Визирка. При цьому рішення Першотравневої сільської ради № 156-VІІ від 11.08.2016 не оскаржувалось, тобто у разі задоволення позовних вимог фактично зміни місцезнаходження центру об'єднаної територіальної громади не відбудеться.
Крім того, суд погоджується з доводами апелянта стосовно того, що позивачі ОСОБА_2 та ОСОБА_3 приймали участь в призначених на 25.04.2018 року громадських обговореннях, а отже мали змогу надати всі наявні у них пропозиції або зауваження, а також отримати відповіді на їх запитання. У свою чергу, позивач ОСОБА_4, як зазначено у відповіді позивачів на відзив, звертався 23.04.2018 року із проханням про перенесення громадських обговорень на неробочий день, підтвердженням чого є лист останнього на ім'я Сільради та квитанція кур'єрської компанії від 23.04.2018 року. Таким чином права позивачів на надання своїх пропозицій та участі в громадському обговоренні не порушені, та питання щодо їх відновлення взагалі не є предметом позовних вимог останніх.
Висновки суду першої інстанції, що пропозиція сільського голови Визирської сільської ради від 11.04.2018 №02-14/395 про добровільне об'єднання територіальних громад Визирської, Першотравневої та Любопільської сільської ради шляхом внесення змін до рішення Першотравневого сільської ради від 11.08.2016 №156-УІІ не відповідає вимогам Закону України №157-VIIІ, в зв'язку з чим не може бути підставою для ініціювання ще однієї процедури добровільного об'єднання територіальних громад, а отже і розгляду її сесією Першотравневої сільської ради є неспроможними, оскільки положеннями п.1 ч. 1 ст. 5 Закону України №157-VIIІ прямо передбачено, що ініціатором добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст може бути зокрема сільський, селищний, міський голова.
Стосовно висновків суду першої інстанції, викладених в оскаржуваному рішенні, щодо необґрунтованості посилань на раніше прийняті рішення про добровільне об'єднання територіальних громад та висновок Одеської обласної державної адміністрації від 05.12.2016, оскільки вони стосувались добровільного об'єднання 5 територіальних громад, тобто інші умови об'єднання, колегія суддів зазначає наступне. Так, розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 27.07.2018 № 845/А-2018 було внесено зміни до розпорядження тимчасово виконуючого обов'язки голови Одеської обласної державної адміністрації від 05 грудня 2016 року №923/А-2016 та затверджено висновок щодо відповідності Конституції та Законам України проектів рішень Визирської, Любопільської, Першотравневої сільських рад Лиманського району Одеської області Про добровільне об'єднання територіальних громад . Проте вказаним обставинам судом першої інстанції правова оцінка надана не була.
Окрім того, колегія суддів критично оцінює посилання в оскаржуваному рішенні на Першотравневою сільською радою були порушенні строки визначені Законом на перше громадське обговорення (30 днів, проведені за 11 днів) з огляду на викладене.
Згідно ч.ч. 3, 4 ст. 5 Закону України №157-VIIІ, сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. При цьому колегія суддів зазначає, що статтею 5 Закону України №157-VIIІ встановлюється граничний проміжок часу для проведення громадського обговорення, а не імперативна вимога дотримання терміну 30 днів для переходу до наступної стадії добровільного об'єднання територіальних громад. Крім того, навіть якщо приймати до уваги висновки суду першої інстанції, що перше громадське обговорення повинно проводитись у термін 30 днів після надходження пропозиції суміжної територіальної громади, вказане формальне порушення не може свідчити про протиправність прийнятого рішення сільської ради в цілому, з огляду зокрема на ті обставини, що рішення щодо об'єднання територіальних громад з центром об'єднаної громади в с. Визирка, за підтримки більшості населення, вже фактично приймається не в перший раз.
При цьому колегія суддів звертає увагу на висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 23 травня 2018 року (справа №219/7967/17), відповідно до яких порушення процедури громадського обговорення, саме по собі, не може бути підставою для скасування рішення, прийнятого за наслідками такого обговорення, якщо це не призвело до порушення індивідуальних прав позивача.
Враховуючи зазначене, колегія суддів дійшла висновку щодо відсутності правових підстав для задоволення позову, оскільки приймаючи оскаржуване рішення щодо добровільного об'єднання, відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законом України №157-VIIІ .
Отже, судом першої інстанції при розгляді справи неповно з'ясовано обставини справи, які мають значення для її правильного вирішення, у зв'язку з чим, судове рішення підлягає скасуванню з прийняттям по справі нової постанови про відмову у задоволенні адміністративного позову.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду не спростовують. Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для скасування оскаржуваного рішення суду першої інстанції та прийняття нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 292, 311, 315, 317, 321, 322, 325 328, 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного від 25.09.2018 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення сесії Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області від 04.05.2018 423-VІІ - задовольнити.
Рішення Одеського окружного адміністративного від 25.09.2018 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення сесії Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області від 04.05.2018 423-VІІ скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.
Повний текст постанови складено та підписано 18.12.2018 року.
Головуючий суддя: М.П. Коваль
Суддя: О.О. Димерлій
Суддя: О.В. Єщенко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2018 |
Оприлюднено | 19.12.2018 |
Номер документу | 78624343 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Радишевська О.Р.
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Коваль М.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні