Рішення
від 01.10.2018 по справі 0340/1509/18
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2018 року ЛуцькСправа № 0340/1509/18

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Денисюка Р.С.,

при секретарі судового засідання Шепталовій А.П.,

за участю представника позивача ОСОБА_1,

представників відповідача ОСОБА_2, ОСОБА_3,

представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_4,

представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_5,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_6 до Цегівської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_7 районна рада, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_8 селищна рада, ОСОБА_9 сільська рада, Бужанівська сільська рада про визнання протиправним та скасування рішення Цегівської сільської ради від 11.07.2018 № 31/2 «Про добровільне об'єднання територіальних громад» ,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_6 (далі - ОСОБА_6, позивач) звернулася з позовом до Цегівської сільської ради (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_7 районна рада про визнання протиправним та скасування рішення Цегівської сільської ради від 11.07.2018 № 31/2 «Про добровільне об'єднання територіальних громад» .

Ухвалами Волинського окружного адміністративного суду від 08.08.2018 та від 13.09.2018 відмовлено у задоволенні заяви представника позивача про забезпечення позову.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 09.08.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та відповідно до частини третьої статті 12, частини третьої статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) ухвалено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 10:00 год. 05.09.2018. ухвалою суду від 05.09.2018 залучено третіх осіб до участі у справі, у зв'язку з чим відкладено підготовче засідання до 15:00 год. 18.09.2018, а ухвалою суду від 18.09.2018 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду на 15:30 год. 01.10.2018.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Цегівською сільською радою 11.07.2018 прийнято рішенням № 31/2 Про добровільне об'єднання територіальних громад , згідно з яким сільська рада вирішила об'єднатися з територіальними громадами селища міського типу Мар'янівка ОСОБА_8 селищної ради, сіл Борисковичі, Брани, Довгів ОСОБА_9 сільської ради, сіл Бужани, Ржищів Бужанівської сільської ради Горохівського району Волинської області в ОСОБА_8 селищну об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Мар'янівка Горохівського району Волинської області. Вважає, що оскаржуване рішення є протиправним, оскільки прийнято з порушенням норм ОСОБА_10 України, ОСОБА_11 України Про добровільне об'єднання територіальних громад , ОСОБА_11 України Про місцеве самоврядування в Україні та Перспективному плану формуванню територій громад Волинської області, що затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.09.2015 № 993-р, а саме вважає, що Цегівська сільська рада перевищила свої повноваження, коли без урахування думки жителів села Сільце прийняла оскаржуване рішення, яким не дотрималася одного з головних принципів об'єднання територіальних громад - принципу добровільності. З врахуванням наведеного просить позов задовольнити.

Відповідач у відзиві на позовну заяву (а.с. 74-80, т.1) позовні вимоги заперечив та зазначив, що із звіту, складеного за наслідками проведених громадських обговорень, слідує, що у громадських обговореннях щодо схвалення проекту рішення про добровільне об'єднання територіальних громад взяли участь 122 особи, які схвалили проект рішення.

На виконання вимог частини четвертої статті 7 ОСОБА_11 України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації 22.06.2018 затверджено висновок щодо відповідності ОСОБА_10 та законам України поданих проектів рішень «Про добровільне об'єднання територіальних громад» та зазначено, що Законом України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» передбачена можливість об'єднання у добровільному порядку.

На виконання вимог частини п'ятої статті 7 ОСОБА_11 України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» 11.07.2018 відповідачем було прийнято оскаржуване рішення. Вважає, що останнє прийнято у суворій відповідності та у спосіб, визначений Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад , Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , а також в межах наданих повноважень, в зв'язку з чим відсутні підстави для визнання його протиправним та скасування. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.

У поясненні ОСОБА_7 районна рада як третя особа (а.с. 47-49, т.1) позов підтримала та зазначила, що процеси об'єднання громад повинні відбуватися у спосіб, передбачений статтею 19 ОСОБА_10 України.

У поясненні третя особа ОСОБА_9 сільська рада (а.с. 30-31, т.2) вважає позовні вимоги безпідставними та необґрунтованими з тих підстав, що обговорення пропозиції ОСОБА_8 селищної ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад проводилось шляхом проведення громадських слухань, що відбувалося у формі, найбільш доступній для більшості жителів.

01.12.2017 відбулося засідання спільної робочої групи, до складу якої увійшли представники ОСОБА_8 селищної ради, ОСОБА_9, Бужанівської, Цегівської сільських рад, на якому розроблено проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад. Проведені громадські слухання свідчать про те, що громада погоджується із запропонованим форматом об'єднання.

У поясненні третя особа ОСОБА_8 селищна рада (а.с.34-36, т.2) також вважає позовні вимоги безпідставними, оскільки відповідне рішення було прийнято у відповідності з нормами чинного законодавства.

Третя особа Бужанівська сільська рада у письмовому поясненні (а.с.38-40, т.2) зазначила про безпідставність позову ОСОБА_6 Також вважає, що при прийнятті рішення, яке оскаржується, дотримано встановлену процедуру як громадського обговорення, так і прийняття самого рішення.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, з підстав наведених у позовній заяві, просив позов задовольнити.

Представники відповідача у судовому засіданні позов не визнали з підстав, визначених у відзиві на позов, просили у задоволенні позову відмовити повністю.

Представник третьої особи ОСОБА_7 районної ради у судовому засіданні позовні вимоги підтримав.

Представник третьої особи ОСОБА_9 сільської ради у судовому засіданні проти позовних вимог заперечив, просив у задоволенні позову відмовити.

ОСОБА_8 селищна рада та Бужанівська сільська рада надіслали на адресу суду клопотання про розгляд справи без участі їх представників.

Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази, дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити з таких мотивів і підстав.

Судом встановлено, що 27.09.2017 на адресу Цегівської сільської ради надійшло письмове звернення Мар'янівського селищного голови за №236 з проханням розглянути пропозицію щодо надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад відповідно до статті 5 ОСОБА_11 України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» сіл Цегів, Борочиче, Широке, Сільце - Цегівської сільської ради, сіл Брани, Борисковичі, Довгів - ОСОБА_9 сільської ради, Скригове, Пилгани - Скригівської сільської ради, Галичани, Новий Зборишів, Хмельницьке - Галичанської сільської ради, та селища Мар'янівка в ОСОБА_8 територіальну громаду з центром в смт Мар'янівка. Пропозиція надійшла на виконання рішення ОСОБА_8 селищної ради від 26.06.2017 № 21/3 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи (а.с. 90, т.1)

Рішенням Цегівської сільської ради від 27.09.2017 №21/3 затверджено Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад (а.с. 88, т.1). Також 28.09.2017 розпорядженням Цегівського сільського голови № 17 визначено вивчити звернення (пропозицію) Мар'янівського селищного голови про добровільне об'єднання територіальних громад та подати відповідні пропозиції; провести громадське обговорення щодо можливого добровільного об'єднання територіальних громад протягом 30 днів з дня прийняття даного розпорядження; включити до порядку денного 22 сесії сьомого скликання Цегівської сільської ради питання про добровільне об'єднання територіальних громад відповідно до пропозиції ОСОБА_8 селищної ради, ОСОБА_9, Бужанівської, Галичанської, Скригівської і Цегівської сільських рад в ОСОБА_8 територіальну громаду з центром у селищі Мар'янівка (а.с.9, т.1).

28.09.2017 Цегівським сільським головою затверджено графік проведення в селах Цегів, Широке, Борочиче, Сільце громадського обговорення (слухань) щодо можливого добровільного об'єднання територіальних громад протягом 03-05 жовтня 2017 року (а.с.92, т.1).

Згідно з протоколами громадського обговорення (слухання) від 03.10.2017 у с. Цегів таке обговорення відбулося за участю 15 осіб, з них наділені правом голосу - 12 осіб, які підтримали пропозицію ОСОБА_8 селищної ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад ОСОБА_8 селищної ради, ОСОБА_9, Бужанівської, Галичанської, Скригівської і Цегівської сільських рад в ОСОБА_8 територіальну громаду з центром у селищі Мар'янівка та вирішено передати протокол громадського обговорення і реєстр його учасників на розгляд сесії Цегівської сільської ради (а.с. 93-94, т.1) та від 05.10.2017 у с. Сільце, громадське обговорення відбулося за участю 26 осіб, з них наділені правом голосу - 24 особи, які одноголосно проголосували проти пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад ОСОБА_8 селищної ради (а.с. 103-105, т.1).

10.10.2017 відбулася 22 позачергова сесія Цегівської сільської ради сьомого скликання. Рішенням Цегівської сільської ради №22/1 затверджено порядок денний цієї сесії, до якого увійшло і питання про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи (а.с.111, т.1).

Зі змісту протоколу 22 позачергової сесії Цегівської сільської ради сьомого скликання від 10.10.2017 вбачається, що зазначене питання розглядалося з обговоренням, за результатами якого після одноголосного голосування прийнято рішення №22/2 «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи» (а.с.110, т.1).

Дане рішення оскаржувалося у судовому порядку. Так, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 23.03.2018, яке залишене буз змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 08.05.2018, у задоволенні позову ОСОБА_12 до Цегівської сільської ради Горохівського району Волинської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_9 сільська рада Горохівського району Волинської області, Бужанівська сільська рада, ОСОБА_8 селищна рада Горохівського району Волинської області про визнання незаконним та скасування рішення від 10 жовтня 2017 року №22/2 «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи» відмовлено повністю.

Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженням Цегівського сільського голови від 13.12.2017 № 26 визначено провести громадське обговорення протягом 60 днів проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад, підготовленого спільною робочою групою та включити до порядку денного 26 чергової сесії сьомого скликання Цегівської сільської ради питання про схвалення проекту рішення сільської ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад селища Мар'янівка ОСОБА_8 селищної ради, сіл Борисковичі, Брани, Довгів ОСОБА_9 сільської ради, сіл Бужани, Ржищів Бужанівської сільської ради в ОСОБА_8 територіальну громаду з центром у селищі Мар'янівка (а.с. 116, т.1).

Відповідно до протоколів громадського обговорення (громадських слухань) проекту рішення Цегівської сільської ради Про добровільне об'єднання територіальних громад від 21.01.2018 та 02.02.2018 такі обговорення відбулися у с. Сільце (за участю 36 осіб), 08.02.2018 у с. Цегів (за участю 28 осіб, з них наділені правом голосу - 26 осіб), 09.02.2018 у с. Широке (за участю 63 осіб, з них наділені правом голосу - 61 особа), та у с. Борочиче (за участю 35 осіб) (а.с. 117-132, т. 1).

За наслідками громадських обговорень підготовлено звіт 12.02.2018 про проведення громадського обговорення (громадських слухань) проекту рішення Про добровільне об'єднання територіальних громад . З якого слідує, що у слуханнях загалом взяли участь 122 особи, які схвалили проект вказаного рішення. Жителі с. Сільце відмовились брати участь в обговоренні, спроба проведення громадських слухань з даного приводу була здійснена 21.01.2018 та 02.02.2018. (а.с. 135, т.1).

З врахуванням проведених обговорень, Цегівською сільською радою 13.02.2018 рішенням № 26/2 схвалено проект рішення Цегівської сільської ради Про добровільне об'єднання територіальних громад та доручено Мар'янівському селищному голові подати проект вказаного рішення до Волинської обласної державної адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту ОСОБА_10 та законам України (а.с. 133, т.1).

22.06.2018 розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації № 373 затверджено висновок Волинської обласної державної адміністрації щодо відповідності ОСОБА_10 та законам України проектів рішень Про добровільне об'єднання територіальних громад щодо добровільного об'єднання територіальних громад селища Мар'янівка ОСОБА_8 селищної ради, сіл Борисковичі, Брани, Довгів ОСОБА_9 сільської ради, сіл Бужани, Ржищів Бужанівської сільської ради, сіл Цегів, Борочиче, Сільце, Широке Цегівської сільської ради в ОСОБА_8 селищну об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі Мар'янівка, схваленого рішеннями ОСОБА_8 селищної ради від 09.02.2018 № 26/16 Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , Бужанівської сільської ради від 26.02.2018 № 33/2 Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , ОСОБА_9 сільської ради від 15.02.2018 № 28/6 Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , Цегівської сільської ради від 13.02.2018 № 26/2 Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад . У висновку вказано, що проекти рішень ОСОБА_8 селищної ради, ОСОБА_9, Бужанівської і Цегівської сільських рад Про добровільне об'єднання територіальних громад відповідають вимогам ОСОБА_10 та законам України, але не відповідають Перспективному плану формуванню територій громад Волинської області, що затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.09.2015 № 993-р. Водночас зазначено, що Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад передбачена можливість об'єднання у добровільному порядку (а.с. 137-138, т.1).

У зв'язку з чим, 11.07.2018 Цегівською сільською радою прийнято рішення № 31/2 Про добровільне об'єднання територіальних громад , згідно з яким сільська рада вирішила об'єднатися з територіальними громадами селища міського типу Мар'янівка ОСОБА_8 селищної ради, сіл Борисковичі, Брани, Довгів ОСОБА_9 сільської ради, сіл Бужани, Ржищів Бужанівської сільської ради Горохівського району Волинської області в ОСОБА_8 селищну об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Мар'янівка Горохівського району Волинської області (а.с. 13, т.1).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст регулюються Законом України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» від 05.02.2015 № 157-VIII (далі - Закон № 157-VIII), з урахуванням ОСОБА_11 України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР).

Згідно з статтею 1 ОСОБА_11 № 280/97-ВР територіальна громада - жителі, об'єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.

Частинами першою третьою статті 6 ОСОБА_11 № 280/97-ВР визначено, що первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об'єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову. Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об'єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об'єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.

Відповідно до статті 2 ОСОБА_11 № 157-VIII добровільне об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.

Як визначено частиною першою статті 3 ОСОБА_11 № 157-VIII суб'єктами добровільного об'єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст.

Ініціаторами добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади). Пропозиція щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування (стаття 5 ОСОБА_11 157-VIII).

Частинами третьою, четвертою статті 5 вказаного ОСОБА_11 передбачено, що сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи. Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

Статтею 6 ОСОБА_11 157-VIII визначено, що сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об'єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади. Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди. У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об'єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад та інформує про це ОСОБА_13 Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію. Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об'єднується. Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об'єднання територіальних громад. Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад.

Згідно з частинами першою-четвертою статті 7 ОСОБА_11 157-VIII проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити:1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів;2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування;3) план організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад. Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов'язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад. Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення. Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад у п'ятиденний строк подаються ОСОБА_13 міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту ОСОБА_10 та законам України. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою ОСОБА_13 міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

Відповідно до частини п'ятої вказаної статті у разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад ОСОБА_10 та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад.

Вказаними нормами ОСОБА_11 157-VIII визначено умови та порядок добровільного об'єднання громадян, а також чітка послідовність дій, які тісно взаємопов'язані між собою. Так, кожен наступний етап добровільного об'єднання громадян може бути розпочато виключно після закінчення попереднього.

Саме дотримання послідовності всіх етапів є обов'язковою передумовою для добровільного об'єднання громадян на підставі чинного законодавства України з дотриманням ОСОБА_10 України.

Як встановлено судом, 10.10.2017 відповідачем було прийнято рішення №22/2 «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи» , яке зумовлене надходженням пропозиції Мар'янівського селищного голови за дорученням ОСОБА_8 селищної ради згідно з рішенням останньої від 26.09.2017 № 21/3. Пропозиція містить перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів та визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування.

Така пропозиція відповідає вимогам статті 5 ОСОБА_11 №157-VIII.

Зазначене рішення Цегівської сільської ради оскаржувалося в судовому порядку. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 23.03.2018, яке набрало законної сили 08.05.2018 в задоволенні позову було відмовлено. Зазначено, що оскаржуване рішення прийнято у відповідності до вимог чинного законодавства.

При цьому, як слідує з матеріалів справи, протягом 3-5 жовтня 2017 року відбулися громадські слухання та у них взяли участь жителі усіх сіл, що входять до складу ради, що свідчить про обізнаність мешканців Цегівської сільської територіальної громади про проведення громадських слухань.

Як було зазначено судом, з врахуванням проведених обговорень, Цегівською сільською радою 13.02.2018 рішенням № 26/2 схвалено проект рішення Цегівської сільської ради Про добровільне об'єднання територіальних громад та доручено Мар'янівському селищному голові подати проект вказаного рішення до Волинської обласної державної адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту ОСОБА_10 та законам України.

22.06.2018 розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації № 373 затверджено висновок Волинської обласної державної адміністрації щодо відповідності ОСОБА_10 та законам України проектів рішень Про добровільне об'єднання територіальних громад щодо добровільного об'єднання територіальних громад селища Мар'янівка ОСОБА_8 селищної ради, сіл Борисковичі, Брани, Довгів ОСОБА_9 сільської ради, сіл Бужани, Ржищів Бужанівської сільської ради, сіл Цегів, Борочиче, Сільце, Широке Цегівської сільської ради в ОСОБА_8 селищну об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі Мар'янівка, схваленого рішеннями ОСОБА_8 селищної ради від 09.02.2018 № 26/16 Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , Бужанівської сільської ради від 26.02.2018 № 33/2 Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , ОСОБА_9 сільської ради від 15.02.2018 № 28/6 Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , Цегівської сільської ради від 13.02.2018 № 26/2 Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад . У висновку вказано, що проекти рішень ОСОБА_8 селищної ради, ОСОБА_9, Бужанівської і Цегівської сільських рад Про добровільне об'єднання територіальних громад відповідають вимогам ОСОБА_10 та законам України, але не відповідають Перспективному плану формуванню територій громад Волинської області, що затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.09.2015 № 993-р. Водночас зазначено, що Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад передбачена можливість об'єднання у добровільному порядку (а.с. 137-138, т.1).

Отже, відповідачем було забезпечено інформування про громадське обговорення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад на виконання вимог ОСОБА_11 №157-VIII та рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад прийняте відповідачем лише після проведення громадських слухань.

Суд зазначає, що Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад визначено процедуру утворення добровільних громад, вимоги щодо рішень про добровільне об'єднання громадян та те, що вони повинні містити. Також визначено, яка процедура повинна бути дотримана при їх прийнятті.

Відтак, аналізуючи зміст оскаржуваного рішення та порядок його прийняття, судом встановлено, що рішення «Про добровільне об'єднання територіальних громад» від 11.07.2018 № 31/2 прийняте відповідачем з дотриманням послідовності всіх етапів, які є обов'язковою передумовою для добровільного об'єднання громадян на підставі чинного законодавства України.

Однак позивач з таким рішенням не погоджується та основними підставами для визнання його протиправним зазначає: неврахування інтересів позивача та інших жителів с. Сільце щодо заперечення входження у нове об'єднання територіальних громад; не віднесення зазначеного питання до компетенції сільської ради, а також і те, що зазначене рішення суперечить Перспективному плану формування територіальних громад.

З такими доводами позивача суд не погоджується, враховуючи таке.

В даному випадку до Цегівської сільської ради входить декілька сіл, зокрема, Цегів, Сільце, Борочиче, Широке.

Як вбачається із протоколів громадських обговорень, жителі с.Сільце не підтримують дане об'єднання у нову територіальну громаду із центром в смт.Мар'янівка. Однак значна більшість жителів Цегівської сільської ради таке добровільне об'єднання схвалюють.

При цьому, суд зазначає, що чинним законодавством не передбачено алгоритму дій у випадку, коли певна частина жителів територіальної громади не підтримує таке об'єднання. Однак із змісту нормативних актів, які регламентують спірні правовідносини можна зробити висновок, що принцип добровільності у даному випадку стосується саме утворення нової територіальної громади. При цьому повинні враховуватися інтереси більшості жителів такої громади.

Як свідчать досліджені в ході судового розгляду справи докази, більшість жителів Цегівської сільської ради таке об'єднання підтримує.

Також суд зазначає, що у цьому питанні повинно бути дотримання балансу між інтересами більшості та меншості.

Щодо врахування інтересів меншості, то суд зазначає, що у разі небажання жителів певного села до входження до нової територіальної громади, вони не позбавлені права та можливості ініціювати вихід із даної сільської ради та входження до іншої. Після проходження даної процедури вирішувати питання про добровільне об'єднання з іншою громадою.

При розгляді даної справи судом встановлено, що на даний час це питання ініційовано та з приводу цього відповідними радами приймаються рішення.

З врахуванням зазначеного, вказане не може бути підставою для визнання протиправним оспорюваного рішення.

З приводу повноважень сільської ради щодо вирішення питань та прийняття рішень з приводу добровільного об'єднання громадян, то суд зазначає, що відповідно до статті 140 ОСОБА_10 України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах ОСОБА_10 і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Отже, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Згідно з статтями 2, 3 ОСОБА_11 № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах ОСОБА_10 і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад.

Будь-які обмеження права громадян України на участь у місцевому самоврядуванні залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, терміну проживання на відповідній території, за мовними чи іншими ознаками забороняються.

Як встановлено статтею 6 вказаного ОСОБА_11, первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об'єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову. Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об'єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об'єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.

Також нормами статей 25, 26 цього ОСОБА_11 визначено повноваження сільських рад.

Аналіз зазначених норм законодавства дає суду підстави вважати, що сільська рада наділена повноваженнями щодо прийняття рішень щодо добровільного об'єднання громадян.

Відповідно до статті 1 ОСОБА_11 № 157-VIII встановлено, що цей Закон регулює відносини, що виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад.

Статтями 5-7 ОСОБА_11 № 157-VIII регламентовано процедуру ініціювання добровільного об'єднання, порядок підготовки проектів рішень з цього приводу.

Тобто, вказаний Закон є спеціальним нормативним актом, яким врегульовано питання добровільного об'єднання територіальних громад та даним Законом прийняття рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад покладено саме на сільські, селищні, міські ради.

Тому, з врахуванням вищевказаних обставин судом встановлено, що відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення порушень ОСОБА_10 України, ОСОБА_11 України Про добровільне об'єднання територіальних громад , Про місцеве самоврядування в Україні допущено не було.

Статтею 11 ОСОБА_11 157-VIII встановлено, що Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється ОСОБА_13 міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області.

Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування, та затверджується Кабінетом Міністрів України.

Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області схвалюється відповідно Верховною ОСОБА_13 Автономної Республіки Крим, обласною радою за поданням ОСОБА_13 міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації та затверджується Кабінетом Міністрів України.

Тобто, Перспективний план формування територій громад є лише планом, Методика - відповідною методикою, а не обов'язковим до виконання рішенням, оскільки в силу положень ОСОБА_11 об'єднання територіальних громад є добровільним і здійснюється на підставі рішення відповідної ради, яке може бути прийнято лише після проведення обов'язкового громадського обговорення вказаного питання.

Форма рішення, яке затверджує Методику не має наслідком формування саме конкретного територіального устрою держави через призму формування перспективного плану об'єднань територіальних громад.

Отже, недотримання Перспективного плану формування територій громад, при відповідності рішень про об'єднання громадян ОСОБА_10, ОСОБА_11 України не є підставою для визнання їх протиправними.

Також судом не приймається до уваги твердження відповідача про те, що права позивача при прийнятті оспорюваного рішення не були порушені.

Частиною першою статті 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Слід зазначити, що право на оскарження рішень органів місцевого самоврядування мають особи щодо яких застосовано відповідне рішення, а також особи, які є суб'єктами правовідносин, де застосовуються прийняті органами місцевого самоврядування акти.

Позивач є жителькою села, щодо якого прийнято рішення сільської ради, та вважає, що рішенням від 11.07.2018 № 31/2 Про добровільне об'єднання територіальних громад порушені її права, а відтак і має право на оскарження в суді вказаного рішення відповідача.

Відповідно до частини другої статті 19 ОСОБА_10 України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені ОСОБА_10 та законами України.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені ОСОБА_10 та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При прийнятті відповідачем оскаржуваного рішення, вказані принципи були дотримані.

Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду, відповідачем належними та допустимими доказами доведено правомірність винесення від 11.07.2018 № 31/2 «Про добровільне об'єднання територіальних громад» , а тому позовні вимоги позивача є необґрунтованими та безпідставними, в зв'язку з чим у задоволенні позову необхідно відмовити повністю.

Керуючись статтями 241, 242, 243 ч.3, 245, 246, 295, 297, підпункту 15.5 пункту І розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_6 до Цегівської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_7 районна рада, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_8 селищна рада, ОСОБА_9 сільська рада, Бужанівська сільська рада про визнання протиправним та скасування рішення Цегівської сільської ради від 11.07.2018 № 31/2 «Про добровільне об'єднання територіальних громад» відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Суддя Р.С. Денисюк

Повний текст рішення складено 10 жовтня 2018 року.

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2018
Оприлюднено11.10.2018
Номер документу77015254
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0340/1509/18

Рішення від 01.10.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 18.09.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 14.09.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 13.09.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 05.09.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 08.08.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 09.08.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні