ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 жовтня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/1440/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Сич С.С.,
за участю:
секретаря судового засідання - Гнітько О.О.,
представника Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" - Лисенко О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за первинним адміністративним позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг до Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" про стягнення штрафу та зустрічним адміністративним позовом Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправною та скасування постанови, -
В С Т А Н О В И В:
03 травня 2018 року (згідно штампу поштової організації на конверті - 27 квітня 2018 року) Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг /надалі - первинний позивач; Нацкомфінпослуг/ звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" /надалі - первинний відповідач; ПП "Фірма "Ковтун"/ про стягнення з Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" до Державного бюджету України (на рахунок територіального управління Державної казначейської служби України за місцем знаходження платника на балансовий рахунок 3111 "Надходження до загального фонду державного бюджету", код бюджетної класифікації за доходами 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", символ звітності 106) штрафу у сумі 25500,00 грн. /том 1 а.с. 7-10/.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ПП "Фірма "Ковтун" не сплачено у встановлені законодавством строки штраф у сумі 25500 грн., застосований до ПП "Фірма "Ковтун" постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П від 11.01.2017 про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07 травня 2018 року у задоволенні клопотання позивача про відстрочення сплати судового збору за подання адміністративного позову відмовлено, позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29 травня 2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №816/1440/18, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи, призначено судове засідання для розгляду справи по суті.
18 червня 2018 року до суду надійшов відзив первинного відповідача ПП "Фірма "Ковтун" на адміністративний позов /том 1 а.с. 59-71/, у якому первинний відповідач ПП "Фірма "Ковтун" просив відмовити у задоволенні позовних вимог, визнати протиправною та скасувати постанову №2/03/15-2/9-П від 11.01.2018 року "Про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг", посилаючись на порушення первинним позивачем Нацкомфінпослуг порядку провадження у справі про правопорушення, за результатами якої прийнято постанову №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені га ринках фінансових послуг від 11.01.2018. Зазначав про помилковість висновків відповідача стосовно вчинення ПП "Фірма "Ковтун" порушення вимог статті 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
З огляду на зміст відзиву ПП "Фірма "Ковтун", суд розцінив вказаний відзив як зустрічну позовну заяву.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19 червня 2018 року зустрічну позовну заяву Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправною та скасування постанови залишено без руху /том 1 а.с. 168-171/.
02 липня 2018 року до суду надійшла відповідь Нацкомфінпослуг на відзив /том 1 а.с. 176-180/, у якій первинним позивачем зазначено, що ПП "Фірма "Ковтун" порушено вимоги законодавства про фінансові послуги, а саме, пункту 5.9 розділу V Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, яким визначено, що рішення Нацкомфінпослуг про застосування заходів впливу після набрання ними чинності є обов'язковими для виконання учасниками ринку фінансових послуг, Нацкомфінпослуг постановила застосувати до ПП "Фірма "Ковтун" штрафну санкцію у сумі 25500,00 грн. Вказує про необґрунтованість та беззмістовність доводів, наведених первинним відповідачем у відзиві.
04 липня 2018 року до суду від ПП "Фірма "Ковтун" надійшла зустрічна позовна заява /том 2 а.с. 2- 16/, у якій ПП "Фірма "Ковтун" просить відмовити у задоволенні позову Нацкомфінпослуг (первісного позивача по справі №816/1440/18) про стягнення штрафу в сумі 25500 грн. з Приватного підприємства "Фірма "Ковтун", а також визнати протиправною та скасувати постанову №2/03/15-2/9-П від 11.01.2018 про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг.
В обґрунтування вимог зустрічної позовної заяви ПП "Фірма "Ковтун" зазначено про порушення Нацкомфінпослуг порядку провадження у справі про правопорушення, за результатами якої прийнято постанову №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11.01.2018. ПП "Фірма "Ковтун" вказує про помилковість висновків відповідача стосовно вчинення ПП "Фірма "Ковтун" порушення вимог статті 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг". Зазначає, що Підприємством раніше вже надавалися документи на запит Нацкомфінпослуг.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року прийнято зустрічну позовну заяву Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправною та скасування постанови до спільного розгляду з первісним позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг до Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" про стягнення штрафу та відкрито провадження за зустрічним позовом. Об'єднано в одне провадження по справі №816/1440/18 вимоги за зустрічним позовом Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправною та скасування постанови з первісним позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг до Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" про стягнення штрафу. Перейдено до розгляду справи №816/1440/18 за правилами загального провадження. /том 2 а.с. 112-115/.
Протокольними ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року та від 02 серпня 2018 року відкладено підготовче судове засідання.
06 серпня 2018 року до суду надійшов відзив Нацкомфінпослуг на зустрічну позовну заяву /том 2 а.с. 122-126/, у якому Нацкомфінпослуг просить відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що при прийнятті оскаржуваного рішення Нацкомфінпослуг діяла у відповідності до вимог чинного законодавства, в межах повноважень, визначених Положенням про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2018 року витребувано докази, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 10:00 27 вересня 2018 року.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2018 року відкладено розгляд справи до 14:30 18 жовтня 2018 року.
Представник Нацкомфінпослуг у судове засідання не з'явився, у матеріалах справи наявні докази, що він належним чином повідомлений про дату, час та місце судового засідання /том 2 а.с. 185/, про причини неявки в судове засідання не повідомив.
Представник ПП "Фірма "Ковтун" у судовому засіданні просив відмовити у задоволенні первісного позову, підтримав позовні вимоги зустрічного позову та просив його задовольнити у повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Пунктом 1 частини 3 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи по суті за відсутності представника Нацкомфінпослуг.
Суд, заслухавши вступне слово представника відповідача за первісним позовом та представника позивача за зустрічною позовною заявою - ПП "Фірма "Ковтун", дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
Приватне підприємство "Фірма "Ковтун" (ідентифікаційний код 3572399) зареєстроване як юридична особа 20.02.2008, має право на здійснення такого виду діяльності як 64.92. Інші види кредитування та з 04.05.2018 перебуває стані припинення за рішенням засновників, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 16.06.2018 /том 2 а.с. 17-23/.
Нацкомфінпослуг надіслано ПП "Фірма "Ковтун" вимогу про надання інформації та документів №8678/15-8 від 05.12.2017 /том 1 а.с. 46, том 2 а.с. 56/, якою керуючись пунктом 12 частини 1 статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" та підпунктом 41 пункту 4 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 №1070, вимагало протягом 5 робочих днів з дня отримання цієї вимоги надати:
- копії всіх документів, що підтверджують наявність та вартість відображених у рядку 1000 Балансу (Звіт про фінансовий стан) нематеріальних активів станом на 30.09.2017 у сумі 139500 тис. грн.;
- документи, що підтверджують рух грошових коштів за рахунками 301 "Каса в національній валюті" та 311 "Поточні рахунки в національній валюті" (картки рахунків за вказаними рахунками та оборотно-сальдову відомість за всіма рахунками за період з 01.01.2017 до 30.09.2017 включно тощо);
- облікову політику ПП "Фірма "Ковтун" за 2017 рік;
- копії документів, у відповідності до яких було проведено переоцінку нематеріальних активів, повідомити про причини її проведення;
- документи, що підтверджують первинну вартість нематеріальних активів, що відображаються у балансі станом на 01.10.2017.
На вказану вимогу про надання інформації та документів ПП "Фірма "Ковтун" надала Нацкомфінпослуг відповідь листом від 18.12.2017 вих. №18/12/2017, яким повідомила про відмову виконувати вимогу на надання інформації та документів вих. №8678/15-8 від 05.12.2017 як таку, що не відповідає вимогам чинного законодавства /том 1 а.с. 49-50, том 2 а.с. 57-59/, який було отримано Нацкомфінпослуг 20.12.2017 (вх. №11836/ФК), що підтверджується штампом вхідної кореспонденції Нацкомфінпослуг на листі, копія якого наявна у матеріалах справи /том 1 а.с. 49/.
09.01.2018 головним спеціалістом відділу пруденційного нагляду департаменту регулювання та нагляду за кредитними установами Нацкомфінпослуг Виноградовим Є.І. та головним спеціалістом відділу пруденційного нагляду департаменту регулювання та нагляду за кредитними установами Нацкомфінпослуг Угрином І.Б., відповідно до частини 2 статті 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", складено акт про неподання інформації ПП "Фірма "Ковтун" №03/15-2/9 /том 1 а.с. 14-15, том 2 а.с. 131-132/, у якому зафіксовано вчинення ПП "Фірма "Ковтун" правопорушення, зазначеного у статті 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", у частині неподання інформації Нацкомфінпослуг на вимогу.
11.01.2018 директором департаменту регулювання та нагляду за кредитними установами Нацкомфінпослуг Невінчаним І.С. відповідно до частини 1 статті 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", розглянувши справу про порушення вимог законодавства у сфері надання фінансових послуг, провадження у якій розпочато актом від 09.01.2018 № 03/15-2/9 про неподання інформації ПП "Фірма "Ковтун" (код за ЄДРПОУ 35723993, місцезнаходження відповідно до інформації, що міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: вул. Гоголя, буд. 12, кім. 506, м. Полтава, 36020; відповідно до інформації, що міститься у Державному реєстрі фінансових установ: вул. Гоголя, буд. 12, кім. 506, м. Полтава, 36020), прийнято постанову №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення вчинені на ринках фінансових послуг /том 2 а.с. 49-50, 134-135/, якою застосовано до ПП "Фірма "Ковтун" штрафну санкцію у розмірі 25500,00 грн.
В обґрунтування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11.01.2018 зазначено про вчинення Підприємством правопорушення, зазначеного у статті 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" у частині неподання інформації Нацкомфінпослуг на вимогу від 05.12.2017 №8678/15-8.
Примірник вказаної постанови Нацкомфінпослуг направлено разом із супровідним листом Нацкомфінпослуг від 11.01.2018 №153/15-8 "Про направлення постанови про застосування штрафної санкції" на адресу ПП "Фірма "Ковтун" та отримано останньою.
Не погодившись з постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11.01.2018, ПП "Фірма "Ковтун" звернулося до голови Нацкомфінпослуг із скаргою вих. №16/01/2018 від 16.01.2018, яка була отримана Нацкомфінпослуг 18.01.2018 вх. №348/ФК /том 1 а.с. 54-57/.
За результатами розгляду вказаної вище скарги листом Нацкомфінпослуг від 13.02.2018 № 847/15-8 "Про результати розгляду скарги" повідомлено Приватне підприємство "Фірма "Ковтун", що оскільки Законом не передбачений порядок розгляду, оскарження та скасування Нацкомфінпослуг своїх рішень про застосування заходів впливу у вигляді штрафних санкцій, Підприємство може звернутися до суду із зазначеного питання /том 2 а.с. 66/.
У зв'язку з несплатою ПП "Фірма "Ковтун" у добровільному порядку штрафу у розмірі 25500 грн., застосованого до ПП "Фірма "Ковтун" постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11 січня 2018 року, первинний позивач Нацкомфінпослуг звернувся до суду з первинним позовом.
Водночас, ПП "Фірма "Ковтун" не погодилося з постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11 січня 2018 року, у зв'язку з чим звернулося до суду із зустрічною позовною заявою.
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Надаючи правову оцінку оскаржуваній постанові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11 січня 2018 року, суд виходить з наступного.
Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг встановлює Закон України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 1 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" фінансова установа - юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг. Не є фінансовими установами (не мають статусу фінансової установи) незалежні фінансові посередники, що надають послуги з видачі фінансових гарантій в порядку та на умовах, визначених Митним кодексом України.
Приватне підприємство "Фірма "Ковтун" (ідентифікаційний код 3572399) зареєстроване як юридична особа 20.02.2008, має право на здійснення такого виду діяльності як 64.92. Інші види кредитування, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 16.06.2018 /том 2 а.с. 17-23/.
Станом на 01.12.2017 Приватне підприємство "Фірма "Ковтун" було включено до Державного реєстру фінансових установ, що підтверджується витягом з Державного реєстру фінансових установ, копія якого додана до зустрічного позову ПП "Фірма "Ковтун" /том 2 а.с. 55/.
Частиною 1 статті 21 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" встановлено, що державне регулювання ринків фінансових послуг здійснюється: щодо ринку банківських послуг та діяльності з переказу коштів - Національним банком України; щодо ринків цінних паперів та похідних цінних паперів (деривативів) - Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; щодо інших ринків фінансових послуг - національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Указом Президента України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг" від 23.11.2011 №1070/2011 на виконання Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" утворено Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг та затверджено Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Згідно пунктів 1, 2 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (Нацкомфінпослуг), є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України. Нацкомфінпослуг здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг у межах, визначених законодавством. Нацкомфінпослуг у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами та дорученнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Повноваження національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг визначені статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
Так, згідно з пунктами 10, 12 частини 1 статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у межах своєї компетенції: у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення; надсилає фінансовим установам та саморегулівним організаціям обов'язкові до виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про фінансові послуги та вимагає надання необхідних документів.
Статтею 29 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" передбачено, що пруденційний нагляд є складовою частиною загальної системи нагляду, що проводиться органами, які здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг, і базується на регулярному проведенні оцінки загального фінансового стану фінансової установи, результатів діяльності системи та якості управління нею, дотриманні обов'язкових нормативів та інших показників і вимог, що обмежують ризики за операціями з фінансовими активами.
Основними напрямами пруденційного нагляду національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, є додержання встановлених критеріїв та нормативів щодо: 1) ліквідності; 2) капіталу та платоспроможності; 3) прибутковості; 4) якості активів та ризиковості операцій; 5) якості систем управління та управлінського персоналу; 6) додержання правил надання фінансових послуг.
Правила підготовки, надання та оброблення даних про діяльність фінансових установ відповідно до напрямів пруденційного нагляду встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Необхідність та доцільність здійснення пруденційного нагляду за напрямами, передбаченими цією статтею, визначаються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Представник Нацкомфінпослуг у письмових поясненнях пояснив /том 2 а.с. 164-166/, що з метою здійснення державного регулювання, нагляду за діяльністю та за результатами аналізу поданої ПП "Фірма "Ковтун" до Нацкомфінпослуг звітності зв 9 місяців 2017 року виникла необхідність в отриманні документів, що підтверджують достовірність відображеної в балансі вартості нематеріальних активів. Тому керуючись пунктом 12 частини 1 статті 28 Закону та п.п. 41. п. 4 Положення, Нацкомфінпослуг направила вимогу на надання інформації та документів від 05.12.2017 №8678/15-8.
Як встановлено судом, на вказану вимогу про надання інформації та документів ПП "Фірма "Ковтун" надала Нацкомфінпослуг відповідь листом від 18.12.2017 вих. №18/12/2017, яким повідомила про відмову виконувати вимогу на надання інформації та документів вих. №8678/15-8 від 05.12.2017 як таку, що не відповідає вимогам чинного законодавства /том 1 а.с. 49-50, том 2 а.с. 57-59/, який було отримано Нацкомфінпослуг 20.12.2017 (вх. №11836/ФК), що підтверджується штампом вхідної кореспонденції Нацкомфінпослуг на листі, копія якого наявна у матеріалах справи /том 1 а.с. 49/.
Статтею 39 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" передбачено, що у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, обирає та застосовує заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення, враховуючи наслідки порушення та наслідки застосування таких заходів.
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 40 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, може застосовувати такі заходи впливу, зокрема, накладати штрафи в розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону.
Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації - у розмірі від 100 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Частиною 2, 3 статті 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" встановлено, що рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про застосування штрафних санкцій може бути оскаржено в суді. Штрафи, накладені національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, стягуються у судовому порядку.
Відповідно частини 1 статті 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" штрафи, передбачені статтею 41 цього Закону, накладаються Головою, іншими членами національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, а також уповноваженими комісією посадовими особами після розгляду матеріалів, що засвідчують факт правопорушення.
Частиною 2 статті 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" передбачено, що про вчинення правопорушення, зазначеного у статті 41 цього Закону, уповноваженою особою, яка його виявила, складається акт, який разом з поясненнями керівника, іншої відповідальної посадової особи чи фізичної особи - підприємця та документами, що стосуються справи, протягом трьох днів надсилається посадовій особі, яка має право накладати штраф.
Згідно частини 6 статті 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" посадові особи національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, визначені у частині першій цієї статті, приймають рішення про накладення штрафу протягом 30 днів після надходження документів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті. Рішення про накладення штрафу оформляється постановою, що надсилається учаснику ринків фінансових послуг.
Розпорядженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 20.11.2012 №2319, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 за №2112/22424, відповідно до пунктів 1, 10 частини першої статті 28, статей 39 - 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", підпунктів 4, 40 пункту 4, пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23 листопада 2011 року N 1070, затверджено Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги /надалі - Положення № 2319/.
Відповідно до пункту 1.1 Положення № 2319 це Положення розроблене відповідно до Законів України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", "Про страхування", "Про кредитні спілки", "Про недержавне пенсійне забезпечення", інших законів та Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23 листопада 2011 року N 1070, з метою встановлення порядку та умов застосування заходів впливу за порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг (далі - заходи впливу), та забезпечення захисту прав споживачів фінансових послуг. Це Положення визначає порядок провадження у справах про порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг (далі - справи про правопорушення), механізм прийняття рішень Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Нацкомфінпослуг) про застосування заходів впливу та їх оскарження.
Відповідно до приписів пункту 1.2. Положення №2319 особа - учасник ринку фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг); уповноважені особи Нацкомфінпослуг - Голова Нацкомфінпослуг, керівники самостійних структурних підрозділів або особи, які їх заміщують, за напрямами здійснення нагляду за окремими ринками фінансових послуг.
Приписами пункту 1.5 Положення №2319 визначено, що дані та інформація про ознаки порушення законодавства про фінансові послуги може міститися, зокрема, в матеріалах, отриманих на письмову вимогу Нацкомфінпослуг про надання необхідних документів та інформації.
Посадова особа Нацкомфінпослуг при виявленні порушення законодавства про фінансові послуги, за яке застосовується захід впливу, складає акт про правопорушення /пункт 1.11 Положення № 2319/.
Належним чином оформлені акт про правопорушення , рішення Нацкомфінпослуг або уповноваженої особи Нацкомфінпослуг про результати розгляду справи про правопорушення вважається надісланим особі, якщо їх надіслано поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі під підпис /пункт 1.12 Положення № 2319/.
Згідно з підпунктом 3 пункту 2.1 Положення № 2319 Нацкомфінпослуг може застосовувати такі заходи впливу: накладати штрафи в розмірах, передбачених статтею 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" .
Розгляд справ про правопорушення та застосування заходу впливу, передбаченого підпунктом 3 пункту 2.1 розділу II цього Положення, належить до повноважень Голови Нацкомфінпослуг або керівників самостійних структурних підрозділів або осіб, які їх заміщують, за напрямами здійснення нагляду за окремими ринками фінансових послуг /пункт 3.2 Положення № 2319/.
За приписами пунктів 4.1, 4.3 Положення № 2319 провадження у справі про правопорушення є обов'язковою передумовою застосування заходів впливу, передбачених підпунктами 1 - 9 пункту 2.1 розділу II цього Положення .
Днем початку провадження у справі про правопорушення є дата складання посадовою особою Нацкомфінпослуг акта про правопорушення.
Акт про правопорушення складається та підписується в двох примірниках не пізніше 15 робочих днів з дати виявлення порушення законодавства про фінансові послуги.
Відповідно до абзацу другого пункту 4.5 Положення № 2319 постанова про накладення штрафних санкцій, передбачених статтею 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", приймається уповноваженою особою Нацкомфінпослуг протягом 30 календарних днів після отримання нею акта про правопорушення та документів, які стосуються справи про правопорушення.
Пунктом 4.9. Положення № 2319 визначено, що примірник акта про правопорушення надсилається особі рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі під підпис не пізніше п'яти днів з дати його складання з повідомленням про дату, час та місце розгляду справи про правопорушення .
Відповідно до пункту 4.12 Положення № 2319 уповноважена особа Нацкомфінпослуг при підготовці справи про правопорушення, за яке передбачено застосування заходу впливу, визначеного підпунктом 3 пункту 2.1 розділу II цього Положення, до розгляду повинна, серед іншого, перевірити своєчасність повідомлення особи про дату, час та місце розгляду справи про правопорушення.
Пунктом 4.13 Положення №2319 визначено, що уповноважена особа Нацкомфінпослуг вирішує питання, передбачені у пункті 4.12 цього розділу, визначає дату, час та місце розгляду справи про правопорушення, про що повідомляється особа рекомендованим листом з повідомленням про вручення не пізніше ніж за п'ять робочих днів до дати розгляду справи про правопорушення або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі під підпис .
Керівник або уповноважений представник особи при розгляді справи про правопорушення має право: знайомитися з усіма матеріалами, які є у справі про правопорушення; бути присутнім при розгляді справи про правопорушення; надавати пояснення (у тому числі письмові), заявляти клопотання по суті виявленого порушення /пункт 4.14 Положення № 2319/.
При цьому, згідно з пунктом 4.15. Положення №2319 відсутність керівника або уповноваженого представника особи в разі якщо про дату, час та місце розгляду справи про правопорушення він був повідомлений згідно з вимогами пунктів 4.11 та 4.13 цього розділу , не може бути підставою для відкладення розгляду справи про правопорушення.
Однак, Нацкомфінпослуг у порушення вимог Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженого розпорядженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 20.11.2012 №2319 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 за №2112/22424, не надсилало рекомендованим листом з повідомленням про вручення ПП "Фірма "Ковтун" та не вручало особисто її керівнику чи уповноваженій особі під підпис примірника акта №03/15-2/9 від 09.01.2018, а також повідомлення про дату, час та місце розгляду справи про порушення вимог законодавства у сфері надання фінансових послуг, провадження у якій розпочато актом від 09.01.2018 № 03/15-2/9.
Представником Нацкомфінпослуг надано до суду письмові пояснення на виконання вимог ухвали суду про витребування доказів /том 2 а.с. 164-166/, у яких зазначено, що у Нацкомфінпослуг відсутні докази на підтвердження надіслання та вручення ПП "Фірма "Ковтун" акта Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про неподання інформації Приватним підприємством "Фірма "Ковтун" від 09.01.2018 № 03/15-2/9 та докази на підтвердження надіслання та вручення ПП "Фірма "Ковтун" повідомлення про дату, час та місце розгляду справи про правопорушення, за результатами розгляду якої винесено оскаржувану постанову №2/03/15-2/9-П від 11.01.2018, оскільки Законом не передбачено необхідності надсилання та вручення акту та повідомлення про дату, час та місце розгляду справи.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За таких обставин, постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11 січня 2018 року прийнята відповідачем не у спосіб, що передбачений законодавством України, та без урахування права особи на участь в процесі прийняття цього рішення, що з огляду на приписи частини 2 статті 19 Конституції України та пунктів 1, 9 частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є безумовною підставою для визнання її протиправною та скасування.
Відтак, суд вважає за необхідне визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11 січня 2018 року.
При цьому, суд зазначає, що відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
У рішенні по справі "Проніна проти України" від 18 липня 2006 року Європейський суд з прав людини вказав, що п.1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов'язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення.
З огляду на вищевикладене, враховуючи, що самостійною та достатньою підставою для задоволення зустрічного адміністративного позову Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" є зазначений вище висновок суду про те, що постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11 січня 2018 року прийнята відповідачем не у спосіб, що передбачений законодавством України, та без урахування права особи на участь в процесі прийняття цього рішення, відтак відсутні підстави для надання оцінки іншим аргументам у даній справі.
Таким чином, зустрічний адміністративний позов Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" підлягає задоволенню.
У зв'язку із визнанням протиправною та скасуванням постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11 січня 2018 року, якою до ПП "Фірма "Ковтун" застосовано штрафну санкцію у розмірі 25500,00 грн., стягнення якого з предметом первинного позову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, позовні вимоги Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про стягнення з Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" до Державного бюджету України штрафу у сумі 25500,00 грн., - необґрунтовані та задоволенню не підлягають.
Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем за зустрічним позовом Приватним підприємством "Фірма "Ковтун" при зверненні до суду із зустрічною позовною заявою сплачено судовий збір у сумі 1762 грн., що підтверджується квитанцією №2781 від 27.06.2018 /том 2 а.с. 105/ та випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду державного бюджету України /том 1 а.с. 187/.
З огляду на вищевикладене, оскільки зустрічний адміністративний позов задоволено, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (ідентифікаційний код 38062828, вул. Б.Грінченка, 3, м. Київ, 01001) на користь Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" (ідентифікаційний код 35723993, вул. Гоголя, 12, кімната 506, м. Полтава, 36020) витрати зі сплати судового збору в розмірі 1762 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).
На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Зустрічний адміністративний позов Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" (ідентифікаційний код 35723993, вул. Гоголя, 12, кімната 506, м. Полтава, 36020) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (ідентифікаційний код 38062828, вул. Б.Грінченка, 3, м. Київ, 01001) про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11 січня 2018 року.
У задоволенні первинного адміністративного позову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг до Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" про стягнення штрафу - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (ідентифікаційний код 38062828, вул. Б.Грінченка, 3, м. Київ, 01001) на користь Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" (ідентифікаційний код 35723993, вул. Гоголя, 12, кімната 506, м. Полтава, 36020) витрати зі сплати судового збору в розмірі 1762 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до апеляційного адміністративного суду, у межах територіальної юрисдикції якого знаходиться Полтавський окружний адміністративний суд.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.
Повне рішення складено 29 жовтня 2018 року.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2018 |
Оприлюднено | 29.10.2018 |
Номер документу | 77433007 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні