Головуючий І інстанції: С.С. Сич
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 березня 2019 р. Справа № 816/1440/18 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді Бершова Г.Є.,
Суддів: Катунова В.В. , Ральченка І.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18.10.2018, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 29.10.18 по справі № 816/1440/18
за позовом Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" , Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг
до Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" , Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг
про стягнення штрафу, та за зустрічним позовом Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг /надалі - первинний позивач; Нацкомфінпослуг/ звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" /надалі - первинний відповідач; ПП "Фірма "Ковтун"/ про стягнення з Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" до Державного бюджету України (на рахунок територіального управління Державної казначейської служби України за місцем знаходження платника на балансовий рахунок 3111 "Надходження до загального фонду державного бюджету", код бюджетної класифікації за доходами 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", символ звітності 106) штрафу у сумі 25500,00 грн. /том 1 а.с. 7-10/.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ПП "Фірма "Ковтун" не сплачено у встановлені законодавством строки штраф у сумі 25500 грн., застосований до ПП "Фірма "Ковтун" постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П від 11.01.2017 про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг.
18 червня 2018 року до суду надійшов відзив первинного відповідача ПП "Фірма "Ковтун" на адміністративний позов /том 1 а.с. 59-71/, у якому первинний відповідач ПП "Фірма "Ковтун" просив відмовити у задоволенні позовних вимог, визнати протиправною та скасувати постанову №2/03/15-2/9-П від 11.01.2018 року "Про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг", посилаючись на порушення первинним позивачем Нацкомфінпослуг порядку провадження у справі про правопорушення, за результатами якої прийнято постанову №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені га ринках фінансових послуг від 11.01.2018. Зазначав про помилковість висновків відповідача стосовно вчинення ПП "Фірма "Ковтун" порушення вимог статті 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
З огляду на зміст відзиву ПП "Фірма "Ковтун", суд розцінив вказаний відзив як зустрічну позовну заяву.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 18.10.2018 року зустрічний адміністративний позов Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" (ідентифікаційний код 35723993, вул. Гоголя, 12, кімната 506, м. Полтава, 36020) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (ідентифікаційний код 38062828, вул. Б.Грінченка, 3, м. Київ, 01001) про визнання протиправною та скасування постанови задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11 січня 2018 року.
У задоволенні первинного адміністративного позову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг до Приватного підприємства "Фірма "Ковтун" про стягнення штрафу відмовлено.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послугподав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Відповідно до статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, дослідивши матеріали справи, рішення суду першої інстанції, приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.
Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що Приватне підприємство "Фірма "Ковтун" (ідентифікаційний код 3572399) зареєстроване як юридична особа 20.02.2008, має право на здійснення такого виду діяльності як 64.92. Інші види кредитування та з 04.05.2018 перебуває стані припинення за рішенням засновників, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 16.06.2018 /том 2 а.с. 17-23/.
Нацкомфінпослуг надіслано ПП "Фірма "Ковтун" вимогу про надання інформації та документів №8678/15-8 від 05.12.2017 /том 1 а.с. 46, том 2 а.с. 56/, якою керуючись пунктом 12 частини 1 статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" та підпунктом 41 пункту 4 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 №1070, вимагало протягом 5 робочих днів з дня отримання цієї вимоги надати: копії всіх документів, що підтверджують наявність та вартість відображених у рядку 1000 Балансу (Звіт про фінансовий стан) нематеріальних активів станом на 30.09.2017 у сумі 139500 тис. грн.; документи, що підтверджують рух грошових коштів за рахунками 301 "Каса в національній валюті" та 311 "Поточні рахунки в національній валюті" (картки рахунків за вказаними рахунками та оборотно-сальдову відомість за всіма рахунками за період з 01.01.2017 до 30.09.2017 включно тощо); облікову політику ПП "Фірма "Ковтун" за 2017 рік; копії документів, у відповідності до яких було проведено переоцінку нематеріальних активів, повідомити про причини її проведення; документи, що підтверджують первинну вартість нематеріальних активів, що відображаються у балансі станом на 01.10.2017.
На вказану вимогу про надання інформації та документів ПП "Фірма "Ковтун" надала Нацкомфінпослуг відповідь листом від 18.12.2017 вих. №18/12/2017, яким повідомила про відмову виконувати вимогу на надання інформації та документів вих. №8678/15-8 від 05.12.2017 як таку, що не відповідає вимогам чинного законодавства /том 1 а.с. 49-50, том 2 а.с. 57-59/, який було отримано Нацкомфінпослуг 20.12.2017 (вх. №11836/ФК), що підтверджується штампом вхідної кореспонденції Нацкомфінпослуг на листі, копія якого наявна у матеріалах справи /том 1 а.с. 49/.
09.01.2018 головним спеціалістом відділу пруденційного нагляду департаменту регулювання та нагляду за кредитними установами Нацкомфінпослуг Виноградовим Є.І. та головним спеціалістом відділу пруденційного нагляду департаменту регулювання та нагляду за кредитними установами Нацкомфінпослуг Угрином І.Б., відповідно до частини 2 статті 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", складено акт про неподання інформації ПП "Фірма "Ковтун" №03/15-2/9 /том 1 а.с. 14-15, том 2 а.с. 131-132/, у якому зафіксовано вчинення ПП "Фірма "Ковтун" правопорушення, зазначеного у статті 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", у частині неподання інформації Нацкомфінпослуг на вимогу.
11.01.2018 директором департаменту регулювання та нагляду за кредитними установами Нацкомфінпослуг Невінчаним І.С. відповідно до частини 1 статті 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", розглянувши справу про порушення вимог законодавства у сфері надання фінансових послуг, провадження у якій розпочато актом від 09.01.2018 № 03/15-2/9 про неподання інформації ПП "Фірма "Ковтун" (код за ЄДРПОУ 35723993, місцезнаходження відповідно до інформації, що міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: вул. Гоголя, буд. 12, кім. 506, м. Полтава, 36020; відповідно до інформації, що міститься у Державному реєстрі фінансових установ: вул. Гоголя, буд. 12, кім. 506, м. Полтава, 36020), прийнято постанову №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення вчинені на ринках фінансових послуг /том 2 а.с. 49-50, 134-135/, якою застосовано до ПП "Фірма "Ковтун" штрафну санкцію у розмірі 25500,00 грн.
В обґрунтування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11.01.2018 зазначено про вчинення Підприємством правопорушення, зазначеного у статті 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" у частині неподання інформації Нацкомфінпослуг на вимогу від 05.12.2017 №8678/15-8.
Примірник вказаної постанови Нацкомфінпослуг направлено разом із супровідним листом Нацкомфінпослуг від 11.01.2018 №153/15-8 "Про направлення постанови про застосування штрафної санкції" на адресу ПП "Фірма "Ковтун" та отримано останньою.
Не погодившись з постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11.01.2018, ПП "Фірма "Ковтун" звернулося до голови Нацкомфінпослуг із скаргою вих. №16/01/2018 від 16.01.2018, яка була отримана Нацкомфінпослуг 18.01.2018 вх. №348/ФК /том 1 а.с. 54-57/.
За результатами розгляду вказаної вище скарги листом Нацкомфінпослуг від 13.02.2018 №847/15-8 "Про результати розгляду скарги" повідомлено Приватне підприємство "Фірма "Ковтун", що оскільки Законом не передбачений порядок розгляду, оскарження та скасування Нацкомфінпослуг своїх рішень про застосування заходів впливу у вигляді штрафних санкцій, Підприємство може звернутися до суду із зазначеного питання /том 2 а.с. 66/.
У зв'язку з несплатою ПП "Фірма "Ковтун" у добровільному порядку штрафу у розмірі 25500 грн., застосованого до ПП "Фірма "Ковтун" постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11 січня 2018 року, первинний позивач Нацкомфінпослуг звернувся до суду з первинним позовом.
Водночас, ПП "Фірма "Ковтун" не погодилося з постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11 січня 2018 року, у зв'язку з чим звернулося до суду із зустрічною позовною заявою.
Суд першої інстанції, визнаючи протиправною та скасовуючи оскаржувану постанову, виходив з того, що постанова прийнята відповідачем не у спосіб, що передбачений законодавством України, та без урахування права особи на участь в процесі прийняття цього рішення, що з огляду на приписи частини 2 статті 19 Конституції України та пунктів 1, 9 частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є безумовною підставою для визнання її протиправною та скасування.
Колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції з огляду на таке.
Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг встановлює Закон України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 1 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" фінансова установа - юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг. Не є фінансовими установами (не мають статусу фінансової установи) незалежні фінансові посередники, що надають послуги з видачі фінансових гарантій в порядку та на умовах, визначених Митним кодексом України.
Приватне підприємство "Фірма "Ковтун" (ідентифікаційний код 3572399) зареєстроване як юридична особа 20.02.2008, має право на здійснення такого виду діяльності як 64.92. Інші види кредитування, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 16.06.2018 /том 2 а.с. 17-23/.
Станом на 01.12.2017 Приватне підприємство "Фірма "Ковтун" було включено до Державного реєстру фінансових установ, що підтверджується витягом з Державного реєстру фінансових установ, копія якого додана до зустрічного позову ПП "Фірма "Ковтун" /том 2 а.с. 55/.
Частиною 1 статті 21 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" встановлено, що державне регулювання ринків фінансових послуг здійснюється: щодо ринку банківських послуг та діяльності з переказу коштів - Національним банком України; щодо ринків цінних паперів та похідних цінних паперів (деривативів) - Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; щодо інших ринків фінансових послуг - національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Указом Президента України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг" від 23.11.2011 №1070/2011 на виконання Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" утворено Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг та затверджено Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Повноваження національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг визначені статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
Так, згідно з пунктами 10, 12 частини 1 статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у межах своєї компетенції: у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення; надсилає фінансовим установам та саморегулівним організаціям обов'язкові до виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про фінансові послуги та вимагає надання необхідних документів.
Статтею 29 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" передбачено, що пруденційний нагляд є складовою частиною загальної системи нагляду, що проводиться органами, які здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг, і базується на регулярному проведенні оцінки загального фінансового стану фінансової установи, результатів діяльності системи та якості управління нею, дотриманні обов'язкових нормативів та інших показників і вимог, що обмежують ризики за операціями з фінансовими активами.
Основними напрямами пруденційного нагляду національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, є додержання встановлених критеріїв та нормативів щодо: 1) ліквідності; 2) капіталу та платоспроможності; 3) прибутковості; 4) якості активів та ризиковості операцій; 5) якості систем управління та управлінського персоналу; 6) додержання правил надання фінансових послуг.
Правила підготовки, надання та оброблення даних про діяльність фінансових установ відповідно до напрямів пруденційного нагляду встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Необхідність та доцільність здійснення пруденційного нагляду за напрямами, передбаченими цією статтею, визначаються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Колегією суддів встановлено, що з метою здійснення державного регулювання, нагляду за діяльністю та за результатами аналізу поданої ПП "Фірма "Ковтун" до Нацкомфінпослуг звітності за 9 місяців 2017 року виникла необхідність в отриманні документів, що підтверджують достовірність відображеної в балансі вартості нематеріальних активів. Тому керуючись пунктом 12 частини 1 статті 28 Закону та п.п. 41. п. 4 Положення, Нацкомфінпослуг направила вимогу на надання інформації та документів від 05.12.2017 №8678/15-8.
Як встановлено судом, на вказану вимогу про надання інформації та документів ПП "Фірма "Ковтун" надала Нацкомфінпослуг відповідь листом від 18.12.2017 вих. №18/12/2017, яким повідомила про відмову виконувати вимогу на надання інформації та документів вих. №8678/15-8 від 05.12.2017 як таку, що не відповідає вимогам чинного законодавства /том 1 а.с. 49-50, том 2 а.с. 57-59/, який було отримано Нацкомфінпослуг 20.12.2017 (вх. №11836/ФК), що підтверджується штампом вхідної кореспонденції Нацкомфінпослуг на листі, копія якого наявна у матеріалах справи /том 1 а.с. 49/.
Статтею 39 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" передбачено, що у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, обирає та застосовує заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення, враховуючи наслідки порушення та наслідки застосування таких заходів.
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 40 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, може застосовувати такі заходи впливу, зокрема, накладати штрафи в розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону.
Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації - у розмірі від 100 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Частиною 2, 3 статті 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" встановлено, що рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про застосування штрафних санкцій може бути оскаржено в суді. Штрафи, накладені національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, стягуються у судовому порядку.
Відповідно частини 1 статті 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" штрафи, передбачені статтею 41 цього Закону, накладаються Головою, іншими членами національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, а також уповноваженими комісією посадовими особами після розгляду матеріалів, що засвідчують факт правопорушення.
Частиною 2 статті 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" передбачено, що про вчинення правопорушення, зазначеного у статті 41 цього Закону, уповноваженою особою, яка його виявила, складається акт, який разом з поясненнями керівника, іншої відповідальної посадової особи чи фізичної особи - підприємця та документами, що стосуються справи, протягом трьох днів надсилається посадовій особі, яка має право накладати штраф.
Згідно з частиною 6 статті 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" посадові особи національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, визначені у частині першій цієї статті, приймають рішення про накладення штрафу протягом 30 днів після надходження документів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті. Рішення про накладення штрафу оформляється постановою, що надсилається учаснику ринків фінансових послуг.
Розпорядженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 20.11.2012 №2319, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 за №2112/22424, відповідно до пунктів 1, 10 частини першої статті 28, статей 39 - 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", підпунктів 4, 40 пункту 4, пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23 листопада 2011 року N 1070, затверджено Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги /надалі - Положення № 2319/.
Відповідно до пункту 1.1 Положення № 2319 це Положення розроблене відповідно до Законів України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", "Про страхування", "Про кредитні спілки", "Про недержавне пенсійне забезпечення", інших законів та Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23 листопада 2011 року N 1070, з метою встановлення порядку та умов застосування заходів впливу за порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг (далі - заходи впливу), та забезпечення захисту прав споживачів фінансових послуг. Це Положення визначає порядок провадження у справах про порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг (далі - справи про правопорушення), механізм прийняття рішень Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Нацкомфінпослуг) про застосування заходів впливу та їх оскарження.
Посадова особа Нацкомфінпослуг при виявленні порушення законодавства про фінансові послуги, за яке застосовується захід впливу, складає акт про правопорушення /пункт 1.11 Положення № 2319/.
Належним чином оформлені акт про правопорушення, рішення Нацкомфінпослуг або уповноваженої особи Нацкомфінпослуг про результати розгляду справи про правопорушення вважається надісланим особі, якщо їх надіслано поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі під підпис /пункт 1.12 Положення № 2319/.
Згідно з підпунктом 3 пункту 2.1 Положення № 2319 Нацкомфінпослуг може застосовувати такі заходи впливу: накладати штрафи в розмірах, передбачених статтею 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
Розгляд справ про правопорушення та застосування заходу впливу, передбаченого підпунктом 3 пункту 2.1 розділу II цього Положення, належить до повноважень Голови Нацкомфінпослуг або керівників самостійних структурних підрозділів або осіб, які їх заміщують, за напрямами здійснення нагляду за окремими ринками фінансових послуг /пункт 3.2 Положення № 2319/.
За приписами пунктів 4.1, 4.3 Положення № 2319 провадження у справі про правопорушення є обов'язковою передумовою застосування заходів впливу, передбачених підпунктами 1 - 9 пункту 2.1 розділу II цього Положення.
Днем початку провадження у справі про правопорушення є дата складання посадовою особою Нацкомфінпослуг акта про правопорушення.
Акт про правопорушення складається та підписується в двох примірниках не пізніше 15 робочих днів з дати виявлення порушення законодавства про фінансові послуги.
Відповідно до абзацу другого пункту 4.5 Положення № 2319 постанова про накладення штрафних санкцій, передбачених статтею 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", приймається уповноваженою особою Нацкомфінпослуг протягом 30 календарних днів після отримання нею акта про правопорушення та документів, які стосуються справи про правопорушення.
Пунктом 4.9. Положення № 2319 визначено, що примірник акта про правопорушення надсилається особі рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі під підпис не пізніше п'яти днів з дати його складання з повідомленням про дату, час та місце розгляду справи про правопорушення.
Відповідно до пункту 4.12 Положення № 2319 уповноважена особа Нацкомфінпослуг при підготовці справи про правопорушення, за яке передбачено застосування заходу впливу, визначеного підпунктом 3 пункту 2.1 розділу II цього Положення, до розгляду повинна, серед іншого, перевірити своєчасність повідомлення особи про дату, час та місце розгляду справи про правопорушення.
Пунктом 4.13 Положення №2319 визначено, що уповноважена особа Нацкомфінпослуг вирішує питання, передбачені у пункті 4.12 цього розділу, визначає дату, час та місце розгляду справи про правопорушення, про що повідомляється особа рекомендованим листом з повідомленням про вручення не пізніше ніж за п'ять робочих днів до дати розгляду справи про правопорушення або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі під підпис.
Керівник або уповноважений представник особи при розгляді справи про правопорушення має право: знайомитися з усіма матеріалами, які є у справі про правопорушення; бути присутнім при розгляді справи про правопорушення; надавати пояснення (у тому числі письмові), заявляти клопотання по суті виявленого порушення /пункт 4.14 Положення № 2319/.
При цьому, згідно з пунктом 4.15. Положення №2319 відсутність керівника або уповноваженого представника особи в разі якщо про дату, час та місце розгляду справи про правопорушення він був повідомлений згідно з вимогами пунктів 4.11 та 4.13 цього розділу, не може бути підставою для відкладення розгляду справи про правопорушення.
Однак, Нацкомфінпослуг у порушення вимог Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженого розпорядженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 20.11.2012 №2319 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 за №2112/22424, не надсилало рекомендованим листом з повідомленням про вручення ПП "Фірма "Ковтун" та не вручало особисто її керівнику чи уповноваженій особі під підпис примірник акта №03/15-2/9 від 09.01.2018, а також повідомлення про дату, час та місце розгляду справи про порушення вимог законодавства у сфері надання фінансових послуг, провадження у якій розпочато актом від 09.01.2018 № 03/15-2/9.
Колегією суддів встановлено, що у Нацкомфінпослуг відсутні докази на підтвердження надіслання та вручення ПП "Фірма "Ковтун" акта Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про неподання інформації Приватним підприємством "Фірма "Ковтун" від 09.01.2018 № 03/15-2/9 та докази на підтвердження надіслання та вручення ПП "Фірма "Ковтун" повідомлення про дату, час та місце розгляду справи про правопорушення, за результатами розгляду якої винесено оскаржувану постанову №2/03/15-2/9-П від 11.01.2018, оскільки Законом не передбачено необхідності надсилання та вручення акту та повідомлення про дату, час та місце розгляду справи.
На підставі викладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №2/03/15-2/9-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 11 січня 2018 року прийнята відповідачем не у спосіб, що передбачений законодавством України, та без урахування права особи на участь в процесі прийняття цього рішення, що з огляду на приписи частини 2 статті 19 Конституції України та пунктів 1, 9 частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є безумовною підставою для визнання її протиправною та скасування.
Таким чином, колегія суддів погоджується із рішенням суду першої інстанції про задоволення позовних вимог та зазначає, що воно скасуванню не підлягає.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, колегія суддів, переглянувши рішення суду першої інстанції, дійшла висновку, що при прийнятті рішення суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права.
Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 316, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг - залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18.10.2018 по справі № 816/1440/18 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя-доповідач Г.Є. Бершов Судді В.В. Катунов І.М. Ральченко
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.03.2019 |
Оприлюднено | 20.03.2019 |
Номер документу | 80546658 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Бершов Г.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні