Рішення
від 19.11.2018 по справі 815/2930/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/2930/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2018 року м.Одеса

У залі судових засідань №29

Одеський окружний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді Харченко Ю.В.

При секретарі Савулій В.О.

Розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом депутата Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, депутата Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 до Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень від 11.03.2018р., від 15.04.2018р., від 16.04.2018р. щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2,-

ВСТАНОВИВ:

Депутати Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, та ОСОБА_2 звернулись до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому, з урахуванням уточнень (від 23.08.2018р. б/н), просять суд визнати протиправною бездіяльність Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської област щодо не проведення перевірок з питань дотримання вимог статтей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» при відкликанні депутатів місцевої ради ОСОБА_1, та ОСОБА_2 за народною ініціативою, визнати протиправними дії Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області щодо порушення вимог статтей 5,39,41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» , та прийняття протиправних рішень щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2, визнати протиправними та скасувати рішення Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 11.03.2018р., від 15.04.2018р., від 16.04.2018р. щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2.

В обґрунтування позовних вимог позивачі посилаються на те, що відповідачем у порушення вимог ч.3 ст.38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» в районній газеті Наддністрянська правда або ж в іншому засобі масової інформації жодного повідомлення про проведення зборів виборців села Калаглії розміщено не було. Також, згідно розписки в.о. голови територіальної виборчої комісії ОСОБА_3 від 11.06.2018року передбачені законом документи були передані їй членами ініціативної групи ОСОБА_4 (виборчий округ №4), та ОСОБА_5 (виборчий округ №12) 12 лютого 2018 року. Разом з тим, інші документи територіальної виборчої комісії свідчать, що збори виборців 12-го виборчого округу с.Калаглії відбулися 07 лютого 2018року, а збори виборців 4-го виборчого округу с.Калаглії - 12 лютого 2018року. Крім того, позивачі наголошують, що в порушення вимог ст.39 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» , їх не було поінформовано щодо проведення зборів виборців, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів за народною ініціативою. Лише на засіданні територіальної виборчої комісії 04 березня 2018року прийнято рішення надіслати депутатам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 запрошення на наступне засідання територіальної виборчої комісії 11 березня 2018року, яке депутати також не отримували. Також, Калаглійською територіальною виборчою комісією, та офіційними представниками ініціативних груп порушено передбачені Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» строки проведення, передбачених Законом дій щодо дострокового припинення повноважень депутатів. До того ж, відповідно до ч.2 ст.41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців скликається засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів. Водночас, відповідно до протоколу №1 територіальної виборчої комісії її засідання відбулося лише 04 березня 2018року, тобто із запізненням на 14 днів. Окрім того, згідно з ч.4 ст.27 Закону України Про місцеві вибори засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії. Натомість, відповідно до Постанови Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області №4 від 12.09. 2105року, склад Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області затверджено в кількості 12 осіб, у зв'язку з чим присутніми на її засіданні для прийняття рішення мало бути мінімум 7 осіб. Також, Калаглійською територіальною виборчою комісією не перевірено у передбачений законом спосіб та строк дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів. Між тим, Рішенням Калаглійської територіальної виборчої комісії від 11 березня 2018року (протокол №2) з посиланням на ст.41 Закону України Про місцеві вибори , призначено дату голосування пропозиції про відклик депутатів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на 22 квітня 2018року. Водночас, Рішенням Калаглійської територіальної виборчої комісії вже від 15 квітня 2018року (протокол №2) знято депутатські повноваження з ОСОБА_1 та ОСОБА_2, а також затверджено зразок бюлетенів для перевиборів в одномандатних виборчих округах №4 та №12 із зазначеним дати - 29 квітня 2018року. Крім того, в.о. голови територіальної виборчої комісії ОСОБА_3 надала засвідчені нею копії постанови №2 Калаглійської територіальної виборчої комісії від 15 квітня 2018року, та від 16 квітня 2018року без зазначення в них кількості членів територіальної виборчої комісії, присутніх на засіданні.

Відповідач - Калаглійська сільська виборча комісія Овідіопольського району Одеської області з позовними вимогами не погоджується, та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених у письмових запереченнях на адміністративний позов (від 28.09.2018р. вхід.№28736/18), наголошуючи, зокрема, що з урахуванням Закону України Про статус депутатів місцевих рад , за три дні до дня проведення зборів виборців для розгляду пропозиції щодо відкликання депутатів за народною ініціативою, на інформаційних стендах села (в приміщенні адмінбудинку Калаглійської сільської ради, біля Гарману, біля сільських магазинів) було розміщено оголошення про дату, час та місце проведення зборів виборців 4-го та 12-го виборчих округів щодо відкликання депутатів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 При проведенні зборів на округах були присутні члени територіальної виборчої комісії, та сільські депутати - на 4-му окрузі ОСОБА_6 та ОСОБА_7, на 12-му окрузі ОСОБА_8 та ОСОБА_9 Після проведення зборів визначиними офіційнимипредставниками ініціативних груп, до територіальної виборчої комісії подано витяги з протоколів зборів в яких зазначено зміст обговорення, зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, приняте рішення про внесення пропозицій щодо відкликання депутата місцевої ради. Після одержання повідомлення про збори виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутатів за народною ініціативою територіальною виборчою комісією, через відділення Укрпошти депутати були повідомлені письмово. Також, відповідач, зазначає, що згідно Постанови Овідіопольської районної виборчої комісії Одеської області №60 від 21 жовтня 2015року Про формування складу Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області , склад Калаглійської територіальної виборчої комісії затверджено кількістю дев'ять осіб, тому засідання територіальної виборчої комісії з кворумом шість осіб, згідно Закону України Про місцеві вибори , є законними. Крім того, отримавши підписні листи та протоколи зборів, територіальна виборча комісія перевірила правильність їх оформлення, кількість підписів та достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах. Також, відповідач наголошує, що будучи депутатами Калаглійської сільської ради ОСОБА_2 та ОСОБА_1, систематично пропускали пленарні засідання сільської ради, голосували за рішення, які не відповідають інтересам виборців свого округу та сільської територіальної громади в цілому, не приймали активної участі у здійсненні місцевого самоврядування. Депутат ОСОБА_1 відвідував засідання сесії лише коли винесені питання стосувалися його особисто або його близьких родичів (для себе та свого брата вчитель географії шахрайськими діями разом з депутатом ОСОБА_10, намагався отримати в природно-захисній смузі Дністровського лиману більше двох гектарів землі). Депутат ОСОБА_2 також підтримував незаконне виділення комунальної землі вищеозначеним особам.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 24.07.2018р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі №815/2930/18 за позовом депутата Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, депутата Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 до Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування рішень від 11.03.2018р., від 15.04.2018р., від 16.04.2018р. щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2.

Ухвалою суду від 28.09.2018р., з урахуванням приписів п.3 ч.2 ст.183 КАС України, закрито підготовче провадження, та призначено справу до судового розгляду по суті.

Відповідно до ч.3 ст.194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, а також те, що від повноважних предстанвиків позивачів - ОСОБА_11, та відповідача - Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області до суду надійшли заяви (від 08.11.2018р. вхід.№33813/18, вхід.№33815/18, відповідно) про розгляд справи без їх участі, судом, з урахуванням приписів ч.3 ст.194 КАС України, ухвалено рішення щодо розгляду даної адміністративної справи в порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.

Як встановлено судом, та вбачається з матеріалів справи, 03.11.2015р. депутату Калаглійської сільської ради VІІ скликання ОСОБА_1, та депутату Калаглійської сільської ради VІІ скликання ОСОБА_2, головою Калаглійської сільської виборчої комісії ОСОБА_3 видано Посвідчення №7, та №12, відповідно.

Судом з'ясовано, що 07.02.2018р. відбулися збори виборців 12-го виборчого округу, на яких були присутні 35 виборців.

До порядку денного вищеозначених зборів, серед іншого, було включено питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_2 за невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборчої програми, невиконання депутатом місцевої ради, передбачених ст.16 Закону України Про місцеві вибори , зобов'язань щодо звітування перед виборцями та проведення з ними зустрічей; про затвердження кількісного та персонального складу ініціативної групи, та її офіційного представника; про затвердження форми підписного листа для збирання підписів виборців про відкликання.

За наслідками проведення вищеозначених зборів виборців 12-го виборчого округу вирішено: відкликати депутата ОСОБА_2 за народною ініціативою за незвітування перед виборцями, невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборчої програми, ігнорування зборів виборців; створити ініціативну групу для збору підписів; затвердити форму підписного листа для збирання підписів виборців про відкликання.

Вищеозначене підтверджується наявною у матеріалах справи належним чином засвідченою копією Протоколу зборів виборців 12-го виборчого округу від 07.02.2018р.

Судом також встановлено, що 15.02.2018р. відбулися збори виборців 4-го виборчого округу, на яких були присутні 30 виборців.

До порядку денного вищеозначених зборів, у тому числі, включено питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою за порушенням ним та прийняття незаконних, антинародних рішень, невиконання обов'язку радитися та звітувати перед виборцями; про затвердження кількісного та персонального складу ініціативної групи, та її офіційного представника; про затвердження форми підписного листа для збирання підписів виборців про відкликання.

За результатами проведення вищеозначених зборів виборців 4-го виборчого округу вирішено: відкликати депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою за порушення ним та прийняття незаконних, анатинародних рішень, невиконання обов'язку радитися та звітувати перед виборцями; створити ініціативну групу для збору підписів; затвердити форму підписного листа для збирання підписів виборців про відкликання.

Вищевказане підтверджується наявною у матеріалах справи належним чином засвідченою копією Протоколу зборів виборців 4-го виборчого округу від 15.02.2018р.

З матеріалів справи вбачається, що 04.03.2018р. відбулися збори Калаглійської територіальної виборчої комісії, за наслідками проведення яких комісією, у тому числі, вирішено надіслати запрошення дупутату 4-го округу ОСОБА_1, та депутату 12-го округу ОСОБА_2 на засідання територіальної виборчої комісії, яке відбудеться 11.03.2018р. о 11год. 00хв., що підтверджується наявною у матеріалах справи належним чином засвідченою копією Протоколу зборів Калаглійської територіальної виборчої комісії №1 від 04.03.2018р.

Судом з'ясовано, що 11.03.2018р. відбулися збори Калаглійської територіальної виборчої комісії, за результатами проведення яких комісією вирішено призначити дату голосування пропозиції про відклик депутатів по округу №4 ОСОБА_1, та по округу №12 ОСОБА_2 - 22 квітня 2018року, про що свідчить наявна у матеріалах справи належним чином засвідчена копія Протоколу зборів Калаглійської територіальної виборчої комісії №2 від 11.03.2018р.

Відповідно до наявної у матеріалах справи належним чином засвідченої копії Постанови Калаглійської територіальної виборчої комісії №1 від 11.03.2018р., дату голосування пропозиції про відклик депутатів по округу №4 ОСОБА_1, та по округу №12 ОСОБА_2 призначено на 22.04.2018р.

Як встановлено судом, та вбачається з матеріалів справи 15.04.2018р. відбулися збори Калаглійської територіальної виборчої комісії, на яких, за наслідками розгляду матеріалів ініціативних груп від округу №4, та округу №12, було вирішено зняти депутатські повноваження з депутатів ОСОБА_1 - округ №4, та ОСОБА_2 - округ №12, що підтверджується наявною у матеріалах справи належним чином засвідченою копією Протоколу зборів Калаглійської територіальної виборчої комісії від 15.04.2018р. №3.

Судом з'ясовано, що з огляду на висловлення виборцями округів №4 та №12 своєї недовіри депутатам ОСОБА_1 та ОСОБА_2, Калаглійською територіальною виборчою комісією 15.04.2018р. винесено Постанову №2 про зняття депутатських повноважень з депутатів ОСОБА_1 та ОСОБА_2

Вищеозначене послугувало підставою для звернення позивачів - депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2 до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.

Так, на думку суду, уточнені позовні вимоги депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, та ОСОБА_2 до Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень від 11.03.2018р., від 15.04.2018р., від 16.04.2018р. щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2, підлягають частковому задоволенню, з урахуванням наступного.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зокрема, як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, підставою для звернення депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, та ОСОБА_2 до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою послугувало прийняття 15.04.2018р. Калаглійською територіальною виборчою комісією Постанови №2 про зняття депутатських повноважень.

Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради визначено Законом України Про статус депутатів місцевих рад від 11 липня 2002року №93-IV (зі змінами та доповненнями), котрий встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Статтею 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.

Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради має становити не менше 10 осіб.

У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради, зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

Таким чином, системний аналіз вищенаведених законодавчих приписів свідчить про необхідність, не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, повідомити про дату, місце та час їх проведення регіональні та/або місцеві засоби масової інформації.

Між тим, судом встановлено, що відповідачем - Калаглійською сільською виборчою комісією Овідіопольського району Одеської області, на виконання приписів ч.2 ст.77 КАС України, жодних доказів на підтвердження дотримання вимог вищеокреслених приписів статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , суду не надано.

Відповідно до статті 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Отже, з урахуванням наведених законодавчих приписів на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, відповідач повинен був поінформувати позивачів - депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії), та місцеву раду.

Водночас, як встановлено судом, та зазначено вище, лише 04.03.2018р. на збори Калаглійської територіальної виборчої комісії, за наслідками проведення яких комісією, у тому числі, вирішено надіслати запрошення дупутату 4-го округу ОСОБА_1, та депутату 12-го округу ОСОБА_2 на засідання територіальної виборчої комісії, яке відбудеться 11.03.2018р. о 11год. 00хв., що підтверджується наявною у матеріалах справи належним чином засвідченою копією Протоколу зборів Калаглійської територіальної виборчої комісії №1 від 04.03.2018р.

Відповідно до статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа.

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради проводиться у строк десять днів.

Форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, судом з'ясовано, що ініціативною групою виготовляються підписні листи. Натомість, відповідачем - Калаглійською сільською виборчою комісією Овідіопольського району Одеської області до матеріалів справи не наданого жодного підписного листа, як і не підтверджено зібрання необхідної кількості підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів сіської ради.

Згідно зі статтею 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 - 40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Таким чином, згідно вимог ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" Калаглійська сільська виборча комісія Овідіопольського району Одеської області повинна була вчинити ряд заходів щодо перевірки дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутатів сільської ради за народною ініціативою, а саме: встановити правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їх підписів.

Частиною 4 статті 3 Закону України "Про місцеві вибори" встановлено, що підставою реалізації виборцем свого права голосу на місцевих виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці.

Таким чином, для того щоб проголосувати на місцевих виборах громадянин України повинен не лише мати паспорт громадянина, а й проживати на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці і бути включеним до списку виборців.

Відповідно до положень Розділу V Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" право відкликати депутата місцевої ради мають лише виборці.

Згідно частини 1 статті 3 Закону України "Про місцеві вибори" право голосу на відповідних місцевих виборах мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (дієздатні громадяни, які досягли на день проведення таких виборів вісімнадцяти років) та проживають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться такі вибори. Громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями.

Статтею 1 Закону України "Про Державний реєстр виборців" встановлено, що Державний реєстр виборців - автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені цим Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

Пунктом 7 частини 5 статті 14 Закону України "Про Державний реєстр виборців" передбачено, що органи ведення Реєстру забезпечують ведення Реєстру в порядку, встановленому цим Законом та розпорядником Реєстру.

Згідно з частиною 2 статті 2 Закону України "Про Державний реєстр виборців" база даних Реєстру, будь-яка її частина, копія бази даних або її частини, персональні дані Реєстру можуть використовуватися лише для цілей, передбачених статтею 26 цього Закону, перелік яких є вичерпним.

Пунктом 4 частини 2 статті 26 Закону України "Про Державний реєстр виборців" визначено, що під час підготовки до виборів і референдумів персональні дані Реєстру можуть використовуватися лише для проведення перевірки достовірності відомостей про виборців, які поставили свої підписи у підписних листах на підтримку проведення всеукраїнського референдуму, а також відомостей, що надаються до відповідних виборчих комісій щодо кандидатів, уповноважених та довірених осіб, членів ініціативної групи референдуму, кандидатур до складу виборчих комісій.

Отже, лише залучивши органи ведення Державного реєстру виборців можливо перевірити чи є громадяни, відомості щодо яких внесено до підписних листів виборцями саме відповідного виборчого округу, та чи мають вони право відкликати депутата місцевої ради.

Між тим, відповідачем - Калаглійською сільською виборчою комісією Овідіопольського району Одеської області, на виконання приписів ч.2 ст.77 КАС України, будь-яких доказів на підтвердження виконання вищеозначених приписів чинного законодавства України, суду не надано.

Відтак, беручи до уваги вищевикладене, а також те, що при вирішенні питання про зняття депутатських повноважень з депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, та ОСОБА_2, Калаглійською сільською виборчою комісією Овідіопольського району Одеської області були порушені відповідні вимоги виброчого законодавства, суд дійшов висновку щодо наявності законодавчо передбачених підстав для задоволення позовних вимог депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, та ОСОБА_2 в частині визнання протиправною бездіяльності Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської област щодо непроведення перевірок з питань дотримання вимог статтей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» при відкликанні депутатів місцевої ради ОСОБА_1, та ОСОБА_2 за народною ініціативою, визнання протиправною та скасування Постанови Калаглійської територіальної виборчої комісії №2 від 15.04.2018р. про зняття депутатських повноважень з депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2.

При цьому, не є обгрунтованою, на думку суду, та відповідно не підлягає задоволенню позовна вимога депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, та ОСОБА_2 про визнання протиправними дій Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області щодо порушення вимог статтей 5,39,41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» , та прийняття протиправних рішень щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2, з урахуванням наступного.

Питання про можливість задоволення конкретних позовних вимог позивача, спрямованих на відновлення його прав, має вирішуватися, виходячи із суті заявлених вимог, та наявності спірних правовідносин, які виникли безпосередньо між позивачем та контролюючим органом, протиправними діями (рішеннями) якого, на суб'єктивну думку позивача, порушено його право. Водночас, факт порушення права позивача, та як наслідок, наявність спірних правовідносин потребують доведення та встановлення в ході судового розгляду справи.

Зокрема, судом встановлено, що за результатами розгляду питання щодо висловлення недовіри депутатам Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, та ОСОБА_2 Калаглійською територіальною виборчою комісією винесено Постанову від 15.04.2018р. №2 про зняття депутатських повноважень.

Натомість, суд вважає за доцільне наголосити, що можливість зняття відповідною територіальною виборчою комісією депутатських повноважень, передбачено законодавчо встановленими повноваженнями виборчої комісії. Тобто, вищеозначені дії є частиною процесу реалізації виборчою комісією повноважень, наданих їй чинним законодавством, та результатом реалізації таких повноважень, є винесення у відповідній формі рішення, котре власне і породжує ті чи інші юридичні наслідки.

Отже, виключно результат реалізації повноважень виборої комісії, зокрема, рішення, та жодним чином не процес реалізації таких повноважень, може бути предметом судового оскарження. Натомість, дотримання виборчою комісією законодавчих вимог щодо порядку та способу розгляду питання щодо висловлення недовіри, входить до предмету доказування при розгляді спору щодо правомірності рішення, прийнятого виборчою комісією за наслідками такого розгляду.

Абзацом 10 пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003року №3-рп/2003 визначено, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

З наведеного слідує, що метою адміністративного судочинства є захист прав, свобод та охоронюваних законом інтересів фізичних осіб та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень (органів місцевого самоврядування), а тому вирішуючи спір по суті необхідно встановити наявність порушених прав, свобод чи охоронюваних законом інтересів позивача, а також визначити чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені приписами чинного законодавства, чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

При цьому, невідповідність обраного позивачем способу захисту прав, свобод та охоронюваних законом інтересів, способам, котрі визначено приписами чинного законодавства, може бути підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.

Відтак, з урахуванням наведеного, суд дійшов висновку щодо відсутності законодавчо передбачених підстав для задоволення позовної вимоги депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, та ОСОБА_2 про визнання протиправними дій Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області щодо порушення вимог статтей 5,39,41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» , та прийняття протиправних рішень щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2

Не підлягає також задоволенню позовна вимога депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, та ОСОБА_2 щодо визнання протиправними та скасування рішень Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 11.03.2018р., від 16.04.2018р., з урахуванням наступного.

Зокрема, як з'ясовано судом, та зазначено вище, 11.03.2018р. відбулися збори Калаглійської територіальної виборчої комісії, за результатами проведення яких комісією вирішено призначити дату голосування пропозиції про відклик депутатів по округу №4 ОСОБА_1, та по округу №12 ОСОБА_2 - 22 квітня 2018року, про що свідчить наявна у матеріалах справи належним чином засвідчена копія Протоколу зборів Калаглійської територіальної виборчої комісії №2 від 11.03.2018р.

Відповідно до наявної у матеріалах справи належним чином засвідченої копії Постанови Калаглійської територіальної виборчої комісії №1 від 11.03.2018р., дату голосування пропозиції про відклик депутатів по округу №4 ОСОБА_1, та по округу №12 ОСОБА_2 призначено на 22.04.2018р.

Крім того, судов встановлено, що 16.04.2018р. Калаглійською територіальною виборчою комісією винесено Постанову №2 щодо затвердження зразків бюлетнів для перевиборів по округу №4 та округу №12.

Отже, з урахуванням наведеного, судом з'ясовано, що Постанови Калаглійської територіальної виборчої комісії №1 від 11.03.2018р., №2 від 16.04.2018р. є результатом реалізації наданих виборчій комісії повноважень, та жодним чином не створюють і не припиняють прав чи обов'язків депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, та ОСОБА_2, а лише фіксують певні обставини.

Таким чином, беручи до уваги вищеозначене, суд дійшов висновку щодо необхідності часткового задоволення позовної заяви депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, та ОСОБА_2 про визнання протиправною бездіяльності Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської област щодо непроведення перевірок з питань дотримання вимог статтей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» при відкликанні депутатів місцевої ради ОСОБА_1, та ОСОБА_2 за народною ініціативою; визнання протиправними дій Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області щодо порушення вимог статтей 5,39,41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» , та прийнятті протиправних рішень щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2; визнання протиправними та скасування рішень Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 11.03.2018р., від 15.04.2018р., від 16.04.2018р. щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2.

Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що уточнені позовні вимоги депутата Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, депутата Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 до Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень від 11.03.2018р., від 15.04.2018р., від 16.04.2018р. щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2, підлягають задоволенню частково, з вищеокреслених підстав.

Керуючись ст.ст.72-77, 139, ч.3 ст.194, ст.ст.241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2 до Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень від 11.03.2018р., від 15.04.2018р., від 16.04.2018р. щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2, задовольнити частково.

2. Визнати протиправною бездіяльність Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської област щодо не проведення перевірок з питань дотримання вимог статтей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» при відкликанні депутатів місцевої ради ОСОБА_1, та ОСОБА_2 за народною ініціативою.

3. Визнати протиправною та скасувати Постанову Калаглійської територіальної виборчої комісії №2 від 15.04.2018р. про зняття депутатських повноважень з депутатів Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1, ОСОБА_2.

4. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області (67815, Одеска область, Овідіопольський район, с.Калаглія, вул.Фрунзе,25, код ЄДРПОУ 34169088) на користь депутата Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 (67815, Одеска область, Овідіопольський район, с.Калаглія, вул.Балкова,19, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) судові витрати по сплаті судового збору у загальному розмірі 704(сімсот чотири)грн. 80коп.

6. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Калаглійської сільської виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області (67815, Одеска область, Овідіопольський район, с.Калаглія, вул.Фрунзе,25, код ЄДРПОУ 34169088) на користь депутата Калаглійської сільської ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 (67815, Одеска область, Овідіопольський район, с.Калаглія, вул.Шевченка,15-а, ідентифікаційний номер НОМЕР_2) судові витрати по сплаті судового збору у загальному розмірі 704(сімсот чотири)грн. 80коп.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295 КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя Харченко Ю.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.11.2018
Оприлюднено22.11.2018
Номер документу77955218
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2930/18

Ухвала від 27.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 14.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Рішення від 19.11.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

Ухвала від 24.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

Ухвала від 02.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні