ПОСТАНОВА
Іменем України
22 листопада 2018 року
Київ
справа №804/979/16
адміністративне провадження №К/9901/15826/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого Гриціва М.І.,
суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В., Кравчука В.М., Стародуба О.П.,-
розглянув у порядку письмового провадження справу за заявою товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комунальне підприємство Техпроменерго (далі - ТОВ) про перегляд Верховним Судом України ухвали Вищого адміністративного суду України від 08 листопада 2017 року у справі за позовом ТОВ до управління Держгеокадастру у місті Дніпропетровську Дніпропетровської області (правонаступник Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області; далі - Держгеокадастр), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Дніпропетровська міська рада (далі - Міськрада), про визнання протиправними та скасування витягів, зобов'язання вчинити дії, -
встановив:
У лютому 2016 року ТОВ звернулася до суду з позовом, у якому просило визнати протиправними дії Управління Держгеокадастру у місті Дніпропетровську Дніпропетровської області щодо індексації нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок, розташованих за адресами: місто Дніпропетровськ, бульвар Театральний, 2, 2б , кадастровий номер (1210100000:02:419:0164); місто Дніпропетровськ, бульвар Театральний, 3 кадастровий номер (1210100000:02:419:0166); місто Дніпропетровськ, бульвар Театральний, 7 кадастровий номер (1210100000:02:419:0165); місто Дніпропетровськ, вулиця Московська, 11, кадастровий номер (1210100000:02:419:0116); місто Дніпропетровськ, вулиця Московська, 15, кадастровий номер (1210100000:02:419:0117), із застосування коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при формуванні витягів від 02 лютого 2016 року № 03-07/010216/87, від 02 лютого 2016 року № 03-07/010216/88, від 02 лютого 2016 року № 03-07/010216/97, від 02 лютого 2016 року № 03-07/010216/106, від 02 лютого 2016 року № 03-07/010216/105 (далі - Витяги) з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки; визнати протиправними та скасувати їх; зобов'язати Держгеокадастр провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок за адресами: місто Дніпропетровськ, бульвар Театральний, 2, 2б , кадастровий номер (1210100000:02:419:0164); місто Дніпропетровськ, бульвар Театральний, 3 кадастровий номер (1210100000:02:419:0166); місто Дніпропетровськ, бульвар Театральний, 7 кадастровий номер (1210100000:02:419:0165); місто Дніпропетровськ, вулиця Московська, 11, кадастровий номер (1210100000:02:419:0116); місто Дніпропетровськ, вулиця Московська, 15, кадастровий номер (1210100000:02:419:0117) та видати нові витяги.
Позовні вимоги обґрунтовувало тим, що при формуванні наведених витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок відповідач безпідставно застосував коефіцієнти індексації за 2014, 2015 роки, що виплинуло на кінцевий результат нормативної оцінки орендованої земельної ділянки та призвело до підвищення орендної плати.
Суди встановили, що впродовж 2009 - 2012 років Міськрада (орендодавець) та ТОВ (орендар) уклали низку договорів оренди землі.
Зокрема, за умовами договору від 02 грудня 2009 року Міськрада (орендодавець) надає, а ТОВ (орендар) бере у строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: вулиця Московська, 11 (Бабушкінський район). В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0294 га, кадастровий номер 1210100000:02:419:0116. Підставою для укладання даного договору оренди земельної ділянки є рішення міської ради від 25 лютого 2009 року № 230/43 та від 16 вересня 2009 року № 315/49.
02 грудня 2009 року Міськрада (орендодавець) та ТОВ (орендар) уклали договір оренди землі, за умовами якого орендодавець надає, а орендар бере у строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: вулиця Московська, 15 (Бабушкінський район). В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1759 га, з кадастровим номером 1210100000:02:419:0117. Підставою для укладання договору оренди земельної ділянки є рішення міської ради від 25 лютого 2009 року № 229/43 та від 16 вересня 2009 року № 315/49.
За умовами договору від 17 листопада 2011 року орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку за фактичним місцем знаходження будівлі магазину непродовольчих товарів та нежитлової будівлі, що знаходиться за адресом: бульвар Театральний, 2, 2б (Бабушкінський район). В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2220 га, кадастровий номер 1210100000:02:419:0164. Підставою для укладання договору оренди земельної ділянки є рішення міської ради від 19 жовтня 2011 року № 157/16.
За умовами договору від 18 травня 2012 року орендодавець надає, а орендар бере у строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: бульвар Театральний, 3 (Бабушкінський район). В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,6373 га, з кадастровим номером 1210100000:02:419:0166. Підставою для укладання даного договору оренди земельної ділянки є рішення міської ради від 28 грудня 2011 року № 70/19 та від 25 квітня 2012 року № 98/23.
За умовами договору від 01 серпня 2012 року Міськрада (орендодавець) дар) укладено договір оренди землі, за умовами якого орендодавець надає, а орендар бере у строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: бульвар Театральний, 7 (Бабушкінський район). В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,4204 га, кадастровий номер 1210100000:02:419:0165. Підставою для укладання цього договору оренди земельної ділянки є рішення міської ради від 30 травня 2012 року № 71/24.
Цими договорами оренди передбачено, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки проводиться без внесення змін та доповнень до вказаних договорів. Зазначені зміни відображаються лише у витягу із технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розрахунку орендної плати, що є невід'ємними додатками до даних договорів.
02 лютого 2016 року Держгеокадастр на виконання своїх повноважень щодо надання відомостей за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, сформував Витяги: № 03-07/010216/87 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1210100000:02:419:0164, проіндексована середня (базова) вартість земельної ділянки із застосуванням коефіцієнтів індексації за 2014 рік - 1.249 та за 2015 рік - 1.433, середня (базова) вартість земельної ділянки з урахуванням проведеної індексації склала 548,31 грн, нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки склала - 14 972 152, 86 грн; № 03-07/010216/88 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1210100000:02:419:0166, проіндексована середня (базова) вартість земельної ділянки із застосуванням коефіцієнтів індексації за 2014 рік - 1.249 та за 2015 рік - 1.433, середня (базова) вартість земельної ділянки з урахуванням проведеної індексації склала 548,31 грн, нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки склала - 42 980 869,45 грн; № 03-07/010216/97 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1210100000:02:419:0165, проіндексована середня (базова) вартість земельної ділянки із застосуванням коефіцієнтів індексації за 2014 рік - 1.249 та за 2015 рік - 1.433, середня (базова) вартість земельної ділянки з урахуванням проведеної індексації склала 548,31 грн, нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки склала - 5 670 534,29 грн; № 03-07/010216/106 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1210100000:02:419:0116, проіндексована середня (базова) вартість земельної ділянки із застосуванням коефіцієнтів індексації за 2014 рік - 1.249 та за 2015 рік - 1.433, середня (базова) вартість земельної ділянки з урахуванням проведеної індексації склала 548,31 грн, нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки склала - 1 982 798,62 грн.; № 03-07/010216/105 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1210100000:02:419:0117, проіндексована середня (базова) вартість земельної ділянки із застосуванням коефіцієнтів індексації за 2014 рік - 1.249 та за 2015 рік - 1.433, середня (базова) вартість земельної ділянки з урахуванням проведеної індексації склала 548,31 грн, нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки склала - 11 863 070,67 грн.
Дніпропетровський окружний адміністративний суд постановою від 24 травня 2016 року у задоволенні позову відмовив.
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд постановою від 15 листопада 2016 року рішення суду першої інстанції скасував та постановив нове - про часткове задоволення позовних вимог. Визнав протиправними дії Держгеокадастру щодо індексації нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок, розташованих за адресами: місто Дніпропетровськ, бульвар Театральний, 2, 2б , кадастровий номер (1210100000:02:419:0164); місто Дніпропетровськ, бульвар Театральний, 3 кадастровий номер (1210100000:02:419:0166); місто Дніпропетровськ, бульвар Театральний, 7 кадастровий номер (1210100000:02:419:0165); місто Дніпропетровськ, вулиця Московська, 11, кадастровий номер (1210100000:02:419:0116); місто Дніпропетровськ, вулиця Московська, 15, кадастровий номер (1210100000:02:419:0117), із застосування коефіцієнту індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при формуванні витягів від 02 лютого 2016 року № 03-07/010216/87, від 02 лютого 2016 року № 03-07/010216/88, від 02 лютого 2016 року № 03-07/010216/97, від 02 лютого 2016 року № 03-07/010216/106, від 02 лютого 2016 року № 03-07/010216/105 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки. Зобов'язав Держгеокадастр провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок за адресами: місто Дніпропетровськ, бульвар Театральний, 2, 2б , кадастровий номер (1210100000:02:419:0164); місто Дніпропетровськ, бульвар Театральний, 3 кадастровий номер (1210100000:02:419:0166); місто Дніпропетровськ, бульвар Театральний, 7 кадастровий номер (1210100000:02:419:0165); місто Дніпропетровськ, вулиця Московська, 11, кадастровий номер (1210100000:02:419:0116); місто Дніпропетровськ, вулиця Московська, 15, кадастровий номер (1210100000:02:419:0117) та видати нові витяги. У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 08 листопада 2017 року рішення суду апеляційної інстанції скасував, а постанову суду першої інстанції залишив в силі.
ТОВ звернулося із заявою про перегляд і скасування ухвали Вищого адміністративного суду України від 08 листопада 2017 року.
Просить Верховний Суд України переглянути оспорене рішення з підстави, передбаченої пунктом 1 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції чинній на час звернення із заявами (далі - КАС). На обґрунтування заяв додало постанову Вищого адміністративного суду України від 21 вересня 2016 року (№ К/800/16903/16), яка, на думку заявника, підтверджує неоднакове застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм права у подібних правовідносинах.
Неоднаковість у правозастосуванні вбачає в тому, що суд касаційної інстанції за подібних фактичних правовідносин по різному застосовує норми, що визначають підстави, порядок та період застосування показників, які лягають в основу визначення розміру орендної плати за земельну ділянку. Зокрема, переконує, що в оспореному рішенні неправильно застосовані положення закону про можливість використання коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі за певні роки (2014, 2015 роки), що призвело до збільшення базової вартості одного квадратного метра (у 2015 року до 548 грн 31 коп.) після того як орган місцевого самоврядування ухвалив рішення про затвердження нормативної грошової оцінки землі в іншому, меншому розмірі (станом на 01 січня 2013 в розмірі 306,35 коп. за один квадратний метр), який рішенням від 15 липня 2015 року № 4/65 затвердив його і ввів у дію з 01 січня 2016 року. На переконання заявника, оформлення витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, яка з урахуванням коефіцієнта індексації такої оцінки землі збільшується проти нормативної грошової оцінки землі, затвердженої органом місцевого самоврядування, є таким, що не випливає зі змісту закону.
Посилається також на невідповідність судового рішення суду касаційної інстанції викладеному у постановах Верховного Суду України від 9 квітня 2013 року та 13 березня 2017 року висновку щодо застосування у подібних правовідносинах норм матеріального права.
Суддя Верховного Суду ухвалою від 14 березня 2018 року відкрив провадження у справі та витребував її з Дніпропетровського окружного адміністративного суду.
15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VІІІ Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів (далі - Закон № 2147-VІІІ).
Згідно з підпунктом 1 пункту 1 Перехідних положень КАС у редакції Закону № 2147-VIII заяви про перегляд судових рішень Верховним Судом України в адміністративних справах, які подані та розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку колегією у складі трьох або більшої непарної кількості суддів за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. Такі заяви розглядаються без повідомлення та виклику учасників справи, за винятком випадку, коли суд з огляду на обставини справи ухвалить рішення про інше.
Відповідно до підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень КАС в редакції Закону № 2147-VIII заяви і скарги, зазначені в підпунктах 1, 3-6 цього пункту, передаються відповідно до Касаційного адміністративного суду, Великої Палати Верховного Суду за розпорядженням керівника апарату суду, до якого подані такі заяви і скарги, протягом тридцяти днів з дня набрання чинності цією редакцією Кодексу.
На підставі наведених вище вимог підпунктів 1, 7 пункту 1 Перехідних положень КАС в редакції Закону № 2147-VIII керівник апарату Верховного Суду України розпорядженням від 11 січня 2018 року № 17/019-18 передав заяву ТОВ до Касаційного адміністративного суду.
Відповідно до протоколів автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05 лютого 2018 року для розгляду цієї заяви визначено суддю-доповідача Гриціва М.І. та колегію суддів.
Суддя Касаційного адміністративного суду у Верховному Суді ухвалою від 17 липня 2018 року визначив розгляд заяви провести колегією суддів у складі п'яти суддів.
У наданій для порівняння постанові Вищий адміністративний суд України дійшов висновку про протиправність використання при проведенні індексації нормативної грошової оцінки кумулятивного методу за роки, які передували даті набрання чинності рішення органу місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки земель.
Натомість у справі, що розглядається, суд касаційної інстанції встановив, що за наявності розрахованого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 2014 рік - 1,249, на 2015 рік - 1,433, який має застосуватися при визначенні середньої (базової) вартості земельної ділянки, Держгеокадастр правомірно застосував коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1,433).
Аналіз наведених рішень суду касаційної інстанції дає підстави вважати, що цей суд неоднаково застосував положення пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України (далі -ПК).
Вирішуючи питання про усунення розбіжностей у застосуванні зазначених норм права, колегія суддів виходить із такого.
У статті 1 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-ІV Про оцінку земель (далі - Закон № 1378-ІV) визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
За приписами частини четвертої статті 5 цього Закону (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. У частині п'ятій цієї статті визначено використання нормативної грошової оцінки земельних ділянок для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
У частині першій статті 15 Закону № 1378-ІV також визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 ПК встановлено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Згідно з вимогами статті 18 Закону № 1378-ІV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій в межах населених пунктів не рідше ніж один раз на 5-7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою.
Відповідно до приписів пункту 289.2 статті 289 ПК центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
За змістом вказаної норми, кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов'язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення про її затвердження чи датою введення нормативної грошової оцінки.
З моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов'язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалось, застосовуються кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Як встановили суди, згідно з витягами від 02 лютого 2016 року № 03-07/010216/87, № 3-07/010216/88, № 03-07/010216/97, № 03-07/010216/106, № 03-07/010216/105 при визначенні середньої вартості земельної ділянки, яка складає 548 грн 31 коп. було використано шляхом кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік - 1.249 та за 2015 рік - 1.433.
Дніпропетровська міська рада рішенням від 15 липня 2015 року № 4/65, яке набрало чинності з 01 січня 2016 року, затвердила нормативну грошову оцінку земель міста Дніпропетровська, базова вартість 1 кв.м. якої була визначена на рівні 306 грн 35 коп.
На підставі частини першої статті 1 Закону № 1378-ІV, пункту 289.2 статті 289 ПК 01 січня 2016 року є датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, тому саме з цією датою пов'язується початок кумулятивного застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки.
За цими положеннями будь-які рішення органу місцевого самоврядування про зміну цієї величини шляхом її уточнення, роз'яснення, виправлення чи будь-яким іншим способом не допускається, окрім як ухвалення рішення про затвердження нормативної грошової оцінки в порядку, передбаченому статтею 18 Закону № 1378-ІV. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель і мають перспективну дію. Величини коефіцієнтів індексації, розраховані до дати проведення нормативної оцінки земель, які з якихось причин не були враховані на день встановлення нормативної оцінки земель, не підлягають застосуванню для визначення бази оподаткування земельним податком, яким, як вже згадувалося вище, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок помножена на щорічний коефіцієнт індексації.
У контексті конкретних обставин справи треба погодитись з висновком суду апеляційної інстанції про те, що індексація нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок, введеної в дію з 01 січня 2016 року, із застосуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік - 1, 249 та 2015 рік - 1, 433 при формуванні витягів від 02 лютого 2016 року № 03-07/010216/87, № 03-07/010216/88, № 3-07/010216/97, № 03-07/010216/106, № 03-07/010216/105 є протиправним.
У справі, що розглядається, суд касаційної інстанції застосував норми матеріального права не у точній відповідності до їхнього змісту, у зв'язку із чим рішення цього суду не може залишатися в силі, а підлягає скасуванню.
Відповідно до підпункту б пункту 2 частини другої статті 243 КАС у разі неправильного застосування судом (судами) норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення спору, Верховний Суд України має право скасувати судове рішення (судові рішення) та залишити в силі судове рішення (судові рішення), що було помилково скасовано судом апеляційної та/або касаційної інстанції.
Наведені норми законодавства, зміст фактичних обставин справи, попри визнання висновків судів першої та касаційної інстанцій помилковими, дає підстави для задоволення заяви ТОВ про скасування як незаконних рішень судів першої та касаційної інстанцій та залишення в силі постанови суду апеляційної інстанції.
З огляду на викладене, керуючись підпунктами 1, 7 пункту 1 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VІІІ, статтями 241- 243 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду
постановив:
Заяву товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комунальне підприємство Техпроменерго задовольнити.
Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 травня 2016 року й ухвалу Вищого адміністративного суду України від 08 листопада 2017 року скасувати.
Постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2016 року залишити в силі.
Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає, крім випадку, встановленого пунктом 3 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий М.І. Гриців
Судді: Я.О. Берназюк
Н.В. Коваленко
В.М. Кравчук
О.П. Стародуб
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2018 |
Оприлюднено | 26.11.2018 |
Номер документу | 78077453 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гриців М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні