ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2018 р. м. Чернівці справа № 824/650/18-а
Чернівецький окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Левицького В.К.
за участю секретаря судового засідання Бідней О.В.
сторін:
представника позивача - Маркідонова О.В.
представника відповідача - Баланецького О.Д.
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Жесар"
до Чернівецької міської ради
про визнання протиправним та скасування рішення.
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Жесар" (далі - позивач, ТОВ "Жесар") звернулось до суду з вказаним позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської ради від 19.06.2018 р. №1282 "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.04.2018 р. №189-МУО".
В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що 28.04.2018 р. наказом Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради №189-МУО затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва (взамін виданих від 22.08.2017 р. №30-МУО) щодо реконструкції існуючої нежитлової будівлі під офісну будівлі з приміщенням соцкультпобуту та прибудовами за адресою: місто Чернівці, вулиця 28 Червня, 44. Рішенням 56 сесії VІІ скликання №1282 від 19.06.2018 р. "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.04.2018 р. №189-МУО" скасовано наказ Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради №189-МУО від 29.04.2018 р. "Про затвердження містобудівних умов і обмежень" щодо забудови земельної ділянки та реконструкції приміщень по вулиці 28 Червня, 44 товариством з обмеженою відповідальністю "Жесар".
Вважає рішенням 56 сесії VІІ скликання №1282 від 19.06.2018 р. "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.04.2018 р. №189-МУО" протиправним, оскільки воно прийнято Чернівецькою міською радою з перевищенням повноважень та з порушенням порядку його оприлюднення.
Крім того, зазначив, що при прийнятті оскаржуваного рішення Чернівецькою міською радою взято до уваги недостовірну інформацію про порушення позивачем містобудівного законодавства під час здійснення будівництва.
Чернівецька міська рада (далі - відповідач) подала до суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого вважає адміністративний позов безпідставним та таким, що не підлягає задоволенню з наступних підстав. 28.04.2018 р. наказом департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради ТОВ "Жесар" затверджено містобудівні умови і обмеження на реконструкцію існуючої нежитлової будівлі під офісну будівлю з приміщеннями соцкультпобуту та прибудовами по вулиці 28 Червня, 44. Даними містобудівними умовами і обмеженнями було передбачено забезпечення відстаней (пожежних розривів) від об`єкта будування до існуючих будівель - 6 м, 8 м, та 10 м, що відповідно до історико-містобудівного обґрунтування, яким проінформовано Центр всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Однак, ТОВ "Жесар" станом на 12.06.2018 р. розпочато будівництво із суттєвими відхиленнями та порушеннями містобудівного законодавства, а саме, в притул до існуючої будівлі по вулиці 28 Червня, 42.
У відповідності до п. 15 ч. 1 ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування" та враховуючи протокольне рішення міської ради від 07.06.2018 р. №815/58, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про основи містобудування", Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про архітектурну діяльність", Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної і комунальної власності", Земельного кодексу України та розглянувши звернення мешканців вулиці І. Богуна та вулиці 28 Червня, Чернівецькою міською радою скасовано акт виконавчого органу, а саме наказ №189-МУО від 28.04.2018 р.
З огляду на вищенаведені обставини, відповідач просив суд у задоволення адміністративного позову ТОВ "Жесар" до Чернівецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення відмовити за безпідставністю.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 27.07.2018 р. відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.
18.09.2018 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду з метою з`ясування всіх обставин у справі, судом витребувано з Чернівецької міської ради додаткові докази.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 04.10.2018 р. занесеною до протоколу судового засідання судом закінчено підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 26.10.2018 р.
26.10.2018 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду з метою з`ясування всіх обставин у справі витребувано з Чернівецької міської ради, з Інспекції державної архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради та з Державної архітектурно-будівельної інспекції України додаткові докази.
У судовому засіданні, яке відбулося 20.11.2018 р. представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити позов у повному обсязі з підстав зазначених у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні 20.11.2018 р. заперечував проти позовних вимог та наполягав на відсутності підстав для задоволення позову.
Заслухавши вступне слово учасників справи, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Жесар" (місце знаходження: вулиця 28 Червня, будинок 44, місто Чернівці, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 31396594) зареєстроване, як юридична особа 22.03.2001 р., що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 23-26).
28.04.2018 р. наказом Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради №189-МУО затверджено Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва (взамін виданих від 22.08.2017 р. №30-МУО) "Реконструкція існуючої нежитлової будівлі під офісну будівлю з приміщеннями соцкультпобуту та прибудовами" (а.с. 33-34, 60).
Пунктом 1 рішенням 56 сесії VІІ скликання Чернівецької міської ради "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.04.2018 р. №189-МУО" від 19.06.2018 р. №1282 скасовано наказ Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради №189-МУО від 28.04.2018 р. "Про затвердження містобудівних умов та обмежень" щодо забудови земельної ділянки та реконструкції приміщень по вулиці 28 Червня, 44 ТОВ "Жесар" у зв`язку із початком будівництва із суттєвими відхиленнями та порушеннями містобудівного законодавства, а саме в притул до існуючої будівлі по вулиці 28 Червня, 42 (а.с. 73-74).
Вважаючи оскаржуване рішення протиправним, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши вступне слово учасників справи, повно та всебічно з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази по справі, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд прийшов до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 р. №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР, чинний на час виникнення спірних правовідносин) визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 2 Закону №280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Статтею 25 Закону №280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Виключна компетенція сільських, селищних, міських рад визначена ст. 26 Закону №280/97-ВР. Відповідно до п. 42 ст. 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови відповідних населених пунктів, іншої містобудівної документації.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямовання на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів встановлює Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 р. №3038-VI (далі - Закон №3038-VI, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Статтею 5 Закону №3038-VI передбачено, що програми розвитку регіонів та населених пунктів, програми господарського, соціального та культурного розвитку повинні узгоджуватися з містобудівною документацією відповідного рівня. Вимоги містобудівної документації є обов'язковими для виконання всіма суб'єктами містобудування.
Частиною 1 ст. 25 Закону №3038-VI передбачено, що режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.
Статтею 26 Закону №3038-VI визначено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів.
Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; 6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Містобудівні умови та обмеження є основними складовими вихідних даних відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 29 Закону №3038-VI.
Містобудівні умови та обмеження містять, зокрема, відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні (п. 3 ч. 5 ст. 29 Закону №3038-VI).
09.06.2017 р. Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради на підставі наказу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради від 06.06.2017 р., №44/8-17п, заяви ОСОБА_4 від 25.05.2017 р. проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об`єкті "Будівництво магазину та кафе" по вулиці 28 Червня, 44 у місті Чернівці, про що складено акт від 09.06.2017 р.
За наслідками проведеної перевірки встановлено, що ТОВ "Жесар", правонаступником колективного підприємства "Роса Буковини", без набуття права на виконання будівельних робіт розпочато будівництво кафе та магазину по вулиці 28 Червня 44, у місті Чернівцях, а саме: встановлено фундамент, стіни підвалу, перекриття над підвалом та стіни першого поверху будівлі кафе; фундамент та стіни підвалу будівлі магазину, чим порушено вимоги п. 2 ч. 1 ст. 34 та ч. 1 ст. 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Примірник акту отримано директор ТОВ "Жесар" ОСОБА_5 (а.с 83-84).
09.06.2017 р. Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради складено протокол стосовно ТОВ "Жесар" про порушення у сфері містобудівної діяльності та призначено розгляд справи на 09.06.2017 р. Протокол підписано директором ТОВ "Жесар" без зауважень та пояснень. Примірник протоколу отримано в той же день, про що свідчить підпис директора ТОВ "Жесар" (а.с. 85-87).
Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради 09.06.2017 р. складено припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельним нормам, будівельним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт. Вказаним приписом з метою усунення виявлених порушень Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради вимагала негайно припинити виконання будівельних робіт з будівництва кафе та магазину по вулиці 28 Червня, 44 у місті Чернівці. Примірник припису отримано 09.06.2018 р. директором ТОВ "Жесар" ОСОБА_5 (а.с. 88-89).
Крім того, з матеріалів справи встановлено, що 09.06.2017 р. Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради винесено припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Відповідно до змісту якого, Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради з метою усунення виявлених порушень вимагала від ТОВ "Жесар" привести об`єкт будівництва у відповідність до вимог чинного законодавства у термін виконання 09.08.2018 р. (а.с. 90-91).
09.06.2017 р. постановою Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради №3ю/131/18-1/15.5-17 визнано ТОВ "Жесар" винним у вчиненні правопорушення передбаченого абз. 3 п. 4 ч. 2 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 60624,00 грн (а.с. 93-94).
Адміністративний штраф згідно постанови №3ю/131/18-1/15.5-17 від 09.06.2017 р. у розмірі 60624,00 грн ТОВ "Жесар" сплатило 23.06.2017 р., що підтверджується платіжним дорученням №592 від 23.06.2017 р. (а.с. 92).
Дослідженням матеріалів справи встановлено, що наказом Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради №30-МУО від 22.08.2017 р. затверджено Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єктів будівництва "Магазин та кафе" за адресою: вулиця 28 Червня, будинок 44, місто Чернівці. Замовником є ТОВ "Жесар" (юридична адреса: вулиця 28 Червня 44 , місто Чернівці).
Дослідженням вказаних містобудівних умов та обмежень встановлено, що відповідно до генерального плану та схеми зонування територій міста Чернівців, затвердженого рішенням 48 сесії міської ради VІ скликання від 27.03.2014 р. №1171, земельна ділянка розміщена на території громадських установ (зона Г-1 - загальноміського центру). Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Об`єкт будівництва - переважним видом забудови земельної ділянки (а.с. 100-101).
27.10.2017 р. Державною архітектурно-будівельною інспекцією України надано дозвіл №ІУ 113173001304 замовнику ТОВ "Жесар" на будівництво магазину та кафе по вулиці 28 Червня, 44 у місті Чернівці, Чернівецька область.
Дослідженням вказаного дозволу встановлено, що вид будівництва це - нове будівництво. Код об`єкта 1230.1, проектна документація розроблена приватним підприємством "Тандем проект", клас наслідків (відповідальності) - значні наслідки (СС3) (а.с. 102-103).
28.04.2018 р. наказом департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради №189-МУО затверджено Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва (взамін виданих від 22.08.2017 р. №30-МУО) на реконструкцію існуючої нежитлової будівлі під офісну будівлю з приміщеннями соцкультпобуту та прибудовами (а.с. 33-34, 60).
Дослідженням містобудівних умов встановлено, що відповідно до містобудівної документації коригування генерального плану міста Чернівців, затвердженої рішенням 48 сесії міської ради VI скликання від 27.03.2014 р. №1171 в складі якої розроблено схему зонування території міста Чернівці (детальний план території не розроблявся), земельна ділянка на якій запроектовано об'єкт будівництва розташована на території громадських установ (зона Г-1 - зона загальноміського центру). Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Об'єкт будівництва - є переважним видом забудови земельної ділянки.
Містобудівні умови та обмеження: гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах становить 23 метра (згідно погодженого історико-містобудівного обґрунтування). Максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки - 76,4 %.
Максимально допустима щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону) - не вимагається.
Мінімально допустимі відстані від об'єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд становлять по червоній лінії вул. 28 Червня та вул. І.Богуна, лінія регулювання забудови не встановлена. Відстані від об'єкта містобудування II ступеня вогнестійкості передбачити - 6 м до існуючих об'єктів II ступеня вогнестійкості будинків і 10 м до існуючих об'єктів ІІІа, ІІІб, ІV, ІVа, V ступенів вогнестійкості будинків. Від ІІІ ступені вогнестійкості до існуючих об'єктів II, III ступені вогнестійкості будинків - 8 м і 10 м до існуючих об'єктів ІІІа, ІІІб, ІV, ІVа, V ступенів вогнестійкості будинків. Ступінь вогнестійкості будівлі визначити у відповідності з вимогами табл. 1 ДБН В.1.1-7-2016 "Пожежна безпека об'єктів будівництва". Врахувати нормативні розриви (побутові, протипожежні, санітарні, тощо) та вимоги інших будівельних норм, державних стандартів, норм і правил.
Планувальні обмеження, (охоронні зони пам'яток культурної' спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об'єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони) - за межами: зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, прибережно захисної смуги, санітарно-захисних зон. За історико-архітектурним регламентом в межах комплексної охоронної зони Центрального історичного ареалу міста Чернівців (зона ІА-3) та в межах буферної зони об'єкта ЮНЕСКО (колишня Резиденція Буковинських Митрополитів). При проектуванні об'єкта дотримуватись вимог висновку відділу охорони культурної спадщини Чернівецької міської ради від 28.04.2018 р. №12-14/06-152/162 та історико-містобудівного обгрунтування погодженого Міністерством культури України від 29.09.2017 р. №677/10/61-17. За планувальним регламентом - ядро загальноміського центру (ПЛ-1), за інженерно-геологічним регламентом в зоні (ГЕО-1). Перед початком проектування виконати інженерно-геологічні вишукування. Проектну документацію погодити з органом охорони культурної спадщини у відповідності з приписами ст. 5 та ст. 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини".
Охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж. Згідно витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку від 07.11.2017 р. №НВ-7302267272017 відомості про обмеження у використанні земельної ділянки не зареєстровані. Виконати інженерно-геодезичні вишукування. Відстані передбачити відповідно до табл.1 шматку 8. ДБН 360-92 "Містобудування. Планування і забудова міських сільських поселень".
25.05.2018 р. Державною архітектурно-будівельною інспекцією України надано дозвіл №ІУ 113181450102 замовнику ТОВ "Жесар" та генеральному підряднику (підряднику) ТОВ "Будівельна фірма "Атлантіс-Буд" на реконструкцію існуючої нежитлової будівлі під офісну з приміщеннями соцкультпобуту та прибудовами по вулиці 28 Червня, 44 у м. Чернівці. Вид будівництва - реконструкція, код об`єкта - 1220.9. Проектна документація розроблена приватним підприємством "Тандем проект". Клас наслідків (відповідальності) - середні наслідки (СС3) (а.с. 104-105).
З матеріалів справи встановлено, що мешканцями житлового будинку по вулиці І.Богуна, 19 у місті Чернівці подано на ім`я голови комісії з питань земельних відносин, архітектури та будівництва ОСОБА_6 колективне звернення, без дати, в якому зазначили, що ТОВ "Жесар" здійснює істотні порушення умов договору оренди землі від 06.06.2017 р. Зокрема вказали наступні порушення: невідповідність цільового призначення земельної ділянки, порушення мети і умов її отримання в оренду (п. 14 та п. 21.10 Договору) - дана земельна ділянка була надана для обслуговування будівель згідно з матеріалами інвентаризації, станом на 2008 р. (заключення договору), а не з метою будівництва; недотримання режиму використання земель природно заповідного та природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-заповідного призначення (п. 21.4 та 21.6 Договору); недодержання правил добросусідства (п. 21.9) конфлікт із власниками сусідніх будинків, через самочинне будівництво товариством, яке ставить під загрозу будинки навколо і може призвести до їх руйнування, що неодноразово висвітлювалося в засобах масової інформації (телебачення); порушення прав власників інших земельних ділянок і землекористувачів (п. 21.8 Договору) заняття прибудинкової земельної ділянки мешканців житлового будинку по вулиці І. Богуна, 19.
З огляду на вказані обставини, просили винести на розгляд сесії Чернівецької міської ради проект рішення щодо розірвання вказаного договору та упередити самочинне будівництво, яке руйнує їх будинок (а.с. 80-82).
07.06.2018 р. під час розгляду питання порядку денного "Різне", заслухавши депутата міської ради VІІ скликання ОСОБА_7, 56 сесією VІІ скликання Чернівецької міської ради прийнято протокольне рішення №815/56 "Про відміну містобудівних умов та обмежень на реконструкцію нежитлової будівлі за адресою вулиця 28 Червня, 44".
Пунктом 1 вказаного рішення Чернівецька міська рада вирішила доручити постійній комісії міської ради з питань земельних відносин, архітектури та будівництва (ОСОБА_8.) підготувати та подати на розгляд міської ради проект рішення про відміну містобудівних умов та обмежень на реконструкцію існуючої нежитлової будівлі під офісну будівлю з приміщеннями соцкультпобуту.
Контроль за виконанням покладено на секретаря Чернівецької міської ради ОСОБА_9 (а.с. 53).
Рішенням 56 сесії VІІ скликання Чернівецької міської ради "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.04.2018 р. №189-МУО" від 19.06.2018 р. №1282 скасовано наказ Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради №189-МУО від 28.04.2018 р. "Про затвердження містобудівних умов та обмежень" щодо забудови земельної ділянки та реконструкції приміщень по вулиці 28 Червня, 44 ТОВ "Жесар" (п. 1 рішення).
Відповідно до п. 2 вказаного рішення, зобов`язано юридичне управління протягом п`яти робочих днів направити лист до Державної архітектурно-будівельної інспекції України з вимогою скасувати Дозвіл на початок будівельних робіт, виданий ТОВ "Жесар", на реконструкцію існуючої нежитлової будівлі під офісну будівлю з приміщеннями соцкультпобуту та прибудовами по вулиці 28 Червня, 44, провести перевірку із залученням комісії у складі депутатів міської ради та видати припис на демонтаж (добровільне знесення) самочинно збудованого об`єкту.
Згідно п. 3 оскаржуваного рішення, рішення підлягає оприлюдненню на офіційному веб-порталі Чернівецької міської ради. Організацію виконання цього рішення покладено на директора Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради. Контроль за виконанням рішення покладено на постійну комісію міської ради з питань земельних відносин, архітектури та будівництва (п. 3, 4, 5 рішення) (а.с. 36-37,73-74).
З роздруківки із офіційного сайту Чернівецької міської ради встановлено, що проект рішення 56 сесії VІІ скликання Чернівецької міської ради "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.04.2018 р. №189-МУО" опубліковано 12.06.2018 р. (а.с. 15-17, 96-97).
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з п. 15 ч. 1 ст. 26 Закону № 280/97-ВР питання щодо скасування актів органів виконавчої влади, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням ради, прийнятим у межах її повноважень, вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Частиною 10 ст. 59 Закону № 280/97-ВР визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Водночас у ст. 3 Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність.
Цей принцип знайшов своє відображення у ст. 74 Закону №280/97-ВР, згідно з якою органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами.
Окрім цього, в Рішенні №7-рп/2009 від 16.04.2009 р. Конституційний Суд України вказав, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 04.11.2015 р. у справі №21-1457а15.
Як видно з матеріалів справи, 28.04.2018 р. наказом Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради №189-МУО затверджено Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва (взамін виданих від 22.08.2017 р. №30-МУО). Реконструкція існуючої нежитлової будівлі під офісну будівлю з приміщеннями соцкультпобуту та прибудовами.
Суд зазначає, що на підставі вказаного наказу виникли інші правовідносини. Так, 25.05.2018 р. Державною архітектурно-будівельною інспекцією України надано дозвіл №ІУ 113181450102 замовнику ТОВ "Жесар" та генеральному підряднику (підряднику) ТОВ "Будівельна фірма "Атлантіс-Буд" на реконструкцію існуючої нежитлової будівлі під офісну з приміщеннями соцкультпобуту та прибудовами по вулиці 28 Червня, 44 у м. Чернівці. Вид будівництва - реконструкція, код об`єкта - 1220.9. Проектна документація розроблена приватним підприємством "Тандем проект".
Відтак, на переконання суду, видані позивачу містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки не можуть бути в подальшому скасовані відповідачем (органом місцевого самоврядування чи його виконавчими органами), оскільки наказ про їх затвердження вичерпав свою дію фактом його виконання.
Питання ж скасування вже виданих містобудівних умов та обмежень чи внесення до них змін врегульовано ч. 8 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", відповідно до якої містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника.
Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника, на виконання приписів головних інспекторів будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, або за рішенням суду.
Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється: 1) за заявою замовника; 2) головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам; 3) за рішенням суду.
У разі скасування в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду або за рішенням суду містобудівних умов та обмежень посадові особи відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури несуть відповідальність згідно із законом.
З аналізу вищенаведених норм, суд приходить до висновку, що скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється тільки за заявою замовника, головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду або за рішенням суду.
Як видно з матеріалів справи, відповідачем не наведено жодної з перелічених підстав для скасування містобудівних умов та обмежень. Крім того, судом не встановлено, а відповідачем не наведено таких підстав під час розгляду справи.
Отже, Чернівецькою міською радою за відсутності передбачених законом підстав та з перевищенням визначених законом повноважень прийнято рішення, яким скасовано видані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки та реконструкції приміщень по вулиці 28 Червня, 44 ТОВ "Жесар".
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що пунктом 2 рішення Чернівецької міської ради від 19.06.2018 р. №1282 "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.04.2018 р. №189-МУО" Чернівецька міська рада зобов`язала юридичне управління протягом п`яти робочих днів направити лист до Державної архітектурно-будівельної інспекції України з вимогою скасувати Дозвіл на початок будівельних робіт, виданий ТОВ "Жесар", на реконструкцію існуючої нежитлової будівлі під офісну будівлю з приміщеннями соцкультпобуту та прибудовами по вулиці 28 Червня, 44, провести перевірку із залученням комісії у складі депутатів міської ради та видати припис на демонтаж (добровільне знесення) самочинно збудованого об`єму.
З матеріалів справи встановлено, що з метою виконання вказаного пункту рішення, юридичним управлінням Чернівецької міської ради 04.07.2018 р. направлено лист №452- юр до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, в якому враховуючи, те що ТОВ "Жесар" веде будівництво по вулиці 28 Червня, 44, у місті Чернівці з порушенням містобудівного законодавства, просило реалізувати надані законом повноваження та скасувати дозвіл на виконання будівельних робіт на об`єкт "Реконструкція існуючої нежитлової будівлі під офісну будівлю з приміщеннями соцкультпобуту та прибудовами по вулиці 28 Червня, 44 у місті Чернівці", виданий Державною архітектурно-будівельною інспекцією України у зв`язку із скасуванням містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки (а.с. 136).
За результатами розгляду листа, Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області листом №1024-120/1-1013/1220 від 20.07.2018 р. повідомило юридичний відділ Чернівецької міської ради, що відповідно до норм чинного законодавства у сфері містобудівної діяльності, рішення органу місцевого самоврядування щодо скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва не є підставою для скасування самих містобудівних умов та обмежень.
У відповіді також зазначено, що у Держархбудінспекції відсутні законні підстави для скасування дозволу на початок виконання будівельних робіт №ІУ 113181450102 на підставі п. 4 ч. 6 ст. 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Крім того, Державною архітектурно-будівельною інспекцією України на виконання ухвали Чернівецького окружного адміністративного суду від 26.10.2018 р. у справі №824/650/18-а про витребування доказів 09.11.2018 р. подано до суду заяву відповідно до змісту якої надано інформацію про виконання пункту 2 рішення Чернівецької міської ради від 19.06.2018 р. №1282 "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.04.2018 р. №189-МУО" у частині проведення перевірки із залученням комісії у складі депутатів міської ради та видання припису на демонтаж (добровільне знесення) самочинно збудованого об`єкту по вулиці 28 Червня, 44.
Так, відповідно до змісту вказаної заяви Державна архітектурно-будівельна інспекція України зазначила, що відповідно до п. 2 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553 (далі - Порядок), державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням, зокрема, вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об'єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції.
Пунктом 5 Порядку визначено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Враховуючи викладене, на підставі звернення Чернівецької обласної державної адміністрації та Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства, Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області було видано направлення від 24.09.2018 р. для здійснення позапланової перевірки щодо дотримання суб'єктом містобудування ТОВ "Жесар" вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об'єкті "Реконструкція існуючої нежитлової будівлі під офісну будівлю з приміщеннями соцкультпобуту та прибудовами", за адресою: вул. 28 Червня, 44 у місті Чернівці.
Проте, під час запланованого заходу державного архітектурно-будівельного контролю суб'єкт містобудування або його представник були відсутні, необхідні для перевірки документи не надали, що відповідно до п. 9 Порядку унеможливило проведення позапланової перевірки.
З огляду на вищенаведене, Державна архітектурно-будівельна інспекція України зазначила, що враховуючи унеможливлену позапланову перевірку у Держархбудінспекції відсутні витребувані судом докази щодо дотримання (відхилення) ТОВ "Жесар" містобудівних умов та обмежень для проектування об'єкта будівництва, затверджених наказом Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради від 28.04.2018 р. №189-МУО, під час реконструкції існуючої нежитлової будівлі під офісну будівлю з приміщеннями соцкультпобуту та прибудовами по вулиці 28 Червня, 44 в м. Чернівці.
Крім того, Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю листом №18-01/9-690 від 02.11.2018 р. з метою виконання ухвали Чернівецького окружного адміністративного суду від 26.102018 р. повідомлено, суд, що здіснення контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм, державних стандартів, правил, положень містобудівної інспекції всіх рівнів, проектної документації на об`єкт "Реконструкції існуючої нежитлової будівлі під офісну будівлю з приміщеннями соцкультпобуту та прибудовами по вул. 28 Червня, 44 в м. Чернівці" не входить до повноважень Інспекції, як виконавчого органу з питань державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради.
Зважаючи на норми чинного законодавства Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю повідомлено про те, що посадовими особами Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю не здійснювалися заходи державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкті "Реконструкція існуючої нежитлової будівлі під офісну будівлю з прибудовами" за адресою місто Чернівці, вул. 28 Червня, 44, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів із значними наслідками (СС3), відповідно факт дотримання (відхилення) ТОВ "Жесар" містобудівних умов для проектування об`єкта будівництва, затверджених наказом Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради від 28.04.2018 р. №189-МУО, посадовими особами Інспекції не встановлювався (а.с. 140-141).
01.10.2018 р. юридичне управління Чернівецької міської ради листом №649-юр повідомило секретаря Чернівецької міської ради ОСОБА_9 про те, що розпорядженням Чернівецького міського голови від 15.08.2016 р. № 405-р створено комісію з розгляду звернення ОСОБА_10 щодо здійснення будівництва за адресою АДРЕСА_1 та його впливу на будинок АДРЕСА_2.
У ході вивчення питання комісією опрацьовано документацію, надану Державною інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Чернівецькій області, Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради, окрім цього, впродовж роботи зазначеної вище комісії було замовлено технічне обстеження головних конструкцій житлового будинку по АДРЕСА_2 для визначення його технічного стану.
За результатами такого обстеження підготовлений звіт про результати технічного обстеження головних конструкцій житлового будинку на вул. І.Богуна, 19, в якому запропоновано програму детального обстеження, а саме: продовжити проведення візуального обстеження з фіксацією зміщень наявних пошкоджень та дефектів в конструкціях будинку; визначення поточної динаміки розвитку тріщин і деформацій в конструкціях і вузлах через встановлення маяків та проведення інших заходів прогнозування динаміки зміни параметрів, що впливають на технічний стан об'єкта від розташованого поруч будівництва.
Проте, згідно інформації ПП "Регіон-центр" встановлено, що під час повторного візуального обстеження квартир в будинку №19 на вул. І.Богуна, зміщень наявних пошкоджень та збільшення розкриття тріщин станом на 01.08.2018 р. не виявлено.
На пропозицію встановлення маяків в місці появи тріщин мешканці квартири №4 (ОСОБА_10, ОСОБА_4) відмовились, мотивуючи тим, що це ще більше буде створювати незручності проживання в квартирі.
З огляду на вищевказані обставини справи та враховуючи передбачене ст. 15, 16 Цивільного кодексу України, юридичне управління Чернівецької міської ради просило зняти зазначене питання з контролю (а.с. 134).
Беручи до уваги вищенаведене, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення Чернівецької міської ради від 19.06.2018 р. №1282 "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.04.2018 р. №189-МУО" є протиправним та підлягає скасуванню.
Згідно ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не довів належними засобами доказування правомірність прийняття оскаржуваного рішення.
Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Частиною 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З матеріалів справи видно, що за подання вказаного позову позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1762,00 грн, що підтверджується квитанцією №81874 від 07.07.2018 р. (а.с. 21).
Оскільки, позов задоволено повністю, суд стягує з Чернівецької міської ради на користь позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 1762,00 грн.
На підставі вищенаведеного та керуючись ст. ст. 2, 9, 77, 139, 241 та 246 КАС України, суд,-
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської ради від 19.06.2018 р. №1282 "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28.04.2018 р. №189-МУО".
3. Стягнути з Чернівецької міської ради (Центральна площа, 1, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 36068147) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Жесар" (вул. 28 Червня, буд. 44, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 31396594) судовий збір у сумі 1762,00 грн.
Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання). Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 30.11.2018 р.
Суддя В.К. Левицький
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2018 |
Оприлюднено | 02.12.2018 |
Номер документу | 78227351 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні