Постанова
від 20.02.2019 по справі 824/650/18-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 824/650/18-а

Головуючий у 1-й інстанції: Левицького В. К.

Суддя-доповідач: Загороднюк А.Г.

20 лютого 2019 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Загороднюка А.Г.

суддів: Полотнянка Ю.П. Драчук Т. О. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Зозулі К.Т.,

представника позивача: Маркідонова О.В.,

представника відповідача: Баланецького О.Д.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Чернівецької міської ради на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 20 листопада 2018 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Жесар" до Чернівецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В :

в липні 2018 року товариство з обмеженою відповідальністю "Жесар" звернулось до суду з адміністративним позовом до Чернівецької міської ради, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської ради від 19 червня 2018 року № 1282 "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28 квітня 2018 року № 189-МУО".

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 20 листопада 2018 року адміністративний позов задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано рішення Чернівецької міської ради від 19 червня 2018 року № 1282 "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28 квітня 2018 року № 189-МУО". Також вирішено питання розподілу судових витрат.

Обґрунтовуючи прийняте рішення, суд першої інстанції, виходив з того, що оскаржуване рішення Чернівецької міської ради від 19 червня 2018 року № 1282 "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28 квітня 2018 року № 189-МУО" є протиправним, оскільки прийнято з перевищенням повноважень та з порушенням порядку його оприлюднення, а тому підлягає скасуванню.

Не погодившись із прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та ухвалити нову постанову про відмову в задоволені позову. В апеляційній скарзі апелянт посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з'ясування всіх обставин справи, що призвело до неправильного її вирішення.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач заперечив наведені доводи апеляційної скарги, зазначивши про їх необґрунтованість та повне спростування в ході розгляду даної справи судом першої інстанції. Також вказав, що Чернівецька міська рада прийняла рішення, яке не входить до повноважень ради та порушила порядок його оприлюднення.

Позивач в судовому засіданні заперечив проти доводів апеляційної скарги, у зв'язку з чим просив залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Представник відповідача в судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги та просив її задовольнити.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах доводів та вимог апеляційної скарги у відповідності до частини 1 статті 308 КАС України, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Як встановлено з матеріалів справи, товариство з обмеженою відповідальністю "Жесар" зареєстроване, як юридична особа 22 березня 2001 року, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 23-26).

28 квітня 2018 року наказом Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради № 189-МУО затверджено Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва (взамін виданих від 22 серпня 2017 року № 30-МУО) "Реконструкція існуючої нежитлової будівлі під офісну будівлю з приміщеннями соцкультпобуту та прибудовами" (а.с. 33-34, 60).

Пунктом 1 рішенням 56 сесії VІІ скликання Чернівецької міської ради "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28 квітня 2018 року № 189-МУО" від 19 червня 2018 року № 1282 скасовано наказ Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради № 189-МУО від 28 квітня 2018 року "Про затвердження містобудівних умов та обмежень" щодо забудови земельної ділянки та реконструкції приміщень по вулиці 28 Червня, 44, товариства з обмеженою відповідальністю "Жесар" у зв`язку із початком будівництва із суттєвими відхиленнями та порушеннями містобудівного законодавства, а саме в притул до існуючої будівлі по вулиці 28 Червня, 42 (а.с. 73-74).

Вважаючи оскаржуване рішення протиправним, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до пункту 15 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання щодо скасування актів органів виконавчої влади, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням ради, прийнятим у межах її повноважень, вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Отже, за органами місцевого самоврядування законодавцем закріплюється право на зміну та скасування власних рішень.

Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов'язковими до виконання на відповідній території, оскільки вони є суб'єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну, доповнення чи скасування.

Зазначене вище узгоджується із правовою позицією Конституційного Суду України, викладеною у рішенні від 3 жовтня 1997 року № 4-зп у справі про набуття чинності Конституцією України, що конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегульована однопредметними нормативними правовими актами однакової сили, які за змістом суперечать один одному. Звичайною є практика, коли наступний у часі акт містить пряме застереження щодо повного або часткового скасування попереднього. Загальновизнаним є й те, що з прийняттям нового акта, якщо інше не визначено самим цим актом, автоматично скасовується однопредметний акт, який діяв у часі раніше (абзац п'ятий пункту 3 мотивувальної частини вказаного Рішення).

Разом з тим, у пункті 5 рішення № 7-рп/2009 Конституційний Суд України зазначив, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Суд першої інстанції задовольняючи адміністративний позов виходив з того, що наказ Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради № 189-МУО від 28 квітня 2018 року "Про затвердження містобудівних умов та обмежень" є ненормативним правовим актом одноразового застосування, вичерпав свою дію фактом його виконання і не може бути в подальшому скасований органом місцевого самоврядування.

Колегія суддів погоджується з такою позицією суду першої інстанції з огляду на наступне.

Як вбачається із матеріалів справи, наказ Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради № 189-МУО від 28 квітня 2018 року "Про затвердження містобудівних умов та обмежень" є актом індивідуально-правового (ненормативного) характеру.

25 травня 2018 року Державною архітектурно-будівельною інспекцією України надано дозвіл №ІУ113181450102 позивачу та генеральному підряднику (підряднику) товариству з обмеженою відповідальністю "Будівельна фірма "Атлантіс-Буд" на реконструкцію існуючої нежитлової будівлі під офісну з приміщеннями соцкультпобуту та прибудовами по вулиці 28 Червня, 44 у м. Чернівці.

Отже, вищевказаний наказ не може бути скасовано, оскільки він є виконаним.

Колегія суддів наголошує, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, та у разі невідповідності їх вимогам Конституції чи законам України, іншим актам законодавства.

Чернівецька міська рада скасовуючи наказ Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради № 189-МУО від 28 квітня 2018 року "Про затвердження містобудівних умов та обмежень" не довела, що він не відповідав вимогам Конституції чи законам України, іншим актам законодавства.

Стосовно скасування вже виданих містобудівних умов та обмежень чи внесення до них змін колегія зазначає наступне.

Відповідно до частини 8 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника.

Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника, на виконання приписів головних інспекторів будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, або за рішенням суду.

Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється:

1) за заявою замовника;

2) головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам;

3) за рішенням суду.

У разі скасування в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду або за рішенням суду містобудівних умов та обмежень посадові особи відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури несуть відповідальність згідно із законом.

Колегією суддів встановлено, що відповідачем не наведено жодної з перелічених підстав для скасування містобудівних умов та обмежень.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідачем за відсутності передбачених законом підстав та з перевищенням визначених законом повноважень прийнято рішення, яким скасовано видані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки та реконструкції приміщень позивачу.

Також колегія суддів звертає увагу, що відповідачем порушено порядок оприлюднення оскаржуваного рішення з огляду на наступне.

Відповідно до частини 11 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов'язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Згідно з частиною 3 статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

З роздруківки із офіційного сайту Чернівецької міської ради встановлено, що проект рішення 56 сесії VІІ скликання Чернівецької міської ради "Про скасування наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 28 квітня 2018 року №189-МУО" опубліковано лише 12 червня 2018 року, а рішення прийнято 19 червня 2018 року (а.с. 15-17, 96-97).

Посилання апелянта на порушення позивачем містобудівного законодавства при здійснені реконструкції колегія суддів відхиляє, оскільки зазначені обставини не є предметом розгляду даної справи.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 315, статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі вищевикладеного колегія суддів дійшла висновку про те, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а відтак рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 20 листопада 2018 року слід залишити без змін.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Чернівецької міської ради залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 20 листопада 2018 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 25 лютого 2019 року.

Головуючий Загороднюк А.Г. Судді Полотнянко Ю.П. Драчук Т. О.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2019
Оприлюднено01.03.2019
Номер документу80126102
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/650/18-а

Постанова від 10.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 09.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 05.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Постанова від 20.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 28.01.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Загороднюк А.Г.

Рішення від 20.11.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 26.10.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 18.09.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 27.07.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні