Справа № 1540/4514/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 листопада 2018 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі :
головуючого судді Потоцької Н.В.
за участю секретаря Захарчук О.В.
сторін:
позивача ОСОБА_1
представника позивача ОСОБА_2
представника відповідачів ОСОБА_3
розглянувши в порядку загального позовного провадження (у відкритому судовому засіданні) справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Голови Таїровської селищної ради ОСОБА_4 про визнання протиправними дій Голови Таїровської селищної ради,
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Голови Таїровської селищної ради ОСОБА_4, в якому позивач просить:
визнати протиправними дії Голови Таїровської селищної ради ОСОБА_4 щодо узгодження проведення газовідведення оздоровчого комплексу АДРЕСА_3, по території земель загального користування у селищі Лиманка.
Позовні вимоги обґрунтовані наступним:
Представниками громади і позивачем безпосередньо з'ясовано, що по АДРЕСА_3, будівництво здійснюється на підставі робочого проекту з єдиним підписом Сільського Голови Таїровської селищної ради ОСОБА_4, без встановлення відповідної дати (число, місяць, рік), яким узгоджено проведення газовідведення оздоровчого комплексу по території земель загального користування у селищі Лиманка. Згідно технічних умов приєднання до газорозподільної системи № 1069 від 16.07.2018 року, замовником приєднання є Приватне підприємство 7-Я (код ЄДРПОУ 31427983), що має юридичну адресу: 65038, АДРЕСА_3.
Згідно вимог Закону України Про благоустрій населених пунктів та Закону України Про місцеве самоврядування , з метою недопущення самовільного проведення земляних робіт, запобігання виведенню з ладу підземних комунікацій та порушенню елементів сільського упорядкування Голова Сільської Ради або Виконавчий комітет, повинен надати відповідний (ордер) дозвіл на виконання земляних робіт. Тобто, до початку проведення земляних робіт, замовнику необхідно отримати письмовий дозвіл виконкому сільської ради, який повинен узгоджуватись зі всіма установами та організаціями, що обслуговують підземні комунікації.
Оформлення та реєстрацію дозволів здійснює виконком сільської ради.
Без реєстрації та погодження з відповідними службами дозвіл вважається недійсним.
Дозволи видаються за підписом сільського голови.
Виконання робіт без одержання дозволу або його своєчасної перереєстрації вважається самовільним і тягне за собою відповідальність згідно чинного законодавства.
Дозвіл на проведення земляних робіт для улаштування водопровідних, каналізаційних, газових та інших комунікаційних мереж для об'єктів, на які відсутній дозвіл на виконання будівельних робіт, не видається.
В порушення вимог чинного законодавства, сільським Головою Таїровської Селищної Ради ОСОБА_4 відповідний дозвіл (ордер) взагалі не видавався, заява від замовника на проведення земляних робіт з відповідними додатками не приймалась.
Згідно листа вих. №1032 від 06.08.2018 року ДП Укрдержбудекспертиза повідомлено, що експертиза проектної документації об'єкта Газопостачання оздоровчого центру АДРЕСА_3 , ДП Укрдержбудекспертиза та його філіями взагалі не проводилась.
Відповідно до ст. 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій.
Сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи зобов'язані забезпечити, зокрема, узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:
отримання замовником або проектувальником вихідних даних;
розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;
затвердження проектної документації;
виконання підготовчих та будівельних робіт;
прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів;
реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Сільський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому Законом (ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування ) повноважень.
При здійсненні наданих повноважень Сільський голова є підзвітним, підконтрольним і відповідальним перед територіальною громадою, відповідальним перед радою, а з питань здійснення виконавчими органами ради повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади.
Більш того, як стало відомо, відносно ОСОБА_4 проводилось службове розслідування у ГУ ДМС в Одеській області щодо належності до громадянства України, та за результатами розслідування був наданий висновок №239/2016 від 21.10.2016р., яким встановлена недійсність паспорту громадянина України ОСОБА_4, з його подальшим вилученням та знищенням. Належність ОСОБА_4 до громадянства України не підтвердилась, у зв'язку з чим не має підстав вважати його громадянином України.
Згідно постанови Одеського окружного адміністративного суду по справі №815/7480/16 від 07.08.2017р., яку залишено в силі без змін постановою Верховного Суду від 13.06.2018р., у задоволенні позову ОСОБА_4 до Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області про визнання протиправним та скасування висновку № 239/2016 від 21.10.2016р. відмовлено і таким чином він взагалі немає права підпису документів як посадова особа.
На підставі вищенаведеного, позивач вважає, що дії Голови Таїровської селищної ради ОСОБА_4 щодо узгодження проведення газопроводу по території земель загального користування у селищі Лиманка без проведення відповідних громадських слухань, є протиправними, такими що порушують вимоги Закону України Про місцеве самоврядування , Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , призводять до порушення прав позивача на життя та безпеку, як громадянина України, та прав як власника будинку, розташованого неподалік від міста проведення будівельних робіт , оскільки в результаті порушення будівельних норм є загроза життю та безпеці, загроза пошкодження будинку, загроза пошкодження підземних комунікацій.
Процесуальні дії
Ухвалою суду від 06.09.2018 року відмовлено в задоволенні заяви позивача про забезпечення позову.
Провадження по справі відкрито 10.09.2018 року у загальному позовному провадженні.
Ухвалою суду від 22.10.208 року зупинено провадження у справі до розгляду П'ятим апеляційним адміністративним судом апеляційної скарги на ухвалу від 06.09.2018 року про по справі №1540/4307/18 про відмову в забезпеченні позову.
15.11.2018 року ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання поновлено провадження по справі (т. 1 а/с. 217)
14.11.2018 року за вхід. № ЕП/6487/18 через канцелярію суду поданий відзив Голови Таїровської селищної ради ОСОБА_4.
Відзив обґрунтовано наступним.
По перше : Головою Таїровської селищної ради було узгоджено робочий проект газопостачання оздоровчого комплексу АДРЕСА_3, в частині проходження інженерних мереж по території Таїровської селищної ради.
Отримання дозволу на проведення земельних робіт взагалі є окремим питанням. Земельні роботи проводяться підприємствами для реалізації проектної документації.
Замовник робочого проекту Приватне підприємство 7-Я звернулось до Таїровської селищної ради з питанням про узгодження проекту газопостачання оздоровчого комплексу АДРЕСА_3, в частині проходження інженерних мереж по території Таїровської селищної ради після отримання відповідних погоджень з боку підприємств, які мають інженерні мережі, на території, через яку буде прокладено газопровід.
Також ПАТ Одесагаз було видано Технічні умови приєднання №1069 до газової системи від 16.08.2018 року на виконання яких і було розроблено зазначений проект газопостачання.
Предметом розгляду справи, є визнання дій Таїровського селищного голови щодо узгодження проекту газопостачання, а не дії щодо надання або не надання дозволу на проведення земельних робіт. Тому, посилання позивача на процедуру отримання дозволів на проведення земельних робіт в обґрунтування позову необгрунтоване, безпідставне та таке, що взагалі не має відношення до предмету позову.
По друге : Робочий проект робочий проект газопостачання оздоровчого комплексу АДРЕСА_3 жодним чином не є містобудівною документацією, а є комплектом документів зі всією необхідною інформацією для проведення всіх стадій будівельно- монтажних робіт, від загальнобудівельних - до введення в експлуатацію. Більш того, Таїровським селищним головою була узгоджена лише частина робочого проекту газопостачання оздоровчого комплексу АДРЕСА_3, а саме: проходження інженерних мереж по території Таїровської селищної ради.
Враховуючи зазначене, посилання позивача на обов'язковість проведення громадських слухань на виконання ст. 21. Закону України Про регулювання містобудівної діяльності є помилковим, необгрунтованим та взагалі не стосується предмету позову.
По третє : відповідно до п. 19 ч. 4 ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування , селищний голова здійснює інші повноваження місцевого самоврядування, визначені цим та іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів.
Узгодження робочого проекту газопостачання оздоровчого комплексу АДРЕСА_3 відноситься до інших повноважень місцевого самоврядування, не віднесено до виключних повноважень ради.
Станом час розгляду справи відсутні судові рішення та рішення інших органів згідно з якими громадянство України голови Таїровської селищної рада ОСОБА_4 припинено.
На момент узгодження робочого проекту газопостачання оздоровчого комплексу АДРЕСА_3, в частині проходження інженерних мереж по території Таїровської селищної ради, Таїровською селищною радою не приймалось рішення про дострокове припинення повноважень головою Таїровської селищної ради ОСОБА_4
ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
По АДРЕСА_3, будівництво здійснюється на підставі робочого проекту з підписом сільського Голови Таїровської селищної ради ОСОБА_4, без встановлення відповідної дати (число, місяць, рік), яким узгоджено проведення газовідведення оздоровчого комплексу, по території земель загального користування у селищі Лиманка.
Згідно технічних умов приєднання до газорозподільної системи № 1069 від 16.07.2018 року, замовником приєднання є Приватне підприємство 7-Я (код ЄДРПОУ 31427983), що має юридичну адресу: 65038, АДРЕСА_3.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
Стаття 19 Конституції України в першому реченні закріплює автономію особистості в її різноманітній життєдіяльності, а у другому реченні містить її королларій, передбачаючи, що держава не може виходити за межі повноважень, що передбачені Конституцією та законами України.
У Науковому висновку щодо меж дискреційного повноваження суб'єкта владних повноважень та судового контролю за його реалізацією , опублікованому на офіційному сайті Верховного Суду, зазначено, що критеріями судового контролю за реалізацією дискреційних повноважень є: критерії перевірки діяльності публічної адміністрації, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України, зокрема, мета, з якою дискреційне повноваження надано, об'єктивність дослідження доказів у справі, принцип рівності перед законом, безсторонність; публічний інтерес, задля якого дискреційне повноваження реалізується; зміст конституційних прав та свобод особи; якість викладення у дискреційному рішенні доводів, мотивів його прийняття .
Суд перевіряє дії відповідача на відповідність вимогам ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України .
Згідно Конституції України народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування (частина друга статті 5).
В Основному Законі України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (частина перша статті 140). Виходячи з цих конституційних положень у системному зв'язку з положеннями статті 6 Конституції України про те, що державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову, Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 26 березня 2002 року визначив політико-правову природу органів місцевого самоврядування, які не є органами державної влади, а є представницькими органами, через які здійснюється право територіальної громади самостійно вирішувати не будь-які питання суспільного життя, а питання саме місцевого значення, тобто такі, які пов'язані передусім з життєдіяльністю територіальних громад і перелік яких визначено у Конституції і законах України (пункти 4, 5 мотивувальної частини Рішення від 26 березня 2002 року N 6-рп/2002 у справі про охорону трудових прав депутатів місцевих рад).
Гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України.
З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Такі ж положення закріплені у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними.
Положення Європейської хартії місцевого самоврядування, яка ратифіковано Законом України № 452/97-ВР від 15.07.97, відповідно до статті 3 Концепція місцевого самоврядування якої: місцеве самоврядування означає право і спроможність органів місцевого самоврядування в межах закону здійснювати регулювання та управління суттєвою часткою публічних справ, під власну відповідальність, в інтересах місцевого населення.
Це право здійснюється радами або зборами, члени яких вільно обираються таємним голосуванням на основі прямого, рівного, загального виборчого права і які можуть мати підзвітні їм виконавчі органи. Це положення жодним чином не заважає використанню зборів громадян, референдумів чи будь-якої іншої форми прямої участі громадян, якщо це дозволяється законом.
Статтею 4 Європейської хартії місцевого самоврядування визначено, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом. Однак це положення не перешкоджає наділенню органів місцевого самоврядування повноваженнями і функціями для спеціальних цілей відповідно до закону.
Органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.
Приписами ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування встановлені повноваження сільського голови, який:
забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої ради на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади;
організовує в межах, визначених Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , роботу ради та її виконавчого комітету; підписує рішення ради та її виконавчого комітету; вносить на розгляд ради пропозицію щодо кандидатури на посаду секретаря ради;
вносить на розгляд ради пропозиції про кількісний і персональний склад виконавчого комітету;
вносить на розгляд ради пропозиції щодо структури і штатів виконавчих органів ради, апарату ради та її виконавчого комітету;
здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету; скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради;
забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально- економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, сільського бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з інших питань, що належать до її відання, оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їх виконання;
призначає на посади та звільняє з посад працівників виконкому сільської ради (крім секретаря ради), керівників підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності сільської ради; скликає загальні збори громадян за місцем проживання; забезпечує виконання рішень сільської ради, її виконавчого комітету; є розпорядником бюджетних, позабюджетних цільових (у тому числі валютних) коштів, використовує їх лише за призначенням, визначеним радою;
представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства;
звертається до суду щодо визнання незаконними актів інших органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади, а також повноваження ради та її органів;
укладає від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства, а з питань віднесених до виключної компетенції ради, подає їх на затвердження ради; веде особистий прийом громадян;
забезпечує на території сільської ради додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та їх об'єднань;
здійснює інші повноваження місцевого самоврядування, визначені Законом України Про місцеве самоврядування в Україні іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або віднесені радою до відання її виконавчих органів;
видає розпорядження у межах своїх повноважень.
Сільський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому Законом повноважень.
ВИСНОВКИ СУДУ
У Науковому висновку щодо меж дискреційного повноваження суб'єкта владних повноважень та судового контролю за його реалізацією , опублікованому на офіційному сайті Верховного Суду, зазначено, що дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи без діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі .
Як зазначено вище, відповідач здійснює інші повноваження місцевого самоврядування, визначені Законом України Про місцеве самоврядування в Україні іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або віднесені радою до відання її виконавчих органів .
Як встановлено судом і не заперечувалось представником відповідача, інші повноваження не визначені ані Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , а ні іншими Законами.
Отже, Голова Таїровської селищної ради ОСОБА_4 не уповноважений узгоджувати проведення газовідведення оздоровчого комплексу АДРЕСА_3, по території земель загального користування у селищі Лиманка, оскільки його дії повинні відповідати ст. 19 Конституції України.
Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Згідно зі ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Керуючись ст. ст. 139, 242, 246, 250, 251, 255, 295 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Голови Таїровської селищної ради ОСОБА_4 про визнання протиправними дій Голови Таїровської селищної ради - задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Голови Таїровської селищної ради ОСОБА_4 щодо узгодження проведення газовідведення оздоровчого комплексу АДРЕСА_3, по території земель загального користування у селищі Лиманка.
Стягнути з Голови Таїровської селищної ради ОСОБА_4 на користь ОСОБА_1 суму судового збору за подання адміністративного позову за:
квитанцією № 5011873 від 05.09.2018 р. у сумі 704, 80 грн. (сімсот чотири гривні 80 коп.).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Пунктом 15.5 розділу VII "Перехідні положення" КАС України від 03 жовтня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи зберігаються порядок подачі апеляційних скарг та направлення їх до суду апеляційної інстанції, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 року.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
ОСОБА_1 - адреса: 65496, АДРЕСА_1, телефон: (НОМЕР_1, ідентифікаційний кодНОМЕР_3Голова Таїровської селищної ради ОСОБА_4 - адреса: 65496, АДРЕСА_2, телефон: (НОМЕР_2, код ЄДРПОУ - 05582159
Головуючий суддя Потоцька Н.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2018 |
Оприлюднено | 06.12.2018 |
Номер документу | 78319667 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні