ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 грудня 2018 р. м. Чернівці Справа № 824/408/18-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Кредитної спілки "Скарбниця" (код ЄДРПОУ 25080276, вул. О. Кобилянської, буд. 1, м. Сторожинець, Чернівецька область, 59000) до Вижницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 39578267, вул. Буковинська, 14, м. Вижниця, Чернівецька область, 59200) про визнання неправомірним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
07.05.2018 року до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Кредитної спілки "Скарбниця" (позивач) до Вижницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області (відповідач) з такими позовними вимогами:
визнати неправомірним та скасувати рішення Вижницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області №1724104600182 від 26.07.2017 року.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, представник позивача зазначив, рішенням ДПІ у м. Сторожинці №42 від 02.11.2006 року, кредитну спілку "Скарбниця" було внесено до реєстру неприбуткових організацій за ознакою неприбутковості 0010.
Проте, 26.07.2017 року начальником Сторожинецького відділення Вижницької ОДПІ ГУ ДФС у Чернівецькій області прийнято рішення №1724104600182 про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій з 01.07.2017 року з підстав невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України.
Представник позивача вважає, що вказане рішення Вижницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області є неправомірним та підлягає скасуванню. Так, на підставі системного аналізу норм законодавства, кредитна спілка є неприбутковою організацією, яка надає виключний перелік фінансових послуг відповідно до напрямків діяльності, передбачених Законом України "Про кредитні спілки". Діяльність кредитної спілки не передбачена цим Законом, заборонена. Крім того, кредитна спілка надає послуги обмеженому колу осіб (лише членам кредитної спілки) для збереження реальної вартості фінансових активів, вона створена та діє не з метою отримання прибутку, а з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
Відповідно до пунктів 22.3, 22.4 Статуту Кредитної спілки "Скарбниця" доходи кредитної спілки використовуються виключно для фінансування видатків на утримання кредитної спілки, реалізації мети та завдань, напрямів діяльності, визначених дим Статутом. Кредитній спілці забороняється розподіляти отримані доходи (прибутки) або їх частини серед засновників, членів спілки, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб.
Крім того, пунктом 29.6 Статуту визначено, що у разі припинення кредитної спілки (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення) її активи передаються одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зараховуються до доходу бюджету, крім залишку коштів резервного капіталу та додаткового капіталу, які у разі ліквідації кредитної спілки після розрахунків із членами кредитної спілки та Іншими кредиторами зараховується до Державного бюджету України.
З огляду на викладене, представник позивача вважає, що відповідач незаконно виключив кредитну спілку "Скарбниця" з Реєстру неприбуткових установ та організацій, оскільки положення Статуту Кредитної спілки відповідають положенням пп. 133.4.1-п. 133.4 ст.133 Податкового кодексу України.
Відповідач, не погоджуючись з позовними вимогами, надав суду письмовий відзив проти позову, в якому зазначив, що 26.07.2017 року Сторожинецьким відділенням Вижницької ОДПІ ГУ ДФС у Чернівецькій області прийнято рішення про виключення Кредитної спілки "Скарбниця" з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Підставою прийняття оскаржуваного рішення є невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про кредитні спілки" від 20.12.2001 року №2908 кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об'єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
Частиною другою ст. 1 Закону № 2908 встановлено, що кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України від 12.07.2001 року № 2664-ІІІ "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (зі змінами) (далі - Закон № 2664) кредитні спілки є фінансовими установами поряд з банками, ломбардами, лізинговими компаніями, довірчими товариствами, страховими компаніями та іншими юридичними особами, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інших послуг (операцій), пов'язаних з наданням фінансових послуг. Пунктом 5 частини першої ст. 1 Закону № 2664 визначено, що фінансова послуга - це операції з фінансовими активами з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.
Законом України від 14.10.2014 року № 1702-VII "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (Закон № 1702) встановлено, що неприбутковими організаціями вважаються юридичні особи (крім державних органів, органів державного управління та установ державної і комунальної власності), що не є фінансовими установами, створені для провадження наукової, освітньої, культурної, оздоровчої, екологічної, релігійної, благодійної, соціальної, політичної та іншої діяльності з метою задоволення потреб та інтересів громадян у межах, визначених законодавством України, без мети отримання прибутку (п. 25 ч. 1 ст. 1 Закону № 1702).
Враховуючи викладене вище, представник відповідача вважає, що діяльність кредитних спілок не в повній мірі відповідає сутності поняття некомерцінної діяльності неприбуткових установ. Крім того, отриманий саме від комерційної діяльності дохід кредитні спілки розподіляють між членами такої спілки.
Представник відповідача вважає, що п. 22.3 Статуту Кредитної спілки суперечить ст. 21 Закону № 2908. Так, частиною третьою ст. 21 Закону №2908 встановлено, що нерозподілений дохід, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, розподіляється за рішенням загальних зборів, у тому числі між членами кредитної спілки, пропорційно розміру їх пайових внесків у вигляді відсотків (процентів).
Відповідно до частини першої ст. 23 Закону № 2908 внески (вклади) членів кредитної спілки на депозитні рахунки, а також нарахована на такі кошти та пайові внески плата (проценти) належать членам кредитної спілки на праві приватної власності.
Отже, у разі утворення кредитної спілки в порядку, визначеному Законом №2908, такою кредитною спілкою не можуть бути дотримані вимоги, встановлені п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу стосовно одночасної відповідності вимогам щодо утворення кредитної спілки в порядку, визначеному Законом №2908 та заборони в установчих документах розподілу отримані доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів так організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдино соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб.
Пунктом 4 Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру №440 передбачено, що до Реєстру включаються неприбуткові організації - юридичні особи за кодом згідно з ЄДРПОУ.
Ознака неприбутковості організації присвоюється за окремими групами підприємств, установ та організацій відповідно до підпункту 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Кодексу за такою структурою:
- (0038) - спілки;
- (0048) - інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, утворені та зареєстровані в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
Згідно з пунктом 16 Порядку №440 виключення неприбуткової організації з Реєстру здійснюється на підставі рішення контролюючого органу в разі, зокрема, невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу.
Кредитні спілки відсутні в переліку неприбуткових організацій, встановленому п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, відтак Спілка не відповідає всім вимогам п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України.
Враховуючи викладене, представник відповідача вважає, що позовна заява Кредитної спілки "Скарбниця" є необґрунтованою, а рішення Вижницької ОДПІ ГУ ДФС у Чернівецькій області прийняте з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
Позивач, не погоджуючись з відзивом проти позову, подав до суду відповідь на вищевказаний відзив, в якому зазначив, що кредитна спілка "Скарбниця", відповідно до вимог Закону України "Про кредитні спілки" та Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", набула статусу юридичної особи 15.06.2004 року.
02.11.2006 року кредитна спілка "Скарбниця" отримала статус неприбуткової організації. Таким чином, кредитна спілка "Скарбниця" утворена та зареєстрована у порядку, передбаченому законами, що регулюють діяльність відповідної неприбуткової організації.
Відповідно до пунктів 22.3, 22.4 Статуту, затвердженого рішенням чергових загальних зборів членів КС "Скарбниця", доходи кредитної спілки використовуються виключно для фінансування видатків на утримання кредитної спілки, реалізації мети та завдань, напрямів діяльності, визначених цим Статутом. Кредитній спілці забороняється розподіляти отримані доходи (прибутки) або їх частини серед засновників, членів спілки, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб.
Представник позивача зазначив, що відсутність у пп. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України прямого зазначення у переліку "кредитних спілок", не означає що кредитна спілка не може бути віднесена до неприбуткових організацій, адже буквальне тлумачення цього підпункту свідчить про те, що цей перелік організацій та установ не є вичерпним, на що вказує прислівник "зокрема", який уживається для підкреслення виділення чого-небудь з-поміж однотипного, вказує на можливі варіанти а не виключні. Відтак, не зазначення у переліку пп. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України кредитної спілки не є підставою для визнання такої організації прибутковою.
На думку представника позивача, не доводять правомірності прийняття оскаржуваного рішення і положення Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з реєстру затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року №440, на які посилається відповідач, оскільки він має нижчу юридичну силу ніж Закон №2908-ІІІ, Податковий кодекс України, Господарський кодекс України.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 21.05.2018 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження на 12.07.2018 року.
Судове засіданні призначене на 12.07.2018 року, у зв'язку з перебуванням головуючого судді у відпустці, відкладено на 26.07.2018 року.
Ухвалою суду від 26.07.2018 року відмовлено у задоволенні клопотання представника позивача про зупинення провадження у даній справі до прийняття постанови Верховного Суду про справі №813/5094/17.
Ухвалою суду від 26.07.2018 року відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про залишення даної позовної заяви без розгляду відповідно до ч. 4 ст. 123 КАС України.
В судовому засіданні призначеному на 26.07.2018 року оголошено перерву до 13.09.2018 року для надання додаткових доказі по справі.
Судове засіданні призначене на 13.09.2018 року, у зв'язку з перебуванням головуючого судді на лікарняному, відкладено на 28.09.2018 року.
Судове засіданні призначене на 28.09.2018 року, у зв'язку з неявкою сторін по справі, відкладено на 11.10.2018 року.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили суд задовольнити їх у повному обсязі.
Представник відповідач в судовому засіданні заперечував проти позовних вимог та просив відмовити у їх задоволенні у повному обсязі.
В судовому засіданні 11.10.2018 року, за клопотанням представників сторін, суд продовжив розгляд даної справи в порядку письмового провадження.
Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.
Судом встановлено такі обставини у справі та відповідні їм правовідносини.
Кредитна спілка "Скарбниця" (ідентифікаційний код 25080276) зареєстрована, як юридична особа, за адресою місцезнаходження: вул. Кобилянської, буд. 1, м. Сторожинець, Чернівецька область. Організаційно-правова форма за КОПФГ — Кредитна спілка. Види діяльності за КВЕД-2010: інші види грошового посередництва; інші види кредитування (а.с. 27).
Відповідно до Свідоцтва про реєстрацію фінансової установи серії КС№247 від 15.06.2004 року, Кредитна спілка "Скарбниця" зареєстрована як фінансова установа відповідно до Розпорядження Держфінпослуг від 15.06.2004 року №951 (а.с. 69).
Рішенням чергових загальних зборів членів Кредитної спілки "Скарбниця" №18 від 26.05.2016 року затверджено Статут Кредитної спілки "Скарбниця" (Статут) (а.с. 9-22).
Відповідно до п. 2.1 Статуту, кредитна спілка "Скарбниця" - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
Завдання кредитної спілки полягає у задоволенні потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг шляхом здійснення діяльності, передбаченої підрозділом 5 цього Статуту (п. 2.2. Статуту).
Кредитній спілці забороняється розподіляти отримані доходи (прибутки) або їх частини серед засновників, членів спілки, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб (п. 22.3 Статуту).
Доходи кредитної спілки використовуються виключно для фінансування видатків на утримання кредитної спілки, реалізації мети та завдань, напрямів діяльності, визначених цим Статутом (п. 22.4 Статуту).
У разі припинення кредитної спілки (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення) її активи передаються одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зараховуються до доходу бюджету,
Залишок коштів резервного капіталу та додаткового капіталу, які у разі ліквідації кредитної спілки після розрахунків із членами кредитної спілки та Іншими кредиторами зараховується до Державного бюджету України (п. 29.6 Статуту).
Рішенням Державної податкової інспекції у Сторожинецькому районі №42 від 02.11.2006 року внесено до Реєстру неприбуткових організацій (установ) Кредитну спілку "Скарбниця", ознака неприбуткової установи (організації) 0010 (а.с. 24).
Рішенням Державної податкової інспекції у Сторожинецькому районі №3 від 28.01.2010 року внесено до Реєстру неприбуткових організацій (установ) Кредитну спілку "Скарбниця", ознака неприбуткової установи (організації) 0010 (а.с. 25).
Листом Державної фіскальної служби України від 28.12.2016 року №41193/7/99-99-12-02-17 "Про надання методологічної допомоги" Головним управлінням ДФС в областях роз'яснення, що кредитні спілки не можуть бути визнані неприбутковими організаціями в розумінні Кодексу та не підлягають включенню до нового Реєстру. Кредитні спілки як фінансові установи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, є платниками податку на прибуток у порядку встановленому розділом ІІІ "Податок на прибуток підприємств" Кодексу (а.с. 57-58).
Рішенням Вижницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області (Сторожинецьке відділення) №1724104600182 від 26.07.2017 року, на підставі пп. 133.4.5. п. 133.4. ст. 133 Податкового кодексу України, позивача виключено з Реєстру неприбуткових установ і організацій з 01.07.2017 року. Примірник рішення отримано представником позивача 24.10.2017 року (а.с. 23).
Вважаючи рішення Вижницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області №1724104600182 від 26.07.2017 року протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом про його скасування.
До вказаних спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно частини першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З 1 січня 2015 року Законом України від 28.12.2014 року №71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" змінено порядок оподаткування неприбуткових організацій.
З метою вдосконалення регулювання правового статусу і оподаткування неприбуткових організацій Законом України від 17.07.2015 року №652-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій" внесено зміни, які набули чинності 13.08.2015 року.
До 13.08.2015 року ознака неприбутковості зводилась до провадження діяльності, метою якої не є одержання прибутку.
Термін "неприбуткові підприємства, установи та організації" в новій редакції викладено як неприбуткові підприємства, установи та організації (далі неприбуткові організації), які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п. 133.4 ПК України.
Згідно з пп. 14.1.121 п. 14.1 ст. 14 ПК України неприбуткові підприємства, установи та організації це неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу.
Підпунктом 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 ПК України конкретизовано вимоги до установчих документів неприбуткових організацій, які діють на підставі установчих документів організації вищого рівня.
Згідно із пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 ПК України неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків; внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Обов'язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (пп.133.4.2 п. 133.4 ст. 133 ПК України).
Відповідно пп. 133.4.3 п. 133.4 ст. 133 ПК України у разі недотримання неприбутковою організацією вимог, визначених цим пунктом, така неприбуткова організація зобов'язана подати у строк, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року (або з початку визнання організації неприбутковою в установленому порядку, якщо таке визнання відбулося пізніше) по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити і сплатити суму самостійно нарахованого податкового зобов'язання з податку на прибуток. Податкове зобов'язання розраховується виходячи із суми операції (операцій) нецільового використання активів. Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій та вважається платником податку на прибуток для цілей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення.
Таким чином суд приходить до висновку, що у разі якщо неприбуткова організація відповідає вимогам пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 ПК України, така організація може бути включена до нового Реєстру.
Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року №440 "Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру" (Порядок №440).
Згідно з п. 4 Порядку №440 ознака неприбутковості організації присвоюється за окремими групами підприємств, установ та організацій відповідно до підпункту 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Кодексу за такою структурою: (0038) спілки. Присвоєння неприбутковій організації ознаки неприбутковості здійснює контролюючий орган за основним місцем обліку неприбуткової організації (далі - контролюючий орган).
Для включення до Реєстру неприбуткова організація повинна подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 і засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів неприбуткової організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон), а житлово-будівельні кооперативи також засвідчені підписом керівника або представника такого кооперативу та скріплені печаткою (за наявності) копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом.
Контролюючий орган може проводити перевірку відомостей, що містяться в поданих документах, щодо відповідності вимогам, встановленим Податковим кодексом України та законодавством, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації. (п. 6 Порядку №440).
Відповідно до п. 7 Порядку №440 контролюючий орган здійснює включення неприбуткової організації до Реєстру в разі, коли організація відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи неприбуткової організації містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб;
установчі документи неприбуткової організації передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету в разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;
установчі документи неприбуткової організації передбачають, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Організаційні, правові та економічні засади створення та діяльності кредитних спілок, їх об'єднань, права та обов'язки членів кредитних спілок та їх об'єднань визначає Закон України від 20 грудня 2001 року №2908-III "Про кредитні спілки" зі змінами (далі - Закон №2908).
Відповідно до статті 1 Закону №2908 кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об'єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки. Кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом.
Згідно зі ст. 7 Закону №2908 кредитна спілка діє на основі статуту, що не суперечить законодавству України.
Статтею 8 Закону №2908 визначено порядок набуття кредитною спілкою статусу фінансової установи та ліцензування окремих видів діяльності кредитної спілки.
Зокрема встановлено, що надання кредитній спілці статусу фінансової установи здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Уповноважений орган) відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Уповноваженого органу. Надання кредитній спілці статусу фінансової установи здійснюється шляхом внесення відповідного запису до державного реєстру фінансових установ. Уповноважений орган видає кредитній спілці свідоцтво про реєстрацію фінансової установи за формою, встановленою Уповноваженим органом.
Відповідно до п. 1 частини першої ст. 1 Закону України від 12.07.2001 року №2664-III "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (зі змінами) (Закон №2664) кредитні спілки є фінансовими установами поряд з банками, ломбардами, лізинговими компаніями, довірчими товариствами, страховими компаніями та іншими юридичними особами, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інших послуг (операцій), пов'язаних з наданням фінансових послуг. Пунктом 5 частини першої ст. 1 Закону №2664 визначено, що фінансова послуга - це операції з фінансовими активами з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.
В свою чергу, згідно з п. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" фінансова послуга це операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, - і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.
Крім того, відповідно до п. 26 ст. 1 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" від 14.10.2014 року №1702-VІІ неприбуткові організації це юридичні особи (крім державних органів, органів державного управління та установ державної і комунальної власності), що не є фінансовими установами, створені для провадження наукової, освітньої, культурної, оздоровчої, екологічної, релігійної, благодійної, соціальної, політичної та іншої діяльності з метою задоволення потреб та інтересів громадян у межах, визначених законодавством України, без мети отримання прибутку.
Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку, що діяльність кредитних спілок не в повній мірі відповідає сутності поняття некомерційної діяльності неприбуткових установ. Крім того, за змістом Закону №2908 отриманий саме від комерційної діяльності дохід кредитні спілки розподіляють між членами такої спілки.
Представник позивача посилається на те, що згідно положень Статуту кредитної спілки "Скарбниця", визначено, що Кредитній спілці забороняється розподіляти отримані доходи (прибутки) або їх частини серед засновників, членів спілки, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб (п. 22.3 Статуту).
З даного приводу суд зазначає, що згідно з п. 4.1 ст. 4 ПК України податкове законодавство України ґрунтується, зокрема, на принципах загальності оподаткування (пп. 4.1.1 п. 4.1 ст. 4 Кодексу) та рівності усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації (пп. 4.1.2 п. 4.1 ст. 4 Кодексу).
Крім того, частиною третьою ст. 21 Закону №2908 встановлено, що нерозподілений дохід, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, розподіляється за рішенням загальних зборів, у тому числі між членами кредитної спілки, пропорційно розміру їх пайових внесків у вигляді відсотків (процентів).
Відповідно до частини першої ст. 23 Закону №2908 внески (вклади) членів кредитної спілки на депозитні рахунки, а також нарахована на такі кошти та пайові внески плата (проценти) належать членам кредитної спілки на праві приватної власності.
Отже, у разі утворення кредитної спілки в порядку, визначеному Законом №2908, такою кредитною спілкою не можуть бути дотримані вимоги, встановлені пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу, стосовно одночасної відповідності вимогам щодо утворення кредитної спілки в порядку, визначеному Законом №2908, та заборони в установчих документах розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб.
З огляду на викладене суд зазначає, що кредитні спілки не можуть бути визнані неприбутковими організаціями у розумінні ПК України та не підлягають включенню до нового Реєстру. Кредитні спілки, як фінансові установи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, є платниками податку на прибуток та зобов'язані нараховувати та сплачувати податок на прибуток у порядку, встановленому розділом III "Податок на прибуток підприємств" Кодексу.
Аналогічний правовий висновок викладений у листі ДФС України від 28.12.2016 р. № 41193/7/99-99-12-02-17 "Про надання методологічної допомоги".
Таким чином, рішення податкового органу №1724104600182 від 26.07.2017 року щодо виключення позивача із Реєстру неприбуткових організацій є правомірним і ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права, та з урахуванням усіх фактичних обставин, у зв'язку чим вимоги позивача про визнання протиправним та скасування вказаного рішення є безпідставними, а отже задоволенню не підлягає.
Згідно частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно статей 74-76 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до частини першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно частин першої – третьої статі 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Враховуючи вищевикладене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про правомірність рішення відповідача, а отже і про відсутність підстав для визнання його протиправним та скасування в судовому порядку.
Оскільки в задоволенні адміністративного позову відмовлено, суд не вирішує питання про понесені судові витрати у вигляді сплаченого судового збору.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні адміністративного позову Кредитної спілки "Скарбниця" (код ЄДРПОУ 25080276, вул. О. Кобилянської, буд. 1, м. Сторожинець, Чернівецька область, 59000) до Вижницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 39578267, вул. Буковинська, 14, м. Вижниця, Чернівецька область, 59200) про визнання неправомірним та скасування рішення №1724104600182 від 26.07.2017 року — відмовити повністю.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - Кредитна спілка "Скарбниця" (код ЄДРПОУ 25080276, вул. О. Кобилянської, буд. 1, м. Сторожинець, Чернівецька область, 59000).
Відповідач - Вижницька об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 39578267, вул. Буковинська, 14, м. Вижниця, Чернівецька область, 59200).
Суддя В.О. Григораш
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2018 |
Оприлюднено | 13.12.2018 |
Номер документу | 78464236 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні