Справа № 815/6217/17
УХВАЛА
10 грудня 2018 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Соколенко О.М.;
при секретарі - Любімовій О.Є.
за участю:
представника заявника - ОСОБА_1 (за довіреністю),
представника відповідача - ОСОБА_2, (згідно розпорядження),
представника третьої особи -ОСОБА_3 (голови сільської ради),-
розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання Головного управління ДСНС України в Одеській області про зміну способу та порядку виконання судового рішення по справі №815/6217/17,-
ВСТАНОВИВ:
30 листопада 2018 року за вх. №36924/18 до Одеського окружного адміністративного суду надійшло клопотання Головного управління ДСНС України в Одеській області про зміну способу та порядку виконання судового рішення по справі №815/6217/17.
Вказане клопотання обґрунтоване тим, що ОСОБА_4 дошкільний навчальний заклад ясла-садок "Золотий ключик" ОСОБА_4 сільської ради Болградського району Одеської області не виконав умови примирення сторін, затверджених ухвалою Одеського окружного адміністративного суду по справі №815/6217/17. Вказаною ухвалою передбачено, що у разі невиконання ухвали суду про затвердження умов примирення вона може бути подана для її примусового виконання.
Як вказує заявник, 24.07.2018 року Головним управлінням ДСНС України в Одеській області до Болградського районного ВДВС ГТУЮ в Одеській області направлено заяву про примусове виконання судового рішення. 10.10.2018 року заступником начальника Болградського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Одеській області ОСОБА_5 винесено повідомлення, в якому зазначено, що виконавчий документ не передбачає застосування заходів примусового виконання рішень, встановлених статтею 10 Закону України Про виконавче провадження .
Зважаючи на вищевикладене, заявник вважає, що зазначені обставини істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, у зв'язку з чим просить суд змінити спосіб і порядок виконання судового рішення по справі №815/6217/17, щодо застосування заходів реагування, а саме: зобов'язати ОСОБА_4 дошкільний навчальний заклад ясла-садок "Золотий ключик" ОСОБА_4 сільської ради Болградського району Одеської області повністю зупинити роботу шляхом відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, установок) та зупинення навчального процесу до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в акті перевірки № 82 від 22.11.2017.
Ухвалою суду від 03.12.2018 року призначено розгляд клопотання Головного управління ДСНС України в Одеській області про зміну способу та порядку виконання судового рішення по справі №815/6217/17 у судовому засіданні на 10 грудня 2018 року о 12 год. 00 хв.
У судовому засідання 10.12.2018 року представник заявника підтримав клопотання Головного управління ДСНС України в Одеській області про зміну способу та порядку виконання судового рішення (ухвали про закриття провадження у справі) по справі №815/6217/17, та просив суд його задовольнити.
Представники відповідача та третьої особи у судовому засіданні 10.12.2018 року заперечували проти задоволення клопотання про зміну способу та порядку виконання судового рішення по справі №815/6217/17.
Дослідивши подані до суду документи та матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується клопотання Головного управління ДСНС України в Одеській області про зміну способу та порядку виконання судового рішення по справі №815/6217/17, судом встановлено наступне.
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходилась адміністративна справа №815/6217/17 за позовною заявою Головного управління ДСНС України в Одеській області до ОСОБА_4 дошкільного навчального закладу ясла-садку «Золотий ключик» ОСОБА_4 сільської ради Болградського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову на стороні відповідача ОСОБА_4 сільської ради Болградського району Одеської області, в якій позивач просив суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до ОСОБА_4 дошкільного навчального закладу ясла-садку «Золотий ключик» ОСОБА_4 сільської ради Болградського району Одеської області у вигляді повного зупинення роботи ОСОБА_4 дошкільного навчального закладу ясла-садку «Золотий ключик» ОСОБА_4 сільської ради Болградського району Одеської області, ЄДРПОУ 39054755, який розташований за адресою: 68722, Одеська область, Болградський район, с. Виноградне, вул. Центральна, 105, шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, території, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в акті перевірки №82 від 22.11.2017 року.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 12.03.2018 року у справі №815/6217/17 судом затверджено умови примирення сторін у цій справі за позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до ОСОБА_4 дошкільного навчального закладу ясла-садку «Золотий ключик» ОСОБА_4 сільської ради Болградського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову на стороні відповідача ОСОБА_4 сільської ради Болградського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), викладені у заяві (угоді) про примирення сторін від 12.03.2018 року та закрито провадження у справі №815/6217/17.
Відповідно до частини 3 статті 33 Закону України "Про виконавче провадження" за наявності обставин, що ускладнюють виконання судового рішення або роблять його неможливим, сторони, а також виконавець за заявою сторін або державний виконавець з власної ініціативи у випадку, передбаченому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", мають право звернутися до суду, який розглядав справу як суд першої інстанції, із заявою про встановлення або зміну способу і порядку виконання рішення.
Порядок відстрочення і розстрочення виконання, зміна чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення визначено статтею 378 КАС України.
Суд зазначає, що відповідно до ч.ч. 1-3 ст. 378 КАС України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.
Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням стягувача та боржника. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Суд зазначає, що відповідно до п.12 ч.1 ст.4 КАС України судове рішення - рішення, постанова, ухвала суду будь-якої інстанції;
Згідно з п.13 ч.1 ст.4 КАС України рішення суду - рішення суду першої інстанції, в якому вирішуються позовні вимоги;
Відповідно до п.15 ч.1 ст.4 КАС України ухвала - письмове або усне рішення суду будь-якої інстанції в адміністративній справі, яким вирішуються питання, пов'язані з процедурою розгляду адміністративної справи, та інші процесуальні питання.
Таким чином, положеннями ст.378 КАС України врегульовано питання, зокрема, щодо зміни чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення, яким відповідно до п.12 ч.1 ст.4 КАС України є, в тому числі, й ухвала суду, якою вирішуються питання, пов'язані з процедурою розгляду адміністративної справи, та інші процесуальні питання.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Отже, під зміною способу і порядку виконання рішення слід розуміти прийняття судом нових заходів для реалізації рішення у разі неможливості його виконання у встановленими раніше порядку і способом. Змінюючи спосіб і порядок виконання судового рішення, суд не може змінювати останнє по суті.
Відповідно до п.5 ч.4 ст.46 КАС України громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, громадські об'єднання, юридичні особи, які не є суб'єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб'єкта владних повноважень в інших випадках, коли право звернення до суду надано суб'єкту владних повноважень законом.
Відповідно до п.1 Указу Президента України №20/2013 від 16 січня 2013 року «Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» , Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.
Відповідно п.п.57 п.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого указом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 «Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» , ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Згідно з п.6. Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого указом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 «Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Положенням про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України № 507 від 21.09.2017 року ГУ ДСНС України в Одеській області визначено, що відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Згідно з пп.35 п.4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України № 507 від 21.09.2017 року, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території, зокрема, в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожеженебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Таким чином, чинним законодавством не передбачено право Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звертатись до суду з позовними вимогами саме про зобов'язання ОСОБА_4 дошкільного навчального закладу ясла-садок "Золотий ключик" ОСОБА_4 сільської ради Болградського району Одеської області повністю зупинити роботу шляхом відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, установок) та зупинення навчального процесу до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в акті перевірки № 82 від 22.11.2017.
Водночас, суд зазначає, що розгляд даної адміністративної справи закінчився не прийняттям рішення суду по суті заявлених позовних вимог, а прийняттям ухвали про закриття провадження у справі №815/6217/17 на підставі п. 3 ч. 1 ст. 238 КАС України, зважаючи на те, що сторони досягли примирення на певних умовах, обумовлених у заяві про примирення.
Тобто, під час постановлення ухвали про закриття провадження у справі, суд не вирішував питання, які вирішує суд під час прийняття рішення по суті позовних вимог згідно ст.243 КАС України, а саме:
1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;
2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження;
3) яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин;
4) чи слід позов задовольнити або в позові відмовити.
В контексті наведеного, суд зазначає, що встановлення способу і порядку виконання судового рішення не повинно змінювати суті самого рішення та не передбачає встановлення нових обставин у справі, однак, в даному випадку заявник ставить питання про зобов'язання відповідача вчинити певні дії, що спричиняє необхідність перевірки тих обставин, які мають досліджуватися в ході судового розгляду справи при вирішенні її по суті.
Отже, аналізуючи норми статті 378 КАС України у системному зв'язку із нормами, які гарантують право на судовий захист і передбачають форми й способи його реалізації, можна дійти висновку, що в контексті спірних правовідносин обставини, якими обґрунтовується необхідність зміни способу і порядку виконання судового рішення, не можуть бути підставами для такої зміни, оскільки спосіб виконання рішення, про який просить заявник, є фактичним вирішенням справи по суті, що суперечить вимогам КАС України.
За наведених обставин, суд вважає, що зміна способу виконання рішення суду у спосіб заявлений Головним управлінням ДСНС України в Одеській області, спричинить зміну рішення суду в даній справі по суті та суперечить вимогам КАС України.
В той же час, суд зазначає, що провадження у справі №815/6217/17 закрито на підставі п. 3 ч. 1 ст. 238 КАС України, зважаючи на те, що сторони досягли примирення.
Відповідно до ч.1 ст.191 КАС України ухвала про затвердження умов примирення виконується сторонами в порядку і строки, які нею визначені.
Згідно з ч.2 ст.191 КАС України ухвала про затвердження умов примирення є виконавчим документом та має відповідати вимогам до виконавчого документа, встановленим законом.
Частиною 3 статті 191 КАС України визначено, що у разі невиконання ухвали суду про затвердження умов примирення вона може бути подана для її примусового виконання в порядку, визначеному законодавством для виконання судових рішень.
В ухвалі суду від 12.03.2018 року судом зазначені вказані положення законодавства.
Тобто, Кодексом адміністративного судочинства України чітко визначено, що ухвала про затвердження умов примирення є виконавчим документом та має відповідати вимогам до виконавчого документа, встановленим законом.
Вказана ухвала суду жодним із учасників справи не була оскаржена, в тому числі з підстав її невідповідності вимогам виконавчого документу.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що відсутні підстави для задоволення клопотання Головного управління ДСНС України в Одеській області про зміну способу та порядку виконання судового рішення (ухвали про закриття провадження) по справі №815/6217/17.
Керуючись ст. ст. 120, 229, 241-243, 248, 256, 294, 295, 378 КАС України, суддя -
УХВАЛИВ:
У задоволенні клопотання Головного управління ДСНС України в Одеській області про зміну способу та порядку виконання судового рішення (ухвали про закриття провадження) по справі №815/6217/17 - відмовити.
Ухвала набирає законної сили у строки, визначені ст.256 КАС України.
Ухвала може бути оскаржена до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги до Одеського окружного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п'ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст ухвали складено та підписано суддею 14.12.2018 року.
Суддя О.М.Соколенко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2018 |
Оприлюднено | 16.12.2018 |
Номер документу | 78559588 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Соколенко О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні