Рішення
від 04.12.2018 по справі 820/1767/18
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 грудня 2018 р. Справа № 820/1767/18

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Супруна Ю.О.,

при секретарі судового засідання - Вязмітіновій Т.В.,

за участю:

представника позивача - Кобилецького О.І.,

представника відповідача - Діденко Л.А.,

розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України (вул. Ежена Потьє, буд. 16, м. Київ, 03680) до Приватного акціонерного товариства "ХАРКІВСЬКЕ КАР'ЄРОУПРАВЛІННЯ" (вул. Нагірна, буд. 60, смт. Безлюдівка, Харківський район, Харківська область, 62489) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Державна служба геології та надр України звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Приватного акціонерного товариства "ХАРКІВСЬКЕ КАР'ЄРОУПРАВЛІННЯ" (надалі за текстом - ПрАТ Харківське кар'єроуправління , відповідач), в якому просить суд:

- припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу користування надрами № 4214 від 22.02.2007 року виданого ПрАТ "Харківське кар'єроуправління" (вул. Нагірна, буд. 60, смт. Безлюдівка, Харківський район, Харківська область, 62489, код ЄДРПОУ 01267751).

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, відповідач не усунув в повному обсязі порушення, що зазначені в акті перевірки № 06-02/20/2017-07/у (19) від 07.09.2017 року та приписі Центрального міжрайонного відділу ДДГК Держгеонадр № 437-14/06 від 08.09.2017 року, що є підставою для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу користування надрами № 4214 від 22.02.2007 року виданого відповідачу.

Ухвалою судді Харківського окружного адміністративного суду від 14.03.2018 року (суддя Кухар М.Д.) відкрито провадження по справі № 820/1767/18 за позовом Державної служби геології та надр України до Приватного акціонерного товариства "ХАРКІВСЬКЕ КАР'ЄРОУПРАВЛІННЯ" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, у порядку загального позовного провадження.

Ухвалою судді Харківського окружного адміністративного суду від 15.08.2018 року по справі № 820/1767/18 задоволено заяву судді Кухар М.Д., про самовідвід.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.08.2018 року, вказана справа розподілена до провадження судді Супрун Ю.О..

Ухвалою судді Харківського окружного адміністративного суду від 17.08.2018 року адміністративний позов Державної служби геології та надр України до Приватного акціонерного товариства "ХАРКІВСЬКЕ КАР'ЄРОУПРАВЛІННЯ" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - прийнято до розгляду.

Ухвалою судді Харківського окружного адміністративного суду від 12.10.2018 року зокрема продовжено з 16.10.2018 року, строк підготовчого провадження у даній справі на тридцять днів.

До канцелярії Харківського окружного адміністративного суду 04.04.2018 року від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, згідно з яким відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував в повному обсязі з підстав їх необґрунтованості.(а.с.57-61).

До канцелярії Харківського окружного адміністративного суду 18.04.2018 року від представника відповідача надійшла письмова заява з доданими до неї документами. (а.с.76-83). Крім того, 04.10.2018 року до канцелярії суду представником відповідача було надано клопотання з додатковими доказами. (а.с.196-213).

В судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги, посилаючись на зміст обґрунтувань викладених у позові.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував в повному обсязі, посилавшись на правову позицію викладену у відзиві на позов та в письмових пояснень.

Заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, дослідивши матеріали справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд виходить з таких підстав та мотивів.

В період з 4 вересня 2017 року по 7 вересня 2017 року Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України на підставі наказу від 28 серпня 2017 року № 387 та направлення на перевірку від 31 серпня 2017 року № 431-14/06, проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) з питань, зазначених в ухвалі слідчого судді Харківського районного суду Харківської області від 08 серпня 2017 року у справі № 635/4332/17.

За результатами проведеної перевірки Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України складено акт від 07 вересня 2017 року за № 06-02/20/2017-07/у (19), яким встановлено наступні порушення:

1. пункту 17 Постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615, у зв'язку із виявленням під час користуванням надрами даних про нові властивості, якість та кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів, а саме: переоцінкою запасів піску Безлюдівського родовища (Нагор'ївська та Південно-Східна ділянки) відповідно до Протоколу ДКЗ України від 25.02.2016 року № 3534 не внесені зміни до спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22 лютого 2007 року та не внесені зміни до пункту 2 особливих умов спеціального дозволу ( Виконання умов пункту 3.3 ДКЗ України від 09.11.2010 року № 2092 ) на підставі пункту 3.7 Протоколу ДКЗ від 25.02.2016 року № 3534, відповідно до якого протоколи ДКЗ України від 25.02.2006 року № 1212 та від 09.11.2010 року № 2092, втратили чинність у зв'язку з повною кількісною та якісною переоцінкою запасів пісків Безлюдівського родовища;

2. статті 24, 51 Кодексу України про надра, статті 24 Гірничого закону України: (мовою оригіналу) робочий проект Разработка карьера Безлюдовского месторождения строительных песков Нагорьевского участка , (ЧП Ингеоэкострой , г.Харьков 2012 р.), не погоджений у встановленому порядку, а саме: відсутнє погодження з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр;

3. статті 24, 51 Кодексу України про надра, статті 24 Гірничого закону України: (мовою оригіналу) робочий проект Разработка карьера Безлюдовского месторождения строительных песков Нагорьевского участка , (ЧП Ингеоэкострой , г. Харьков 2012 р.), не відповідає фактичним показникам гірничо-геологічних умов, у звязку з повною кількісною та якісною переоцінкою запасів пісків Безлюдівського родовища (Нагор'ївська та Південно-Східна ділянки) відповідно до Протоколу ДКЗ України від 25.02.2016 року № 3534;

4. статті 17, 21 Кодексу України про надра, пункти 12, 18 Постанови Кабінету Міністрів від 27.01.1995 року № 59: (мовою оригіналу) не переоформлений акт про надання гірничого відводу від 05.05.2008 року № 1 у зв'язку із збільшенням меж об'єкта надрокористування, визначених спеціальним дозволом на користування надрами № 4214 від 22 лютого 2007 року (площа гірничого відводу - 72 га, площа ділянки відповідно до координат, визначених спеціальним дозволом на користування надрами - 80,7 га);

5. статті 17, 21 Кодексу України про надра, пункти 12, 18 Постанови Кабінету Міністрів від 27.01.1995 року № 59: (мовою оригіналу) не переоформлений акт про надання гірничого відводу від 05.05.2008 року № 1 у зв'язку із зміною назви юридичної особи та аз зміною меж та контурів запасів, відповідно до Протоколу ДКЗ України від 25.02.2016 року № 3534;

6. статті 24, 51 Кодексу України про надра: план розвитку гірничих робіт за 2016 рік не дотримувався в частині об'єму видобутку будівельних пісків, а саме: планом розвитку гірничих робіт по Нагір'ївському кар'єру Безлюдівського родовища будівельних пісків на 2016 рік заплановано видобути 400 тис.куб.м корисної копалини, а фактично за 2016 рік, відповідно до маркшейдерської документації та форми 5-гр видобуто 493,9 тис.куб.м піску;

7. статті 46, 53 Кодексу України про надра, пункту 9 Постанови Кабінету Міністрів України № 58, Постанови Кабінету Міністрів України № 1099, НПАОН 00.0-5.03-74: акт від 22.12.2016 року на списання запасів корисних копалин місцевого значення з обліку гірничовидобувного підприємства Приватного акціонерного товариства Харківське кар'єроуправління (в об'ємі по категоріях В-С1 складає 2274,8 тис.куб.м) не погоджено з Зарківською обласною радою. Також, акт від 22.12.2016 року на списання запасів корисних копалин місцевого значення з обліку гірничовидобувного підприємства представлено без підтверджуючих на те матеріалів, а саме: пояснювальна записка з обґрунтуванням списання запасів корисних копалин, необхідними техніко-економічними розрахунками та відповідними геолого-маркшейдерськими документами щодо вимірів, опробування та перерахування запасів; висновок організації, яка здійснювала розвідку родовища, а також відповідних наукових організацій щодо обґрунтованості та доцільності списання запасів корисних копалин; відповідні графічні матеріали із зазначенням розташування в надрах ділянок родовища корисних копалин, запаси яких списуються.

8. пункту 17 Постанови Кабінету Міністрів України № 615, Постанови Кабінету Міністрів України № 827: (мовою оригіналу) не представлено договір про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами. Не проведено у відповідність згідно з вимогами чинного законодавства пункту 8 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами №4214 від 22.02.2007 року у зв'язку з виключенням абзацу третього пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 щодо обов'язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами;

9. статті 45 Кодексу України про надра, Постанови Кабінету Міністрів України № 294: не виконуються рекомендації пункту 3.9 Протоколу ДКЗ України від 25.02.2016 року № 3534, а саме під час розробки родовища не проводиться моніторинг стану навколишнього природного середовища;

10. статті 24 Кодексу України про надра: (мовою оригіналу) не представлено умови Держгірпромнагляду та дотримання їх (лист від 13.12.2010 р. № 1/03-7.12/9278).

Як встановлено судом, 15 вересня 2017 року Приватне акціонерне товариство Харківське кар'єроуправління подало заперечення на акт перевірки № 06-02/20/2017-07/у (19) від 7 вересня 2017 року.

В подальшому, приписом від 8 вересня 2017 року № 437 зобов'язано Приватне акціонерне товариство Харківське кар'єроуправління у строк до 29 вересня 2017 року усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

29 вересня 2017 року Центральним міжрегіональним відділом направлено на адресу Держгеонадр України подання № 479-14/06 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 року, та зазначено, що станом на 29.09.2017 року ПрАТ Харківське кар'єроуправління не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування щодо виконання припису № 437-14/06 від 08.09.2017 року.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному аналізі в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд виходить з таких мотивів та норм права.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 затверджено Положення про державну службу геології та надр України.

Згідно пункту 1 Положення, Державна служба геології та надр України (Дердгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Основним завданням Держгеонадр є реалізація державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр (підпункт 1 пункту 3 Положення).

Пунктом 4 Положення встановлено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль ) та раціональним і ефективним їх використанням (підпункт 12); проводить планові та позапланові перевірки надрокористувачів, за результатами яких (у разі виявлення порушень вимог законодавства) складає акти, видає обов'язкові для виконання вказівки (приписи) про усунення виявлених недоліків і порушень вимог законодавства (підпункт 14).

Враховуючи втрату чинності Постанови Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 р., №1294 Про затвердження Порядку здійснення державного геологічного контролю з 15.04.2017 р., суд при встановлені обставин у даній справі виходить із загальних положень здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки і відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Відповідно до частини першої статті 7 Закону України від 05.04.2007 року № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (із змінами та доповненнями, (надалі за текстом - Закон № 877-V) для здійснення планового або позапланового заходу, орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) та проведення заходу державного нагляду (контролю), який підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу), або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я по батькові і засвідчується печаткою (частина друга статті 7 Закону № 877-V).

Частиною шостою статті 7 Закону № 877-V встановлено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

На підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та в строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (частина сьома статті 7 Закону № 877-V ).

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Відповідно до підпунктів 1, 4 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України 30 травня 2011 року № 615, дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр (пункт 1); невиконання у встановлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища (пункт 4).

Відносно виявлених порушень вимог законодавства про надра під час перевірки Приватного акціонерного товариства Харківське кар'єроуправління , суд зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 24 лютого 2017 року ПрАТ Харківське кар'єроуправління звернулося до Державної служби геології та надр України із пакетом документів для внесення змін до Програми робіт, додаток 2 до Спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 року, з метою промислового видобування піску Безлюдівського родовища у Харківському районі Харківської області, у зв'язку із виконанням усіх пунктів, вказаних у Програмі робіт та із проведенням робіт по Геолого-економічній оцінці (переоцінці) балансових запасів пісків Нагор'ївської та Південно-Східної ділянок Безлюдівського родовища , що експлуатується, які виконані у 2015-2016 роках із затвердженням балансових запасів природного піску у ДКЗ України (Протокол № 3534 від 25.02.2016 р.).

Листом від 22 березня 2017 року № 6485/13/12-17 Державна служба геології та надр України матеріали повернула підприємству для вирішення питання подальшого розгляду з тих підстав, що наданий підприємством проект угоди про умови користування надрами є неактуальним, а саме: номер та дата довіреності уповноваженого підписанта від імені Держгеонадр є недійсним. Тобто, відповідачу відмовлено у внесені змін до Програми робіт, додатку № 2 до Спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 року не з вини товариства, а з підстав відсутності уповноваженого підписанта позивача.

06 квітня 2017 року ПрАТ Харківське кар'єроуправління повторно звернулося до Державної служби геології та надр України із пакетом документів, із внесеними виправленнями, для внесення змін до Програми робіт, додаток № 2 до Спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.20107 року, з метою промислового видобування піску Безлюдівського родовища у Харківському районі Харківської області.

В заяві від 06.04.2017 року № 0604/17-2 зазначено, що в 2016 році ВК Геолог виконав Геолого-економічну оцінку (переоцінку) запасів будівельного піску Безлюдівського родовища , в межах площі Спеціального дозволу - 80,7 га. Площа родовища не відповідає площі (80,7 га), яка вказана в спецдозволі № 4214 від 22.02.2007 року в зв'язку з тим, що у 1987 році запаси, підраховані і затверджені без врахування бортів розносу кар'єру, тобто запаси піску підраховані і затверджені по денній поверхні родовища. На даний час заявлена площа складає 82,9 га з врахуванням розносу бортів кар'єру і апробованих залишкових запасів обводнених пісків у технічній водоймі, тобто необхідно внести зміни з 80,7 на 82,9 га..

Листом від 18 травня 2017 року за № 11282/13/12-17 Державна служба геології та надр України повідомила ПрАТ Харківське кар'єроуправління про те, що в на даному підприємстві є необхідність внесення змін до програми робіт, відсутня інформація стосовно причин коригування обсягів видобутку пісків Безлюдівського родовища ділянок Нагорївська та Південно-Східна. У листі зазначено, що питання стосовно коригування термінів виконання робіт, визначених програмою робіт угоди про умови користування надрами, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, буде розглянуто у разі надходження від підприємства заяви та належним чином оформленої угоди про умови користування надрами з додатками (характеристика ділянки надр, відкоригована програма робіт) у двох примірниках за формою, яка затверджена Наказом Держгеонадра від 18.12.2015 року № 430 і розміщена на офіційному веб-сайті, з відповідним письмовим обґрунтуванням.

Із заявою від 18 липня 2017 року № 1807/17-1 ПрАТ Харківське кар'єроуправління втретє звернулося до Державної служби геології та надр України з метою внесення змін до Програми робіт, додаток № 2 до Спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 року, з метою промислового видобування піску для будівельних робіт Безлюдівського родовища у Харківському районі Харківської області, у зв'язку із виконанням усіх видів робіт, передбачених Програмою робіт, із перерахунком (переоцінкою) залишків запасів піску в межах родовища та зі зміною (зменшенням) річної потужності кар'єру (з 400 тис.куб.м на 330 тис.куб.м).

Також, в заяві відповідач просив внести зміни до Програми робіт щодо виключення пункту 2 - обов'язковий моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 42 від 28.01.2015 року.

Листом від 27 вересня 2017 року за № 21668/13/12-17 Державна служба геології та надр України, тобто вже після проведення перевірки, повідомила ПрАТ Харківське кар'єроуправління про те, що наданий підприємством проект угоди про умови користування надрами не кореспондується з примірною угодою про умови користування надрами, яка розміщена на офіційному веб-сайті Держгеонадр України.

Згідно з підпунктом 4 пункту 17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, внесення змін до дозволу здійснюється на підставі заяви та поданих надрокористувачем (або правонаступником - у випадку, передбаченому підпунктом 8 цього пункту) документів у разі виявлення під час користування надрами даних про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів відповідно до Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року № 865 (при цьому у разі, коли було виявлено і затверджено запаси корисної копалини загальнодержавного значення, внесення змін до дозволу здійснюється після отримання погодження Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, Київської та Севастопольської міської ради).

Таким чином, порушення пункту 17 Постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615, відповідачем усувались як до проведення перевірки та були позивачем тричі не прийняті за відсутності належних правових підстав, так і після проведеної перевірки відповідач звертався з заявою і відповідним пакетом документів до позивача для розгляду питання по суті, а саме, листом від 21 грудня 2017 року за № 31142/03/12-17 Державна служба геології та надр України повернула заяву ПрАТ Харківське кар'єроуправління з доданими до неї документами та повідомила, що у внесенні зміни до спеціального дозволу на користування надрами від 22.02.2007 року № 4214 з метою видобування пісків Безлюдівського родовища, яке розташоване у Харківському районі Харківської області, відмовлено на підставі пункту 15 Порядку (невиконання умов користування надрами, передбачених дозволом або відповідною угодою).

Відповідно до статті 17 Кодексу України про надра, гірничим відводом є частина надр, надана користувачам для промислової розробки родовищ корисних копалин та цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин. Користування надрами за межами гірничого відводу забороняється.

Гірничі відводи для розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, будівництва і експлуатації підземних споруд та інших цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, надаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

При наданні гірничих відводів вирішується питання щодо правильності поділу родовищ корисних копалин на окремі гірничі відводи з метою запобігання залишенню поза гірничими відводами менш цінних ділянок родовищ та не придатних для самостійної розробки, дотримання вимог безпеки під час проведення гірничих і підривних робіт при розробці родовищ корисних копалин та при використанні надр для інших цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, відвернення небезпеки для людей, майна та навколишнього природного середовища.

Порядок надання гірничих відводів встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 12 Положення про порядок надання гірничих відводів встановлено, що межі гірничого відводу визначаються:

для розробки родовищ корисних копалин - контурами їхніх запасів, оцінених ДКЗ, у тому числі запасів категорії С2, з урахуванням зон зсування гірських порід або розносу бортів кар'єру;

для будівництва і експлуатації підземної споруди - її технічними межами з урахуванням зон зсування і обвалення гірських порід, а також, охоронних і бар'єрних ціликів, які забезпечують нормальне функціонування цієї споруди;

для поховання шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод - тією частиною надр, де може бути забезпечена їх локалізація в суворо визначених межах;

для підземного зберігання газу - контурами поширення максимального об'єму газу, який закачується у порові плати, відповідно до проектного документа на будівництво підземного сховища газу;

для розробки родовищ нафти і газу із застосуванням законтурного заводнення або для впровадження нових методів розробки з метою збільшення нафтогазоконденсатовіддачі - за периметром розташування законтурних нагнітальних свердловин.

Під час перевірки позивачем встановлено, що не переоформлений акт про надання гірничого відводу від 05.05.2008 року № 1 у зв'язку із збільшенням меж об'єкта надрокористування, визначених спеціальним дозволом на користування надрами № 4214 від 22 лютого 2007 року (площа гірничого відводу - 72 га, площа ділянки відповідно до координат, визначених спеціальним дозволом на користування надрами - 80,7 га) та у зв'язку із зміною назви юридичної особи та із зміною меж та контурів запасів, відповідно до Протоколу ДКЗ України від 25.02.2016 року № 3534.

Відповідач під час розгляду справи зазначив, що в 2010 році були внесені зміни до спеціального дозволу № 4214 та збільшена площа та межі за рахунок приєднання Південно-Східної ділянки Безлюдівського родовища та зазначив, що підприємство не отримувало гірничий відвід на Південно-Східну ділянку в зв'язку з відсутністю виробничої необхідності.

Суд зазначає про необґрунтованість висновків перевіряючих щодо порушення відповідачем вимог законодавства про надра, зазначені в пункті 5 акту перевірки, оскільки згідно листа постійної комісії аграрної політики, земельних відносин та природокористування Харківської обласної ради від 3 квітня 2012 року № 04-25/21, ПрАТ Харківське кар'єроуправління зверталося із заявою щодо переоформлення акту про надання гірничого відводу та напису на копії топографічного плану у разі зміни користувача надр або реорганізації підприємства та його повідомлено, що зміна назви не є підставою для переоформлення акту про надання гірничого відводу та напису на копії топографічного плану.

Щодо не списання запасів корисних копалин місцевого значення з обліку гірничодобувного підприємства не погоджено з Харківською обласною радою (пункт 7 порушення акту перевірки) суд зазначає, що з метою виконання виявлених порушень відповідач листом від 14 вересня 2017 року за № 1409/17-1 проінформував ДНВП Геоінформ України про повернення зазначених в акті списання запасів корисних копалин до обліку АТ Харківське кар'єроуправління .

Суд також не приймає до уваги обставини щодо не внесення змін до пункту 8 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 року у зв'язку із виключенням абзацу третього пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (проведення моніторингу та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами, здійснюються спеціалізованими державними геологічними підприємствами, установами та організаціями), оскільки у заяві від 18.07.2017 року відповідач просив позивача внести відповідні зміни, проте, пакет документів повернуто з тих підстав, що наданий підприємством проект угоди про умови користування надрами не кореспондується з примірною угодою про умови користування надрами. З приводу надання про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами, то відповідні договори були надані суду, а тому, обставини порушення, викладені в пункті 8 акту перевірки не знайшли своє підтвердження в суді.

На підтвердження виконання відповідачем вимог пункту 9 акту перевірки та припису, відповідачем було надано копію договору від 18 вересня 2017 року № 809/18,0 про надання послуг та звіт з проведення моніторингу та наукового супроводження розробки Безлюдівського родовища піску в межах ділянок Нагор'ївська, Південно-Східна у Харківському районі Харківської області за 2017 рік, про що відповідач повідомив у запереченнях на акт перевірки.

Судом досліджено лист Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 13 грудня 2010 року № 1/03-0712/9378 (пункт 10 порушень, зазначених в акті перевірки) та встановлено, що вказаний лист не містить зобов'язального змісту щодо виконання певних умов законодавства про надра та має роз'яснювальний характер, а тому висновки акту в цій частині безпідставні.

Разом з тим, суд визначає, що невиконання припису не має обов'язковим наслідком зупинення дії спеціального дозволу.

Відповідальність суб'єкта господарювання за невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), в тому числі, встановлена Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

З огляду на встановлені судом обставини, враховуючи неодноразове звернення відповідача з метою внесення змін до Програми робіт, додаток № 2 до Спеціального дозволу на користування надрами № 4214 віл 22.02.2007 року з метою промислового видобування піску Безлюдівського родовища у Харківському районі Харківської області, у зв'язку із виконанням усіх пунктів, вказаних у Програмі робіт та проведенням робіт по Геолого-економічній оцінці (переоцінці) балансових запасів пісків Нагор'ївської та Південно-Східної ділянок Безлюдівського родовища та вчинення дій з метою усунення інших порушень, виявлених під час проведення перевірки та з урахуванням принципу пропорційності порушення і покарання, суд прийшов до висновку про відсутність необхідності припиняти право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 року, виданого ПрАТ Харківське кар'єроуправління (вулиця Нагірна, будинок 60, селище міського типу Безлюдівка, Харківський район Харківської області, 62489, код ЄДРПОУ 01267751).

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до статті 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у разі: 1)якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2)закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7)вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4,5,6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Аналіз наведеної норми права дає підстави вважати, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку.

Таким чином, об'єднуючою ознакою цих випадків є неналежне використання права, зокрема, використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення строків виконання певних робіт тощо.

Відповідно до частини третьої статті 26 зазначеного Кодексу, законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Згідно пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 , дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: 1)порушення надрокористувачем умов користування надарми, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов'язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров'ю працівників або населення; 3) невиконання в встановлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористуванння або охорони навколишнього природного середовища.

Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

У разі визнання судом незаконним зупинення дозволу, строк дії дозволу вважається таким, що автоматично продовжений на строк незаконного зупинення.

Окремо суд звертає увагу та зазначає, що постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 21.06.2018 року по справі № 826/14423/17 апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишено без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 лютого 2018 року - без змін.

Частиною 4 ст. 78 КАС України передбачено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Суд зазначає, що постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 21.06.2018 року по справі № 826/14423/17 серед іншого встановлено: "У зв'язку з не усуненням порушень, виявлених під час проведення позапланового заходу, наказом Державної служби геології та надр України від 17 жовтня 2017 року № 454 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 та надано Приватному акціонерному товариству Харківське кар'єроуправління 30 календарних днів для усунення порушень.

Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги частково суд першої інстанції прийшов до висновку про скасування наказу Державної служби геології та надр України № 454 від 17.10.2017 "Про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4214 від 22.02.2007" як такого, що прийнято без дотримання принципу "належного урядування" (направлення на перевірку оформлене не належною посадовою особою, вид покарання не відповідає порушенню), "юридичної визначеності" (неодноразові безпідставні відмови у внесенні змін до Спеціального дозволу) та "законних очікувань" (перевірку розпочато під час перебування документів позивача на розгляді у відповідача, деякі висновки акту перевірки не відповідають дійсним обставинам справи).

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції та вважає його обґрунтованим з огляду на наступне."

Таким чином, суд приходить до висновку, що судовим рішенням надано оцінку Наказу Державної служби геології надр України від 28.08.2017 року за № 387 щодо проведення позапланової перевірки, який є складовою в умові для анулювання спеціального дозволу.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зважаючи на встановлені у справі обставини та, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 13, 14, 139, 241, 243, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Державної служби геології та надр України до Приватного акціонерного товариства "ХАРКІВСЬКЕ КАР'ЄРОУПРАВЛІННЯ" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - відмовити в повному обсязі.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 14 грудня 2018 року.

Суддя Ю.О. Супрун

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2018
Оприлюднено16.12.2018
Номер документу78560491
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/1767/18

Постанова від 12.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 06.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 02.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 15.05.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Постанова від 15.05.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 10.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 10.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 18.03.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Рішення від 04.12.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Рішення від 04.12.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні