Рішення
від 29.11.2018 по справі 914/1174/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29.11.2018 Справа №914/1174/18

За Первісним позовом : Заступника військового прокурора Західного регіону України (79007, м.Львів, вул. Клепарівська, 20), в інтересах держави,

про: зобов'язання звільнити і передати (Позивачу-2) нежитлову будівлю та прилеглу земельну ділянку, -

Позивач-1: Міністерство оборони України (03168, м. Київ, Повітрофлотський проспект, 6; ідент.код 00034022);

Позивач-2: Яворівська квартирно-експлуатаційна частина району (81000, м. Яворів, вул. Львівська, 19; ідент.код 07930854);

Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма "ІРБІС" (79035, м. Львів, вул. Липова Алея, 5; ідент.код 34948764), -

та за Зустрічним позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма "ІРБІС" (79035, м. Львів, вул. Липова Алея, 5; ідент.код 34948764)

до Відповідача (за Зустрічним позовом): Яворівської квартирно-експлуатаційної частини району (81000, м. Яворів, вул. Львівська, 19; ідент.код 07930854), -

Третя особа-1 (на стороні Відповідача за Зустрічним позовом), що не заявляє самостійних вимог стосовно предмету спору: Міністерство оборони України (03168, м. Київ, Повітрофлотський проспект, 6; ідент.код 00034022),

Третя особа-2 (на стороні Відповідача за Зустрічним позовом), що не заявляє самостійних вимог стосовно предмету спору: Головне квартирно-експлуатаційне управління Збройних сил України (03049, м.Київ, вул.Курська, 13а; ідент.код 22991333), -

про: визнання Договору оренди укладеним на новий строк.

Суддя: Стороженко О.Ф.

Секретар: Мазуркевич М.Р.

Представники:

Прокуратури: Гальчинський С.О. - Посвідчення №036378 від 27.11.2015;

Міністерства оборони України: Гудима В.О. - Довіреність №220/461/д від 20.12.2017;

Яворівської КЕЧ району: не з'явився;

ТзОВ "ПОФ "ІРБІС": Панкевич Т.І. - Довіреність №45 від 29.12.2018;

Головного квартирно-експлуатаційного управління Збройних сил України: Свідерський Р.О. - Довіреність №303/юс/96 від 19.02.2018; Кочкуров Ю.Є. - Довіреність №303/юс/495 від 12.11.2018.

Процесуальні дії вчинено судом у приміщенні Господарського суду Львівської області: зал судового засідання №11.

Заступником військового прокурора Західного регіону України подано Позовну заяву (Позивачі: Міністерство оборони України та Яворівська квартирно-експлуатаційна частина району) з вимогою: зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма "ІРБІС" (Відповідач) "звільнити та передати нежитлову будівлю №5, площею 1177,3м 2 , Військового містечка №35, що розташована за адресою: с. Верещиця Яворівського району, Львівської області, та прилеглу до будівлі земельну ділянку Військового містечка №35, площею 29,3га".

Судом, Ухвалою від 08.08.2018, прийнято до розгляду Зустрічну позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма "ІРБІС" до Яворівської квартирно-експлуатаційної частини району з вимогою визнати укладеним на новий строк (10 років) Договір оренди нерухомого військового майна (розташованого у Старицькому гарнізоні (Львівська область, Яворівський район, с.Верещиця (Майдан), ЯНЦ (Яворівський навчальний центр)), - відповідно до проекту Додаткового договору до Договору №7 від 31.05.2012.

Ухвалою від 03.10.2018 суд залучив до участі у справі (за Зустрічним позовом) двох Третіх осіб: Міністерство оборони України та Головне квартирно-експлуатаційне управління Збройних сил України.

Учасники процесу подали низку заяв по суті справи, а саме:

1)Прокурором, крім Позовної заяви, подано:

-Відповідь на відзив на первісний позов;

-Відзив на зустрічний позов.

2)Яворівською КЕЧ району подано:

-Відповідь на відзив на первісний позов.

3)Міністерством оборони України подано:

-Відповідь на відзив на первісний позов;

-Відзив на зустрічний позов.

4)Головним квартирно-експлуатаційним управлінням Збройних Сил України подано:

-Відзив на зустрічний позов.

5)Товариством з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма "ІРБІС" подано:

-Відзив на первісний позов;

-Заперечення на Відповідь Прокурора на відзив на первісний позов;

-Заперечення на Відповідь Яворівської КЕЧ на відзив на первісний позов;

-Зустрічний позов;

-Відповідь на Відзив Прокурора на зустрічний позов;

-Відповідь на Відзив Яворівської КЕЧ на зустрічний позов;

-Відповідь на відзив Міністерства оборони України на зустрічний позов.

Судом, Ухвалою від 14.11.2018, залишено без розгляду:

-Відзив Яворівської КЕЧ на Зустрічну позовну заяву;

-Заперечення Яворівської КЕЧ на Відповідь на відзив на зустрічну позовну заяву;

-Клопотання Товариства Ірбіс про залишення без руху Первісної позовної заяви.

Прокурором зазначено такі підстави Первісного позову та заперечень щодо Зустрічного позову:

-31.05.2012 Яворівською КЕЧ району (Орендодавець) та Товариством Ірбіс (Орендар) було укладено Договір №7 щодо оренди військового майна - нежитлової будівлі №5 Військового містечка №35 (Яворівський район, село Верещиця);

-згідно з умовами п.10.1, строк дії Договору тривав до 25.05.2015 (включно);

-25.05.2015 Сторонами укладено Додатковий договір №1 (до Договору оренди), яким внесено окремі зміни до Договору №7 та погоджено продовження строку його дії до 20.05.2018 (включно);

-строк дії Договору - закінчився, тому, згідно з умовами п.10.7, в Орендаря виник обов'язок з повернення об'єкту оренди у 3-денний строк;

-відповідно до умов п.10.10 Договору, об'єкт оренди вважається повернутим з моменту підписання Сторонами Акту приймання-передавання, проект якого готує Орендар;

-23.01.2018 у Яворівську КЕЧ надійшов Лист Товариства Ірбіс від 23.10.2017 щодо продовження строку дії Договору на 10 або більше років; аналогічне звернення надійшло також 06.02.2018;

-відповідно до Інструкції про організацію передачі в оренду та укладення договорів оренди нерухомого військового майна (затвердженої Наказом Міністра оборони України №46 від 02.02.2010), Яворівською КЕЧ 06.03.2018 надіслано Лист до Західного територіального КЕЧ щодо погодження питання про продовження строку дії Договору, яке, у свою чергу, надіслало 16.03.2018 відповідне звернення до Головного квартирно-експлуатаційного управління ЗС України;

-Головне квартирно-експлуатаційне управління ЗС України 27.04.2018 звернулось до заступника Міністра оборони України щодо припинення дії Договору у зв'язку із закінченням строку його дії;

-заступник Міністра оборони України 03.05.2018 розпорядився діяти Головному КЕУ ЗС України відповідно до вимог чинного законодавства;

-16.05.2018 у Яворівську КЕЧ надійшов Лист Головного КЕУ від 14.05.2018 про припинення дії Договору оренди у зв'язку із закінченням строку, на який його укладено;

-16.05.2018 Яворівською КЕЧ надіслано Товариству Ірбіс Лист щодо припинення дії Договору та повернення об'єкту оренди;

-23.05.2018 Товариство Ірбіс надіслало Яворівській КЕЧ Лист із запереченнями щодо припинення дії Договору;

-Яворівською КЕЧ надіслано Товариству Ірбіс Лист від 08.06.2018 про припинення Договору оренди;

-правові підстави для продовження орендних відносин - відсутні, так як, згідно із Законом Про оренду державного та комунального майна (ч.3 ст.1), відносини щодо оренди нерухомого військового майна регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, передбачених Законом Про господарську діяльність у Збройних Силах України ;

-нормою ст.7 Закону Про господарську діяльність у Збройних Силах України встановлено, що порядок надання дозволу військовим частинам на передачу нерухомого майна в оренду встановлюється Кабінетом Міністрів України;

-відповідно до п.4 Порядку надання дозволу військовим частинам Збройних Сил на передачу закріпленого нерухомого майна в оренду (затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №778 від 11.05.2000), дозвіл на передачу військового майна в оренду надається Міністерством оборони або уповноваженими ним органами військового управління, за погодженням з Фондом державного майна (його регіональними відділеннями);

-Наказом Міністерства оборони України №46 від 02.02.2010 затверджено Інструкцію про організацію передачі в оренду та укладення договорів оренди нерухомого військового майна, згідно з вимогами якої діяла як Яворівська КЕЧ району (Орендодавець), так і Головне КЕУ Збройних Сил України;

-оскільки спірне військове майно не передаватиметься в оренду, відсутні підстави для застосування законодавчих норм щодо переважного права Орендаря.

Яворівською квартирно-експлуатаційною частиною району зазначено:

-Яворівською КЕЧ не надавалась остаточна згода на укладення Додаткової угоди щодо продовження строку дії Договору, так як Листом №334 від 08.02.2018 лише повідомлено Товариство Ірбіс про здійснення процедури погодження такого питання;

-27.04.2018 Яворівській КЕЧ надійшла Відповідь Головного КЕУ ЗС України, у якій зазначено про відсутність згоди на продовження строку дії Договору оренди;

-16.05.2018 Товариству Ірбіс надіслано (Яворівською КЕЧ) Лист щодо припинення Договору та повернення майна (за Актом приймання-передавання);

-Товариство Ірбіс відмовилось повертати майно;

-08.06.2018 (після спливу строку дії Договору) Яворівська КЕЧ звернулась до Товариства Ірбіс з Листом про припинення дії Договору.

Міністерством оборони України зазначено:

-спірне майно перебуває на балансі та обліку у Яворівської КЕЧ району, є державною власністю, а уповноваженим органом управління є Міністерство оборони України;

-згідно із Свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, спірний об'єкт належить до державної власності, власником зазначено Яворівську КЕЧ району;

-Яворівська КЕЧ діяла відповідно до Інструкції про організацію передачі в оренду та укладення договорів оренди нерухомого військового майна, яка визначає процедуру передачі в оренду та укладення договорів оренди військового майна і встановлює обов'язковість надання дозволу на оренду Головним квартирно-експлуатаційним управлінням Збройних Сил України, як органом військового управління.

Головним квартирно-експлуатаційним управлінням Збройних Сил України зазначено:

-Орендарем допущено порушення умов Договору, про що зазначено в Акті обстеження орендованого майна від 23.02.2016;

-Управління морально-психологічного забезпечення Командування Повітряних Сил Збройних Сил України, у Листі від 18.05.2018, зазначило про потребу у зазначеному військовому майні;

-згоду на продовження дії Договору - не надано, що зумовило надіслання Яворівською КЕЧ Товариству Ірбіс відповідних Листів про припинення орендних відносин.

Товариством з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма Ірбіс зазначено:

-упродовж строку оренди Товариство належним чином виконувало зобов'язання за Договором №7 та не допускало порушень;

-Товариством здійснювались заходи, спрямовані на досягнення мети оренди, розвиток матеріальної бази для організації спортивного та любительського рибальства, створення якісної зони рекреації, проведено реконструкцію водойми, що знаходиться на території Військового містечка №35, з її поглибленням, укріпленням дамб, створенням/відновленням необхідних гідроспоруд (проект реконструкції погоджувався з Яворівською КЕЧ );

-у 2017 році Товариством було виготовлено та направлено Яворівській КЕЧ, для погодження, проектно-кошторисну документацію для проведення капітального ремонту (реконструкції) орендованої будівлі, що є необхідною умовою збереження орендного майна ;

-належне виконання договірних зобов'язань та вжиття заходів, спрямованих на забезпечення збереження майна, надавали Товариству законні сподівання на продовження строку дії Договору (укладення Договору оренди на новий строк);

-про свій намір продовжувати орендні відносини Товариство неодноразово повідомляло Яворівську КЕЧ (Листи №27 від 23.10.2017 та №7 від 05.02.2018);

-Яворівська КЕЧ також надавала цілком обґрунтовані сподівання, які є законними, Орендарю - на продовження орендних відносин (Лист Яворівської КЕЧ №334 від 08.02.2018);

-Товариством вчинялись дії на продовження орендних відносин, зокрема: страхування майна, складення проекту Додаткової угоди;

-Яворівська КЕЧ прийняла проект Додаткової угоди та надіслала його на погодження;

-погодження проекту Додаткової угоди необхідно було здійснювати відповідно до норм ст.181 ГК України та ст.9 Закону України Про оренду державного та комунального майна ;

-в Акті обстеження майна від 03.11.2016 не зазначено про порушення Товариством умов Договору;

-згідно з нормами ст.777 ЦК України, ст.285 ГК України та ст.17 Закону Про оренду державного та комунального майна , Товариство (Орендар) має переважне право на укладення договору оренди на новий строк, крім випадку, якщо орендоване майно необхідне для потреб власника;

-згідно з нормою ч.3 ст.17 Закону Про оренду державного та комунального майна , власник, у випадку наявності наміру використовувати майно для власних потреб, повинен письмово попередити про це орендаря не пізніше, ніж за 3 місяці до закінчення строку дії договору;

-Яворівська КЕЧ не повідомляла Товариство про намір використовувати майно для власних потреб;

-Товариство сплачує орендну плату у розмірі, погодженому Сторонами на підставі Звіту про оцінку майна, прорецензованого Регіональним відділенням ФДМУ по Львівській області, та який відображено у проекті Додаткової угоди.

Представники Учасників справи надали (усно) пояснення стосовно обставин спору.

У судовому засіданні 14.11.2018 судом оголошувалась перерва до 29.11.2018.

Справу, згідно нормами статей 12, 247 ГПК України, розглянуто за правилами загального позовного провадження (у межах розумного строку).

У ході дослідження обставин спору та поданих доказів, - суд встановив :

31.05.2012 Яворівською квартирно-експлуатаційною частиною району (надалі - Орендодавець, Яворівська КЕЧ району, Яворівська КЕЧ) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма "ІРБІС" (надалі - Орендар, Товариство Ірбіс ) укладено Договір №7, згідно з умовами якого (п.1.1) Яворівська КЕЧ передала Товариству Ірбіс у строкове платне користування нерухоме військове майно - нежитлові приміщення (площею 1177,3м 2 ) у будівлі №5 Військового містечка №35, які знаходяться на балансі Яворівської КЕЧ району і розташовані за адресою: Яворівський навчальний центр (ЯНЦ), с.Верещиця (Майдан), Яворівський район, Львівська область.

Факт передання Орендодавцем майна у користування Орендарю підтверджує двосторонній Акт приймання-передавання від 31.05.2012 (Додаток №2 до Договору).

Відповідно до умов п.5.15 Договору, Товариству Ірбіс надано також право користування земельними ділянками загальною площею 29,3м 2 , що розташовані під об'єктом оренди та прилеглі до нього.

Згідно з умовами п.10.1 Договору, строк його дії тривав до 25.05.2015 (включно).

25.05.2015 Сторонами укладено Додатковий договір №1 (до Договору), яким продовжено дію Договору №7 до 20.05.2018 (включно) та внесено окремі зміни до Договору, зокрема:

-уточнено ідентифікаційні дані об'єкту оренди: нежитлова будівля №5 (площею 1177,3м 2 ) Військового містечка №35, що знаходиться на балансі Яворівської КЕЧ району та розташована за адресою: вул.Майдан, 5, с.Верещиця, Яворівський район, Львівська область;

-погоджено новий розмір орендної плати;

-уточнено умови п.5.15 Договору щодо обов'язку Орендаря здійснювати компенсацію Орендодавцю витрат з податку за землю, - пропорційно площі землі, яку займає об'єкт оренди (0,11773га), а також - яка прилегла до даної будівлі (29,18227га).

До часу спливу строку дії Договору, Товариство Ірбіс , Листами №27 від 23.10.2017 та №7 від 05.02.2018, повідомило Яворівську КЕЧ району про наявність у нього наміру продовжувати орендні відносини.

При цьому, у Листах Товариства Ірбіс зазначено прохання про внесення змін до чинного (на той час) Договору оренди: продовження строку його дії на десять або більше років.

Проте, важливо, що із зазначеними Листами Товариства Ірбіс проекти додаткових угод (про внесення змін до Договору №7) - не надавались, що унеможливлює застосування норм ст.181 Господарського кодексу України та ст.9 Закону України Про оренду державного та комунального майна , якими визначено порядок погодження зацікавленими Сторонами проекту договору (у зв'язку з відсутністю такого проекту).

Доказ подання Товариством Ірбіс проекту Додаткового договору з іншими Листами - не надано.

Відповідно до Свідоцтва про право власності від 17.02.2012, спірний об'єкт нерухомості перебуває у власності Держави, від імені якої повноваження власника здійснює Яворівська КЕЧ району.

Згідно з Інвентаризаційною відомістю, спірне майно знаходиться на території Військового містечка №35, яке, згідно з даними Державного земельного кадастру, розташоване на двох земельних ділянках загальною площею 29,3м 2 :

-кадастровий номер 4625855300:09:000:0006, площа 13,4204га;

-кадастровий номер 4625855300:09:000:0005, площа 15,8796га.

Цільове призначення зазначених земель - для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України.

Відповідно до ст.10 Закону України Про Збройні Сили України , 03.07.2013 Міністерством оборони України, Наказом №448, затверджено Положення про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України, яким встановлено (п.2.1), що квартирно-експлуатаційне забезпечення військових частин здійснюється квартирно-експлуатаційними органами ЗСУ.

Яворівська КЕЧ району, згідно з даними Свідоцтва про право власності, здійснює повноваження власника спірного державного майна, яке, згідно з нормою ст.1 Закону України Про правовий режим майна у Збройних Силах України , є військовим майном (оскільки закріплене за військовою організацією Збройних Сил України).

Відповідно до норми ч.2 ст.3 Закону Про правовий режим майна у Збройних Силах України , Міністерство оборони України, як центральний орган управління Збройних Сил України, здійснює управління військовим майном, - відповідно до закону.

Згідно з нормою ч.3 ст.1 Закону України Про оренду державного та комунального майна , відносини щодо оренди військового майна регулюються нормами зазначеного Закону з урахуванням особливостей, передбачених Законом України Про господарську діяльність у Збройних Силах України .

Отже, спірні правовідносини щодо оренди військового нерухомого майна регулюються переважно нормами спеціального законодавства.

Особливості передачі в оренду нерухомого майна у Збройних Силах України визначено нормами ст.7 Закону Про господарську діяльність у Збройних Силах України , якими передбачено:

-порядок надання дозволу військовим частинам на передачу закріпленого за ними майна в оренду встановлюється Кабінетом Міністрів України;

-передача військового майна в оренду здійснюється виключно на конкурсній основі (з урахуванням необхідності підтримання на належному рівні бойової та мобілізаційної готовності); умови та порядок проведення конкурсів визначаються Фондом державного майна України, за погодженням з Міністерством оборони України;

-оцінка вартості майна, що підлягає передачі в оренду, проводиться комісіями, до складу яких входять фахівці (уповноважені особи) Міністерства оборони України (або іншого органу військового управління) та Фонду державного майна України (чи його регіонального відділення) за Методикою, що затверджується Кабінетом Міністрів України;

-Акт оцінки майна, яке передається в оренду, погоджується з Фондом державного майна України (чи його регіональним відділенням) і затверджується Міністерством оборони України.

Відповідно до норми ст.7 Закону України Про господарську діяльність у Збройних Силах України , Кабінетом Міністрів України, Постановою №778 від 11.05.2000, затверджено Порядок надання дозволу військовим частинам Збройних Сил на передачу закріпленого за ними рухомого та нерухомого майна в оренду (надалі - Порядок надання дозволу Порядок), яким, зокрема, встановлено:

-дозвіл на передачу військового майна в оренду надається за умови, що це не впливатиме на повноту, своєчасність та якість виконання постановлених перед військовими частинами завдань у мирний та воєнний час (п.3);

-дозвіл військовим частинам на передачу нерухомого військового майна в оренду надається Міністерством оборони України або уповноваженим ним органом військового управління, за погодженням з Фондом державного майна чи його регіональними відділеннями (п.4);

-передача військового майна в оренду здійснюється виключно за результатами конкурсів, які проводяться Міністерством оборони України або уповноваженими ним органами військового управління, чи безпосередньо військовими частинами (п.5);

-умови та порядок проведення конкурсів (щодо передачі в оренду військового майна) визначаються Фондом державного майна, за погодженням з Міністерством оборони України (п.5);

-оцінка вартості нерухомого військового майна здійснюється відповідно до Методики оцінки вартості об'єктів оренди, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України №629 від 10.08.1995 (п.6);

-оцінка вартості військового майна проводиться комісіями, до складу яких входять фахівці (уповноважені особи) Міністерства оборони України або уповноважених ним органів військового управління, та Фонду державного майна чи його регіональних відділень (п.6);

-Акти оцінки вартості майна, що передається в оренду, погоджуються з Фондом державного майна (чи його регіональними відділеннями) і затверджуються Міністерством оборони України (п.7);

-оцінка вартості майна передує проведенню конкурсів на право оренди військового майна (п.7);

-військові частини визначають переліки військового майна, яке, без шкоди бойовій та мобілізаційній готовності, може бути передано в оренду, і подають їх на затвердження Міністрові оборони (п.8);

-відомості про майно, яке включено до затверджених переліків, підлягають опублікуванню у засобах масової інформації; зазначена інформація є підставою для проведення конкурсів на передачу відповідного майна в оренду (п.9);

-після проведення конкурсу, військова частина (у 5-денний строк з дати затвердження його результатів) подає до Міністерства оборони (або уповноваженого ним органу військового управління): Лист-клопотання про надання дозволу на передачу майна в оренду, проект Договору оренди, Акт оцінки вартості майна, Розрахунок орендної плати (п.10);

-подані (військовими частинами) матеріали щодо оренди нерухомого майна, у місячний строк, розглядаються Міністерством оборони або уповноваженими органами військового управління, з погодженням питання (про надання дозволу на оренду майна) з Фондом державного майна чи його регіональними відділеннями (п.11);

-Фонд державного майна чи його регіональні відділення надають висновки стосовно надання дозволів на передачу майна в оренду та укладення договорів, які враховуються Міністерством оборони (або уповноваженими ним органами військового управління) при підготовці дозволів (п.п.12, 13).

На виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України №778 від 11.05.2000 Про затвердження Порядку надання дозволу військовим частинам Збройних Сил на передачу закріпленого за ними рухомого та нерухомого майна в оренду , Міністерством оборони, Наказом №46 від 02.02.2010, затверджено Інструкцію про організацію передачі в оренду та укладення договорів оренди нерухомого військового майна (надалі - Інструкція), якою визначено чітку процедуру передачі майна в оренду та укладення договорів оренди нерухомого військового майна і, зокрема, встановлено:

-орендодавцями нерухомого військового майна можуть бути, зокрема, квартирно-експлуатаційні частини районів (п.1.1);

-орендодавці здійснюють передачу нерухомого військового майна в оренду виключно на конкурсній основі (п.1.2);

-дозвіл орендодавцям на передачу майна в оренду та укладення договорів оренди нерухомого військового майна надається Головним квартирно-експлуатаційним управлінням Збройних Сил України (далі - Головне КЕУ, Головне КЕУ Збройних Сил України), як органом військового управління (п.1.2);

-підставою для початку процедури передачі в оренду нерухомого військового майна є затверджені Міністерством оборони України Переліки (Додаткові переліки) нерухомого військового майна, яке, без заподіяння шкоди обороноздатності держави, бойовій та мобілізаційній готовності військ, пропонується до передачі в оренду (п.2.1);

-Головне КЕУ забезпечує розміщення затвердженого (Міністерством оборони України) Переліку на офіційному веб-сайті Міністерства оборони України (п.2.7);

-оцінка вартості майна передує проведенню конкурсів на право оренди та здійснюється до опублікування повідомлення про майно, яке пропонується для передачі в оренду (п.3.1);

-Звіт про оцінку майна (Акт оцінки майна) є чинним упродовж 6 місяців (від дня її проведення); період між датою оцінки і датою початку строку дії договору оренди не може перевищувати 6 місяців (п.3.1);

-до опублікування повідомлення про майно, яке пропонується для передачі в оренду, складений орендодавцем Розрахунок стартової плати за перший місяць оренди погоджується з Фондом державного майна або його регіональним відділенням (п.3.3);

-функції щодо проведення конкурсів на право оренди покладаються на відповідні конкурсні комісії, які створюються наказами керівників орендодавців чи уповноважених органів військового управління (п.4.1);

-з метою організації та проведення конкурсів орендодавцем подається до публікації відповідне оголошення (п.4.4);

-після проведення конкурсів, орендодавці, відповідно до Основних вимог до договору оренди нерухомого військового майна (Додаток №2 до Інструкції), готують проект договору оренди і подають його на розгляд до Головного КЕУ (разом із: Листом-клопотанням про надання дозволу на передачу майна в оренду; Витягом з Переліку; Протоколом конкурсу; Довідкою про моніторинг ринкових розмірів орендної плати; копією Листа Головного КЕУ з висновками про можливість оренди, умовами проведення конкурсу та проектом договору; Звітом про оцінку майна та Рецензією (на Звіт) регіонального відділення Фонду державного майна (п.5.1);

-Головне КЕУ розглядає подані орендодавцями проекти договорів із усіма додатками та надсилає листи на адресу Фонду державного майна (його регіональних відділень) щодо погодження питання про надання дозволів на оренду майна (п.5.3);

-після отримання та врахування висновків Фонду державного майна (його регіональних відділень), Головне КЕУ надає дозвіл або відмову щодо передачі майна в оренду та укладення договору оренди (п.5.5);

-після отримання дозволу на передачу майна в оренду та укладення договорів, орендодавці підписують договори оренди (п.5.6).

Кабінетом Міністрів України, Постановою №629 від 10.08.1995, затверджено Методику оцінки об'єктів оренди (передбачену нормою ст.7 Закону України Про господарську діяльність у Збройних Силах України ).

Фондом державного майна України та Міністерством оборони України, спільним Наказом №1549/241 від 26.07.2000, затверджено Порядок та умови проведення конкурсів на право укладення договорів оренди військового майна (передбачений нормою ст.7 Закону Про господарську діяльність у Збройних Силах України ).

Спір між Яворівською КЕЧ (Орендодавець) та Товариством Ірбіс (Орендар) виник щодо наявності (відсутності) підстав для продовження орендних відносин, які виникли відповідно до Договору №7 від 31.05.2012.

Згідно з умовами п.10.1 Договору №7 (у редакції від 25.05.2015), строк його дії сплив 20.05.2018, о 24 год 00 хв.

Згідно з умовами п.п.10.4, 10.7, які відповідають нормі ч.2 ст.26 Закону Про оренду державного та комунального майна , дія Договору припиняється після закінчення строку, на який його укладено.

Яворівською КЕЧ, до часу закінчення строку дії Договору, надіслано Орендарю Повідомлення №1046 від 16.05.2018 про припинення Договору оренди, - у зв'язку із закінченням строку його дії.

Отже, Договір №7 припинив дію у вказаний термін, оскільки погодження (укладення) Додаткової угоди про продовження строку дії Договору - відсутнє.

Причини відмови Орендарю у продовженні орендних відносин не впливають на правильне вирішення спору у даній справі, а тому, - такі обставини не входять у предмет доказування.

Важливим є лише факт припинення орендних відносин (у зв'язку зі спливом строку дії Договору оренди майна), наявність якого підтверджують:

1)Орендодавець, до спливу строку дії Договору, надіслав Орендарю Повідомлення (№1046 від 16.05.2018) про припинення орендних відносин після закінчення строку дії Договору.

2)Орендарю було відомо про відсутність наміру у продовженні орендних відносин.

3)Договір не передбачає можливості автоматичної пролонгації його дії на той самий строк та на тих самих умовах.

4)Орендодавець надав Лист №1222 від 08.06.2018, у якому зазначено про повторне повідомлення Орендаря стосовно факту закінчення строку дії Договору (20.05.2018) та необхідність повернення об'єкту оренди.

Доказ надіслання Орендарю зазначеного Листа - не надано, проте, важливим є факт відсутності заперечень Товариства Ірбіс , щодо отримання такого Листа, у поданому ним Відзиві на первісний позов, хоча про надіслання Яворівською КЕЧ Листа від 08.06.2018 зазначено у Первісному позові (і такий Лист є додатком до Первісного позову).

Тобто, Товариством Ірбіс не виконано вимог ст.165 (ч.ч.1, 4) ГПК України щодо викладення у Відзиві усіх заперечень стосовно обставин, вказаних у Первісному позові, а викладення заперечень щодо отримання Листа (від 08.06.2018) лише у Запереченнях на Відповідь Яворівської КЕЧ на відзив на первісний позов є порушенням зазначених процесуальних норм.

Отже, наявні підстави для застосування норми ч.4 ст.165 ГПК України, якою встановлено, що у випадку відсутності, у Відзиві Відповідача, вказівки на незгоду з будь-якою із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, Відповідач позбавляється права заперечувати проти такої обставини під час розгляду справи по суті.

Оскільки у Відзиві на первісний позов, а також - Зустрічному позові, Товариством Ірбіс не вказано про неотримання Листа Яворівської КЕЧ від 08.06.2018, наявні усі правові підстави для неприйняття заперечень Товариства (викладених у Запереченні) щодо факту здійснення Орендодавцем повторного та належного повідомлення Орендаря (у межах місячного строку) про припинення дії Договору.

Зазначені обставини та факт попереднього повідомлення Яворівською КЕЧ (16.05.2018) Товариства Ірбіс про припинення дії Договору оренди унеможливлюють застосування норми ч.2 ст.17 Закону Про оренду державного та комунального майна .

Крім цього, важливо, що відносини стосовно оренди військового майна регулюються нормами Закону Про оренду державного та комунального майна з урахуванням особливостей, передбачених Законом Про господарську діяльність у Збройних Силах України (про що уже зазначено), тому, до спірних правовідносин підлягають застосуванню, переважно, норми спеціального законодавства, які не передбачають автоматичної пролонгації договорів оренди нерухомого військового майна.

Ствердження Товариства Ірбіс про наявність у нього переважного права на продовження дії Договору оренди (на укладення договору оренди на новий строк) - безпідставне, що підтверджується наступним:

1)Нормами ст.285 ГК України та ст.777 ЦК України передбачено, що, орендар має переважне право на продовження строку дії договору чи укладення договору найму на новий строк лише перед іншими особами . Тобто, зазначені норми застосовуються виключно у випадку подальшої передачі (орендодавцем) майна у користування, який, за даних обставин, - відсутній.

2)Нормою ч.3 ст.17 Закону Про оренду державного та комунального майна передбачено переважне право орендаря на укладення договору оренди на новий строк лише за наявності інших рівних умов .

Враховуючи зазначені норми ст.285 ГК України та ст.777 ЦК України, таке переважне право виникає лише перед іншими особами , тобто, - у випадку подальшої передачі майна у користування.

3)Згідно з нормами спеціального законодавства (які уже зазначено): пунктів 8 та 9 Порядку надання дозволу, пункту 2 Інструкції, право передання нерухомого військового майна у користування виникає лише за наявності факту включення такого майна до затвердженого Міністром оборони України переліку нерухомого військового майна, яке, без заподіяння шкоди бойовій та мобілізаційній готовності, пропонується до передачі в оренду.

При цьому, важливо, що такий перелік підлягає обов'язковому опублікуванню у засобах масової інформації, і лише затверджений та опублікований перелік є підставою для проведення конкурсу на передачу майна в оренду (п.9 Порядку).

Факт включення спірного нерухомого військового майна до такого переліку - відсутній, що унеможливлює передання (орендодавцем) майна в оренду (у зв'язку з відсутністю належних правових підстав).

4)Враховуючи наявність норм спеціального законодавства, які детально регулюють порядок попереднього погодження орендодавцем питання щодо передання майна в оренду, - із уповноваженим органом військового управління (Головне КЕУ Збройних Сил України), яке, у свою чергу, здійснює погодження такого питання з Фондом державного майна України, - норма ч.3 ст.17 Закону Про оренду державного та комунального майна (щодо повідомлення орендаря) може застосовуватись до правовідносин стосовно оренди військового майна лише у тій частині, яка не суперечить нормам спеціального законодавства, і, крім цього, - виключно у випадку наявності в орендаря переважного права , яке, у даному випадку, - відсутнє (про що уже зазначено).

Оскільки відсутність факту внесення спірного об'єкту до затвердженого (Міністром оборони України) переліку нерухомого військового майна (яке, без заподіяння шкоди бойовій та мобілізаційній готовності військ, пропонується до передачі в оренду) виключає наявність будь-якої правової підстави для передання Яворівською КЕЧ спірного майна в оренду, тому, - відсутні правові підстави як для продовження строку дії Договору оренди №7 від 31.05.2012, так і для укладення договору оренди на новий строк.

Отже, спірне майно, після спливу строку дії Договору №7, не може бути об'єктом оренди (у зв'язку з відсутністю правових підстав), що зумовлює виникнення у Товариства Ірбіс , відповідно до норм ст. 27 (ч.1) Закону Про оренду державного та комунального майна , ст.785 (ч.1) ЦК України, безумовного обов'язку з повернення будівлі та прилеглої земельної ділянки, які перебували у його користуванні на підставі Договору оренди №7.

Згідно з нормою ст.27 (ч.1) Закону Про оренду державного та комунального майна , повернення об'єкту оренди здійснюється на умовах, визначених Договором.

Відповідно до умов п.п.10.9, 10.10 Договору №7, Товариство Ірбіс зобов'язалось повернути об'єкт оренди у 3-денний строк за Актом приймання-передавання (складеним Орендарем). Отже, в Орендодавця відсутнім був обов'язок із заявлення Орендарю вимоги про повернення майна (після спливу строку дії Договору).

Наявність факту припинення дії Договору №7 (у зв'язку зі спливом встановленого строку) та відсутність правових підстав для продовження строку його дії (які встановлено судом) зумовлюють обґрунтованість вимог Первісного позову щодо зобов'язання Товариства Ірбіс повернути нерухоме військове майно (будівлю №5) та прилеглу земельну ділянку (площею 29,3м 2 ).

Отже, наявні безумовні підстави для задоволення Первісного позову.

При цьому, важливо, що наявність факту надіслання Орендодавцем документів Головному КЕУ Збройних Сил України (уповноваженому органу військового управління), на погодження питання про продовження строку дії Договору оренди №7, не породжує жодних юридичних наслідків, так як правові підстави для передання спірного майна в оренду - відсутні.

Факт відсутності правових підстав для передання спірного нерухомого військового майна в оренду виключає будь-яку можливість продовження строку дії Договору оренди (№7 від 31.05.2012), що зумовлює безпідставність вимоги Зустрічного позову про визнання укладеним на новий строк (10 років) Договору оренди майна відповідно до проекту Додаткового договору до Договору №7.

При цьому, важливо також, що факт розгляду Головним КЕУ подання Яворівської КЕЧ про погодження питання щодо оренди спірного об'єкту (та надання дозволу на продовження строку дії Договору №7 і укладення відповідної Додаткової угоди) не зумовлює наявності у Товариства Ірбіс права на оренду, яке може виникати, крім інших обов'язкових підстав, лише при умові включення майна до відповідного переліку, затвердженого Міністром оборони України та опублікованого у засобах масової інформації.

Крім цього, навіть у випадку включення майна до зазначеного переліку, факт відсутності дозволу уповноваженого органу військового управління (Головне КЕУ) на передачу майна в оренду, обов'язковість якого встановлено нормами ст.7 Закону Про господарську діяльність у Збройних Силах України , п.13 Порядку, п.п.1.2, 5.5, 5.6 Інструкції, зумовлює відсутність в Орендодавця (Яворівська КЕЧ) будь-яких правових підстав на передання майна у користування.

Відмова Головного КЕУ у надані дозволу на передання спірного майна в оренду викладена у Листі №303/1/6/592 від 14.05.2018.

Також, важливо, що Яворівською КЕЧ, у зв'язку з відсутністю відповідного дозволу уповноваженого органу військового управління (Головне КЕУ Збройних Сил України), не погоджено (не підписано) Додаткової угоди про продовження дії Договору №7, що зумовлює відсутність факту укладення такої Додаткової угоди.

При цьому, необхідно враховувати, що Яворівська КЕЧ, згідно з нормами спеціального законодавства, уповноважена погоджувати умови проектів договорів щодо оренди військового майна (таке погодження здійснює Головне КЕУ із регіональним відділенням Фонду державного майна), і укладає (підписує) договори лише у випадку надання Головним КЕУ відповідного дозволу.

Ступінь виконання Орендарем договірних зобов'язань (за Договором №7) жодним чином не впливає на встановлений спеціальним законодавством порядок погодження питання щодо оренди нерухомого військового майна.

Важливо також, що вимога Зустрічного позову про визнання укладеним (на новий строк) Договору відповідно до умов Додаткового договору - не відповідає належному способу захисту права у даному спорі, так як:

-Договір №7 від 31.05.2012 був укладеним і діяв до 20.05.2018 (включно);

-повторне укладення раніше укладеного Договору (строк дії якого закінчився) не передбачено нормами законодавства та суперечить суті правовідносин;

-фактично здійснювалось погодження умов Додаткового договору до Договору №7, яким передбачалось внесення окремих змін до Договору №7: продовження строку дії Договору (на 10 років) та встановлення нового розміру орендної плати.

Враховуючи усі зазначені обставини, наявні безумовні підстави для відмови у задоволенні Зустрічного позову.

Ствердження Товариства Ірбіс про наявність у нього законних сподівань на продовження строку дії Договору - безпідставне, так як вчинення Орендодавцем певних дій, спрямованих на отримання дозволу уповноваженого органу військового управління на продовження орендних відносин, при відсутності правової підстави для оренди майна (відсутності факту включення будівлі №5 у відповідний перелік), не зумовлює виникнення жодних юридичних наслідків.

При цьому, важливо, що зазначені норми спеціального законодавства чітко регулюють підстави та порядок оренди нерухомого військового майна, що виключає правову можливість неврахування Сторонами таких норм у своїй діяльності. Тому, у Товариства Ірбіс могли виникнути лише незаконні сподівання на продовження орендних відносин.

Інші обставини, зазначені Учасниками процесу, не входять у предмет доказування (так як не впливають на правильне вирішення спору), що зумовлює відсутність підстав для їх детального дослідження.

Згідно з нормою ч.4 ст.53 ГПК України, правові підстави подання Прокурором Первісного позову викладені у Позовній заяві. Суд, приймаючи Первісний позов до розгляду, враховував необхідність представництва Прокурором інтересів Держави у відносинах, що виникають стосовно порядку використання нерухомого військового майна, при умові невжиття уповноваженим органом (Міністерством оборони України) належних заходів щодо захисту інтересів Держави.

Згідно з нормою п.2 ч.129 ГПК України, наявні підстави для покладення на Товариство з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма "ІРБІС" судових витрат у справі за Первісним та Зустрічним позовами.

Виходячи з наведеного та керуючись нормами статей 2, 12-14, 53, 73-80, 86, 91, 129, 232, 233, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, - суд

ВИРІШИВ:

1.Первісний позов задовольнити (повністю).

2.Товариству з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма "ІРБІС" (79035, м. Львів, вул. Липова Алея, 5; ідент.код 34948764) звільнити та передати Яворівській квартирно-експлуатаційній частині району (81000, м. Яворів, вул.Львівська, 19; ідент.код 07930854):

-нежитлову будівлю №5 (площею 1177,3 м 2 ) Військового містечка №35, що знаходиться за адресою: Львівська область, Яворівський район, с.Верещиця;

-земельну ділянку (площею 29,3 га) Військового містечка №35, яка є прилеглою до вказаної нежитлової будівлі №5.

3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма "ІРБІС" (79035, м. Львів, вул. Липова Алея, 5; ідент.код 34948764) на користь Військової прокуратури Західного регіону України (79007, м.Львів, вул.Клепарівська, 20; ідент.код 38326057) витрати на судовий збір у сумі 1762,00 грн.

4.Відмовити у задоволенні Зустрічного позову (повністю).

Дане Рішення набирає законної сили відповідно до норм статей 240, 241, 254, 256, 257 ГПК України, а саме:

- у випадку відсутності апеляційного оскарження - після закінчення 20-денного строку, встановленого на подання апеляційної скарги (до Західного апеляційного господарського суду), який обчислюється з дня складення повного Рішення;

- у випадку апеляційного оскарження і відсутності факту скасування - після ухвалення Західним апеляційним господарським судом відповідного судового рішення.

Повне Рішення складено 10.12.2018.

Суддя Стороженко О.Ф.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення29.11.2018
Оприлюднено18.12.2018
Номер документу78576831
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1174/18

Ухвала від 01.08.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Ухвала від 06.06.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Ухвала від 01.04.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Постанова від 24.02.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Мирутенко Олександр Леонтійович

Ухвала від 14.01.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Мирутенко Олександр Леонтійович

Ухвала від 26.12.2018

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Мирутенко Олександр Леонтійович

Рішення від 29.11.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Стороженко О.Ф.

Рішення від 28.11.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Стороженко О.Ф.

Ухвала від 14.11.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Стороженко О.Ф.

Рішення від 16.10.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Стороженко О.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні