Постанова
від 24.02.2019 по справі 914/1174/18
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" лютого 2019 р. Справа №914/1174/18

Західний апеляційний господарський суд в складі колегії

головуючого судді - О.Л. Мирутенко

суддів - О.І. Матущак

- Г.Г. Якімець

секретаря судового засідання: К. Кострик

Розглянувши апеляційну скаргу ТзОВ Приватна охоронна фірма Ірбіс

на рішення господарського суду Львівської області від 29.11.2018

у справі №914/1174/18

за первісним позовом: Заступника військового прокурора Західного регіону України в інтересах держави

позивач-1: Міністерство оборони України;

позивач-2: Яворівська квартирно-експлуатаційна частина району;

відповідач: ТзОВ "Приватна охоронна фірма "ІРБІС"

про: зобов`язання звільнити і передати (позивачу-2) нежитлову будівлю та прилеглу земельну ділянку

та за зустрічним позовом: ТзОВ "Приватна охоронна фірма "ІРБІС

до відповідача: Яворівської квартирно-експлуатаційної частини району

Третя особа-1 (на стороні відповідача за зустрічним позовом), що не заявляє самостійних вимог стосовно предмету спору: Міністерство оборони України,

Третя особа-2 (на стороні відповідача за зустрічним позовом), що не заявляє самостійних вимог стосовно предмету спору: Головне квартирно-експлуатаційне управління Збройних сил України

про: визнання договору оренди укладеним на новий строк.

за участю представників:

від прокуратури Гальчинський С.О. посвідчення №051020 від 25.09.2018

від позивача 1 за первісним позовом Гудима В.О. представник (довіреність №220/582/д від 20.12.2018)

від позивача 2 за первісним позовом Заник М.Ю. представник (довіреність №2 від 28.01.2019)

від відповідача за первісним позовом Панкевич Т.І. адвокат (ордер ЛВ №102366)

від третьої особи 2 Свідерський Р.О. представник (довіреність №303/юв/52 від 01.02.2019)

ВСТАНОВИВ :

Рішенням господарського суду Львівської області від 29.11.2018, суддя Стороженко О.Ф., первісний позов було задоволено повністю. Зобов`язано ТзОВ "Приватна охоронна фірма "ІРБІС звільнити та передати Яворівській квартирно-експлуатаційній частині району нежитлову будівлю №5 (площею 1177,3 м2) Військового містечка №35, що знаходиться за адресою: Львівська область, Яворівський район, с. Верещиця; земельну ділянку (площею 29,3 га) Військового містечка №35, яка є прилеглою до вказаної нежитлової будівлі №5. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма "ІРБІС" на користь Військової прокуратури Західного регіону України витрати на судовий збір у сумі 1762,00 грн. Відмовлено у задоволенні зустрічного позову (повністю).

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що відсутність факту внесення спірного об`єкту до затвердженого Міністром оборони України переліку нерухомого військового майна (яке, без заподіяння шкоди бойовій та мобілізаційній готовності військ, пропонується до передачі в оренду), виключає наявність будь-якої правової підстави для передання Яворівською КЕЧ спірного майна в оренду, тому відсутні правові підстави як для продовження строку дії договору оренди №7 від 31.05.2012, так і для укладення договору оренди на новий строк. Крім того, навіть у випадку включення майна до зазначеного переліку, факт відсутності дозволу уповноваженого органу військового управління (Головне КЕУ) на передачу майна в оренду, ообов`язковість якого встановлено нормами ст. 7 Закону України «Про господарську діяльність у Збройних Силах України», п. 13 Порядку, п.п.1.2.,5.5, 5.6 Інструкції зумовлює відсутність в орендодавця (Яворівська КЕЧ) будь-яких правових підстав на передання майна у користування.

З даним рішенням не погодилося ТзОВ Приватна охоронна фірма Ірбіс і оскаржило його в апеляційному порядку, оскільки вважає, що воно прийняте з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, судом неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, а висновки суперечать матеріалам справи. При цьому апелянт зазначає, що як позивачі так і прокурор в суді першої інстанції не покликались на відсутність орендованого майна в переліку нерухомого військового майна (яке, без заподіяння шкоди бойовій та мобілізаційній готовності військ, пропонується до передачі в оренду), копія такого переліку була долучена апелянтом до зустрічного позову та наявна в матеріалах справи. Заступником Міністра оборони України не було прийнято рішення про відмову в продовженні терміну дії спірного договору оренди нерухомого майна. Відповідно висновки суду не відповідають дійсним обставинам справи, судом взагалі не застосовано норми ст. 17 Закону «Про оренду державного та комунального майна», а тому дане судове рішення є помилковим та незаконним.

Міністерство оборони України подало відзив на апеляційну скаргу, в якому просить відмовити в задоволенні вимог апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Військова прокурора Західного регіону України подала відзив на апеляційну скаргу в якому просила залишити рішення Господарського суду Львівської області від 29.11.2018 без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Яворівська квартирно-експлуатаційна частина району подала відзив на апеляційну скаргу ТзОВ Приватна охоронна фірма Ірбіс в якому просила апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Львівської області від 29.11.2018 без змін.

Головне квартирно-експлуатаційне управління Збройних сил України подало відзив на апеляційну скаргу ТзОВ Приватна охоронна фірма Ірбіс в якому просило залишити без змін рішення Господарського суду Львівської області від 29.11.2018, а апеляційну скаргу без задоволення.

ТзОВ Приватна охоронна фірма Ірбіс подало відповідь на відзив на апеляційну скаргу в якому просило рішення Господарського суду Львівської області від 29.11.2018 скасувати, задовольнити зустрічний позов та відмовити у задоволенні первісного позову.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 26.12.2018 було відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ТзОВ Приватна охоронна фірма Ірбіс на рішення Господарського суду Львівської області від 29.11.2018 року у справі №914/1174/18. Витребувано в Господарського суду Львівської області матеріали справи.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 14.01.2019 було призначено справу до розгляду у судовому засіданні на 04.02.2019.

У судовому засіданні 04.02.2019 року було оголошено перерву до 25.02.2019.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши докази, заслухавши представників сторін, колегія суддів прийшла до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити частково, а рішення господарського суду Львівської області від 29.11.2018 у справі №914/1174/18 - скасувати, враховуючи наступне.

Відповідно до ст. 277 ГПК України підставами для скасування судового рішення є неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, невідповідність висновків, викладених в рішенні суду першої інстанції, обставинам справи та порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права. Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.

Як вбачається з матеріалів справи, 31.05.2012 Яворівською квартирно-експлуатаційною частиною району (надалі - орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма "ІРБІС" (надалі - орендар, Товариство «Ірбіс») укладено договір №7, згідно з умовами якого (п.1.1) Яворівська КЕЧ передала Товариству «Ірбіс» у строкове платне користування нерухоме військове майно - нежитлові приміщення (площею 1177,3м2) у будівлі №5 Військового містечка №35, які знаходяться на балансі Яворівської КЕЧ району і розташовані за адресою: Яворівський навчальний центр (ЯНЦ), с. Верещиця (Майдан), Яворівський район, Львівська область.

Факт передання орендодавцем майна у користування орендарю підтверджує двосторонній акт приймання-передавання від 31.05.2012 (додаток №2 до договору).

Відповідно до умов п.5.15 договору, ТзОВ «Ірбіс» надано також право користування земельними ділянками загальною площею 29,3м2, що розташовані під об`єктом оренди та прилеглі до нього.

Згідно з умовами п.10.1 договору, строк його дії тривав до 25.05.2015 (включно).

25.05.2015 сторонами укладено додатковий договір №1 (до договору), яким продовжено дію договору №7 до 20.05.2018 (включно) та внесено окремі зміни до договору, зокрема:

-уточнено ідентифікаційні дані об`єкту оренди: нежитлова будівля №5 (площею 1177,3м2) Військового містечка №35, що знаходиться на балансі Яворівської КЕЧ району та розташована за адресою: вул.Майдан, 5, с. Верещиця, Яворівський район, Львівська область;

- погоджено новий розмір орендної плати;

- уточнено умови п.5.15 договору щодо обов`язку орендаря здійснювати компенсацію орендодавцю витрат з податку за землю, - пропорційно площі землі, яку займає об`єкт оренди (0,11773га), а також - яка прилегла до даної будівлі (29,18227га).

Відповідно до п. 10.4. договору у разі відсутності заяви орендаря про припинення чи укладення договору оренди на новий строк за місяць до закінчення строку оренди, дія договору оренди припиняється після закінчення строку, на який його було укладено.

До часу спливу строку дії договору, ТзОВ «Ірбіс», листами №27 від 23.10.2017 та №7 від 05.02.2018, повідомило Яворівську КЕЧ району про наявність у нього наміру продовжувати орендні відносини.

При цьому, у листах ТзОВ «Ірбіс» зазначено прохання про внесення змін до чинного (на той час) договору оренди: продовження строку його дії на десять або більше років.

Відповідно до свідоцтва про право власності від 17.02.2012, спірний об`єкт нерухомості перебуває у власності держави, від імені якої повноваження власника здійснює Яворівська КЕЧ району.

Згідно з Інвентаризаційною відомістю, спірне майно знаходиться на території Військового містечка №35, яке, згідно з даними Державного земельного кадастру, розташоване на двох земельних ділянках загальною площею 29,3м2:

-кадастровий номер 4625855300:09:000:0006, площа 13,4204га;

-кадастровий номер 4625855300:09:000:0005, площа 15,8796га.

Цільове призначення зазначених земель - для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України.

Яворівська КЕЧ району 06.03.2018 звернулася із листом-клопотанням №563 до начальника Західного територіального квартирно-експлуатаційного управління в якому повідомила, що у зв`язку із закінченням строку дії договору оренди №7 від 31.05.2012 року (діє по 20.05.2018) директор ТзОВ «Ірбіс» Андрейченко О.Д. звернувся з листом №27 від 23.10.2017 в Яворівську КЕЧ району щодо продовження оренди на 10 років або більше. Зі сторони Яворівської КЕЧ району не має жодних зауважень до орендаря, так як він виконує усі пункти договору, зокрема використовує орендоване майно відповідно до його призначення, своєчасно та в повному обсязі сплачує орендну плату, забезпечує збереження орендованого майна та розвиток прилеглої території. Також у відповідні терміни поновлює усі необхідні документи згідно чинного законодавства. Право власності держави в особі Яворівської КЕЧ району на об`єкт оренди оформлене та зареєстроване, відповідно, можливим є нотаріальне посвідчення угоди про продовження строку дії договору оренди на строк понад три роки. Враховуючи вищенаведене, Яворівська КЕЧ району звернулась з клопотанням щодо надання дозволу на продовження строку дії вищевказаного договору оренди на термін визначений законодавством. (Том 1, а.с. 50).

Західне територіальне квартирно-експлуатаційне управління 16.03.2018 звернулося із листом №303/23/1/1105/391 до начальника Головного квартирно-експлуатаційного управління ЗС України та просило з метою наповнення спеціального фонду Державного бюджету України розглянути питання про продовження договору оренди від 31.05.2012 №7, укладеного з ТзОВ «Ірбіс» на термін визначений законодавством та надати відповідний висновок. (Том 1, а.с. 51-52).

Головне квартирно-експлуатаційне управління ЗС України 27.04.2018 звернулося із листом №303/1/6/548 до заступника Міністра оборони України генерал-майора Шевчука О.М. в якому пропонувало догові оренди №7 від 31.05.2012 (зі змінами внесеними додатковим договором оренди №1 від 25.05.2015) не продовжувати та припинити у зв`язку із закінченням строку, на який його було укладено, а орендоване майно, яке перебувало в оренді, повернути орендодавцю. (Том 1, а.с. 53-55).

Заступник Міністра оборони України генерал-майора Шевчук О.М. на дане звернення Головного КЕУ ЗС України видав розпорядження наступного змісту: «Прошу діяти відповідно до вимог чинного законодавства». (Том 1 а.с. 58).

Головне квартирно-експлуатаційне управління ЗС України 14.05.2018 звернулося із листом №303/1/6/592 до начальника Західного територіального квартирно-екпслуатаційного управління та начальника Яворівської КЕЧ району, в якому з метою виконання рішення заступника Міністра оборони України від 03.05.2018 №7493/з вимагало: « 1. Організувати роботу та забезпечити вжиття Яворівською КЕЧ району заходів щодо припинення договору у зв`язку із закінченням строку, на який його було укладено, та повернення нерухомого майна, яке перебувало в оренді. 2. Текст повідомлення про припинення договору оренди узгодити в робочому порядку із Головним КЕУ до 17.05.2018. 3. Повідомлення орендарю направити цінним листом з описом та повідомленням про вручення на юридичну адресу ТОВ «ПОФ «Ірбіс», з урахуванням часу, необхідного для пересилання, або нарочно під підпис особисто керівнику ТОВ «ПОФ «Ірбіс». 4. Про вжиті заходи доповісти на адресу Головного КЕУ в термі до 24.05.2018 разом з завіреними копіями документів, які підтверджують повідомлення належним чином Яворівською КЕЧ району ТОВ «ПОФ «Ірбіс» про припинення договору та необхідністю повернення нерухомого військового майна, яке перебувало в оренді, до орендодавця, а також копію Акту приймання-передачі зазначеного майна з оренди». (Том 1 а.с. 56-57).

Яворівською КЕЧ до часу закінчення строку дії договору, надіслано орендарю повідомлення №1046 від 16.05.2018 про припинення договору оренди, - у зв`язку із закінченням строку його дії.

Заступником військового прокурора Західного регіону України було подано позовну заяву (позивачі: Міністерство оборони України та Яворівська квартирно-експлуатаційна частина району) з вимогою зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма "ІРБІС" (відповідач) звільнити та передати нежитлову будівлю №5, площею 1177,3м2, Військового містечка №35, що розташована за адресою: с. Верещиця Яворівського району, Львівської області, та прилеглу до будівлі земельну ділянку Військового містечка №35, площею 29,3га.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма "ІРБІС" подало зустрічну позовну заяву до Яворівської квартирно-експлуатаційної частини району про визнання договору оренди укладеним на новий строк.

Ухвалою Господарського суду Львівської області від 08.08.2018 було прийнято до розгляду зустрічну позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Приватна охоронна фірма "ІРБІС" до Яворівської квартирно-експлуатаційної частини району з вимогою визнати укладеним на новий строк (10 років) договір оренди нерухомого військового майна (розташованого у Старицькому гарнізоні (Львівська область, Яворівський район, с. Верещиця (Майдан), ЯНЦ (Яворівський навчальний центр)), - відповідно до проекту Додаткового договору до Договору №7 від 31.05.2012.

Рішенням господарського суду Львівської області від 29.11.2018 по даній справі первісний позов було задоволено повністю, в задоволенні зустрічного позову відмовлено повністю. Однак, апеляційний суд не може погодитись з такими висновками суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до ст.10 Закону України «Про Збройні Сили України», 03.07.2013 Міністерством оборони України, Наказом №448, затверджено Положення про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України, яким встановлено (п.2.1), що квартирно-експлуатаційне забезпечення військових частин здійснюється квартирно-експлуатаційними органами ЗСУ.

Яворівська КЕЧ району, згідно з даними Свідоцтва про право власності, здійснює повноваження власника спірного державного майна, яке, згідно з нормою ст.1 Закону України «Про правовий режим майна у Збройних Силах України», є військовим майном (оскільки закріплене за військовою організацією Збройних Сил України).

Відповідно до норми ч.2 ст.3 Закону «Про правовий режим майна у Збройних Силах України», Міністерство оборони України, як центральний орган управління Збройних Сил України, здійснює управління військовим майном, - відповідно до закону.

Згідно з нормою ч.3 ст.1 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», відносини щодо оренди військового майна регулюються нормами зазначеного Закону з урахуванням особливостей, передбачених Законом України «Про господарську діяльність у Збройних Силах України».

Особливості передачі в оренду нерухомого майна у Збройних Силах України визначено нормами ст. 7 Закону «Про господарську діяльність у Збройних Силах України», якими передбачено:

- порядок надання дозволу військовим частинам на передачу закріпленого за ними майна в оренду встановлюється Кабінетом Міністрів України;

- передача військового майна в оренду здійснюється виключно на конкурсній основі (з урахуванням необхідності підтримання на належному рівні бойової та мобілізаційної готовності); умови та порядок проведення конкурсів визначаються Фондом державного майна України, за погодженням з Міністерством оборони України;

- оцінка вартості майна, що підлягає передачі в оренду, проводиться комісіями, до складу яких входять фахівці (уповноважені особи) Міністерства оборони України (або іншого органу військового управління) та Фонду державного майна України (чи його регіонального відділення) за Методикою, що затверджується Кабінетом Міністрів України;

- Акт оцінки майна, яке передається в оренду, погоджується з Фондом державного майна України (чи його регіональним відділенням) і затверджується Міністерством оборони України.

Відповідно до норми ст.7 Закону України «Про господарську діяльність у Збройних Силах України», Кабінетом Міністрів України, Постановою №778 від 11.05.2000, затверджено Порядок надання дозволу військовим частинам Збройних Сил на передачу закріпленого за ними рухомого та нерухомого майна в оренду (надалі - Порядок надання дозволу на оренду), яким, зокрема, встановлено:

- дозвіл на передачу військового майна в оренду надається за умови, що це не впливатиме на повноту, своєчасність та якість виконання постановлених перед військовими частинами завдань у мирний та воєнний час (п.3);

- дозвіл військовим частинам на передачу нерухомого військового майна в оренду надається Міністерством оборони України або уповноваженим ним органом військового управління, за погодженням з Фондом державного майна чи його регіональними відділеннями (п.4);

- передача військового майна в оренду здійснюється виключно за результатами конкурсів, які проводяться Міністерством оборони України або уповноваженими ним органами військового управління, чи безпосередньо військовими частинами (п.5);

- умови та порядок проведення конкурсів (щодо передачі в оренду військового майна) визначаються Фондом державного майна, за погодженням з Міністерством оборони України (п.5);

- оцінка вартості нерухомого військового майна здійснюється відповідно до Методики оцінки вартості об`єктів оренди, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України №629 від 10.08.1995 (п.6);

- оцінка вартості військового майна проводиться комісіями, до складу яких входять фахівці (уповноважені особи) Міністерства оборони України або уповноважених ним органів військового управління, та Фонду державного майна чи його регіональних відділень (п.6);

- Акти оцінки вартості майна, що передається в оренду, погоджуються з Фондом державного майна (чи його регіональними відділеннями) і затверджуються Міністерством оборони України (п.7);

- оцінка вартості майна передує проведенню конкурсів на право оренди військового майна (п.7);

- військові частини визначають переліки військового майна, яке, без шкоди бойовій та мобілізаційній готовності, може бути передано в оренду, і подають їх на затвердження Міністрові оборони (п.8);

- відомості про майно, яке включено до затверджених переліків, підлягають опублікуванню у засобах масової інформації; зазначена інформація є підставою для проведення конкурсів на передачу відповідного майна в оренду (п.9);

- після проведення конкурсу, військова частина (у 5-денний строк з дати затвердження його результатів) подає до Міністерства оборони (або уповноваженого ним органу військового управління): Лист-клопотання про надання дозволу на передачу майна в оренду, проект Договору оренди, Акт оцінки вартості майна, Розрахунок орендної плати (п.10);

- подані (військовими частинами) матеріали щодо оренди нерухомого майна, у місячний строк, розглядаються Міністерством оборони або уповноваженими органами військового управління, з погодженням питання (про надання дозволу на оренду майна) з Фондом державного майна чи його регіональними відділеннями (п.11);

- Фонд державного майна чи його регіональні відділення надають висновки стосовно надання дозволів на передачу майна в оренду та укладення договорів, які враховуються Міністерством оборони (або уповноваженими ним органами військового управління) при підготовці дозволів (п.п.12, 13).

На виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України №778 від 11.05.2000 «Про затвердження Порядку надання дозволу військовим частинам Збройних Сил на передачу закріпленого за ними рухомого та нерухомого майна в оренду», Міністерством оборони, Наказом №46 від 02.02.2010, затверджено Інструкцію про організацію передачі в оренду та укладення договорів оренди нерухомого військового майна (надалі - Інструкція), якою визначено чітку процедуру передачі майна в оренду та укладення договорів оренди нерухомого військового майна і, зокрема, встановлено:

- орендодавцями нерухомого військового майна можуть бути, зокрема, квартирно-експлуатаційні частини районів (п.1.1);

- орендодавці здійснюють передачу нерухомого військового майна в оренду виключно на конкурсній основі (п.1.2);

- дозвіл орендодавцям на передачу майна в оренду та укладення договорів оренди нерухомого військового майна надається Головним квартирно-експлуатаційним управлінням Збройних Сил України (далі - Головне КЕУ, Головне КЕУ Збройних Сил України), як органом військового управління (п.1.2);

- підставою для початку процедури передачі в оренду нерухомого військового майна є затверджені Міністерством оборони України Переліки (Додаткові переліки) нерухомого військового майна, яке, без заподіяння шкоди обороноздатності держави, бойовій та мобілізаційній готовності військ, пропонується до передачі в оренду (п.2.1);

- Головне КЕУ забезпечує розміщення затвердженого (Міністерством оборони України) Переліку на офіційному веб-сайті Міністерства оборони України (п.2.7);

- оцінка вартості майна передує проведенню конкурсів на право оренди та здійснюється до опублікування повідомлення про майно, яке пропонується для передачі в оренду (п.3.1);

- Звіт про оцінку майна (Акт оцінки майна) є чинним упродовж 6 місяців (від дня її проведення); період між датою оцінки і датою початку строку дії договору оренди не може перевищувати 6 місяців (п.3.1);

- до опублікування повідомлення про майно, яке пропонується для передачі в оренду, складений орендодавцем Розрахунок стартової плати за перший місяць оренди погоджується з Фондом державного майна або його регіональним відділенням (п.3.3);

- функції щодо проведення конкурсів на право оренди покладаються на відповідні конкурсні комісії, які створюються наказами керівників орендодавців чи уповноважених органів військового управління (п.4.1);

- з метою організації та проведення конкурсів орендодавцем подається до публікації відповідне оголошення (п.4.4);

- після проведення конкурсів, орендодавці, відповідно до Основних вимог до договору оренди нерухомого військового майна (Додаток №2 до Інструкції), готують проект договору оренди і подають його на розгляд до Головного КЕУ (разом із: Листом-клопотанням про надання дозволу на передачу майна в оренду; Витягом з Переліку; Протоколом конкурсу; Довідкою про моніторинг ринкових розмірів орендної плати; копією Листа Головного КЕУ з висновками про можливість оренди, умовами проведення конкурсу та проектом договору; Звітом про оцінку майна та Рецензією (на Звіт) регіонального відділення Фонду державного майна (п.5.1);

- Головне КЕУ розглядає подані орендодавцями проекти договорів із усіма додатками та надсилає листи на адресу Фонду державного майна (його регіональних відділень) щодо погодження питання про надання дозволів на оренду майна (п.5.3);

- після отримання та врахування висновків Фонду державного майна (його регіональних відділень), Головне КЕУ надає дозвіл або відмову щодо передачі майна в оренду та укладення договору оренди (п.5.5);

- після отримання дозволу на передачу майна в оренду та укладення договорів, орендодавці підписують договори оренди (п.5.6),

- продовження терміну дії договорів оренди нерухомого військового майна здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства(п.5.7).

Кабінетом Міністрів України, Постановою №629 від 10.08.1995, затверджено Методику оцінки об`єктів оренди (передбачену нормою ст.7 Закону України «Про господарську діяльність у Збройних Силах України»).

Фондом державного майна України та Міністерством оборони України, спільним Наказом №1549/241 від 26.07.2000, затверджено Порядок та умови проведення конкурсів на право укладення договорів оренди військового майна (передбачений нормою ст.7 Закону «Про господарську діяльність у Збройних Силах України»).

Відповідно до вимог нормативних актів підставою для початку процедури передачі в оренду нерухомого військового майна є затверджені Міністерством оборони України Переліки (Додаткові переліки) нерухомого військового майна, яке, без заподіяння шкоди обороноздатності держави, бойовій та мобілізаційній готовності військ, пропонується до передачі в оренду. Такий перелік №24 від 23.10.2009 та додатковий перелік №27 від31.12. 2011 з зазначенням військового містечка №35 Майдан був долучений відповідачем - ТзОВ Приватна охоронна фірма Ірбіс до зустрічного позову та наявний в матеріалах справи (т.1,а.с.135-137). Крім того, в матеріалах справи наявне розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.11.2013 №926-р, яким затверджено перелік земельних ділянок, які можуть бути відчужені разом з розташованими на них об`єктами нерухомого військового майна (т.2,а.с.210-211). В даному переліку вказане військове містечко №35 із земельною ділянкою площею 29,3 га. Жоден з присутніх представників сторін в апеляційному суді не спростував чинність зазначених переліків на теперішній час. Суд першої інстанції всупереч вимог ст.86 ГПК України не дослідив наявні у справі докази та зробив необґрунтований, помилковий висновок про відсутність факту внесення спірного об`єкту до затвердженого Міністром оборони України переліку нерухомого військового майна (яке, без заподіяння шкоди бойовій та мобілізаційній готовності військ, пропонується до передачі в оренду). Апеляційний суд вважає, що дане порушення норм процесуального права є підставою для скасування або зміни рішення, оскільки призвело до неправильного вирішення справи.

Апеляційний суд вважає, що судом першої інстанції невірно були визначені правовідносини, що склались між сторонами, а тому неправильно застосовані норми матеріального права при вирішенні даного спору. Місцевий господарський суд застосував до спірних правовідносин норми спеціального законодавства, що регулюють початок процедури передачі в оренду нерухомого військового майна. При цьому судом першої інстанції повністю були проігноровані обставини перебування сторін в орендних правовідносинах з 2012 року. Спеціальні нормативні та підзаконні акти, зокрема Наказ Міноборони від 02.02.2010 №46 «Про затвердження Інструкції про організацію передачі в оренду та укладення договорів оренди нерухомого військового майна» передбачає окрему процедуру продовження терміну дії договорів оренди нерухомого військового майна (п.5.7). Виходячи з наведеного апеляційний суд вважає, що між сторонами склались правовідносини саме з продовження терміну дії договору оренди нерухомого військового майна №7 від 31.05.2012.

Із встановлених апеляційним судом обставин справи вбачається, що орендоване позивачем за зустрічним позовом нерухоме майно є державним майном, а тому до спірних правовідносин слід застосовувати норми спеціального закону, а саме Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

Частиною 3 статті 17 цього Закону встановлено, що після закінчення терміну договору оренди орендар, який належним чином виконував свої обов`язки за договором, має переважне право, за інших рівних умов, на укладення договору оренди на новий термін, крім випадків, якщо орендоване майно необхідне для потреб його власника. У разі якщо власник має намір використовувати зазначене майно для власних потреб, він повинен письмово попередити про це орендаря не пізніше ніж за три місяці до закінчення терміну договору.

Аналіз встановлених апеляційним судом обставин справи та наведеної норми Закону свідчить, що орендодавець - Яворівська КЕЧ не повідомила орендаря-апелянта про намір використовувати зазначене майно для власних потреб, а отже наведені положення законодавства позивачами за первісним позовом дотримані не були.

Неврахування судом переважного перед іншими особами права наймача, який належно виконує свої обов`язки за договором найму, на укладання договору найму на новий строк, свідчить про ігнорування судом першої інстанції практики Європейського суду з прав людини у розрізі захисту права власності та є підставою для констатації порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Зокрема, у справі «Стрейтч проти Сполученого Королівства», суд дійшов висновку, що заявника слід вважати особою, яка мала принаймні законне сподівання на реалізацію передбаченого договором права на продовження строку оренди, і - в цілях статті 1 Першого протоколу - таке законне сподівання можна вважати додатковою частиною майнових прав, наданих йому муніципалітетом Дорчестера за орендним договором (пункт 35).

Подібна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 22.04.2015 зі справи № 3-266гс16 та в постанові Верховного Суду від 18.06.2018 по справі №910/11837/17 .

Відповідно до п. 5.7. Наказу Міноборони від 02.02.2010 №46 «Про затвердження Інструкції про організацію передачі в оренду та укладення договорів оренди нерухомого військового майна» продовження терміну дії договорів оренди нерухомого військового майна здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства України. Отже, до спірних правовідносин слід застосовувати саме норми Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

В матеріалах справи міститься резолюція заступника Міністра оборони України генерал-майора Шевчука О.М. до Головного КЕУ ЗС України з приводу спірних правовідносин «Прошу діяти відповідно до вимог чинного законодавства». (Том 1 а.с. 58). Тлумачення судом першої інстанції даної резолюції як відмову в продовженні чи припиненні орендних правовідносин між ТзОВ Приватна охоронна фірма Ірбіс та Яворівською КЕЧ не відповідає нормам Закону України "Про оренду державного та комунального майна", а тому є невірним.

Як встановлено апеляційним судом, орендодавець - Яворівська КЕЧ, також Західне територіальне квартирно-експлуатаційне управління в березні 2018 клопотали перед начальником Головного квартирно-експлуатаційного управління ЗС України про продовження договору оренди від 31.05.2012 №7, укладеного з ТзОВ «Ірбіс» на термін визначений законодавством.

ТзОВ Приватна охоронна фірма Ірбіс належним чином сплачує орендну плату у розмірі, погодженому сторонами на підставі Звіту про оцінку майна, прорецензованого Регіональним відділенням ФДМУ по Львівській області, та який відображено у проекті додаткової угоди.

Позивачем за зустрічним позовом було направлено в строки передбачені договором оренди проект додаткового договору оренди на наступний період (т.2,а.с.161-162). Дана обставина не заперечувалась представником Яворівської КЕЧ в апеляційному суді.

Відповідно до ч.1-5 ст. 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом.

При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

З огляду на викладене, колегія Західного апеляційного господарського суду вважає, що рішення господарського суду Львівської області від 29.11.2018 по справі №914/1174/18 винесене з грубим порушенням норм ст.. 236 ГПК України, наведених норм матеріального права, а тому підлягає скасуванню.

Відповідно до ст.. 5 ГПК України Здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного права чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.

Апелянт - ТзОВ Приватна охоронна фірма Ірбіс в своїй зустрічній позовній заяві просило суд визнати укладеним між Яворівською КЕЧ району та ТзОВ Приватна охоронна фірма Ірбіс договір оренди нерухомого військового майна нежитлових приміщень площею 1177,3 кв.м. в будівлі №5 військового містечка №35, розташованого за адресою ЯНЦ (Яворівський навчальний центр) с. Верещиця (Майдан), Яворівський район, Львівська область на новий строк 10 років відповідно до проекту додаткового договору оренди до договору оренди від 31.05.2012 №7.

Апеляційний суд зазначає, що такі позовні вимоги стосовно більшого, ніж попередній, строку оренди є істотною умовою договору, яка потребує узгодження між усіма сторонами орендних правовідносин, але право позивача-апелянта підлягає судовому захисту в будь-якому випадку відповідно до вимоги ст.. 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна". При цьому апеляційний суд враховує, що даний договір оренди продовжувався сторонами у 2015 році на той же самий строк 3 роки без заперечень з боку Яворівської КЕЧ і Міністерства оборони України.

Апеляційний суд постановляє нове рішення, яким в первісному позові відмовляє повністю. Керуючись ст. 5 ГПК України апеляційний суд зустрічний позов задовольняє частково. Визнати укладеним додатковий договір оренди до договору оренди №7 від 31.05.2012 нерухомого військового майна, розташованого в Старицькому гарнізоні за адресою: Львівська область, Яворівський район, с. Верещиця, ЯНЦ на той самий строк та на тих самих умовах, визначених основним договором та додатками до нього, з наступного дня після спливу строку попереднього договору. В решті вимог за зустрічним позовом слід відмовити.

Судові витрати покласти на позивача.

Керуючись ст.ст. 5, 86, 129, 236, 269, 270, 275, 277, 281, 282 ГПК України апеляційний господарський суд

Постановив:

Апеляційну скаргу ТзОВ Приватна охоронна фірма Ірбіс задовольнити частково.

Рішення господарського суду Львівської області від 29.11.2018 року у справі №914/1174/18 скасувати.

Постановити нове рішення, яким в первісному позові відмовити повністю.

Зустрічний позов задовольнити частково. Визнати укладеним додатковий договір оренди до договору оренди №7 від 31.05.2012 нерухомого військового майна, розташованого в Старицькому гарнізоні за адресою: Львівська область, Яворівський район, с. Верещиця, Яворівський навчальний центр, на той самий строк та на тих самих умовах, визначених основним договором та додатками до нього, з наступного дня після спливу строку дії попереднього договору.

В решті вимог за зустрічним позовом відмовити.

Судові витрати покласти на позивача.

Стягнути з Військової прокуратури Західного регіону України (79007, м. Львів, вул.. Клепарівська, 20) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Приватна охоронна фірма «ІРБІС» (79035, м. Львів, вул.. Липова Алея, 5, Код ЄДРПОУ 34948764) 1762 грн. (одну тисячу сімсот шістдесят дві гривні) в повернення сплаченого судового збору при поданні апеляційної скарги.

Стягнути з Міністерство оборони України (03168, м. Київ, Повітрофлотський проспект, 6, Код ЄДРПОУ 00034022) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Приватна охоронна фірма «ІРБІС» (79035, м. Львів, вул.. Липова Алея, 5, Код ЄДРПОУ 34948764) 1762 грн. (одну тисячу сімсот шістдесят дві гривні) в повернення сплаченого судового збору при поданні апеляційної скарги.

Стягнути з Яворівської квартирно-експлуатаційної частини району (81000, м. Яворів, вул.. Львівська, 19, Код ЄДРПОУ 07930854) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Приватна охоронна фірма «ІРБІС» (79035, м. Львів, вул.. Липова Алея, 5, Код ЄДРПОУ 34948764) 1762 грн. (одну тисячу сімсот шістдесят дві гривні) в повернення сплаченого судового збору при поданні апеляційної скарги.

Постанова набуває чинності з моменту проголошення та може бути оскаржена сторонами в касаційному порядку до Верховного Суду.

Головуючий-суддя О.Л. Мирутенко

Судді: О.І. Матущак

Г.Г. Якімець

Повний текст постанови виготовлено 28.02.2019

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.02.2019
Оприлюднено16.09.2022
Номер документу80209699
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1174/18

Ухвала від 01.08.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Ухвала від 06.06.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Ухвала від 01.04.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Постанова від 24.02.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Мирутенко Олександр Леонтійович

Ухвала від 14.01.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Мирутенко Олександр Леонтійович

Ухвала від 26.12.2018

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Мирутенко Олександр Леонтійович

Рішення від 29.11.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Стороженко О.Ф.

Рішення від 28.11.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Стороженко О.Ф.

Ухвала від 14.11.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Стороженко О.Ф.

Рішення від 16.10.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Стороженко О.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні