Рішення
від 06.12.2018 по справі 804/3607/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2018 року Справа № 804/3607/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіБоженко Наталії Василівни за участі секретаря судового засіданняТрошиної А.С. за участі: позивача представників позивача представника відповідача ОСОБА_3. ОСОБА_4, ОСОБА_5 ОСОБА_6 розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови в частині, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_3 (далі - позивач) звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області (далі - відповідач), в якому, з урахуванням уточнень від 11 червня 2018 року, просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області №2 від 20 квітня 2018 року Про відкликання депутатів за народною ініціативою в частині відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_3 по одномандатному виборчому округу №5 за народною ініціативою.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки під час її винесення були допущені значні порушення діючого законодавства України, безпідставно обмежені його права як громадянина і депутата селищної ради. Так, процедура відкликання за народною ініціативою депутата Миколаївської селищної ради відбулась з порушенням вимог ст.ст. 37-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , зокрема, відповідач у відповідності до вимог ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад повинен перевірити отримані матеріали щодо відкликання депутата за народною ініціативою на предмет дотримання вимог статей 38-40 цього Закону, однак таких дій в ході реалізації процедури відкликання його як депутата Миколаївської селищної ради здійснено не було. Комісією не було перевірено документи на предмет дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , а також не було перевірено достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах та вибіркову перевірку підписів. Також, зазначає, що його та засоби масової інформації не було повідомлено про проведення зборів виборців, на якому розглядались питання щодо його відкликання як депутата селищної ради, як це визначено Законом України Про статус депутатів місцевих рад . Статтею 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено вичерпний перелік підстав, при настанні яких депутата селищної ради може бути відкликано за народною ініціативою, однак, в даному випадку, підстави, які мають передувати процедурі відкликання його як депутата селищної ради, відсутні, тому ініціатива щодо відкликання є протиправною. Таким чином, вважає, що у відповідача були відсутні правові підстави для прийняття постанови про відкликання його за народною ініціативою із числа депутатів Миколаївської селищної ради.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 червня 2018 року відкрито провадження у адміністративній справі, та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 04 липня 2018 року.

Ухвалою суду від 12 червня 2018 року у задоволені заяви позивача про забезпечення позиву відмовлено.

27 червня 2018 року від представника відповідача до суду надійшов відзив на адміністративний позов, в якому було зазначено, що відповідачем було дотримано вимоги статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Відповідно до положень ст. 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" Миколаївська селищна виборча комісія після отримання повідомлення про факт проведення зборів разом із витягом з протоколу зборів повідомила про це депутатів (самовисуванців) та Миколаївську селищну раду. На виконання ст. 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" головою Миколаївської селищної виборчої комісії, наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців 17 квітня 2018 року було скликано засідання для перевірки отриманих матеріалів та встановлено, що підписи було зібрано з дотриманням вимог частин 5-7 статті 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". На вимогу ч.1 ст. 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", на підтримку пропозиції про відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_3 обраного в одномандатному виборчому окрузі №5 було зібрано 28 підписів, що складає 82 % кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на місцевих виборах 25 жовтня 2018 року одномандатному виборчому окрузі №5. 17 квітня 2018 року відповідач звернувся до відділу ведення державного реєстру виборців Петриківської райдержадміністрації та до Петриківського відділення поліції з проханням забезпечити вибіркову перевірку підписів в підписних листах по відкликанню депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_3 за народною ініціативою. 20 квітня 2018 року до Миколаївської селищної виборчої комісії надішли відповіді на зазначені звернення. Колегіально виборча комісія перевірила подані ініціаторами матеріалів, зокрема, уважно розглянуті підписні листи. З урахуванням офіційної відповіді відділення поліції комісією прийнята постанова №2 "Про відкликання депутатів за народною ініціативою". Відповідач, вважає позовні вимоги безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.

04 липня 2018 року підготовче засідання перенесено на 01 серпня 2018 року, у зв'язку з перебуванням судді Павловського Д.П. у відпустці.

01 серпня 2018 року підготовче засідання перенесено на 12 вересня 2018 року, у зв'язку з перебуванням судді Павловського Д.П. у відпустці.

У судовому засіданні 12 вересня 2018 року оголошено перерву до 10 жовтня 2018 року, у зв'язку з задоволенням клопотання представника позивача про ознайомлення з матеріалами справи.

Судове засідання 10 жовтня 2018 року не відбулось, у зв'язку з відстороненням з 21 вересня 2018 року судді Павловського Д.П.

19 жовтня 2018 року, у зв'язку із відстороненням судді Павловського Д.П. та на виконання розпорядження в.о. керівника апарату суду від 04.10.2018 року № 116 здійснено автоматичний розподіл справи № 804/3607/18. Відповідно до Протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справу № 804/3607/18 перерозподілено судді Боженко Н.В.

Ухвалою суду від 24 жовтня 2018 року справи № 804/3607/18 прийнята до свого провадження суддею Боженко Н.В. та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 13 листопада 2018 року.

13 листопада 2018 року від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому було підтримано позицію, яка висловлена в відзиві на позов від 27 червня 2018 року та зазначено про безпідставність позовних вимог.

Ухвалою суду від 13 листопада 2018 року закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 27 листопада 2018 року.

27 листопада 2018 року у зв'язку з перебуванням судді Боженко Н.В. на лікарняному, судове засідання перенесено на 06 грудня 2018 року.

Ухвалами суду від 06 грудня 2018 року відмовлено в залучені в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору.

Позивач та його представники у судовому засіданні 06 грудня 2018 року позов підтримали та просили задовольнити його з підстав, викладених в уточненій позовній заяві та відповіді на відзив від 06 грудня 2018 року, визнавши протиправною та скасувавши постанову Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області №2 від 20 квітня 2018 року Про відкликання депутатів за народною ініціативою в частині відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_3 по одномандатному виборчому округу №5 за народною ініціативою.

Представник відповідача у судовому засіданні 06 грудня 2018 року позовні вимоги не визнав, просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на обставини, викладені у відзивах на позов та додаткових письмових поясненнях від 06 грудня 2018 року. Зазначив, що Миколаївська селищна виборча комісія при прийнятті оскаржуваної постанови діяла в межах повноважень та у спосіб, що визначені Законом України Про статус депутатів місцевих рад , відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_3 за народною ініціативою відбулось у відповідності до норм чинного законодавства та згідно встановленої процедури. Вважає, що комісія при проведенні перевірки отриманих документів та при прийнятті оскаржуваних рішень діяла у спосіб, встановлений чинним законодавством, а підстав для прийняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата селищної ради у комісії не було.

Заслухавши пояснення позивача та представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Згідно копії посвідчення №005 ОСОБА_3 депутат Миколаївської селищної ради.

Відповідно до копії листа від 06 квітня 2018 року ОСОБА_7 звернулася до редактора друкованого засобу масової інформації Вісті Петриківщини з повідомленням про проведення зборів виборців одномандатного виборчого округу №5, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області ОСОБА_3 за народною ініціативою. Збори відбудуться 09 квітня 2018 року о 12:00 в селищі Миколаївка Петриківського району по вулиці Молодіжна.

Як вбачається, з копії витягу з протоколу зборів виборців одномандатного виборчого округу № 5 селища Миколаївка на зборах виборців одномандатного виборчого округу №5 селища Миколаївка було вирішено наступні питання:

- у зв'язку з невиконанням своїх депутатських обов'язків, передбачених Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" невиконанням депутатом обов'язків щодо звітування перед виборцями та проводити зустрічі з ними внесено пропозицію щодо відкликання депутат Миколаївської селищної ради ОСОБА_3 за народною ініціативою;

- внести пропозицію щодо відкликання депутата Миколаївської селищної ради обраного по одномандатному виборчому округу ОСОБА_3 за народною ініціативою;

- обрати ініціативну групу виборців для збирання підписів пропозиції про відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_3 за народною ініціативою у складі 10 осіб;

- затвердити форму підписного листа;

- визначити ОСОБА_8 офіційним представником ініціативної групи;

- офіційному представнику повідомити Миколаївську селищну виборчу комісію Петриківського району про факт проведення виборів.

За 1-5 питання проголосувало 32 особи з числа осіб, які були присутні на зборах виборців.

Дані збори оформлені протоколом зборів виборців одномандатного виборчого округу №5 селища Миколаївка від 09 квітня 2018 року.

Ініціативна група була створена на підставі заяв, копії яких надані відповідачем та залученіі до матеріалів справи.

11 квітня 2018 року офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_8 повідомила Миколаївську селищну виборчу комісію про факт проведення зборів виборців. В якості додатка наданий витяг з протоколу зборів виборців від 09 квітня 2018 року.

Листом №4 від 12 квітня 2018 року заступник голови Миколаївської селищної виборчої комісії проінформував Миколаївську селищну раду про факт проведення зборів виборців в т.ч. у виборчому окрузі №5, де прийнято рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата вказаного округу ОСОБА_3 за народною ініціативою.

12 квітня 2018 року згідно листа №6 ОСОБА_3 як депутату Миколаївської селищної ради надіслано повідомлення від заступника голови Миколаївської селищної виборчої комісії щодо прийнятого рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата вказаного округу ОСОБА_3 за народною ініціативою, копія якого міститься в матеріалах справи.

Також, 12 квітня 2018 року голова Миколаївської селищної виборчої комісії звернулася до голови Петриківської районної державної адміністрації з листом №8 щодо надання виборчої документації за 2015 рік, яка знаходиться на зберіганні в державному архіві.

Ініціативною групою 14 та 15 квітня 2018 року зібрані підписи виборців на підтримку ініціативи про відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_3, що набув повноважень депутата 25 грудня 2015 року, самовисуванець, що підтверджується підписними листами за №№ 1-4, належним чином завірені копії яких наявні в матеріалах справи.

Згідно копії листа 16 квітня 2018 року офіційним представником ініціативної групи для збирання підписів на підтримку пропозицій щодо відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_3 за народною ініціативою ОСОБА_8 направлено до Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області підписні листи для перевірки відповідно до положень Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

17 квітня 2018 року голова Миколаївської селищної виборчої комісії ОСОБА_9 направила на адресу начальника Петриківського відділення поліції Новомосковського відділу поліції ГУНП в Дніпропетровській області Єрмоленко О.В. лист з проханням відповідно до положень п.2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад забезпечити вибіркову перевірку підписів в підписних листах на підтримання пропозиції про відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_3 (не менше 10% від загальної кількості).

Також, 17 квітня 2018 року голова Миколаївської селищної виборчої комісії ОСОБА_9 направила голові Петриківської райдержадміністратиції лист з проханням відповідно до положень ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад забезпечити перевірку підписів в підписних листах на підтримання пропозиції про відкликання депутата Миколаївської селищної ОСОБА_3.

Листом №11 від 20 квітня 2018 голова Петриківської райдержадміністратиції повідомив, що використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою ст. 26 ЗУ Про державний реєстр виборців не передбачено.

Листом №50.3/2027 від 20 квітня 2018 року т.в.о. начальника Петриківського відділення поліції Новомосковського відділу поліції ГУ НП в Дніпропетровській області Єрмоленко О.В. повідомив, що в порядку п.2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад здійснено перевірку достовірності підписів в підписних листах на підтримку пропозиції по відкликанню депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_3, виборчий округ № 5, в кількості 5 підписів, підписи в підписних листах достовірні.

20 квітня 2018 року від Петриківської райдержадміністратиції до Миколаївської селищної виборчої комісії надійшли протоколи територіальної селищної комісії про підсумки головування у виборчому окрузі та про результати місцевих виборів (Ф.№20, оп. №1-20п), протоколи №1-13 засідань селищної територіальної виборчої комісії з відповідними додатками (Ф.№20, оп №1-19 п), а також не використані бюлетені по кожному з 12-ти виборчих округів селищної ради.

20 квітня 2018 року Миколаївською селищною виборчою комісією винесена постанова №2 Про відкликання депутатів за народною ініціативою в частині відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_3 по одномандатному виборчому округу №5 за народною ініціативою.

Позивач, не погоджуючись з прийнятою постановою № 2 від 20 квітня 2018 року, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд приходить до наступного.

Спірні відносини, що виникли між сторонами, регулюються Конституцією України, Законом України Про статус депутатів місцевих рад від 11.07.2002 року №93-IV (далі - Закон №93-IV), який відповідно до Конституції України, Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Пунктом 1 частини першої статті 5 Закону №93-IV передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

Статтею 37 Закону №93-IV передбачено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Відповідно до положень ч.ч. 1-5 ст. 38 Закон №93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше, зокрема, 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.

Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити, зокрема, сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб.

У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

Згідно з ч. 8 ст. 38 Закон №93-IV забороняється проводити збори виборців щодо відкликання депутата місцевої ради в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги.

Статтею 39 Закон №93-IV встановлено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Згідно з ч. 1 ст. 40 Закону №93-IV ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

Пунктом 1 частини 2 наведеної статті передбачено, що з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів.

Відповідач зазначає, що 17 квітня 2018 року головою Миколаївської селищної виборчої комісії, скликано засідання з метою перевірки отриманих матеріалів.

Проте, відповідно до Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів №228 від 05.09.2015 р. (далі - порядок №228) територіальна виборча комісія є постійно діючим спеціальним колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Засідання виборчої комісії скликається головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. Засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб. Перед проведенням засідання виборчої комісії формується проект порядку денного цього засідання. Проект порядку денного засідання виборчої комісії, як правило, не пізніше ніж за день до проведення засідання, готує секретар комісії згідно з планом роботи та за дорученням голови комісії, а також з урахуванням пропозицій членів комісії та погоджує його з головою комісії. Проект порядку денного засідання після його погодження з головою комісії секретар комісії в обов'язковому порядку разом з інформацією про час і місце проведення засідання доводить до відома членів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем проведення засідання, а в день, що передує дню виборів, та в день виборів - негайно. За результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення.

Відповідно до статті 41 Закону №93-IV після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки, зокрема, у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Тобто з метою перевірки підписів у підписних листах відповідач повинен був скликати засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів з залученням органів ведення Державного реєстру виборців, який здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів.

Разом з тим, в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази призначення та проведення саме засідання комісії з вищевказаного питання, з залученням органів ведення Державного реєстру виборців, який здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів

Статтею 27 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що Центральна виборча комісія організовує свою роботу відповідно до Закону України Про Центральну виборчу комісію та Регламенту Центральної виборчої комісії. Територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань.

Виборча комісія є колегіальним органом. Проведення голосування виборців не є засіданням дільничної виборчої комісії.

Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов'язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.

Засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

З метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії, запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного.

Таким чином, засідання виборчої комісії, на якому вирішуються питання, віднесені до її компетенції, проводяться після повідомлення усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

Однак в матеріалах справи відсутні докази призначення засідання комісії з вищевказаного питання, докази того, що члени Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області були ознайомлені з порядком денним.

На підставі викладеного можна зробити висновок, що на засіданнях, на яких вирішувалось питання про дотримання порядку відкликання за народною ініціативою депутата Миколаївської сільської ради, у спосіб, визначений законом, не повідомлялись.

Позивач під час судового розгляду справи зазначив, що його не було повідомлено про призначення та проведення засідання комісії з питання відкликання його як депутат за народною ініціативою, доказів які б спростовували дане твердження до суду не надано.

Виборча комісія звернулась до Державного реєстру виборців про його залучення для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах.

Однак, з огляду на лист голови Петриківської райдержадміністратиції від 20.04.2018 року вбачається, що фактично перевірка органом Державного реєстру виборців в даному випадку не відбулася, що суперечить вимогам Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Неможливо також встановити, яким чином правоохоронні органи здійснили перевірку достовірності підписів в підписних листах на підтримку пропозиції по відкликанню депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_3, та встановили, що підписи в підписних листах достовірні станом на момент виникнення правовідносин.

Таким чином, передбачену частиною 2 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, відповідачем здійснено без залучення Державного реєстру виборців, у зв'язку з чим така перевірка здійснена у порядку, що не відповідає вимогам Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Так, відповідно до розділу 12 Порядку №228 Протокол засідання виборчої комісії, в якому фіксується обговорення питань і прийняття рішень на засіданні комісії (додаток 2), веде секретар комісії (секретар засідання).

Ведення протоколу засідання дільничної виборчої комісії, на якому здійснюється підрахунок голосів виборців, рішенням комісії доручається заступнику голови або іншому члену дільничної комісії, оскільки секретар дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколу про підрахунок голосів виборців.

Протокол засідання виборчої комісії повинен містити такі реквізити: назву документа (протокол); назву виду діяльності виборчої комісії (засідання); назву виборчої комісії; час, дату і місце проведення засідання; загальну кількість членів виборчої комісії; кількість присутніх на засіданні членів виборчої комісії; кількість осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення виборчої комісії та без дозволу або запрошення (у разі потреби до протоколу додається реєстраційний листок); порядок денний з формулюванням питань у називному відмінку. Текст протоколу засідання виборчої комісії з розгляду кожного питання складається з трьох частин, що починаються словами: Слухали , Виступили , Вирішили ( Постановили ).

У протоколі засідання виборчої комісії повинні бути відображені зміст та номер постанови, протоколу чи акта, які були відповідно прийняті або складені на засіданні комісії.

Протокол засідання виборчої комісії оформляє секретар комісії (секретар засідання).

До протоколу засідання виборчої комісії долучаються оригінали постанов, прийнятих на цьому засіданні, додатки до них, якщо такі були, інші документи щодо розглянутих на засіданні питань, а також, за наявності, викладені в письмовій формі окремі думки членів комісії.

Окремі думки членів комісії є невід'ємною частиною протоколу засідання виборчої комісії.

Протокол засідання виборчої комісії підписує головуючий на засіданні комісії та секретар комісії (секретар засідання).

Протокол засідання дільничної виборчої комісії, на якому проводився підрахунок голосів виборців, складається і підписується у тому самому приміщенні, де проходило голосування.

Протокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення членам комісії не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати.

Протокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення суб'єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

Так, суд звертає увагу, що копія протоколу № 3 від 20 квітня 2018 року, про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів ОСОБА_11, ОСОБА_3, ОСОБА_12 по одномандатних виборчих округах №2, №5, №6 за народною ініціативою; про прийняття рішення про відкликання депутатів ОСОБА_11, ОСОБА_3, ОСОБА_12 за народною ініціативою; про призначення проміжних виборів по одномандатних виборчих округах №2, №5, №6 Миколаївської селищної ради Петриківського району до суду була надана лише 13 листопада 2018 разом із відзивом, як і протокол №2 від 17 квітня 2018 року та журнал вихідних телефонограм запрошень членів Миколаївської селищної виборчої комісії на засідання виборчої комісії.

З урахуванням викладеного вище, посилання виборчої комісії на те, що після отримання усіх відповідей на звернення, нею колегіально перевірено подані матеріали та уважно розглянуті підписні листи, суд відхиляє з огляду на відсутність належних доказів такої перевірки.

Також відповідачем не надано належних та допустимих доказів наявності обставин, які стали підставою для ініціювання питання про відкликання депутата за народною ініціативою. Посилання на відсутність позивача на пленарних засіданнях, не проведення зустрічей з виборцями, та не здійснення інших, передбачених законом повноважень не підтверджено жодним належним доказом.

При цьому, суд зазначає, що зазначення про якусь обставину не можна вважати належним доказом існування даної обставини за умови наявності законодавчо визначених способів фіксації таких моментів, тобто, посилання відповідача на те, що позивачем неодноразово порушувались вимоги ст. ст. 10-16 Закону №93-IV щодо неприсутності на пленарних засіданнях та відсутність роботи з виборцями, не можуть вважатись належними доказами за умови наявності спеціальних засобів реагування на дані поступки, як то складання актів, протоколів тощо. Наявності будь-якого з подібних засобів реагування відповідачем не надано.

За таких обставин Миколаївська селищна виборча комісія не перевіряла наявність визначених у Законі України "Про статус депутатів місцевих рад" правових підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Аналіз положень п.1 ч.1 ст.5, ст.37 ст.38 і ст.40 Закону №93-IV дає підстави для висновку, що при відкликанні депутатів місцевої ради зборами виборців необхідно дотриматись певної процедури, зокрема, окрім складення та направлення зазначеного протоколу зборів виборців з чітким зазначенням визначених ст.37 цього Закону підстав для дострокового відкликання за народною ініціативою, існує порядок вирішення цього питання (його прийняття) на засіданні виборчої комісії, яка за наявності передбачених ст.37 цього Закону підстав та після здійснення перевірки дотримання процедури дострокового відкликання депутатів місцевої ради приймає відповідне рішення. При цьому, по непередбаченим законом підставам, та без перевірки підписних листів передбаченому законом порядку повноважними на те особами, прийняття такого рішення є неможливим.

За таких обставин, відповідачем недотримані приписи ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" щодо порядку проведення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та їхніх підписів, що в свою чергу свідчить про неправомірність винесення відповідачем по даним підписних листах виборців постанови № 2, що є предметом оскарження.

Щодо посилання відповідача на те, що позивачем пропущено строк на звернення до суду із вказаним позовом, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 7 ст. 95 Закону України Про місцеві вибори строки судового оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, встановлюються Кодексом адміністративного судочинства України.

Частиною 6 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства передбачено, що позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Однак, спір по вказаній справі не стосується виборчого процесу, ця категорія справ підпадає під розгляд за загальними підставами.

Судом критично оцінюються доводи відповідача, які стосуються обставин справи та містять посилання на загальні норми законодавства, які жодним чином не спростовують обґрунтування позовних вимог.

Суд також застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану в пункті 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

При цьому, у таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Таким чином, із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню, оскільки відповідачем не доведено належними та допустимими доказами правомірність прийняття рішення, що є предметом оскарження.

Згідно ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов'язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 704,80 грн., що документально підтверджується квитанцією від 18.05.2018 року.

Отже, сплачений судовий збір за подачу позову до суду в сумі 704,80 грн. підлягає стягненню на користь позивача.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_3 до Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови в частині - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області №2 від 20 квітня 2018 року "Про відкликання депутатів за народною ініціативою" в частині відкликання депутата Миколаївської селищної ради ОСОБА_3 по одномандатному виборчому округу №5 за народною ініціативою.

Стягнути з Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області (місцезнаходження: 51842, Дніпропетровська область, Петриківський район, смт. Миколаївка, вулиця Партизанська, будинок 102; код ЄДРПОУ 34195359) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_3 (місце проживання: АДРЕСА_1; РНОКПП НОМЕР_1) сплачений судовий збір у розмірі 704,80 гривень (сімсот чотири гривні 80 коп.).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 14 грудня 2018 року.

Суддя Н.В. Боженко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2018
Оприлюднено19.12.2018
Номер документу78614379
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/3607/18

Ухвала від 08.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 06.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 30.01.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 30.01.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 06.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 06.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 06.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Рішення від 06.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 06.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 06.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні