Справа № 420/5236/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 грудня 2018 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Радчука А.А.,
за участю секретаря - Ляшенко Ю.В.,
за участю сторін: представника позивача - Корміч С.В.,
представника відповідачів - Кисельова О.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сонтас" (65101, м. Одеса, вул. Космонавта Комарова, 10, код ЄДРПОУ 40180963) до Головного управління ДФС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 39398646) Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання зареєструвати податкові накладні,-
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Сонтас" (65101, м. Одеса, вул. Космонавта Комарова, 10, код ЄДРПОУ 40180963) з позовом до Головного управління ДФС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 39398646) Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197), в якому просило:
визнати протиправними та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС в Одеській області від 29.08.2018 р. № 897639/40180963 та від 29.08.2018 р. №897642/40180963;
зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 03.08.2018р., яка складена ТОВ "СОНТАС" на адресу ТОВ "САГАЛ ЮГ" на загальну суму 600 859,39 грн, в тому числі ПДВ - 100 143,23 грн., №1 від 06.08.2018р., яка складена ТОВ "СОНТАС" на адресу ТОВ "САГАЛ ЮГ" на загальну суму 550 001,05 грн, в тому числі ПДВ - 91666,84 грн.
В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, прийнято з порушенням норм чинного законодавства. Так, позивач вказує, що на вимогу фіскального органу після зупинення реєстрації податкових накладних, платником податків були надані усі належні документи. У письмових поясненнях було детально розписано зміст господарських операцій, надані копії документів (договори, видаткові накладні, довіреності на отримання ТМЦ, рахунки-фактури, виписки банку і т.п.). Надані до контролюючих органів документи засвідчують факт реального виконання ТОВ СОНТАС та його контрагентами господарських зобов'язань.
Відповідачем не було чітко вказано, якому самому критерію ризиковості платника податків, відповідає ТОВ СОНТАС , оскільки підпункт 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості платника податків містить аж 7 ознак ризиковості. Таким чином Позивач був позбавлений можливості зрозуміти, який саме критерій був застосований до нього при прийнятті рішення про зупинення реєстрації податкових накладних.
В рішеннях голови комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 29.08.2018 р. № 897639/40180963 та від 29.08.2018 р. №897642/40180963, якими було відмовлено у реєстрації податкових накладних №1 від 03.08.2018р. та № 1 від 06.08.2018 р., вказано, що підставою для відмови в реєстрації податкових накладних було ненадання платником податку копій документів. При цьому, вказано, що документи, які не надано, необхідне було підкреслити. Але при цьому жодні документи з переліку не було підкреслено.
На підставі викладеного Позивач вважає, що відповідачем прийнято рішення про відмову у реєстрації, які, на думку позивача, є необґрунтованим та підлягає скасуванню, а накладні підлягають реєстрації.
Ухвалою суду від 05.11.2018 року відкрито провадження по справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного провадження.
21.11.2018 року від представника Відповідачів до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просив у задоволенні адміністративного позову відмовити у повному обсязі, зазначивши, що позивачем направлено на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкові накладні. За отриманою квитанцією єдиного вікна приймання звітності ДФС України, підприємству було повідомлено, що реєстрація податкових накладних зупинена та висловлено пропозицію щодо надання пояснень та/або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Надалі платник податку, направив повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим податковим накладним. Проте у зв'язку з не наданням позивачем разом із повідомленнями, всіх необхідних документів, ГУ ДФС в Одеській області прийняло рішення про відмову в реєстрації відповідних податкових накладних.
В судовому засіданні 13.12.2018 року представник Позивача підтримав адміністративний позов у повному обсязі та просив задовольнити його з підстав, викладених в тексті позовної заяви.
В судовому засіданні 12.12.2018 року представник Відповідачів заперечував проти адміністративного позову та просив відмовити у його задоволенні у повному обсязі з підстав, викладених в тексті відзиву.
На підставі викладеного, дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов та заперечення на нього, судом встановлено наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю СОНТАС є юридичною особою приватної власності, що було створено 17.12.2015 р. Основним видом діяльності підприємства є оптова торгівля парфумними та косметичними товарами
ТОВ СОНТАС уклало договір поставки № С1506 від 15.06.2018 р. з Товариством з обмеженою відповідальністю САГАЛ ЮГ на поставку косметично-парфумерної продукції.
На виконання умов цього договору, ТОВ СОНТАС поставило, а ТОВ САГАЛ ЮГ прийняло партію косметично-парфумерної продукції на загальну суму 600 859,39 грн., в тому числі ПДВ - 100 143,23 грн., про що сторонами була оформлена видаткова накладна № РН-0308-1 від 03.08.2018 року. Товар отримав директор ТОВ САГАЛ ЮГ ОСОБА_3 на підставі довіреності №03081 від 03.08.2018 р. За правилом першої події (постачання товару) ТОВ СОНТАС 03.08.2018 року виписало податкову накладну № 1 від 03.08.2018 року на загальну суму 600 859,39 грн., в тому числі ПДВ - 100 143,23 грн.
ТОВ СОНТАС надало для сплати ТОВ САГАЛ ЮГ рахунок-фактуру № СФ-0308-1 від 03.08.2018 р. на суму 600 859,39 грн.
Рахунок був сплачений ТОВ САГАЛ ЮГ наступним чином:
14.08.2018 р. згідно платіжного доручення № 111 від 14.08.2018р. у сумі 111 000,00 грн., що підтверджується випискою банку по поточному рахунку ТОВ СОНТАС від 14.08.2018р.;
14.08.2018 р. згідно платіжного доручення № 112 від 14.08.2018 р. у сумі 429 000,00 грн., що підтверджується випискою банку по поточному рахунку ТОВ СОНТАС від 14.08.2018р.;
14.08.2018 р. згідно платіжного доручення № 113 від 14.08.2018 р. у сумі 300 060,00 грн., що підтверджується випискою банку по поточному рахунку ТОВ СОНТАС від 14.08.2018 р.
За умовами укладеного договору поставки № СІ506 від 15.06.2018 р., Товар був отриманий покупцем - ТОВ САГАЛ ЮГ на складі ТОВ СОНТАС .
Вказаний товар був придбаний ТОВ СОНТАС у постачальника - Приватного підприємство Юнітоп на підставі договору постачання № 2601C від 26.01.2016 р.
30.01.2018 р. ТОВ СОНТАС отримало у Приватного підприємства Юнітоп косметично-парфумерну продукцію на суму 700 000,00 грн., в тому числі ПДВ - 116 666,67 грн., про що сторонами була оформлена видаткова накладна № 43 від 30.01.2018 р. Товар отримав директор ТОВ СОНТАС ОСОБА_4 за довіреністю № 30/1 від 30.01.2018 р.
ТОВ СОНТАС отримало від Приватного підприємства Юнітоп рахунок № 43 від 30.01.2018р. на суму 700 000,00 грн., який був сплачений ТОВ СОНТАС в сумі 700 000,00 грн., в тому числі:
30.01.2018 р. згідно платіжного доручення № 333 від 30.01.2018 р. на суму 200 000,00 грн. (виписка з поточного рахунку ТОВ СОНТАС від 30.01.2018 р.);
30.01.2018 р. згідно платіжного доручення № 334 від 30.01.2018 р. на суму 500 000,00 грн. (виписка з поточного рахунку ТОВ СОНТАС від 30.01.2018 р.).
За правилом першої події (постачання товару) Приватне підприємство Юнітоп виписало на ТОВ СОНТАС податкову накладну № 43 від 30.01.2018 р. на суму 700 000,00 грн., в тому числі ПДВ - 116 666,67 грн., яка була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 14.02.2018 р
Транспортування косметично-парфумерної продукції від постачальника (Приватне підприємство Юнітоп ) до покупця (ТОВ СОНТАС ) згідно з умовами договору постачання № 2601С від 26.01.2016 р. здійснювалось за рахунок ТОВ СОНТАС .
Перевізником косметично-парфумерної продукції було ПП Агросоюз-2016 на підставі Договору про надання комплексу послуг з перевезення вантажів № 0109/1ас16 від 01.09.2016р., укладеного з ТОВ СОНТАС . Транспортування товару від Приватного пцідприємства Юнітоп до складу ТОВ СОНТАС здійснювалось по ТТН № 43 від 30.01.2018 р. Факт надання послуг з перевезення підтверджується актом здачі-приймання наданих послуг № 19 від 31.01.2018р.
В період з 30.01.2018 р. по 03.08.2018 р. товар зберігався на складі ТОВ СОНТАС за адресою: м. Одеса, Миколаївська дорога, буд. 128, який орендувався в період з 01.01.2018 р. за договором оренди нежитлового приміщення № 26 від 01.01.2018 р.
Як встановлено судом податкова накладна № 1 від 03.08.2018 р. була направлено 08.08.2018 р. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції № 1 від 08.08.2018 р. документ (податкову накладну) прийнято, але реєстрацію зупинено. При цьому в квитанції вказано: ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1. Критеріїв ризиковості платника податків. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
21.08.2018 р. ТОВ СОНТАС було направлено на адресу ГУ ДФС в Одеській області повідомлення № 1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено та копії документів, підтверджуючих отримання, переміщення та реалізацію товару.
Однак, рішенням голови комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 29.08.2018 р. № 897639/40180963 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 03.08.2018 р.
При цьому підставою для відмови в реєстрації податкової накладної вказано ненадання платником податку копій документів:
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи, банківські виписки з особистих рахунків.
30.08.2018 р. ТОВ СОНТАС , не погоджуючись з рішенням комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 29.08.2018р. № 897639/40180963, подало до ДФС України Скаргу на рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 29.08.2018 р. № 897639/40180963 (квитанція № 1 від 30.08.2018р.).
10.09.2018 р. ДФС України надіслало ТОВ СОНТАС рішення комісії з питань розгляду скарг від 10.09.2018 р. № 29341/40180963/2. Згідно рішення комісії скарга залишена без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Судом також встановлено, що на виконання умов договору поставки № С1506 від 15.06.2018 р., ТОВ СОНТАС поставило, а ТОВ САГАЛ ЮГ прийняло партію косметично-парфумерної продукції на загальну суму 550 001,05 грн., в тому числі ПДВ - 91 666,84 грн., про що сторонами була оформлена видаткова накладна № РН-0608-1 від 06.08.2018 р. Товар отримав директор ТОВ САГАЛ ЮГ ОСОБА_3 на підставі довіреності №06081 від 06.08.2018 р. За правилом першої події (постачання товару) ТОВ СОНТАС 06.08.2018 р. виписало податкову накладну № 1 від 06.08.2018 р. на загальну суму 550 001,05 грн., в тому числі ПДВ - 91 666,84 грн.
ТОВ СОНТАС надало для сплати ТОВ САГАЛ ЮГ рахунок-фактуру № СФ-0608-1 від 06.08.2018 р. на суму 550 001,05 грн.
Рахунок був сплачений ТОВ САГАЛ ЮГ наступним чином:
14.08.2018 р. згідно платіжного доручення № 113 від 14.08.2018 р. у сумі 300 060,00 грн., що підтверджується випискою банку по поточному рахунку ТОВ СОНТАС від 14.08.2018р.;
14.08.2018 р. згідно платіжного доручення № 114 від 14.08.2018 р. у сумі 310 800,44 грн., що підтверджується випискою банку по поточному рахунку ТОВ СОНТАС від 14.08.2018 р.
За умовами укладеного договору поставки № С1506 від 15.06.2018 р., Товар був отриманий покупцем - ТОВ САГАЛ ЮГ на складі ТОВ СОНТАС .
Вказаний товар був придбаний ТОВ СОНТАС у постачальника - Приватного підприємство Юнітоп на підставі договору постачання № 2601С від 26.01.2016 р.
05.02.2018 р. ТОВ СОНТАС отримало у Приватного підприємства Юнітоп косметично-парфумерну продукцію на суму 500 000,00 грн., в тому числі ПДВ - 83 333,33 грн., про що сторонами була оформлена видаткова накладна № 78 від 05.02.2018 р. Товар отримав директор ТОВ СОНТАС ОСОБА_4 за довіреністю № 05/1 від 05.02.2018 р.
ТОВ СОНТАС отримало від Приватного підприємства Юнітоп рахунок № 78 від 05.02.2018р. на суму 500 000,00 грн., який був сплачений ТОВ СОНТАС в сумі 500 000,00 грн., 05.02.2018 р. згідно платіжного доручення № 339 від 05.02.2018 р. на суму 500 000,00 грн. (виписка з поточного рахунку ТОВ СОНТАС від 05.02.2018 р.).
За правилом першої події (постачання товару) Приватне підприємство Юнітоп виписало на ТОВ СОНТАС податкову накладну № 4 від 05.02.2018 р. на суму 500 000,00 грн., в тому числі ПДВ - 83 333,33 грн., яка була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 19.02.2018 р.
Транспортування косметично-парфумерної продукції від постачальника (Приватне підприємство Юнітоп ) до покупця (ТОВ СОНТАС ) згідно з умовами договору постачання № 2601С від 26.01.2016 р. здійснювалось за рахунок ТОВ СОНТАС .
Перевізником косметично-парфумерної продукції було ПП Агросоюз-2016 на підставі Договору про надання комплексу послуг з перевезення вантажів № 0109/1ас16 від 01.09.2016р., укладеного з ТОВ СОНТАС . Транспортування товару від Приватного пцідприємства Юнітоп до складу ТОВ СОНТАС здійснювалось по ТТН № 78 від 05.02.2018 р. Факт надання послуг з перевезення підтверджується актом здачі-приймання наданих послуг № 20 від 28.02.2018р.
В період з 05.02.2018 р. по 06.08.2018 р. товар зберігався на складі ТОВ СОНТАС за адресою: м. Одеса, Миколаївська дорога, буд. 128, який орендувався в період з 01.01.2018 р. за договором оренди нежитлового приміщення № 26 від 01.01.2018 р.
Як встановлено судом, податкова накладна № 1 від 06.08.2018 р. була направлена 09.08.2018 р. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції № 1 від 09.08.2018 р. документ (податкову накладну) прийнято, але реєстрацію зупинено. При цьому в квитанції вказано: ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1. Критеріїв ризиковості платника податків. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку хоригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
21.08.2018 р. ТОВ СОНТАС було направлено на адресу ГУ ДФС в Одеській області повідомлення № 2 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено та копії документів, підтверджуючих отримання, переміщення та реалізацію товару.
Однак, рішенням голови комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 29.08.2018 р. № 897642/40180963 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 06.08.2018 р.
При цьому підставою для відмови в реєстрації податкової накладної вказано ненадання платником податку копій документів:
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи, банківські виписки з особистих рахунків.
30.08.2018 року ТОВ СОНТАС , не погоджуючись з рішенням комісії ДФС від 29.08.2018р. № 897639/40180963, подало до ДФС України Скаргу на рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 29.08.2018 р. № 897642/40180963 (квитанція № 1 від 30.08.2018 р.).
10.09.2018 р. ДФС України надіслало ТОВ СОНТАС рішення комісії з питань розгляду скарг від 10.09.2018 р. № 29359/40180963/2. Згідно рішення комісії скарга залишена без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв'язок у їх сукупності, суд вважає оскаржувані рішення комісії ГУ ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПК/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації та комісії з питань розгляду скарг ДФС України не обґрунтованими, а позовні вимоги підлягаючими задоволенню у зв'язку з наступним.
Вирішуючи спір, суд враховує, що Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" від 21 грудня 2016 року №1797-VIII внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.
Згідно з п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Згідно з пп. 201.16.1. п. 201.16 ст. 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За приписами п.74.2, п. 74.3 ст. 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (п.74.2). Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (п. 74.3).
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246).
Відповідно до п. 2 Порядку № 1246 податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно п.12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно з пп.1.6.п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, зазначених у листі від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18, комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме, якщо:
- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);
- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
- платник податку-юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;
- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Згідно з пп.201.16.2, пп.201.16.3 п.201.16 ст.201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (п.п. 201.16.2). Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України. Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до пп.201.16.2 цього пункту (пп.201.16.3 п.201.16 ст.201).
Відповідно до п.21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 (далі - Порядок), підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, за результатами розгляду податкових накладних Відповідачем на адресу Позивача надіслані квитанції, у яких зазначено, що з урахуванням положень п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п.п. 1.6 пунктом 1 "Критеріїв ризиковості платника податку".
Тобто, судом встановлено, що Відповідачем у квитанції зазначено лише загальне посилання на відповідність розрахунків критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затверджених Наказом №567 від 13.06.2017 року. Проте підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію або критеріїв, які включені до пункту 1.6 зазначених Критеріїв.
Суд вважає за необхідне зазначити, що визначення Відповідачем у квитанції конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у Вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.
Таким чином, контролюючим органом, у даному випадку, порушено вимоги підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки у квитанції не зазначено чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, на підставі яких здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Судом встановлено, що за результатами розгляду додатково доданих пояснень та первинних документів, Комісією ГУ ДФС України в Одеській області прийнято спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних без визначення конкретних первинних документів, які не надані.
Підпунктом 4 п.13 Порядку визначено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Згідно з п.23 Порядку № 117 комісією регіонального рівня протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Суд зазначає, що рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
В рішеннях від 29.08.2018 р. № 897639/40180963 та від 29.08.2018 р. №897642/40180963, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних ТОВ Сонтас №1 від 03.08.2018 р., №1 від 06.08.2018 р. підставою для прийняття рішення вказано "ненадання платником податку копій документів:
первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунки - фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахування наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) ;
розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків .
В свою чергу зі змісту вищезазначених рішень не вбачається які саме документи, передбачені пп. 4 п.13 Порядку не було надано, оскільки не підкреслено, які саме документи не було надано.
При цьому у самій формі рішення зазначається, що необхідно документи, які не надано, підкреслити
Зазначене, на думку суду, є підставою вважати рішення таким, що прийнято із порушенням норм законодавства.
Вищенаведена підстава підстава для прийняття оскаржуваного рішення (без зазначення того, які саме документи не було надано) є формальною, оскільки не можливо встановити, що конкретно не надав суб'єкт підприємницької діяльності.
Крім того, суд вважає, що подані позивачем документи є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних ТОВ Сонтас №1 від 03.08.2018 р., №1 від 06.08.2018 р.
Таким чином, суд дійшов висновку, що оскаржувані ТОВ "СОНТАС" рішення Комісії ГУ ДФС України в Одескій області від 29.08.2018 р. № 897639/40180963 та від 29.08.2018 р. №897642/40180963, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних ТОВ СОНТАС №1 від 03.08.2018 р., №1 від 06.08.2018 р., не містять повної інформації щодо причин та підстав його прийняття, у рішенні не зазначено, яких саме документів не надано для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладних.
Беручи до уваги викладене, а також зважаючи на наявність у ТОВ "СОНТАС" первинних документів, які свідчать про реальність господарських операцій між Позивачем та його контрагентоами, суд дійшов висновку щодо протиправності прийняття рішень від від 29.08.2018 р. № 897639/40180963 та від 29.08.2018 р. №897642/40180963, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних ТОВ СОНТАС , та відповідно наявності законодавчо передбачених підстав для їх скасування.
Підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в ЄРНП було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій, зокрема якщо набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.
Відповідно до п.20 Порядку ведення ЄРНП, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010р. №1246, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, приписами чинного законодавства чітко зазначено про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП у разі набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.
На підставі викладеного, з метою поновлення порушених прав та інтересів позивача, суд вважає за необхідне зобов'язати ДФС України зареєструвати податкові накладні ТОВ СОНТАС №1 від 03.08.2018 р., №1 від 06.08.2018 р.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
В пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Бендерський проти України" від 15 листопада 2007 року, заява № 22750/02, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов'язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.
Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на Відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Відповідно до положень ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав Відповідачем у справі, або якщо Відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. У випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Позивачем, за звернення до суду з даним адміністративним позовом, було сплачено судовий збір у розмірі 5286 грн.
У зв'язку з задоволенням даного адміністративного позову суд дійшов висновку про стягнення з Головного управління ДФС в Одеській області на користь Позивача судових витрат зі сплати судового збору в розмірі по 5286 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 9, 72, 77, 90, 139, 205, 229, 242-246, 255, 293, 295 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Сонтас" (65101, м. Одеса, вул. Космонавта Комарова, 10, код ЄДРПОУ 40180963) до Головного управління ДФС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 39398646) Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання зареєструвати податкові накладні - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС в Одеській області від 29.08.2018 р. № 897639/40180963 та від 29.08.2018 р. №897642/40180963.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 03.08.2018р., яка складена ТОВ "СОНТАС" на адресу ТОВ "САГАЛ ЮГ" на загальну суму 600 859,39 грн, в тому числі ПДВ - 100 143,23 грн., №1 від 06.08.2018р., яка складена ТОВ "СОНТАС" на адресу ТОВ "САГАЛ ЮГ" на загальну суму 550 001,05 грн, в тому числі ПДВ - 91666,84 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 39398646) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Сонтас" (65101, м. Одеса, вул. Космонавта Комарова, 10, код ЄДРПОУ 40180963) судові витрати у розмірі 5286 (п'ять тисяч двісті вісімдесят шість) грн.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.
Повний текст рішення складено та підписано суддею 17.12.2018 року.
Суддя А.А. Радчук.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2018 |
Оприлюднено | 19.12.2018 |
Номер документу | 78616472 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Радчук А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні