ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№1340/6315/18
У Х В А Л А
про залишення позовної заяви без розгляду
31 грудня 2018 року
03 год 15 хв м.Львів
Львівський окружний адміністративний суд в складі колегії:
головуючого-судді: Гулкевич І.З.,
суддів: Гавдика З.В.,Карп'як О.О.,
секретар судового засідання: Іванес Х.О.,
за участю : представника позивача ОСОБА_1, представників відповідача ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові адміністративну справу за позовом Перемишлянської районної організації Політичної партії "Об'єднання "Самопоміч" (місцезнаходження: вул. Ковча, буд. 27/а, м. Перемишляни, Львівська область, 81200) до Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області (місцезнаходження: вул. Тарнавського,22, м. Бібрка, Перемишлянського району, Львівська область, 81220) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ :
30.12.2018 р о 13 год 25 хв до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Перемишлянської районної організації Політичної партії "Об'єднання "Самопоміч" до Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області, в якій просить визнати протиправним та скасувати рішення Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області від 27 грудня 2018 року; зобов'язати Бібрську міську виборчу комісію Перемишлянського району Львівської області перевірити на відповідність Закону України "Про місцеві вибори" виборчі бюлетені з виборів депутатів Бібрської міської ради у територіальному виборчому окрузі №23 і виборчі бюлетені з виборів Бібрського міського голови.
Ухвалою суду від 30.12.2018 року відкрито провадження у справі та призначено судове засідання на 30.12.2018 року о 21 год. 00 хв, розгляд справи призначено до розгляду у скаді колегії суддів.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач вважає протиправним рішення від 27 грудня 2018 року Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області про визнання бюлетнів з виборів депутатів Бібрської міської ради у територіальному виборчому окрузі №23 у кількості 344 шт і бюлетенів з виборів Бірського міського голови у кількості 340 шт такими, що не підлягають врахуванню. Вважає, що оскаржене рішення, яке долучено до позовної заяви прийняте з порушенням вимог ч.ч. 20 , 27 ст.79 Закону України "Про місцеві вибори" та ч.ч..10-14 статті 83 Закону України "Про місцеві вибори". Також вважає, що чотири окремі думки членів Бібрської міської виборчої комісії від 28.12.2018 року підтверджують незаконність оскаржуваного рішення.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задоволити в повному обсязі.
Представники відповідача в судовому засіданні позовні вимоги заперечили повністю. В обгрунтування заперечень зазначили, що рішення про повторний перерахунок голосів від 27.12.2018 року не приймалось, а поданий до позову документ не є рішенням Бібрської міської виборчої комісії, оскільки не містить реквізитів, а саме не містить назви, номеру та підпису секретаря комісії, обов'язковість яких передбачена п.9.6 Постанови Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 року № 228. Також просили поданий протокол від 23.12.2018 року №14 про засідання Бібрської міської виборчої комісії не брати до уваги, оскільки такий не належним чином засвідчений та поданий з порушення норм КАС України.
При прийнятті рішення суд виходив з наступного.
Так, протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 460860 від 23.12.2018 року складеного о 00 год. 05 хв. встановлено кількість виборчих бюлетенів для голосування в територіальному виборчому окрузі, одержаних виборчою комісією.
24.12.2018 року о 18 год. 52 хв. відповідачем складено протокол про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 460860 з виборів Бібрського міського голови, в якому встановлено кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню в кількості 348.
24.12.2018 року відповідачем складено акт про виявлення ознак невідповідності виборчих бюлетенів вимогам Закону України "Про місцеві вибори" , в якому зазначено : "Бібрська міська виборча комісія, яка знаходиться за адресою : вулиця Тарнавського, №22, у місті Бібрка Львівської області згідно частини 1 статті 80 та частини 7 статті 83 Закону України "Про місцеві вибори" здійснила повторний перерахунок голосів виборчої дільниці №460860 села Глібовичі Перемишлянського району Львівської області, при якому було виявлено бюлетені з виборів депутатів Бібрської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 23 у кількості 344 штуки ( триста сорок чотири) і бюлетені з виборів Бібрського міського голови у кількості 340 штук ( триста сорок), які не відповідають вимогам статті 74 Закону України "Про місцеві вибори", а саме: у виборчих бюлетенях відсутній номер дільниці, що не дозволяє встановити відповідність бюлетенів (як документів суворої звітності) даному територіальному виборчому округу на даній виборчій дільниці. У зв'язку із цим, виборчі бюлетені мають ознаки тих, що не підлягають врахуванню.
Наведені вище обставини підтверджуються наступними доказами: бюлетенями з виборів депутатів Бібрської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 23 у кількості 344 штук ( триста сорок чотири) і бюлетенями з виборів Бібрського міського голови у кількості 340 штук ( триста сорок), які зберігаються у приміщенні Бібрської міської виборчої комісії.
Акт складено у відповідності до п. 20 ст. 79 Закону України "Про місцеві вибори" у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу".
Згідно п.п. 11.1. п. 11 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, який є додатком до постанови Центральної виборчої комісії 05.09.2015 року №228, виборча комісія у процесі своєї діяльності складає акти та протоколи.
Акт комісії засвідчує певний факт або подію, виявлені і визнані комісією.
Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.
11.2. Акти і протоколи виборчої комісії складаються за встановленими Центральною виборчою комісією формами у порядку, передбаченому Законом.
11.3. Акти і протоколи виборчої комісії підписуються всіма присутніми на засіданні членами комісії, підписи яких скріплюються печаткою комісії.
Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, зареєстровані для участі у відповідних виборах, їх довірені особи, представники місцевих організацій партій в територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі.
11.4. Копія акта чи протоколу надається суб'єкту виборчого процесу відповідних виборів на його вимогу.
Згідно ч. 13 ст. 27 Закону України "Про місцеві вибори", виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Акти і протоколи виборчої комісії за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, складаються у випадках та у кількості примірників, встановлених цим Законом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, зареєстровані для участі у відповідних виборах, їх довірені особи, офіційні спостерігачі. Копія акта чи протоколу надається суб'єкту виборчого процесу відповідних виборів на його вимогу.
Згідно частин 9-11 ст. 83 цього ж Закону, повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією, що прийняла рішення про повторний підрахунок голосів, з обов'язковою участю членів дільничної виборчої комісії, які передають виборчу документацію, після розгляду і прийняття протоколів та інших виборчих документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці територіальною виборчою комісією мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати, уповноважені особи місцевих організацій партій, довірені особи кандидатів, офіційні спостерігачі.
Територіальна виборча комісія в разі повторного підрахунку нею голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів складається територіальною виборчою комісією у кількості примірників, яка на чотири більша за кількість осіб, які входять до складу відповідної територіальної виборчої комісії. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу. Цей протокол підписується присутніми членами територіальної виборчої комісії та членами дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів виборців, і засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості, занесені до протоколу, оголошуються. Непідписання протоколу окремими членами виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.
Предметом позовних вимог по даній справі є визнання протиправним та скасування рішення Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області від 27 грудня 2018 року; зобов'язання Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області перевірити на відповідність Закону України "Про місцеві вибори" виборчі бюлетені з виборів депутатів Бібрської міської ради у територіальному виборчому окрузі №23 і виборчі бюлетені з виборів Бібрського міського голови.
Згідно положення частини 1 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Згідно ст. 270 КАС України, на обчислення строків, встановлених статтями 273 - 277, 280 - 283 цього Кодексу, не поширюються правила частин другої - десятої статті 120 цього Кодексу. Строки, встановлені у справах, визначених цією статтею, обчислюються календарними днями і годинами. Останнім днем строку, який має закінчитися з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події. Днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду. Строки подання позовних заяв і апеляційних скарг, встановлені у справах, визначених цією статтею, не може бути поновлено. Позовні заяви, апеляційні скарги, подані після закінчення цих строків, суд залишає без розгляду.
Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені статтею 273 Кодексу адміністративного судочинства України.
Так, строк оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії визначений частиною 6 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема, позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Судом не враховуються обґрунтування позивачем позовних вимог, оскільки рішення, яке оспорює позивач від 27.12.2018 року за формою та змістом не відповідає вищевказаним вимогам законодавства (не є ні актом, ні протоколом), підписане лише головою Бібрської міської виборчої комісії, що також не відповідає вимогам законодавства про місцеві вибори. На запитання суду, голова Бібрської міської виборчої комісії ОСОБА_2, вказала, що не пригадує за яких обставин підписала згаданий документ. Також судом не враховується посилання позивача на протокол Бібрської міської виборчої комісії за №14 від 23.12.2018 року, як на підставу обґрунтованості позовних вимог, оскільки в ньому зазначено:
"27 грудня 2018 року було винесено питання про повторне голосування по результатах на дільниці №460860
За:18 (вісімнадцять)
Проти : 0 (Нуль)
Утрималися:0 (Нуль)
ДВК №460860-вирішили визнати бюлетені такими, що не підлягають врахуванню протокол 27 грудня о 22-00
За:13 (тринадцять)
Проти: 5(п'ять)
Утрималися: 0 (Нуль) ".
Зазначене в такому документі, по суті не узгоджується із предметом спору по даній справі, оскільки позивач оскаржує саме рішення Бібрської міської виборчої комісії про визнання такими, що не підлягають врахуванню бюлетенів, а не рішення Дільничної виборчої комісії № 460860 про визнання бюлетенів такими, що не підлягають врахуванню.
В матеріалах справи щодо предмету спору - визнання такими, що не підлягають врахуванню бюлетенів є лише вищевказані два рішення оформленні відповідно згаданими протокол про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №460860 з виборів Бібрського міського голови від 24.12.2018 року та акт про виявлення ознак невідповідності виборчих бюлетенів вимогам Закону України "Про місцеві вибори" при проведенні перерахунку голосів, наданих дільничною виборчою комісією з місцевих виборів № 460860 від цього ж числа.
За правовою природою вказаний акт засвідчує певний факт або певну подію, виявлені і визнані комісією, а протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією, які мали місце саме 24.12.2018 року.
Судом встановлено, що у виборчих спорах відсутня необхідність з'ясування обставин щодо дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод, та охоронюваних законом інтересів. Означене правове становище дозволяє чітко визначити початок строку звернення до суду для вирішення виборчих спорів, який не залежить від суб'єктивного сприйняття позивачем моменту порушення його права чи інтересу.
Таким чином, датою спірних рішень по суті позову - рішень про визнання такими, що не підлягають врахуванню бюлетенів є 24.12.2018 року, позивач до суду по даній справі звернувся 30.12.2018 року о 13 год. 25 хв., тобто з пропуском п'ятиденного строку встановленого законом, який не може бути поновлено.
Відтак, суд приходить до висновку, що позовна вимога позивача про визнання протиправним та скасування рішення Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області від 27 грудня 2018 року підлягає залишенню без розгляду через пропуск строку звернення до суду, який не підлягає поновленню.
Судом встановлено, що позовна вимога про зобов'язання Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області перевірити на відповідність Закону України "Про місцеві вибори" виборчі бюлетені з виборів депутатів Бібрської міської ради у територіальному виборчому окрузі №23 і виборчі бюлетені з виборів Бібрського міського голови є похідною від вищевказаної основної позовної вимоги та залежить від її задоволення. Оскільки, суд дійшов до висновку про наявність підстав для залишення без розгляду основної позовної вимоги, то похідна вимога теж підлягає залишенню без розгляду.
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Суд зазначає, що відповідно до рішення Європейського суду з прав людини у справі Фогарді проти Сполученого Королівства право доступу до суду не є абсолютним і може підлягати певним обмеженням; вони дозволені тому, що право доступу до суду, в силу своєї природи, потребує регулювання з боку держави.
З урахуванням вищевикладеного, суд зазначає, що позивачем пропущений строк звернення до суду, встановлений ч.6 ст.273 КАС України.
Відтак, приймаючи до уваги вищевикладене, суд вважає за необхідне адміністративний позов Перемишлянської районної організації Політичної партії "Об'єднання "Самопоміч" до Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області про визнання протиправними та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії - залишити без розгляду.
При поданні позовної заяви позивачем не було сплачено судового збору. Оскільки, суд прийшов до висновку про залишення позовної заяви без розгляду з причин пропуску строку звернення до суду, відтак судовий збір з позивача стягненню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 70, 122, 243, 248, 270, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Адміністративний позов Перемишлянської районної організації політичної партії "Об'єднання "Самопоміч"до Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії - залишити без розгляду.
Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273, 275 - 277, 280, 282, пунктами 5 та 6 частини першої статті 283, статтями 286 - 288 КАС України, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273 - 277 КАС України, можуть бути подані до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Головуючий суддя Гулкевич І.З.
Суддя Гавдик З.В.
Суддя Карп'як О.О.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.12.2018 |
Оприлюднено | 02.01.2019 |
Номер документу | 78922611 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулкевич Ірена Зіновіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулкевич Ірена Зіновіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулкевич Ірена Зіновіївна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулкевич Ірена Зіновіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулкевич Ірена Зіновіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні