Рішення
від 21.12.2018 по справі 692/118/18
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 грудня 2018 року справа № 692/118/18

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Кульчицького С.О.,

за участю: секретаря судового засідання - Зачепи Х.В.

представників позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2 - за довіреностями,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження, в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Драбівського районного суду Черкаської області звернулась ОСОБА_3 (далі - позивач) з позовом до Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови позивачу у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,6 га, яка знаходиться на території Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області в межах населеного пункту для ведення особистого селянського господарства;

- зобов'язати відповідача розглянути заяву позивача про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,6 га, яка знаходиться на території Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області в межах населеного пункту для ведення особистого селянського господарства.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що позивач 09.01.2018 звернулась із заявою до відповідача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки. Проте, станом на дату звернення до суду з позовом вказана заява у відповідності до вимог Земельного кодексу України не розглянута.

Ухвалою Драбівського районного суду Черкаської області від 17.09.2018 справу на підставі даного позову передано до Черкаського окружного адміністративного суду за підсудністю.

Дана адміністративна справа надійшла до Черкаського окружного адміністративного суду 05.10.2018 та передана шляхом автоматизованого розподілу судді Кульчицькому С.О.

Ухвалою від 10.10.2018 відкрито провадження у справі за даним позовом, призначено підготовче засідання з розгляду справи.

Заперечуючи проти позову 13.11.2018 відповідачем надано відзив на адміністративний позов, в якому відповідач вказує на безпідставність позовних вимог, оскільки частина земельної ділянки, яку має намір отримати у власність позивач знаходиться за межами населеного пункту.

05 грудня 2018 року позивач надала до суду заяву про уточнення позовних вимог, відповідно до якої просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області щодо розгляду заяви ОСОБА_3 від 09.01.2018 про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,6 га, яка знаходиться в межах Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області в межах населеного пункту для ведення особистого селянського господарства;

- зобов'язати Свічківську сільську раду Драбівського району Черкаської області розглянути заяву ОСОБА_3 від 09.01.2018 про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,6 га, яка знаходиться в межах Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області в межах населеного пункту для ведення особистого селянського господарства у присутності заявника чи його представника.

У судовому засіданні представники позивача уточнені позовні вимоги підтримали, позов просили задовольнити.

Відповідач, належним чином повідомлений про місце, дату та час проведення судового засідання, явку свого представника в судове засідання не забезпечив, заяв про поважність неявки представника відповідача або про причини такої неявки до суду не надходило.

Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

З огляду на вимоги ч. 1 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає, що розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Заслухавши пояснення представників позивача, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає про таке.

ОСОБА_3, звернулась до Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області із заявою від 13.11.2018, в якій просила надати дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою на земельну ділянку загальною площею 1,70 га для ведення особистого селянського господарства.

Рішенням Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області від 16.11.2017 № 20-11/VІІ за результатами розгляду вказаної заяви позивачу надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,20 га ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1, 0,80 га - в межах АДРЕСА_1

09 січня 2018 року позивач звернулась до Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області із заявою, в якій просила надати дозвіл на виготовлення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею приблизно 1,60 га для ведення особистого селянського господарства.

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо нерозгляду заяви від 09.01.2018, позивач звернулась до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України № 2768-III від 25 жовтня 2001 року (далі ЗК України), а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 14 Конституції України закріплено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

За змістом ч.ч. 2, 3 ст. 22 Конституції України конституційні права гарантуються і не можуть бути скасовані, а держава повинна утримуватись від прийняття будь-яких актів, які б призводили до скасування чи звуження змісту та обсягу існуючих прав та свобод. Відповідно до ст.8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Статтею 64 Конституції України проголошує, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, окрім випадків, передбачених самою Конституцією.

Згідно зі ст. 121 ЗК України кожен громадянин України має право на безоплатне отримання земельної ділянки із земель державної або комунальної власності.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з положеннями частини сьомої наведеної статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин віднесено до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад.

Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Як вбачається із матеріалів справи, вперше із заявою про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою на земельну ділянку загальною площею 1,70 га для ведення особистого селянського господарства позивач звернулась до Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області 13.11.2018.

За результатами розгляду вказаної заяви на сесії Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області 16.11.2017 було прийнято рішенням № 20-11/VІІ відповідно до якого позивачу надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,20 га ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення по АДРЕСА_1, 0,80 га - в межах АДРЕСА_1

У подальшому рішенням Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області від 05.11.2018 № 28-6/ VІІ вказане рішення було скасовано.

При цьому з матеріалів справи судом встановлено, що станом на день слухання справи у суді заява позивача від 09.01.2018 про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею приблизно 1,60 га для ведення особистого селянського господарства, на сесії Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області не розглядалась, рішень за результатами її розгляду відповідачем не приймалось.

У контексті наведеного суд зазначає, що бездіяльність суб'єкта владних повноважень - це пасивна поведінка суб'єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод та законних інтересів фізичної чи юридичної особи.

Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.

За приписами вимог пункту 4 частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає про таке.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи позивач при зверненні до суду з даним позовом сплатила судовий збір у сумі 704 грн 80 коп.

Враховуючи, що позов підлягає до задоволення, понесені позивачем судові витрати у вказаній сумі належить компенсувати на її рахунок за рахунок бюджетних асигнувань з Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області.

Керуючись ст.ст. 14, 77, 90, 139, 242-246, 255, 271, 272, 287, 383 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_3 (АДРЕСА_2 ідентифікаційний номер НОМЕР_1) до Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області (19825, Черкаська область, Драбівський район, с. Свічківка, вул. Молодіжна, 35, ідентифікаційний код 34238266) про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області щодо розгляду заяви ОСОБА_3 від 09.01.2018 про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,6 га, яка знаходиться в межах Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області в межах населеного пункту для ведення особистого селянського господарства.

Зобов'язати Свічківську сільську раду Драбівського району Черкаської області розглянути заяву ОСОБА_3 від 09.01.2018 про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,6 га, яка знаходиться в межах Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області в межах населеного пункту для ведення особистого селянського господарства у присутності заявника чи його представника.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань із Свічківської сільської ради Драбівського району Черкаської області на користь ОСОБА_3 судові витрати зі сплати судового збору у сумі 704 грн 80 коп.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення до суду апеляційної інстанції через Черкаський окружний адміністративний суд. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 02.01.2019.

Суддя С.О. Кульчицький

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.12.2018
Оприлюднено04.01.2019
Номер документу78990254
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —692/118/18

Ухвала від 02.04.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

Ухвала від 18.06.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Рішення від 21.12.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 10.10.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 17.09.2018

Адміністративне

Драбівський районний суд Черкаської області

Чепурний О. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні