Рішення
від 11.12.2018 по справі 0840/3263/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

11 грудня 2018 року Справа № 0840/3263/18 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лазаренка М.С. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Благодійного Фонду Щаслива дитина (69061, м.Запоріжжя, вул.Центральна, буд.3, кв.4; код ЄДРПОУ 35147620)

до Головного управління Держпраці у Запорізькій області (69032, м.Запоріжжя, Північне шосе, 25; код ЄДРПОУ 39833546)

про визнання протиправною та скасування постанови та припису,

ВСТАНОВИВ:

Благодійний Фонд Щаслива дитина (далі - позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду (далі - суд) із позовом до Головного управління Держпраці у Запорізькій області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд визнати протиправними та скасувати постанову про накладення штрафу уповноваженими особами № ЗП 728/568/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 24 травня 2018 року та в частині п.1 Припис про усунення виявлених порушень № ЗП 728/568/АВ/П від 18 травня 2018 року.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що у період з 03 по 08 травня 2018 року інспектором праці ГУ Держпраці у Запорізькій області проведено інспекційне відвідування Благодійного Фонду Щаслива дитина . За наслідками вказаного заходу контролю 08.05.2018 складено Акт інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №ЗП 728/568/АВ. Відповідно до Акту інспекційного відвідування ГУ Держпраці у Запорізькій області установлено окремі порушення вимог трудового законодавства, у т.ч. ч.3 ст.24 КЗпП України. Зокрема, за висновками відповідача у відносинах між Благодійним Фондом Щаслива дитина та фізичними особами ОСОБА_2, ОСОБА_3, між якими укладено цивільно-правові договори, вбачаються ознаки трудових відносин. 11 травня 2018 року позивачем було подано зауваження до Акту.

18 травня 2018 року інспектором праці Дубровкою П.В. складений припис про усунення виявлених порушень № ЗП728/568/АВ/П, відповідно до п.1 якого Президента Благодійного Фонду Щаслива дитина ОСОБА_1 зобов'язано усунути такі порушення: під час інспекційного відвідування БФ Щаслива дитина встановлено, що трудові договори укладені не з усіма працівниками організації, а саме з ОСОБА_2 та ОСОБА_3 Строк усунення порушень - 18 червня 2018 року. Частково не погодившись з доводами припису № ЗП728/568/АВ/П від 18.05.2018 року позивачем 25.05.2018 року було подано Скаргу на припис.

Відповідь на скаргу позивачем від відповідача так і не отримано, у зв'язку з чим надіслано лист №421 відповідачу про неотримання відповіді на Скаргу та повідомлено про виконання п.2 Припису щодо затвердження нового штатного розкладу, сформованого з врахуванням співвідношень розмірів посадових окладів.

24.05.2018 року першим заступником начальника ГУ Держпраці у Запорізькій області Дановським В.В. за наслідками розгляду Акту інспекційного відвідування Благодійного Фонду Щаслива дитина від 08.05.2018 року №ЗП728/568/АВ винесено постанову про накладання штрафу уповноваженими посадовими особами №ЗП728/568/АВ/П/ПТ-ТД-ФС, відповідно до якої на позивача накладено штраф у розмірі 223380,00 грн. Вказане рішення суб'єкта владних повноважень набрало законної сили 24.05.2018 року, відповідно до якого примірник постанови позивачем не отримано та не надіслано йому листом з повідомленням.

Лише 11.07.2018 року на запит позивача, викладений в листі №426 від 10.07.2018 року позивачу нарочно було вручено відповідачем Постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами № ЗП728/568/АВ/П/ПТ-ТД-ФС від 24.05.2018 року, відповідно до якої на позивача було накладено штраф на підставі Акту інспекційного відвідування №ЗП728/568/АВ від 08.05.2018 року та керуючись абз.2 ч.2 ст.265 КЗпП України в розмірі 223380,00 грн. за порушення ч.3 ст.24 КЗпП України.

Про місце і дату розгляду справи позивача не було повідомлено, у зв'язку з чим він був позбавлений можливості брати участь у розгляді справи 24.05.2018 року та можливості захищати свої права.

06.08.2018 року позивачем отримано від відповідача лист №08/03.4-06/5543 від 17.07.2018 року, додатком до якого була копія листа №08/03.4-06/5543 від 18.06.2018 року про розгляд звернення, в якому повідомлено про відмову в задоволенні Скарги позивача на Припис та про обґрунтованість опису порушень в Акті та Приписі.

Враховуючи викладене, просить суд задовольнити позов.

Ухвалою суду від 13.08.2018 року відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі №0840/3263/18 за позовом Благодійного Фонду "Щаслива дитина" до Головного управління Держпраці у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування рішень. Призначено підготовче судове засідання на 21 серпня 2018 року.

Ухвалою суду від 13.08.2018 року заяву позивача про забезпечення позову задоволено частково, зупинено стягнення за виконавчим документом - постановою про накладення штрафу № ЗП728/568/АВ/П/ПТ-ТД-ФС від 24.05.2018 року, що видана Головним управлінням держпраці у Запорізькій області, до набрання законної сили судовим рішенням в даній справі та відмовлено в задоволенні клопотання про зупинення дії припису про усунення виявлених порушень № ЗП 728/568/АВ/П від 18 травня 2018 року в частині п.1 Зміст виявленого порушення до набрання законної сили рішенням у даній справі.

Ухвалою суду від 21.08.2018 року відкладено розгляд адміністративної справи №0840/3263/18 та призначено наступне підготовче судове засідання на 02 жовтня 2018 року.

Ухвалою суду від 02.10.2018 року подовжено строк підготовчого провадження у справі №0840/3263/18 строком на 30 днів та відкладено підготовче судове засідання в адміністративній справі №0840/3263/18 на 06 листопада 2018 року.

У судовому засіданні 13.11.2018 року судом ухвалено закінчити підготовче провадження та перейти до судового розгляду справи в цей же день, в судовому засіданні оголошено перерву до 11.12.2018 року.

Представник позивача просив справу розглянути в порядку письмового провадження, позовні вимоги задовольнити з підстав, викладених у позові та у відповіді на відзив.

Відповідач адміністративний позов не визнав, у відзиві на позовну заяву від 03.09.2018 вх. № 08/01.3-07/116 вказав на те, що Головне управління Держпраці у Запорізькій області діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що прямо передбачений законодавством України. Прийняті рішення є законними, обґрунтованими та відповідають вимогам закону. Проведене інспекційне відвідування позивача здійснено відповідно до вимог чинного законодавства та з належним дотриманням прав позивача. Враховуючи викладене, просив суд відмовити у позові.

Відповідно до ч.3 ст.194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для розгляду даної справи в порядку письмового провадження на підставі наявних в матеріалах справи доказах.

Відповідно до ч.4 ст.229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши матеріали справи, всебічно та повно встановивши обставини справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв'язок у сукупності, дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

З матеріалів справи судом встановлено, що у період з 03.05.2018 по 08.05.2018 на підставі наказу першого заступника начальника ГУ Держпраці у Запорізькій області №571 від 02.05.2018 року та направлення №231 посадовою особою ГУ Держпраці у Запорізькій області проведено інспекційне відвідування з метою проведення перевірки додержання Благодійним Фондом Щаслива дитина законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування, результати якого викладені в акті інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №ЗП72/568/АВ від 08.05.2018 року.

За результатами перевірки відповідач дійшов висновку про порушення позивачем вимог:

- ч.3 ст. 24 КЗпП України, а саме: на підприємстві встановлено, що трудові договори укладені не з усіма працівниками організації. Так, ОСОБА_2 був допущений до роботи без укладення договору, наказу або розпорядження про укладення трудового договору з ОСОБА_2 організацією не надано. Натомість, організацією надано цивільно - правовий договір №69 від 01 січня 2017 року, укладений з ОСОБА_2 та БФ Щаслива дитина , в особі президента А.А., в якому вбачаються ознаки трудового договору, а саме: відповідно до п.1.1 предметом договору є виконання функцій реабілітолога, зазначені дії є процесом праці, а не його результатом. При цьому у вищевказаному договорі відсутні обсяги робіт, також, у договорі відсутня одна із суттєвих умов - ціна, або вартість виконаних робіт. Так відповідно до п.1.4 вищевказаного договору, обсяг наданих послуг та розмір винагороди визначається при підписані актів приймання - передачі наданих послуг. Виплата коштів здійснюється на картковий зарплатний рахунок кожного місяця, не пізніше 10 числа місяця, наступного за місяцями надання послуг. Постійний характер -праці відповідно до п.3 вищевказаного договору, термін дії договору складає з 01 січня 2017 року по 31 грудня 2017 року. Регулярність виплат - відповідно до наданих документів: відомості розподілення виплат від 03.02.2017 року №170203СТ337866, відомості розподілення виплат від 06.03.2017 року №170306;

- ч. 4 ст. 96 КЗпП України та ч.4 ст. 6 Закону України "Про оплату праці", а саме: на підприємстві порушено схему посадових окладів, яка сформована без урахування співвідношень розміру посадових окладів. Так, згідно штатного розкладу організації від 27 лютого 2018 року, президенту, головному бухгалтеру, бухгалтеру та секретарю керівника встановлені однакові посадові оклади на рівні 3733 грн.

18 травня 2018 року інспектором праці Дубровкою П.В. складений припис про усунення виявлених порушень № ЗП728/568/АВ/П, відповідно до п.1 якого Президента Благодійного Фонду Щаслива дитина ОСОБА_1 зобов'язано усунути такі порушення: під час інспекційного відвідування БФ Щаслива дитина встановлено, що трудові договори укладені не з усіма працівниками організації, а саме з ОСОБА_2 та ОСОБА_3 Строк усунення порушень - 18 червня 2018 року.

24 травня 2018 року першим заступником начальника ГУ Держпраці у Запорізькій області за результатами розгляду акту перевірки прийнято у відношенні Благодійного Фонду "Щаслива дитина" постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ЗП728/568/АВ/П/ПТ-ТД-ФС, якою за порушення вимог ч. 3 ст. 24 КЗпП України, а саме: в Благодійному Фонді "Щаслива дитина" працівники допущені до роботи без укладення трудового договору; на підставі абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП України на БФ "Щаслива дитина" накладено штраф у розмірі 223380,00 грн.

Не погоджуючись із правомірністю п.1 припису про усунення виявлених порушень № ЗП728/568/АВ/П від 18.05.2018 року та постанови ГУ Держпраці у Запорізькій області про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ЗП728/568/АВ/П/ПТ-ТД-ФС від 24.05.2018 року, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи суд виходить із наступного.

Згідно зі статтею 259 Кодексу законів про працю України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Центральні органи виконавчої влади здійснюють контроль за додержанням законодавства про працю на підприємствах, в установах і організаціях, що перебувають у їх функціональному підпорядкуванні, крім органів доходів і зборів, які мають право з метою перевірки дотримання податкового законодавства здійснювати такий контроль на всіх підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та підпорядкування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 100 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань праці та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України" утворено Державну службу України з питань праці, реорганізувавши шляхом злиття територіальні органи Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки і Державної інспекції з питань праці.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 № 929-р "Питання Державної служби з питань праці" на Державну службу України з питань праці покладено здійснення функцій і повноважень Державної інспекції з питань праці, що припиняється.

Положення про Державну службу України з питань праці затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі - Положення).

Відповідно до пункту 1 вказаного Положення Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом (пункт 7 Положення).

За приписами підпункту 9 пункту 4 Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань проводить, зокрема, моніторинг у сфері оплати праці в частині своєчасної і не нижче визначеного державою мінімального розміру оплати праці.

У відповідності до підпункту 54 пункту 4 Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань накладає у випадках, передбачених законом, штрафи за порушення законодавства, невиконання розпоряджень посадових осіб Держпраці.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05.04.2007 (надалі - Закон № 877-V).

Частинами 4 та 5 статті 2 Закону № 877-V передбачено, що заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов'язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин тринадцятої та чотирнадцятої статті 4, частин першої - четвертої статті 5, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої та шостої статті 7, статей 9, 10, 19, 20, 21, частини третьої статті 22 цього Закону.

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю (далі - об'єкт відвідування) визначає Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №295 від 26.04.2017 (надалі - Порядок №295).

Пунктами 19, 20, 21 Порядку №295 встановлено, що за результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт і у разі виявлення порушень законодавства про працю - припис про їх усунення.

Акт складається в останній день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та керівником об'єкта відвідування або його уповноваженим представником.

Один примірник акта залишається в об'єкта відвідування.

Якщо об'єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід'ємною частиною. Зауваження можуть бути подані об'єктом відвідування не пізніше трьох робочих днів з дати підписання акта. Письмова вмотивована відповідь на зауваження надається інспектором праці не пізніше ніж через три робочих дні з дати їх надходження.

Відповідно до п.23-26 Порядку №295 Припис є обов'язковою для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення об'єктом відвідування порушень законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування. Припис вноситься об'єкту відвідування не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після підписання акта (відмови від підписання), а в разі наявності зауважень - наступного дня після їх розгляду. У приписі зазначається строк для усунення виявлених порушень. У разі встановлення строку виконання припису більше ніж три місяці у приписі визначається графік та заплановані заходи усунення виявлених порушень з відповідним інформуванням інспектора праці згідно з визначеною у приписі періодичністю.

Припис складається у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, який проводив інспекційне відвідування або невиїзне інспектування, та керівником об'єкта відвідування або його уповноваженим представником. Один примірник припису залишається в об'єкта відвідування.

Стан виконання припису перевіряється після закінчення зазначеного у ньому строку усунення недоліків, якщо об'єкт відвідування не надав відповідь або надав її в обсязі, недостатньому для підтвердження факту усунення виявлених порушень. У разі відмови керівника чи уповноваженого представника об'єкта відвідування від підписання або за неможливості особистого вручення акта і припису акт та припис складаються у трьох примірниках. Два примірники акта і припису не пізніше ніж протягом наступного робочого дня надсилаються об'єкту відвідування рекомендованим листом з описом документів у ньому та з повідомленням про вручення. На примірнику акта та припису, що залишаються в інспектора праці, зазначаються реквізити поштового повідомлення, яке долучається до матеріалів інспекційного відвідування та невиїзного інспектування. Об'єкт відвідування зобов'язаний повернути інспектору праці підписаний примірник акта та припису не пізніше ніж через три робочих дні з дати його отримання. У разі ненадходження в установлений строк підписаного примірника акта та припису складається акт про відмову від підпису у двох примірниках, один з яких надсилається об'єкту відвідування рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

За змістом пункту 27 Порядку №295 у разі наявності порушень вимог законодавства про працю, зафіксованих актом інспекційного відвідування або актом невиїзного інспектування, після розгляду зауважень об'єкта відвідування (у разі їх надходження) інспектор праці проводить аналіз матеріалів інспекційного відвідування або невиїзного інспектування, за результатами якого вносить припис та/або вживає заходів до притягнення винної у допущенні порушень посадової особи до встановленої законом відповідальності.

Згідно з п. 29 Порядку №295, заходи до притягнення об'єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності за використання праці неоформлених працівників, несвоєчасну та не у повному обсязі виплату заробітної плати, недодержання мінімальних гарантій в оплаті праці вживаються одночасно із внесенням припису незалежно від факту усунення виявлених порушень у ході інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

Частиною першою статті 265 Кодексу законів про працю України визначено, що посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.

Згідно з ч. 4 ст. 265 Кодексу законів про працю України, штрафи, зазначені у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Механізм накладення на суб'єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами другою - сьомою статті 53 Закону України "Про зайнятість населення" визначає Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №509 від 17.07.2013 (далі - Порядок №509).

Штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками, керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад та їх заступниками (далі - уповноважені посадові особи) (абз. 1 п. 2 Порядку №509).

Штрафи можуть бути накладені на підставі акта про виявлення під час перевірки суб'єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу, виконавчого органу міської ради міста обласного значення та сільської, селищної, міської ради об'єднаної територіальної громади (абз. 4 п. 2 Порядку №509).

Відповідно до п.п.3-8 Порядку №509, уповноважена посадова особа не пізніше ніж через 10 днів з дати складення акта приймає рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу (далі - справа). Справа розглядається у п'ятнадцятиденний строк з дня прийняття рішення про її розгляд. У разі надходження від суб'єкта господарювання або роботодавця, щодо якого порушено справу, обґрунтованого клопотання про відкладення її розгляду, строк розгляду справи може бути продовжений уповноваженою посадовою особою, але не більше ніж на 10 днів. Про розгляд справи уповноважені посадові особи письмово повідомляють суб'єктів господарювання та роботодавців не пізніше ніж за п'ять днів до дати розгляду рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в уповноваженої посадової особи, що надіслала таке повідомлення, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника. Справа розглядається за участю представника суб'єкта господарювання або роботодавця, щодо якого її порушено. Справу може бути розглянуто без участі такого представника у разі, коли його поінформовано відповідно до пункту 6 цього Порядку і від нього не надійшло обґрунтоване клопотання про відкладення її розгляду. Розгляд справи розпочинається з представлення уповноваженої посадової особи, яка її розглядає. Зазначена особа роз'яснює особам, які беруть участь у розгляді справи, їх права і обов'язки. Під час розгляду справи заслуховуються особи, які беруть участь у розгляді справи, досліджуються докази і вирішується питання щодо задоволення клопотання. За результатами розгляду справи уповноважена посадова особа на підставі акта, зазначеного в пункті 3 цього Порядку, складає постанову про накладення штрафу. Розгляд справ на підставі акта про виявлення під час перевірки суб'єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу, акта, зазначеного в абзаці п'ятому пункту 2 цього Порядку, здійснюється уповноваженими посадовими особами Держпраці та її територіальних органів. Постанова про накладення штрафу складається у двох примірниках за формою, встановленою Мінсоцполітики, один з яких залишається в уповноваженої посадової особи, що розглядала справу, другий - надсилається протягом трьох днів суб'єктові господарювання або роботодавцю, стосовно якого прийнято постанову, або видається його представникові, про що на ньому робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника. У разі надсилання примірника постанови поштою у матеріалах справи робиться відповідна позначка.

З пояснень позивача та матеріалів справи судом встановлено, що відповідачем порушено процедуру розгляду справи про накладення штрафу, а саме: позивача не повідомлено про розгляд справи - 24.05.2018 року, справа розглянута та постанова винесена без участі представника позивача.

Крім цього, позивачу не було своєчасно (протягом встановленого Порядком №509 строку) вручено або надіслано поштою примірник постанови про накладення штрафу уповноваженими особами №ЗП728/568/АВ/П/ПТ-ТД-ФС від 24.05.2018 року. Лише, 11.07.2018 року, на запит позивача, представнику позивачу нарочно було вручено відповідачем постанову про накладення штрафу, про що міститься відмітка в копії заяви ОСОБА_8 про отримання постанови про накладення штрафу нарочно від 11.07.2018 року, доданої відповідачем до відзиву на адміністративний позов.

Інших документальних підтверджень вручення (доставки) поштового відправлення або якогось іншого сповіщення позивача відповідачем до суду не надано.

У зв'язку з вищевикладеним, позивач був позбавлений можливості брати участь в розгляді справи 24 травня 2018 року, почути свої права та обов'язки, бути вислуханим, надати заперечення, своєчасно здійснити захист своїх порушених прав, пред'явити факти й наводити аргументи та докази, які могли бути враховані ГУ Держпраці у Запорізькій області.

Надані сторонами документи підтверджують не додержання ГУ Держпраці у Запорізькій області Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення при розгляді справи за порушеннями трудового законодавства, виявленими при інспекційному відвідуванні БФ Щаслива дитина .

Щодо суті порушень ч. З ст. 24 КЗпП України, зазначених в п. 1 розділу III Опис виявлених порушень Акту інспекційного відвідування № ЗП728/568/АВ від 08 травня 2018 року, а саме: допущення до роботи без укладання трудового договору ОСОБА_2 та ОСОБА_3, суд вважає наступне.

Благодійний фонд Щаслива дитина був утворений 15 квітня 2007 року. Зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (надалі ЄДР) 16.05.2007 року, номер запису 1 103 102 0000 019166.

Статут Фонду був затверджений ГУ юстиції в Запорізькій області 11 травня 2007 року (Статут в новій редакції затверджений - 15.09. 2016 року).

Основний вид діяльності відповідно до даних ЄДР - код КВЕД 88.99 Надання іншої соціальної допомоги без забезпечення проживання, н. в. і. у. (основний).

Відповідно до п.п.1.1., 1.12. Статуту Фонду Благодійний фонд Щаслива дитина є місцевою благодійною організацією, є неприбутковою організацію за законодавством України і не має на меті одержання та перерозподіл прибутку.

Згідно з п. 2.1. Статуту метою Фонду є здійснення благодійної діяльності, спрямованої на:

- допомогу дітям - сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, безпритульним дітям, особам з числа дітей - сиріт (випускникам дитячих сирітських установ) дітей з особливостями в розвитку, дітей з малозабезпечених сімей, дітей груп ризику;

- допомогу особам, хворим на лейкемію, онкологічні захворювання та інші важкі хвороби, участь у поданні медичної допомоги таким особам та здійснення догляду за ними, сприяння профілактиці, діагностики та лікуванню цих хвороб;

- здійснення іншої благодійної діяльності в інтересах суспільства, надання благодійної допомоги тим, хто її потребує.

Предметом діяльності Фонду є безкорислива діяльність, що не передбачає одержання прибутків від цієї діяльності, в інтересах суспільства або окремих категорій осіб відповідно до мети та завдань, визначених цим Статутом та законодавством України (п.2.2. Статуту).

Згідно з п. 2.3. Статуту основними завданнями та напрямами діяльності Фонду є, зокрема, розробка і реалізація заходів, направлених на сприяння соціальної, інтелектуальної, фізичної і психологічної реабілітації і адаптації дітей-сиріт, дітей, що залишилися без піклування батьків, осіб з числа дітей-сиріт, дітей з особливостями в розвитку, дітей з малозабезпечених сімей, дітей груп ризику; сприяння діяльності у сфері профілактики і охорони здоров'я дітей, а також пропаганди здорового способу життя, поліпшення морально-психологічного стану дітей; участь у поданні медичної допомоги населенню та здійснення соціального догляду за хворими, інвалідами, одинокими, людьми похилого віку та іншими особами, які через свої фізичні, матеріальні чи інші особливості потребують соціальної підтримки та піклування; надання допомоги дитячим будинкам, притулкам, інтернатам, а також установам виконання покарань.

Згідно з п. 2.4. Статуту метою здійснення благодійної діяльності та у відповідності із основними завданнями та напрямами діяльності Фонд має право, зокрема, самостійно вирішувати питання про подання благодійної допомоги її набувачам, використовувати цільові пожертвування, що подаються благодійниками на реалізацію благодійної програми згідно з умовами цього пожертвування; організовувати збір благодійних пожертвувань та внесків від фізичних та юридичних осіб, іноземних держав та міжнародних організацій; постійно визначати форми, об'єкти, суб'єкти і обсяги благодійної допомоги; відкривати рахунки (у національній та іноземній валютах) в установах банків; самостійно затверджувати і виконувати благодійні програми, в тому числі на підставі пожертвувань та угод про благодійну допомогу; укладати договори та інші правочини з метою виконання статутних завдань Фонду з органами державного управління та місцевого самоврядування, іншими юридичними особами, громадянами та об'єднаннями громадян.

Фактично благодійна діяльність БФ Щаслива дитина розподіляється за наступними напрямками

Матеріальна і духовна підтримка тяжкохворих дітей та їх батьків:

- оплата тих медичних препаратів і послуг, які не фінансуються з держбюджету;

- сприяння в пошуку, закупівлі рідкісних медичних препаратів, необхідних для лікування онкохворих дітей;

- збір коштів на лікування за кордоном для тих дітей, яким не можуть допомогти на Україні;

- фінансова підтримка маиозабезпечених сімей з хворими дітьми (харчування, одяг, іграшки для таких дітей);

- закупівля новітнього медичного обладнання для Запорізької обласної дитячої лікарні та інших мед. установ;

- психологічна, інформаційна, духовна підтримка батьків та їхніх дітей;

- відстоювання інтересів тяжкохворих дітей в державних структурах, при прийнятті бюджетів області та міста.

Дії, спрямовані на розвиток сімейного влаштування дітей:

- створення підтримка та оновлення сайту www.deti.zp.ua;

- публікація на сайті матеріалів про сімейний устрій сиріт;

- соціальна реклама, спрямована на розвиток сімейного влаштування сиріт;

- видання інформаційних буклетів, брошур, журналів про сімейний устрій сиріт;

- рубрика МИР БЕЗ сирітства ;

- підтримка гостьового режиму для дітей-сиріт;

- визначення факторів, що уповільнюють процес переходу від системи інтернатів до сімейного виховання сиріт;

- стимулювання національного усиновлення, створення прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу га створення прозорої процедури міжнародного усиновлення;

- створення та підтримка спільноти усиновителів, опікунів і прийомних батьків в Запорізькій області і на Україні.

Духовна, соціальна:, матеріальна допомога сиротшл і дітям з багатодітних, прийомних, малозабезпечених сімей:

- освітня програма для дітей-сиріт (розвиваючі програми для дітей, інформатика, англійська для більш старших дітей, підготовка до вступу у ВНЗ);

- організація дозвілля дітей-сиріт (походи, екскурсії, подорожі, концерти, конкурси та турніри);

- захист прав тяжко хворих дітей-інвалідів, сиріт, забезпечення гідних умов життя для таких дітей, реалізація права таких дітей на сімейне пристрій;

- постійний моніторинг потреб дитбудинків і інтернатів в Запорізькій області надання їм матеріально-грошової допомоги організація та фінансування надання додаткових послуг в тому числі послуг вихователів, реабілітологів тощо;

соціологічні дослідження з проблеми сирітства;

- підтримка випускників інтернатних закладів;

- матеріальна допомога в тих напрямках, які фінансуються державою недостатньо (спорттовари, розвиваючі ігри, дозвілля, освіту, дорогі медичні обстеження і лікування дітей-сиріт);

На виконання статутних завдань Фондом укладалися договори з юридичними та фізичними особами, зокрема:

1) з КУ Запорізький обласний спеціалізований будинок дитини Сонечко Запорізької обласної ради

- Договір про надання благодійної допомоги від 31.12.2015 року з КУ Запорізький обласний спеціалізований будинок дитини Сонечко Запорізької обласної ради (Отримувач благодійної допомоги за договором), відповідно до якого Фонд забезпечує надання Отримувачу послуг за напрямком здійснення підтримки та надання соціальної допомоги тяжкохворим дітям: забезпечення надання догляду для підопічних будинку дитини, забезпечення розважально-виховної діяльності для підопічних будинку дитини, надання методично-консультативної допомоги, забезпечення розважально-виховної діяльності для підопічних будинку дитини як із залученням власних працівників, так із залученням до виконання інших фізичних або юридичних осіб на підставі двосторонніх договорів між ними та благодійною організацією, але за умови обов'язкового погодження кандидатури із отримувачем благодійної допомоги.

- тристоронні договори поставки № 5 від 09.01.2018 року, № 20 від 20.04.2018 року, № 877/107 від 21.11.2016 року, відповідно до яких постачальники постачають медикаменти та гігієнічні засоби, КУ Запорізький обласний спеціалізований будинок дитини Сонечко Запорізької обласної ради є одержувачем, а БФ Щаслива дитина оплачує фактично поставлений одержувачу товар.

2) Договір про співпрацю від 10.03.2011 року укладений БФ Щаслива дитина з Службою у справах дітей Запорізької облдержадміністрації відповідно до якого БФ Щаслива дитина здійснює фінансування підтримки, адміністрування та оновлення сайту www.deti.zp.ua.

3) Договір про співпрацю між Міжнародним Благодійним Фондом Українська біржа благодійності та БФ Щаслива дитина .

4) Тристоронній договір поставки № б від 09.01.2018 року укладений між постачальником ПрАТ Аптеки України , одержувачем - КУ Таврійський будинок інвалідів ЗОР та платником - БФ Щаслива дитина , відповідно до якого постачальник постачає, одержувач приймає а платник БФ Щаслива дитина , оплачує медикаменти та лікарські засоби.

5) Тристоронній договір поставки № 137 від 09.02.2018 року укладений між постачальником ПрАТ Аптеки України , одержувачем - КУ Запорізький обласний протитуберкульозний клінічний диспансер Запорізької обласної ради та платником - БФ Щаслива дитина , відповідно до якого постачальник постачає, одержувач приймає а платник БФ Щаслива дитина , оплачує медикаменти та лікарські засоби.

6) Тристоронній договір поставки № 203-7/6 від 08.06.2018 року укладений між постачальником ТОВ Дитячий нейрохірургічний центр ЛТД одержувачем - КУ Запорізька обласна клінічна дитяча лікарня Запорізької обласної ради та покупцем - БФ Щаслива дитина ,, відповідно до якого постачальник постачає, одержувач - приймає, а покупець БФ Щаслива дитина , оплачує систему лікворошунтуючу клапанну ЛШС-2;

7) Договір про надання благодійної допомоги №174 від 18.10.2016 року з КУ Таврійський будинок інвалідів Запорізької обласної ради (Отримувач благодійної допомоги за договором), відповідно до якого Фонд забезпечує надання Отримувачу послуг за напрямком здійснення підтримки та надання соціальної допомоги тяжкохворим: забезпечення надання догляду для підопічних будинку-інтернату, забезпечення розважально-виховної діяльності для підопічних будинку будинку-інтернату, надання методично-консультативної допомоги, забезпечення розважально-виховної діяльності для підопічних будинку-інтернату як із залученням власних працівників, так із залученням до виконання інших фізичних або юридичних осіб на підставі двосторонніх договорів між ними та благодійною організацією, але за умови обов'язкового погодження кандидатури із отримувачем благодійної допомоги.

8) Угода про співробітництво з проекту Створення будинку соціальної адаптації для дітей з особливими потребами на території КУ Чернігівський дитячий будинок- інтернат Запорізької обласної ради від 29.06.2010 року укладений між БФ Щаслива дитина - Фонд, КУ Чернігівський дитячий будинок-інтернат Запорізької обласної ради, Головне управління праці і соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації від 29.06.2010 року про створення Будинку соціальної адаптації для дітей з особливими потребами відповідно до якого БФ Щаслива дитина , зокрема, залучає благодійні внески, оплачує будівельні та інші роботи пов'язані з будівництвом Будинку соціальної адаптації для дітей з особливими потребами, оплачує послуги одного вихователя-реабілітолога.

3 метою виконання статутних завдань, забезпечення медичної та соціальної допомоги дітям-інвалідам з вадами фізичного та розумового розвитку, які перебувають в КУ Чернігівський дитячий будинок - інтернат , між благодійним фондом Щаслива дитина , в особі директора ОСОБА_1 (Замовник) та фізичною особою ОСОБА_2 (Виконавець) було укладено цивільно-правовий договір № 69 від 01.01.2017 року у відповідності до умов якого виконавець зобов'язується надавати протягом строку дії Договору послуги реабілітолога у КУ Чернігівський дитячий будинок-інтернат , а замовник зобов'язаний прийняти та оплатити надані послуги відповідно до умов Договору. Пунктом 4.3. Договору при підписанні та виконанні договору застосовуються норми цивільно-правового законодавства України. Строк дії договору встановлено з 01.01.2017 року по 31.12.2017 року. Згідно з п. 1.4. Договору результат надання виконавцем послуг визначається сторонами шляхом підписання актів приймання-передачі наданих послуг в яких встановлюються обсяг наданих послуг та розмір винагороди виконавця за надані послуги. Виконавцем були надані послуги про що сторонами складалися Акти приймання-передачі наданих послуг № 37 від 31.01.2017 року, № 38 від 28.02.2017 року, № 39 від 31.03.2017 року, №40 від 30.04.2017 року, № 41 від 31.05.2017 року, № 42 від 30.06.2017 року, які оплачувалися замовником в безготівковому порядку на картковий рахунок виконавця про що свідчать відомості розподілення виплат, як встановлено в Акті з нарахування та виплатою всіх обов'язкових податків та зборів до державного бюджету про що свідчать належним чином подані звіти:

- Звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів - форма Д4 (місячна), в яких код категорії застрахованої особи ОСОБА_2 зазначається код 26 - Фізичні особи, які виконують роботи (надають послуги) на підприємствах, в установах та організаціях, в інших юридичних осіб, зазначених в абзаці другому пункту 1 частини першої статті 4 Закону, чи у фізичних осіб - підприємців або осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, за цивільно-правовими договорами (крім фізичних осіб - підприємців, якщо виконувані ними роботи (надані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань) відповідно до Додатка 2 Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , затвердженого наказом Міністерства фінансів від 14.04.2015 №435.

- Податковий розрахунок суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку форма 1ДФ в яких ознака доходу ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_2) в колонці 5 зазначається 102 - Суми винагород та інших виплат, нарахованих (виплачених) платнику податку відповідно до умов цивільно-правового договору. крім доходів, зазначених в абзаці третьому пункту 4 підрозділу 1 розділу XX Кодексу (підпункт 164.2.2 пункту 164.2 статті 164 розділу IV Кодексу) відповідно до Довідника ознак доходів (додаток до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4).

Суми податку з доходів фізичних осіб, військовий збір, та сума ЄСВ нараховані на виплачену ОСОБА_2 винагороду за цивільно-правовим договором № 69 від 01.01.2017 року сплачені до державного бюджету в повному обсязі про що свідчать платіжні доручення за січень 2017 року: № 15 - 17 від 03.02.2017 року; за лютий 2017 року № 31-33 від 02.03.2017 року; за березень 2017 року № 49-51 від 04,04.2017 року; за квітень 2017 року № 67-69 від 05.05.2017 року; за травень 2017 року № 84-86 від 06.06.2017 року; за червень 2017 року № 116-118 від 06.07.2017 року; за липень 2017 року №148-150 від 02.08.2017 року; за серпень 2017 року № 179-181 від 04.09.2017 року.

Між благодійним фондом Щаслива дитина та фізичною особою ОСОБА_2 не лише не було трудових відносин, а й взагалі не могло бути встановлено трудових відносин. Метою діяльності БФ Щаслива дитина не є надання послуг з реабілітації чи інших медичних послуг, а інша мета та напрямки визначені статутом (викладені вище).

В штатному розкладі БФ Щаслива дитина не має посади реабілітолог , оскільки згідно з п. 4.29. Статуту усі особи, прийняті Президентом на роботу до Фонду, є працівниками апарату Фонду. Згідно з ч.З, ст.16 Закону України Про благодійну діяльність та благодійні організації , п. 5.9. Статуту Фонду розмір адміністративних витрат (в т.ч. фонду заробітної плати) благодійної організації не може перевищувати 20 відсотків його кошторису в поточному році.

ОСОБА_2 на строк дії Договору вже перебував в трудових відносинах - був працевлаштований (відповідно до довідки № 798 від 10.05.2018 року працював з 01.01.2017 року по 31.12.2017 року в Запорізькому обласному спеціалізованому будинку дитини Сонечко (з 01101.2017 року по 01.03.2017 року на 0,5 ставки посади сестри медичної з масажу як зовнішній сумісник, з 02.03.2017 року по 01.12.2017 року на 0,5 ставки посади сестри медичної з масажу та 0,25 ставки посади фахівця з фізичної реабілітації за сумісництвом, з 02.12.2017 року по 31.12.2017 року на 0,5 ставки сестри медичної з масажу. Відповідно до довідки № 265 від 10.05.2018 року працював в Чернігівському дитячому будинку - інтернату на посаді 0,5 ставки вчителя-реабілітолога з 02.09.2013 року (наказ № 72-к від 02.09.2013 року) по 01.03.2017 року (наказ № 34-к від 01.03.2017 року).

ОСОБА_2 не звертався до Фонду з заявою та документами, передбаченими КЗпП України для прийняття на роботу, не був працевлаштований до Фонду, не приймав обов'язків виконувати певну роботу за певною професією (посадою, спеціальністю та кваліфікацією), не підлягав внутрішньому трудовому розпорядкові.

Фонд не має можливості встановлювати ні строкові, ні безстрокові трудові відносини з працівником за посадою реабілітолог , оскільки не має ні матеріально-технічної бази для забезпечення належних умов роботи для зазначених спеціалістів, ні постійного фінансового забезпечення (так-як є неприбутковою організацією та залежить виключно від благочинних внесків), ні постійно визначених осіб, яким потрібна допомога реабілітолога .

3 метою виконання статутних завдань, забезпечення медичної та соціальної допомоги дітям-інвалідам з вадами фізичного та розумового розвитку, які перебувають в КУ Чернігівський дитячий будинок - інтернат , враховуючи наявність відповідних коштів та визначену групу дітей що потребують реабілітації між благодійним фондом Щаслива дитина , в особі директора ОСОБА_1 (Замовник) та фізичною особою ОСОБА_2 (виконавець) було укладено цивільно-правовий договір № 69 від 01.01.2017року про надання послуг реабілітолога на певний строк -з 01.01.2017 року по 31.12.2017 року. Сума оплати визначається сторонами щомісяця в залежності від кількості дітей яким виконавцем фактично було надано послуги про що сторонами складалися Акти приймання - передачі наданих послуг.

Обсяг надання послуг реабілітолога неможливо визначити та передбачити при укладенні цивільно-правового договору, оскільки медичні призначення для дітей КУ Чернігівський дитячий будинок-інтернат визначаються виключно лікарем КУ Чернігівський дитячий будинок-інтернат та залежать від процесу та форми перетікання хвороби та стану кожної з дитини, що потребує послуг реабілітолога. Кінцевий обсяг послуг та оплата послуг реабілітолога можливо визначити лише після надання зазначених послуг на підставі інформації наданої КУ Чернігівський дитячий будинок-інтернат , що і закріплено в п. 1.4. цивільно-правового договору № 69 від 01.01.2017 року укладеного з ОСОБА_2

Сума винагороди за цивільно-правовим договором № 69 від 01.01.2017 року укладеним з ОСОБА_2 більше ніж в 2 рази перевищує суму мінімальної заробітної плати встановленої законом.

Пунктом 4.3. Договору передбачено, що при підписанні та виконанні договору застосовуються норми цивільно-правового законодавства України.

Тобто сторони цивільно-правового договору на відміну від трудових відносин (субординації та підпорядкування) мають рівний процесуальний статус, права, обов'язки та відповідальність за договором настає відповідно до вимог цивільного законодавства України.

Згідно з ст. 204 Цивільного Кодексу України, правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Цивільно-правовий договір № 69 від 01.01.2017 року недійсним в судовому порядку не визнаний, таким чином діють умови договору добровільно визначені сторонами в самому Договорі.

Відповідно до статті 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Відповідно до статті 903 Цивільного кодексу України якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Частинами 1, 3 статті 843 Цивільного кодексу України визначено, що у договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначення.

Таким чином, цивільно-правовий договір № 69 від 01.01.2017 року не носить постійного характеру (обмежений строком дії з 01.01.2017 по 31.12.2017 року), замовник в будь-який момент має право відмовитися від Договору в односторонньому порядку, крім того в п.1.4., 2.1. 2. Договору сторонами визначено спосіб визначення вартості послуг та порядок їх оплати.

Договір № 69 від 01.01.2017 року не мав на меті лише процес праці, а мав на меті отримання від виконавця якісних та своєчасних послуг реабілітолога дітям-інвалідам з вадами фізичного та розумового розвитку, які перебувають в КУ Чернігівський дитячий будинок - інтернат . У випадку надання неякісних послуг для виконавця передбачена цивільно-правова відповідальність у вигляді відшкодування збитків (п. 2.2.4 Договору).

3 метою виконання статутних завдань, забезпечення соціальної допомоги дітям- інвалідам з вадами фізичного та розумового розвитку, на виконання своїх зобов'язань визначених Угодою про співробітництво з проекту Створення будинку соціальної адаптації для дітей з особливими потребами на території КУ Чернігівський дитячий будинок-інтернат Запорізької обласної ради від 29.06. 2010 року укладеного між БФ Щаслива дитина - Фонд, КУ Чернігівський дитячий будинок-інтернат Запорізької обласної ради, Головне управління праці і соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації від 29.06.2010 року про створення Будинку соціальної адаптації для дітей з особливими потребами відповідно до якого БФ Щаслива дитина , зокрема, залучає благодійні внески, оплачує будівельні та інші роботи пов'язані з будівництвом Будинку соціальної адаптації для дітей з особливими потребами, оплачує послуги одного вихователя, між благодійним фондом Щаслива дитина , в особі директора ОСОБА_1 (Замовник) та фізичною особою ОСОБА_3 (Виконавець) було укладено цивільно-правовий договір № 92 від 30.03.2018 року у відповідності до умов якого Виконавець зобов'язується надавати протягом строку дії Договору послуги вихователя, а Замовник зобов'язаний прийняти та оплатити надані послуги відповідно до умов Договору.

Пунктом 4.3. Договору при підписанні та виконанні договору застосовуються норми цивільно-правового законодавства України. Строк дії договору встановлено з 31.04.2018 року по 31.12.2018 року. Згідно з п. 1.4. Договору результат надання виконавцем послуг визначається сторонами шляхом підписання актів приймання-передачі заданих послуг в яких встановлюються обсяг наданих послуг та розмір винагороди виконавця за надані послуги. Виконавцем в квітні 2018 року були надані послуги про що сторонами складений Акт приймання-передачі наданих послуг від 30.04.2018 року, який оплачений Замовником в безготівковому порядку на картковий рахунок Виконавця про що свідчать відомість розподілення виплат від 05.05.2018 року № 180505СТ208725 з нарахуванням та виплатою всіх обов'язкових податків та зборів до державного бюджету про що свідчать належним чином подані звіти:

- Звіт про суми нарахованих заробітної плати (доходу грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів - форма Д4 (місячна) за квітень 2018 року, в якому код категорії застрахованої особи ОСОБА_9 зазначається код 26 - Фізичні особи, які виконують роботи (надають послуги) на підприємствах, в установах та організаціях, в інших юридичних осіб, зазначених в абзаці другому пункту 1 частини першої статті 4 Закону, чи у фізичних осіб - підприємців або осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, за цивільно-правовими договорами (крім фізичних осіб - підприємців, якщо виконувані ними роботи (надані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань) відповідно до Додатка 2 Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , затвердженого наказом Міністерства фінансів від 14.04.2015 № 435.

- Податковий розрахунок суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку форма 1ДФ за 2 квартал 2018 року в яких ознака доходу ОСОБА_9 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) в колонці 5 зазначається 102 - Суми винагород та інших витрат, нарахованих (виплачених) платнику податку відповідно до умов цивільно-правового договору, крім доходів, зазначених в абзаці третьому пункту 4 підрозділу 1 розділу XX Кодексу (підпункт 164.2.2 пункту 164.2 статті 164 розділу IV Кодексу) відповідно до Довідника ознак доходів (додаток до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних, осіб, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01 2015, № 4).

Суми податку з доходів фізичних осіб, військовий збір, та сума ЄСВ нараховані на виплачену ОСОБА_9 винагороду за цивільно-правовий договором № 92 від 30.03.2018 року сплачені до державного бюджету в повному обсязі про що свідчить платіжне доручення за квітень 2018 року - №145-147 від 04.05.2018 року.

Висновки інспектора праці, який проводив інспектування, викладені в Акті про те, що зазначений цивільно-правовий договір містить в собі ознаки трудового договору, а правовідносини ознаки трудових правовідносин є необгрунтованими виходячи з наступного.

Між благодійним фондом Щаслива дитина та фізичною особою ОСОБА_3 не лише не було трудових відносин, а й взагалі не могло бути встановлено трудових відносин. Метою діяльності БФ Щаслива дитина не є надання послуг вихователя, а інша мета та напрямки визначені статутом (викладені вище).

В штатному розкладі БФ Щаслива дитина не має і не може бути посади вихователь , оскільки згідно з п. 4.29. Статуту усі особи, прийняті Президентом на роботу до Фонду, є працівниками апарату Фонду. Згідно з ч.3 ст.16 Закону України Про благодійну діяльність та благодійні організації , п. 5.9. Статуту Фонду розмір адміністративних витрат (в т.ч. фонду заробітної плати) благодійної організації не може перевищувати 20 відсотків його кошторису в поточному році.

ОСОБА_3, не зверталася до Фонду з заявою та документами передбаченими КЗпП України для прийняття на роботу, не була працевлаштована до Фонду, не приймала обов'язків виконувати певну роботу за певною професією (посадою, спеціальністю та кваліфікацією), не підлягала внутрішньому трудовому розпорядкові.

Фонд не має можливості встановлювати ні строкові, ні безстрокові трудові відносини з працівником за посадою вихователь , оскільки не має ні матеріально технічної бази для забезпечення належних умов роботи для зазначених спеціалістів, ні постійного фінансового забезпечення (так-як є неприбутковою організацією та залежить виключно від благочинних внесків), ні постійно визначених осіб, яким потрібна допомога реабілітолога .

З метою виконання статутних завдань, забезпечення медичної та соціальної допомоги дітям-інвалідам з вадами фізичного та розумового розвитку, враховуючи наявність відповідних коштів між благодійним фондом Щаслива дитина , в особі директора ОСОБА_1 (Замовник) та фізичною особою ОСОБА_3 (Виконавець) було укладено цивільно-правовий договір № 92 від 30.03.2018 року про надання послуг вихователя на певний строк - з 01.04.2018року по 31.12.2018 року. Сума оплати визначається сторонами щомісяця в залежності від кількості дітей яким Виконавцем було надано послуги про що сторонами складається Акти приймання - передачі наданих послуг. Пунктом 4.3. Договору при підписанні та виконанні договору застосовуються норми цивільно-правового законодавства України. Тобто сторони Договору на відміну від трудових відносин (тобто відносин субординації та підпорядкування) мають рівний процесуальний статус, права, обов'язки та відповідальність за Договором настає згідно з цивільним законодавством України.

Згідно з ст. 204 Цивільного Кодексу України, правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Цивільно-правовий договір № 92 від 30.03.2018 року недійсним в судовому порядку не визнаний, таким чином діють умови договору добровільно визначені сторонами в самому Договорі.

Відповідно до статті 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Відповідно до статті 903 Цивільного кодексу України якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Частинами 1, 3 статті 843 Цивільного кодексу України визначено, що у договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначення.

Таким чином, цивільно-правовий договір № 92 від 30.03.2018 року не носить постійного характеру (обмежений строком дії з 01.04.2018 по 31.12.2018 року). Крім того, станом -а момент складання Акту були надані послуги лише за 1 місяць - квітень 2018 року, що не позбавляє права Замовника в подальшому відмовитися від Договору в односторонньому порядку у випадку зміни обставин (припинення або зміна програми, згідно з якою здійснюється фінансування послуг Виконавця, браку фінансування, відсутність необхідності у відповідних послугах, тощо) відповідно до п. 4.1. Договору № 92 від 30.03.2018 року; в п.1.4., 2.1.2. Договору сторони Договору визначили спосіб визначення вартості послуг та порядок їх оплати; договір № 92 від 30.03.2018 року не мав на меті лише процес праці, а мав на меті отримання від Виконавця якісних та своєчасних послуг вихователя дітям-інвалідам з вадами фізичного та розумового розвитку. У випадку надання неякісних послуг для Виконавця передбачена цивільно-правова відповідальність у вигляді відшкодування збитків (п.2.2.4) згідно звітності, у періоді, що перевірявся, Фонд звітував про фізичних осіб які виконують роботи за договорами цивільно-правового характеру та сплатив всі обов 'язкові податки і збори.

Вирішуючи спір по суті суд, враховуючи викладене вище, виходить з наступного.

Відповідно до ч.1 ст.21 КЗпП України трудовим договором є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов'язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов'язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Згідно ст..626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Відповідно ч.1 ст. 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Суд з посиланням на приписи ч.1 ст.21 КЗпП України, ст.626, ч.1 ст.901 Цивільного кодексу України зауважує, що основною ознакою, яка відрізняє трудові відносини від підрядних, є те, що трудове законодавство регулює процес трудової діяльності, її організації, а за цивільно-правовим договором процес організації трудової діяльності залишається поза його межами, метою договору є отримання певного результату. Підрядник, на відміну від працівника, не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку, він сам організовує і виконує свою роботу.

Трудовим договором є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов'язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов'язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін (ч.1 ст.21 КЗпП України).

За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором (ч.1 ст.901 Цивільного кодексу України).

Надані до суду документи свідчать про виконання ОСОБА_2 та ОСОБА_3 разових, одномоментних робіт, притаманних цивільно-правовим відносинам, оскільки трудовий договір вважається укладеним на невизначений (тривалий) строк.

Судом взято до уваги, що цивільно - правові договори №69, 92, укладені 01.01.2017 та 30.03.2018 року між президентом БФ Щаслива дитина ОСОБА_1 з громадянами України ОСОБА_2, ОСОБА_3, та акти приймання - передачі наданих послуг від 31.01.2017 року, від 28.02.2017 року, від 31.03.2017 року, від 30.04.2017 року, від 31.05.2017 року, від 30.06.2017 року, від 30.04.2018 року, у встановленому порядку недійсними - не визнані (а.с.60-68, 73-74).

Компетенція контролюючого органу, як і будь-якого іншого органу - це обсяг прав та обов'язків, які визначено законодавством, на вчинення тих чи інших дій (прийняття рішень), направлених на виконання цим органом функцій та завдань, які на нього покладено.

Термін дискреційне повноваження відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2, прийнятої 11.03.1980 на 316-му засіданні заступників міністрів означає повноваження, яке надає певний адміністративному органу ступінь свободи під час прийняття рішення, таким чином даючи йому змогу вибрати з кількох юридично допустимих рішень те, яке буде найбільш прийнятним.

Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постанові від 14.03.2017 по справі №21-3063а16 висловило правову позицію про те, що: … суд не втручається та не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) відповідача поза межами перевірки за критеріями відповідності прийняття ним рішень (вчинення дій), передбаченими частиною третьою статті 2 КАС … .

Частиною другою статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З урахуванням приписів ч.2 ст.2 КАС України, суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що Постанова ГУ Держпраці у Запорізькій області про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ЗП 728/568/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 24 травня 2018 року та Припис про усунення виявлених порушень №ЗП728/568/АВ/П від 18 травня 2018 року в частині п.1 Зміст виявленого порушення прийняті не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже є не правомірним та підлягають скасуванню.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

З урахуванням з'ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню. Доводи відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки суб'єктом владних повноважень у справі було ГУ Держпраці у Запорізькій області, то з бюджетних асигнувань цього органу повинні бути присуджені позивачу судові витрати, документально підтверджені у сумі 3350 грн. 70 коп.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Благодійного Фонду Щаслива дитина (69061, м.Запоріжжя, вул.Центральна, буд.3, кв.4; код ЄДРПОУ 35147620) до Головного управління Держпраці у Запорізькій області (69032, м.Запоріжжя, Північне шосе, 25; код ЄДРПОУ 39833546) про визнання протиправною та скасування постанови та припису задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною та скасувати постанову ГУ Держпраці у Запорізькій області про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ЗП 728/568/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 24 травня 2018 року.

Визнати протиправним та скасувати припис про усунення виявлених порушень №ЗП728/568/АВ/П від 18 травня 2018 року в частині п.1 Зміст виявленого порушення .

Стягнути на користь Благодійного Фонду Щаслива дитина (69061, м.Запоріжжя, вул.Центральна, буд.3, кв.4; код ЄДРПОУ 35147620) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпраці у Запорізькій області (69032, м.Запоріжжя, Північне шосе, буд.25; код ЄДРПОУ 39833546) судові витрати в сумі 3350 грн. 70 коп. (три тисячі триста п'ятдесят гривень сімдесят копійок)

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 18.12.2018 року .

Суддя М.С. Лазаренко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2018
Оприлюднено24.01.2019
Номер документу79340463
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0840/3263/18

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 25.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 27.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 07.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Рішення від 11.12.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні