Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 січня 2019 р. № 820/4856/17
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Волошина Д.А.,
за участю секретаря судового засідання - Суховарової О.А.,
представника позивача - Назарової А.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Громадської організації "Грінда Інтернешнл" до Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївський районній державній адміністрації про визнання незаконними рішень, протоколу та дій,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач, Громадська організація "ГРІНДА ІНТЕРНЕШНЛ", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить суд:
- визнати завідомо незаконними рішення, прийняті на засіданні Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївській районній державній адміністрації, оформлені Протоколом № 8 від 16.03.2017 року щодо депопуляції диких свиней на території Національного природного парку "Гомільшанські ліси" Зміївського району Харківської області;
- визнати протиправним та скасувати п.п. 3, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 Протоколу засідання Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївській районній державній адміністрації № 8 від 16.03.2017 року;
- визнати протиправними дії щодо виконання рішення Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївській районній державній адміністрації щодо повної депопуляції диких свиней на території Національного природного парку "Гомільшанські ліси" прийняті на засіданні 16.03.2017.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що рішення щодо повної депопуляції диких свиней на території Національного природного парку "Гомільшанські ліси" Зміївського району Харківської області у зв'язку з виявленням спалаху вірусу АЧС, є незаконним та протиправним, а дії щодо знищення популяції кабанів на території об'єкту природно-заповідного фонду суперечать нормам чинного законодавства України, завдають значної шкоди тваринному світу України та є звичайним проявом полювання на забороненій для цих заходів території. Таким чином, метод умертвіння тварин, встановлений відповідачем в оскаржуваному рішенні, не передбачений чиним законодавством України, а тому суперечить його нормам та підлягає скасуванню. Крім того, позивач зазначив, що застосування зазначеного методу умертвіння, за дійсної наявності вірусу АЧС, може призвести до його поширення шляхом розповсюдження крові зараженої тварини.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 19.10.2017 р. відкрито провадження у даній справі.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 14.12.2017 року позовну заяву Громадської організації "Грінда Інтернешнл" до Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївський районній державній адміністрації про визнання незаконними рішень, протоколу та дій залишено без розгляду.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 р. по справі №820/4856/17 ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 14.12.2017 року скасовано, справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 02.03.2018 р. по справі №820/4856/17 адміністративну справу Громадської організації "Грінда Інтернешнл" до Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївський районній державній адміністрації про визнання незаконними рішень, протоколу та дій прийнято до розгляду, призначено підготовче засідання на 22.03.2018 р. об 11:00.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 22.05.2018 року зупинено провадження по справі №820/4856/17 за позовом Громадської організації "Грінда Інтернешнл" до Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївський районній державній адміністрації про визнання незаконними рішень, протоколу та дій до набрання чинності рішенням Верховного Суду у справі №820/4856/17.
Постановою Верховного суду від 10.07.2018 р. по справі №820/4856/17 касаційну скаргу Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївський районній державній адміністрації залишено без задоволення, постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 р. залишено без змін.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.10.2018 р. по справі №820/4856/17 ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 22.05.2018 року скасовано, справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив їх задовольнити, з посиланням на обставини викладені в позовній заяві та додаткових поясненнях.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи був повідомлений своєчасно та належним чином, що підтверджується матеріалами справи, причин неявки суду не повідомив.
Згідно письмових заперечень, наданих до суду 03.11.2017 р., які просив вважати відзивом на позов, проти позову заперечував просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі вказав, що оскаржуване рішення Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївський районній державній адміністрації щодо проведення заходів по ліквідації спалаху африканської чуми свиней на території НПП Гомільшанські ліси було прийнято на підставі Інструкції щодо профілактики та боротьби з африканською чумою свиней, затвердженою наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 05.03.2014 №81 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 21.03.2014 р. за №363/25140. Відповідно до п.7.5 Інструкції в епізоотичному осередку вилучають всіх свиней, вилучених тварин піддають умертвінню та спалюють на площадках, спеціально відведених для цього в межах епізоотичного вогнища. Враховуючи, що африканська чума свиней є висококонтагіозною вірусною хворобою, з високою летальністю свиней, що призводить до значних економічних збитків, а також відсутності засобів імунопрофілактики хвороби, основним методом боротьби з африканською чумою свиней є повне знищення з подальшим спаленням їх трупів.
Відповідно до ч.1 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Беручи до уваги, що представник відповідача у судове засідання не прибув, про час та місце судового засідання був повідомлений належним чином, причин неявки суду не повідомив, неявка представника відповідача не перешкоджає розгляду справи, керуючись ч.1 ст.205 КАС України, суд приходить до висновку про можливість розгляду справи за наявними в ній доказами за відсутності представника відповідача в судовому засіданні.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов наступного висновку.
Судом встановлено, що на засіданні Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївський районній державній адміністрації було прийнято рішення, оформлене протоколом №8 від 16.03.2017 р., відповідно до якого керуючись ст.48 Закону України Про ветеринарну медицину , Планом дій при виникненні захворювання свиней на африканську чуму свиней незалежно від типу ведення господарювання та форм власності , затвердженим наказом Головного держветінспектора України від 19.07.2013 р. №100, Інструкцією щодо профілактики та боротьби з африканською чумою свиней , затвердженою наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 05 березня 2014 року №81, що зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21 березня 2014 року за №363/25140 з метою недопущення подальшого розповсюдження на території Зміївського району Харківської області африканської чуми свиней, комісія вирішила, зокрема:
п.3. визначити зоною захисту всю територію Національного природного парку Гомільшанські ліси Зміївського району Харківської області загальною площею 14,314 тис.га;
п.5. затвердити План організаційних, ветеринарно-санітарних та господарських заходів щодо ліквідації вогнища африканської чуми свиней в Національному природному парку Гомільшанські ліси Зміївського району Харківської області та не допущення розповсюдження захворювання на території Зміївського району ;
п.8. створити робочі групи з метою обліку диких свиней, проведення обстеження лісових масивів НПП Гомільшанські ліси на предмет виявлення загиблих або підозрілих у захворюванні диких кабанів та проведення депопуляції диких кабанів на території НПП Гомільшанські ліси ;
п.9. провести повну депопуляцію диких свиней на території НПП Гомільшанські ліси . Туші добутих диких кабанів знищувати шляхом спалювання;
п.10. розробити графіки та маршрути депопуляції диких кабанів, які погодити з керівниками мисливських угідь Зміївського, Первомайського та Балаклійського районів, управлінь Держпродспоживслужби Балаклійського та Первомайського районів та затвердити у голови Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївський районній державній адміністрації. Повідомити голів Державних надзвичайних протиепізоотичних комісій при Балаклійській та Первомайській райдержадміністраціях про терміни проведення відстрілу диких кабанів з метою їх депопуляції на території НПП Гомільшанські ліси ;
п.11. під час проведення заходів з депопуляції диких кабанів не допускати бракон'єрського відстрілу диких кабанів на території НПП Гомільшанські ліси та прилеглих до парку мисливських угідь Зміївського району;
п.12. обладнати кормові майданчики з метою забезпечення концентрації дикого кабана для подальшої його депопуляції;
п.13. визначити найбільш ймовірні шляхи міграції диких кабанів з метою їх перекриття шляхом виставлення додаткових робочих груп з депопуляції диких кабанів;
п.14. визначити місце для проведення знищення (спалювання) добутих диких кабанів під час проведення заходів з депопуляції та в разі виявлення загиблих диких кабанів на території НПП Гомільшанські ліси .
Підставою прийняття на засіданні Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївській районній державній адміністрації оскаржуваного рішення, оформленого Протоколом № 8 від 16.03.2017 року, щодо депопуляції диких свиней, слугував факт надходження до Зміївської районної державної лікарні ветеринарної медицини повідомлення від директора НПП Гомільшанські ліси про виявлення співробітниками НПП Гомільшанські ліси чотирьох голів загиблих диких свиней при патрулюванні лісового масиву Коропівського природоохоронного відділення в кв.28 вид 6 в заповідній зоні парку.
Відповідно до результатів досліджень Регіональної державної лабораторії державної ветеринарної медицини у матеріалі від 4 трупів диких свиней виявлених на території НПП Гомільшанські ліси , виявлено ДНК вірус африканської чуми свиней.
На виконання рішення, прийнятого на засіданні Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївській районній державній адміністрації, оформленого Протоколом № 8 від 16.03.2017 року щодо депопуляції диких свиней на території Національного природного парку "Гомільшанські ліси" Зміївського району Харківської області, на території НПП Гомільшанські ліси були проведені заходи з депопуляції диких свиней, в ході яких 24 березня 2017 року були знищені два кабани.
Представники Громадської організації "Грінда Інтернешнл", яка є природоохоронною неприбутковою громадською організацією, основою метою якої є здійснення заходів з охорони навколишнього середовища, довкілля, захисту природи та тварин, були присутніми при проведенні заходів депопуляції тварин, зокрема, представниками була здійснена відеофіксація процесу перенесення та знищення трупів вбитих свиней 24.03.2017 року.
Позивач вважає, що оскаржуване рішення є незаконним та протиправним, а порядок проведення заходів депопуляції, передбачених рішенням відповідача суперечить вимогам чинного законодавства України та створює реальну загрозу поширення африканської чуми свиней, у зв'язку з чим Громадська організація "ГРІНДА ІНТЕРНЕШНЛ" звернулась до суду з вказаним адміністративним позовом.
Як вбачається зі статуту Громадської організації "Грінда Інтернешнл", остання є громадським об'єднанням екологічної, природоохоронної спрямованості, яка для реалізації основної мети своєї діяльності та статутних завдань має право звертатися до судових органів для захисту прав та інтересів третіх осіб.
Згідно п.2 ч.1 ст.21 Закону України Про громадські об'єднання для здійснення своєї мети (цілей) громадське об'єднання має право звертатися у порядку, визначеному законом, до органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб з пропозиціями (зауваженнями), заявами (клопотаннями), скаргами.
У відповідності до ст.13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ч.2 ст.5 Закону України Про тваринний світ , об'єкти тваринного світу, які перебувають у стані природної волі і знаходяться в межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, є об'єктами права власності Українського народу.
Європейський суд з прав людини у своєму рішенні у справі Трегубенко проти України від 02.11.2004 року зазначив, що правильне застосування законодавства незаперечно становить суспільний інтерес (п.54 рішення).
У рішенні Європейський суд з прав людини у справі Л'Ераблієр А.С.Б.Л. проти Бельгії від 24.02.2009 року, в якій екологічною організацією оскаржувалась відмова держави у перегляді дозволу на розширення сміттєвого полігону, Європейський суд з прав людини дійшов висновку щодо можливості неурядовими організаціями здійснювати захист суспільних інтересів в судовому порядку відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, у випадку якщо мета такого захисту обмежується просторовими та часовими межами.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що Громадська організація "Грінда Інтернешнл" звернулась до суду за захистом порушених інтересів у сфері суспільних відносин.
Суд вважає за необхідне зазначити, що аналізуючи чинне на момент виникнення спірних правовідносин законодавство України, термін депопуляція не встановлений, його визначення відсутнє в Інструкції, затвердженій наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 05 березня 2014 року №81, в Законі України Про ветеринарну медицину від 25.06.1992 р. №2498-ХІІ, в Положенні про Державну надзвичайну протиепізоотичну комісію при Кабінеті Міністрів України від 21.11.2007 року №1350, в Законі України Про мисливське господарство та полювання від 22.02.2000 року №1478-ІІІ.
Крім того, згідно з п.п.1.1. п.1 Протоколу №1 від 13.12.2017 р. засідання робочої групи Про коригування заходів з ліквідації збудника африканської чуми свиней на території НПП Гомільшанські ліси Зміївського району , Голові Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївській районній державній адміністрації рекомендовано не відновлювати заходи з депопуляції дикого кабана на території НПП Гомільшанські ліси , враховуючи невизначеність самого терміну депопуляція Законами України та сумніву можливості провести такий захід в повному обсязі на території НПП Гомільшанські ліси . (а.с.117-118 т.1).
Суд зазначає, що на момент прийняття оскаржуваного рішення та його виконання, порядок проведення профілактичних заходів щодо недопущення захворювання свиней на африканську чуму свиней (далі - АЧС), ветеринарно-санітарних заходів у випадках прояву хвороби серед свиней у господарствах різних форм власності, у тому числі приватному секторі, дикій фауні та оздоровлення їх від АЧС, поводження з продукцією свинарства, одержаною в неблагополучних господарствах щодо АЧС, та є обов'язковою для виконання господарствами незалежно від форми власності і підпорядкування, фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності, громадянами, спеціалістами ветеринарної медицини, органами місцевого самоврядування був регламентований Інструкцією щодо профілактики та боротьби з африканською чумою свиней, затвердженою наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 05 березня 2014 року №81.
Відповідно до п.1 Інструкції №81, африканська чума свиней (Pestis africana suum, хвороба Монтгомері) (далі - АЧС) - висококонтагіозна вірусна хвороба, яка перебігає гостро, підгостро, хронічно безсимптомно й характеризується лихоманкою, геморагічним діатезом, ціанозом шкіри, некродистрофічними змінами паренхіматозних органів і високою летальністю, що призводить до значних економічних збитків.
Згідно з п. 7.4. Інструкції №81, державна надзвичайна протиепізоотична комісія (далі - ДНПК) визначає межі епізоотичного осередку АЧС з визначенням двох територіальних зон - захисної та зони нагляду. Епізоотичний осередок - місце прояву захворювання (господарство, населений пункт, мисливські господарства) із загрозою поширення хвороби.
Згідно з п.7.5. Інструкції №81, серед заходів в епізоотичному осередку визначено, зокрема, вилучення всіх свиней та отриманої від них продукції; умертвіння вилучених тварин в найкоротший строк під постійним наглядом та таким способом, який гарантує недопущення розповсюдження вірусу АЧС під час транспортування та забою.
Тобто, проведення вилучення всіх свиней та їх подальше умертвіння, як захід боротьби з вірусом АЧС встановлений виключно для епізоотичного осередку.
Як вбачається з п.2-4 Протоколу № 8 від 16.03.2017, визначено епізоотичним осередком заповідну зону НПП Гомільшанські ліси загальною площею 3,377 тис.га, зоною захисту всю територію НПП Гомільшанські ліси загальною площею 14,314 тис.га, зоною нагляду визначено радіус 20 км від епізоотичного осередку, до складу якого входять населені пункти Зміївського району, Балаклійського району та Первомайського району.
При цьому, всупереч приписам Інструкції №81, пунктом 9 протоколу передбачено проведення повної депопуляції диких свиней не лише в епізоотичному осередку, а і на всій території НПП Гомільшанські ліси .
Таким чином, при виявленні вірусу АЧС вилучення та умертвіння тварин передбачено Інструкцією №81 виключно для епізоотичного осередку, а комісією у п.9. Протоколу №8 від 16.03.2017 визначено провести повну депопуляцію диких свиней на території всього НПП Гомільшанські ліси , що в свою чергу свідчить про протиправність та неправомірність оскаржуваного рішення.
З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, суд вважає, що Державна надзвичайна протиепізоотична комісія при Зміївський районній державній адміністрації при прийнятті оскаржуваного рішення, оформленого протоколом № 8 від 16.03.2017 року, щодо депопуляції диких свиней, діяла не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені чинним законодавством України та Інструкцією, затвердженою наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 05 березня 2014 року №81, а тому, оскаржувані пункти 3, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 Протоколу засідання Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївській районній державній адміністрації № 8 від 16.03.2017 року підлягають скасуванню.
Стосовно вимоги визнати завідомо незаконним рішення, прийняте на засіданні Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївській районній державній адміністрації, оформлені Протоколом № 8 від 16.03.2017 року щодо депопуляції диких свиней на території Національного природного парку "Гомільшанські ліси" Зміївського району Харківської області, суд зазначає, що вказана вимога є вимогою, тотожною з вимогою про скасування п.9 Протоколу № 8 від 16.03.2017 року, відповідно до якого вирішено провести повну депопуляцію диких свиней на території НПП Гомільшанські ліси , у зв'язку з чим позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.
Щодо вимоги про визнання протиправними дій щодо виконання рішення Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївській районній державній адміністрації щодо повної депопуляції диких свиней на території Національного природного парку "Гомільшанські ліси" прийняті на засіданні 16.03.2017, суд зазначає наступне.
Як встановлено судом з акту відстрілу диких кабанів на території НПП Гомільшанські ліси від 24.03.2017 р., начальником держпродспоживслужби Зміївського району, представниками нацполіції району, представниками ДП Зміївське лісове господарство та мисливцями, в порядку забезпечення виконання протокольного рішення ДНПК при Зміївській РДА від 16.03.2017 р. №8 щодо депопуляції диких кабанів на території НПП Гомільшанські ліси , в межах Коропівського природоохоронного лісництва проведено відстріл двох голів диких кабанів. Засвідчено, що кабани при огляді були відстріляні, а не загиблі трупи. (а.с.135 т.1).
Згідно акту знищення (спалювання) диких кабанів відстріляних на території НПП Гомільшанські ліси від 24.03.2017 року, було проведено знищення (спалювання) у визначеному місці комісією, відповідно Інструкції, затвердженої наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 05 березня 2014 року №81, в межах НПП Гомільшанські ліси .(а.с.137 т.1).
Вказані обставини були встановлені судом також при дослідженні в судовому засіданні відеозапису, проведеного представниками Громадської організації "Грінда Інтернешнл", на якому зафіксовано факт відстрілу та знищення двох голів диких кабанів на території НПП Гомільшанські ліси на місці їх загибелі.
Як встановлено судом, п.10 Протоколу № 8 від 16.03.2017 року встановлює що депопуляція диких кабанів має проводитись шляхом відстрілу диких свиней та встановлені терміни проведення відстрілу диких кабанів з метою їх депопуляції на території НПП Гомільшанські ліси .
При цьому, п.7.5 Інструкції №81 встановлює, що вилучених тварин піддають умертвінню в найкоротший строк під постійним наглядом та таким способом, який гарантує недопущення розповсюдження вірусу АЧС під час транспортування та забою.
У ІІ Розділі Інструкції №81 міститься визначення забою, відповідно до якого забій - будь-який спосіб досягнення смерті тварини з обезкровленням.
Як встановлено в ході судового розгляду справи, групою експертів проведено відстріл диких свиней, тобто способом, який не може гарантувати недопущення розповсюдження вірусу АЧС під час транспортування та забою. Таким чином, метод умертвіння тварин, визначений відповідачем в оскаржуваному рішенні, не передбачений приписами законодавства, чинного на час виникнення спірних правовідносин.
Згідно щ п.7.8. Інструкції №81, одразу після підтвердження первинного випадку АЧС у диких свиней головний державний інспектор ветеринарної медицини району (міста) повинен невідкладно створити групу експертів, яка включає ветеринарів, мисливців, біологів, які займаються дикими тваринами, та епізоотологів.
Усі дикі свині, застрелені або виявлені мертвими у визначеній інфікованій зоні, повинні бути оглянуті відповідним державним інспектором ветеринарної медицини та досліджені на наявність АЧС відповідними лабораторними методами. Туші усіх тварин з позитивними результатами повинні бути знищені під наглядом спеціалістів державної служби ветеринарної медицини України.
Судом встановлено, що наказом Управлінням Держпродспоживслужби в Зміївському районі Головного управління Держпродслужби в Харківській області №21 від 17.03.2017 р. була створена група експертів для вивчення епізоотичної ситуації та визначення меж інфікованої зони. (а.с.124 т.1).
Як вбачається з долучених до матеріалів справи доказів, застрілені в інфікованій зоні дикі свині не були оглянуті відповідним державним інспектором ветеринарної медицини та досліджені на наявність АЧС відповідними лабораторними методами, а одразу були знищені шляхом спалювання на місці умертвіння, що свідчить про порушення вимог Інструкції №81.
Крім того, як встановлено судом з відеозапису, під час проведення 24.03.2017 року депопуляції диких свиней, особи, які були задіяні у транспортуванні відстріляних диких свиней, були одягнені у спецодяг, який був пошкоджений та транспортування здійснювалось шляхом перетаскування туш диких свиней. Взуття осіб, задіяних у транспортуванні вбитих свиней, не було захищено від контакту з інфікованим матеріалом.
Відповідно до п.12.1 Інструкції №81, при проведенні карантинних заходів у неблагополучних щодо АЧС господарствах (відділеннях, фермах, дворах), інших робіт, пов'язаних з контактом із заразним матеріалом, необхідно дотримуватися виконання правил техніки безпеки.
Обслуговуючий персонал забезпечується мийними та дезінфекційними засобами, спеціальним одягом, індивідуальними засобами захисту (респіратори, окуляри, рукавички, спецодяг, спецвзуття), додатково проводиться інструктаж щодо дотримання правил особистої гігієни.
Відповідно до п.7.6 Інструкції №81, на в'їзді та виїзді з територій неблагополучного щодо АЧС пункту встановлюють дезбар'єри. На входах і виходах з приміщень в епізоотичному вогнищі встановлюють дезванни та дезкилимки, які заповнюють одним із активних щодо збудника АЧС дезінфекційних засобів.
В епізоотичному вогнищі створюють умови для обов'язкової щоденної санітарно-гігієнічної обробки обслуговуючого персоналу та осіб, які відвідали вогнище.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що дії щодо виконання рішення Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївській районній державній адміністрації щодо повної депопуляції диких свиней на території Національного природного парку "Гомільшанські ліси" прийняті на засіданні 16.03.2017 є вчиненими з порушенням вимог Інструкції №81, суперечать чинному, на час виникнення спірних правовідносин, законодавству, а отже є протиправними.
Інші доводи сторін висновків суду не спростовують.
Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Згідно частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, розглянувши усі подані документи і матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги Громадської організації "Грінда Інтернешнл" є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Громадської організації "Грінда Інтернешнл" (вул. Багалія, буд. 17, кв. 26, м. Харків, 61002, код 40567248) до Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївський районній державній адміністрації (вул. Адміністративна, буд. 9, м. Зміїв, Харківська область, 63404, код 04059639) про визнання незаконними рішень, протоколу та дій - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати п.п. 3, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 Протоколу засідання Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївській районній державній адміністрації № 8 від 16.03.2017.
Визнати протиправними дії щодо виконання рішення Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївській районній державній адміністрації щодо повної депопуляції диких свиней на території Національного природного парку "Гомільшанські ліси" прийняті на засіданні 16.03.2017.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути на користь Громадської організації "Грінда Інтернешнл" (вул. Багалія, буд. 17, кв. 26, м. Харків, 61002, код 40567248) за рахунок бюджетних асигнувань Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Зміївський районній державній адміністрації (вул. Адміністративна, буд. 9, м. Зміїв, Харківська область, 63404, код 04059639) суму сплаченого судового збору у розмірі 4800,00 грн. (чотири тисячі вісімсот гривень 00 копійок).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст судового рішення складено 23 січня 2019 року.
Суддя Д.А.Волошин
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2019 |
Оприлюднено | 24.01.2019 |
Номер документу | 79341955 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні