Рішення
від 01.02.2019 по справі 810/4662/17
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 лютого 2019 року м. Київ №810/4662/17

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Басая О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 до Ірпінської міської виборчої комісії Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача депутат Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 про визнання протиправними дій, скасування рішення та протоколу,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся депутат Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1В.) з позовом до Ірпінської міської виборчої комісії Київської області (далі - відповідач), в якому, з урахуванням заяв від 16.01.2018 (том 1, а.с. 94) та від 12.02.2018 (том 1, а.с. 103-107), просить:

- визнати протиправним та таким, що не відповідає закону дії Ірпінської міської виборчої комісії (код ЄДРПОУ 33699807, адреса реєстрації: 08200, Київська область, м. Ірпінь, вул. Шевченка, 2-а) щодо початку та проведення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписаних листах, та із залученням правоохоронних органів;

- скасувати рішення Ірпінської міської виборчої комісії Київської області від 04.01.2018 про відкликання ОСОБА_1, як депутата Ірпінської міської ради.

Одночасно з пред'явленням зазначеного позову позивач подав до суду заяву про забезпечення позову шляхом заборони винесення рішення Ірпінською міською комісією про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) та заборонити Ірпінській міській виробничій комісії здійснювати звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою до вирішення питання по суті у суді.

Згідно з ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 02.01.2018, суд відмовив у задоволенні заяви депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову.

03 січня 2018 року суд постановив ухвалу, про залишення позовної заяви без руху, у якій зазначив недоліки позовної заяви, спосіб і строк для усунення недоліків. Відповідно до ухвали від 22.01.2018, суд продовжив строк для усунення недоліків позовної заяви.

Згідно з ухвалою від 19.02.2018, суд відкрив провадження в адміністративній справі №810/4662/17, визначив, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження та призначив судове засідання.

19 квітня 2018 року суд постановив ухвалу про перехід із спрощеного позовного провадження в загальне позовне провадження та призначив підготовче засідання.

Згідно з ухвалою від 19.04.2018, суд продовжив строк підготовчого провадження у даній справі на 30 днів.

У підготовчому судовому засіданні 17.05.2018 позивач подав заяву про уточнення позовних вимог, згідно з якою просить суд:

1) визнати незаконною та скасувати постанову Ірпінської міської виборчої комісії Київської області від 29.12.2017 №1, якою вирішено прийняти рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії "Нові обличчя" щодо відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою;

2) визнати незаконним та скасувати протокольне рішення від 29.12.2017 п. 3.5, яким вирішено прийняти рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії "Нові обличчя" щодо відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою;

3) визнати незаконною та скасувати постанову Ірпінської міської виборчої комісії Київської області від 04.01.2018 №4, якою у зв'язку із прийняттям рішення №1/18-ІV 6 з'їзду Політичної партії "Нові обличчя" від 03.01.2018 про відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, визнано обраним депутатом Ірпінської міської ради VII скликання наступного за черговістю кандидата в депутати від Ірпінської міської політичної партійної організації Політичної партії "Нові обличчя" ОСОБА_2.

Згідно з ухвалою від 17.05.2018, суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті. Залучив до участі у справі депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача (далі - третя особа).

11 вересня 2018 року до суду від представника відповідача надійшло клопотання про зупинення провадження у справі №810/4662/17 до вирішення по суті справи за позовом Ірпінської МВК до відділу ведення державного реєстру виборців Ірпінської міської ради про визнання бездіяльності неправомірною та зобов'язання вчинити дії.

Також, 11.09.2018 до суду від представника відповідача надійшло клопотання про виклик в судове засідання свідка - начальника відділу ведення державного реєстру виборців Ірпінської міської ради ОСОБА_3 для з'ясування причин не приймання участі, відділом ведення реєстру виборців, у перевірці підписних листів щодо відкликання депутата ОСОБА_1

Проте, 13.12.2018 до суду від представника відповідача надійшла заява, в якій останній просив раніше заявлені ним клопотання про допит свідка та про зупинення провадження у справі залишити без розгляду.

Протокольною ухвалою від 13.12.2018 суд вирішив здійснювати розгляд даної адміністративної справи в порядку письмового провадження.

На обґрунтування позову позивач послався на те, що протокольним рішенням Ірпінської міської виборчої комісії Київської області від 29.12.2017 та постановою Ірпінської міської виборчої комісії Київської області №1 від 29.12.2017 було вирішено прийняти рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії "Нові обличчя" щодо відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.

За наслідками розгляду такого звернення, рішенням №1/18-ІУ 6 з'їзду Політичної партії "Нові обличчя" від 03.01.2018 відкликано депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.

В подальшому, на підставі вказаного рішення від 03.01.2018 Ірпінською міською виборчою комісією Київської області винесено постанову від 04.01.2018 №4 якою у зв'язку із прийняттям рішення №1/18-ІУ 6 з'їзду Політичної партії "Нові обличчя" від 03.01.2018 про відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, визнано обраним депутатом Ірпінської міської ради VII скликання наступного за черговістю кандидата в депутати від Ірпінської міської політичної партійної організації Політичної партії "Нові обличчя" ОСОБА_2.

Позивач пояснює, що відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

Вказує, що статтею 41 вказаного Закону передбачено процедуру прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою

Так, голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у відповідні строки.

Тобто, відповідачу необхідно перевірити, чи дійсно особа, яка зазначена у підписних листах є виборцем, чи дійсно вона проживає в межах відповідного територіального виборчого округу і має право відкликати депутата тощо.

Натомість, в порушення вищезазначених норм чинного законодавства, а саме: з порушенням визначеної законом процедури, без залучення представників державного реєстру виборців, правоохоронних органів, які перевіряли б достовірність здійснення підписів громадян, Ірпінською міською виборчою комісією Київської області прийнято незаконні протокольне рішення від 29.12.2017 та постанову №1 від 29.12.2017.

Крім того, позивач звертає увагу, що статтею 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначені гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання.

Так, депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання. Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об'єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз'яснення своєї позиції засоби масової інформації.

Відповідач проти позову заперечив, у відзиві на позовну заяву зазначив, що збори виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Ірпінської міської ради ОСОБА_1 були проведені 26 листопада 2017 року.

Про дату, місце та час проведення зборів виборців 23 листопада 2017 року були письмово повідомлені наступні засоби масової інформації: КП "Редакція газети "Ірпінський вісник" та Інформаційне агентство ІТУ, що засвідчили своїми підписами на копіях повідомлень керівники зазначених вище ЗМІ.

Повідомлення про проведення зборів виборців та витяг із протоколу цих зборів надійшли до Ірпінської міської виборчої комісії Київської області 28.11.2017.

29 листопада 2017 року про надходження цього повідомлення головою Ірпінської міської виборчої комісії Київської області були письмово поінформовані Політична партія "Нові обличчя", Ірпінська міська організація цієї партії, Ірпінська міська рада та її депутат ОСОБА_1

Збір ініціативною групою підписів під ініціативою щодо відкликання депутата Ірпінської міської ради ОСОБА_1 проводився у строк з 29 листопада 2017 року по 09 грудня 2017 року.

10 грудня 2017 року до Ірпінської міської виборчої комісії Київської області надійшов пакет документів щодо відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1.

Перевірка Ірпінською міською виборчою комісією Київської області матеріалів щодо відкликання депутата Ірпінської міської ради ОСОБА_1 проводилась у період з 11 грудня 2017 року по 29 грудня 2017 року включно на засіданні Ірпінської міської виборчої комісії Київської області, яке розпочалося 11 грудня 2017 року, тривало з перервами та було закрите 29 грудня 2017 року, у спосіб, визначений статтею 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів.

При цьому пояснює, що 14.12.2017 Ірпінська міська виборча комісія Київської області звернулась до Відділу ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради Київської області із заявою щодо залучення Відділу ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради Київської області до перевірки достовірності відомостей про громадян у документах, відносно відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1.

Разом з тим, 19.12.2017 Відділ ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради Київської області своїм листом повідомив Ірпінську міську виборчу комісію Київської області про відсутність правових підстав для використання персональних даних Реєстру відділом ведення Державного реєстру виборців під час залучення територіальною виборчою комісією до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Відтак, відповідач вважає, що Ірпінською міською виборчою комісією Київської області виконано свій обов'язок по залученню Відділу ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради Київської області до перевірки достовірності відомостей про громадян у документах, відносно відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, а твердження позивача із даного питання є безпідставними та необґрунтованими.

Вказує, що за результатами перевірки, Ірпінською міською виборчою комісією Київської області встановлено дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціюванні відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Оскільки позивач був висунутий Ірпінською міською партійною організацією Політичної партії "Нові обличчя" на засіданні Ірпінською міською виборчою комісією Київської області було прийнято постанову №1 від 29.12.2017, у відповідності до якої постановлено звернутися до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висунула депутата Ірпінської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1, що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб'єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії "Нові обличчя", позафракційного, щодо відкликання депутата за народною ініціативою, а саме - до вищого керівного органу Політичної партії "Нові обличчя".

Натомість, твердження позивача про те, що "у ході направлення запитів до Ірпінської міської виборчої комісії Київської області, Центральної виборчої комісії та Ірпінської міської ради щодо отримання необхідних документів (доказових) встановлено, що протокольним рішенням від 29.12.2017 п. 3.5 вирішено прийняти рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії "Нові обличчя" щодо відкликання депутата Ірпніської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою" є безпідставним, оскільки Ірпінською міською виборчою комісією Київської області не приймалось протокольне рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії "Нові обличчя" щодо відкликання депутата Ірпніської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, що підтверджується протоколом №1 позачергового засідання Ірпніської міської виборчої комісії Київської області від 11.12.2017 - 29.12.2017.

Правомірність дій Ірпінської міської виборчої комісії Київської області щодо перевірки дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та прийнятих на основі такої перевірки рішень Ірпінської міської ради Київської області було розглянуто Центральною виборчою комісією на підставі звернення позивача. За результатом розгляду Центральна виборча комісія не приймала рішення про скасування рішень Ірпінської міської виборчої комісії Київської області, прийнятих за результатом перевірки дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Третя особа по справі правом на подання заяв чи клопотань, надання письмових пояснень суду щодо позовних вимог позивача не скористалась.

Розглянувши позовну заяву, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши письмові докази, суд зазначає наступне.

ОСОБА_1 набув повноважень депутата Ірпінської міської ради Київської області VII скликання (том 1, а.с. 77).

26 листопада 2017 року проведені збори виборців багатомандатного виборчого округу міста Ірпінь Київської області, в яких взяли участь 339 осіб (присутній депутат Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, який не реєструвався у переліку учасників зборів), на яких вирішено: внести пропозицію щодо відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб'єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії "Нові обличчя", позафракційного, на підставі невиконання ним без поважних причин обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, невідповідність практичної діяльності зазначеного депутата основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними ("за" - 332,"проти" - 6, "утримались" - 1); утворити ініціативну групу для збирання підписів виборців відповідного багатомандатного округу на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб'єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії "Нові обличчя", позафракційного, затверджено її персональний склад у кількості 55 осіб ("за" - 339,"проти" - 0, "утримались" - 0); визначити офіційним представником ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного багатомандатного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області, що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб'єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії "Нові обличчя", позафракційного, ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1 ("за" - 337, "проти" - 1, "утримались" - 1); встановити форму підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб'єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії "Нові обличчя", позафракційного, зразок якого є Додатком 2 до Протоколу ("за" - 338, "проти" - 0, "утримались" - 1).

Вказані збори та їх перебіг оформлені протоколом зборів виборців багатомандатного виборчого округу міста Ірпінь Київської області від 26 листопад 2017 року (том 2, а.с. 162-204).

10 грудня 2017 року офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_4, згідно із супровідним листом надано Ірпінській міській виборчій комісії Київської області заповнені підписні листи із підписами виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, прошиті та скріплені підписами офіційного представника та трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів, разом з протоколом зборів виборців, що утворили ініціативну групу (том 2, а.с. 12-204).

11 грудня 2017 року о 19 год. 00 хв. відбулось позачергове засідання Ірпінської міської виборчої комісії Київської області за присутності на засіданні членів комісії у кількості 9 осіб, до порядку денного якого були включені наступні питання, серед іншого: про надходження до Ірпінської міської виборчої комісії Київської області повідомлення від офіційного представника ініціативної групи щодо проведення зборів виборців 26 листопада 2017 року, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської виборчої комісії Київської області ОСОБА_1 (питання 2 порядку денного); про організацію перевірки отриманих матеріалів при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 (питання 3 порядку денного).

По питанню №2 порядку денного ОСОБА_5 комісії повідомлено, що на виконання вимог ст. 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" головою комісії, на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, а саме 29 листопада 2017 року було проінформовано депутата, стосовно якого розпочато процедуру відкликання (ОСОБА_1), Ірпінську міську партійну організацію Політичної партії "Нові обличчя", Політичну партію "Нові обличчя", та Ірпінську міську раду. Вирішено взяти до уваги дані документи та викладені в них відомості ("за" - 9).

По питанню №3 порядку денного вирішено з метою об'єктивного, неупередженого та законного розгляду отриманих матеріалів створити робочу групу із членів комісії у кількості 4 чоловік, керівником робочої групи призначити ОСОБА_6, якому разом із органом ведення Державного реєстру виборців та правоохоронними органами організувати та провести перевірку отриманих матеріалів та за результатами скласти відповідний акт і подати його на розгляд комісії для прийняття відповідного рішення, уповноважити голову комісії підготувати лист до органу ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів щодо залучення їх до спільної організації перевірки отриманих матеріалів та уповноважити голову комісії вивісити на дошці оголошень міської ради повідомлення про проведення перевірки з приводу отриманих матеріалів та надання можливості бажаючим підтвердити особисто відомості, що перевіряються ("за" - 9).

В засіданні Ірпінської міської виборчої комісії Київської області оголошено перерву до моменту надходження актів від керівників робочих груп або нових документів, звернень, скарг чи пропозицій.

28 грудня 2017 року о 19 год. 20 хв. засідання Ірпінської міської виборчої комісії Київської області було продовжено, на якому по питанню №3 було повідомлено, що 14 грудня 2017 року за №3 до відділу ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради та 14 грудня 2017 року за №2 до Ірпінського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області були направлені листи щодо залучення їх до організації спільної перевірки матеріалів, які надішли до комісії у зв'язку із ініціюванням виборцями відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради. Листом від 19 грудня 2017 року №02-06/778 відділ ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради надав відповідь, в якій повідомив про неможливість залучення працівників відділу ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради до перевірки достовірності відомостей про громадян в отриманих комісією матеріалів.

На вищезазначеному засіданні прийнято рішення, у зв'язку з великим обсягом перевірки внести зміни до порядку денного засідання комісії, шляхом розділення питання 3 порядку денного на підпункти, а саме: 3.1 про проведення перевірки дотримання вимог ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1; 3.2 про проведення перевірки дотримання вимог ст. 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1; 3.3 про проведення перевірки дотримання вимог ст. 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1; 3.4 про проведення перевірки дотримання вимог ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1; 3.5 про узагальнення за результатами перевірки підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 ("за" - 9).

За результатами проведення вищезазначеного засідання Ірпінською міською виборчою комісією Київської області вирішено наступне: по питанню №3.1 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" в отриманих матеріалах при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" дотримано ("за" - 8, "утримались" - 1).

Вказано, що член комісії ОСОБА_7 звернулась до голови комісії з проханням призупинити засідання комісії у зв'язку з тим, що їй стало дуже погано і ій необхідно терміново вийти на свіже повітря.

В засіданні 28 грудня 2017 року оголошено перерву у зв'язку з тим, що протягом 20 хвилин члену комісії ОСОБА_7 не стало краще.

29 грудня 2017 року о 19 год. 00 хв. засідання Ірпінської міської виборчої комісії Київської області було продовжено, на якому прийнято рішення повернутися до розгляду питання 3 порядку денного.

За результатами проведення вказаного засідання Ірпінською міською виборчою комісією Київської області вирішено: по питанню №3.1 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" в отриманих матеріалах при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст.38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" дотримано ("за" - 11, "утримались" - 2); по питанню №3.2 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст.39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" дотримано ("за" - 11, "утримались" - 2); по питанню №3.3 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст.40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" дотримано ("за" - 11, "утримались" - 2); по питанню №3.4 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" дотримано ("за" - 11, "утримались" - 2); по питанню №3.5 порядку денного прийняти рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії "Нові обличчя", місцева організація якої висувала депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, щодо відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. Постанова №1 додається ("за" - 11, "утримались" - 2).

Засідання комісії від 11 грудня 2017 року, від 28 грудня 2017 року та від 29 грудня 2017 року оформлені протоколом №1 позачергового засідання Ірпінської міської виборчої комісії Київської області (том 1, а.с. 57-76).

Постановою Ірпінської міської виборчої комісії Київської області від 29 грудня 2017 року №1, заслухавши інформацію голови Ірпінської міської виборчої комісії Київської області ОСОБА_8 про те, що при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1, що набув повноважень депутата 04.11.2015 року, суб'єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії "Нові обличчя", позафракційного, ініціативною групою дотримано вимоги статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата, відповідає вимогам цього Закону, відповідно до частини другої, п'ятої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" Ірпінська міська виборча комісія Київської області постановила: звернутися до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висунула депутата Ірпінської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1, що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб'єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії "Нові обличчя", позафракційного, щодо відкликання депутата за народною ініціативою, а саме - до вищого керівного органу Політичної партії "Нові обличчя" (том 3, а.с. 76).

У зв'язку з надходженням рішення №1/18-VI від 03 січня 2018 року VI-го З'їзду Політичної партії "Нові обличчя" щодо відкликання за народною ініціативою депутата Ірнінської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1, що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб'єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії "Нові обличчя", позафракційного, та дострокового припинення його повноважень, Ірпінська міська виборча комісія Київської області прийняла постанову від 04.01.2018 №4 "Про визнання депутата обраним", якою визнала обраним депутатом Ірпінської міської ради Київської області VII скликання наступного за черговістю кандидата в депутати від Ірпінської міської партійної організації Політичної партії "Нові обличчя" ОСОБА_2 (том 3, а.с. 44-45).

Вважаючи постанову від 29.12.2017 №1, п. 3.5 протокольного рішення від 29.12.2017 та постанову від 04.01.2018 №4 протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України від 11.07.2002 №93-IV "Про статус депутатів місцевих рад", який відповідно до Конституції України (далі - Закон №93-IV; у редакції на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

Статтею 37 Закону №93-IV передбачено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Відповідно до частини першої статті 38 Закону №93-IV, право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше: 1) 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради; 2) 100 осіб для відкликання депутата міської ради міста районного значення; 3) 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради; 4) 150 осіб для відкликання депутата районної ради; 5) 400 осіб для відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради (ч. 2 ст. 38 Закону №93-IV).

Згідно частини третьої статті 38 Закону №93-IV, не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: 1) сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб; 2) районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб; 3) обласної, Київської, Севастопольської міської ради - не менше 100 осіб.

Відповідно до частини четвертої статті 38 Закону №93-IV, у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи (ч. 5 статті 38 Закону №93-IV).

Статтею 39 Закону №93-IV встановлено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. ОСОБА_5, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Згідно частиною першою статті 40 Закону №93-IV, ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

Відповідно до частини другої статті 40 Закону №93-IV, з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів; 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів; 3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - тридцять днів.

Згідно частини третьою статті 40 Закону №93-IV, форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

Відповідно до частини четвертої статті 40 Закону №93-IV, член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Відповідно до частини першої статті 41 Закону №93-IV, після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Відповідно до частини другої статті 41 Закону №93-IV, голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів; 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів; 3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - протягом тридцяти днів з дня отримання матеріалів.

Частиною третьою статті 41 Закону №93-IV передбачено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: 1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця; 2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою; 3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу; 4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; 5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: 1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; 2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; 3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону; 4) які не відповідають встановленій формі. За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол (ч. 4 ст. 41 Закону №93-IV).

Згідно частини п'ятої статті 41 Закону №93-IV, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Згідно частини сьомої статті 41 Закону №93-IV, вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу (ч. 8 ст. 41 Закону №93-IV).

Частиною дев'ятою статті 41 Закону №93-IV встановлено, що на підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п'ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов'язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

З матеріалів справи вбачається, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем повністю дотримано вимоги статті 41 Закону №93-IV та перевірено надані документи на відповідність їх вимогам статей 38-40 цього ж Закону.

Щодо посилання позивача на те, що достовірність відомостей про громадян, які містяться в підписних листах, територіально виборчою комісією перевірено без залученням органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів, в порушення вимог частини другої статті 41 Закону №93-IV, суд зазначає наступне.

14 грудня 2017 року Ірпінська міська виборча комісія Київської області направила до відділу ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради заяву №3 про необхідність залучення їх для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що міститься в підписних листах, які надішли до комісії у зв'язку з ініціюванням виборцями відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 (том 2, а.с. 9).

Листом від 19.12.2017 №02-06/778 відділ ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради повідомив відповідача, що відповідно до вимог Закону України "Про Державний реєстр виборців" відсутні правові підстави для використання персональних даних Реєстру органами ведення Реєстру під час їх залучення територіальною виборчою комісією до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (том 2, а.с. 10).

Крім того, Ірпінська міська виборча комісія Київської області направила до Ірпінського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області заяву від 14.12.2017 №2 про необхідність їх залучення для здійснення вибіркової перевірки підписів громадян, що міститься в підписних листах, які надішли до комісії у зв'язку з ініціюванням виборцями відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 (том 2, а.с. 11).

З матеріалів справи убачається, що членами Ірпінської міської виборчої комісії Київської області із залученням правоохоронних органів організовано та проведено перевірку отриманих матеріалів на підтримку ініціативи про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, за результатами якої складено:

- акт №1 від 18 грудня 2017 року перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, відповідно до якого членами Ірпінської міської виборчої комісії Київської області у кількості 3 осіб в присутності дільничного офіцеру поліції ОСОБА_9 під час здійснення перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, було встановлено, що достовірність відомостей про себе та особисті підписи підтверджено 8 особами (том 2, а.с. 4);

- акт №2 від 19 грудня 2017 року перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, відповідно до якого членами Ірпінської міської виборчої комісії Київської області у кількості 3 осіб в присутності дільничного офіцеру поліції ОСОБА_9 під час здійснення перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, було встановлено, що достовірність відомостей про себе та особисті підписи підтверджено 19 особами (том 2, а.с. 5);

- акт №3 від 20 грудня 2017 року перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, відповідно до якого членами Ірпінської міської виборчої комісії Київської області у кількості 3 осіб в присутності дільничного офіцеру поліції ОСОБА_9 під час здійснення перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, було встановлено, що достовірність відомостей про себе та особисті підписи підтверджено 65 особами (том 2, а.с. 6-7);

- акт №4 від 21 грудня 2017 року перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, відповідно до якого членами Ірпінської міської виборчої комісії Київської області у кількості 3 осіб в присутності лейтенанта поліції ОСОБА_10 під час здійснення перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, було встановлено, що достовірність відомостей про себе та особисті підписи підтверджено 13 особами (том 2, а.с. 9).

Суд звертає увагу, що відповідачем вчинялися дії, спрямовані на залучення органу введення Державного реєстру виборців для перевірки відомостей про громадян, які містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, однак таке не видалося можливим, так як використання бази даних реєстру виборців для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах Законом України "Про Державний реєстр виборців" не передбачено.

Суд зазначає, що передбачивши у Законі №93-IV, необхідність залучити до перевірки підписних листів та підписів орган ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи законодавець у жодному нормативному акті не передбачив механізму реалізації цих норм для правоохоронних органів та органів ведення Державного реєстру виборців.

Відсутність відповідного механізму не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.

Таким чином, відмова органу ведення Державного реєстру виборців у проведені вказаної перевірки не може бути підставою для скасування волевиявлення громадян щодо відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.

При цьому, територіально виборчою комісією не встановлено жодних відомостей, які б свідчили про фальсифікацію підписних листів, підробку підписів виборців, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу, тощо.

Для з'ясування обставин наявності кворуму, дотримання процедури та порядку прийняття рішень відповідачем під час розгляду питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, судом в судовому засіданні 03.07.2018 було допитано в якості свідка голову Ірпінської міської виборчої комісії Київської області - ОСОБА_8. Свідок ОСОБА_8 пояснив, що склад Ірпінської міської виборчої комісії Київської області становить 17 осіб. На засіданні комісії 11 грудня 2017 року були присутні 9 членів, 28 грудня 2017 року були присутні 9 членів, а 29 грудня 2017 року були присутні 13 членів, тобто був відповідний кворум. Зазначив, що комісією було прийнято письмове рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії "Нові обличчя", місцева організація якої висувала депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, щодо відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. За таке рішення проголосувало 11 членів комісії, 2 члени утримались. Зазначив, що комісією дотримано порядок та процедуру під час прийняття рішень. Комісією перевірено надані документи на відповідність їх вимогам Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Також в судовому засіданні 03.07.2018 було допитано в якості свідка члена Ірпінської міської виборчої комісії Київської області - ОСОБА_5. Свідок ОСОБА_5 вказала, що комісією дотримано процедуру та порядок прийняття рішень. До перевірки було залучено поліцію, вони звертались також до органу ведення Державного реєстру виборців. Підтвердила, що на кожному засіданні комісії був наявний кворум для прийняття рішень.

Окрім того, в судовому засіданні 12.07.2018 було допитано в якості свідка члена Ірпінської міської виборчої комісії Київської області - ОСОБА_7. Свідок зазначила, що засідання комісії було проведено в звичайному режимі, питання обговорювались демократично, голосування відбувались відкрито. Вважає, що процедура перевірки дотримання вимог Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою недосконала, Законом не виписана як проводиться така перевірка. Проте, вказує, що члени Ірпінської міської виборчої комісії Київської області свою роботу виконали в рамках діючого законодавства.

Що стосується посилань позивача на те, що 11.12.2017 під час голосування по питанню №2 порядку денного (про надходження до Ірпінської міської виборчої Комісії Київської області повідомлення від офіційного представника ініціативної групи щодо проведення зборів виборців 26 листопада 2017 року, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1), за результатом якого вирішено взяти до уваги дані документи та викладені в них відомості, член комісії ОСОБА_7 утрималась, проте в протоколі №1 позачергового засідання Ірпінської міської виборчої комісії Київської області було відображено, що "за" проголосували 9 членів, "утримались" - 0, судом встановлено наступне.

В судовому засіданні 03.07.2018 було допитано в якості свідка члена Ірпінської міської виборчої комісії Київської області - ОСОБА_11. Свідок ОСОБА_11 вказала, що 11.12.2017 під час голосування по питанню №2 порядку денного 8 членів комісії проголосували "за" та один член комісії - ОСОБА_7 "утрималась".

Натомість, під час допиту в судовому засіданні 12.07.2018 свідок ОСОБА_7 пояснила, що як пригадує підстав утриматись під час голосування по даному питанню у неї не було, вона проголосувала "за" прийняття таких документів. Вказує, що можливо дійсно спершу утрималась, оскільки було дуже шумно та було багато нових облич, коли відбуваються такі події вона губиться. Вона могла просто розгубитися та не зрозуміти за що вони голосували, а після того як голова ще раз поставив таке питання на голосування та вона почула фразу "ми беремо до відома" вона звичайно проголосувала.

При цьому, суд не приймає до уваги відеодоказ засідань Ірпінської міської виборчої комісії Київської області у грудні 2017 року та у січні 2018 року, оскільки як встановлено судом та підтверджено показами свідків, вказана комісія рішення щодо здійснення відеофіксації засідань не приймала (том 3, а.с. 31).

Що стосується посилань позивача про неповідомлення завчасно засобів масової інформації про збори виборців з питань внесення пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Ірнінської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1, то суд зазначає, що в матеріалах справи наявні повідомлення від 23.11.2017 до Інформаційного агентства ITV та КП "Редакція газети "Ірпінський вісник" з відмітками про отримання останніми таких повідомлень 23.11.2017, в яких повідомлялося про час та місце проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб'єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії "Нові обличчя", позафракційного (том 2, а.с. 105-106).

Що стосується посилань позивача на те, що реєстрацію учасників зборів виборців ніхто не проводив, суд зазначає, що додатком №1 до протоколу зборів виборців багатомандатного виборчого округу міста Ірпінь Київської області від 26 листопада 2017 року є перелік учасників зборів виборців багатомандатного виборчого округу, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів (том 2, а.с. 172-203).

Отже, твердження позивача про фальсифікацію протоколу зборів виборців багатомандатного виборчого округу міста Ірпінь Київської області від 26 листопада 2017 року є безпідставним та необґрунтованим. При цьому, суд звертає увагу, що вказаний протокол є чинним та позивачем не оскаржується.

Оскільки предметом даної адміністративної справи є рішення Ірпінської міської виборчої комісії Київської області, а не протокол зборів виборців багатомандатного виборчого округу міста Ірпінь Київської області від 26 листопада 2017 року, суд не приймає до уваги відеодоказ засідання зборів виборців багатомандатного виборчого округу міста Ірпінь Київської області 26 листопада 2017 року.

Що стосується посилань позивача на те, що він був позбавлений права бути присутнім на засіданнях Ірпінської міської виборчої комісії Київської області, на яких розглядалось питання про відкликання його як депутата Ірпінської міської ради Київської області, суд зазначає, що у відповідності до статті 39 Закону №93-IV голова Ірпінської міської виборчої комісії Київської області на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців багатомандатного виборчого округу міста Ірпінь Київської області від 26 листопада 2017 року, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб'єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії "Нові обличчя", позафракційного, проінформував позивача. Вказане повідомлення було отримано позивачем 06.12.2017, тобто за 4 дні до першого засідання територіальної виборчої комісії (том 2, а.с. 207).

Посилання позивача щодо не з'ясування відповідачем обґрунтованості підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не заслуговують на увагу, оскільки відповідні підстави передбачені статтею 37 Закону №93-IV, в той час, як до повноважень відповідача належить перевірка дотримання вимог статей 38-40 цього Закону, та при дотриманні яких було направлено звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Суд звертає увагу, що відповідно до частини сьомої статті 41 Закону №93-IV, вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.

Таким чином, саме вищий керівний орган партії розглядає звернення щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та за наявності відповідних підстав, в тому числі, встановлених статті 37 Закону №93-IV, приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.

З огляду на викладені обставини, суд вважає, що відповідач, приймаючи протокольне рішення від 29.12.2017 п.3.5, яким вирішено прийняти рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії "Нові обличчя", місцева організація якої висувала депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1, щодо відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою та постанову від 29.12.2017 №1 щодо звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висунула депутата Ірпінської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1, що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб'єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії "Нові обличчя", позафракційного, щодо відкликання депутата за народною ініціативою, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, з чітким дотриманням вимог положень Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", відповідні рішення прийняті обґрунтовано і правомірно, на підставі передбачених Законом документів, що містяться в матеріалах справи, а тому відсутні підстави для визнання їх протиправними та скасування.

Щодо позовної вимоги позивача в частині визнання незаконною та скасування постанови Ірпінської міської виборчої комісії Київської області від 04.01.2018 №4, якою у зв'язку із прийняттям рішення №1/18-VI 6 з'їзду Політичної партії "Нові обличчя" від 03.01.2018 про відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, визнано обраним депутатом Ірпінської міської ради VII скликання наступного за черговістю кандидата в депутати від Ірпінської міської політичної партійної організації Політичної партії "Нові обличчя" ОСОБА_2, суд зазначає наступне.

Положення частини дев'ятої статті 41 Закону №93-IV передбачають, що на підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п'ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов'язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Суд зазначає, що рішення №1/18-VI від 03 січня 2018 року VI-го З'їзду Політичної партії "Нові обличчя" щодо відкликання за народною ініціативою депутата Ірнінської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1, наслідком якого є покладений на відповідача законодавством України обов'язок визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії, є чинне та позивачем не оскаржується.

З огляду на викладені обставини, оскільки відповідач мав прямий обов'язок протягом п'яти днів з дня отримання/прийняття відповідного рішення визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії, суд вважає, що постанова від 04.01.2018 №4 "Про визнання депутата обраним" прийнята Ірпінською міською виборчою комісією Київської області в межах повноважень та відповідно до норм чинного законодавства.

Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною першою статті 77 КАС зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частина друга статті 77 КАС визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 295 КАС, суд

в и р і ш и в:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Басай О.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.02.2019
Оприлюднено03.02.2019
Номер документу79549594
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/4662/17

Постанова від 13.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Рішення від 01.02.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 17.05.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 19.04.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 19.04.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 19.02.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 22.01.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 03.01.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні