Постанова
від 13.06.2019 по справі 810/4662/17
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 810/4662/17 Суддя (судді) першої інстанції: Басай О.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 червня 2019 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

судді-доповідача Кузьменка В. В.,

суддів Василенка Я. М., Шурка О. І.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Києві справу за адміністративним позовом Депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 до Ірпінської міської виборчої комісії Київської області, третя особа - депутат Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_4 про визнання протиправними дій, скасування рішення та протоколу, за апеляційною скаргою Депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 01 лютого 2019, -

В С Т А Н О В И Л А:

Позивач звернувся до суду з позовом до Ірпінської міської виборчої комісії Київської області, в якому, з урахуванням уточнень просить:

- визнати незаконною та скасувати постанову Ірпінської міської виборчої комісії Київської області від 29.12.2017 №1, якою вирішено прийняти рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії Нові обличчя щодо відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 за народною ініціативою;

- визнати незаконним та скасувати протокольне рішення від 29.12.2017 п. 3.5, яким вирішено прийняти рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії Нові обличчя щодо відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 за народною ініціативою;

- визнати незаконною та скасувати постанову Ірпінської міської виборчої комісії Київської області від 04.01.2018 №4, якою у зв`язку із прийняттям рішення №1/18-ІV 6 з`їзду Політичної партії Нові обличчя від 03.01.2018 про відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 за народною ініціативою, визнано обраним депутатом Ірпінської міської ради VII скликання наступного за черговістю кандидата в депутати від Ірпінської міської політичної партійної організації Політичної партії Нові обличчя ОСОБА_4 .

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що з порушенням визначеної законом процедури, без залучення представників державного реєстру виборців, правоохоронних органів, які перевіряли б достовірність здійснення підписів громадян, Ірпінською міською виборчою комісією Київської області прийнято незаконні протокольне рішення від 29.12.2017 та постанову №1 від 29.12.2017.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 01 лютого 2019 у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції як таке, що ухвалено з порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення про задоволення позову.

Сторони, будучи належним чином повідомлені про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, в судове засідання не з`явилися.

Від представника позивача надійшла заява про відкладення розгляду справи через стан здоров`я.

Відповідно до ст. 309 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції має бути розглянута протягом шістдесяти днів з дня постановлення ухвали про відкриття апеляційного провадження, а апеляційна скарга на ухвалу суду першої інстанції - протягом тридцяти днів з дня постановлення ухвали про відкриття апеляційного провадження.

Розгляд справи судом уже відкладався за аналогічним клопотанням позивача.

На переконання судової колегії, вказані обставини не позбавляють позивача можливості залучення іншого представника, своєчасна участь якого у судовому засіданні дозволила б дотриматись строків процесуального розгляду справи, визначених ст. 309 КАС України.

Клопотань про продовження вказаного строку учасниками процесу не подано.

Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін в судовому засіданні - не обов`язкова, неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, колегія суддів у відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 311 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_2 набув повноважень депутата Ірпінської міської ради Київської області VII скликання.

26 листопада 2017 року проведені збори виборців багатомандатного виборчого округу міста Ірпінь Київської області, на яких вирішено: внести пропозицію щодо відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2, що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб`єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії Нові обличчя , позафракційного, на підставі невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, невідповідність практичної діяльності зазначеного депутата основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними ("за" - 332,"проти" - 6, "утримались" - 1); утворити ініціативну групу для збирання підписів виборців відповідного багатомандатного округу на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2, що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб`єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії Нові обличчя , позафракційного, затверджено її персональний склад у кількості 55 осіб ("за" - 339,"проти" - 0, "утримались" - 0); визначити офіційним представником ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного багатомандатного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області, що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб`єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії Нові обличчя , позафракційного, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ("за" - 337, "проти" - 1, "утримались" - 1); встановити форму підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2, що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб`єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії Нові обличчя , позафракційного, зразок якого є Додатком 2 до Протоколу ("за" - 338, "проти" - 0, "утримались" - 1).

Вказані збори та їх перебіг оформлені протоколом зборів виборців багатомандатного виборчого округу міста Ірпінь Київської області від 26.11.2017.

10 грудня 2017 року офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_5 , згідно із супровідним листом надано Ірпінській міській виборчій комісії Київської області заповнені підписні листи із підписами виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2, прошиті та скріплені підписами офіційного представника та трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів, разом з протоколом зборів виборців, що утворили ініціативну групу (том 2, а.с. 12-204).

11 грудня 2017 року о 19 год. 00 хв. відбулось позачергове засідання Ірпінської міської виборчої комісії Київської області за присутності на засіданні членів комісії у кількості 9 осіб, до порядку денного якого були включені наступні питання, серед іншого: про надходження до Ірпінської міської виборчої комісії Київської області повідомлення від офіційного представника ініціативної групи щодо проведення зборів виборців 26 листопада 2017 року, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської виборчої комісії Київської області ОСОБА_2 (питання 2 порядку денного); про організацію перевірки отриманих матеріалів при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 (питання 3 порядку денного).

По питанню №2 порядку денного Головою комісії повідомлено, що на виконання вимог ст. 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад головою комісії, на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, а саме 29 листопада 2017 року було проінформовано депутата, стосовно якого розпочато процедуру відкликання ( ОСОБА_2 ), Ірпінську міську партійну організацію Політичної партії Нові обличчя , Політичну партію Нові обличчя , та Ірпінську міську раду. Вирішено взяти до уваги дані документи та викладені в них відомості ("за" - 9).

По питанню №3 порядку денного вирішено з метою об`єктивного, неупередженого та законного розгляду отриманих матеріалів створити робочу групу із членів комісії у кількості 4 чоловік, керівником робочої групи призначити ОСОБА_7 , якому разом із органом ведення Державного реєстру виборців та правоохоронними органами організувати та провести перевірку отриманих матеріалів та за результатами скласти відповідний акт і подати його на розгляд комісії для прийняття відповідного рішення, уповноважити голову комісії підготувати лист до органу ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів щодо залучення їх до спільної організації перевірки отриманих матеріалів та уповноважити голову комісії вивісити на дошці оголошень міської ради повідомлення про проведення перевірки з приводу отриманих матеріалів та надання можливості бажаючим підтвердити особисто відомості, що перевіряються ("за" - 9).

В засіданні Ірпінської міської виборчої комісії Київської області оголошено перерву до моменту надходження актів від керівників робочих груп або нових документів, звернень, скарг чи пропозицій.

28 грудня 2017 року о 19 год. 20 хв. засідання Ірпінської міської виборчої комісії Київської області було продовжено, на якому по питанню №3 було повідомлено, що 14 грудня 2017 року за №3 до відділу ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради та 14 грудня 2017 року за №2 до Ірпінського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області були направлені листи щодо залучення їх до організації спільної перевірки матеріалів, які надішли до комісії у зв`язку із ініціюванням виборцями відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради.

Листом від 19 грудня 2017 року №02-06/778 відділ ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради надав відповідь, в якій повідомив про неможливість залучення працівників відділу ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради до перевірки достовірності відомостей про громадян в отриманих комісією матеріалів.

На засіданні прийнято рішення, у зв`язку з великим обсягом перевірки внести зміни до порядку денного засідання комісії, шляхом розділення питання 3 порядку денного на підпункти, а саме:

- 3.1 про проведення перевірки дотримання вимог ст. 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 ;

- 3.2 про проведення перевірки дотримання вимог ст. 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 ;

- 3.3 про проведення перевірки дотримання вимог ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 ;

- 3.4 про проведення перевірки дотримання вимог ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 ;

- 3.5 про узагальнення за результатами перевірки підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 ("за" - 9).

За результатами проведення вищезазначеного засідання Ірпінською міською виборчою комісією Київської області вирішено наступне: по питанню №3.1 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад в отриманих матеріалах при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 , вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст. 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад дотримано ("за" - 8, "утримались" - 1).

В засіданні 28 грудня 2017 року оголошено перерву.

29 грудня 2017 року о 19 год. 00 хв. засідання Ірпінської міської виборчої комісії Київської області було продовжено, на якому прийнято рішення повернутися до розгляду питання 3 порядку денного.

За результатами проведення вказаного засідання Ірпінською міською виборчою комісією Київської області вирішено:

- по питанню №3.1 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад в отриманих матеріалах при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 , вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст.38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад дотримано ("за" - 11, "утримались" - 2);

- по питанню №3.2 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 , вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст.39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад дотримано ("за" - 11, "утримались" - 2);

- по питанню №3.3 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 , вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст.40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад дотримано ("за" - 11, "утримались" - 2);

- по питанню №3.4 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 , вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад дотримано ("за" - 11, "утримались" - 2);

- по питанню №3.5 порядку денного прийняти рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії Нові обличчя , місцева організація якої висувала депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2, щодо відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 за народною ініціативою. Постанова №1 додається ("за" - 11, "утримались" - 2).

Засідання комісії від 11 грудня 2017 року, від 28 грудня 2017 року та від 29 грудня 2017 року оформлені протоколом №1 позачергового засідання Ірпінської міської виборчої комісії Київської області (том 1, а.с. 57-76).

Постановою Ірпінської міської виборчої комісії Київської області від 29 грудня 2017 року №1, заслухавши інформацію голови Ірпінської міської виборчої комісії Київської області Гуріна Віктора Вікторовича про те, що при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_2 , що набув повноважень депутата 04.11.2015 року, суб`єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії Нові обличчя , позафракційного, ініціативною групою дотримано вимоги статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата, відповідає вимогам цього Закону, відповідно до частини другої, п`ятої статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад Ірпінська міська виборча комісія Київської області постановила: звернутися до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висунула депутата Ірпінської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_2 , що набув повноважень депутата 04.11.2015, суб`єкт висування - Ірпінська міська партійна організація Політичної партії Нові обличчя , позафракційного, щодо відкликання депутата за народною ініціативою, а саме - до вищого керівного органу Політичної партії Нові обличчя .

У зв`язку з надходженням рішення №1/18-VI від 03 січня 2018 року VI-го З`їзду Політичної партії Нові обличчя щодо відкликання за народною ініціативою депутата Ірнінської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_2 , що набув повноважень депутата 04.11.2015 та дострокового припинення його повноважень, Ірпінська міська виборча комісія Київської області прийняла постанову від 04.01.2018 №4 Про визнання депутата обраним , якою визнала обраним депутатом Ірпінської міської ради Київської області VII скликання наступного за черговістю кандидата в депутати від Ірпінської міської партійної організації Політичної партії Нові обличчя ОСОБА_4 (том 3, а.с. 44-45).

Не погоджуючись з вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що вищий керівний орган партії розглядає звернення щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та за наявності відповідних підстав, в тому числі, встановлених статті 37 Закону №93-IV, приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи, та діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, з чітким дотриманням вимог положень Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Крім того, оскільки відповідач мав прямий обов`язок протягом п`яти днів з дня отримання/прийняття відповідного рішення визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії, постанова від 04.01.2018 №4 Про визнання депутата обраним прийнята Ірпінською міською виборчою комісією Київської області в межах повноважень та відповідно до норм чинного законодавства.

Надаючи правову оцінку обставинам справи колегія суддів виходить з наступного.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України Про статус депутатів місцевих рад (далі - Закон) відповідно до Конституції України, Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

В силу ст. 37 Закону підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

За правилами ч. 1 ст. 38 Закону право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше: 1) 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради; 2) 100 осіб для відкликання депутата міської ради міста районного значення; 3) 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради; 4) 150 осіб для відкликання депутата районної ради; 5) 400 осіб для відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради (ч. 2 ст. 38 Закону №93-IV).

Відповідно до ч. 3 ст. 38 Закону не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад.

Приписи ч. ч. 4-5 ст. 38 Закону визначають, що у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

Відповідно до ст. 39 Закону у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

За правилами ч. 1 ст. 40 Закону ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа.

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

Положеннями п. 2 ч. 2 ст. 40 Закону передбачено, що з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки - у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів.

Зі змісту ч. ч. 3-4 ст. 40 Закону випливає, що форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Згідно ч. 1 ст. 41 Закону після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Частиною 2 статті 41 Закону закріплено, що голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Частиною 3 ст. 41 Закону №93-IV передбачено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: 1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця; 2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою; 3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу; 4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; 5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: 1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; 2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; 3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону; 4) які не відповідають встановленій формі.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол (ч. 4 ст. 41 Закону №93-IV).

Відповідно до ч. 5 ст. 41 Закону якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Водночас, згідно ч. 6 ст. 41 Закону якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Таким чином, Законом України Про статус депутатів місцевих рад визначено виключний перелік підстав для прийняття територіальною виборчою комісією рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 25.04.2018 року у справі № 803/1159/17.

Згідно ч. 7 ст. 41 Закону, вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу (ч. 8 ст. 41 Закону №93-IV).

Частиною 9 ст. 41 Закону встановлено, що на підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов`язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Як встановлено, членами Ірпінської міської виборчої комісії Київської області із залученням правоохоронних органів організовано та проведено перевірку отриманих матеріалів на підтримку ініціативи про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2, за результатами якої складено:

- акт №1 від 18 грудня 2017 року, відповідно до якого членами Ірпінської міської виборчої комісії Київської області у кількості 3 осіб в присутності дільничного офіцеру поліції Комлегіна Фелікса Семеновича під час здійснення перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2, було встановлено, що достовірність відомостей про себе та особисті підписи підтверджено 8 особами (том 2, а.с. 4);

- акт №2 від 19 грудня 2017 року, відповідно до якого членами Ірпінської міської виборчої комісії Київської області у кількості 3 осіб в присутності дільничного офіцеру поліції Комлегіна Фелікса Семеновича під час здійснення перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2, було встановлено, що достовірність відомостей про себе та особисті підписи підтверджено 19 особами (том 2, а.с. 5);

- акт №3 від 20 грудня 2017 року, відповідно до якого членами Ірпінської міської виборчої комісії Київської області у кількості 3 осіб в присутності дільничного офіцеру поліції Комлегіна Фелікса Семеновича під час здійснення перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2, було встановлено, що достовірність відомостей про себе та особисті підписи підтверджено 65 особами (том 2, а.с. 6-7);

- акт №4 від 21 грудня 2017 року, відповідно до якого членами Ірпінської міської виборчої комісії Київської області у кількості 3 осіб в присутності лейтенанта поліції Апончука Дмитра Івановича під час здійснення перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 , було встановлено, що достовірність відомостей про себе та особисті підписи підтверджено 13 особами (том 2, а.с. 9).

Крім того, 14 грудня 2017 року Ірпінська міська виборча комісія Київської області направила до відділу ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради заяву №3 про необхідність залучення їх для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що міститься в підписних листах, які надішли до комісії у зв`язку з ініціюванням виборцями відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 (том 2, а.с. 9).

Однак, листом від 19.12.2017 №02-06/778 відділ ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради повідомив відповідача, що відповідно до вимог Закону України Про Державний реєстр виборців відсутні правові підстави для використання персональних даних Реєстру органами ведення Реєстру під час їх залучення територіальною виборчою комісією до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (том 2, а.с. 10).

Відсутність відповідного механізму не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відмова органу ведення Державного реєстру виборців у проведені вказаної перевірки не може бути підставою для скасування волевиявлення громадян щодо відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 за народною ініціативою.

Комісією було прийнято письмове рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії Нові обличчя , місцева організація якої висувала депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2, щодо відкликання депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 за народною ініціативою. За таке рішення проголосувало 11 членів комісії, був відповідний кворум, комісією дотримано порядок та процедуру під час прийняття рішень.

В матеріалах справи наявні повідомлення від 23.11.2017 до Інформаційного агентства ITV та КП Редакція газети Ірпінський вісник з відміткамип про отримання таких повідомлень 23.11.2017, в яких повідомлялося про час та місце проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2.

З урахуванням наведеного, а також зважаючи на те, що передумовою прийняття виборчою комісією рішення про відкликання депутата місцевої ради є перевірка нею дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильності оформлення підписних листів, кількості підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, проведення із залученням правоохоронних органів вибіркової перевірки їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів, колегія суддів приходить висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і доведенні перед судом їх переконливості.

В силу положень ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Враховуючи вищенаведене у сукупності, беручи до уваги при цьому кожен аргумент, викладений учасниками справи, рішення суду першої інстанції у цій справі є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, в судовому рішенні повно і всебічно з`ясовані обставини в адміністративній справі, та колегія суддів не вбачає підстав для його скасування.

Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 01 лютого 2019 у справі за адміністративним позовом Депутата Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_2 до Ірпінської міської виборчої комісії Київської області, третя особа - депутат Ірпінської міської ради Київської області ОСОБА_4 про визнання протиправними дій, скасування рішення та протоколу - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 01 лютого 2019 - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя-доповідач: В. В. Кузьменко

Судді: Я. М. Василенко

О. І. Шурко

Повний текст постанови виготовлено 13.06.2019

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.06.2019
Оприлюднено14.06.2019
Номер документу82373870
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/4662/17

Постанова від 13.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Рішення від 01.02.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 17.05.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 19.04.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 19.04.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 19.02.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 22.01.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 03.01.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні