Рішення
від 05.02.2019 по справі 814/1537/18
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 лютого 2019 р. № 814/1537/18 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Лісовської Н.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом:Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, вул. Б.Грінченка, 3, м. Київ, 01001

до відповідача:ПОВНОГО ТОВАРИСТВА "ЛОМБАРД "КРЕДИТ" ТОВ "ОЙКУМЕНА ПІВДЕНЬ І КОМПАНІЯ", вул. Декабристів, 23-В, м. Миколаїв, 54017

про:стягнення штрафу в сумі 17000,00 грн.,

ВСТАНОВИВ:

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Комісія), звернулася до суду з позовом про стягнення з повного товариства "Ломбард "Кредит" ТОВ "Ойкумена Південь" і Компанія" (далі - Товариство) штрафу в сумі 17000,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на підставі звітності Товариства за 9 місяців 2017 р. Комісією встановлено надання Товариством фінансових кредитів. У період з 01.07.2017 р. по 30.09.2017 р. у Товариства відсутня ліцензія на право надання коштів у позику. Викладене свідчить про вчинення Товариством правопорушення, зазначеного в п. 1 ч. 1 ст. 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (далі - Закон № 2664).

10.10.2018 р. Товариством подано відзив на позов, згідно з яким акт про правопорушення складено після спливу 15 днів з дати виявлення порушення та на адресу Товариства не надіслано, що позбавило останнє можливості надати свої пояснення. Сам розгляд справи про правопорушення мав формальний характер. Постанова Комісії не відповідає положенням ч. 2 ст. 19 Конституції України.

Ухвалою від 24.10.2018 р. суд прийняв до розгляду зустрічний позов Товариства до Комісії про скасування постанови про застосування штрафної санкції від 07.12.2017 р. № 1292/2235/16-4/8-П, об'єднав в одне провадження з первісним позовом, а справу постановив розглядати за правилами загального позовного провадження.

Зустрічний позов мотивований численними порушеннями під час прийняття оскаржуваної постанови.

19.11.2018 р. Комісією подано відзив на зустрічний позов, відповідно до якого на підставі звітів про діяльність Товариства встановлено надання ним фінансових кредитів, що стало підставою для прийняття оскаржуваної постанови. Комісія підтвердила, що звітність Товариства надійшла 30.10.2017 р., але факт порушення встановлено лише 07.12.2017 р. та одразу складено акт.

За клопотанням представника Комісії справу розглянуто в порядку письмового провадження.

З'ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази в їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, судом встановлено:

Основним видом діяльності Товариства є інші види кредитування.

07.12.2017 р. головним спеціалістом відділу інспектування департаменту регулювання та нагляду за фінансовими компаніями складено акт про провадження Товариством діяльності на ринках фінансових послуг, для якої законом встановлені вимоги щодо одержання ліцензії, без відповідної ліцензії.

В акті зазначено, що 30.10.2017 р. до Комісії надійшла звітність Товариства за 9 місяців 2017 р., а саме: загальна інформація про ломбард, звіт про склад активів та пасивів ломбарду, звіт про діяльність ломбарду. Відповідно до звіту про діяльність ломбарду встановлено надання Товариством фінансових кредитів під заставу за звітний квартал у кількості 348 на загальну суму 615,30 тис. грн. У Товариства в період з 01.07.2017 р. по 30.09.2017 р. відсутня ліцензія на право надання коштів у позику. Викладене є порушенням п. 1 ч. 1 ст. 41 Закону № 2664.

Постановою від 07.12.2017 р. № 1292/2235/16-4/8-П до Товариства застосовано штрафну санкцію в розмірі 17000,00 грн. Постанову направлено на юридичну адресу Товариства 08.12.2017 р. Відправлення повернулося без вручення адресату в зв'язку з закінченням терміну зберігання.

Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг встановлює Закон № 2664.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 41 Закону № 2664 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за провадження діяльності на ринках фінансових послуг, для якої законом встановлені вимоги щодо одержання ліцензії та/або реєстрації, без відповідної ліцензії та/або реєстрації - у розмірі від 1000 до 10000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

У свою чергу, господарська діяльність з надання фінансових послуг підлягає ліцензуванню на підставі п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності".

Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 р. № 913, якою затверджено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів), ліцензійні умови у частині, що стосується суб'єктів господарювання, які провадять діяльність з надання послуг з фінансового лізингу, надання коштів у позику, в тому числі на умовах фінансового кредиту, надання гарантій та поручительств, надання послуг факторингу та довірчого управління фінансовими активами та внесені до дня набрання чинності цією постановою до Державного реєстру фінансових установ або реєстру осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, застосовуються через шість місяців з дня набрання чинності цією постановою.

Постанова Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 р. № 913 набрала чинності 10.12.2016 р.

За даними Комісії, що не заперечено Товариством, у період з 01.07.2017 р. по 30.09.2017 р. Товариство не мало ліцензії на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг.

Не заперечено також Товариством і сам факт надання фінансових кредитів за 9 місяців 2017 р. у кількості 348 на загальну суму 615,30 тис. грн.

Згідно з ч. 1 ст. 78 КАС України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання.

Частиною 1 ст. 42 Закону № 2664 передбачено, що штрафи, передбачені статтею 41 цього Закону, накладаються Головою, іншими членами національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, а також уповноваженими комісією посадовими особами після розгляду матеріалів, що засвідчують факт правопорушення.

В обґрунтування своєї позиції Товариство посилається виключно на порушення Комісією порядку прийняття постанови, а саме: складення акту поза межами строку, акт Товариству не надсилався, не долучалися пояснення Товариства, розгляд справи мав формальний характер, постанова не містить посилання на правовий статус уповноваженої особи комісії.

Комісія підтвердила, що звітність Товариства надійшла 30.10.2017 р., але факт порушення встановлено лише 07.12.2017 р. та одразу складено акт.

Пунктом 2.4 Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 р. № 2319, передбачено, що штрафні санкції (штрафи) накладаються Головою Нацкомфінпослуг та керівниками самостійних структурних підрозділів або особами, які їх заміщують, за напрямами здійснення нагляду за окремими ринками фінансових послуг.

У разі несплати штрафу особою в добровільному порядку у строк, передбачений постановою, він стягується Нацкомфінпослуг у судовому порядку.

Як вбачається з оскаржуваної постанови, вона підписана директором Департаменту регулювання та нагляду за фінансовими компаніями, а, отже, штрафні санкції на Товариство накладено уповноваженою особою.

Таким чином, суд дійшов висновку, що формальні порушення процедури прийняття оскаржуваної Товариством постанови не спростовують факту вчинення Товариством правопорушення на ринку фінансових послуг, а відтак, не можуть бути підставою для скасування постанови про застосування штрафної санкції.

Оскільки Товариство добровільно штрафні санкції не сплатило, суд вважає обґрунтованими вимоги Комісії про стягнення штрафу в сумі 17000,00 грн. Водночас вимоги зустрічного позову задоволенню не підлягають.

Судовий збір, сплачений суб'єктом владних повноважень, не підлягає стягненню з Товариства.

Керуючись ст. 2, 19, 241, 244, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

1. Первісний позов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (вул. Б.Грінченка, 3, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 38062828), до повного товариства "Ломбард "Кредит" ТОВ "Ойкумена Південь" і Компанія" (вул. Декабристів, 23-В, м. Миколаїв, 54017, ідентифікаційний код 36486446) про стягнення штрафу в сумі 17000,00 грн - задовольнити повністю.

2. Стягнути з повного товариства "Ломбард "Кредит" ТОВ "Ойкумена Південь" і Компанія" (вул. Декабристів, 23-В, м. Миколаїв, 54017, ідентифікаційний код 36486446) до Державного бюджету України (на рахунок територіального управління Державної казначейської служби України за місцем знаходження платника на балансовий рахунок 3111 "Надходження до загального фонду державного бюджету", код бюджетної класифікації за доходами 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", символ звітності 106) штраф у сумі 17000,00 грн (сімнадцять тисяч грн 00 коп.).

3. У задоволенні зустрічного позову повного товариства "Ломбард "Кредит" ТОВ "Ойкумена Південь" і Компанія" (вул. Декабристів, 23-В, м. Миколаїв, 54017, ідентифікаційний код 36486446) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (вул. Б.Грінченка, 3, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 38062828), про скасування постанови про застосування штрафної санкції від 07.12.2017 р. № 1292/2235/16-4/8-П - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана до П'ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дата складення повного судового рішення 05.02.2019 р.

Суддя Н.В. Лісовська

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2019
Оприлюднено07.02.2019
Номер документу79632023
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —814/1537/18

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Рішення від 05.02.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 24.10.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 24.10.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 24.07.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 24.07.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 03.07.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні