ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29.01.2019 Справа №914/2642/17
Господарський суд Львівської області у складі судді Бортник О.Ю. за участі секретаря судових засідань ОСОБА_1, розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовом : Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал , м.Львів
до відповідача : Публічного акціонерного товариства Львівелектромаш , м.Львів
про стягнення додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих забруднень в розмірі 11317,01грн.
Представники сторін:
Від позивача : ОСОБА_2, ОСОБА_3 - представники;
Від відповідача : ОСОБА_4, ОСОБА_5 - представники.
Суть спору: Львівське міське комунальне підприємство «Львівводоканал звернулось до Господарського суду Львівської області з позовом про стягнення з Відкритого акціонерного товариства Львівелектромаш , м.Львів, додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих забруднень в розмірі 11317,01грн.
Стислий виклад позиції позивача.
Між позивачем та відповідачем 26.01.2010 укладено договір № 300891 Позивачем у присутності відповідача, 14.11.2016р. складено акт № 8066 про вибірковий відбір проб стічних вод відповідача. На підставі лабораторних досліджень позивачем згідно даних результату вимірювань № 812 (головна проба) виявлено перевищення у стоках встановлених відповідачу ОСОБА_6 № 1875 допустимих значень ДК аміаку та фосфатів. Позивач вказує на те, що відповідачем порушено вимоги Державних правил, Місцевих правил і умов Договору, оскільки не здійснено технічних та інших заходів для запобігання понадлімітному забрудненню стічних вод, що скидаються у каналізаційну мережу м. Львова. Відповідно до здійсненого позивачем розрахунку, сума додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих забруднень становить 11317,01грн.
Стислий виклад позиції відповідача.
Відповідач у відзиві на позовну заяву № 55/14-110 від 16.01.2018р. проти позову заперечує та просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити. Відповідач зазначає, що до КК-1 (контрольного колодязя), з якого здійснено відбір контрольної вибіркової проби стічних вод позивачем, приєднані випуски стічних вод інших підприємств, а саме: ПП Укрриба (м. Львів, вул. Городоцька, 355Г), ДП Факро-Львів (м. Львів, вул. Городоцька, 355Б) та ТзОВ Кар єрбуд (м. Дніпро, вул.Варварівська,18). Відповідач звертає увагу на те, що даний факт підтверджується планом мереж каналізації та водопостачання від 1970 року. Крім цього, відповідач посилається на відсутність ОСОБА_4 розмежування балансової належності мереж водовідведення та експлуатаційної відповідальності, в зв язку з чим він вважає місця взяття проб стічних вод неузгодженими.
Відповідач також посилається на те, що до матеріалів справи позивачем не долучено документів щодо підтвердження показника виробничої собівартості по очищенню 1 куб. м стічних вод з вмістом забруднень у межах допустимих концентрацій забруднюючих речовин. Відсутність документів щодо підтвердження показника виробничої собівартості Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал по очищенню 1 куб. м стічних вод з вмістом забруднень у межах допустимих концентрацій забруднюючих речовин. Відтак відсутність однієї зі складових частин формули розрахунку додаткової плати за скид понаднормативних забруднень, який повинен дорівнювати виробничій собівартості очищення 1 куб. м стічних вод згідно вимог п. 3.2 Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, унеможливлює проведення розрахунку суми додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень.
29.01.2018р. позивачем подано суду пояснення на відзив відповідача, у яких позивач посилається на норми Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова, затверджених рішенням виконкому Львівської міської ради від 18.09.2002р. № 292. Крім цього, позивач вказує, що у ОСОБА_4 № 8066 від 14.11.2016 р. зазначено про наявність ідентифікаційної таблички на контрольному колодязі (КК-1), з якого відібрана контрольна проба, відбір проби здійснено за участі представника відповідача (головного інженера), який підписав ОСОБА_4 відбору проб без зауважень. Нарахування Львівським міським комунальним підприємством Львівводоканал додаткової плати проведено відповідно до Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова - розділу 8, де усі складові частини формул розрахунку, зокрема норматив плати - були встановлені і є обов язковими до застосування.
26.02.2018р. відповідачем подано суду заперечення на відповідь на відзив. У запереченні відповідач посилається на Правила приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова, зокрема на п.5.16, 4.2.2.2., 7.1.1.2, 7.1 та Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, зокрема п.1.2. Відповідач зазначає, що факт приєднання випусків стічних таких підприємств як ПП Укрриба , ДП Факро-Львів та ТзОВ Кар єрбуд до його каналізаційної мережі підтверджується планом мереж каналізації та водопостачання від 1970 року та не спростовано позивачем жодним доказом. Крім цього, відповідач повторно звертає увагу суду на те, що до матеріалів справи позивачем не долучено документів щодо підтвердження показника виробничої собівартості по очищенню 1 куб. м стічних вод з вмістом забруднень у межах допустимих концентрацій забруднюючих речовин.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 25.04.2018р. у справі № 914/2642/17, яке залишене без змін судом апеляційної інстанції, позовні вимоги позивача задоволено повністю.
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 14.11.2018р. судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасовано, а справу направлено на новий розгляд до Господарського суду Львівської області. У своїй постанові суд касаційної інстанції зазначив, що судами не спростовано доводи ПАТ Львівелектромаш щодо відсутності його вини у перевищенні забруднюючих речовин у стічних водах КК-1, не встановлено, чи має місце скидання стічних вод в один випуск від декількох абонентів, поза увагою судів залишилися договори, укладені між Львівським міським комунальним підприємством Львівводоканал та ПП Укрриба , ДП Факро-Львів , ТОВ Кар єрбуд на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі; встановлення факту улаштування контрольних колодязів зазначеними підприємствами відповідно до пункту 1.9 Правил приймання, дослідження інженерних схем мереж водовідведення, яка є невід ємною частиною акта розподілу меж балансової належності мереж водовідведення та експлуатаційної відповідальності. Крім цього, у постанові суду касаційної інстанції зазначено, що суди попередніх інстанцій відповідно до пункту 5.15 Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова, не встановили, які саме підприємства ПАТ Львівелектромаш допустило у свою каналізаційну мережу.
28.01.2019р. представником позивача подано суду пояснення у справі № 914/2642/17, у яких він зазначає таке. ТзОВ Кар єрбуд та ПП Укрриба придбали раніше прийняті в експлуатацію об єкти (складські, офісні та інші приміщення), які були забезпечені інженерними мережами і, відповідно, не потребували нового чи повторного підключення до мереж водопостачання і водовідведення. При укладанні договорів купівлі-продажу об єктів нерухомості, зокрема Договору купівлі-продажу від 26.12.2006р. між ВАТ Львівелектромаш (продавець) та ПП Укрриба (покупець) не передбачалося обов язку покупців відокремити інженерні комунікації придбаних об єктів від єдиного комплексу інженерних мереж продавця, зокрема від водопровідно-каналізаційної мережі ПАТ Львівелектромаш . На момент укладення договору купівлі-продажу, ПАТ Львівелектромаш погоджувалося на фактичний доступ стічних вод покупця у свою, приєднану до міської каналізації, каналізаційну мережу та не вчиняло в подальшому жодних дій спрямованих на припинення можливості такого доступу. ТзОВ Кар єрбуд та ПП Укрриба у відповідності до вимог законодавства звернулись у Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал про укладення договорів про надання послуг водопостачання та водовідведення. Позивач не мав підстав відмовляти згаданим підприємствам в укладенні відповідних договорів на водопостачання і водовідведення. Крім цього, позивач зазначає, що ПАТ Львівелектромаш не звертався зі скаргами на неправомірне використання своїх мереж іншими підприємствами, ні до моменту виникнення спору, ані протягом розгляду даного спору. Вказане, на думку позивача, свідчить про згоду ПАТ Львівелектромаш на доступ до його каналізаційних мереж стічних вод ТзОВ Кар єрбуд та ПП Укрриба . Позивач зазначає, що погодження на приєднання ТзОВ Факро Львів до своїх мереж відповідачем визнане у судовому засіданні, а письмовий доказ цього є на схемі мереж, яка знаходиться в матеріалах справи.
28.01.2019р. представником відповідача подано суду додаткові пояснення, у яких він просить суд застосувати до відповідача заходи процесуального примусу відповідно до вимог ч.8 ст.81 ГПК України та наслідки, передбачені ч.9 ст.81 ГПК України у зв язку із невиконанням останнім вимог ухвали Господарського суду Львівської області від 03 грудня 2018р., відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог. Відповідач посилається на те, що із врахуванням вимог п.п.4.1.6. Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова і факту укладення позивачем з ТОВ Кар єрбуд , ПП Укрриба договорів на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі, позивачу відомо про факт скидання стічних вод в один випуск від декількох абонентів. Факт скидання стічних вод в один випуск від декількох абонентів підтверджується планом мереж каналізації та водопостачання від 1970 року та не спростований позивачем. Відповідач стверджує, що Львівське міське комунальне підприємство Львівводоканал володіє достатньою інформацією щодо розташування контрольних колодязів та кількості врізок у них. На думку відповідача, саме позивач відповідальний за зміст схем мереж водовідведення, які становлять додаток до договорів, оскільки це підприємство їх утримує та обслуговує. Крім цього, відповідач звертає увагу суду на те, що у матеріалах справи відсутні докази, які свідчать про надання згоди ПАТ Львівелектромаш на скидання стічних вод ТОВ Кар єрбуд і ПП Укрриба в один випуск. Натомість, матеріали справи містять докази надання згоди ЛМКП Львівводоканал на улаштування випусків стічних вод та скидання стічних вод в один випуск, конктрольний колодязь від декількох абонентів. Відповідач вказує на укладення ЛМКП Львівводоканал договорів на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі з ТОВ Кар єрбуд і ПП Укрриба .
Справа № 914/2642/17 внаслідок автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28.11.2018р. передана на розгляд судді Бортник О.Ю.
Ухвалою Господарського суду Львівської області від 03.12.2018р. прийнято справу № 914/2642/17 до провадження, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного провадження.
У судовому засіданні 09.01.2019р. судом протокольною ухвалою оголошувалась перерва до 28.01.2019р., про що повідомлено учасників процесу.
28.01.2019р. представником позивача подано суду заяву про залучення до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору (вхідн. № 204/19 від 28.01.2019р.). В прохальній частині цієї заяви позивач просив суд залучити до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Приватне підприємство Укрриба та ТзОВ Кар єрбуд .
Ухвалою суду від 28.01.2019 р. залишено без розгляду заяву Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал від 26.01.2019р. (вх.№ суду 204/19 від 28.01.2019р.) про залучення до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору з підстав, зазначеній у ній.
У судовому засіданні 28.01.209р. судом оголошувалась перерва до 29.01.2019р. протокольною ухвалою суду для надання можливості сторонам та суду ознайомитися із поданими 28.01.2019р. поясненнями.
В продовжене після перерви судове засідання, 29.01.2019р., представники позивача з явилися, позовні вимоги підтримали, представники відповідача з явилися проти позову заперечили.
Суд не вбачає підстав для застосування до позивача заходів процесуального примусу, оскільки позивачем подано на виконання вимог суду пояснення, у яких він посилається на наявні у матеріалах справи докази.
Мотивувальна частина рішення.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив таке.
26.01.2010 року між Львівським міським комунальним підприємством «Львівводоканал» (Львівводоканал) та Відкритим акціонерним товариством «Львівелектромаш» , яке змінило назву на Публічне акціонерне товариство «Львівелектромаш» , (абонент/відповідач) укладено договір № 300891 на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі (надалі -договір).
Згідно із умовами п.1.1 договору позивач надає послуги у забезпеченні питною водою та прийманні стічних вод, а відповідач користується послугами: здійснює забір води з водопроводу, скид стічних вод у каналізацію і сплачує вартість наданих послуг на умовах, які визначені договором та чинним законодавством України, зокрема: Законом України «Про питну воду і питне водопостачання» , «Правилами користування системами комунального водопостачання та водовідведення в містах та селищах України» (надалі - Правила користування), «Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення» (надалі - Правила експлуатації), «Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації міст і селищ України» , «Правилами приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова» (надалі - Правила приймання).
Згідно з п.2.1.1., п. 2.2.1., 2.2.7. договору позивач зобов'язувався згідно з технічними умовами на приєднання абонента до міської мережі водопроводу та каналізації, виданими Львівводоканалом, забезпечити в розмірі лімітів, зокрема, приймання стічних вод, у яких не перевищено допустимі концентрації забруднювальних речовин в об'ємі: 339 куб.м./міс., дощових (талих) стічних вод - 890 куб.м./міс. Відповідач зобов'язувався отримати у Львівводоканалі технічні умови (в разі їх відсутності) на приєднання абонента до мереж водопроводу та каналізації, погодити Паспорт водного господарства (в разі його відсутності) протягом 1 місяця з моменту укладення договору і у встановленому порядку отримати Дозвіл на скид стічних вод, погодивши проект ОСОБА_6 на скид забруднювальних речовин. Відповідач також зобов'язувався не перевищувати встановлені ліміти водоспоживання і водовідведення та допустимі концентрації забруднювальних речовин в контрольних колодязях на каналізаційних випусках Абонента.
Згідно із умовами п.2.2.3 договору, відповідач повинен надати перелік об»єктів (структурних підрозділів), які використовують воду (від яких приймаються стоки), згідно з Правилами користування, за формою, що відповідає додатку №1 до договору; повідомляти про зміни перелічених даних не пізніше 20-ти днів від їх виникнення.
Відповідачу затверджено ОСОБА_6 № 1875 (реєстраційний номер 1773 від 23.11.2012 р.) на скид забруднювальних речовин в систему каналізації. Цим лімітом визначено допустимі концентрації (ДК) забруднювальних речовин у стічних водах підприємства.
14.11.2016 р. представниками позивача, в присутності представника відповідача, за адресою знаходження об'єкта відповідача, а саме: м Львів, вулиця Городоцька, 355, здійснено вибірковий відбір проб стічних вод з контрольного колодязя КК-1, про що складено ОСОБА_4 № 8066 про відбір контрольної вибіркової проби стічних вод для проведення головного і контрольного хімічних аналізів. Цей акт підписано представниками позивача та представником відповідача - головним інженером ОСОБА_5, без зауважень. У акті міститься посилання на те, що ємності з пробами промарковані бирками (№ акту відбору, дата акту, № проби згідно з актом), проби в ємностях 1,5л. для проведення контрольного аналізу запломбовано (пломба ЛВК-12) передано абонентові.
Хімічною лабораторією позивача проведено дослідження, відповідно до акту про відбір вибіркової проби № 8066 від 14.11.2016 року, дата початку аналізу - 14.11.2016 року, датою кінця аналізу - 23.11.2016 р. За результатами проведеного аналізу хімбаклабораторією оформлено Результат вимірювань № 812. З результату вимірювань вбачається, що у стічних водах контрольного колодязя відповідача позивачем виявлено перевищення максимально дозволених лімітом № 1875 норм концентрації таких речовин як азот амонійний та аміак (за азотом) та фосфатів.
При виявленні перевищень якісних показників стічних вод, відповідно до Правил (п.п3.1.5., 9.2.2.) та Договору (п.п.4.8), позивач нарахував відповідачу додаткову плату відповідно до розрахунку № 6956/36 від 06.12.2016р. у сумі 11317,01 грн.
Як вбачається з ОСОБА_4 № 8066 від 14.11.2016 р., відбір контрольної вибіркової проби стічних вод позивачем здійснено із контрольного колодязя КК-1, розташованого по вул. Городоцькій, 355, у м. Львові. Наявними у матеріалах справи: Планом мереж каналізації та водопостачання від 1970 р., схемою каналізаційних мереж, Схемою інженерних мереж з позначенням КК-1 і КК-2 та меж території підприємства, Договором № 303366 на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі від 05 лютого 2014 р. з Додатком № 1 до нього, Технічними умовами від 17.11.2000 р. № 10-6621, Довідкою № 51 від 11.05.04 р., витягом з плану інженерних мереж по об єкту ДП Факро-Львів , Договором № 309032 на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі від 08 лютого 2011 р. з Додатком № 1 до нього, технічними умовами на водопостачання та водовідведення від 30.11.10 р. № 15-4406, Договором № 311231 на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі від 27 березня 2015 р. з Додатком до нього, Зведеним планом інженерних мереж (а.с. 24-27, 64, 89-103) підтверджується та обставина, що у м. Львові за адресою: вул. Городоцька, 355 б, 355 г, 355/3 знаходяться приміщення ТзОВ Факро Львів (колишня назва ДП Факро-Львів ), Приватне підприємство Укрриба та Товариство з обмеженою відповідальністю Кар єрбуд . Ці юридичні особи на підставі відповідних договорів, укладених з позивачем, здійснюють скид стічних вод із приміщень, розташованих по вул. Городоцькій 355 б, 355 г, 355/3, у каналізаційні мережі.
Відповідно до п. 1 Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова, затверджених рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 18.09.2002 р. № 292, контрольні колодязі підприємств облаштовуються на Випуску підприємства безпосередньо перед підключенням до Міської Каналізації.
Наведені вище докази, які знаходяться у матеріалах справи, а саме: плани мереж, схеми мереж (а.с. 24-27, 64, 94, 103), а також пояснення представників сторін, надані у судових засіданнях, свідчать про те, що Львівська система каналізації розташована після контрольного колодязя (КК-1) відповідача у справі. Єдиним контрольним колодязем, розташованим безпосередньо перед включенням до міської Каналізації, є контрольний колодязь відповідача, з якого позивачем 14.11.2016 р. робився контрольний відбір проби стічних вод для проведення аналізу, про що складено акт № 8066 (а.с. 14). Контрольні колодязі ТзОВ Факро Львів , Приватного підприємства Укрриба та Товариства з обмеженою відповідальністю Кар єрбуд розташовані на випусках цих підприємств, однак, не безпосередньо перед підключенням до Міської Каналізації, а між каналізаційними мережами відповідача та його контрольним колодязем (КК-1). Лише після цього контрольного колодязя іде єдине безпосереднє включення до Львівської міської системи каналізації. Вказане не заперечувалось та визнавалось представниками сторін у судових засіданнях.
Такий спосіб об єднання випусків стічних вод вищезгаданих підприємств не відповідає вимогам п. 1.9. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджені наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 37 від 19.02.2002, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 26.04.2002 за N 403/6691 (далі - Правила приймання). Наведеною правовою нормою передбачено, що кожне підприємство скидає стічні води в каналізаційну систему населеного пункту, через окремий випуск з обов'язковим улаштуванням контрольних колодязів. Цією правовою нормою дозволяється об єднання стічних вод від кількох підприємств тільки після контрольного колодязя на випуску кожного Підприємства, а не перед ним.
У п. 5.15. Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова, затверджених рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 18.09.2002 р. № 292, передбачено, що підприємство, котре допускає у свою каналізаційну мережу стічні води іншого підприємства, несе перед водоканалом відповідальність за якісні показники усієї суміші стічних вод на своїх випусках.
Суд встановив, що у відзиві, який датовано 16.01.2018 р., відповідач стверджує (а.с. 21), що йому стало відомо з плану мереж каналізації та водопостачання від 1970 р. про приєднання до його мереж ТзОВ Факро Львів , Приватного підприємства Укрриба та Товариства з обмеженою відповідальністю Кар єрбуд . Факт надання дозволу цим підприємствам на скид стічних вод у свою каналізаційну мережу відповідач заперечує. Проте з плану інженерних мереж ТзОВ Факро Львів (а.с. 94) та Зведеного плану інженерних мереж ТзОВ Хімічні технології (а.с. 103) вбачається, що відповідач та позивач погодили ТзОВ Факро Львів та ТзОВ Хімічні технології їхнє підключення до існуючих каналізаційних мереж відповідача по вул. Городоцькій, 355, у м. Львові, які не рахуються на балансі ЛМКП Львівводоканал , з метою скиду у них стічних вод. Таке підключення погоджено у місцях, які передують контрольному колодязю відповідача (КК-1), що розташований безпосередньо перед підключенням до міської каналізації. Погодивши таке підключення до каналізаційних мереж з метою скиду у них стічних вод, відповідач тим самим допустив ці підприємства у свою каналізаційну мережу. Як пояснено представниками сторін у судовому засіданні, правонаступником дозволу на підключення до мереж відповідача, який надавався ТзОВ Хімічні технології , є Товариство з обмеженою відповідальністю Кар єрбуд .
У матеріалах справи відсутні та сторонами суду не надані докази надання відповідачем згоди ПП Укрриба , з яким у позивача укладено Договір на приймання стічних вод до каналізаційної мережі, на приєднання до його каналізаційних мереж з метою скиду стічних вод цим підприємством.
Враховуючи наведені обставини, у суду відсутні належні та достатні докази для висновку про те, що у перевищенні забруднюючих речовин у стічних водах контрольного колодязя відповідача, в який стікають у тому числі й стічні води ТзОВ Факро Львів , Приватного підприємства Укрриба та Товариства з обмеженою відповідальністю Кар єрбуд , наявна вина лише відповідача. У матеріалах справи також відсутні та позивачем суду не надані докази відсутності вини інших підприємств, які скидають стічні води у контрольний колодязь відповідача без його дозволу, у перевищенні забруднюючих речовин у стічних водах контрольного колодязя відповідача. У матеріалах справи відсутні та сторонами суду не надані будь-які інші докази, на підставі яких суд може зробити висновок про ступінь вини кожного з підприємств, які скидають стічні води у контрольний колодязь відповідача без його дозволу, та відповідача у перевищенні рівня забруднюючих речовин у стічних водах контрольного колодязя (КК-1).
Крім цього, судом встановлено, що у матеріалах справи відсутні та позивачем суду не надані докази на підтвердження показника виробничої собівартості по очищенню 1 куб. м стічних вод з вмістом забруднень у межах допустимих концентрацій забруднюючих речовин. Цей показник є однією із складових частин формули розрахунку додаткової плати за скид понаднормативних забруднень та повинен дорівнювати виробничій собівартості очищення 1 куб. м стічних вод згідно вимог пункту 3.2. Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затвердженої наказом Держбуду України від 19.02.2002 № 37, яка була чинною на момент відбору проб та здійснення позивачем розрахунку. Відсутність таких документів унеможливлює проведення розрахунку суми додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень на підставі акту відбору проби № 8066 від 14.11.2016 р. Суд не бере до уваги посилання позивача з цього приводу на норми п.8.2. місцевих Правил. Згідно з цією нормою місцевих Правил норматив плати за скид наднормативних забруднень нараховується за нормативом плати за очищення 1 куб. м стічних вод з вмістом забруднень у межах допустимих концентрацій, який встановлено як частку від тарифу за послуги водовідведення. Цю частку визначено на рівні 1, а відтак норматив плати за очищення 1 куб. м стічних вод дорівнює тарифу за послуги водовідведення. Суд дійшов висновку, що виробнича собівартість очищення 1 куб. м стічних вод мала визначатись відповідно до чинного на той момент Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869. Крім цього, за своєю правовою природою собівартість очищення 1 куб. м стічних вод не тотожна частці від тарифу за послуги водовідведення. Такий висновок суду відповідає висновкам Верховного суду, викладеним у його постанові від 15 лютого 2018 р. у справі № 5015/3041/12.
Враховуючи наведене вище, решта аргументів позивача не можуть бути прийнятними з огляду на відсутність у матеріалах справи доказів на їх підтвердження, законодавство та усталену судову практику.
Суд при вирішенні справи керувався правовими нормами наведеного вище змісту та додатково враховував правові норми, зміст яких наводиться нижче.
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.
Статтею 33 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлено, що екологічні нормативи встановлюють гранично допустимі розміри викидів та скидів у навколишнє природне середовище забруднюючих хімічних речовин, рівні допустимого шкідливого впливу на нього фізичних і біологічних факторів.
Відповідно до норм Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Водного кодексу України розроблено Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджені наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 37 від 19.02.2002, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 26.04.2002 за N 403/6691 (далі - Правила приймання). Ці Правила поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації (далі - Водоканали), та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів.
Пунктами 1.5., 1.6. та 2.4. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України визначено, що на підставі цих правил та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів Водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту, у яких встановлюються допустимі концентрації для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод підприємств у міську каналізацію. Місцеві правила приймання згідно з Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" затверджують виконавчі органи місцевих рад за поданням водоканалів після погодження з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров'я України. Місцеві Правила приймання є обов'язковими для всіх підприємств, яким Водоканали надають послуги з водовідведення та які розташовані на території даної місцевої ради. Підприємства зобов'язані виконувати в повному обсязі вимоги цих Правил, місцевих Правил приймання та договору на послуги водовідведення, своєчасно оплачувати рахунки Водоканалу за надані послуги; дотримуватись установлених Водоканалом кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках підприємства; оплачувати рахунки за скид понаднормових забруднень при порушенні встановлених показників.
Відповідно до умов Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України підприємства, які скидають стічні води до міської каналізації, повинні забезпечити можливість проведення Водоканалом у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод, включаючи надання необхідних відомостей та експлуатаційного персоналу. Порядок та періодичність відбору контрольних проб визначається у місцевих Правилах приймання (п. 7.4). Водоканал здійснює контроль за витратою та якістю стічних вод, що скидають Підприємства. Цю роботу організовує адміністрація Водоканалу, яка розробляє інструктивні матеріали щодо контролю за стічними водами Підприємств, які затверджує керівник Водоканалу. Адміністрація Водоканалу повинна передбачити виділення відповідних трудових та матеріальних ресурсів, обладнання, транспортних засобів, виходячи з потреби контролю обсягів та якості стічних вод кожного Підприємства не менше одного разу на три місяці (п.7.5). Для визначення вмісту забруднень у стічних водах Підприємств використовуються як дані лабораторії Водоканалу, так і результати вибіркового контролю, виконаного лабораторіями місцевих органів Держсанепіднагляду, охорони навколишнього природного середовища або іншими лабораторіями, акредитованими у даній галузі акредитації (п.7.6).
З метою контролю якості стічних вод Підприємств Водоканал здійснює відбір разових проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод Підприємств виконується уповноваженими представниками Водоканалу, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представники Водоканалу, так і представник Підприємства-абонента (п.7.8).
При виявленні перевищення ДК забруднень, установлених договором або місцевими Правилами приймання, Водоканал після закінчення аналізу направляє Підприємству повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднень (листом або телефонограмою) у термін, визначений місцевими Правилами приймання, але не більше 15 днів. Протягом шестимісячного терміну після виявлення перевищення Водоканал направляє Підприємству претензію, до якої додаються: копія акта про відбір проби, копія результатів аналізу стічних вод, розрахунок величини додаткової плати за скид стічних вод (передаються лише ті документи, що відсутні на Підприємстві) (п. 7.10). У місцевих Правилах приймання конкретизується порядок відбору проб стічних вод на аналіз, порядок їх оформлення, а також порядок проведення аналізу проб (п. 7.11).
Відповідно до пункту 1.8. Правил приймання водоканали приймають стічні води підприємств до комунальної або відомчої каналізації за умови, якщо каналізаційна мережа та очисні споруди каналізації мають резерв пропускної спроможності, показники якості стічних вод підприємства задовольняють вимоги місцевих Правил приймання та укладеного з водоканалом договору на приймання стічних вод (договір на послуги водовідведення).
Згідно з пунктами 2.2.5. , 2.2.7. укладеного між сторонами Договору № 302368 на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі відповідач зобов'язувався експлуатувати водопровідні та каналізаційні мережі, пристрої та прилади на них, які перебувають у нього на балансі, відповідно до діючих Правил користування та Правил експлуатації, та не перевищувати встановлені ліміти водоспоживання і водовідведення та допустимі концентрації забруднювальних речовин в контрольних колодязях на каналізаційних випусках абонента.
Приписами пункту 1.9. Правил приймання встановлено, що кожне підприємство скидає стічні води в каналізаційну систему населеного пункту через окремий випуск з обов'язковим улаштуванням контрольних колодязів, розташованих за межами підприємства в місцях, що мають під'їзні дороги. Об'єднання випусків стічних вод від кількох Підприємств дозволяється тільки після контрольного колодязя на випуску кожного Підприємства.
Згідно з пунктом 14.2. Правил користування системами комунального водопостачання та водовідведення в містах та селищах України каналізуванню підлягають усі об'єкти, обладнані внутрішнім водопроводом. Об'єкти, що приєднуються до комунальної каналізації, мають бути каналізовані повністю, часткова їх каналізація забороняється.
Кожний об'єкт має бути приєднаний до комунальної каналізації. Водоканал має право вимагати від промислових підприємств влаштування роздільних випусків госппобутових і виробничих стічних вод. Контрольний колодязь повинен перебувати за межами території підприємства, а його конкретне місцезнаходження узгоджується з Водоканалом. В окремих випадках при наявності декількох випусків Водоканал може запропонувати підприємству об'єднати їх в один випуск.
Пунктом 16.1. Правил користування встановлено, що у разі неможливості безпосереднього приєднання об'єкта до комунальної каналізації Водоканал має право дозволяти приєднання об'єкта через каналізаційну мережу основного абонента при умові:
а) наявності технічної можливості й дотримання санітарних вимог;
б) узгодження з Водоканалом проекту приєднання;
в) прийняття субабонентом, що приєднався, на себе всіх витрат, пов'язаних з приєднанням, у тому числі витрат на приведення в порядок території після приєднання.
Згідно з п.п. 5.15., 5.16. Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова, затверджених Рішенням Виконкому Львівської міської ради від 18.09.2002 №292, підприємство яке допускає у свою каналізаційну мережу стічні води іншого підприємства, несе перед водоканалом відповідальність за якісні показники усієї суміші стічних вод на своїх випусках. Об'єднання випусків стічних вод від кількох підприємств дозволяється тільки після контрольного колодязя на випуску кожного підприємства.
Відповідно до п.п. 2.3. та 3.2. Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затвердженої наказом Держбуду України від 19.02.2002 № 37 при перевищенні рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах Підприємств, що скидаються у систему каналізації, порівняно з встановленими місцевими Правилами приймання, Підприємства сплачують Водоканалу плату за скид понаднормативних забруднень, яка нараховується за нормативом плати за очищення 1 куб. м стічних вод з умістом забруднень у межах допустимих концентрацій (Нп), обсягом скинутих понаднормативно забруднених стічних вод (Vпз) та коефіцієнтом кратності (Кк), який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми. Нормативи плати за скид понаднормативних забруднень у системи каналізації населених пунктів (Нп) установлюються в місцевих Правилах приймання на рівні виробничої собівартості очищення 1 куб. м стічних вод з умістом забруднень у межах установлених в місцевих Правилах приймання допустимих концентрацій забруднюючих речовин.
На підставі ст. 129 ГПК України судові витрати у справі, у тому числі й за подання відповідачем апеляційної та касаційної скарг, покладаються Львівське міське комунальне підприємство Львівводоканал , м.Львів.
Враховуючи наведене, керуючись ст.ст. 2, 3, 13, 74,76, 77, 78, 79, 86, 129, 236-238, 240-242, 247-252, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позову Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал (79017, м.Львів, вул.Зелена,64, код ЄДРПОУ 03348471) до Публічного акціонерного товариства Львівелектромаш (79040, м.Львів, вул. Городоцька, будинок 355, код ЄДРПОУ 13800245) відмовити повністю.
Судові витрати у справі щодо судового збору покласти на Львівське міське комунальне підприємство Львівводоканал (79017, м.Львів, вул.Зелена,64, код ЄДРПОУ 03348471).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо пеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до або через відповідний суд протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 04.02.2019р.
Суддя Бортник О.Ю.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2019 |
Оприлюднено | 08.02.2019 |
Номер документу | 79687177 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Плотніцький Борис Дмитрович
Господарське
Господарський суд Львівської області
Бортник О.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні