ОКРЕМА УХВАЛА
29 січня 2019 року
м. Київ
Справа № 914/1362/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
головуючого - Пєскова В.Г.,
суддів: Катеринчук Л.Й., Погребняка В.Я.
за участю секретаря судового засідання - Анісімової М.О.;
учасники справи:
позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Надійне обладнання та свердловинний сервіс",
представник позивача - Чала О.Д.,
відповідач 1 - Товариство з обмеженою відповідальністю "Диференціал-4",
відповідач 2 - Приватне акціонерне товариство "Оксі Банк",
представники відповідачів в судове засідання не з'явилися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Надійне обладнання та свердловинний сервіс"
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 21.11.2018
у складі колегії суддів: Желік М.Б. (головуючий), Галушко Н.А., Орищин Г.В.
та на ухвалу Господарського суду Львівської області від 01.10.2018
у складі судді Березяк Н.Є.
у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Надійне обладнання та свердловинний сервіс"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Диференціал-4" та Приватного акціонерного товариства "Оксі Банк"
про стягнення 4 049 015, 12 грн,
ВСТАНОВИВ:
01.12.2017 рішенням Господарського суду Львівської області стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Диференціал-4" (далі - ТОВ "Диференціал-4") на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Надійне обладнання та свердловинний сервіс" (далі - ТОВ "Надійне обладнання та свердловинний сервіс") 3 302 000 грн боргу, 360 555,96 грн пені, 206 310,21 грн інфляційних та 58 033 грн судового збору.
20.02.2018 на виконання зазначеного рішення господарським судом видано наказ.
19.03.2018 постановою приватного виконавця Маковецького З.В. відкрито виконавче провадження та зобов'язано боржника подати декларацію про доходи та майно товариства. Також приватним виконавцем накладено арешт на все рухоме і нерухоме майно боржника.
19.03.2018 виконавцем винесено постанову про арешт коштів боржника, що знаходяться на рахунках та винесено постанову про обмеження права користування майном, якою заборонено доступ боржника до банківських скриньок.
27.07.2018 приватний виконавець звернувся до господарського суду, в порядку статті 336 Господарського процесуального кодексу України, з поданням про звернення стягнення на об'єкт нерухомого майна: похило-направлену свердловину Богрівська №4, яка розташована в Івано-Франківській області, Рожнятівський район, с. Сливки, та належить боржнику ТОВ "Диференціал-4", право власності на яке не зареєстроване у встановленому законом порядку.
01.10.2018 ухвалою Господарського суду Львівської області, залишеною без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 21.11.2018 у справі № 914/1362/17, відмовлено в задоволенні подання приватного виконавця Маковецького Зоряна Вікторовича про звернення стягнення на об'єкт нерухомого майна: похило-направлену свердловину Богрівська № 4, яка розташована в Івано-Франківській області, Рожнятівського району, с. Сливки, з тих підстав, що приватним виконавцем не надано достатніх доказів на підтвердження безспірного права боржника володіти та розпоряджатися зазначеним майном.
29.01.2018 постановою Верховного Суду касаційну скаргу ТОВ "Надійне обладнання та свердловинний сервіс" залишено без задоволення, а постанову Західного апеляційного господарського суду від 21.11.2018 та ухвалу Господарського суду Львівської області від 01.10.2018 у справі № 914/1362/17 - залишено без змін.
Водночас, зі встановлених судами обставин вбачається, що 25.05.2012 ТОВ "Богородчанинафтогаз" надано Спеціальний дозвіл на користування надрами №4155.
12.11.2014 між ТОВ "Диференціал-4" (Інвестор, Оператор) та ТОВ "Богородчанинафтогаз" (Підприємство) укладено Договір простого товариства про спільну діяльність №CД-1, яким сторони зобов'язались об'єднати свої вклади і спільно діяти з метою забезпечення організації та виконання умов Спеціального дозволу №4155 від 25.05.2012 задля здійснення геологічного вивчення та дослідно-промислової розробки ділянки надр на певній території в межах, визначених Спеціальним дозволом.
Як вбачається із пункту 4.2. Договору про спільну діяльність вкладом Підприємства у Спільну діяльність є надання в розпорядження Спільній діяльності спеціального дозволу, зазначеного у пункті 3.3.2 Договору, тобто надано Спеціальний дозвіл на користування надрами № 4155 від 25.05.2012.
При цьому, частиною другою статті 14 Закону України "Про нафту і газ" передбачено, що власник спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами не може дарувати, продавати або в інший спосіб відчужувати права, надані йому спеціальним дозволом на користування нафтогазоносними надрами, іншій юридичній чи фізичній особі, в тому числі передавати їх до статутних капіталів створюваних за його участю суб'єктів господарювання, а також вноситись як вклад у спільну діяльність.
Із наведеного вбачається ймовірне порушення учасниками договору про спільну діяльність положень частини другої статті 14 Закону України "Про нафту і газ".
Порядком державного обліку родовищ, запасів і проявів корисних копалин затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.1995 року N 75 передбачено, що державний облік родовищ, у тому числі техногенних, запасів і проявів корисних копалин (далі - державний облік) - це система збору, обробки та зберігання даних про результати геологорозвідувальних та гірничодобувних робіт. Метою державного обліку є постійне визначення стану, перспектив розвитку, раціонального використання та охорони мінерально-сировинної бази. Державний облік здійснює Держгеонадра як по ділянках надр, що використовуються, так і по ділянках надр, не залучених до використання, в тому числі континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони.
Пунктом 6 Порядку державного обліку родовищ, запасів і проявів корисних копалин встановлено, що обліку в державному кадастрі підлягають усі відкриті родовища корисних копалин на території України незалежно від кількості запасів, стану їх розвідки, освоєння і відомчої належності, а також прояви корисних копалин.
Держгеонадра контролює своєчасність подання підприємствами та організаціями звітних балансів запасів корисних копалин, перевіряє їх правильність та відповідність встановленим вимогам і складає державний баланс запасів корисних копалин. (пункт 18 Порядку державного обліку родовищ, запасів і проявів корисних копалин)
Відповідно до Порядку ведення обліку нафтових і газових свердловин, затвердженого наказом Державного комітету природних ресурсів України від 20.04.2005 N 76, цей Порядок розроблено відповідно до Порядку державного обліку родовищ, запасів і проявів корисних копалин.
Облік нафтових та газових свердловин є складовою частиною системи обліку об'єктів державного фонду надр і проводиться для визначення стану й можливості розвитку мінерально-сировинної бази нафтогазової промисловості, планування робіт із геологічного вивчення нафтогазоносних надр, оцінки можливості реліквідації і розконсервації свердловин з метою комплексного використання надр. (пункт 1.3.)
Відповідно до пунктів 1.4., 1.5. зазначеного Порядку облік нафтових та газових свердловин ведеться на підставі паспортів свердловин (додаток 1), що складаються підприємствами незалежно від форм власності та відомчого підпорядкування, які мають на обліку або орендують нафтогазові свердловини, проводять роботи з буріння, здійснюють спостереження за станом свердловин та видобутком вуглеводнів. Обліку у Реєстрі підлягають параметричні, пошукові, розвідувальні та експлуатаційні нафтові і газові свердловини, що знаходяться на ділянках нафтогазоносних надр, у тому числі ті, що не використовуються.
Згідно з пунктом 1.7. Порядку 1.7. Джерелами інформації для складання паспорта свердловини є: звіти про геологічне вивчення нафтогазоносних надр; звіти про науково-дослідні роботи геологічного напрямку; паспорти нафтогазових свердловин, що ведуться підприємствами, які мають на обліку свердловини; інші джерела (документи, бази даних тощо), які містять інформацію про нафтогазові свердловини.
Пунктом 1.8. Порядку ведення обліку нафтових і газових свердловин визначено, що паспорт складається на кожну свердловину і передається до ДНВП "Геоінформ України" при первинному обліку, початку будівництва свердловини та зміні показників, що характеризують свердловину.
За даними пошуку в Реєстрі нафтових та газових свердловин, який веде ДНВП "Геоінформ України" ( http://geoinf.kiev.ua/ ), відсутня інформація про реєстрацію свердловини Богрівська № 4, яка розташована в Івано-Франківській області.
З наведеного вбачається можливе порушення ТОВ "Диференціал-4" та ТОВ "Богородчанинафтогаз", як користувачами надр, що мають загальнодержавне значення, законодавства про надра: ймовірна відсутність реєстрації свердловини Богрівська № 4, яка розташована в Івано-Франківській області, Рожнятівського району, с. Сливки, а також ймовірне порушення правил експлуатації зазначеної свердловини.
Крім того, господарськими судами під час розгляду справи № 914/1362/17 встановлено, що 16.09.2015 між Державним підприємством "Осмолодське лісове господарство" та виконавчим директором ТОВ "Диференціал-4" на підставі Договору про спільну діяльність від 12.11.2014 №СД-1 було укладено Договір №121 про надання в тимчасове користування земельної ділянки для проведення розвідувальних робіт. При цьому, судами встановлено, що будівництво спірної свердловини здійснювалось на земельній ділянці, що належить до земель державної власності лісогосподарського призначення, а сам договір укладений без додержання вимог земельного законодавства та не містить в собі всіх істотних умов договору.
Таким чином, сумнівною є і законність передачі в тимчасове користування земельної ділянки державної власності для проведення розвідувальних робіт.
Зазначені факти вказують на ймовірну наявність в діях службових осіб ТОВ "Диференціал-4", ТОВ "Богородчанинафтогаз", ДП "Осмолодське лісове господарство" ознак кримінального правопорушення, передбаченого статтею 240 Кримінального кодексу України "Порушення правил охорони або використання надр ".
В той же час Податковим кодексом України передбачено реєстрацію договорів про спільну діяльність, а також сплату рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин.
Зважаючи на викладене вище, у Суду є підстави вважати також про порушення учасниками договору про спільну діяльність від 12.11.2014 №CД-1 - ТОВ "Диференціал-4" та ТОВ "Богородчанинафтогаз" податкового законодавства щодо реєстрації вказаного договору та сплати уповноваженою особою договору рентної плати за користування надрами.
Відповідно до статті 68 Конституції України, кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції та законів України.
Згідно з частиною першою статті 246 Господарського процесуального кодексу України суд, виявивши при вирішенні спору порушення законодавства або недоліки в діяльності юридичної особи, державних чи інших органів, інших осіб, постановляє окрему ухвалу, незалежно від того, чи є вони учасниками судового процесу.
Частинами 7, 9, 11 статті 246 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що окрема ухвала стосовно порушення законодавства, яке містить ознаки кримінального правопорушення, надсилається прокурору або органу досудового розслідування, який повинен надати суду відповідь про вжиті ними заходи у визначений в окремій ухвалі строк. За відповідним клопотанням прокурора або органу досудового розслідування вказаний строк може бути продовжено.
З метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, суд встановлює у ній строк для надання відповіді залежно від змісту вказівок та терміну, необхідного для їх виконання.
Окрема ухвала Верховного Суду оскарженню не підлягає.
Зважаючи на те, що Верховний Суд позбавлений процесуальної можливості самостійно встановити наявність або відсутність складу кримінального правопорушення, передбаченого Кримінальним кодексом України, в діях осіб, які брали участь під час розгляду справи № 914/1362/17, з метою перевірки викладених вище відомостей, керуючись статтею 246 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд вважає за необхідне постановити окрему ухвалу у справі № 914/1362/17 та надіслати її уповноваженим органам для належного реагування.
Керуючись статтею 234, частиною 11 статті 246, статтею 300 Господарського процесуального кодексу України Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду
У Х В А Л И В:
1. За результатами розгляду касаційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Надійне обладнання та свердловинний сервіс" на постанову Західного апеляційного господарського суду від 21.11.2018 та ухвалу Господарського суду Львівської області від 01.10.2018 у справі № 914/1362/17 надіслати до Генеральної прокуратури України, Міністерства екології та природних ресурсів України, Державної служби геології та надр України, Державної фіскальної служби України цю окрему ухвалу.
2. Зобов'язати Генеральну прокуратуру України, Міністерство екології та природних ресурсів України, Державну службу геології та надр України, Державну фіскальну службу України повідомити про результати перевірки обставин, наведених в окремій ухвалі Верховного Суду від 29.01.2019 у справі № 914/1362/17 Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду у місячний строк з дня отримання цієї ухвали.
3. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.
Головуючий В.Г. Пєсков
Судді Л.Й. Катеринчук
В.Я. Погребняк
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2019 |
Оприлюднено | 08.02.2019 |
Номер документу | 79687960 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Пєсков В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні