Рішення
від 13.02.2019 по справі 922/3195/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" лютого 2019 р.м. ХарківСправа № 922/3195/18

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Присяжнюка О.О.

при секретарі судового засідання Лепенець К.В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Керівника Харківської місцевої прокуратури № 6 Харківської області(61098, м.Харків, Григорівське шосе,52) в інтересах держави, в особі Покотилівської селищної ради (62458, Харківська область, Харківський район, смт. Покотилівка, вул.Незлежності,3) 3-я особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача - Головне управління ДФС у Харківській області (61057,м.Харків, вул. Пушкінська, 46) до Обслуговуючого кооперативу гаражно-будівельний кооператив "Добробут"(61202,м.Харків, вул. Цілиноградська, 42) про внесення змін до договору за участю представників:

прокурора - Зливка К. О. посвідчення №047938 від 13.09.17,

позивача - не з'явився

відповідача - не з'явився,

представника третьої особи - ОСОБА_1, довіреність №9132/9/20-40-10-09-01 від 23.04.18.

ВСТАНОВИВ:

Керівник Харківської місцевої прокуратури № 6 Харківської області в особі Покотилівської селищної ради звернувся до господарського суду Харківської області із позовною заявою до Обслуговуючого кооперативу гаражно-будівельний кооператив "Добробут", в якій просить суд :

Внести зміни до п. 5 договору оренди землі від 29.10.2010, укладеного Покотилівською селищною радою Харківського району Харківської області (ЄДРПОУ 04396733) та Гаражно-будівельним кооперативом Добробут (ЄДРПОУ 34391295), зареєстрованого у Харківському районному відділі реєстрації ХРФ ДП Центр державного земельного кадастру , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 14 грудня 2010 року за № 041070300005, виклавши його в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6 885 125,52 грн. (шість мільйонів вісімсот вісімдесят п'ять тисяч сто двадцять п'ять гривень, 52 копійки) .

Внести зміни до п. 9 договору оренди землі від 29.10.2010, укладеного Покотилівською селищною радою Харківського району Харківської області (ЄДРПОУ 04396733) та Гаражно-будівельним кооперативом Добробут (ЄДРПОУ 34391295), зареєстрованого у Харківському районному відділі реєстрації ХРФ ДП Центр державного земельного кадастру , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 14 грудня 2010 року за № 041070300005, виклавши його в наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області, в розмірі 10% (десяти відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки .

Витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача .

Ухвалою господарського суду Харківської області від 23.11.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 922/3187/18, постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження з повідомленням сторін, підготовче засідання призначено на 12 грудня 2018 р. о (об) 11:30 год.

В судовому засіданні 12.12.2018 року оголошено перерву до 10 .01.2019 року.

Ухвалою господарського суду від 10.01.2019 року продовжено строк підготовчого провадження у справі № 922/3195/18 на тридцять днів. Підготовче засідання відкладено на "29" січня 2019 р. о 12:00

17.01.2019 року від третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача (Головне управління ДФС у Харківській області), через канцелярію суду (вх.№1353) надійшли пояснення стосовно заявлених позовних вимог, в яких представник третьої особи, зокрема, наголошував на відсутності за відповідачем податкового боргу станом на 13.12.2018 року.

29.01.2019 року від позивача, через канцелярію суду (вх.№2554) надійшли заяви про долучення до матеріалів справи документів, вказані документи долучені до матеріалів справи .

Протокольною ухвалою господарського суду від 29.01.2019р. закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті на 13 лютого 2019року.

Прокурор у судовому засіданні 13.02.2019 позовні вимоги підтримав у повному обсязі, з підстав наведених у позовній заяві. Додатково усно обгрунтував правові підстави представництва інтересів держави в особі Покотилівської селищної ради в межах даної справи.

Представник позивача у судове засідання не з'явився, в матеріалах справи міститься заява(вх.№3324 від 06.02.2019 року) про розгляд справи без участі представника позивача та підтримання заявлених позовних вимог прокурора.

Відповідач, у судове засідання 13.02.2019, не прибув, явку повноважного представника не забезпечив. Ухвала про відкриття провадження у справі від 23.11.2018р.,що направлялася на адресу відповідача, вказану у позовній заяві: 61202,м.Харків, вул. Цілиноградська, 42, повернулася до суду без доказів вручення з поштовою відміткою "за закінченням терміну зберігання".

Третя особа у судовому засіданні призначеному для розгляду справи з'явилась, надала пояснення по суті заявлених позовних вимог.

Частиною 1 статті 202 ГПК України встановлено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Пунктом 2 частини 3 зазначеної статті встановлено, що якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Зважаючи на те, що згідно статей 42, 43 ГПК України сторони повинні добросовісно користуватися процесуальними правами, виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу, сприяти своєчасному, всебічному, повному та об'єктивному встановленню всіх обставин справи, подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази, відтак неприбуття відповідачем у судове засідання, неподання ним відзиву на позов, не є перешкодами для розгляду справи за наявними доказами у відповідності до статей 178, 202 ГПК України.

Відповідно до ст. 233 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами та витребуваних судом.

У судовому засіданні 13.02.2019 року, відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи в їх сукупності, створивши у відповідності до ст. 13 ГПК України сторонам необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства, суд встановив наступне.

У Рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) від 08.04.1999 № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з'ясовуючи поняття "інтереси держави", висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо (п. 3 мотивувальної частини).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (п. 4 мотивувальної частини).

У цій справі прокурор зазначив про порушення вимог правових приписів у зв'язку із невнесенням змін до договору оренди, що порушує право Покотилівської селищної ради на отримання в передбаченому законом обсязі коштів до місцевого бюджету, а також порушує інтереси держави у сфері контролю за нарахуванням та сплатою плати за землю.

Виходячи із вищенаведеного, Господарський суд Харківської області приходить до висновку про підставність звернення прокурора, оскільки Покотилівською селищною не вживались заходи цивільно-правового реагування, спрямовані на внесення змін до спірного договору, що стало підставою для звернення прокурора із позовною заявою.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду у складі Касаційного господарського суду від 17.10.2018 у справі № 910/11919/17.

Як підтверджується матеріалами справи, рішенням XXXIII сесії V скликання від 03 вересня 2010 року Про надання в оренду ГБК ДОБРОБУТ земельної ділянки для обслуговування незакінченої будівництвом нежитлової будівлі та подальшої її реконструкції під логістичний центр, розташованої в сел. Покотилівка по вул. Миру, 29 Харківського району Харківської області затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано ГБК ДОБРОБУТ в оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 2,0616 га, розташовану за адресою: вул. Миру, 29, сел. Покотилівка Харківского району Харківської області. Також, рішенням встановлено оренду плату в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що підтверджено завіреною копією рішення XXXIII сесії V скликання від 03 вересня 2010 року Про надання в оренду ГБК ДОБРОБУТ земельної ділянки для обслуговування незакінченої будівництвом нежитлової будівлі та подальшої її реконструкції під логістичний центр, розташованої в сел. Покотилівка по вул. Миру, 29 Харківського району Харківської області .

Згідно із Витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 29.10.2010 № 352-д нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка надається в оренду ГБК ДОБРОБУТ складає 1 006 473,12 грн. Технічна документація складена ТОВ ЗЕМІНФОРМ станом на 01.01.2006 ,що підтверджено копією Витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 29.10.2010 № 352-д.

В подальшому, на виконання вищевказаного рішення органу місцевого самоврядування 29 жовтня 2010 року між Покотилівською селищною радою та ГБК ДОБРОБУТ (ЄДРПОУ 34391295) строком на 49 років укладено договір оренди землі - земельної ділянки загальною площею 2,0616 га, розташованої за адресою: вул. Миру, 29, сел. Покотилівка на території Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області. Правочин ^ зареєстровано у Харківському районному відділі реєстрації ХРФ ДП Центр державного земельного кадастру , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.12.2010 за № 041070300005 .

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (далі - НГО земельної ділянки) визначена сторонами згідно із Витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 29.10.2010 № 352-д в розмірі 1 006 473,12 грн. (п. 5 Договору).

Відповідно до п. 9 Договору орендна плата складає 5 % від НГО земельної ділянки.

Як вбачається із матеріалів справи, упродовж 2016-2018 року ГБК Добробут нараховує та сплачує до місцевого бюджету орендну плату за ставкою 5% від НГО земельної ділянки .

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності, а частиною 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" визначено перелік істотних умов договору оренди землі: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").

Згідно з пунктом 14.1.125 статті 14 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" 11.12.2003 № 1378-IV (далі - Закон України № 1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно з частиною 1 статті 13 Закону України № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина 2 статті 20 Закону України № 1378-IV).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років (частини 1 та 2 статті 18 Закону України № 1378-IV).

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Крім того, відповідно до цього ж Закону органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад, сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні правові акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються неодноразово і після реалізації вичерпують свою дію.

Відповідно до наведених вище положень чинного законодавства нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України (відповідну правову позицію Верховного Суду України викладено у постанові від 02.03.2016 у справі № 922/538/14).

Установлено, що рішенням XXV сесії VI скликання Покотилівської селищної ради від 21 травня 2013 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сел. Покотилівка Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області затверджено нову, актуальну технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель смт Покотилівка, розроблену КП ОБЛЗЕМПРОЕКТ . Також, з 01.01.2014 втратила чинність технічна документація з нормативної грошової оцінки земель сел. Покотилівка, розроблена ТОВ ЗЕМІНФОРМ станом на 01.01.2006.

Рішення XXV сесії VI скликання Покотилівської селищної ради від 21 травня 2013 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сел. Покотилівка Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області є чинним; у встановленому законом порядку не скасованим .

Згідно п. 2 вищевказаного рішення XXV сесії VI скликання Покотилівської селищної ради від 21 травня 2013 року базова вартість 1 кв.м землі в сел. Покотилівка станом на 01.01.2013 складає 112,68 грн./кв.м. У той час, як згідно із Витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 29.10.2010 № 352-д вказаний розмір станом на 01.01.2006 складав 24,33 грн./кв.м.

Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.09,2018 № 286, розробленої КП ОБЛЗЕМПРОЕКТ , нормативна грошова оцінка орендованої ГБК Добробут земельної ділянки, розташованої за адресою: вул. Миру, 29, сел. Покотилівка Харківського району Харківської області, станом на 17.07.2018 складає 6 885 125,52 грн., що підтверджено копією Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.09.2018 № 286.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки є основою для визначення розміру орендної плати для земель комунальної власності. Дана правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 08.04.2015 у справі № 3-41гс15, від 20.05.2015 у справі № 3-70гс15, від 01.07.2015 у справі № 3-297гс15, від 01.07.2015 у справі № 3-298гс15.

Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. Дана правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 07.10.2015 у справі № 3-481гс15, від 02.03.2016у справі № 3-476гс15.

Таким чином, наразі, наявні законні підстави для внесення змін до п. 5 Договору в частині актуалізації, визначення нового розміру нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки в сумі 6 885 125,52 грн.

Поряд із цим, підставою для перегляду розміру орендної плати за Договором п. 9 виступає наступне.

В силу ч. 1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти ради є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Так, рішенням IV сесії VII скликання Покотилівської селищної ради від 18 лютого 2016 року Про упорядкування розміру ставок за оренду земельних ділянок на території Покотилівської селищної ради вирішено встановити розмір орендної плати за землю у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки землі для фізичних та юридичних осіб (без винятку). Зобов'язано орендарів надати до селищної ради витяги з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки для укладення додаткових угод .

Рішення IV сесії VII скликання Покотилівської селищної ради від 18 лютого 2016 року Про упорядкування розміру ставок за оренду земельних ділянок на території Покотилівської селищної ради є чинним; у встановленому законом порядку не скасованим.

Також, відповідно до п. 12 Договору розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема: зміни розмірів земельного податку; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 1 рішення V сесії VI скликання Покотилівської селищної ради від 12 січня 2011 року Про затвердження ставок земельного податку на 2011 рік на 2011 рік ставка земельного податку за землі в межах населеного пункту сел. Покотилівка, грошову оцінку яких визначено, встановлена у розмірі 1% від їх грошової оцінки.

Як зазначено вище, у 2011 році нормативна грошова оцінка орендованої ГБК Добробут земельної ділянки складала 1 006 473,12 грн.

Таким чином, в 2011 році розмір земельного податку за орендовану ГБК Добробут земельну ділянку, розташовану по вул. Миру, 29, смт Покотилівка, загальною площею 2,0616 га складав би 1 % від 1 006 473,12 грн., а саме - 10 064,73 грн. (1 006 473,12/100*1%).

Згідно із п. 1.2.1 рішення XIV сесії VII скликання Покотилівської селищної ради від 14 червня 2017 року Про встановлення ставок земельного податку відповідно до затвердженої нормативної грошової оцінки земель в межах населених пунктів та за межами населених пунктів Покотилівської селищної ради на 2018 р. на 2018 рік ставка податку за земельні ділянки в межах населеного пункту, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлена у розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки , що підтверджено копією рішення XIV сесії VII скликання Покотилівської селищної ради від 14 червня 2017 року Про встановлення ставок земельного податку відповідно до затвердженої нормативної грошової оцінки земель в межах населених пунктів та за межами населених пунктів Покотилівської селищної ради на 2018 р. .

Таким чином, в 2018 році розмір земельного податку за орендовану ГБК Добробут земельну ділянку, розташовану по вул. Миру, 29, смт Покотилівка, загальною площею 2,0616 га складав би 1 % від 6 885 125,52 грн., а саме - 68 851,25 грн. (6 885 125,52/100*1%).

Отже, з часу укладення Договору, розмір земельного податку за орендовану земельну ділянку зріс у більш ніж 6 разів (68 851,25/10 064,73). З огляду на викладене, існує обґрунтована необхідність у збільшенні розміру орендної плати за договором в 2 рази - з 5% до 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (завірена копія листа Покотилівської селищної ради від 17.10.2018 № 1291/02-21 додається).

З огляду на викладене, враховуючи чинність наступних рішень органу місцевого самоврядування: XXV сесії VI скликання Покотилівської селищної ради від 21 травня 2013 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сел. Покотилівка Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області , IV сесії VII скликання Покотилівської селищної ради від 18 лютого 2016 року Про упорядкування розміру ставок за оренду земельних ділянок на території Покотилівської селищної ради ; проведення нової нормативної грошової оцінки земель смт Покотилівка та збільшення у зв'язку із цим розмірів земельного податку за землі в межах населеного пункту, існують законні підстави для внесення в судовому порядку змін до Договору в частині розміру (актуалізації) нормативної грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати за Договором з 5 % до 10 % від грошової оцінки земельної ділянки.

Як вбачається із матеріалів справи, Покотилівська селищна рада листом від 06.07.2017 № 545/02-21, який направлено поштою 12.07.2017, зверталася до відповідача за офіційною адресою місцезнаходження юридичної особи (вул. Цілиноградська, 42, м. Харків, 61202) із вимогою про укладення додаткових угод до Договору на виконання рішення IV сесії VII скликання Покотилівської селищної ради від 18 лютого 2016 року Про упорядкування розміру ставок за оренду земельних ділянок на території Покотилівської селищної ради . Однак, даний лист повернувся на адресу органу місцевого самоврядування із відміткою По закінченню терміна зберігання .

Також, 12.09.2018 на офіційну адресу відповідача направлено лист з описом вкладення Покотилівської селищної ради від 11.09.2018 № 1037/02-21 із додатком у вигляді 4 (чотирьох) примірників підписаної Додаткової угоди № 1 до Договору. В листі передбачений строк його розгляду орендарем - до 10.10.2018 та наявне попередження ГБД Добробут про наслідки ухилення від укладення даної додаткової угоди. Разом з цим, установлено, що відповідь ГБД Добробут на адресу органу місцевого самоврядування не надходила. Належні дані про вручення/невручення листа адресату, так само про причини його неотримання юридичною особою, в Покотилівській селищній раді відсутні.

З огляду на неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового перебігу, за позивачем рахується право щодо передачі спору на вирішення суду .

Таким чином, на переконання прокуратури, порушені інтереси держави підлягають захисту шляхом подання прокурором до суду даної позовної заяви.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України Про оренду землі відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно із п. 288.1 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України Про оренду землі істотною умовою договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

В силу п. п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до ст. 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно із ч. 2 ст. 632 ЦК України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно із ч. 1 ст. 187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.

Відповідно до ч. 4 ст. 188 ГК України у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

В силу ч. ч. 1, 2 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема: припинення дії, яка порушує право; зміна правовідношення. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Згідно із ч. ч. 1,2 ст. 20 ГК України держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб'єктів господарювання та споживачів. Кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом, зокрема: припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення; установлення, зміни і припинення господарських правовідносин; іншими способами, передбаченими законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Керуючись ч. 2 ст. 90 ЗК України порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

За вказаних обставин, відповідно до положень чинного законодавства нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може бути меншим, ніж визначено у статті 288 ПК України.

Пунктом 12 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Суд зазначає, що, передбачивши умови про перегляд розміру орендної плати в п. 12 договору, сторони тим самим погодили можливість таких змін в розумінні ст. 651 ЦК України.

Стаття 129 Конституції України відносить до основних засад судочинства змагальність сторін, яка проявляється в тому, що кожна сторона повинна довести обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. За загальним правилом обов'язок (тягар) доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини. За змістом ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду у складі Касаційного господарського суду від 27.02.2018 у справі № 921/265/17-г/17.

Приймаючи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає за необхідне задовольнити позов з огляду на його обґрунтованість.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд керується статтею 129 ГПК України, відповідно до якої судовий збір у спорах, що виникають при укладенні, зміні та розірванні договорів покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. У зв'язку з чим, витрати зі сплати судового збору в розмірі 3524,0 грн. покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 4, 7 ,13, 14, 73, 74, 76-79, 91, 96, 120, 123, 129, 233, 236, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Внести зміни до п. 5 договору оренди землі від 29.10.2010, укладеного Покотилівською селищною радою Харківського району Харківської області (ЄДРПОУ 04396733) та Гаражно-будівельним кооперативом Добробут (ЄДРПОУ 34391295), зареєстрованого у Харківському районному відділі реєстрації ХРФ ДП Центр державного земельного кадастру , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 14 грудня 2010 року за № 041070300005, виклавши його в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6 885 125,52 грн. (шість мільйонів вісімсот вісімдесят п'ять тисяч сто двадцять п'ять гривень, 52 копійки) .

Внести зміни до п. 9 договору оренди землі від 29.10.2010, укладеного Покотилівською селищною радою Харківського району Харківської області (ЄДРПОУ 04396733) та Гаражно-будівельним кооперативом Добробут (ЄДРПОУ 34391295), зареєстрованого у Харківському районному відділі реєстрації ХРФ ДП Центр державного земельного кадастру , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 14 грудня 2010 року за № 041070300005, виклавши його в наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області, в розмірі 10% (десяти відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки .

Стягнути з Обслуговуючого кооперативу гаражно-будівельний кооператив "Добробут"(61202,м.Харків, вул. Цілиноградська, 42, код 34391295) на користь Прокуратури Харківської області (61024, м. Харків, вул.Студентська.5, код 02910108, банк отримувач: Державна Казначейська служба України, м. Київ, код 820172,рахунок 35212041007171, код класифікації видатків бюджету -2800)- 3524,0грн. судового збору .

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення, відповідно до ст. 256 Господарського процесуального кодексу України та п.п. 17.5 п. 17 Розділу XI Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України, може бути оскаржено до Східного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги через Господарський суд Харківської області протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Покотилівська селищна рада Харківського району, Харківської області (62458, Харківська область, Харківський район, смт. Покотилівка, вул.Незалежності,3, код 04396733) .

Відповідач: Обслуговуючий кооператив гаражно-будівельний кооператив "Добробут" (61202,м.Харків, вул. Цілиноградська, 42, код 34391295).

Повне рішення складено 15.02.2019 р.

Суддя ОСОБА_2

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення13.02.2019
Оприлюднено16.02.2019
Номер документу79845804
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3195/18

Ухвала від 05.08.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 03.08.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 15.07.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 17.06.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 01.06.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Постанова від 27.04.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шутенко Інна Анатоліївна

Ухвала від 27.04.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шутенко Інна Анатоліївна

Ухвала від 02.04.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шутенко Інна Анатоліївна

Ухвала від 23.03.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шутенко Інна Анатоліївна

Ухвала від 04.03.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шутенко Інна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні