РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
20 лютого 2019 року м. РівнеСправа №1740/2415/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Щербакова В.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доВараської міської виборчої комісії Рівненської області про визнання протиправними та скасування рішень, В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до адміністративного суду з позовом до Вараської міської виборчої комісії Рівненській області (далі - відповідач), за змістом якого просила суд:
визнати протиправним та скасувати рішення від 16.09.2018 Вараської міської виборчої комісії щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії "Сила Людей" щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1;
визнати протиправним та скасувати рішення Вараської міської виборчої комісії від
16.09.2018 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії "Сила Людей".
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що оскаржувані рішення є протиправними і такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства, оскільки процедура відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради сьомого скликання ОСОБА_1 відбулась з порушенням вимог ст.ст. 37-40 ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих рад". Зокрема, позивач вказала, що відповідач відповідно до вимог ч. 2 ст. 41 ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих рад" повинен перевірити отримані матеріали щодо відкликання депутата за народною ініціативою на предмет дотримання вимог статей 38-40 цього ОСОБА_2, однак таких дій в ході реалізації процедури відкликання позивача як депутата Вараської міської ради сьомого скликання відповідачем здійснено не було.
Позивач наголошує на тому, що відповідачем не було перевірено документи на предмет дотримання вимог статей 38-40 ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих рад", а також на те, що пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою внесла юридична особа, а саме громадська організація "ДІЯ", юридична адреса якої: АДРЕСА_1, а не громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Позивач зауважила, що всупереч частини 2 статті 48 ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих рад" її, як депутата місцевої ради було позбавлено можливості дати свої пояснення щодо суті питань стосовно її депутатської діяльності. Також, позивач зауважила, що ст. 37 ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено вичерпний перелік підстав, при настанні яких депутата місцевої ради може бути відкликано за народною ініціативою, однак в даному випадку позивач вважає, що підстави, які мають передувати процедурі відкликання її як депутата місцевої ради, відсутні, тому ініціатива щодо відкликання є незаконною.
Крім того, позивач зауважувала, що відповідачем в ході перевірки протоколу зборів виборців та наданих підписних листів не було звернуто уваги та фактично не перевірено чи є громадянами України, особи, що брали участь у зборах виборів, а крім того, чи є вони виборцями саме відповідного виборчого округу, як зазначено у ст. 38 ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих рад". Також вважає, що відповідачем не перевірено відповідності громадян, що приймали участь у зборах виборців 16.08.2018 року у списках виборців (Державному реєстрі виборців), а відповідно і наявності у них права голосу на відповідних місцевих виборах, не встановлено факту проведення зборів виборців відповідного територіального виборчого округу №12, по якому позивача було обрано депутатом Вараської міської ради сьомого скликання, а також те, що відповідач не встановила наявність мінімальної кількості виборців для таких зборів, що може свідчити про незаконність таких зборів виборців.
Позивач наголошувала на тому, що відповідачем не було перевірено та не дано оцінку тому факту, що до складу ініціативної групи щодо збору підписів включено осіб, що не є виборцями відповідного територіального виборчого округу №12 з виборів депутатів Вараської міської ради по якому позивача було обрано депутатом, оскільки зазначені особи мешкають на території інших територіальних виборчих округів. До того ж виборчою комісією не перевірено наявності осіб членів ініціативної групи у списку виборців (Державному реєстрі виборців), а відповідно не було встановлено факту наявності у громадян членів ініціативної групи права голосу на місцевих виборах з виборів депутатів Вараської міської ради на момент їх включення до ініціативної групи.
Позивач наголошувала на тому, що всупереч частини 2 статті 41 ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих рад" відповідач здійснював перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Крім того, позивач зауважила, що відповідачем при вирішенні питання про відкликання її як депутата за народною ініціативою було порушено Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, зокрема, на підставі частини 1 статті 48 ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих рад" в своєму депутатському зверненні позивач вимагала особистої присутності при розгляді питання відповідачем, що стосувалася її відкликання за народною ініціативою, із завчасним повідомленням позивача у належний спосіб. Наголошувала, що відповідачем всупереч Постанови ЦВК від 05.09.2015 за №228 "Про Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів" та абзацу 2 частини 5 статті 27 ОСОБА_2 України "Про місцеві вибори" не було належним чином повідомлено її, як заінтересовану особу, в зв'язку з чим відповідачем порушено її право на участь у процесі прийняття рішення.
Позивач вказувала на те, що згідно протоколу засідання №25 відповідача не міститься інформації про наявність доданих ксерокопій відповідних сторінок паспорта, як це визначено в частині 5 статті 38 ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих рад", а зазначається лише те, що до протоколу зборів, щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, було додані письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативних груп, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду ОСОБА_3 бути офіційним представником ініціативної групи. До міської виборчої комісії надійшли від офіційного представника ініціативної групи лише підписні листи з підписами виборців на підтримку пропозицій про відкликання депутатів. При цьому, позивач зауважила, що в протоколах засідань №25 та №26 відповідача, на яких приймались оскаржувані рішення щодо її відкликання як депутата місцевої ради, не міститься інформації про дату та час проведення продовженого засідання, на якому членами комісії проводилася ідентифікація осіб, які взяли участь в підписанні підписних листів щодо відкликання позивачки, як депутата місцевої ради.
Окрім цього, позивач зауважила, що відповідач, незважаючи на коло чітко визначених своїх повноважень, взяв на себе повноваження щодо встановлення чи відсутності фальсифікації документів, підробку підписів, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного виборчого округу. У зв'язку з зазначеним, позивач вважає, що у відповідача були відсутні правові підстави для прийняття рішення про звернення до вищого керівного органу політичної партії "Сила Людей" щодо відкликання її за народною ініціативою із числа депутатів Вараської міської ради та визнавати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії "Сила Людей".
З таких підстав просила суд позов задовольнити повністю.
Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 19.09.2018 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі, визначено справу до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи.
До початку підготовчого судового засідання позивачем було подано клопотання про об'єднання справ №1740/2415/18 та №1740/2383/18 в одне провадження.
Ухвалою від 03.10.2018 у задоволенні клопотання позивача про об'єднання справ відмовлено.
18.10.2018 представником відповідача подано до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд апеляційну скаргу на ухвалу суду першої інстанції від 19.09.2018 про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі.
Ухвалою суду від 22.10.2018 провадження у справі №1740/2415/18 зупинено до перегляду ухвали суду від 19.09.2018 в порядку апеляційного провадження.
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.12.2018 відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційного скаргою Вараської міської виборчої комісії Рівненської області на ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 19.09.2018.
У зв'язку з цим відпали обставини, які були підставою для зупинення провадження у справі.
Ухвалою суду від 23.01.2019 року провадження у справі №1740/2415/18 поновлено.
У судовому засіданні 05.02.2019 вирішено розгляд справи здійснити в письмовому провадженні.
При цьому, суд враховує, що відповідачем відзиву на позовну заяву суду не подано, про визнання або ж заперечення позовних вимог представником відповідача суд не повідомлено.
З'ясувавши доводи та аргументи сторін, наведені в заявах по суті справи, обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, дослідивши зібрані у справі докази, суд встановив такі фактичні обставини справи.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 обрана депутатом Вараської міської ради VII скликання, що підтверджується відповідним посвідченням №33, виданим міським головою ОСОБА_4 (а.с.13).
В друкованій газеті "Енергія" РАЕС №33 (1334) від 09 серпня 2018 р. розміщено оголошення про те, що у м. Вараш 16 серпня 2018 року у великій залі Палацу культури ВП РАЕС відбудуться збори виборців, на яких розглядатиметься питання відкликання за народною ініціативою депутатів Вараської міської ради 7-го скликання, зокрема, ОСОБА_1. Автором оголошення вказано ГО "ДІЯ" (а.с.14).
10.08.2018 представником Громадської організації "Дія" подано генеральному директору ВП РАЕС заяву про надання в строкове платне користування великої зали в Палаці культури для проведення на 16 серпня 2018 р. зборів виборців, при цьому зазначивши адресу представника громадської організації: м. Київ вул. Івана Франка 17 В (а.с.23).
16.08.2018 в Палаці культури ВП РАЕС проведено збори виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, що підтверджується з витягом протоколу зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_5, депутата Вараської міської ради ОСОБА_6, депутата Вараської міської ради ОСОБА_7, депутата Вараської міської ради ОСОБА_8, депутата Вараської міської ради ОСОБА_9, депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Згідно з підпунктом 6.1 витягу з протоколу від 16.08.2018 прийнято рішення: про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою на підставі пунктів 1, 2, 3 частини 1 статті 37 ОСОБА_2; про персональний склад ініціативної групи та офіційного представника ініціативної групи щодо відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою; про затвердження форми підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою (а.с.10-11).
Згідно з протоколом засідання №25 від 26 серпня 2018 року Вараської міської виборчої комісії, 18 серпня 2018 року до відповідача надійшло повідомлення про народну ініціативу щодо відкликання депутатів Вараської міської ради, позивача, ОСОБА_1 та наданий витяг із протоколу зборів виборців м. Вараш щодо пропозиції про відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_5, депутата Вараської міської ради ОСОБА_6, депутата Вараської міської ради ОСОБА_7, депутата Вараської міської ради ОСОБА_8, депутата Вараської міської ради ОСОБА_9, депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою від 16.08.2018.
До протоколу зборів, щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, було додані письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативних груп, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду ОСОБА_3 бути офіційним представником ініціативної групи. До міської виборчої комісії надійшли від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_3 підписні листи з підписами виборців на підтримку пропозицій про відкликання депутатів.
Судом встановлено, що позивач звернувся до відповідача із депутатським зверненням про розгляд питання щодо її відкликання за народною ініціативою із завчасним повідомлення ОСОБА_1 у належний спосіб (а.с.21-22).
Згідно з протоколом Вараської міської виборчої комісії від 26.08.2018, протокол засідання №25 що головою Вараської міської виборчої комісії було доведено до уваги присутніх, про те, що 25 серпня 2018 року від ініціативної групи на адресу відповідача надійшли підписні листи про відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради за народною ініціативою. Відповідачем була прийнята пропозиція, що для перевірки осіб, які зареєстровані в підписних листах про відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради сьомого скликання за народною ініціативою, звернутися до відділу Державного реєстру виборців, та правоохоронних органів щодо їх залучення в перевірці підписів відповідно до частини 2 статті 41 ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих ради".
Зі змісту протоколу засідання №25 Вараської міської виборчої комісії, суд встановив відсутність, визначених частиною 5 статті 38 ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих рад" доданих до письмових заяв ксерокопій першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до ОСОБА_2 України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу бути офіційним її представником.
Згідно з протоколом засідання №25 продовженого засідання від 03 вересня 2018 року Вараської міської виборчої комісії, 29.08.2018 відділ ведення Державного реєстру виборців виконавчого комітету Вараської міської ради, 03.09.2018 Вараський ВП ГУНП в Рівненській області надіслали відповіді на листи Вараської міської виборчої комісії, в яких вказали, що відповідно до чинного законодавства України відсутні правові підстави участі даних організацій у здійсненні перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів Вараської міської ради за народною ініціативою.
Вараською міською виборчою комісією одноголосно прийнято рішення організувати перевірку підписів в підписних листах про відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради сьомого скликання запросивши через ЗМІ підписантів для підтвердження їх підписів в підписних листах в присутності представників Національної поліції та членів Вараської міської виборчої комісії (а.с.17).
Згідно з протоколом засідання №25 продовженого засідання від 10 вересня 2018 року Вараської міської виборчої комісії (а.с.18) встановлено, що голова виборчої комісії довела до уваги присутніх, про те, що була проведена членами комісії ідентифікація осіб, які взяли участь в підписанні підписних листів щодо відкликання депутатів місцевої ради м. Вараш, що було 10,7% виборців, і що це дійсно є виборці Вараського багатомандатного виборчого округу, які прописані в м. Вараш, паспортні дані та підписи ідентичні в підписних листах.
Окрім цього зазначено, що комісія не встановила жодних відомостей, які б свідчили б про фальсифікацію підписних листів, підробку підписів виборців, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу.
При цьому судом встановлено, що в самому тексті протоколу засідання №25 відсутня інформація про те, коли саме, яким чином та в який спосіб відповідач здійснював перевірку підписів в підписних листах про відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради сьомого скликання.
За результатами засідання Вараська міська виборча комісія 10.09.2018 прийняла рішення про звернення до вищого керівного органу політичної партії «Сила Людей» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1, для прийняття рішення про відкликання або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.
Постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 №228 затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, пунктом 12.1 якого визначено, що у протоколі засідання виборчої комісії фіксується обговорення питань і прийняття рішень на засіданні комісії.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб'єктом владних повноважень в основу оскаржуваних рішень щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії "Сила Людей" про відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 та про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії "Сила Людей", на відповідність вимогам частини 2 статті 2 КАС України, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 2 ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих рад" 11 липня 2002 року №93-IV (далі - Закон №93-IV), депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Згідно з частиною 1 статті 4 ОСОБА_2 №93-IV, депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до ОСОБА_2 України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".
Відповідно до частини 1 статті 5 ОСОБА_2 №93-IV, повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, його відкликання виборцями у встановленому цим ОСОБА_2 порядку.
Частиною 2 статті 10 ОСОБА_2 №93-IV передбачено, що депутат місцевої ради, який не виправдав довір'я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим ОСОБА_2 порядку.
Правові підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативною встановлені Розділом V (статтями 37-48) ОСОБА_2 №93-IV.
Відповідно до частини 1 статті 38 ОСОБА_2 №93-IV, право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Частиною 3 статті 38 ОСОБА_2 №93-IV передбачено, що у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради має становити не менше 10 осіб.
Відповідно до частини 4 статті 38 ОСОБА_2 №93-IV, у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
Частиною 1 статті 39 ОСОБА_2 №93-IV передбачено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи.
Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Згідно з частиною 2 статті 40 ОСОБА_2 №93-IV, з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради проводиться десятиденний строк.
Частиною 1 статті 41 ОСОБА_2 №93-IV передбачено, що після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього ОСОБА_2, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Згідно з частиною 2 статті 41 ОСОБА_2 №93-IV голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього ОСОБА_2 при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього ОСОБА_2, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Частиною 5 статті 41 ОСОБА_2 №93-IV передбачено, що якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього ОСОБА_2, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього ОСОБА_2, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього ОСОБА_2 та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього ОСОБА_2 та/або ініціативна група у встановлені цим ОСОБА_2 строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (частина 6 статті 41 ОСОБА_2 №93-IV).
Таким чином, визначена у статтях 38-41 ОСОБА_2 №93-IV процедура відкликання депутата місцевої ради включає такі етапи: 1) прийняття зборами виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 2) утворення ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 3) збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 4) перевірка територіальною виборчою комісією дотримання вимог статей 38-40 ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 5) прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою або рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Щодо підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, суд вважає, що реалізація процедури відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради здійснюється виключно за умовами дотримання всіх вимог передбачених ОСОБА_2 №93-IV.
Статтею 37 ОСОБА_2 №93-IV передбачено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього ОСОБА_2, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього ОСОБА_2 зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
При цьому, процедура роботи Комісії по обробці підписних листів визначена у статті 41 ОСОБА_2 №93-IV.
Перелік підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, визначений у статті 37 ОСОБА_2, є вичерпним, а отже, ініціативи з відкликання депутата за відсутності таких підстав чи з інших підстав, вважаються такими, що суперечать ОСОБА_2.
У змісті звернення виборців повинні бути відображені та обґрунтовані підстави для відкликання депутата, повідомлення виборцям про прийняте рішення про початок процедури відкликання депутата, також може міститися заклик до виборців округу підтримати відкликання депутата своїми підписами у підписних листах.
Правовою підставою рішень відповідача від 16.09.2018 щодо відкликання за народною ініціативою позивача, як депутата місцевої ради були визначені у витягу з протоколу зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради від 16.08.2018, у зв'язку з порушенням позивачем ОСОБА_2 України "Про державну таємницю" по справі №565/1430/16-п, про невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборчої програми: після отримання посади секретаря Вараської міської ради почала діяльність, всупереч передвиборчій програмі ПП "Сила Людей" від якої пройшла в раду. По суті зрадила своїх виборців та основні принципи партійної команди, перейшовши на бік іншої політичної сили. Була виключена з партії та фракції в міській раді. Вступила в іншу партію - "Народний рух України", за підозрою у скоєнні злочинів проти мене відкриті кримінальні провадження по ст.351 ККУ, ст.358 ККУ, по ст.366 ККУ, свідомо голосувала за незаконні рішення ради №254 від 15.06.2016 року, №759 від 09.06.2017 року, факт незаконності яких встановлений в судовому порядку: судові справи №565/1461/17, №565/2258/17, №565/2227/17, №565/1728/17, №391 від 28.10.2016 року - рішення ГУ юстиції в Рівненській області про відмову в державній реєстрації статуту територіальної громади міста Кузнецовськ Рівненської області, невиконання депутатом місцевої ради передвиборчих статтею 16 ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих рад" зобов'язань звітувати перед виборцями: не провела жодної публічної зустрічі з виборцями по звітуванню про свою депутатську діяльність.
Однак, згідно з витягом з протоколу зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради від 16.08.2018, судом не встановлено жодних підстав на підтвердження вказаних фактів, крім мотивів викладених у судовому рішенні Кузнецовського міського суду Рівненської області від 23.11.2016 у справі №565/1430/16-п, яким постановлено закрити провадження в справі про адміністративне правопорушення, розпочате відносно ОСОБА_1 за п.6 ч.1 ст.212-2 КУпАП у звязку із закінченням строку накладення адміністративного стягнення.
Судом встановлено, що за інформацією Вараського відділу поліції ГУНП в Рівненській області від 29.08.2018 №Ш-8-ЗУ215/01-2018, в період з 25 жовтня 2015 по 16 серпня 2018 роки позивач, як депутат місцевої ради не притягувалась до кримінальної відповідальності, а також відсутні кримінальні провадження в рамках яких їй було оголошено про підозру у вчиненні злочинів (а.с.20).
Суд вважає безпідставним та необґрунтованим врахування відповідачем обставин, зазначених у витягу з протоколу зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання позивача, як депутата місцевої ради від 16.08.2018. Зазначені рішення Вараської міської ради №254 від 15.06.2016 року, №759 від 09.06.2017, факт незаконності яких встановлений в судовому порядку: судові справи №565/1461/17, №565/2258/17, №565/2227/17, №565/1728/17, №391 від 28.10.2016 року - рішення Головного управління юстиції в Рівненській області про відмову в державній реєстрації статуту територіальної громади міста Кузнецовськ Рівненської області, стосуються рішення представницького органу місцевого самоврядування - Вараської міської ради Рівненської області. При цьому, депутат Вараської міської ради не може нести юридичну відповідальність за прийняті колегіальним органом рішення.
Судом встановлено, що в друкованому ЗМІ газеті "ВАРАШ" випуск від 08 червня 2018 року №100 надруковано звіт секретаря міської ради та депутата міської ради ОСОБА_1, за 2017 рік (а.с.24).
Отже, здійснюючи перевірку дотримання вимог статей 38-40 цього ОСОБА_2 №93-IV, виконуючи пряму вимогу абзацу другого частини другої статті 41 статті ОСОБА_2, відповідач не тільки має, але й зобов'язаний впевнитись у наявності обставин з якими виникає дійсне право виборців вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та, відповідно, складати та надавати територіальній виборчій комісії установлені законом документи.
Таким чином, при прийнятті рішення про відкликання позивача як депутата ради місцевого рівня, відповідачем допущено порушення вимог ОСОБА_2 №93-IV.
За змістом дослідженого в судовому засіданні протоколу засідання Вараської міської виборчої комісії №25 від 26 серпня 2018 року судом встановлено, що в порушення частини 5 статті 38 ОСОБА_2 №93-IV, такий протокол не міститься інформації про додані до письмової заяви згоди визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи, ксерокопій першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до ОСОБА_2 України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу бути офіційним її представником.
Як передбачено статтею 48 цього ОСОБА_2, депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
Відповідно до частини 5 статті 27 ОСОБА_2 України «Про місцеві вибори» , Постанови ЦВК від 05.09.2015 року за № 228 «Про Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів» визначено обов'язок міської виборчої комісії запрошувати на своє засідання заінтересовану особу. Невиконання цих приписів тягне за собою порушення права особи на безпосередню участь у процесі прийняття рішення. Міська виборча комісія може проводити свої засідання за відсутності заінтересованих осіб виключно за умови наявності підтвердження повідомлення цих осіб про таке засідання належним чином.
При цьому, відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів на вчинення таких дій щодо повідомлення позивача.
Відповідно до частини 1 статті 38 ОСОБА_2 №93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою мають громадяни України, які відповідно до ОСОБА_2 України «Про місцеві вибори» є виборцями відповідного виборчого округу.
Відповідно до статті 2 ОСОБА_2 України «Про місцеві вибори» від 14 липня 2015 року №595-VIII (далі - Закон №595-VIII), вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад проводяться за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками місцевих організацій політичних партій (далі - виборчі списки) із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами, на які поділяється багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, району в місті, територією міста згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм або територією утвореної відповідно до ОСОБА_2 України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" об'єднаної міської територіальної громади (далі - територія об'єднаної територіальної міської громади).
Відповідно до статті 3 ОСОБА_2 №595-VIII, громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями. Підставою реалізації виборцем свого права голосу на місцевих виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці.
Відповідно до статті 70 Конституції України, право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років. Не мають права голосу громадяни, яких визнано судом недієздатними.
Отже, саме громадянам України, які є виборцями відповідного виборчого округу, надано право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР), Громадська організація «ДІЯ» є юридичною особою, місцезнаходження якої визначено: 01030, м. Київ, вул. І. Франка, будинок 17 В, квартира 39.
Відтак, право внесення пропозиції про відкликання депутата Вараської міської ради Рівненської області за народною ініціативою громадською організацією «ДІЯ» , яка не зареєстрована на території Вараської міської ради, не передбачене вимогами статті 38 ОСОБА_2 №595-VIII.
Відповідно до статті 17 ОСОБА_2 №595-VIII, центральна виборча комісія на підставі відомостей Державного реєстру виборців визначає кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що мають бути утворені відповідними територіальними виборчими комісіями на територіях адміністративно-територіальних одиниць для організації виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, виборів депутатів усіх місцевих рад після призначення чергових, перших місцевих виборів, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, але не пізніш як за 50 днів до дня чергових, перших місцевих виборів, невідкладно розміщує ці відомості на своєму офіційному веб-сайті та забезпечує їх доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій.
Відповідно до статті 17 ОСОБА_2 №595-VIII, загальна кількість територіальних виборчих округів, які утворюються на території багатомандатного виборчого округу, дорівнює загальному складу відповідно Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної в місті ради, що визначається відповідно до частин третьої, четвертої статті 16 цього ОСОБА_2 та частини першої цієї статті. Для проведення виборів депутатів міської (міста без районного поділу, міста, до складу якого не входить інше місто, село, селище), районної в місті ради відповідна міська, районна в місті територіальна виборча комісія не пізніш як за 38 днів до дня чергових або перших місцевих виборів утворює територіальні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців у кожному в кількості, що дорівнює загальному складу відповідної місцевої ради, визначеному відповідно до частини третьої статті 16 цього ОСОБА_2 та частини першої цієї статті. Орієнтовна середня кількість виборців у територіальних виборчих округах визначається територіальною виборчою комісією на підставі відомостей Державного реєстру виборців про кількість виборців, які проживають на території відповідного міста, району в місті, що подаються органом ведення Державного реєстру виборців до відповідної територіальної виборчої комісії не пізніш як за 40 днів до дня чергових або перших місцевих виборів.
Відповідно до частини 12 статті 17 ОСОБА_2 №595-VIII, виборчі округи утворюються територіальною виборчою комісією з урахуванням меж звичайних виборчих дільниць, які використовуються для підготовки і проведення голосування та підрахунку голосів виборців. При включенні звичайної виборчої дільниці до меж територіального виборчого округу її межі не розриваються, за винятком випадків, коли кількість виборчих дільниць є меншою, ніж кількість територіальних виборчих округів.
Відповідно до статті 27 ОСОБА_2 України «Про Державний реєстр виборців» 22 лютого 2007 року №698-V (далі - Закон №698-V), для підготовки та проведення голосування на місцевих виборах орган ведення Реєстру після утворення виборчих дільниць складає попередні списки виборців для кожної звичайної виборчої дільниці, утвореної на території, на яку поширюються його повноваження.
На офіційному веб-сервері Центральної Виборчої Комісії у розділі «Місцеві вибори 2015, Рівненська область у відомостях про територіальні виборчі округи з виборів депутатів міських (міст обласного значення, Києва) рад, Вараська міська рада» , кількість територіальних виборчих округів становить 34.
Отже, як встановлено судом, позивач як депутат Вараської міської ради обиралася по територіальному виборчому окрузі №12. Таким чином, територіальний виборчий округ №12 в межах багатомандатного округу міста Вараш з виборів Вараської міської ради, утворився з урахуванням меж виборчих округів з виборів Вараської міської ради, утвореного на території міста Вараш Рівненської області.
Вказані обставини свідчать про те, що саме виборці територіального виборчого округу №12 наділені правом голосу на виборах депутатів Вараської міської ради, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного територіального виборчого округу.
Із аналізу приписів статті 41 ОСОБА_2 №93-IV суд дійшов висновку, що право вносити пропозицію про відкликання депутат місцевої радим за народною ініціативою мають громадяни України, які є виборцями відповідного територіального виборчого округу - в даному випадку округ № 12; рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 300 осіб, до складу ініціативної група для збирання підписів також повинні бути включені виборці відповідного округу, підписні листи повинні містити чітко передбачену законом інформацію, повинні бути звернення комісії до відділу держреєстру виборців і до правоохоронних органів.
Як вже було зазначено, перевірці відповідачем підлягало дотримання процедури внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, повідомлення комісії про створення ініціативної групи, дотримання процедури збирання підписів на підтримку такої пропозиції, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол (ч. 4 ст. 41 ОСОБА_2 №93-IV).
Що стосується проведеної членами комісії ідентифікації осіб, які взяли участь в підписанні підписних листів щодо відкликання депутатів місцевих рад, то суд критично оцінює такі дії відповідача, оскільки ці дії здійснювалися поза межами скликаного засідання Вараської міської виборчої комісії, а тому вчинялись відповідачем всупереч приписам статті 41 ОСОБА_2 №93-IV.
Також судом встановлено та відповідачем не спростовано, що Вараська міська виборча комісія здійснювала перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах та перевірку підписів виборців без органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів.
Абзацом другим частини другої статті 41 ОСОБА_2 №93-IV передбачено, що територіальна виборча комісія саме "із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості)".
Відповідно до ч.4 ст.З ОСОБА_2 №595-VIII підставою реалізації виборцем свого права голосу на місцевих виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці.
Згідно зі ст.ст. 27, 28 ОСОБА_2 №698-V встановлено, що для підготовки та проведення голосування на місцевих виборах або місцевому референдумі орган ведення Реєстру після утворення виборчих дільниць складає списки виборців для кожної виборчої дільниці.
Таким чином, для того, аби проголосувати на місцевих виборах, громадянин України повинен не лише мати паспорт громадянина, а й проживати на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці і бути включеним до списку виборців на відповідній виборчій дільниці.
Отже, судом достеменно встановлено, що лише із залученням органу ведення Державного реєстру виборців можливо перевірити, чи є громадяни, відомості щодо яких внесені до підписних листів, виборцями і чи мають вони право відкликати депутата відповідної місцевої ради.
Відповідно до ч. 1 ст. 20 ОСОБА_2 №595-VIII виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства про місцеві вибори. Відповідно до ч. 3 цієї статті територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів.
При цьому, відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів неможливості залучення з об'єктивних причин органу ведення Державного реєстру виборців при перевірці факту наявності у громадян, відомості щодо яких були внесені до підписних листів, статусу виборця відповідної місцевої ради.
Однак, всупереч цій нормі, відповідачем було порушено порядок здійснення перевірки отриманих підписних листів, яка повинна вчинятись на засіданні комісії, а фактично вчинялась поза межами засідання комісії.
Натомість, недотримання порядку перевірки підписів виборців, визначеного ст.41 ОСОБА_2 №93-IV, унеможливлює подальшу реалізацію процедури відкликання депутата місцевої ради.
Отже, такі дії відповідача суперечать встановленим обов'язковим вимогам статті статті 41 ОСОБА_2 №93-IV.
Окрім цього, згідно з Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів , який є додатком до Постанови ЦВК від 05 вересні 2015 року №228 за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії та яке набирає чинності з моменту його прийняття. Прийнята на засіданні постанова підлягає оформленню для підписання, надсилання та оприлюднення (п.10 порядку).
Разом з тим, ці вимоги ОСОБА_2 Вараською міською виборчою комісією Рівненської області при прийнятті рішення про відкликання позивача як депутата Вараської міської ради VII скликання, не було виконано.
Таким чином, з урахуванням встановлених судом обставин справи та проаналізованих положень ОСОБА_2 України "Про статус депутатів місцевих рад", суд дійшов висновку, що аргументи позивача підтверджуються матеріалами справи, не спростовані відповідачем, а відтак, підстав для прийняття рішення про відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою у комісії не було.
Крім того, документи, що підлягали обов'язковій перевірці, комісією ретельно не досліджувались, про що не зазначено у протоколах. Отже, висновки комісії не ґрунтуються на повно та всебічно перевірених обставинах, що мають значення для прийняття такого рішення.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Також суд враховує, що принцип обґрунтованості рішення суб'єкта владних повноважень має на увазі, що рішення повинне бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), №37801/97, п. 36 від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов'язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За викладених обставин, суд дійшов висновку, що Вараська міська виборча комісія не мала достатніх підстав для прийняття рішення про звернення до вищого керівного органу політичної партії "Сила Людей", місцева організація якої висувала кандидатом у депутати Вараської міської ради ОСОБА_1 щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що Вараською міською виборчою комісією Рівненської області не дотримано порядок та умови процедури внесення пропозиції про відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради за народною ініціативою під час прийняття рішень від 16.09.2018 про звернення до вищого керівного органу політичної партії «Сила Людей» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 та від 16.09.2018 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії "Сила Людей" та складенню протоколу щодо узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради.
В межах розгляду даної адміністративної справи відповідач не виконав процесуального обов'язку доказування, не надав суду належних та достатніх доказів на обґрунтування законності вчинення ним дій щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії «Сила Людей» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1; про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії «Сила Людей» .
Відтак, беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що рішення Вараської міської виборчої комісії від 16.09.2018 щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії «Сила Людей» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1; від 16.09.2018 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії «Сила Людей» є протиправними та підлягають скасуванню.
Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану в пункті 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (RuizTorija v. Spain) № 303-А, пункт 29).
У своєму рішенні від 18.07.2006 у справі "Проніна проти України" Європейський суд з прав людини зазначив, що: "пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов'язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах- учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень."
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що фактично Комісією порушено процедурні питання щодо проведення перевірки дотримання вимог статей 38-40 ОСОБА_2 України №93-IV. що є підставою для визнання рішення Вараської міської виборчої комісії від 16.09.2018 щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії «Сила Людей» незаконною.
Враховуючи те, що рішення Дев'ятого Всеукраїнського З'їзду політичної партії "Сила Людей" від 15.09.2018 року "Про відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою" є наслідком прийняття протиправного рішення Вараської міської виборчої комісії від 16.09.2018 щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії «Сила Людей» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1, для прийняття рішення про відкликання або про відмову в задоволенні цієї ініціативи, то позовні вимоги щодо скасування рішення від 16.09.2018 Вараської міської виборчої комісії про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії «Сила Людей» також підлягає до задоволення.
За приписами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, судові витрати позивача в частині сплаченого судового збору підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - відповідача.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 (34400, Рівненська область, місто Вараш, мікрорайон Будівельників, 19/1 квартира 47; РНОКПП НОМЕР_1) до Вараської міської виборчої комісії (34400, Рівненська область, місто Вараш, м-р Будівельників, 25/1,код ЄДРПОУ 33992428), про визнання протиправними та скасування рішень задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Вараської міської виборчої комісії від 10.09.2018 щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії «Сила Людей» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1.
Визнати протиправним та скасувати рішення Вараської міської виборчої комісії від 16.09.2018 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії «Сила Людей» .
Стягнути на користь ОСОБА_1 (34400, Рівненська область, місто Вараш, мікрорайон Будівельників, 19/1 квартира 47; РНОКПП НОМЕР_1) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень Вараської міської виборчої комісії (34400, Рівненська область, місто Вараш, м-р Будівельників, 25/1,код ЄДРПОУ 33992428) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 704 (сімсот чотири гривні) 80 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд (пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено
Суддя Щербаков В.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2019 |
Оприлюднено | 21.02.2019 |
Номер документу | 79966704 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Щербаков В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні