ПОСТАНОВА
Іменем України
08 жовтня 2019 року
Київ
справа №1740/2415/18
адміністративне провадження №К/9901/15712/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: головуючого судді Мартинюк Н.М.,
суддів: Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,
за участю: секретаря судового засідання: Кривохижої О.О.,
позивача - ОСОБА_1 , представників відповідача - Діонісьєва І.М., Дуб О.В.,
розглянувши у судовому засіданні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2019 року (головуючий суддя - Нос С.П., судді - Сеник Р.П., Попко Я.С.)
у справі № 1740/2415/18
за позовом ОСОБА_1
до Вараської міської виборчої комісії Рівненської області
про визнання протиправними і скасування рішень,
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
ОСОБА_1 у вересні 2018 року звернулася з адміністративним позовом до Вараської міської виборчої комісії Рівненської області (далі також Вараська МВК ), в якому просила:
- визнати протиправним і скасувати рішення Вараської МВК від 16 вересня 2018 року щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії Сила Людей стосовно відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 ;
- визнати протиправним і скасувати рішення Вараської МВК від 16 вересня 2018 року про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії Сила Людей .
В обґрунтування вимог позовної заяви позивач зазначила наступне:
- відповідачем не було перевірено документи на предмет дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ;
- пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою внесла юридична особа - громадська організація Дія , а не громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу;
- ОСОБА_1 як депутата місцевої ради було позбавлено можливості дати свої пояснення щодо суті питань стосовно її депутатської діяльності, а також, що підстави, які мають передувати процедурі відкликання її як депутата місцевої ради, відсутні, тому ініціатива щодо відкликання є незаконною;
- відповідачем в ході перевірки протоколу зборів виборців та наданих підписних листів не було перевірено чи є громадянами України особи, що брали участь у зборах виборців, і чи є вони виборцями саме відповідного виборчого округу;
- відповідачем не перевірено відповідності громадян, що приймали участь у зборах виборців 16 серпня 2018 року у списках виборців (Державному реєстрі виборців), а відповідно і наявності у них права голосу на відповідних місцевих виборах, не встановлено факту проведення зборів виборців відповідного територіального виборчого округу № 12, по якому позивача було обрано депутатом Вараської міської ради VII скликання, а також те, що відповідачем не встановлено наявність мінімальної кількості виборців для таких зборів, що може свідчити про незаконність таких зборів виборців;
- відповідачем не було перевірено та не дано оцінку тому факту, що до складу ініціативної групи щодо збору підписів включено осіб, що не є виборцями територіального виборчого округу №12 з виборів депутатів Вараської міської ради, по якому позивача було обрано депутатом, оскільки зазначені особи мешкають на території інших територіальних виборчих округів. До того ж, виборчою комісією не перевірено наявності осіб членів ініціативної групи у списку виборців (Державному реєстрі виборців), а відповідно не було встановлено факту наявності у громадян членів ініціативної групи права голосу на місцевих виборах з виборів депутатів Вараської міської ради на момент їх включення до ініціативної групи;
- відповідачем не здійснювалася перевірка достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
- відповідачем при вирішенні питання про відкликання її як депутата за народною ініціативою було порушено Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, зокрема, не було належним чином повідомлено її про проведення засідань Вараської МВК;
- згідно протоколу засідання Вараської МВК № 25 у ньому не міститься інформації про наявність доданих ксерокопій відповідних сторінок паспорта, а зазначається лише те, що до протоколу зборів, щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, було додані письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативних груп, на входження до її складу;
- в протоколах засідань відповідача № 25 і № 26, на підставі яких приймались оскаржувані рішення щодо її відкликання як депутата місцевої ради, не міститься інформації про дату та час проведення продовженого засідання, на якому членами комісії проводилася ідентифікація осіб, які взяли участь в підписанні підписних листів щодо відкликання ОСОБА_1 як депутата місцевої ради.
Позивач вважає, що у відповідача були відсутні правові підстави для прийняття рішення про звернення до вищого керівного органу політичної партії Сила Людей щодо відкликання її за народною ініціативою з числа депутатів Вараської міської ради та визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії Сила Людей .
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рівненський окружний адміністративний суд своїм рішенням від 20 лютого 2019 року позов задовольнив пвністю.
Приймаючи таке рішення, суд першої інстанції виходив з того, що Вараською МВК не дотримано порядку та умов процедури внесення пропозиції про відкликання позивача як депутата Вараської міської ради за народною ініціативою під час прийняття рішень від 16 вересня 2018 року і складення протоколу щодо узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради.
Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 16 травня 2019 року скасував рішення суду першої інстанції і прийняв нове рішення, яким відмовив у задоволені позову.
Приймаючи таке рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що Вараською МВК було дотримано вимоги Законів України Про статус депутатів місцевих рад і Про місцеві вибори і прийняті нею рішення від 16 вересня 2018 року є правомірними й обґрунтованими. Водночас, суд зазначив, що відсутність механізму проведення перевірки достовірності підписів громадян у підписних листах із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів є прогалиною у законодавчому регулюванні і не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою. Також суд вказав, що при оцінці правомірності дій Вараської МВК не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених Законом України Про статус депутатів місцевих рад вимог, адже основним є те, чи дійсно відбулось волевиявлення виборців щодо відкликання депутата за народною ініціативою.
Крім того, суд апеляційної інстанції дійшов висновків про те, що:
- Вараська МВК не зобов`язана перевіряти дотримання положень частини другої статті 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад щодо можливості позивача надавати пояснення на зборах виборців;
- громадська організація Дія лише орендувала приміщення, де проводились збори виборців і від імені цієї організації розміщувалось оголошення про їх проведення, тоді як законом не передбачено, яким чином повинно здійснюватися повідомлення про збори виборців і законодавство не забороняє громадським організаціям сприяти виборцям в ході проведення процедури відкликання депутата місцевої ради;
- ОСОБА_1 обрана депутатом міської ради не виключно за рахунок голосів виборців територіального виборчого округу № 12, за яким була закріплена позивач, а за рахунок сумарної кількості голосів, які отримала місцева організація політичної партії Сила Людей в цілому по багатомандатному виборчому округу. За таких умов, право вносити пропозицію про відкликання позивача за народною ініціативою мають громадяни України, які є виборцями багатомандатного виборчого округу міста Вараш;
- позивач була повідомлена про всі засідання Вараської МВК телефоном, що підтверджується відповідними доказами;
- порушень у зв`язку з відсутністю у протоколі № 25 інформації про копії паспортів осіб, включених до ініціативної групи та її офіційного представника не було, оскільки частина п`ята статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад встановлює вимоги до протоколу зборів виборців, а не до протоколу територіальної виборчої комісії.
Короткий зміст вимог касаційних скарг та відзивів (заперечень)
У касаційній скарзі позивач просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції і залишити в силі рішення суду першої інстанції. Посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і порушення норм процесуального права.
Щодо неправильного застосування норм матеріального права, то аргументи касаційної скарги зводяться до того, що відповідачем було порушено порядок здійснення перевірки отриманих підписних листів, а не дотримання порядку перевірки підписів виборців, визначеного статтею 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , унеможливлює подальшу реалізацію процедури відкликання депутата місцевої ради. Стосовно порушень норм процесуального права, то ОСОБА_1 . звертає увагу на те, що суд апеляційної інстанції всупереч вимог частини восьмої статті 79 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) прийняв нові докази відповідача. Також вважає, що суд першої інстанції у зв`язку з неподанням відповідачем відзиву на позовну заяву повинен був кваліфікувати це як визнання позову. Вказує, що суд апеляційної інстанції не дослідив Акт перевірки підписів в підписних листах.
У відзиві на касаційну скаргу, відповідач зазначив, що викладені у касаційній скарзі доводи не містять підтвердження неправильного застосування судом будь-якої норми матеріального права, в той час як суть таких доводів позивача зводиться виключно до здійснення судом касаційної інстанції переоцінки висновків апеляційного суду. Щодо наведених порушень норм процесуального права, то відповідач вказує, що подання суб`єктом владних повноважень відзиву на позовну заяву є правом позивача і лише може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
З приводу неподання відповідачем доказів в суді першої інстанції, то Вараська МВК зазначає, що поважність причин їх неподання в суд першої інстанції була обґрунтована й суд апеляційної інстанції такі доводи врахував і провів повний та всебічний розгляд справи, чим дотримав вимоги статей 2, 9, 242 КАС України.
Відтак, відповідач просить у задоволенні касаційної скарги відмовити, а постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами встановлено, що ОСОБА_1 обрана депутатом Вараської міської ради VII скликання, що підтверджується відповідним посвідченням № 33, виданим міським головою С. Анощенко.
В друкованій газеті Енергія РАЕС № 33 (1334) від 9 серпня 2018 року розміщено оголошення про те, що у місті Вараш 16 серпня 2018 року у великій залі Палацу культури ВП РАЕС відбудуться збори виборців, на яких розглядатиметься питання відкликання за народною ініціативою депутатів Вараської міської ради VII скликання, зокрема, ОСОБА_1 . Автором оголошення вказано Громадську організацію Дія .
Представником Громадської організації Дія 10 серпня 2018 року подано генеральному директору ВП РАЕС заяву про надання в строкове платне користування великої зали в Палаці культури для проведення на 16 серпня 2018 року зборів виборців, при цьому зазначивши адресу представника громадської організації: місто Вараш, вулиця Івана Франка, 17-В.
16 серпня 2018 року в Палаці культури ВП РАЕС проведено збори виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, що підтверджується витягом з протоколу зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Вараської міської ради ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Згідно з підпунктом 6.1 витягу з протоколу від 16 серпня 2018 року прийнято рішення: про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою на підставі пунктів 1, 2, 3 частини першої статті 37 Закону України Про місцеві вибори ; про персональний склад ініціативної групи та офіційного представника ініціативної групи щодо відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою; про затвердження форми підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Згідно з протоколом засідання Вараської МВК № 25 від 26 серпня 2018 року, до відповідача 18 серпня 2018 року надійшло повідомлення про народну ініціативу щодо відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 і наданий витяг із протоколу зборів виборців міста Вараш щодо пропозиції про відкликання депутатів Вараської міської ради ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_1 за народною ініціативою від 16 серпня 2018 року.
До протоколу зборів, щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, було додані письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативних груп, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду ОСОБА_8 бути офіційним представником ініціативної групи. До міської виборчої комісії надійшли від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_8 підписні листи з підписами виборців на підтримку пропозицій про відкликання депутатів.
Встановлено, що позивач звернувся до відповідача із депутатським зверненням про розгляд питання щодо її відкликання за народною ініціативою із завчасним повідомлення ОСОБА_1 у належний спосіб.
Згідно з протоколом засідання Вараської МВК № 25 від 26 серпня 2018 року, головою Вараської МВК було доведено до уваги присутніх те, що 25 серпня 2018 року від ініціативної групи на адресу відповідача надійшли підписні листи про відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради за народною ініціативою. Відповідачем була прийнята пропозиція, що для перевірки осіб, які зареєстровані в підписних листах про відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради VII скликання за народною ініціативою, необхідно звернутися до відділу Державного реєстру виборців, та правоохоронних органів щодо їх залучення в перевірці підписів відповідно до частини другої статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих ради .
Згідно з протоколом засідання № 25 продовженого засідання від 3 вересня 2018 року Вараської МВК, 29 серпня 2018 року відділ ведення Державного реєстру виборців виконавчого комітету Вараської міської ради, 3 вересня 2018 року Вараський ВП ГУНП в Рівненській області надіслали відповіді на листи Вараської МВК, в яких вказали, що відповідно до чинного законодавства України відсутні правові підстави участі цих організацій у здійсненні перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів Вараської міської ради за народною ініціативою.
Вараською МВК одноголосно прийнято рішення організувати перевірку підписів в підписних листах про відкликання позивача як депутата Вараської міської ради VII скликання, запросивши через засоби масової інформації підписантів для підтвердження їхніх підписів в підписних листах в присутності представників Національної поліції та членів Вараської МВК.
Згідно з протоколом Вараської МВК № 25 продовженого засідання від 10 вересня 2018 року встановлено, що голова виборчої комісії довела до уваги присутніх, про те, що членами комісії була проведена ідентифікація осіб, які взяли участь в підписанні підписних листів щодо відкликання депутатів місцевої ради міста Вараш, що становить 10,7% виборців, і що це дійсно є виборці Вараського багатомандатного виборчого округу, які прописані в місті Вараш, паспортні дані та підписи ідентичні в підписних листах.
Окрім цього зазначено, що Комісія не встановила жодних відомостей, які б свідчили б про фальсифікацію підписних листів, підробку підписів виборців, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу.
За результатами засідання Вараська МВК 10 вересня 2018 року прийняла рішення про звернення до вищого керівного органу політичної партії Сила Людей щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 для прийняття рішення про відкликання або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.
16 вересня 2018 року Вараська МВК згідно протоколу № 26 прийняла рішення про відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою і про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради VII скликання від місцевої партійної організації політичної партії Сила Людей .
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до частини першої статті 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад від 11 липня 2002 року №93-IV, повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
Частиною другою статті 10 цього Закону передбачено, що депутат місцевої ради, який не виправдав довір`я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку.
Згідно з частиною першою статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Частиною третьою статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група ), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради має становити не менше 10 осіб.
Відповідно до частини четвертої статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист ), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
Частиною першою статті 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи.
Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Згідно з частиною другою статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради проводиться десятиденний строк.
Частиною першою статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другою статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Згідно з частиною другою статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол (частина четверта статті 41 цього ж Закону).
Частиною п`ятою статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (частина шоста статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ).
Як вірно зазначили суди першої та апеляційної інстанції, визначена у статтях 38-41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад процедура відкликання депутата місцевої ради включає такі етапи: 1) прийняття зборами виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 2) утворення ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 3)збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 4) перевірка територіальною виборчою комісією дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 5) прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою або рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Аналіз зазначених норм дає привід дійти висновку, що відповідна територіальна виборча комісія вступає у таку процедуру вже після зборів виборців, на яких прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
ІV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до частини першої, четвертої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається.
Таким чином, перегляд судового рішення судом касаційної інстанції здійснюється виключно в межах предмету, змісту і підстав позову, які були заявлені позивачем в суді першої інстанції.
Вирішуючи спір в цій справі, суд першої інстанції зазначив, що відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування, не надав належних і достатніх доказів на обґрунтування законності вчинення ним дій щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії Сила Людей щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 .
Однак, суд апеляційної інстанції не погодився з висновками суду першої інстанції та зазначив, що вони не відповідають нормам матеріального права та є помилковими, з чим погоджується і суд касаційної інстанції.
Так, скаржник вказує на порушення відповідачем порядку здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян у підписних листах, що, на його думку, полягає у: 1) зборі підписів поза засіданням комісії, що означає повторний збір підписів, який є неприпустимим; 2) вибірковій перевірці підписів без правоохоронних органів та органів ведення Державного реєстру виборців.
Надаючи правову оцінку цим доводам, Верховний Суд враховує наступне.
У Законі України Про статус депутатів місцевих рад не врегульовано механізм проведення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, а також їхніх підписів із залученням органів ведення Державного реєстру виборців і правоохоронних органів.
Відсутність відповідного механізму є прогалиною в законодавчому регулюванні й не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою. Без усунення відповідних прогалин в правозастосуванні реалізація вказаного права була б фактично неможливою.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі № 803/1159/17 і від 13 березня 2019 року у справі № 804/176/18.
Крім того, необхідно зауважити, що у разі встановлення таких прогалин у законодавстві суд повинен враховувати обставини кожної справи й перевіряти чи відповідає рішення суб`єкта владних повноважень критеріям, закріпленим у статті 2 КАС України, в кожному окремому випадку.
Так, у цій справі необхідно звернути особливу увагу на дотримання необхідного балансу між несприятливими наслідками для позивача та цілями, на досягнення яких спрямовані оскаржувані рішення відповідача, як і на добросовісність, обґрунтованість і розсудливість Вараської МВК під час прийняття оскаржуваних рішень.
У цій справі Верховний Суд звертає увагу на те, що відповідач зі свого боку вчинив усі необхідні та залежні від нього дії для того, щоб залучити органи ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи для перевірки достовірності відомостей про громадян та їхні підписи. Однак, у відповідь на направлені звернення від вказаних органів отримав листи, суть яких зводиться до того, що ці органи не можуть взяти участь у відповідній процедурі перевірки, так як відсутній необхідний механізм їх участі у такій процедурі.
Враховуючи те, що відповідачем з метою перевірки підписів виборців було розміщено оголошення в місцевих ЗМІ, в яких Вараська МВК закликала виборців прийти до Вараської МВК для підтвердження дійсності власних підписів на підписних листах, відповідач вжив всіх залежних від нього заходів аби завершити процедуру, яка передбачена для реалізації гарантованого громадянам права на відкликання депутата за народною ініціативою.
За обставин цієї справи, Верховний Суд відхиляє доводи скаржника про порушення відповідачем порядку здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян у підписних листах, оскільки такий порядок повністю не врегульований, а оскаржувані рішення суб`єкта владних повноважень відповідають критеріям, визначеним у частині другій статті 2 КАС України.
Також, суд апеляційної інстанції вірно зазначив, що при оцінці правомірності дій Вараської МВК не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених Законом України Про статус депутатів місцевих рад вимог, адже в цьому випадку основним є те, чи дійсно відбулось волевиявлення виборців щодо відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою. Саме ця обставина є основною у даній справі. Тому, Верховний Суд погоджується з висновком апеляційного суду, що на основі формальних та незначних недоліків, які можуть мати місце, в тому числі й з боку відповідача, не можна знехтувати правом громадян на відкликання депутата місцевої ради.
До того ж, позивач не навів жодних фактів про які-небудь фальсифікації підписних листів, підробки підписів виборців, недостовірної або викривленої інформації, участі у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу.
Водночас, суд касаційної інстанції критично оцінює посилання скаржника на правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду від 9 вересня 2019 року у справі № 823/1679/18, оскільки у вказаній справі обставини є іншими, зокрема в тій частині, що територіальна виборча комісія у справі № 823/1679/18 не вжила заходів для виклику працівників правоохоронних органів та органів ведення Державного реєстру виборців, маючи інформацію про готовність їхніх працівників взяти участь у відповідній процедурі. Тож, висновки Верховного Суду у справі № 823/1679/18 не можуть бути враховані у цій справі, оскільки зроблені в результаті оцінки інших обставин.
Крім того, Верховний Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про те, що у цій справі судами не встановлено обставин, підтверджених належними та допустимими доказами, які б свідчили про фальсифікацію підписних листів, підробку підписів виборців, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного багатомандатного округу.
Щодо аргументів скаржника про те, що суд апеляційної інстанції не дослідив Акт перевірки підписів в підписних листах, що, на думку ОСОБА_1 свідчить про те, що перевірка взагалі не здійснювалась, то ці аргументи є необґрунтованими, оскільки судом встановлено, що процедура перевірки підписів громадян шляхом запрошення виборців підтвердити їх дійсність підтверджується вказаним Актом. Суд касаційної інстанції ж позбавлений права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.
Також Верховний Суд відхиляє доводи скаржника про непідтвердження наявності підстав для відкликання депутата місцевої ради, визначених статтею 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Так, норми цієї статті не передбачають обов`язку територіальної виборчої комісії здійснювати перевірку підстав, згідно яких відкликається депутат. Вараська МВК не є тим органом, який може давати оцінку певним обставинам і подіям, що мали чи могли мати місце під час виконання депутатом своїх повноважень. Територіальна виборча комісія в даному випадку зобов`язана перевірити лише дотримання процедури відкликання депутата, а не наявність у виборців підстав для такого відкликання. Як вірно зауважив суд апеляційної інстанції, Вараська МВК мала обов`язок перевірити тільки те, чи була внесена така пропозиція належним суб`єктом, тобто громадянами України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Стосовно порушень норм процесуального права, на які вказує ОСОБА_1 , то Верховний Суд погоджується з доводами Вараської МВК про те, що встановлення судом конкретних наслідків неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позовну заяву є правом суду і вирішується на його розсуд, що випливає зі змісту частини четвертої статті 159 КАС України. Також суд касаційної інстанції погоджується з тим, що вирішення питання про можливість прийняття доказів, які не могли бути подані в суд першої інстанції, належить виключно до повноважень суду апеляційної інстанції. Одночасно, скаржник не зазначає, яким чином прийняття судом апеляційної інстанції нових доказів та яких саме доказів призвело до неправильного вирішення справи по суті.
У контексті оцінки доводів касаційної скарги Верховний Суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах Проніна проти України (пункт 23) та Серявін та інші проти України (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Верховний Суд вважає, що в світлі вказаних рішень Європейського суду з прав людини суд апеляційної інстанції належно виконав обов`язок щодо викладення підстав, на яких ґрунтується оскаржувана постанова й міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування судового рішення, була достатньою. Достатня правова оцінка ключовим доводам касаційної скарги надається й Верховним Судом.
Відповідно до частини першої статті 350 КАС України, суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Отже, за встановлених судами обставин та правової оцінки, яка викладена в постанові суду апеляційної інстанції і з якою погодився Верховний Суд, підстави для скасування постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2019 року відсутні.
З огляду на результат касаційного розгляду судові витрати у зв`язку з переглядом справи у суді касаційної інстанції не розподіляються.
Керуючись статтями 341, 344, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2019 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не може бути оскаржена.
Головуючий суддя Н.М. Мартинюк
Судді А.В. Жук
Ж.М. Мельник-Томенко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2019 |
Оприлюднено | 16.10.2019 |
Номер документу | 84922734 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мартинюк Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні