ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 травня 2019 рокуЛьвів№ 857/3831/19
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді - Носа С. П.,
суддів - Сеника Р.П., Попка Я.С.
за участю секретаря судового засідання - Джули В. М.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Вараської міської виборчої комісії Рівненської області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року в справі № 1740/2415/18 (головуючий суддя - Щербаков В.В., м. Рівне) за позовом ОСОБА_1 до Вараської міської виборчої комісії Рівненської області про визнання протиправними та скасування рішень,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася з позовом до Вараської міської виборчої комісії Рівненській області, в якому просила: визнати протиправним та скасувати рішення від 16.09.2018 Вараської міської виборчої комісії щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії "Сила Людей" щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 ; визнати протиправним та скасувати рішення Вараської міської виборчої комісії від 16.09.2018 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії "Сила Людей".
В обґрунтування вимог позовної заяви зазначає, що відповідачем не було перевірено документи на предмет дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а також на те, що пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою внесла юридична особа, а саме громадська організація "ДІЯ", юридична адреса якої: м. Київ, вулиця Івана Франка, буд. 17В, кв. 39, а не громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Позивач зауважила, що всупереч ч. 2 ст. 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" її, як депутата місцевої ради було позбавлено можливості дати свої пояснення щодо суті питань стосовно її депутатської діяльності. Також, зазначає, що ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено вичерпний перелік підстав, при настанні яких депутата місцевої ради може бути відкликано за народною ініціативою, однак в даному випадку позивач вважає, що підстави, які мають передувати процедурі відкликання її як депутата місцевої ради, відсутні, тому ініціатива щодо відкликання є незаконною.
Крім того, відповідачем в ході перевірки протоколу зборів виборців та наданих підписних листів не було звернено уваги та фактично не перевірено чи є громадянами України, особи, що брали участь у зборах виборів, а крім того, чи є вони виборцями саме відповідного виборчого округу, як зазначено у ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Також вважає, що відповідачем не перевірено відповідності громадян, що приймали участь у зборах виборців ІНФОРМАЦІЯ_1 року у списках виборців (Державному реєстрі виборців), а відповідно і наявності у них права голосу на відповідних місцевих виборах, не встановлено факту проведення зборів виборців відповідного територіального виборчого округу №12, по якому позивача було обрано депутатом Вараської міської ради сьомого скликання, а також те, що відповідач не встановила наявність мінімальної кількості виборців для таких зборів, що може свідчити про незаконність таких зборів виборців.
Також, відповідачем не було перевірено та не дано оцінку тому факту, що до складу ініціативної групи щодо збору підписів включено осіб, що не є виборцями відповідного територіального виборчого округу №12 з виборів депутатів Вараської міської ради по якому позивача було обрано депутатом, оскільки зазначені особи мешкають на території інших територіальних виборчих округів. До того ж виборчою комісією не перевірено наявності осіб членів ініціативної групи у списку виборців (Державному реєстрі виборців), а відповідно не було встановлено факту наявності у громадян членів ініціативної групи права голосу на місцевих виборах з виборів депутатів Вараської міської ради на момент їх включення до ініціативної групи.
Всупереч ч. 2 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" відповідач здійснював перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Крім того, позивач зауважила, що відповідачем при вирішенні питання про відкликання її як депутата за народною ініціативою було порушено Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, зокрема, на підставі частини 1 статті 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" в своєму депутатському зверненні позивач вимагала особистої присутності при розгляді питання відповідачем, що стосувалася її відкликання за народною ініціативою, із завчасним повідомленням позивача у належний спосіб. Наголошувала, що відповідачем всупереч Постанови ЦВК від 05.09.2015 за №228 "Про Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів" та абзацу 2 частини 5 статті 27 Закону України "Про місцеві вибори" не було належним чином повідомлено її, як заінтересовану особу, в зв`язку з чим відповідачем порушено її право на участь у процесі прийняття рішення.
Згідно протоколу засідання №25 відповідача не міститься інформації про наявність доданих ксерокопій відповідних сторінок паспорта, як це визначено в частині 5 статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а зазначається лише те, що до протоколу зборів, щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, було додані письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативних груп, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду ОСОБА_2 бути офіційним представником ініціативної групи. До міської виборчої комісії надійшли від офіційного представника ініціативної групи лише підписні листи з підписами виборців на підтримку пропозицій про відкликання депутатів. При цьому, позивач зауважила, що в протоколах засідань №25 та №26 відповідача, на яких приймались оскаржувані рішення щодо її відкликання як депутата місцевої ради, не міститься інформації про дату та час проведення продовженого засідання, на якому членами комісії проводилася ідентифікація осіб, які взяли участь в підписанні підписних листів щодо відкликання позивачки, як депутата місцевої ради.
Окрім цього, відповідач, незважаючи на коло чітко визначених своїх повноважень, взяв на себе повноваження щодо встановлення чи відсутності фальсифікації документів, підробку підписів, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного виборчого округу. У зв`язку з зазначеним, позивач вважає, що у відповідача були відсутні правові підстави для прийняття рішення про звернення до вищого керівного органу політичної партії "Сила Людей" щодо відкликання її за народною ініціативою із числа депутатів Вараської міської ради та визнавати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії "Сила Людей".
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року позов задоволено повністю.
Визнано протиправним та скасовано рішення Вараської міської виборчої комісії від 10.09.2018 щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії «Сила Людей» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 .
Визнано протиправним та скасовано рішення Вараської міської виборчої комісії від 16.09.2018 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії «Сила Людей» .
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Вараська міська виборча комісія Рівненської області подала апеляційну скаргу, в якій висловлено прохання скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог повністю. В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення було порушено норми матеріального та процесуального права. Також зазначає, що виборчою комісією зі свого боку було вчинено усі необхідні та достатні дії для того, аби перевірити підписи виборців, а відсутність механізму участі компетентних органів у процедурі перевірки списків виборців не може перешкоджати реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.
ОСОБА_1 подано відзив на апеляційну скаргу, в якому апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року в справі №1740/2415/18 залишити без змін. Поряд з цим зазначає, що відповідачем було порушено порядок здійснення перевірки отриманих підписних листів, а не дотримання порядку перевірки підписів виборців, визначеного ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад унеможливлює подальшу реалізацію процедури відкликання депутата місцевої ради.
Позивач - ОСОБА_1 , у судовому засіданні, вимоги апеляційної скарги заперечила та просить відмовити в її задоволенні.
Голова Вараської міської виборчої комісії та представник відповідача, у судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримали та просять таку задовольнити.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, проаналізувавши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не знаходить підстав для її задоволення.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Встановлено, що ОСОБА_1 обрана депутатом Вараської міської ради VII скликання, що підтверджується відповідним посвідченням №33, виданим міським головою С. Анощенко (а.с.13).
В друкованій газеті "Енергія" РАЕС №33 (1334) від 09 серпня 2018 р. розміщено оголошення про те, що у м. Вараш 16 серпня 2018 року у великій залі Палацу культури ВП РАЕС відбудуться збори виборців, на яких розглядатиметься питання відкликання за народною ініціативою депутатів Вараської міської ради 7-го скликання, зокрема, І.В.Шумри. Автором оголошення вказано ГО "ДІЯ" (а.с.14).
10.08.2018 представником Громадської організації "Дія" подано генеральному директору ВП РАЕС заяву про надання в строкове платне користування великої зали в Палаці культури для проведення на 16 серпня 2018 р. зборів виборців, при цьому зазначивши адресу представника громадської організації: м АДРЕСА_1 . Івана Франка 17 В (а.с.23).
16.08.2018 в Палаці культури ВП РАЕС проведено збори виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, що підтверджується з витягом протоколу зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Вараської міської ради Конопелько Катерини ОСОБА_3 , депутата Вараської міської ради ОСОБА_4 , депутата Вараської міської ради ОСОБА_5 , депутата Вараської міської ради ОСОБА_6 , депутата Вараської міської ради ОСОБА_7 , депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Згідно з підпунктом 6.1 витягу з протоколу від 16.08.2018 прийнято рішення: про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Вараської міської ради Шумри Ірини ОСОБА_8 за народною ініціативою на підставі пунктів 1, 2, 3 частини 1 статті 37 Закону; про персональний склад ініціативної групи та офіційного представника ініціативної групи щодо відкликання депутата Вараської міської ради Шумри Ірини Вікторівни за народною ініціативою; про затвердження форми підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою (а.с.10-11).
Згідно з протоколом засідання №25 від 26 серпня 2018 року Вараської міської виборчої комісії, 18 серпня 2018 року до відповідача надійшло повідомлення про народну ініціативу щодо відкликання депутатів Вараської міської ради, позивача, ОСОБА_1 та наданий витяг із протоколу зборів виборців м. Вараш щодо пропозиції про відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_9 , депутата Вараської міської ради ОСОБА_4 , депутата Вараської міської ради ОСОБА_5 , депутата Вараської міської ради ОСОБА_6 , депутата Вараської міської ради ОСОБА_7 , депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою від 16.08.2018.
До протоколу зборів, щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, було додані письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативних груп, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду ОСОБА_2 бути офіційним представником ініціативної групи. До міської виборчої комісії надійшли від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_2 підписні листи з підписами виборців на підтримку пропозицій про відкликання депутатів.
Встановлено, що позивач звернувся до відповідача із депутатським зверненням про розгляд питання щодо її відкликання за народною ініціативою із завчасним повідомлення ОСОБА_1 у належний спосіб (а.с.21-22).
Згідно з протоколом засідання №25 Вараської міської виборчої комісії від 26.08.2018, головою Вараської міської виборчої комісії було доведено до уваги присутніх, про те, що 25 серпня 2018 року від ініціативної групи на адресу відповідача надійшли підписні листи про відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради за народною ініціативою. Відповідачем була прийнята пропозиція, що для перевірки осіб, які зареєстровані в підписних листах про відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради сьомого скликання за народною ініціативою, звернутися до відділу Державного реєстру виборців, та правоохоронних органів щодо їх залучення в перевірці підписів відповідно до частини 2 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих ради" (т.1 а.с. 15-16).
Згідно з протоколом засідання №25 продовженого засідання від 03 вересня 2018 року Вараської міської виборчої комісії, 29.08.2018 відділ ведення Державного реєстру виборців виконавчого комітету Вараської міської ради, 03.09.2018 Вараський ВП ГУНП в Рівненській області надіслали відповіді на листи Вараської міської виборчої комісії, в яких вказали, що відповідно до чинного законодавства України відсутні правові підстави участі даних організацій у здійсненні перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів Вараської міської ради за народною ініціативою.
Вараською міською виборчою комісією одноголосно прийнято рішення організувати перевірку підписів в підписних листах про відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради сьомого скликання запросивши через ЗМІ підписантів для підтвердження їх підписів в підписних листах в присутності представників Національної поліції та членів Вараської міської виборчої комісії (т. 1 а.с.17).
Згідно з протоколом засідання №25 продовженого засідання від 10 вересня 2018 року Вараської міської виборчої комісії (т.1а.с.18) встановлено, що голова виборчої комісії довела до уваги присутніх, про те, що була проведена членами комісії ідентифікація осіб, які взяли участь в підписанні підписних листів щодо відкликання депутатів місцевої ради м. Вараш, що було 10,7% виборців, і що це дійсно є виборці Вараського багатомандатного виборчого округу, які прописані в м. Вараш, паспортні дані та підписи ідентичні в підписних листах.
Окрім цього зазначено, що комісія не встановила жодних відомостей, які б свідчили б про фальсифікацію підписних листів, підробку підписів виборців, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу.
За результатами засідання Вараська міська виборча комісія 10.09.2018 прийняла рішення про звернення до вищого керівного органу політичної партії «Сила Людей» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради Шумри ОСОБА_10 .В ОСОБА_11 , для прийняття рішення про відкликання або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.
16.09.2018 Вараська міська виборча комісія Рівненської області, згідно протоколу №26, прийняла рішення про відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою та прийнято рішення про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії "Сила Людей"(т.1 а.с.19).
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями позивач звернувся з позовом до суду.
Задовольняючи даний позов, суд першої інстанції мотивував це тим, що в межах розгляду даної адміністративної справи відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування, не надав належних та достатніх доказів на обґрунтування законності вчинення ним дій щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії «Сила Людей» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 ; про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії «Сила Людей» .
Однак, такі висновки суду першої інстанції не відповідають нормам матеріального права та є помилковими.
Відповідно до ч. 1 с. 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" 11.07.2002 №93-IV (далі - Закон №93-IV), повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
Частиною 2 статті 10 Закону №93-IV передбачено, що депутат місцевої ради, який не виправдав довір`я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку.
Згідно з ч. 1 ст. 38 Закону №93-IV, право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Частиною 3 статті 38 Закону №93-IV передбачено, що у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради має становити не менше 10 осіб.
Відповідно до частини 4 статті 38 Закону №93-IV, у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
Частиною 1 статті 39 Закону №93-IV передбачено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи.
Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Згідно з ч. 2 ст. 40 Закону №93-IV, з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради проводиться десятиденний строк.
Частиною 1 статті 41 Закону №93-IV передбачено, що після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Згідно з ч. 2 ст. 41 Закону №93-IV голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Частиною 5 статті 41 Закону №93-IV передбачено, що якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (частина 6 статті 41 Закону №93-IV).
Отже, визначена у статтях 38-41 Закону №93-IV процедура відкликання депутата місцевої ради включає такі етапи: 1) прийняття зборами виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 2) утворення ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 3)збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 4) перевірка територіальною виборчою комісією дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 5) прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою або рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Також, аналіз зазначених норм дає привід дійти висновку, що відповідна ТВК вступає у таку процедуру уже після зборів виборців, на яких прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Покликання ОСОБА_1 на те, що її було позбавлено можливості надати свої пояснення на зборах виборців, всупереч ч. 2 ст. 48 Закону №93-IV не беруться до уваги апеляційним судом, оскільки в ході виконання своїх обов`язків в рамках даної процедури Вараська МВК не зобов`язана перевіряти дотримання положень зазначеної статті, що чітко видно з її змісту, відтак жодних порушень з даного приводу відповідачем допущено не було. Більше того, з доданих до позовної заяви доказів не вбачається того, що позивач дійсно не брала участі у зборах виборців і їй не було забезпечено можливості надати свої пояснення.
Щодо перевірки Вараською МВК наявності підстав для відкликання позивача за народною ініціативою, передбачених ст. 37 Закону №93-IV, слід зазначити, що жодна його норма не покладає на ТВК обов`язку здійснювати перевірку підстав, згідно яких відкликається депутат. Це є зрозумілим, оскільки Вараська МВК не є тим органом, який може давати оцінку певним обставинам і подіям, що мали чи могли мати місце під час виконання депутатом своїх повноважень. ТВК в даному випадку зобов`язана перевірити лише дотримання самої процедури відкликання депутата, а не наявність у виборців підстав для такого відкликання. Це чітко випливає з положень частини 2 ст. 41 Закону №93-IV.
Частина 1 статті 38 Закону№93-IV визначає лише коло суб`єктів, яким надано право вносити пропозицію про відкликання депутата за народною ініціативою. З огляду на це, Вараська МВК мала обов`язок перевірити тільки те, чи була внесена така пропозиція належним суб`єктом, тобто громадянами України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Власне це і було відповідачем належним чином виконано.
Відносно покликань на те, що ГО ДІЯ є організатором зборів виборців, які відбулись 16 серпня 2018 року, слід зазначити наступне.
Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" не передбачає такого суб`єкта процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою як організатор зборів виборців , а тому відсутня і регламентація діяльності такого суб`єкта. Поряд з цим, рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою прийнято не даною громадською організацією, а необхідною кількістю виборців на проведених 16 серпня 2018 року зборах (а.с. 11).
Необхідно наголосити на тій обставині, що ніякого організатора проведення зборів виборців не було. Так, з матеріалів даної справи видно, що ГО ДІЯ лише орендувала приміщення, де проводились збори виборців, і від імені цієї організації розміщувалось оголошення про їх проведення. Втім, Законом не передбачено, яким чином повинно здійснюватися повідомлення про збори виборців, так само як і відсутнє будь-яке врегулювання стосовно права використання виборцями приміщення, в якому проводитимуться такі збори. Тим більше, що законодавство не забороняє громадським організаціям певним чином сприяти виборцям в ході проведення процедури відкликання депутата місцевої ради.
Щодо перевірки Вараською МВК права громадян, які брали участь у зборах виборців, вносити пропозицію про відкликання позивача слід вказати на те, що частина 2 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" покладає обов`язок на ТВК перевірити дотримання вимог статей 38-40 цього Закону, не передбачаючи при цьому ніякого механізму, яким саме чином це має бути здійснено. В даному випадку, відповідач перевіряв дотримання вимог ст. 38-40 Закону, чим також належно виконано свій обов`язок.
Відносно наявності права вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради виключно громадянами, які були виборцями по окремому територіальному виборчому округу, по якому обиралась ОСОБА_1 , а не по багатомандатному виборчому округу міста, слід зазначити наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 Закону України Про місцеві вибори вибори депутатів міських рад проводяться за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками місцевих організацій політичних партій із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами, на які поділяється багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією міста згідно з існуючим адміністративно- територіальним устроєм.
Стаття 86 зазначеного Закону передбачає процедуру встановлення результатів виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі. З аналізу даної статті вбачається те, що при встановленні результатів виборів і визначенні розподілу депутатських мандатів, враховуються результати голосування не по окремо взятому територіальному виборчому округу, а результати голосування по всьому багатомандатному виборчому округу в залежності від сумарної кількості голосів, поданих виборцями за місцеві організації партії міста Вараш в цілому.
Як встановлено, вибори депутатів на той час ще Кузнецовської міської ради проведені за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками від місцевих організацій партій із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами.
Відтак, результати місцевих виборів встановлювались на підставі зазначеної статті 86 Закону України Про місцеві вибори , тобто враховуючи волевиявлення виборців по багатомандатному виборчому округу.
Таким чином, ОСОБА_1 обрана депутатом міської ради не виключно за рахунок голосів виборців територіального виборчого округу №12, за яким була закріплена позивач, а за рахунок сумарної кількості голосів, які отримала місцева організація політичної партії Сила Людей в цілому по багатомандатному виборчому округу. За таких умов, право вносити пропозицію про відкликання позивача за народною ініціативою мають громадяни України, які є виборцями багатомандатного виборчого округу міста Вараш.
Вказане також узгоджується з положеннями абз. 2 ч. 1 ст. 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", де вказано що на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому крузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.
Поряд з цим, слід вказати, що у відповідності до ч. 3 ст. 37 Закону України Про місцеві вибори кандидати, які були першими номерами у списках місцевих організацій політичних партій, не закріплювались за окремим територіальним виборчим округом і при цьому за результатами виборів стали депутатами міської ради.
В даному випадку рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 було прийнято на зборах виборців багатомандатного виборчого округу, і збирання підписів на підтримку такої пропозиції теж проводилося в багатомандатному виборчому окрузі, що у повній мірі узгоджується із нормами законодавства, а тому жодних порушень тут не допущено.
Що стосується повідомлення ОСОБА_1 про засідання Вараської МВК, які мали відбуватись, і участі даної особи у цих засіданнях, слід вказати, що законодавство не містить конкретно визначеної процедури та способу повідомлення заінтересованих осіб. В даному випадку позивач була поінформована про усі засідання Вараської МВК шляхом повідомлення її за допомогою телефонних засобів зв`язку.
З огляду на це, вона була присутня на засіданнях Вараської МВК які відбулись 26 серпня 2018 року та 03 вересня 2018, що підтверджується протоколом Варської МВК №25. Будь-яких заперечень до даного протоколу не подавалось. Стосовно засідання МВК яке відбулось 10 вересня 18 року слід вказати, що позивач була запрошена, але не виявила бажання взяти участь у даному засіданні МВК, що згідно законодавства не було перешкодою для ведення засідання відповідачем. Так, з тексту CMC повідомлення яке отримала голова Вараської МВК 10.09.2018 року від позивачки видно, що остання була обізнана про дату проведення засідання Вараської МВК 10 вересня 2018 року і просила її не проводити засідання, що підтверджується відповідним скріншотом з телефону голови Вараської МВК (т. 2 а.с.195).
Відтак, з огляду на зазначене жодних порушень з даного питання Вараською МВК допущено не було.
Щодо відсутності у Протоколі № 25 інформації про копії паспортів осіб, включених до ініціативної групи та її офіційного представника, про що зазначає суд першої інстанції у своєму рішенні, вказуючи що це є порушенням частини 5 ст. 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , то і з цим погодитись не можна, адже ніякого порушення в даному випадку не має, оскільки вказана норма Закону встановлює вимоги до протоколу зборів виборців на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, а не до протоколу ТВК.
Також, копії паспортів кожної особи, яка входила до складу ініціативної групи та її офіційного представника, додавалися до заяви, яку кожен із цих осіб писали, надаючи свою згоду на входження до складу ініціативної групи. У змісті кожної такої заяви вказано, що до неї додається копія необхідних сторінок паспорта, що засвідчено підписом особи, яка таку заяву подавала, а саме заява з доданими до неї документами складають єдиний документ, а додатки при цьому є частиною основного документа, яким є сама заява. Такі заяви офіційним представником ініціативної групи було передано Вараській МВК, що чітко видно із протоколу № 25. Разом із такими заявами, як додатки до них, було надано й копії необхідних сторінок паспортів осіб, які входили в ініціативну групу та її офіційного представника. При цьому, жодна норма Закону не зобов`язувала відповідача у своєму протоколі зазначати, окрім факту наявності самих заяв, ще і додані до них додатки. А тому можна констатувати про відсутність порушень з боку Вараської МВК.
Стосовно перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, яка була проведена без залучення органів ведення Державного реєстру виборців, а вибіркова перевірка їхніх підписів без залучення правоохоронних органів, необхідно вказати наступне.
Зі свого боку відповідач вчинив усі необхідні та достатні дії для того, аби залучити дані органи. Однак, у відповідь на направлені звернення, як від відділу ведення Державного реєстру виборців виконавчого комітету Вараської міської ради (т. 2 а.с. 178-180), так і від Вараського відділу поліції ГУ НП в Рівненській області (т. 2 а.с. 181-182), було отримано листи, суть яких зводиться до того, що дані органи не можуть взяти участь у відповідній процедурі перевірки, так як відсутній необхідний механізм їх часті у ній.
Також, відповідачем з метою перевірки підписів виборців було розміщено оголошення в місцевих ЗМІ, а саме: в газеті "Енергія" №36 (1337) від 30 серпня 2018 р; в газеті "Вітрина міста" №32 (560) від 06 вересня 2018 р. (т.2 а.с. 183-185).
В цих оголошеннях Вараська МВК запрошувала осіб, які підписались у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою, та закликала виборців прийти до Вараської МВК для того, аби підтвердити дійсність власного підпису на підписному листі. У такий спосіб було здійснено перевірку 10,7 % підписів проставлених на підписних листах. За результатами перевірки в цілому жодних відомостей, які б свідчили про фальсифікацію підписних листів, про підробку підписів виборців чи участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу, Вараською МВК не встановлено.
На підтвердження даної процедури Вараською МВК було складено Акт перевірки підписів (т.2 а.с. 191-194).
Слід також зазначити, що врегульована ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" процедура відкликання за народною ініціативою має низку правових прогалин, які в тому числі стосуються і здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та вибіркової перевірки підписів громадян у цих підписних листах із залученням правоохоронних органів (територіальних органів поліції), без усунення яких практична реалізація вказаної вище норми стає фактично неможливою.
Отже, Законом України Про статус депутатів місцевих рад не передбачено можливості припинення народної ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради з підстав відсутності законодавчого регулювання окремих елементів інституту відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, а саме: проведення перевірки із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, а також із залученням правоохоронних органів підписів громадян, що містяться в підписних листах. Відсутність відповідного механізму є прогалиною в законодавчому регулюванні і не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.
Аналогічна позиція з цього приводу висловлена в постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 803/1159/17 та від 13.03.2019 у справі №804/176/18.
Враховуючи те, що відповідач зі свого боку вжив усіх необхідних заходів для залучення даних органів до процедури перевірки, суд апеляційної інстанції вважає, що ніяких порушень Вараська МВК в даному випадку не допустила.
Також, при оцінці правомірності дій Вараської МВК не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених Законом України Про статус депутатів місцевих рад вимог, адже в даному випадку основним є те, чи дійсно відбулось волевиявлення виборців щодо відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою. Саме ця обставина, повинна бути основним предметом з`ясування у даній справі, з метою дотримання інтересів, в тому числі й 701 особи (що є значно більше виборчої квоти, яка зрівнює 318 осіб для міста Вараш, відповідно до частини 1 статті 40 Закону України "Про місцеві вибори"), які підтримали ініціативу відкликання даного депутата. Тому не можна на основі формальних не значних недоліків, які можуть мати місце, в тому числі й з боку ТВК, знехтувати таким правом цих громадян.
В даному випадку велика кількість виборців округу виявила бажання взяти участь у такій ініціативі, після чого досить численною ініціативною групою було пророблено значну роботу по збору підписів виборців, які вирішили підтримати дану ініціативу. Поряд з цим, великий об`єм роботи проведено і Вараською МВК при виконанні своїх обов`язків по перевірці дотримання норм Закону в ході такої процедури.
Враховуючи вищезазначене колегія суддів прийшла до неспростовного переконання, що рішення від 16.09.2018 Вараської міської виборчої комісії щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії "Сила Людей" щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 є правомірним та не підлягає скасуванню.
Щодо вимоги визнання протиправним та скасування рішення Вараської міської виборчої комісії від 16.09.2018 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії "Сила Людей", слід зазначити наступне.
Частиною 9 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що на підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня отримання відповідного рішення зобов`язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії.
15 вересня 2018 року рішенням Дев`ятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії Сила людей за № 08/09-20183 було відкликано за народною ініціативою депутата Вараської міської ради сьомого скликання ОСОБА_1 (т. 2 а.с. 189).
На підставі зазначеного рішення Вараською МВК було винесено Постанову №26 від 16.09.2018 p., якою визнано обраним депутатом Вараської міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації ПП Сила Людей . Дане рішення було прийняте на виконання імперативної норми Закону, яка чітко зобов`язувала відповідача прийняти на той час саме таке рішення. Жодного іншого рішення за таких умов Вараська МВК прийняти не могла.
При цьому, станом на час прийняття відповідачем Постанови №26, так само як і на даний час, зазначене рішення вищого керівного органу партії про відкликання позивача є чинним та не оскарженим. Оскільки таке рішення є єдиною підставою для прийняття постанови ТВК, то в такому разі передумови для її скасування відсутні.
Отже, вирішуючи питання щодо зазначеної вимоги слід надати оцінку правомірності дій Вараської МВК на момент винесення Постанови №26 і встановити чи є ознаки протиправності в діях відповідача на момент її винесення. Втім, як уже зазначалось, Вараська МВК в даному випадку діяла чітко до законодавчо встановлених вимог, а тому відсутні будь-які правові підстави для задоволення такої вимоги, оскільки заявлення такої вимоги без встановлення незаконності рішення вищого керівного органу партії про відкликання позивача є передчасним.
Суд першої інстанції не звернув належної уваги на вказані обставини, а тому дійшов помилкового висновку щодо протиправності оскаржуваних рішень.
За пунктами 3, 4 ч.1 ст.317 КАС підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
В підсумку, такі обставини є безсумнівною підставою для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття нової постанови про відмову у задоволенні позову з наведених вище підстав.
Керуючись ст. ст. 229, 241, 243, 308, 310, п. 2 ч. 1 ст. 315, ст. ст. 317, 321, 322, ст.325 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Вараської міської виборчої комісії Рівненської області - задовольнити.
Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року в справі № 1740/2415/18 - скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Вараської міської виборчої комісії Рівненської області про визнання протиправними та скасування рішень - відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.
На постанову протягом тридцяти днів з моменту набрання нею законної сили може бути подана касаційна скарга безпосередньо до суду касаційної інстанції.
У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя С. П. Нос судді Р. П. Сеник Я. С. Попко Повне судове рішення складено 17 травня 2019 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2019 |
Оприлюднено | 19.05.2019 |
Номер документу | 81795414 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Нос Степан Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні