Ухвала
від 27.02.2019 по справі 2140/1685/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


УХВАЛА

27 лютого 2019 р. м. ХерсонСправа № 2140/1685/18

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Хом'якової В.В.,

при секретарі: Перебийніс Н.Ю., за участю представника позивача ОСОБА_1, відповідача-1 ОСОБА_2, представника відповідача-2 ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Державного кадастрового реєстратора Відділу у Білозерському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_2, Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання протиправними дій та рішень, скасування рішень,

встановив :

ОСОБА_4 (надалі - позивач, ОСОБА_4О.) звернувся до суду з адміністративним позовом до Державного кадастрового реєстратора відділу у Білозерському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_2 (відповідач-1), в якому з урахуванням заяв від 02.01.2019 та від 16.01.2019 про зменшення позовних вимог, просить:

- визнати протиправними дії та рішення Державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 (відповідача-1) щодо відмови позивачу у державній реєстрації земельної ділянки для відведення у власність за адресою Микілівська сільська рада Білозерський район Херсонської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 1 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, за заявою позивача від 19.06.2018 вх. № 4436 про державну реєстрацію земельної ділянки;

- скасувати рішення відповідача-1 від 09.07.2018 № РВ-6500387602018 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

- визнати протиправними дії відповідача-1 щодо здійснення державної реєстрації земельної ділянки для відведення у власність ОСОБА_5 за адресою Микільська сільська рада Білозерський район Херсонської області, орієнтовний до земельної ділянки 1 га, та присвоєння цій земельній ділянці кадастрового номера 6520384500:03:001.0421, вчинені 13.07.2018;

- зобов'язати відповідача-1 скасувати державну реєстрацію земельної ділянку відведення у власність ОСОБА_5 за адресою Микільська сільська рада Білозерський район Херсонської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 1 га, здійснену 13.07.2018;

- скасувати кадастровий номер 6520384500:03:001:0421, присвоєний відповідачем-1 земельній ділянці для відведення у власність ОСОБА_5.

Зокрема, позивач зазначив, що кадастровий реєстратор протиправно розглянув пізніше подану через електронний портал заяву товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс" від 13.07.2018 про державну реєстрацію земельної ділянки для відведення у власність ОСОБА_5 за тією ж адресою, що і ділянка позивача, та не зважаючи на те, що дана земельна ділянка накладається на земельну ділянку позивача та земельну ділянку ОСОБА_6, вніс відомості до Державного земельного кадастру про формування цієї земельної ділянки, присвоїв їй кадастровий номер 6520384500:03:001:0421 та видав ОСОБА_5 13.07.2018 заявнику відповідний витяг. Свої дії відповідач пояснив позивачу тим, що електронний документ позивача, який був зроблений ДП "Херсонгеоінформ" був пошкоджений та не відкривався, а проектна організація ТОВ "Альянс" зробила проект землеустрою для ОСОБА_5 правильно, без порушень. Зазначені доводи відповідача-1, на думку позивача, не відповідають дійсним обставинам та не узгоджуються з його рішенням про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру. Державну реєстрацію земельної ділянки для відведення у власність ОСОБА_5 та присвоєння їй кадастрового номеру 6520384500:03:001:0421 реєстратором здійснено на підставі рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою позивачу, а саме наказу Головного управління від 23.02.2018 № 21-739/18-18-СГ, який окрім позивача будь-яких інших осіб не стосується. Наказом Головного управління від 23.02.2018 № 21-739/18-18-СГ, враховуючи посвідчення учасника бойових дій позивача (серії УБД № 054825), ОСОБА_4 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Микільської сільської ради Білозерського району Херсонської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 1,0000 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства. 13.07.2018 відповідач, здійснюючи державну реєстрацію земельної ділянки для відведення у власність ОСОБА_5А за вказаною адресою, зазначив даний наказ у Відомостях про розпорядження землями та вніс сам наказ до Державного земельного кадастру. До проекту землеустрою ОСОБА_5 розробник, тобто ТОВ "Альянс", підклав наказ про надання дозволу ОСОБА_4, а в подальшому на підставі такого проекту Державний кадастровий реєстратор вніс наказ до Державного земельного кадастру та здійснив державну реєстрацію земельної ділянки. Відповідачу ніхто не давав право використовувати документи позивача для державної реєстрації земельної ділянки іншій особі. Позивач вважає, що державна реєстрація земельної ділянки для відведення у власність ОСОБА_5 за адресою Микільська сільська рада Білозерський район Херсонської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 1 га, здійснена відповідачем 13.07.2018 року та за результатами якої присвоєно кадастровий номер 6520384500:03:001:0421, підлягає скасуванню.

Ухвалою від 20.11.18 відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання на 03.12.18 о 09:30 год., залучено до участі у справі в якості другого відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області.

17.01.2018 суд закрив підготовче засідання.

27.02.19 в судове засідання прибув представник позивача, підтримав позовні вимоги. Відповідач-1 та представник відповідача-2 прибули в судове засідання, просять відмовити в задоволенні позову.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд встановив, що 23.02.2018 Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області видано наказ № 21-739/18-18-СГ, яким надано позивачу, як учаснику бойових дій, дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на територі Микільської сільської ради Білозерського району Херсонської області, орієнтований розмір ділянки 1 га із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства. Позивач замовив розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в ДП Херсонгеоінформ , отримано позитивний висновок. 19.06.2018 позивач подав заяву Центру надання адміністративних послуг при Білозерській районній державній адміністрації про державну реєстрацію земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, до заяви був доданий проект землеустрою з усіма потрібними документами. Державний кадастровий реєстратор ОСОБА_2 склав протокол № ПП-6500121842018 від 09.07.2018 проведення перевірки електронного документа, в якому зазначив про невідповідність електронного документа наявним даним Державного земельного кадастру, встановленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа, даним документації із землеустрою або оцінки земель. Також державним кадастровим реєстратором було прийнято рішення № РВ-6500387602018 від 09.07.2018, яким відмовлено позивачу у державній реєстрації земельної ділянки, з підстави невідповідності електронного документа установленим вимогам. У зв'язку із зазначеним заявнику було рекомендовано звернутися до ДП Херсонгеоінформ (розробника документації із землеустрою) для виправлення існуючих помилок.

13.07.2018 державний кадастровий реєстратор здійснив державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за гр-м ОСОБА_5 за адресою Микільська сільська рада Білозерський район Херсонської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 1га, здійснену 13.07.2018; присвоєно кадастровий номер 6520384500:03:001:0421.

18.07.2018 представник позивача подав заяву до Центру надання адміністративних послуг при Білозерській районній державній адміністрації про державну реєстрацію земельної ділянки. В.о.директора ДП «Херсонгеоінформ» ОСОБА_7 листом від 24.07.2018 № 1/118 попросив призупинити розгляд справи гр. ОСОБА_4 та повернути її розробнику документації для внесення доповнень та змін до землевпорядної документації. Після чого проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивача опинився в ДП «Херсонгеоінформ» . Про таке повернення проекту землеустрою позивача ніхто не повідомив, ні ЦНАП при Білозерській районній державній адміністрації, ні відповідач, ні ДП «Херсонгеоінформ» . Позивач дізнався про результати розгляду заяви лише 09.08.2018. Заява від 18.07.2018 та проект землеустрою були повернуті відповідачем у непередбачений законом чи договором спосіб, без з'ясування згоди заявника.

Як повідомило ДП Херсонгеоінформ , після отримання від державного реєстратора інформації про реєстрацію 13.07.2018 земельної ділянки кадастровий номер 6520384500:03:001:0421 за гр.-м ОСОБА_5 на підставі документів, наданих ТОВ Альянс , що технічно унеможливлює реєстрацію ділянки гр.-на ОСОБА_4, ДП попросило повернути документацію для внесення змін та узгодження подальших дій з замовником.

Позивач втретє звернувся 08.10.2018 до Центру надання адміністративних послуг при Білозерській районній державній адміністрації з заявою про реєстрацію земельної ділянки (вх. № 7186) та проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність та відповідний електронний документ. За результатом розгляду поданих документів, Державним кадастровим реєстратором було здійснено державну реєстрацію земельної ділянки площею 1 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Микільської сільської ради Білозерського району Херсонської області, за ОСОБА_4 та присвоєно їй кадастровий номер 6520384500:03:001:0459. На підтвердження реєстрації зазначеної земельної ділянки гр. ОСОБА_4 був виданий Витяг з Державного земельного кадастру від 16.10.2018 № НВ-6504254492018.

Відповідно до частини 10 статті 79-1 Земельного кодексу України державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. Згідно із частиною 1 статті 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.

Статтею 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 № 3613-VI визначено, що Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Частиною 1 статті 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно із частиною 8 статті 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).

Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Відповідно до частини 1 ст. 5 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження. На підставі пункту 7 частини першої статті 4 КАС України суб'єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень. Пунктом 1 частини 1 статті 19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових відносинах, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Публічно-правовий спір має особливий суб'єктний склад. Участь суб'єкта владних повноважень є обов'язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама по собі участь у спорі суб'єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Під час визначення предметної юрисдикції справ суд повинний виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб'єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб'єктів владних повноважень.

За правилами частини першої статті 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.

Ураховуючи те, що позовні вимоги у справі заявлено, зокрема, протиправними дії відповідача-1 щодо здійснення державної реєстрації земельної ділянки для відведення у власність ОСОБА_5, зобов'язати скасувати державну реєстрацію такої земельної ділянки та скасувати кадастровий номер 6520384500:03:001:0421, присвоєний ділянці для відведення у власність ОСОБА_5, суд вважає, що такі позовні вимоги впливають на цивільні права іншої особи ОСОБА_5, а саме права власності на земельну ділянку. Порушення своїх прав позивач вбачає у наслідках, які спричинені рішеннями державного кадастрового реєстратора, які він вважає неправомірними, і ці наслідки мають майновий характер та пов'язані з реалізацією майнових інтересів позивача та гр-на ОСОБА_5

Незважаючи на участь у спорі суб'єкта владних повноважень, яким є державний кадастровий реєстратор, суд дійшов висновку про те, що спір в частині позовних вимог щодо земельної ділянки ОСОБА_5 не є публічно-правовим, а має вирішуватися судами за правилами ЦПК України.

Для визначення підвідомчості спору важливим є не тільки предмет позову, а й наслідки задоволення позову. Якщо особа оскаржує такі рішення державного реєстратора, то не залежно від підстав позову, вона заперечує право власності на земельну ділянку третьої особи. Внаслідок ймовірного задоволення позовних вимог теперішній власник ділянки (ОСОБА_5А.) може позбавитись титулу власника, тобто, таке рішення суду безпосередньо впливає на його майнові права. Той, хто втрачає право власності, не може перебувати у статусі третьої особи, бо це є порушенням його права на справедливий суд (обмеженість у правах), а повинен бути відповідачем. КАС України захищає людину від дій, рішень, бездіяльності суб'єкта владних повноважень, а не від дій іншої особи, які посягають на її право у такий спосіб як реєстрація права, виконавцем якого є згаданий державний кадастровий реєстратор.

Та обставина, що ОСОБА_5 не був зазначений позивачем під час подання позову як відповідач, не можуть бути підставою для розгляду спору адміністративним судом, адже предмет спору безпосередньо стосується прав і обов'язків такої фізичної особи.

Все це виключає можливість розгляду вказаних позовних вимог щодо дій відповідача по відношенню до земельної ділянки ОСОБА_5 в адміністративному суді, незалежно від підстав позову.

Беручи до уваги те, що визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з'ясування всіх обставин у справі і обов'язок суб'єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій чи рішень, на відміну від визначального принципу цивільного судочинства, який полягає у змагальності сторін щодо доведення, як в даному випадку, своїх позицій з питань правомірності набуття права власності, суд, який розглянув справу, не віднесену до його юрисдикції, не може вважатися "судом, встановленим законом" у розумінні частини першої статті 6 Конвенції.

Аналогічний висновок щодо застосування норм процесуального права у подібних відносинах викладений у постановах ОСОБА_8 Верховного Суду, зокрема від 06 лютого 2019 року, справа № 488/3005/17, провадження № 14-620цс18, від 6 червня 2018 року (справа № 308/6914/16-ц), 22 серпня 2018 року (справа № 539/3192/16-ц), 28 серпня 2018 року (справа № 522/18500/13-а).

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Відповідно до частини першої статті 239 Кодексу, якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої статті 238 цього Кодексу, суд повинен роз'яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.

Суд роз'яснює позивачу його право звернутись з вказаними позовними вимогами до загального місцевого суду в порядку цивільного процесуального законодавства.

Керуючись п.1 ч. 1 ст. 238, ст. 243, 248 250, 256, 294, 295 КАС України, суд, -

ухвалив :

Закрити провадження у справі в частині позовних вимог ОСОБА_4 щодо визнання протиправними дій Державного кадастрового реєстратора відділу у Білозерському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_2 щодо здійснення державної реєстрації земельної ділянки для відведення у власність ОСОБА_5 за адресою Микільська сільська рада Білозерський район Херсонської області та присвоєння цій земельній ділянці кадастрового номера 6520384500:03:001.0421, вчинені 13.07.2018, зобов'язання скасувати державну реєстрацію земельної ділянки для відведення у власність ОСОБА_5 за адресою Микільська сільська рада Білозерський район Херсонської області та скасувати кадастровий номер 6520384500:03:001:0421, присвоєний земельній ділянці для відведення у власність ОСОБА_5.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку, шляхом подання апеляційної скарги до П'ятого апеляційного адміністративного суду в 15-денний строк з дня складання повного тексту ухвали, апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції.

Повний текст ухвали складено та підписано 04.03.2019.

Суддя Хом'якова В.В.

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2019
Оприлюднено06.03.2019
Номер документу80230349
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2140/1685/18

Окрема думка від 19.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 19.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 19.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 12.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 12.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 23.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 11.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Постанова від 11.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 18.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні