Рішення
від 27.02.2019 по справі 154/166/19
ВОЛОДИМИР-ВОЛИНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

154/166/19

2/154/206/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 лютого 2019 року м. Володимир-Волинський

Володимир-Волинський міський суд Волинської області в складі:

головуючого судді Вітера І.Р.,

при секретарі Корніюк Т.О.,

за участю сторін:

позивача ОСОБА_1,

її представника - адвоката Жука Ю.Б.,

представника відповідача: комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №8 Вишиванка Володимир-Волинської міської ради - адвоката Ульчака Б.І.,

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: завідувача комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №8 Вишиванка Володимир-Волинської міської ради ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Володимир-Волинський в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №8 Вишиванка Володимир-Волинської міської ради (далі - КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: завідувач КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка ОСОБА_4, про визнання протиправним та скасування наказу, а також стягнення заробітної плати,-

ВСТАНОВИВ:

15 січня 2019 року ОСОБА_1 звернулась до суду із позовом до КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка про визнання протиправним та скасування наказу № 139/01-03 від 28 грудня 2018 року про відсторонення її від роботи, а також стягнення заробітної плати за період вимушеного прогулу.

Свої позовні вимоги обґрунтувала тим, що працює на посаді вихователя в закладі дошкільної освіти №8 Вишиванка .

26 грудня 2018 року завідуючим ДНЗ ОСОБА_4 видано наказ про проходження вихователем ОСОБА_1 обов'язкового медичного огляду, у відповідності до якого в строк до 27 грудня 2018 року їй наказано невідкладно пройти черговий медичний огляд за рахунок установи із збереженням заробітної плати. Позивач ствердила про те, що не відмовлялась та не ухиляється від проходження такого чергового медичного огляду, у вказаний період часу пройшла необхідні обстеження у лікаря-дерматолога та терапевта Володимир-Волинського територіального медичного об'єднання (далі - ТМО), здала аналіз крові на сифіліс, що підтверджується її медичною карткою. Однак перешкодою для отримання довідки медичної комісії відділення профоглядів про відсутність протипоказань до роботи, став лист адміністрації відповідача від 16 листопада 2018 року про необхідність проведення позачергово психіатричного огляду вихователя ОСОБА_1, що на думку останньої суперечить чинному законодавству, оскільки наступний обов'язковий періодичний огляд вона зобов'язана була проходити лише у 2022 році, а жодних підстав для проведення позачергового психіатричного огляду щодо неї у адміністрації відповідача не було.

Проте всупереч діючому законодавству, відповідачем було прийнято спірний наказ № 139/01-03 від 28 грудня 2018 року, якою позивача було відсторонено від роботи без збереження заробітної плати до пред'явлення медичної книжки з відміткою щодо проходження чергового медичного огляду.

Разом з тим у позовній заяві зазначила, що підставою для відсторонення особи від роботи є внесення відповідного подання посадовими особами державної санітарно-епідеміологічної служби України, якого у справі не було.

Одночасно із скасуванням наказу № 139/01-03 від 28 грудня 2018 року про відсторонення її від роботи, позивач просила суд зобов'язати відповідача здійснити їй нарахування заробітної плати за період з 28 грудня 2018 року по день фактичного допуску до роботи.

Ухвалою суду від 16 січня 2019 року відкрито провадження у справі, розгляд якої постановлено проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін в судове засідання.

01 лютого 2019 року від КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка до суду надійшов відзив, за змістом якого відповідач заперечив позов.

Заперечення обґрунтовані тим, що у серпні 2018 року було встановлено різку зміну поведінки позивача, її двічі притягувалось до дисциплінарної відповідальності за прогул без поважних причин та крадіжку продуктів харчування. З приводу зазначених фактів до адміністрації закладу надходили звернення колективу. В той же час відповідачем встановлено, що ОСОБА_1 із 16 по 31 серпня 2018 року перебувала на стаціонарному лікуванні у психіатричному відділенні Володимир-Волинського ТМО. Враховуючи зазначені обставини, а також те, що вихователь несе повну відповідальність за життя, здоров'я, виховання і навчання дітей вікової групи 3-4 років, відповідач неодноразово у вересні, а також 15 листопада 2018 року звертався до Володимир-Волинського ТМО з листами щодо необхідності підтвердження належного стану здоров'я позивача, необхідного для виконання роботи, а також проведення позачергового психіатричного огляду для підтвердження її медичної довідки про проходження попереднього та періодичного психіатричних оглядів.

Позачергового психіатричного огляду позивач не проходила.

У відповідності до наказу № 98/01-02 від 29 грудня 2017 року по КЗ ДНЗ №8 Вишиванка вихователь ОСОБА_1 у 2018 році була зобов'язана пройти черговий медичний огляд до 22 листопада 2018 року. Однак вказаного обов'язкового планового медичного огляду також не пройшла, медичну особисту книжку з відміткою про його проходження відповідачу не подала.

26 грудня 2018 року відповідачем було видано наказ № 60/01-02 про проходження вихователем ОСОБА_1 обов'язкового медичного огляду, у відповідності до якого її зобов'язано невідкладно пройти його за рахунок установи із збереженням заробітної плати в строк до 27 грудня 2018 року. У випадку невиконання вказаного наказу, позивача було завчасно повідомлено про можливість відсторонення від роботи з 28 грудня 2018 року без збереження заробітної плати.

28 грудня 2018 року із Володимир-Волинського ТМО відповідачем було отримано відповідь про те, що 22 листопада 2018 року позивач звернулась для проходження чергового обов'язкового медичного огляду. Їй було повідомлено про необхідність проведення позачергового психіатричного огляду. 23 листопада 2018 року ОСОБА_1 була на прийомі в обох лікарів-психіатрів ТМО, які враховуючи зміни у поведінці позивача, для уточнення діагнозу направили у Волинську обласну психіатричну лікарню для додаткового обстеження згідно п.6 Порядку проведення обов'язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1465 від 27 вересня 2000 року. Від зазначеного додаткового обстеження позивач відмовилась.

28 грудня 2018 року відповідачем винесено наказ № 139/01-03 про відсторонення вихователя ОСОБА_1 від роботи до пред'явлення особистої медичної книжки з відміткою щодо проходження чергового медичного огляду, яку позивач станом на день винесення оскаржуваного наказу не подала.

За твердженнями відповідача, адміністрація ДНЗ не має жодного відношення до того, що позивач не отримала довідку про проходження медичного огляду, оскільки саме лікарі-психіатри Володимир-Волинського ТМО не змогли підтвердити належний стан її здоров'я, а тому скерували на консультацію в обласну психіатричну лікарню. В той же час включення медичною комісією в медичну карту необхідності огляду в лікаря-психіатра позивач не оспорювала, а почала апелювати лише після отримання негативного висновку. Разом з тим, медичний заклад міг відмовити у проведенні позачергового психіатричного огляду позивача, однак також цього не зробив.

З огляду на відмову позивача пройти в повному обсязі медичне обстеження, вона не отримала медичну книжку з відміткою про проходження обов'язкового медичного огляду, що стало підставою для відсторонення її від роботи без збереження заробітної плати на підставі ст.46 Кодексу законів про працю (далі - КЗпП), - у зв'язку з відмовою або ухиленням від обов'язкових медичних оглядів.

Крім того відповідач у відзиві зазначив про те, що отримати на даний час подання посадових осіб державної санітарно-епідеміологічної служби України для відсторонення працівника від роботи є неможливим через ліквідацію даної установи, а в той же час позивач у відповідності до функціональних обов'язків несе повну відповідальність за життя і здоров'я, виховання і навчання дітей, відтак адміністрація ДНЗ зобов'язана була вжити усіх заходів, щоб не допустити жодних порушень, що потенційно негативно можуть вплинути на стан здоров'я та психологічний стан дітей.

Позивач в судовому засіданні свої позовні вимоги підтримала повністю з підстав, викладених у позовній заяві. Додатково вказала про безпідставне переслідування з боку керівництва ДНЗ. Зазначила, що єдиною підставою для її скерування лікарями Володимир-Волинського ТМО для проходження додаткового психіатричного обстеження у Волинську обласну психіатричну лікарню були неправдиві про неї відомості, які завідувач ДНЗ ОСОБА_4 виклала у листі № 35/01-11 від 15 листопада 2018 року, який скерувала в адресу ТМО перед проходженням позивачем планового медичного огляду.

Представник позивача в судовому засіданні також підтримав повністю позовні вимоги та вказав, що законних підстав щодо скерування ОСОБА_1 для проходження позапланового психіатричного огляду у відповідача та лікарів не було жодних, а включення до чергового медичного огляду необхідність проходження такого у лікаря-психіатра також не передбачено, оскільки у позивача була дійсна до 2022 року медична довідка про проходження обов'язкових попереднього та періодичного психіатричних оглядів серії 12ЯЯФ № 114524 від 15 травня 2017 року.

Представник відповідача в судовому засіданні позов заперечив, зазначив моральну та юридичну складову для цього. На його думку з морального боку у позивача були всі можливості за рахунок відповідача пройти додаткове обстеження у лікаря-психіатра для того щоб отримати відповідний висновок щодо свого стану здоров'я та виключити будь-які сумніви з приводу можливості роботи із дітьми. В той же час адміністрація ДНЗ не має жодного права допускати до роботи із дітьми ясельного віку працівника із сумнівним станом психічного здоров'я. З юридичного боку, на підставі ст.46 КЗпП України адміністрація ДНЗ вправі та зобов'язана була відсторонити свого працівника ОСОБА_1 від роботи без збереження заробітної плати, оскільки остання станом на 28 грудня 2018 року не представила медичної книжки із відміткою про проходження обов'язкового чергового медичного огляду, який повинна була пройти до 22 листопада 2018 року, однак незважаючи на неодноразові попередження цього не зробила, що беззаперечно свідчить про те, що вона відмовилась або ухилилась від його проходження.

Третя особа, а саме завідувач ДНЗ ОСОБА_4 в судових засіданнях підтримала заперечення щодо позову. Додатково надала пояснення в яких підтвердила обставини зазначені у відзиві. Заперечила будь-які переслідування позивача з особистих мотивів. Зазначила, що ухилення позивача від проходження обов'язкового медичного огляду є дисциплінарним проступком, однак незважаючи на тривалість такого ухилення позивача до дисциплінарної відповідальності за це не притягалась. В той же час вказала, що як керівник дитячого закладу зобов'язана була реагувати на виниклу ситуацію, оскільки крім звернень працівників, отримувала усні скарги щодо поведінки позивача від батьків дітей, що в сукупності із попередніми дисциплінарними проступками та зміною поведінки позивача, давало їй підстави сумніватися у можливості допуску ОСОБА_1 до роботи із дітьми ясельного віку. Разом з тим отримана нею інформація про перебування позивача на стаціонарному лікуванні у психіатричному відділенні медичного закладу, яку остання самостійно поширювала у соціальних мережах, зобов'язувала її також як керівника, звертатись до медичної установи з метою підтвердження чи спростування медичних протипоказань до роботи вихователя із дітьми.

Допитані в судовому засіданні за клопотанням позивача свідки головний лікар Володимир-Волинського ТМО ОСОБА_5 та завідувач відділенням профоглядів цього ж ТМО ОСОБА_6 підтвердили факти звернення до Володимир-Волинського ТМО як позивача, для проходження чергового медичного огляду, так і адміністрації КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка із листами щодо необхідності проведення позачергового психіатричного огляду позивача. Додатково зазначили, що не є лікарями-психіатрами та будь-яких обстежень чи консультацій позивача в даній галузі не проводили. Однак внаслідок таких консультацій позивача у ТМО із діючими лікарями-психіатрами, останні не змогли дійти до самостійних висновків з приводу наявності чи відсутності у позивача певних діагнозів, а тому вдалися до скерування ОСОБА_1 для додаткового обстеження у спеціалізовану лікарню. Таке скерування було можливим та необхідним на підставі п.6 Порядку проведення обов'язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1465 від 27 вересня 2000 року. В даному випадку ОСОБА_1 відмовилась від проходження такого обстеження.

Заслухавши позиції сторін та дослідивши письмові докази, суд встановив фактичні обставини справи, правовідносини, які виникли між сторонами, що регулюються наступними нормами матеріального та процесуального права.

У відповідності до ст.31 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров'я , з метою охорони здоров'я населення організуються профілактичні медичні огляди неповнолітніх, вагітних жінок, працівників підприємств, установ і організацій з шкідливими і небезпечними умовами праці, військовослужбовців та осіб, професійна чи інша діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення або підвищеною небезпекою для оточуючих.

Статтею 14 Закону України Про охорону праці передбачено обов'язки працівника щодо додержання вимог нормативно-правових актів з охорони праці. Зокрема, працівник зобов'язаний дбати про особисту безпеку і здоров'я, а також про безпеку і здоров'я оточуючих людей в процесі виконання будь-яких робіт чи під час перебування на території підприємства, а також проходити у встановленому законодавством порядку попередні та періодичні медичні огляди. Працівник несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

Обов'язок працівника проходити у встановленому порядку попередні та періодичні медичні огляди визначений також ч.1 ст.159 КЗпП України.

Згідно ч.1 ст.26 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення , обов'язкові медичні огляди організуються і здійснюються у встановленому законодавством порядку.

Частиною 2 цієї ж норми Закону визначено, що працівники дошкільних і навчально-виховних закладів повинні проходити обов'язкові попередні (до прийняття на роботу) і періодичні медичні огляди.

Педагогічні працівники дошкільного закладу освіти віднесені до Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним медичним оглядам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2001 року, № 559.

У відповідності до посадової інструкції № 121 вихователя дошкільного навчального закладу № 8 Вишиванка ОСОБА_1, затвердженої наказом № 129/01-02 від 15 вересня 2015 року, на посаду вихователя дошкільного навчального закладу призначається особа, яка має відповідну повну вищу або середню (неповну вищу) педагогічну освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста, бакалавра або молодшого спеціаліста, а також стан здоров'я якої дозволяє виконувати професійні обов'язки. У відповідності до п.2.31 вказаної інструкції до обов'язків вихователя входить своєчасне проходження медичного огляду (а.с.40-43).

Згідно ч.4 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення , ч.2 ст.31 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров'я , власники підприємств, установ, організацій або уповноважені ними органи несуть відповідальність згідно з чинним законодавством за організацію і своєчасність проходження працівниками обов'язкових медичних оглядів і допуск їх до роботи без наявності необхідного медичного висновку.

Вищеназваною постановою Кабінету Міністрів України № 559 від 23 травня 2001 року, також затверджено Порядок проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів та видачі особистих медичних книжок (далі - Порядок). Відповідно до нього проводяться обов'язкові попередні (до прийняття на роботу) та періодичні профілактичні медичні огляди (далі - обов'язкові медичні огляди) працівників окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб (далі - працівники), та видача їм особистих медичних книжок.

Згідно п.п.10-12 Порядку, особиста медична книжка видається працівникові тільки для проходження медичного огляду, після чого вона підлягає поверненню роботодавцеві, який забезпечує зберігання цієї книжки.

Для проведення обов'язкового періодичного медичного огляду роботодавець складає за погодженням з відповідним головним державним санітарним лікарем список працівників, які повинні пройти цей огляд. Копія списку передається до закладу або установи охорони здоров'я, де проводитиметься цей огляд. Роботодавець здійснює контроль за проходженням працівниками у встановлені терміни обов'язкових медичних оглядів і несе за це відповідальність.

Усі результати обстеження, що проводяться лікарями-спеціалістами (у тому числі лабораторних, клінічних та інших досліджень), обов'язково заносяться до особистої медичної книжки. На підставі результатів обстеження кожен лікар-спеціаліст робить висновок щодо можливості допущення працівника до роботи.

Наказом КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка № 98/01-02 від 29 грудня 2017 року затверджено графік проходження медичних оглядів працівників дошкільного навчального закладу, у відповідності до якого позивач ОСОБА_1 повинна була пройти черговий медичний огляд до 22 листопада 2018 року (а.с.44-45).

Однак судом встановлено, що як у визначений наказом термін, так і на час розгляду справи в суді, позивач ОСОБА_1 обов'язкового чергового медичного огляду не пройшла.

Згідно медичної карти ОСОБА_1 для визначення спроможності займатися відповідним видом діяльності за станом здоров'я, позивач в період з 22 по 26 листопада 2018 року пройшла обстеження у лікаря-дерматолога та терапевта Володимир-Волинського ТМО, здала аналіз крові на сифіліс. Однак у вказаній картці відсутні будь-які записи та відмітки щодо висновку голови комісії з приводу спроможності займатися відповідним видом діяльності за станом здоров'я (а.с.7).

Особистою медичною книжкою позивача ОСОБА_1 серії НОМЕР_2 стверджується, що вона у 2017 році та на початку 2018 року проходила чергові медичні огляди у Володимир-Волинському ТМО, однак відповідні відмітки із висновками про проходження нею такого огляду 22 листопада 2018 року у книжці відсутні (а.с.9).

28 листопада 2018 року КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка зверталось до управління праці та соціального захисту населення Володимир-Волинського виконавчого комітету міської ради з приводу надання роз'яснень щодо порядку відсторонення педагогічного працівника від роботи в разі відмови від проходження обов'язкового медичного огляду. Підтвердженням вказаного факту є відповідний лист № 40/01-11 (а.с.36). У зв'язку з наданим листом отримали відповідь № Г-344-3/06-06 від 14 грудня 2018 року (а.с.37) із роз'ясненнями процедури відсторонення працівника від роботи та повідомлення про те, що якщо працівник відмовляється проходити обов'язковий медичний огляд, роботодавець зобов'язаний відсторонити його від роботи.

У відповідності до наказу завідувача КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка № 60/01-02 від 26 грудня 2018 року Про проходження обов'язкового медичного огляду вихователем ОСОБА_1 , позивач згідно плану - графіка проходження періодичних медичних оглядів працівників ДНЗ у 2018 році зобов'язана пройти черговий медичний огляд до 22 листопада 2018 року. Проте станом на 26 грудня 2018 року нею не була представлена особиста медична книжка в установу з відміткою щодо проходження чергового медичного огляду, що є порушенням трудової дисципліни. У зв'язку з цим вихователю ОСОБА_1 наказано невідкладно пройти черговий медичний огляд до 27 грудня 2018 року за рахунок установи із збереженням заробітної плати. При умові невиконання такого обов'язку, відсторонити її від роботи з 28 грудня 2018 року без збереження заробітної плати до пред'явлення особистої медичної книжки в ДНЗ № 8 з відміткою про проходження чергового медичного огляду (а.с.5).

Суд зважає, що вказаний наказ ДНЗ був повторним та індивідуальним, оскільки стосувався виключно попередження щодо обов'язку позивача пройти черговий медичний огляд, а в той же час вказаний наказ завчасно було доведено до відома позивача, що нею в судовому засіданні не заперечувалось.

Наказом завідувача КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка № 139/01-03 від 28 грудня 2018 року Про відсторонення від роботи вихователя ОСОБА_1 встановлено, що остання не пройшла обов'язкового чергового медичного огляду, у зв'язку з чим було прийняте рішення про її відсторонення від роботи з 28 грудня 2018 року без збереження заробітної плати до пред'явлення особистої медичної книжки в ДНЗ №8 з відміткою щодо проходження чергового медичного огляду (а.с.6).

На переконання суду, оскільки п.10 Порядку визначено обов'язок працівника повернути роботодавцю медичну книжку із відмітками про проходження медичного огляду, то факт відсутності у роботодавця без поважних причин протягом значного часу відомостей про проходження працівником чергового медичного огляду створює презумпцію відмови або ухилення такого працівника від проходження огляду.

В той же час допуск працівника до роботи без наявності необхідного медичного висновку є забороненим вищезазначеним законодавством і тягне за собою відповідальність роботодавця.

Отже, відсторонення працівника від роботи, який не подав відомостей про проходження чергового медичного огляду, є фактично не правом роботодавця, а його обов'язком.

У відповідності до ст.46 КЗпП України, відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається зокрема у разі відмови або ухилення працівника від обов'язкових медичних оглядів.

Згідно ч.5 ст.26 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення , працівники, які без поважних причин не пройшли у встановлений термін обов'язковий медичний огляд у повному обсязі, від роботи відсторонюються і можуть бути притягнуті до дисциплінарної відповідальності.

На підставі ч.2 ст.17 Закону України Про охорону праці , роботодавець має право в установленому законом порядку притягнути працівника, який ухиляється від проходження обов'язкового медичного огляду, до дисциплінарної відповідальності, а також зобов'язаний відсторонити його від роботи без збереження заробітної плати.

Відтак, оскільки станом на 28 грудня 2018 року позивач ОСОБА_1 не подала у КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка особистої медичної книжки з відміткою щодо проходження чергового медичного огляду, який повинна була пройти ще до 22 листопада 2018 року, то прийняте рішення відповідача про відсторонення позивача від роботи без збереження заробітної плати, суд визнає як правомірний його обов'язок, а тому приходить до висновку, що позовні вимоги є безпідставними.

В той же час позивачем у справі також не заперечувався факт неподання нею відповідачу медичної книжки. Однак одними із її доводів неправомірності винесення оскаржуваного наказу було те, що вона не відмовлялась та не ухилялась від проходження такого огляду. Фактично у грудні 2018 року лікарською комісією відділення профоглядів Володимир-Волинського ТМО їй було відмовлено у проставленні відмітки про придатність до виконання роботи вихователя у зв'язку із безпідставним примушуванням позивача до проходження позачергового психіатричного огляду, в той час коли у неї була дійсна медична довідка Володимир-Волинського ТМО серії 12ЯЯФ № 114524 від 15 травня 2017 року про проходження обов'язкових попереднього та періодичного психіатричних оглядів.

Копію даного документа вона подала до суду (а.с.8), і ним стверджується, що психіатричних протипоказань для виконання роботи вихователя у ОСОБА_1 немає. Вказана довідка дійсна протягом 5 років, тобто до 15 травня 2022 року.

В даному випадку суд не погоджується із доводами позивача, оскільки:

- відповідачем доведено наявність об'єктивних підстав щодо необхідності ініціювання проведення позачергового психіатричного обстеження стану здоров'я позивача лікарською комісією з метою підтвердження її можливості роботи вихователем у ДНЗ;

- проведення позачергового психіатричного огляду (за потреби) може відбутись в межах проведення обов'язкового чергового медичного огляду;

- медична довідка серії 12ЯЯФ № 114524 від 15 травня 2017 року не є беззаперечним доказом відсутності протипоказань у позивача до здійснення нею роботи вихователя;

- факт відмови позивача від проходження позачергового психіатричного огляду в межах проведення обов'язкового чергового медичного огляду є рівноцінним відмові від проходження медичного огляду.

До вказаних висновків суд прийшов з наступних підстав.

Пунктом 4 вказаного вище Порядку проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів та видачі особистих медичних книжок визначено, що перелік необхідних обстежень, лікарів-спеціалістів, видів клінічних, лабораторних та інших досліджень, що необхідні для проведення обов'язкових медичних оглядів, затверджується Міністерством охорони здоров'я.

Наказом Міністерства охорони здоров'я № 280 від 23 липня 2002 року Щодо організації проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб також затверджено Правила проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб (далі - Правила).

У відповідності до п.6 Правил, обов'язковий профілактичний медичний огляд включає в себе: загальне обстеження лікарями-спеціалістами (лікар-терапевт, лікар-дерматовенеролог, лікар-отоларинголог, лікар-стоматолог та інші спеціалісти (за потреби), лабораторне і функціональне обстеження згідно з Переліком необхідних обстежень лікарів-спеціалістів, видів клінічних, лабораторних та інших досліджень, що необхідні для проведення обов'язкових медичних оглядів, та періодичність їх проведення, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров'я України від 23 липня 2002 року № 280 (далі - Перелік).

Пунктом 6 Переліку визначено перелік необхідних лікарів-спеціалістів та періодичність обстежень для працівників дошкільних навчальних закладів, до яких входять дитячі ясла, дитячі садки, дитячі ясла-садки, будинки дитини, дитячі будинки, інші типи дошкільних навчальних закладів. До таких лікарів віднесено лікаря-терапевта, лікаря-дерматовенеролога, лікаря-отоларинголога, лікаря-стоматолога.

В той же час вказаний перелік лікарів не є вичерпним, оскільки п.6 Правил визначено також обов'язковий профілактичний медичний огляд інших спеціалістів (за потреби), зокрема таким може бути лікар-психіатр.

Відтак у відповідності до вказаної норми, лікарська комісія за наявності потреби вправі визначити необхідність проведення медичного огляду працівника лікарем-психіатром, що також зумовлює потребу встановлення наявності або відсутності медичних протипоказань до виконуваної ним роботи, зокрема на посаді вихователя у дошкільному навчальному закладі.

Частиною 2 пункту 6 Правил визначено також, що в окремих випадках для уточнення діагнозу особі призначають індивідуальні додаткові обстеження.

За твердженнями відповідача у серпні 2018 року у позивача ОСОБА_1 виникли зміни у поведінці, що супроводжувалися фактами притягнення її до дисциплінарної відповідальності, зверненнями щодо неадекватної поведінки інших працівників та батьків дітей, а також встановлення факту перебування позивача на стаціонарному лікуванні у психіатричному відділенні Володимир-Волинського ТМО.

Вказані доводи відповідачем підтверджені наступними письмовими доказами.

Поданими відповідачем копіями наказів КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка № 32/01-04 від 13 серпня 2018 року та № 33/01-04 від 15 серпня 2018 року стверджується, що на позивача ОСОБА_1 накладались дисциплінарні стягнення у виді доган за крадіжку продуктів харчування та прогул без поважних причин, відповідно (а.с.27, 28). Рішенням Володимир-Волинського міського суду Волинської області від 18 грудня 2018 року у справі за позовом ОСОБА_1 до КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка про скасування дисциплінарних стягнень, позов задоволено частково. Визнано незаконним та скасовано наказ № 32/01-04 від 13 серпня 2018 року, в решті відмовлено (а.с.29-32).

Копією листка непрацездатності серії АДЕ № 031917 від 31 серпня 2018 року стверджується, що позивач ОСОБА_1 із 16 по 31 серпня 2018 року знаходилась на стаціонарному лікуванні у Володимир-Волинському ТМО (а.с.34). Поясненнями сторін, які не заперечувались ними в судовому засіданні встановлено, що лікування здійснювалось у психіатричному відділенні вказаного закладу охорони здоров'я.

Згідно листа № 28/01-11 від 03 вересня 2018 року, КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка звернувся до Володимир-Волинського ТМО про надання роз'яснень про можливість позивача за станом здоров'я виконувати свої обов'язки вихователя з врахуванням інформації, отриманої із її листка непрацездатності серії АДЕ № 031917 (а.с.33).

У відповідності до листа КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка № 35/01-11 від 15 листопада 2018 року, адміністрація ДНЗ № 8 просила Володимир-Волинський ТМО провести позачерговий психіатричний огляд з підтвердженням медичної довідки про проходження обов'язкових попереднього та періодичного психіатричних оглядів серії 12ЯЯФ № 114524 від 15 травня 2017 року позивача ОСОБА_1 у зв'язку із виявленням у її повсякденній діяльності вихователя проявів неадекватної та недопустимої поведінки (а.с.12).

На підставі ст.9 Закону України Про психіатричну допомогу , особа може бути визнана тимчасово (на строк до п'яти років) або постійно непридатною внаслідок психічного розладу, у тому числі спричиненого вживанням психоактивних речовин, до виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби), що можуть становити безпосередню небезпеку для неї або оточуючих.

З метою встановлення придатності особи до виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби) з особливими вимогами до стану її психічного здоров'я вона підлягає обов'язковому попередньому (перед початком діяльності) та періодичним (у процесі діяльності) психіатричним оглядам, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин, або позачерговим (у процесі діяльності) у випадку виникнення психічного розладу в проміжок часу між оглядами. Порядок проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.

Рішення про визнання особи внаслідок психічного розладу, у тому числі спричиненого вживанням психоактивних речовин, тимчасово або постійно непридатною до виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби), що можуть становити безпосередню небезпеку для неї або оточуючих, приймається відповідною лікарською комісією за участю лікаря-психіатра на підставі оцінки стану психічного здоров'я особи відповідно до переліку медичних психіатричних протипоказань і може бути оскаржено до суду.

Перелік медичних психіатричних протипоказань щодо виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби), що можуть становити безпосередню небезпеку для особи або оточуючих, затверджується Кабінетом Міністрів України і підлягає періодичному (не рідше одного разу на п'ять років) перегляду.

Відтак ст.9 Закону України Про психіатричну допомогу визначено, що періодичні психіатричні огляди повинні проводитись у термін не рідше одного разу на п'ять років, а у випадку виникнення психічного розладу в проміжок часу між черговими оглядами, така особа підлягає позачерговому психіатричному огляду.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами позивач ОСОБА_1 після отримання 15 травня 2017 року медичної довідки серії 12ЯЯФ № 114524 про проходження обов'язкових попереднього та періодичного психіатричних оглядів в термін із 16 по 31 серпня 2018 року знаходилась на стаціонарному лікуванні у психіатричному відділенні Володимир-Волинського ТМО, що може бути свідченням про виникнення у неї певних психічних розладів.

Необхідність проходження позивачем ОСОБА_1 позачергового психіатричного огляду була встановлена також і відповідними лікарями-психіатрами Володимир-Волинського ТМО, доказом чого є лист-повідомлення вказаного закладу охорони здоров'я № 2454/82.18 від 27 листопада 2018 року (а.с.10), а також показання свідків ОСОБА_5 та ОСОБА_6, надані в судовому засіданні.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1465 від 27 вересня 2000 року затверджено Порядок проведення обов'язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів і Перелік медичних психіатричних протипоказань щодо виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби), що можуть становити безпосередню небезпеку для особи, яка провадить цю діяльність, або оточуючих.

Психіатричні протипоказання щодо виконання працівниками навчальних закладів всіх типів та форм власності встановлені п.12 зазначеного Переліку.

У відповідності до п.6 вказаного Порядку, у разі виявлення в особи ознак психічного захворювання (розладу), зазначеного у переліку, яке є протипоказанням для виконання окремих видів діяльності, або якщо вона страждала на тяжкий психічний розлад в минулому (не менш як 5 років тому), а також у разі незгоди особи з результатами психіатричного огляду вона повинна пройти додаткове психіатричне обстеження амбулаторне або в умовах стаціонару. Рішення про наявність психіатричних протипоказань для виконання окремих видів діяльності після додаткового психіатричного обстеження приймається лікарсько-консультативною комісією.

28 грудня 2018 року Володимир-Волинським ТМО, у відповідь на лист КЗ ДНЗ № 8 Вишиванка № 35/01-11 від 15 листопада 2018 року, надано повідомлення про те, що позивач звернулась 22 листопада 2018 року у відділення профілактичних медичних оглядів для проходження чергового обов'язкового медичного огляду та їй було повідомлено про необхідність проведення позачергового психіатричного огляду. 23 листопада 2018 року ОСОБА_1 була на прийомі у лікарів-психіатрів, які її направили на консультацію в обласну психіатричну лікарню на підставі п.6 Порядку проведення обов'язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1465 від 27 вересня 2000 року. Від зазначеного додатково обстеження позивач відмовилась (а.с.35).

Відтак суд прийшов до висновку про об'єктивну наявність потреби у проходженні позивачем позачергового психіатричного огляду в межах проведення чергового медичного огляду з метою з'ясування наявності або відсутності медичних протипоказань щодо виконуваної нею роботи на посаді вихователя ДНЗ.

В той же час відмова позивача від проходження позачергового психіатричного огляду є одночасно доказом її відмови від проходження обов'язкового періодичного медичного огляду.

Аналізуючи встановлені в судовому засіданні факти, суд прийшов до висновку про підставність та законність наказу відповідача про відсторонення позивача від роботи без збереження за нею заробітної плати, оскільки остання відмовилась проходити обов'язковий черговий медичний огляд.

На переконання суду, зважаючи на відкриту демонстрацію позивачем свого небажання пройти такий медичний огляд, таке рішення і дії відповідача були цілком виправданими його обов'язком не допускати жодних порушень, що потенційно можуть негативно вплинути на здоров'я та психологічний стан дітей.

Зважаючи на ті ж обставини, суд також приймає достатніми пояснення відповідача про ліквідацію Державної санітарно-епідеміологічної служби України та неможливості з цих підстав внесення її посадовими особами подань про відсторонення працівників від роботи.

У відповідності до п.12. вищевказаних Правил, у разі незгоди працівника з результатами медичного огляду він може оскаржити рішення в судовому порядку.

Разом з тим суд зважає і на те, що позивач не оскаржувала в судовому порядку результатів медичного огляду, оскільки такого не пройшла.

Натомість ОСОБА_1 фактично оскаржуючи у справі відмову лікарської комісії Володимир-Волинського ТМО у наданні їй за медичними критеріями допуску до виконання роботи вихователя, а в той же час рішення лікарів про необхідність проведення позачергового психіатричного огляду та додаткового психіатричного обстеження, звернулась до суду із позовом до дошкільного навчального закладу, який до прийняття таких рішень відношень не має.

Зважаючи на описані вище обставини, суд прийшов до висновку про те, що у задоволенні позову слід відмовити.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 4, 5, 12, 13, 76-79, 81, 141, 258-259, 263-265, 268 ЦПК України

УХВАЛИВ:

В позові ОСОБА_1 до Закладу дошкільної освіти № 8 Вишиванка про визнання протиправним та скасування наказу, а також стягнення заробітної плати-відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене у відповідності до п.п. 15.5, п.15 ч. 1 Розділу ХІІІ Перехідних Положень ЦПК України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи до Волинського апеляційного суду через Володимир-Волинський міський суд шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Реквізити сторін:

1.позивач: ОСОБА_1,ІНФОРМАЦІЯ_1, РНОКПП:НОМЕР_1, місце реєстрації та фактичного проживання: АДРЕСА_1 ;

2.відповідач: Комунальний заклад Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №8 Вишиванка Володимир-Волинської міської ради, ЄДРПОУ: 21755820, юридична адреса: 44700, Волинська область, м. Володимир-Волинський, вул. Ковельська,144, електронна адреса vishivanka8@gmail.com;

3. третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: завідувач комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №8 Вишиванка Володимир-Волинської міської ради ОСОБА_4,юридична адреса: 44700, Волинська область, м. Володимир-Волинський, вул. Ковельська,144.

Повний текст рішення складено 06 березня 2019 року.

Головуючий (підпис).

Згідно з оригіналом.

Суддя Володимир-Волинського міського суду І.Р. Вітер

СудВолодимир-Волинський міський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення27.02.2019
Оприлюднено06.03.2019
Номер документу80259127
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —154/166/19

Ухвала від 27.01.2021

Цивільне

Володимир-Волинський міський суд Волинської області

Вітер І. Р.

Ухвала від 27.01.2021

Цивільне

Володимир-Волинський міський суд Волинської області

Вітер І. Р.

Ухвала від 06.11.2020

Цивільне

Володимир-Волинський міський суд Волинської області

Вітер І. Р.

Постанова від 01.04.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Білоконь Олена Валеріївна

Ухвала від 24.03.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Білоконь Олена Валеріївна

Ухвала від 28.08.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Білоконь Олена Валеріївна

Ухвала від 19.07.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Білоконь Олена Валеріївна

Ухвала від 03.07.2019

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Матвійчук Л. В.

Постанова від 21.06.2019

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Матвійчук Л. В.

Постанова від 21.06.2019

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Матвійчук Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні