ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 березня 2019 рокуСправа №0440/6733/18 Дніпропетровській окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у порядку письмового провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 районної державної адміністрації ОСОБА_3, державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 районної державної адміністрації ОСОБА_4, ОСОБА_2 районної державної адміністрації, треті особи, які не заявлять самостійних вимог на предмет спору: Фермерське господарство Олімп , Товариство з обмеженою відповідальністю Гарант-Агро 4 про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -
встановив:
І. ПРОЦЕДУРА
1. 06.09.2018 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Центру надання адміністративних послуг ОСОБА_2 райдержадміністрації, в якій позивач просив суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення державних реєстраторів Центру надання адміністративних послуг ОСОБА_2 райдержадміністрації про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень;
- зобов'язати Центр надання адміністративних послуг ОСОБА_2 райдержадміністрації провести державну реєстрацію припинення дії договору суборенди належної позивачу земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 10,830 га, розташованої на території Троїцької міської ради, укладеного 02.01.2016 між Фермерським господарством Олімп Петропавлавського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Гарант-Агро 4 у зв'язку з припиненням договору оренди вищевказаної земельної ділянки.
2. Позов подано у зв'язку з тим, що позивач вважає, що оскаржувані рішення є необґрунтованими та неправомірними.
3. Ухвалою суду від 11.09.2018 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.
4. 15.11.2018 на виконання вимог ухвали позивачем надано виправлений адміністративний позов, у якому відповідачами визначено: Державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 райдержадміністрації ОСОБА_3, Державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 райдержадміністрації ОСОБА_4, ОСОБА_2 районної державної адміністрації та викладений наступний зміст позовних вимог:
- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 районної державної адміністрації ОСОБА_3 від 28.03.2018 за № 40351403 про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень;
- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 районної державної адміністрації ОСОБА_4 від 22.05.2018 за № 41221270 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень;
- зобов'язати ОСОБА_2 районну державну адміністрацію провести державну реєстрацію припинення дії договору суборенди належної позивачу земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 10,830 га, розташованої на території Троїцької сільської ради, укладеного 02.01.2016 між Фермерським господарством Олімп та Товариством з обмеженою відповідальністю Гарант-Агро 4 у зв'язку з припиненням договору оренди вищевказаної земельної ділянки.
5. На усунення недоліків позивачем надано: письмове підтвердження про те, що позивачем не подано іншого позову (позовів) до цього самого відповідача (відповідачів) з тим самим предметом та з тих самих підстав; належним чином засвідчені докази на обґрунтування позовних вимог із зазначенням, де перебуває оригінал такого доказу; квитанцію про сплату судового збору від 08.11.2018 № 0.0.1179632512.1 у розмірі 704,80 грн.; заяву про залучення третіх осіб, а саме: Фермерське господарство Олімп та Товариство з обмеженою відповідальністю Гарант-Агро 4 , оскільки, між ними укладений договір суборенди належної позивачу земельної ділянки, припинення державної реєстрації якого може вплинути на їх права.
6. У зв'язку із перебуванням головуючого судді по справі ОСОБА_5 у відпустці з 12.11.2018 по 24.11.2018 (включно) та у відрядженні з 25.11.2018 по 28.11.2018 (включно), суд вирішив питання про відкриття провадження в адміністративній справі № 0440/6733/18 29.11.2018.
7. Ухвалою суду від 29.11.2018 прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі № 0440/6733/18; залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявлять самостійних вимог на предмет спору: Фермерське господарство Олімп , Товариство з обмеженою відповідальністю Гарант-Агро 4 ; підготовче засідання призначено на 18.12.2018.
8. У підготовче засідання, призначене на 18.12.2018, прибув позивач та його представник.
9. 18.12.2018 підготовче засідання відкладено до 22.01.2019, у зв'язку із неявкою відповідачів та третіх осіб.
10. 20.12.2018 від Державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 райдержадміністрації ОСОБА_3 надійшло клопотання про закриття провадження в адміністративній справі № 0440/6733/18, відзив на позовну заяву із доказами його направлення сторонам у справі, заявлено клопотання про розгляд справи за його відсутністю (а.с.72-73).
11. 20.12.2018 від Державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 районної державної адміністрації ОСОБА_4 до канцелярії суду надійшов відзив на позовну заяву із доказами його направлення сторонам у справі, заявлено клопотання про розгляд справи за її відсутністю (а.с.81).
12. 20.12.2018 від ОСОБА_2 районної державної адміністрації до канцелярії суду надійшов відзив на позовну заяву із доказами його направлення сторонам у справі, заявлено клопотання про розгляд справи за відсутністю його представника (а.с.89).
13. 21.01.2019 на електронну адресу суду надійшло клопотання від голови Фермерського господарства Олімп про розгляд справи за його відсутності. На підставі наявних в матеріалах справи доказів.
14. У зв'язку із перебування головуючого судді Верба І.О. з 21.01.2019 по 23.01.2019 включно у відпустці, справу знято з розгляду та призначено на 05.02.2019.
15. 05.02.2019 від представника позивача надійшла заява про проведення підготовчого засідання без його участі та без участі позивача.
16. У підготовче засідання, призначене на 05.02.2019, сторони та треті особи не прибули.
17. 05.02.2019 фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
18. Ухвалою суду від 05.02.2019 у задоволенні клопотання державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 райдержадміністрації ОСОБА_3 про закриття провадження в адміністративній справі № 0440/6733/18 відмовлено.
19. 05.02.2019 ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 26.02.2019.
20. 25.02.2019 від ФГ Олімп надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутністю.
21. 26.02.2019 від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутністю.
22. Товариством з обмеженою відповідальністю Гарант-Агро 4 представника для участі у справі не направляло, повістки про виклик у судове засідання вручені: на 18.02.2018 - 09.12.2018, на 22.01.2019 - 02.01.2019, на 05.02.2019 - 08.02.2019, на 26.02.2019 - 15.02.2019.
23. Ухвала про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті вручена відповідачам 19.02.2019, повістки про виклик у судове засідання отримані 14.02.2019.
24. Враховуючи відсутність представників учасників справи суд перейшов до розгляду справи у порядку письмового провадження.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
25. Позивач є власником земельної ділянки, яку передав в оренду ФГ Олімп з правом передачі в суборенду, яку останній передав в суборенду ТОВ Гарант-Агро 4 .
26. 03.01.2018 зареєстровано припинення договору оренди земельної ділянки. Чинність договору суборенди припинена згідно частини четвертої статті 8 Закону України Про оренду землі .
27. Позивач, як власник земельної ділянки звернувся до державного реєстратора з заявою про державну реєстрацію припинення дії договору суборенди земельної ділянки, розгляд якої неправомірно зупинено та в подальшому відмовлено в проведенні реєстраційних дій.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧІВ
28. Державний реєстратор прав на нерухоме майно ОСОБА_2 райдержадміністрації ОСОБА_3 проти позову заперечив повністю, зазначив, що позивач не є стороною правочину та не є правонабувачем (а.с.72-73).
29. Сторони договору суборенди мали укласти угоду про його дострокове припинення, відповідно до пункту 21 договору та пункту 57 Порядку № 1127, суборендар мав повернули орендатору земельну ділянку, та скласти про це відповідний документ.
30. Оскільки позивачем не надано документ на підтвердження повноважень діяти від імені сторони договору суборенди, розгляд заяви правомірно зупинено.
31. Державний реєстратор прав на нерухоме майно ОСОБА_2 райдержадміністрації ОСОБА_4 проти позову заперечила повністю, зазначивши, що позивач помилково визначає відсутніми підстави для відмови у проведенні реєстраційної дії, якою у заявленому спорі є неусунення обставин, які стали підставою для зупинення розгляду заяви, згідно пункту 8 частини першої статті 24 Закону (а.с. 81).
32. ОСОБА_2 районна державна адміністрація проти позову заперечила повністю, зазначивши, що прийняття спірного рішення покладається на державного реєстратора, який самостійно приймає рішення, а втручання у діяльність державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій забороняється (а.с. 89).
ІV. ПОЯСНЕННЯ ТРЕТІХ ОСІБ
33. Фермерським господарством Олімп заяв по суту не надано, Голова господарства клопотав про розгляд справи за наявними матеріалами справи (а.с.100).
34. Товариством з обмеженою відповідальністю Гарант-Агро 4 заяв по суту не надано, клопотань не заявлено.
V. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
35. ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 10,830 га, розташованої на території Троїцької сільської ради, на підставі державного акту на право приватної власності на землю від 27.02.2002 № 4215 (а.с.10).
36. 01.03.2009 між ОСОБА_1 (орендодавець) та Фермерським господарством Олімп (орендар) укладено договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 10,830 га, розташованої на території Троїцької сільської ради, строком на 10 років з правом передачі у суборенду. Договір зареєстрований в відділі Держкомзему у Петропавлівському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 06.12.2012 за № 122385514002393 (а.с.11-12).
37. ОСОБА_6 пункту 19 договору оренди землі від 01.03.2009 строк суборенди не може перевищувати строку, визначеного договором оренди землі, у разі припинення договору оренди чинність договору суборенди земельної ділянки припиняється. Договір суборенди земельної ділянки підлягає державній реєстрації.
38. 02.01.2016 між Фермерським господарством Олімп (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Гарант-Агро 4 (суборендар) укладено договір суборенди землі строком до 06.12.2022, щодо земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні у фермерського господарства на підставі договору оренди від 01.03.2009, зареєстрованого у Державному реєстрі земель вчинено запис від 06.12.2012 за № 122385514002393 (а.с.13-14).
39. ОСОБА_6 пункту 20 договору суборенди об'єкт суборенди вважається переданим орендарем суборендареві з моменту підписання цього договору з подальшою його державною реєстрацією без додаткового складання акта приймання-передачі.
40. Пунктом 35 договору суборенди від 02.01.2016 передбачено, що дія договору суборенди припиняється у випадках, передбачених законом.
41. 17.08.2017 між ОСОБА_1 (орендодавець) та Фермерським господарством Олімп (орендар) укладено угоду про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 01.03.2009, зареєстрованого 06.12.2012 за № 122385514002393, кадастровий номер ділянки 1223885900:02:001:0468 (а.с.15).
42. ОСОБА_6 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права індексний номер 111112498, 03.01.2018 державним реєстратором ОСОБА_2 районної державної адміністрації ОСОБА_4 зареєстровано припинення речового права - права оренди землі, яке виникло на підставі договору оренди землі від 01.03.2009, укладеного ОСОБА_1Л та ФГ Олімп (а.с.16).
43. Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1205827722018 від 20.02.2018 підтверджується наявність зареєстрованого речового права суборенди за Товариством з обмеженою відповідальністю Гарант-Агро 4 , зареєстрованого 09.11.2016 строком до 06.12.2022, щодо земельної ділянки яка належить на праві власності ОСОБА_7 кадастровий номер 1223885900:02:001:0468 (а.с.17-18).
44. Позивач звернувся через Центр надання адміністративних послуг ОСОБА_2 райдержадміністрації з заявою від 05.03.2018 вх.№ 648/0/348-18 про проведення державної реєстрації припинення дії договору суборенди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 10,830 га, розташованої на території Троїцької сільської ради, укладеного 02.,1.2016 між Фермерським господарством Олімп в особі директора ОСОБА_8 та Товариством з обмеженою відповідальністю Гарант-Агро 4 в особі керівника - ОСОБА_9, у зв'язку з припиненням договору оренди вищевказаної земельної ділянки (а.с.20).
45. До заяви вх. № 648/0/348-18 від 05.03.2018 позивач додав копію договору оренди землі від 01.03.2009, копію Угоди про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 01.03.2009, копію договору суборенди землі від 02.01.2016, копію ОСОБА_6 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, копію власного паспорту.
46. У вказаній заяві позивач зазначив, що отримавши ОСОБА_6 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку він дізнався, що земельна ділянка до цього часу перебуває в суборенді ТОВ Гарант-Агро 4 . Таким чином, державний реєстратор, припиняючи договір оренди земельної ділянки не припинив дію договору суборенди належної заявнику земельної ділянки. Відповідно до частини четвертої статті 8 Закону України Про оренду землі у разі припинення договору оренди чинність договору суборенди земельної ділянки припиняється.
47. Державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_2 районної державної адміністрації Дніпропетровської області ОСОБА_3 за результатами розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийнятої 23.03.2018 10:13:35 за реєстраційним номером 27369153, яку подав ОСОБА_1, податковий номер/серія, номер паспорта 2912015010/АН692439 для проведення державної реєстрації припинення іншого речового права, право оренди земельної ділянки, що розташована Дніпропетровська обл., ОСОБА_2 р., с/рада. Троїцька, кадастровий номер земельної ділянки 1223885900:02:001:0468, встановив відсутність у повному обсязі документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень, визначених Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, та прийнято оскаржуване рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 40351403 від 28.03.2018.
48. Рішенням № 40351403 від 28.03.2018 державний реєстратор зупинив розгляд заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийнятої 23.03.2018 10:13:35 за реєстраційним номером 27369153, яку подав ОСОБА_1, податковий номер/серія, номер паспорта 2912015010/АН692439 для проведення державної реєстрації іншого речового права, право оренди земельної ділянки на земельна ділянка, що розташований Дніпропетровська обл., ОСОБА_2 р., с/рада. Троїцька, кадастровий номер земельної ділянки 1223885906:02:001:0468, у зв'язку з: подано документи для державної реєстрації припинення права не в повному обсязі, а саме: 1. Не подано документ, на підставі якого сторони правочину досягли двосторонньої згоди розірвати право суборенди, яке виникло на підставі договору суборенди землі № б/н від 02.01.2016 року, що передбачено п. 14 ч. 1 ст. 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та п.36, 37 договору суборенди землі №б/н від 02.01.2016 року. 2. Не подано документ про надання заявнику повноважень, стороною правочину, щодо представлення їх інтересів при поданні документів на припинення речового права (суборенди землі), що передбачено п. 3 ч. 1 ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та п. 9 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою КМУ № 1127 від 25.12.2015 року (а.с.21).
49. 22.05.2018 Державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_2 районної державної адміністрації Дніпропетровської області ОСОБА_4 прийнято оскаржуване рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 41221270, а саме відмовив у державній реєстрації іншого речового права, права оренди земельної ділянки кадастровий номер 1223885900:02:001:0468 за суб'єктом: ОСОБА_1, оскільки державний реєстратор встановив невиконання заявником зазначених у рішенні вимог у строк 30 робочих днів з моменту отримання рішення про зупинення розгляду заяви (а.с.22).
50. Підставами прийняття рішення державним реєстратором визначено статтю 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , пункти 18 та 23 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127.
VІ. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
51. Відповідно до статті 4 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 № 161-XIV (далі - Закон № 161-XIV) орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи.
52. ОСОБА_6 статті 8 Закону № 161-XIV:
- умови договору суборенди земельної ділянки повинні обмежуватися умовами договору оренди земельної ділянки і не суперечити йому;
- строк суборенди не може перевищувати строку, визначеного договором оренди землі;
- у разі припинення договору оренди чинність договору суборенди земельної ділянки припиняється;
- договір суборенди земельної ділянки підлягає державній реєстрації.
53. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (стаття 13 Закону № 161-XIV).
54. Об'єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом (стаття 17 Закону № 161-XIV).
55. Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін (стаття 30 Закону № 161-XIV).
56. Відповідно до статті 31 Закону № 161-XIV договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін.
57. Наслідки припинення або розірвання договору оренди землі визначені статтею 34 Закону № 161-XIV. У разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.
58. Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав врегульовані Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2014 № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV), згідно якого:
- державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
- заявник (в редакції до 01.01.2019): власник, інший правонабувач, сторона правочину, у яких виникло речове право, або уповноважені ними особи - у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав;
- заявник (в редакції з 01.01.2019): власник, інший правонабувач, сторона правочину, у яких виникло, перейшло чи припинилося речове право, або уповноважені ними особи - у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав;
- інший правонабувач - орендар, суб'єкт іншого права, похідного від права власності, іпотекодержатель, спадкоємець (у разі оформлення спадщини, до складу якої входять речові права на нерухоме майно, що підлягають державній реєстрації згідно із цим Законом);
- реєстраційна дія - державна реєстрація прав, внесення змін до записів Державного реєстру прав, скасування державної реєстрації прав, а також інші дії, що здійснюються в Державному реєстрі прав, крім надання інформації з Державного реєстру прав.
59. ОСОБА_6 статті 3 Закону № 1952-IV загальними засадами державної реєстрації прав є:
1) гарантування державою об'єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження;
2) обов'язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав;
3) публічність державної реєстрації прав;
4) внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом;
5) відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.
60. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до Закону № 1952-IV, виникають з моменту такої реєстрації.
61. Відповідно до статті 4 Закону № 1952-IV державній реєстрації прав підлягають:
1) право власності;
2) речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.
62. ОСОБА_6 статті 11 Закону № 1952-IV державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав. Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.
63. Відповідно до статті 18 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:
1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;
7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
64. Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
65. Державні реєстратори зобов'язані надавати до відома заявників інформацію про перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав.
66. Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
67. ОСОБА_6 статті 23 Закону № 1952-IV розгляд заяви про державну реєстрацію прав може бути зупинено державним реєстратором виключно у таких випадках:
1) подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством;
2) неподання заявником чи неотримання державним реєстратором у порядку, визначеному у пункті 3 частини третьої статті 10 цього Закону, інформації про зареєстровані до 1 січня 2013 року речові права на відповідне нерухоме майно, якщо наявність такої інформації є необхідною для державної реєстрації прав.
68. Державний реєстратор у строк, встановлений для державної реєстрації прав, приймає рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та невідкладно повідомляє про це заявника.
69. Якщо заявник протягом 30 робочих днів з моменту отримання рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав виконав вимоги державного реєстратора, зазначені у відповідному рішенні, розгляд заяви відновлюється на підставі рішення державного реєстратора про відновлення розгляду заяви.
70. Рішення повинно містити вичерпний перелік підстав для зупинення розгляду заяви.
71. У разі невиконання заявником зазначених у рішенні вимог у строк, встановлений у частині третій цієї статті, державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.
72. Відповідно до статті 24 Закону № 1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:
1) заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону;
2) заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою;
3) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом;
4) подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження;
5) наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями;
6) наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно;
7) заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;
8) після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав;
9) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;
10) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі;
11) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав;
12) заявник звернувся із заявою про державну реєстрацію права власності щодо майна, що відповідно до поданих для такої реєстрації документів відчужено особою, яка на момент проведення такої реєстрації внесена до Єдиного реєстру боржників, зокрема за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів за наявності заборгованості з відповідних платежів понад три місяці.
73. За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.
74. Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.
75. ОСОБА_6 статті 27 Закону № 1952-IV державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об'єкт незавершеного будівництва, проводиться, зокрема, на підставі:
1) укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката;
14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
76. Умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону № 1952-IV державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначені Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (далі - Порядок № 1127).
77. ОСОБА_6 пункту 6 Порядку № 1127 державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб'єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком.
78. Під час формування та реєстрації заяви державний реєстратор, уповноважена особа встановлює особу заявника. У разі подання заяви уповноваженою на те особою державний реєстратор, уповноважена особа перевіряє обсяг повноважень такої особи на підставі документа, що підтверджує її повноваження діяти від імені іншої особи. Обсяг повноважень особи, уповноваженої діяти від імені юридичної особи без додаткового документального підтвердження, перевіряється на підставі відомостей, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, за допомогою порталу електронних сервісів (пункт 9 Порядку № 1127).
79. Під час формування та реєстрації заяви щодо державної реєстрації прав на земельну ділянку автоматично за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у режимі реального часу отримуються відомості Державного земельного кадастру про таку земельну ділянку, у тому числі з метою перевірки її кадастрового номера щодо його наявності та автентичності, а також з метою встановлення наявності відомостей про власників, користувачів такої земельної ділянки, перенесених з державного реєстру земель, що містяться в Державному земельному кадастрі, та відповідності таким відомостям про власників, користувачів відомостей, зазначених заявником у заяві (пункт 10 Порядку № 1127).
80. У разі коли під час розгляду заяви встановлено наявність підстав, передбачених законом для зупинення розгляду заяви, державний реєстратор невідкладно приймає рішення щодо зупинення розгляду заяви (пункт 14 Порядку № 1127).
81. Якщо заявник протягом 30 робочих днів з моменту отримання рішення щодо зупинення розгляду заяви виконав вимоги державного реєстратора, зазначені у відповідному рішенні, а також у разі коли державним реєстратором протягом 30 робочих днів з моменту прийняття відповідного рішення на запит отримано документи та/або інформацію, необхідні для державної реєстрації прав, розгляд заяви відновлюється на підставі рішення державного реєстратора щодо відновлення розгляду заяви.
82. У разі невиконання заявником зазначених у рішенні вимог або неотримання на запит документів та/або інформації, необхідних для державної реєстрації прав, у строк, встановлений в абзаці другому цього пункту, державний реєстратор приймає рішення щодо відмови в державній реєстрації прав.
83. ОСОБА_6 пункту 18 Порядку № 1127 за результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації.
84. За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом № 1952-IV, державний реєстратор приймає відповідне рішення, яке повинне містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття, з відповідним обґрунтуванням їх застосування (пункт 23 Порядку № 1127).
VІІ. ОЦІНКА СУДУ
85. Заявлений спір виник у зв'язку із невизнанням державним реєстратором права позивача, як власника земельної ділянки, на звернення за вчиненням реєстрації припинення права суборенди, що зареєстровано за ТОВ Гарант-Агро 4 .
86. Судом не встановлена наявність спору між сторонами договорів оренди та суборенди.
87. Судом встановлено юридичний факт реєстрації припинення речового права - права оренди землі, яке виникло на підставі договору оренди землі від 01.03.2009, укладеного ОСОБА_1Л та ФГ Олімп (а.с.16).
88. Матеріалами справи також підтверджена наявність зареєстрованого речового права суборенди за ТОВ Гарант-Агро 4 , зареєстрованого 09.11.2016 строком до 06.12.2022, щодо земельної ділянки, яка належить на праві власності ОСОБА_7 кадастровий номер 1223885900:02:001:0468 (а.с.17-18).
89. Вирішуючи заявлений спір суд виходить з частини четвертої статті 8 Закону України Про оренду землі , відповідно до якої у разі припинення договору оренди чинність договору суборенди земельної ділянки припиняється.
90. З припиненням чинності договору суборенди припиняються права сторін такого договору, у тому числі права суборендатора ТОВ Гарант-Агро 4 на користування земельної ділянкою.
91. Таким чином, на час розгляду справи судом встановлена недостовірність відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно, що суперечить загальним засадами державної реєстрації прав, встановленим статтею 3 Закону № 1952-IV, які в свою чергу гарантовані державою.
92. З метою забезпечення достовірності відомостей про права на нерухоме майно позивач, як заявник, звернувся до державного реєстратора ОСОБА_3.
93. Зупиняючи рішенням від 28.03.2018 розгляд заяви про державну реєстрацію прав, державний реєстратор помилково виходив з необхідності надання двостороннього документу про розірвання договору суборенди, як іншого документу, що відповідно до законодавства підтверджує набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно згідно пункту 14 частини першої статті 27 Закону № 1952-IV, оскільки таким документом є угода про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 01.03.2009, зареєстрованого 06.12.2012 за № 122385514002393, кадастровий номер ділянки 1223885900:02:001:0468 (а.с.15), з якою закон прямо пов'язує припинення чинності договору суборенди, надання якого передбачено пунктом 1 частини першої статті 27 Закону № 1952-IV.
94. Окремою підставою для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав державним реєстратором зазначено ненадання позивачем, як заявником, документу, підтверджуючого його повноваження представляти інтереси сторін правочину суборенди, не визнавши позивача заявником в розумінні пункту 3 частини першої статті 2 Закону № 1952-IV.
95. Суд вважає такий висновок державного реєстратора помилковим, оскільки згідно вказаної норми заявником є власник, інший правонабувач, сторона правочину, у яких виникло речове право, у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав, отже, позивач, як власник земельної ділянки та сторона договору оренди та угоди про його дострокове розірвання, є заявником у розумінні пункту 3 частини першої статті 2 Закону № 1952-IV.
96. Таким чином, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для прийняття 28.03.2018 рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав № 40351403.
97. Прийняте в подальшому 22.05.2018 рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 районної державної адміністрації ОСОБА_4 № 41221270 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень ґрунтується на невиконанні вимог рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав № 40351403, отже є також безпідставним.
98. Враховуючи, що відповідачами не заявлена наявність інших причин, які унеможливлювали проведення спірних реєстраційних дій за заявою від 23.03.2018 № 27369153, суд вважає правильним обрання позивачем способу захисту порушеного права шляхом зобов'язання провести державну реєстрацію припинення дії договору суборенди на підставі вказаної заяви позивача ОСОБА_2 районну державну адміністрацію, структурними підрозділами якого є як центр надання адміністративних послуг, так і відділ державної реєстрації згідно розпорядження голови райдержадміністрації від 16.11.2017 № Р-476/0/350-17.
VІІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
99. З системного аналізу матеріалів справи, норм чинного законодавства, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позову, задоволення його у повному обсязі, з покладенням на ОСОБА_2 районну державну адміністрацію понесених позивачем судових витрат.
100. Керуючись статтями 205, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив:
101. Адміністративний позов ОСОБА_1 (код НОМЕР_1; АДРЕСА_1, 51500) до державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 районної державної адміністрації ОСОБА_3 (вул. Героїв України, буд. 62, к. 135, смт. Петропавлівка, Петропавлівський район, Дніпропетровська область, 51500), державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 районної державної адміністрації ОСОБА_4 (вул. Героїв України, буд. 62, к. 135, смт. Петропавлівка, Петропавлівський район, Дніпропетровська область, 51500), ОСОБА_2 районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 04052347;вул. Героїв України, буд. 62, смт. Петропавлівка, Петропавлівський район, Дніпропетровська область, 51500), треті особи, які не заявлять самостійних вимог на предмет спору: Фермерське господарство Олімп (код ЄДРПОУ 32598341; вул. Совхозна, буд. 25, с. Троїцьке, Петропавлівський район, Дніпропетровська область, 52723), Товариство з обмеженою відповідальністю Гарант-Агро 4 (код ЄДРПОУ 33117387; вул. 502 років Жовтня, буд. 16, с. Троїцьке, Петропавлівський район, Дніпропетровська область, 52723) про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
102. Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 районної державної адміністрації ОСОБА_3 від 28.03.2018 за № 40351403 про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
103. Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 районної державної адміністрації ОСОБА_4 від 22.05.2018 за № 41221270 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень.
104. Зобов'язати ОСОБА_2 районну державну адміністрацію провести державну реєстрацію припинення дії договору суборенди належної позивачу земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 10,830 га, розташованої на території Троїцької сільської ради, укладеного 02.01.2016 між Фермерським господарством Олімп та Товариством з обмеженою відповідальністю Гарант-Агро 4 у зв'язку з припиненням договору оренди вищевказаної земельної ділянки.
105. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
106. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
107. Повне рішення складено 07.03.2019.
Суддя ОСОБА_5
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2019 |
Оприлюднено | 08.03.2019 |
Номер документу | 80313264 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні