ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 березня 2019 рокуЛьвів№ 857/86/19
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
судді-доповідача: Гінди О.М.
суддів: Ніколіна В.В., Старунського Д.М.,
за участю секретаря судових засідань - Чопко Ю.Т.
розглянувши у судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2018 року (головуючий суддя: Дору Ю.Ю., місце ухвалення - м. Ужгород, дата складення повного тексту рішення - 10.10.2018) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Термал-Стар до Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області в особі відділу в Ужгородському районі, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Руськокомарівська сільська рада про визнання протиправними та зобов'язання вчинити дії, скасування витягу -
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю Термал-Стар 05.03.2018 звернулося з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області в особі відділу в Ужгородському районі в якому просило: визнати протиправними дії відділу в Ужгородському районі Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області по застосуванню коефіцієнта що характеризує функціональне використання земельної ділянки Кф - 2,0 для земельної ділянки кадастровий номер 2124881802:08:003:0032; скасувати витяг № 187/0/192-18 від 30.01.2018 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 2124881802:08:003:0032; зобов'язати відділ в Ужгородському районі Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки номер 2124881802:08:003:0032 із застосуванням коефіцієнта що характеризує функціональне використання земельної ділянки Кф - 0,5; визнати протиправними дії відділу в Ужгородському районі Головного управління Держгекадастру в Закарпатській області по застосуванню коефіцієнта що характеризує функціональне використання земельної ділянки Кф - 2,0 для земельної ділянки кадастровий номер 2124881802:08:003:0031; скасувати витяг № 192/0/192-18 від 30.01.2018 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 2124881802:08:003:0031; зобов'язати відділ в Ужгородському районі Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2124881802:08:003:0031 із застосуванням коефіцієнта що характеризує функціональне використання земельної ділянки Кф - 0,5.
Обґрунтовує позов тим, що витяги про нормативну грошову оцінку земельних ділянок кадастровий номер 2124881802:08:003:0032 та кадастровий номер 2124881802:08:003:0031 видані в Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженому наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489. Відповідно до п. 3 цього наказу, він набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 01 січня 2017 року та визначає процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. А отже, Порядок № 489 має застосовуватися до процедур нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, які будуть проводитися з 01 січня 2017 року і не передбачає жодних коригувань раніше проведених нормативно грошових оцінок земель.
Відповідно до договору оренди, в користування передаються земельні ділянки змішаного використання, код згідно УКЦВЗ 1.13.2 - житлової забудови та комерційного використання. Інформація по всіх орендованих позивачем земельних ділянках внесена до відомостей Державного земельного кадастру, про що свідчать витяги з Державного земельного кадастру про земельні ділянки.
Позивач вказує, що станом на лютий 2018 року, жодних змін у видах цільового використання орендованих TOB ТЕРМАЛ-СТАР земельних ділянок не відбувалося, а отже у позивача відсутні підстави для подання заяви відповідачу про внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру та розроблення нової технічної документації на земельні ділянки, які перебувають у користуванні позивача.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2018 року позов задоволено.
Із цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач та оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що таке винесене з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому просить його скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити.
Обґрунтовуючи апеляційні вимоги, апелянт покликається на те, що згідно приписів чинного законодавства, нормативна грошова оцінка кожної окремої ділянки визначається в залежності від низки коефіцієнтів, що характеризують певну земельну ділянку. У витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку міститься інформація про застосування того чи іншого коефіцієнту до відповідної земельної ділянки, які формують нормативно грошову оцінку такої земельної ділянки.
Згідно примітки 1 додатку 1 Про затвердження порядку нормативно грошової оцінки земель населених пунктів затверджено Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0. Отже, у разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутні код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки (яка затверджена наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за №2 1011/18306 із змінами станом на день видачі спірних витягів), коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.
Також вказує, що посилання позивача на витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за минулі роки не може вважатися підставою застосування до земельної ділянки коефіцієнту 0,5 землі, зайняті поточним будівництво , оскільки даний витяг формувався із врахуванням наказу Державного комітету України по земельних ресурсах Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України № 18/15/21/11 від 27.01.2006 (який втратив чинність 17.02.2017) Про порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів . На сьогоднішній день такого коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки землі, зайняті поточним будівництвом із значенням 0,5 не передбачено жодним нормативно-правовим актом.
Товариство з обмеженою відповідальністю Термал-Стар подало відзив на апеляційну скаргу, в якому просило залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Особи, які беруть участь у справі, в судове засідання не прибули, хоча належним чином були повідомлені про його дату, час та місце.
У відповідності до ч. 4 ст. 229 і ч. 2 ст. 313 КАС України неявка сторін належним чином повідомлених про дату, час, місце розгляду справи не перешкоджає апеляційному розгляду справи і такий проведено у їх відсутності без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Термал-Стар є орендарем земельних ділянок площами 4,1759 га. та 0,1066 га, відповідно до договору оренди землі від 16.07.2009 укладеного з Руськокомарівською сільською радою, копія якого наявна в матеріалах справи.
Відповідно до п. 1.1 даного договору, Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки житлової забудови та комерційного призначення, які знаходиться в с. Нижнє Солотвино, урочище "Деренівка" Ужгородського району Закарпатської області.
Пунктом 2.3 Договору визначено, що земельні ділянки передається в оренду як землі житлової забудови та комерційного призначення. Пунктом 2.4 вказаного договору нормативна грошова оцінка земельних ділянок на момент підписання договору становить 385853,25 грн.
Між Руськокомарівською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Термал-Стар 12.01.2015 укладено додаткову угоду до Договору оренди земельної ділянки від 16.07.2009, згідно якого сторони (орендодавець та орендар) погодилися внести зміни до Договору. Зокрема, пункт 2.4 розділу 2 Договору викласти в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 1327146,75 грн.
Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області були виготовлені та надані позивачу витяги від 30.01.2018 № 187/0/192-18 та № 192/0/192-18, в яких коефіцієнт функціонального використання земель застосовано на рівні 2,00.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити, оскільки станом на лютий 2018, жодних змін у видах цільового використання орендованих ТОВ Термал-Стар земельних ділянок не відбувалося, а отже у позивача відсутні підстави для подання заяви відповідачу про внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру та розроблення нової технічної документації на земельні ділянки, які перебувають у користуванні позивача. Також вказує, що жодним нормативним актом не передбачено скасування, оновлення та/або обов'язок користувачів (орендаторів) земельних ділянок заміни кодів цільового використання землі, внесених до Державного земельного кадастру згідно Українського класифікатора цільового використання землі.
З цими висновками суду першої інстанції, не погоджується суд апеляційної інстанції з огляду на таке.
Відповідно до п. в ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов'язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Статтею 201 Земельного кодексу України передбачено, що грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Згідно ст. 13 Закону України Про оцінку земель від 11.12.2003 № 1378-IV (далі - Закон № 1378-IV), нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель який видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів ( ч. 2 ст. 20 Закону № 1378-IV).
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за № 1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі-Порядок № 489, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (п. 1 розділу ІІІ Порядку № 489).
Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою зазначеною в цьому пункті до складу якої серед ряду інших показників входить такий показник, як: Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (п. 3, 5 розділу ІІ Порядку № 489).
Враховуючі наведені норми, суд апеляційної інстанції зазначає, що законодавством встановлено нормативну грошову оцінку земельних ділянок, за результатами якої складається технічна документація, і дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, які оформляються як Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Базою оподаткування земельним податком, який є обов'язковим платежем землекористувача, є саме нормативна грошова оцінка цієї земельної ділянки, визначена у Витязі.
Суд апеляційної інстанції вважає, що Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки не носить виключно інформаційний характер і створює певний обсяг прав і обов'язків для землекористувачів.
Крім цього, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що видача Витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки не передбачає можливість вибору суб'єктом владних повноважень на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, оскільки є єдиним законодавчо закріпленим варіантом поведінки відповідача при оформленні даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Визначення у Витязі коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) є обов'язковим і розмір цього коефіцієнту має відповідати Порядку № 489, а тому перевірка правильності визначення відповідачем такого коефіцієнту не є втручанням в його дискреційні повноваження.
Також, суд апеляційної інстанції вказує на помилкове покликання суду першої інстанції на п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про державний земельний кадастр № 3613-VI від 07.07.2011 (далі- Закон № 3613-VI), згідно якого, у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом, у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.
Оскільки в цьому пункті, встановлено порядок перенесення до Державного земельного кадастру в автоматизованому режимі, відомостей про земельні ділянки щодо обмеження (обтяження) у їх використанні, які зареєстровані до набрання чинності цим Законом. Однак у контексті конкретних обставин цієї справи, зміст (суть) спірних правовідносин обмежується діями відповідача щодо застосування у Витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретних земельних ділянок коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки К(ф) у розмірі 2,0.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 1011/18306.
Відповідно до п. 2 примітки до додатку 1 Порядку нормативно грошової оцінки земель населених пунктів зазначено, що у разі, якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.
Зміни до даних про зареєстровані земельні ділянки вносяться до державного земельного кадастру в разі: внесення змін до відомостей про земельну ділянку; внесення нових (додаткових) відомостей про земельну ділянку, а також виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру (пункт 117, 118, 138 вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051).
Документація із землеустрою та оцінки земель, яка є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, подається органу, що здійснює внесення таких відомостей, також у формі електронного документа. Вимоги до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа визначаються Порядком ведення Державного земельного кадастру. Електронний документ подається Державному кадастровому реєстратору, який здійснює внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, разом із документацією, яка є підставою для такого внесення, у паперовому вигляді. Перевірка відповідності наданого електронного документа наявним даним Державного земельного кадастру та встановленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик щодо розроблення такого документа здійснюється Державним кадастровим реєстратором, уповноваженим здійснювати внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, протягом строку, встановленого статтею 21 цього Закону для їх внесення (ст. 23 Закону № 3613-VI).
Згідно системного аналізу вказаних норм права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що при визначенні нормативної грошової оцінки земель застосування коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф), із значенням 2,0 відбувається за тих умов, коли у відомостях Державного земельного кадастру відсутні дані про код цільового призначення земельної ділянки, визначеного у відповідності до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548.
Суд апеляційної інстанції вважає, що у разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель, для конкретної земельної ділянки, який затверджений згідно наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 2 1011/18306 із змінами станом на день видачі спірних витягів, то до такої земельної ділянки повинен застосовуватися коефіцієнт функціонального використання (Кф) у розмірі 2,0.
З огляду на відсутність у відомостях Державного земельного кадастру даних щодо коду Класифікації видів цільового призначення земель (Кф) щодо спірних земельних ділянок, яка перебуває у постійному користуванні позивача, відповідачем у передбачений законодавством спосіб був виданий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку із застосуванням коефіцієнту функціонального використання Кф 2,0, що відповідає вимогам ст. ст. 18, 20 Закону № 1378-IV, п. 3 та 5 розділу ІІ, п. 2 примітки до додатку 1 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів № 489.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що посилання позивача на витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за минулі роки не може вважатися підставою для застосування, до земельних ділянок за кадастровими номерами 2124881802:08:003:0032, 2124881802:08:003:0032, коефіцієнту 0,5 - землі, зайняті поточним будівництвом, оскільки ці витяги формувалися із врахуванням наказу № 18/15/21/11 від 27.01.2006 Про порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів , який втратив чинність.
Крім того, у матеріалах справи відсутні докази того, що код Класифікації видів цільового призначення земель, визначений на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, як того вимагає пункт 5 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.
Також суд апеляційної інстанції зазначає, що зі змісту пунктів 117, 118, 138 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, статтею 23 Закону України Про державний земельний кадастр , слідує, що внесення змін до відомостей про земельну ділянку щодо кодів цільового призначення можливе при надходженні до Державного кадастрового реєстратора від власника чи користувача земельної ділянки заяви про внесення змін до відомостей про неї за формою згідно з додатком 12 до Порядку, електронного документа з визначеним цільовим призначенням земельної ділянки відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель. Однак, така заява про внесення змін до відомостей про земельні ділянки та електронний документ з визначеним цільовим призначенням земельної ділянки до Державного кадастрового реєстратора від користувача земельної ділянки не надходила.
Враховуючи вищенаведе, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про задоволення позову, оскільки при визначенні нормативної грошової оцінки земель застосування коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф) із значенням 2,0, відбувається за тих умов, коли у відомостях Державного земельного кадастру відсутні дані про код цільового призначення земельної ділянки, визначений у відповідності до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548. Відповідач позбавлений правом самостійно визначати цільове призначення земельних ділянок у випадку наявності у Державному земельному кадастрі застарілої інформації з Українського класифікатора цільового використання землі або відсутності коду класифікації видів цільового призначення відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, тому дії Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області в особі відділу в Ужгородському районі, щодо застосування у витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із кадастровим номерами 2124881802:08:003:0032 та 2124881802:08:003:0031, коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,0 є такими, що вчинені на підставі, у межах повноважень та у спосіб, які визначені чинним законодавством.
Крім того, оскільки відповідачем правомірно застосовано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) із значенням 2,0, отже не має підстав визнавати протиправними дії, скасовувати витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 187/0/192-18 від 30.01.2018, 192/0/192-18 від 30.01.2018 та здійснювати перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок за кадастровими номерами 2124881802:08:003:0032 та 2124881802:08:003:0031.
Згідно приписів ст. 139 КАС України підстав для стягнення судових витрат не має.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції при задоволенні позову допустив невідповідність своїх висновків обставинам справи та неправильно застосував норми матеріального права, що відповідно до приписів ст. 317 КАС України є підставою для скасування судового рішення та прийняття постанови про відмову у задоволенні адміністративного позову.
Керуючись ст. ст. 308, 313, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд -
постановив:
апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області задовольнити.
Рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2018 року у справі № 807/168/18 скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання до Верховного Суду касаційної скарги.
Головуючий суддя О. М. Гінда судді В. В. Ніколін Д. М. Старунський Повне судове рішення складено 15.03.2019.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2019 |
Оприлюднено | 17.03.2019 |
Номер документу | 80480684 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні