Постанова
від 11.03.2019 по справі 922/4344/17
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" березня 2019 р. Справа № 922/4344/17

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Білоусова Я.О. , суддя

Крестьянінов О.О. , суддя Тарасова І.В.

за участі секретаря судового засідання Крупи О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Харківській області (вх.№384 Х/2) на ухвалу Господарського суду Харківської області від 17.01.2019 у справі №922/4344/17 (прийняту у приміщенні Господарського суду Харківської області суддею Швидкіним А.О., повний текст ухвали складено 17.01.2019)

за заявою Приватного підприємства "МП Трейд", м.Харків,

про банкрутство,

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 17.01.2019:

1. Відмовлено у задоволенні клопотання Головного управління ДФС у Харківській області про залучення стороною у справі прокуратури Харківської області (вх. № 12235 від 07.05.2018).

2. Відмовлено у задоволенні клопотання Центральної ОДПІ м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області про залучення стороною у справі прокуратури Харківської області (вх. № 12232 від 07.05.2018).

3. Відмовлено у задоволенні скарги Головного управління ДФС у Харківській області (вх. № 10880 від 26.04.2018).

4. Відмовлено у задоволенні скарги Центральної ОДПІ м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області (вх. № 10883 від 26.04.2018).

5. Відмовлено у задоволенні клопотання Головного управління ДФС у Харківській області про закриття провадження у справі (вх.№13379 від 14.05.2018).

6. Відмовлено у задоволенні клопотання Центральної ОДПІ м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області про закриття провадження у справі (вх.№13381 від 14.05.2018).

7. Затверджено наданий суду звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс.

8. Ліквідовано юридичну особу - приватне підприємство "МП Трейд" (код ЄДРПОУ 34952938, адреса: 61052, м. Харків, вул. Різдвяна, буд. 29-А).

9. Визнано вимоги кредиторів, що не були задоволені за недостатністю майна банкрута ПП "МП Трейд", погашеними.

10. Провадження у справі закрито.

11. Зобов'язано державного реєстратора внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи та передати органам, які здійснювали облік, відповідне повідомлення про зняття юридичної особи з обліку.

Головне управління ДФС у Харківській області з ухвалою суду першої інстанції не погодилось та звернулось до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить ухвалу Господарського суду Харківської області від 17.01.2019 у справі №922/4344/17 скасувати та повернути справу до Господарського суду Харківської області для подальшого розгляду.

Скарга обґрунтована тим, що головою ліквідаційної комісії (ліквідатором) боржника - ПП МП Трейд Овчаренком О.В. не надано доказів проведення контролюючим органом відповідних перевірок боржника на підтвердження обставин щодо наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до контролюючого органу за останній звітній період, що свідчить про недотримання ліквідатором вимог ч.7, 10 ст.111 ЦК України, а навпаки здійснені заходи щодо її уникнення та скорішого затвердження ліквідаційного балансу та ліквідацію підприємства.

Крім того, згідно наданої ліквідатором ПП МП Трейд Овчаренком О.В. (17.04.2018) до господарського суду довідки Центральної ОДПІ м.Харкова ГУ ДФС у Харківській області №29/10/20-30-08-01-21 від 27.02.2018 міститься інформація про відкритий рахунок в українській гривні в казначействі України №37518000112374, який відповідно до ч.7 ст.41 Закону про банкрутство, ЦК України повинен бути закритий.

11.03.2019 до суду від ПП МП Трейд надійшов електронний лист (вх.№471), який не засвідчено електронним цифровим підписом, в зв'язку з чим користувачеві надіслано повідомлення про те, що документи отримані електронною поштою без електронного цифрового підпису не належать до офіційних та запропоновано надіслати документ у встановленому порядку або оригінал документа в паперовій формі (п.1.5.17. інструкції з діловодства в господарських судах України), що підтверджується актом Східного апеляційного господарського суду №13-42/122 від 11.03.2019.

За таких обставин, колегія суддів не розглядає електронний лист вх.№471 від 11.03.2019.

11.03.2019 до суду від ГУ ДФС у Харківській області надійшли додаткові пояснення (вх.№2470), в яких заявник зазначив, що за відсутності доказів проведення позапланової виїздної перевірки боржника, закриття всіх розрахункових рахунків підприємства, знищення всіх наявних печаток, недотримання порядку досудової ліквідації, висновки суду про дотримання вимог законодавства при здійсненні ліквідаційної процедури та наявність підстав для припинення провадження у справі про банкрутство не можуть вважатись законними та правомірними. Як зазначено в поясненнях, відповідно до інформації, яка міститься в АІС Податковий блок , ПП МП Трейд задекларувало дохід у сумі 516339303,00 грн згідно податкової декларації з податку на прибуток за 2017 рік, та 658499998,00 грн за 2016 рік. За період з 01.01.2016 по 31.12.2018 документальних перевірок з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати усіх передбачених Податковим кодексом України податків та зборів відносно ПП МП Трейд не проводилось.

Представник апелянта у судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги та просив суд її задовольнити.

Інші учасники справи про банкрутство у судове засідання не прибули, про причини не з'явлення суд не повідомили, хоча були належним чином повідомлені про час та місце слухання справи ухвалою суду від 04.02.2019.

Дослідивши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі доводи та вимоги, перевіривши законність та обґрунтованість ухвали суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила.

Як свідчать матеріали справи та встановлено судом першої інстанції, в грудні 2017 року приватне підприємство МП Трейд звернулось до господарського суду Харківської області з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство на підставі ст.95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .

Ухвалою господарського суду Харківської області від 02.02.2018 відкрито провадження у справі про банкрутство, введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.

Постановою господарського суду Харківської області від 16.01.2018 ПП "МП Трейд" визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатором голову ліквідаційної комісії Овчаренка Олександра Володимировича, який, крім того, був керівником приватного підприємства МП Трейд з 2015 року, що підтверджується довідкою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .

17.01.2018 на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України здійснено оприлюднення повідомлення про визнання ПП "МП Трейд" банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.

30.03.2018 до суду від Центральної ОДПІ м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області надійшла заява з грошовими вимогами до банкрута.

Ухвалою суду від 17.04.2018 визнано вимоги Центральної ОДПІ м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області на загальну суму 93834,72 грн такими, що не є конкурсними та погашаються в шосту чергу; витрати Центральної ОДПІ м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області зі сплати судового збору у розмірі 3524,00 грн включено до першої черги задоволення вимог кредиторів.

Ліквідатором в ході ліквідаційної процедури були здійснені наступні заходи: складено реєстр вимог кредиторів ПП "МП Трейд"; на підставі наказу № 2005 від 20.05.2018 проведено інвентаризацію майна банкрута, за результатами проведення якої встановлено відсутність у банкрута матеріальних цінностей, прийнятих на відповідальне зберігання, грошових коштів, дебіторської заборгованості, дебіторської або кредиторської заборгованості (строк позовної давності яких минув і яка планується до списання), матеріальних збитків, необоротних активів, фінансових інвестицій, запасів, готівки у валюті, грошових коштів, бланків документів суворої звітності, встановлено наявність кредиторської заборгованості на суму 211499,20 грн перед ТОВ "Аттіка-2007" та у розмірі 93834,72 грн перед Центральною ОДПІ м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області, про що складено інвентаризаційні описи, акти, довідку, звіряльну відомість та протокол інвентаризаційної комісії; документи, які підлягають довгостроковому зберіганню, передано до архівної установи, що підтверджується довідкою ТОВ "НВСЦ "Харківський народний архів"; встановлено відсутність відкритих рахунків банкрута, що підтверджується довідкою Центральної ОДПІ м.Харкова Головного управління ДФС у Харківській області; знищено печатку ПП "МП Трейд", що підтверджується актом знищення від 02.04.2018, її залишки передано до матеріалів справи; направлено повідомлення відповідним державним органам про завершення ліквідаційної процедури.

З метою виявлення майна банкрута ліквідатором були направлені запити до відповідних установ. Відсутність майна ПП "МП Трейд" підтверджується довідками Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Регіональної філії "Південна залізниця" ПАТ "Українська залізниця", виробничого підрозділу "Харківське відділення" філії "Головний інформаційно-обчислювальний центр" ПАТ "Українська залізниця", Регіонального сервісного центру МВС України в Харківській області, Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області, ПАТ "Національний депозитарій України", Харківської митниці ДФС, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Харківській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта.

Відповідно до акту перевірки дотримання порядку використання коштів Фонду соціального страхування України порушень з боку ПП "МП Трейд" не виявлено.

Згідно з довідкою Міжрайонного відділу державної виконавчої служби по Холодногірському та Новобаварському районах м. Харкова ГТУЮ у Харківській області виконавчі провадження, стороною за якими є ПП "МП Трейд", на виконанні у відділі не перебувають.

В результаті проведених дій ліквідатором була встановлена відсутність у банкрута будь-якого майна, за рахунок реалізації якого кредиторські вимоги могли би бути задоволені. Залишок непогашеної кредиторської заборгованості ПП "МП Трейд" склав 305333,92 грн, з яких: 211499,20 грн перед ТОВ "Аттіка-2007", 93834,72 грн перед Центральною ОДПІ м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області.

У зв'язку з відсутністю у банкрута активів, ліквідатором було складено ліквідаційний баланс з непогашеною кредиторською заборгованістю у розмірі 305 тис. грн.

26.04.2018 до суду від Головного управління ДФС у Харківській області та Центральної ОДПІ м Харкова ГУ ДФС у Харківській області надійшли скарги (вх. № 10880, 10883), в яких заявники просили суд визнати ліквідаційну процедуру ПП "МП Трейд" як таку, що проведена з порушенням Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"; відмовити у затвердженні ліквідаційного балансу ПП "МП Трейд"; не допустити ліквідацію боржника - ПП "МП Трейд" без проведення Головним управлінням ДФС у Харківській області відповідної перевірки достеменності даних (інформації) про наявність у підприємства активів, дебіторської та/або кредиторської заборгованості, стану розрахунків з бюджетом всіх рівнів, а також дійсний стан платоспроможності шляхом зупинення провадження у справі про банкрутство до часу проведення документальної перевірки контролюючим органом.

14.05.2018 до суду від Центральної ОДПІ м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області та Головного управління ДФС у Харківській області надійшли клопотання про закриття провадження у справі, які обґрунтовані недотриманням боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України, зокрема ст. ст. 105, 110, 111 ЦК України.

31.08.2018 до суду надійшли додаткові пояснення у справі, в яких Головне управління ДФС у Харківській області просило визнати ліквідаційну процедуру ПП "МП Трейд" як таку, що проведена з порушенням Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", відмовити у затвердженні ліквідаційного балансу ПП "МП Трейд" та закрити провадження у справі.

Колегія суддів дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги в межах вимог апеляційної скарги, правильність застосування місцевим господарським судом норм процесуального та матеріального права приходить до висновку про задоволення апеляційної скарги виходячи з наступного.

Положеннями ст. 1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" учасники у справі про банкрутство - сторони, забезпечені кредитори, арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор), власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, державний орган з питань банкрутства, Фонд державного майна України, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа засновників (учасників, акціонерів) боржника, а також у випадках, передбачених цим Законом, інші особи, які беруть участь у провадженні у справі про банкрутство.

Водночас, колегія суддів бере до уваги, що вказаний перелік учасників провадження у справі про банкрутство не є вичерпним, оскільки до учасників справи про банкрутство названа стаття відносить також інших осіб, які у випадках, передбачених Законом про банкрутство, беруть участь у провадженні у справі про банкрутство.

Відкриття ліквідаційної процедури відповідно до статті 95 Закону про банкрутство має наслідком завершення підприємницької діяльності боржника.

Законодавством визначено умови, за наявності яких особа набуває правового статусу учасника провадження у справі про банкрутство, а також допускає участь у справі про банкрутство інших, крім кредиторів, осіб, чиї інтереси можуть порушуватися в ході здійснення провадження у справі про банкрутство.

Відповідно до ч. 1 ст. 95 Закону про банкрутство, якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи. Обов'язковою умовою звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України.

Відповідно до ч.7 ст.111 ЦК України для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Відповідно до матеріалів справи та даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ПП МП Трейд на даний час перебуває на податковому обліку в Центральній ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області.

Порядком обліку платників податків і зборів (затверджено Наказом Міністерства фінансів України № 1588 від 09.12.2011 року) встановлено, що взяттю на облік або реєстрації в органах державної податкової служби підлягають усі платники податків (далі - Порядок).

Згідно з п. 1.4. Порядку з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання осіб (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку). Платник податків зобов'язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцями обліку, повідомляти про всі об'єкти оподаткування і об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку.

Згідно з п. 11.1. Порядку платник податків зобов'язаний повідомляти контролюючі органи за місцем обліку такого платника про його ліквідацію або реорганізацію протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення (крім випадків, коли обов'язок здійснювати таке повідомлення покладено законом на орган державної реєстрації).

У зв'язку з ліквідацією або реорганізацією платника податків контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені цим розділом, у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей): заяви за формою № 8-ОПП від платника податків, поданої згідно з пунктами 11.2-11.4 цього розділу; відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи; відомостей з Єдиного державного реєстру чи ЄДРПОУ, повідомлення органу державної реєстрації про припинення (закриття) відокремленого підрозділу; судових рішень або відомостей з Єдиного державного реєстру, іншої інформації щодо прийняття судом рішень про порушення провадження у справі про банкрутство чи визнання банкрутом платника податків, порушення справи або прийняття рішення судом про припинення юридичної особи, визнання недійсною державної реєстрації чи установчих документів платника податків, зміну мети установи, реорганізацію платника податків (п. 11.5 Порядку).

У разі отримання документів згідно з пунктами 11.1-11.4 цього розділу та/або якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи, припинення (закриття) постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків, контролюючим органом приймається рішення про проведення (не проведення за підставами, встановленими пунктами 11.11 та 11.12 цього розділу) документальної позапланової перевірки платника податків, який перебуває на обліку в такому органі (п.11.9 Порядку).

З вищенаведених приписів вбачається обов'язок платника податків стати на облік у відповідних контролюючих органах, а також, в разі припинення юридичної особи та порушення провадження у справі про банкрутство, повідомити контролюючий орган з метою прийняття ним рішення про проведення (не проведення) документальної позапланової перевірки платника податків, який перебуває на обліку в такому органі.

Крім того, статтею ст. 19-3 Податкового кодексу України передбачені функції державних податкових інспекцій. Так, державні податкові інспекції: здійснюють сервісне обслуговування платників податків; здійснюють реєстрацію та ведення обліку платників податків та платників єдиного внеску, об'єктів оподаткування та об'єктів, пов'язаних з оподаткуванням; формують та ведуть Державний реєстр фізичних осіб - платників податків, Єдиний банк даних про платників податків - юридичних осіб, реєстри, ведення яких покладено законодавством на контролюючі органи; виконують інші функції сервісного обслуговування платників податків, визначені законом.

Всі інші функції крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу, виконують контролюючі органи (ст. 19-1 Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 41 Податкового кодексу України контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган (далі - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику), його територіальні органи. Органами стягнення є виключно контролюючі органи, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці у межах своїх повноважень. Стягнення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску за виконавчими написами нотаріусів не дозволяється. Повноваження і функції контролюючих органів визначаються цим Кодексом, Митним кодексом України та законами України. Розмежування повноважень і функціональних обов'язків контролюючих органів визначається законодавством України. Інші державні органи не мають права проводити перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів, у тому числі на запит правоохоронних органів.

Таким чином, Головне управління ДФС у Харківській області відповідно до Податкового кодексу України є контролюючим органом щодо дотримання боржником податкового та митного законодавства.

Колегія суддів, враховуючи особливості процедури банкрутства в порядку статті 95 Закону про банкрутство, визнання правового статусу ГУ ДФС у Харківській області як контролюючого органу, вважає, що оскаржувана ухвала стосується прав та обов'язків заявника, що дає йому право на звернення з апеляційною скаргою згідно з ч.1 ст.254 ГПК України.

Надаючи правову кваліфікацію обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст. 95 Закону про банкрутство, якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.

Обов'язковою умовою звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України.

Відповідно до ст.20 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право проводити перевірки платників податків в порядку, встановленому цим кодексом.

Відповідно до п.75.1.2. Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об'єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

Пунктом 78.1.7 ч.78.1. ст.78 Податкового кодексу України встановлено, що документальна позапланова перевірка здійснюється, зокрема, у випадку, якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушення провадження у справ про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.

Як свідчать матеріали справи, наказом Головного управління ДФС у Харківській області від 17.08.2017 №4090 вирішено провести документальну планову виїзну перевірку ПП "МП Трейд" з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати усіх, передбачених Податковим кодексом України податків та зборів.

Про проведення перевірки ПП МП Трейд було повідомлено повідомленням №615 від 17.08.2017. Однак, як зазначає ДФС, 19.09.2017 ПП МП Трейд було подано повідомлення про втрату фінансово-господарської та первинної документації боржника за 2013-2017 роки внаслідок пожежі. Враховуючи наведене, наказом ГУ ДФС у Харківській області №5267 від 28.09.2017 термін проведення перевірки було перенесено.

Відповідно до акту Головного управління ДФС у Харківській області №5328/20-40-14-02-08/34952938 від 19.12.2017 Про неможливість проведення планової виїзної перевірки ПП МП Трейд з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 30.06.2017 уповноважена особа боржника Межерицький А.А. повідомив, що 17.11.2017 в рамках проведення обшуку, на виконання ухвали слідчого судді Печерського районного суду м.Київа, слідчим Головного слідчого управління Генеральної прокуратури України Білоцерківець О.А. було частково вилучено фінансово-господарські та первинні документи ПП МП Трейд за період з 01.01.2017 по 14.12.2017.

Листом №07/113-1760-вих-17 від 15.12.2017 Генеральна прокуратура України направила ПП МП Трейд вимогу в порядку ст.93 КПК України щодо надання у строк до 18.12.2017 до Генеральної прокуратури України оригіналів всіх документів бухгалтерського, податкового обліку, фінансово-господарської діяльності ПП МП Трейд за період з 01.01.2014 по 14.12.2017.

15.12.2019 на виконання вказаної вимоги ПП МП Трейд засобами поштового зв'язку направило до Генеральної прокуратури України документи на 3775 аркушах (а.с.151-156 т.1).

На підставі наказу Головного управління ДФС у Харківській області від 04.01.2018 № 25 терміни проведення документальної планової виїзної перевірки ПП "МП Трейд" перенесено до дати отримання копій відповідних документів або забезпечення доступу до них.

На підставі наказу Головного управління ДФС у Харківській області від 29.01.2018 №15-к відряджено головного державного ревізора-інспектора відділу перевірок у сфері матеріального виробництва управління аудиту Головного управління ДФС у Харківській області Усачова О.В., головного державного ревізора-інспектора відділу перевірок у сфері матеріального виробництва управління аудиту головного управління аудиту Головного управління ДФС у Харківській області Борисенка І.В. терміном на 4 календарних дні з 30.01.2018 по 02.02.2018 до Генеральної прокуратури України.

Генеральна прокуратура України листом від 31.01.2018 №07/1/3-1943-17 115вих18 проінформувала Головне управління ДФС у Харківській області, що на даний час надати для ознайомлення вилучені в ході досудового розслідування кримінального провадження № 42017000000001760 первинні фінансово-господарські документи ПП МП Трейд не передбачається можливим, оскільки їх направлено для проведення судово-економічної експертизи.

07.02.2018 Головне управління ДФС у Харківській області направило до Генеральної прокуратури України лист №2646/9/20-40-14-02-16, в якому зазначило, що враховуючи факт вилучення фінансово-бухгалтерських документів ПП МП Трейд за період з 01.01.2014 по 14.12.2017 на теперішній час у Головного управління ДФС у Харківській області відсутні підстави для поновлення термінів проведення документальної планової виїзної перевірки ПП МП Трейд з питань контролю за дотриманням вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 30.06.2017, а також відсутня можливість провести документальну позапланову перевірку ПП МП Трейд , відповідно до пп.78.1.7 п.78.1. ст.78 Податкового кодексу України, у зв'язку з ліквідацією підприємства.

Також, контролюючим органом на адресу ліквідатора Овчаренка О.В. направлено запит від 01.10.2018 з метою надання інформації відносно того, які первинні документи, облікові регістри, інші документи пов'язані з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством, та за який період залишились на підприємстві, та які заходи вживались ліквідатором для отримання вилучених документів. Проте, як зазначено ДФС, відповіді на адресу ГУ ДФС у Харківській області надано не було.

На підставі наказу Головного управління ДФС у Харківській області №7798 від 17.10.2018 поновлено з 18.10.2018 термін проведення документальної планової виїзної перевірки ПП МП Трейд з питань контролю за дотриманням вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 30.06.2017.

За таких обставин, висновок місцевого господарського суду, що матеріали справи не містять доказів того, що податковим органом вчинялися дії, направлені на проведення документальної позапланової перевірки ПП "МП Трейд", у зв'язку з початком процедури припинення юридичної особи, згідно з приписами Податкового кодексу України, є необґрунтованими та спростовуються матеріалами справи.

Колегія суддів зазначає, що норми чинного податкового законодавства та законодавства про банкрутство не містять заборони щодо проведення податковим органом перевірки боржника після визнання останнього банкрутом.

Дана правова позиція викладена і в постанові Верховного Суду від 10.05.2018 у справі №922/2431/17.

Доводи апелянта на недотримання боржником порядку досудової ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України не розглядаються судом апеляційної інстанції, з огляду на те, що апелянт не оскаржує ухвалу прийняту за результатами підготовчого засідання, в якому суд перевіряє обґрунтованість вимог заявника, а також з'ясовує наявність підстав для порушення провадження у справі про банкрутство згідно положень ст.16 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .

Крім того, в прохальній частині апеляційної скарги заявником не ставиться питання щодо закриття провадження у справі, як неправомірно порушеного, прохальна частина апеляційної скарги містить вимогу щодо повернення справи на розгляд до Господарського суду Харківської області.

Відповідно до положень Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , ч.2 п.2 ст.25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , якою передбачено, що державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України Про виконавче провадження щодо провадження у справах про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, прийнятих відповідно до Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , ухвала про затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу та закриття провадження у справі є підставою для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису про припинення юридичної особи згідно положень ч.5 ст.104 ЦК України.

Наведені обставини виключають можливість проведення податкової перевірки контролюючим органом.

Враховуючи те, що матеріалами справи підтверджується не проведення як планової, так і позапланової документальної перевірки щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати усіх передбачених Податковим кодексом України податків та зборів, як в процедурі самоліквідації, так і після порушення провадження у справі про банкрутство та визнання боржника банкрутом, з урахуванням можливості проведення контролюючим органом податкової перевірки і після прийняття постанови про визнання боржника банкрутом, колегія суддів приходить до висновку про передчасність затвердження місцевим господарським судом звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу та закриття провадження у справі.

Крім того, відповідно до довідки Центральної ОДПІ м.Харкова ГУ ДФС у Харківській області №29/10/20-30-08-01-21 від 27.02.2018 у ПП МП Трейд наявний відкритий рахунок в українській гривні в казначействі України №37518000112374, і місцевим господарським судом при затвердженні ліквідаційного звіту не надано оцінки даним обставинам.

За таких обставин, ухвала Господарського суду Харківської області від 17.01.2019 у справі №922/4344/17 підлягає скасуванню з направленням справи на розгляд господарського суду Харківської області.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню, в зв'язку з чим ухвалу Господарського суду Харківської області від 17.01.2019 у справі №922/4344/17 слід скасувати, а справу передати на розгляд господарського суду Харківської області.

Керуючись статтями 269, 270, п.2 статті 275, п.4 ч.1 статті 277, статтями 281-284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Харківській області задовольнити.

Ухвалу Господарського суду Харківської області від 17.01.2019 у справі №922/4344/17 скасувати. Справу передати на розгляд господарського суду Харківської області.

Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження до Верховного Суду передбачені статтями 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 21.03.2019.

Головуючий суддя Я.О. Білоусова

Суддя О.О. Крестьянінов

Суддя І.В. Тарасова

Дата ухвалення рішення11.03.2019
Оприлюднено21.03.2019
Номер документу80589777
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/4344/17

Ухвала від 17.08.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Міньковський С.В.

Ухвала від 10.08.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Міньковський С.В.

Ухвала від 25.05.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Міньковський С.В.

Ухвала від 20.04.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Міньковський С.В.

Ухвала від 20.04.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Міньковський С.В.

Ухвала від 03.03.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Міньковський С.В.

Ухвала від 09.02.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Міньковський С.В.

Ухвала від 25.01.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Міньковський С.В.

Ухвала від 30.09.2019

Господарське

Господарський суд Харківської області

Міньковський С.В.

Ухвала від 26.09.2019

Господарське

Господарський суд Харківської області

Міньковський С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні