Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 березня 2019 р. Справа№243/10706/18
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Михайлик А.С., при секретарі судового засідання Столяренко Я.С. розглянув в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Слов'янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 Слов'янської міської ради Донецької області, Відділу освіти Слов'янської міської ради про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити певні дії,
за участю:
позивач - ОСОБА_2
від відповідача 1 - ОСОБА_3
від відповідача 2 - ОСОБА_4, ОСОБА_5
ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ОСОБА_6
ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом про визнання протиправними дій Слов'янської міської ради до керівництва ЗОШ № 6 м. Слов'янськ як такі, що скорочують та порушують права позивача та його сина, іншого російськомовного населення, зобов'язання Слов'янської міської ради зобов'язати керівництво ЗОШ № 6 м. Слов'янськ поновити навчання російською мовою у класах, де воно було встановлено.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що позивач є українцем за національністю і усі його предки - з України, втім, його сім'я є російськомовною и рідною мовою вважає російську. При оформленні до школи позивач мав інформацію проте, що його син буде навчатися в класі з російською мовою навчання. Втім, через місяць навчання, у дітей забрали раніше видані підручники російською мовою та видали підручники на українській мові, через що в сина позивача знизилась успішність у школі та погіршились оцінки.
Позивач вважає, що відповідачами порушено права його сина, зокрема, гарантовані ст.ст. 10, 22, 53 Конституції України.
В ході розгляду справи позивач просив змінити відповідачів на Слов'янську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів № 6 Слов'янської міської ради Донецької області (відповідач 1) та Відділ освіти Слов'янської міської ради (відповідач 2).
У судовому засіданні позивач підтримав заявлені позовні вимоги, наполягав на їх задоволенні.
Відповідачі у судовому засіданні проти задоволення заявлених позивачем вимог заперечували.
За змістом відзиву відповідача 1 згідно зі ст. 7 Закону України Про освіту мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова. Особам, які належать до національних меншин України, гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної та початкової освіти, поряд із державною мовою, мовою відповідної національної меншини. Особам, які належать до корінних народів України, гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної і загальної середньої освіти, поряд із державною мовою, мовою відповідного корінного народу. Це право реалізується шляхом створення відповідно до законодавства окремих класів (груп) з навчанням мовою відповідного корінного народу України або національних меншин поряд із державною мовою і не поширюється на класи (групи) з навчанням українською мовою.
Згідно зі ст. 3 Закону України Про національні меншини в Україні до національних меншин належать групи громадян України, які не є українцями за національністю, виявляють почуття національного самоусвідомлення та спільності між собою.
Відповідно до пп. 18 п. 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про освіту заклад освіти до 1 вересня 2020 року здійснює поступовий перехід на українську мову навчання учнів, які належать до корінних народів, національних меншин України і розпочали здобуття загальної середньої освіти до 1 вересня 2018 року з поступовим збільшенням кількості навчальних предметів, що вивчаються українською мовою.
Також відповідач 1 вказав, що основним документом для організації освітнього процесу в закладі є робочий навчальний план, який конкретизує варіативний складник Базового навчального плану, що є складовою частиною Державного стандарту загальної середньої освіти відповідного рівня та навчального плану з типової освітньої програми.
Робочий навчальний план закладу для учнів 5-9 класів складений за типовими освітніми програмами закладів загальної середньої освіти II ступеня, затвердженими Міністерством освіти і науки України. Робочий навчальний план Слов'янської загальноосвітньої школи І-Ш ступенів № 6 затверджений рішенням педагогічної ради закладу, підтримано всім педагогічним колективом. Порівняння навчальних планів з навчанням українською мовою та з російською мовою навчання говорить про повну ідентичність кількості годин на вивчення окремих предметів. У закладі передбачено вивчення російської мови в усіх класах закладу, в класах з українською мовою навчання за рахунок варіативного складника, що відповідає запитам батьків та учнів. Таким чином, реалізується гарантоване право російськомовного населення на вивчення рідної мови (робочий навчальний план закладу).
Додатково повідомлено, що в 2018 році надруковані нові підручники для учнів 5 класу, частина яких була отримана у жовтні 2018 року. Саме цей факт спричинив необхідність видачі з 1 вересня навчального роки підручників російською мовою, які були в наявності в бібліотеці школи та в подальшому їх заміни на нові, що відповідають програмам Міністерства освіти і науки України. За необхідності за власним запитом учень закладу може отримати будь-яку навчальну та довідникову літературу в шкільній бібліотеці.
Також відповідач 1 вказав, що школа повністю автономна у виборі форм організації навчально-виховного процесу, методів і засобів реалізації змісту освіти.
Відповідач 1 наголосив, що держава гарантує кожному громадянинові України право на здобуття формальної освіти на всіх рівнях у комунальних закладах державною мовою. Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 14 грудня 1999 року № 10-рп/99 мовою навчання в комунальних закладах загальної середньої є українська мова. Поряд з державної мовою в навчальному процесі можуть застосовуватися мови національних меншин.
Відповідач 2 відзив на позов не надав, у судовому засіданні його представники зазначили аналогічне, викладеному у відзиві на позов відповідача 1. Також було зазначено, що ЗОШ № 6 м. Слов'янськ відповідно до чинного законодавства обрано основною мовою навчання українську. Крім цього, син позивача не є учнем початкової школи, де навчання осіб, які належить до національних менших, може здійснюватись мовою меншин, так не може відноситися до національних меншин, оскільки є українцем за національністю.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Слов'янського міськрайонного суду Донецької області від 02.11.2018 справу за позовом ОСОБА_1 передано за підсудністю на розгляд до Донецького окружного адміністративного суду, ухвалами якого від 17.12.2018 та від 26.12.2018 позов залишено без руху, позивачеві надано строк на усунення її недоліків. У встановлений судом строк недоліки позову усунуто, ухвалою суду від 09.01.2019 провадження у справі відкрито, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначено на 30.01.2019. Перерва у розгляді справи оголошувалась до 05.02.2019, 18.02.2019, 11.03.2019. Ухвалами від 05.02.2019 та від 18.02.2019 відповідачів у справі замінено на Слов'янську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів № 6 Слов'янської міської ради Донецької області (відповідач 1) та Відділ освіти Слов'янської міської ради (відповідач 2). У підготовчому засіданні 11.03.2019 судом протокольною ухвалою закрито підготовче провадження у справі та за наданою у письмовій формі згодою сторін одразу розпочато слухання справи по суті.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ
Позивач - ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, громадянин України, РНОКПП НОМЕР_1, його місце зареєстроване за адресою ІНФОРМАЦІЯ_2.
Син позивача - ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_3, громадянин України, є учнем 5 класу (2018/2019 навчальний рік) Слов'янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 Слов'янської міської ради Донецької області.
Зі свідоцтва про народження ОСОБА_7 вбачається, що його мати - ОСОБА_8 також є громадянкою України.
Навчання ОСОБА_7 у школі відбувається української мовою, не погодившись із чим через російськомовність свої сім'ї позивачем направлено звернення до Слов'янської міської ради.
У відповідь на заяву позивача листом Слов'янської міської ради від 08.10.2018 № 1-Ш-2203-6 його повідомлено, що державною мовою в України є українська, мовою освіти в Україні є державна мова. Вказано також, що згідно зі ст. 7 Закону України Про освіту особам, які належать до корінних народів України та до національних меншин України, гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти поряд із державною мовою, мовою відповідної відповідного корінного народу або національної меншини. Це право у межах поставленого позивачем питання реалізовано, оскільки у Слов'янській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 6 російська мова вивчається в усіх класах закладу. Отримані сином позивача підручники відповідають програмам Міністерства освіти і науки України. За необхідності за власним запитом учень закладу може отримати іншу навчальну та довідникову літературу для користування в шкільній бібліотеці. Крім того, держава гарантує кожному громадянинові України право на здобуття формальної світи на всіх рівнях у комунальних закладах освіти державною мовою. Успішне оволодіння державною мовою є необхідною умовою для отримання базової, профільної середньої та вищої освіти.
ОСОБА_9 І ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ, ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ, ВИСНОВКИ
Відповідно до ст. 10 Конституції України державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України. В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України. Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування. Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом.
Згідно зі ст. 53 Конституції України кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов'язковою. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам. Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі. Громадянам, які належать до національних меншин, відповідно до закону гарантується право на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах або через національні культурні товариства.
За приписами Закону України Про освіту кожен має право на якісну та доступну освіту. ОСОБА_9 на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 7 цього Закону мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова.
Держава гарантує кожному громадянинові України право на здобуття формальної освіти на всіх рівнях (дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої), а також позашкільної та післядипломної освіти державною мовою в державних і комунальних закладах освіти.
Особам, які належать до національних меншин України, гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної та початкової освіти, поряд із державною мовою, мовою відповідної національної меншини. Це право реалізується шляхом створення відповідно до законодавства окремих класів (груп) з навчанням мовою відповідної національної меншини поряд із державною мовою і не поширюється на класи (групи) з навчанням українською мовою.
Особам, які належать до корінних народів України, гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної і загальної середньої освіти, поряд із державною мовою, мовою відповідного корінного народу. Це право реалізується шляхом створення відповідно до законодавства окремих класів (груп) з навчанням мовою відповідного корінного народу України поряд із державною мовою і не поширюється на класи (групи) з навчанням українською мовою.
Особам, які належать до корінних народів, національних меншин України, гарантується право на вивчення мови відповідних корінного народу чи національної меншини в комунальних закладах загальної середньої освіти або через національні культурні товариства.
Згідно з пп. 18 п. 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про освіту особи, які належать до корінних народів, національних меншин України і розпочали здобуття загальної середньої освіти до 1 вересня 2018 року, до 1 вересня 2020 року продовжують здобувати таку освіту відповідно до правил, які існували до набрання чинності цим Законом, з поступовим збільшенням кількості навчальних предметів, що вивчаються українською мовою.
До національних меншин належать групи громадян України, які не є українцями за національністю, виявляють почуття національного самоусвідомлення та спільності між собою (ст. 3 Закону України Про національні меншини в Україні ).
Як встановлено в ході розгляду справи, син позивача - ОСОБА_7 є громадянином України, учнем 5го класу комунального закладу шкільної освіти, де навчається українською мовою. Судом встановлено, що батьки ОСОБА_7 також є громадянами України. Доказів того, що ОСОБА_7 або його батьки належать до іншої національності ані ж українська, належать до національних меншин або до корінних народів, мовою яких не є українська, позивачем суду не надано. Крім цього, позивач власноруч у позові зазначив, що він є українцем, а усі його предки - з України.
Так, зокрема, зі свідоцтва про народження сина позивача - ОСОБА_7 вбачається, що він народився у м. Слов'янськ Донецької області (України), його батько (позивач), також народився в Україні (м. Балаклія Харківської області), мати ОСОБА_7 - ОСОБА_8 також є громадянкою України.
Таким чином, в суду відсутні докази, що підтвердили б наявність обов'язку відповідачів забезпечити навчання російською мовою сина позивача, в інтересах якого подано позов.
Враховуючи наведене, заявлений позивачем позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 194, 205, 241-243, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 (84100, Донецька обл., місто Слов'янськ, вул. Зарєчная, 26, РНОКПП НОМЕР_1) до Слов'янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 Слов'янської міської ради Донецької області (84109, Донецька обл., місто Слов'янськ, вулиця Гагаріна, будинок 3, код ЄДРПОУ 33453711), Відділу освіти Слов'янської міської ради (84122, Донецька обл., місто Слов'янськ, площа Соборна, будинок 2, код ЄДРПОУ 02142922) про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити певні дії, - відмовити повністю.
В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину рішення,зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У відповідності до пп. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Повний текст рішення складений та підписаний 21.03.2019.
Суддя Михайлик А.С.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2019 |
Оприлюднено | 24.03.2019 |
Номер документу | 80627587 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Михайлик А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні