Рішення
від 18.03.2019 по справі 905/2122/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

18.03.2019 Справа № 905/2122/18

Господарський суд Донецької області у складі судді Курило Г.Є.

при секретарі судового засідання Цакадзе М.А.

розглянувши матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ДАКС , с. Грузьке

до відповідача: Фізичної особи - підприємця Антонь Івана Михайловича, с. Торецьке

третя особа 1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Добропільську районну державну адміністрацію, м. Добропілля

третя особа 2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_2, с.Веселе

третя особа 3, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_3, с. Веселе

третя особа 4, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, м.Костянтинівка

про вчинення певних дій

Представники сторін:

від позивача: не з'явився;

від відповідача: Антонь І.М., ОСОБА_4 (ордер №017828 від 06.12.2018);

від третьої особи 1: не з'явився;

від третьої особи 2: ОСОБА_4 (ордер №017829 від 06.12.2018);

від третьої особи 3: ОСОБА_4 (ордер №017830 від 06.12.2018).

від третьої особи 4: не з'явився.

В судовому засідання 12.03.2019 оголошувалась перерва до 18.03.2019.

Суть спору: Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю ДАКС , с.Грузьке, звернувся до господарського суду Донецької області з позовною заявою до відповідача, Фізичної особи - підприємця Антонь Івана Михайловича, с. Торецьке про визнання протиправним та скасування рішення Державного реєстратора речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Добропільської районної державної адміністрації Донецької області - Бровко Ірини Миколаївни, про державну реєстрацію іншого речового права, індексний номер 40727900 від 20.04.2018: номер запису про інше речове право у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25808795 від 16.04.2018, підстава виникнення іншого речового права - договір оренди землі б/н від 16.04.2018.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те що 05.08.2011 між ТОВ ДАКС та ОСОБА_6 укладено договір оренди земельної ділянки (паю) сільськогосподарського призначення. Проте, як зазначає позивач, відділом державної реєстрації Добропільської районної державної адміністрації Донецької області був зареєстрований договір оренди земельної ділянки, що укладений між ОСОБА_2 (1/2 частки), ОСОБА_3 (1/2 частки), які є спадкоємцями ОСОБА_6 та ФОП Антонь Іваном Михайловичем (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_4, площа - 4,6111га), строком на 15 років. Позивач вважає, що рішення державного реєстратора Відділу державної реєстрації Добропільської районної державної адміністрації Донецької області щодо реєстрації права оренди земельної ділянки, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_4 за орендарем - ФОП Антонь І.М. є протиправним, оскільки право оренди спірної земельної ділянки вже зареєстровано за ТОВ ДАКС - 05.08.2011.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 19.11.2018 відкрито провадження по справі №905/2122/18, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження з викликом сторін; суд залучив до участі у справі в якості третьої особи 1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Добропільську районну державну адміністрацію; в якості третьої особи 2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_2, в якості третьої особи 3, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_3.

13.12.2018 до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву від 10.12.2018, в якому зазначено, що відсутність інформації в електронну вигляді в Національній кадастровій системі не з вини державного реєстратора - Бровко Ірини Миколаївни, відповідача по справі - Антонь Івана Михайловича, третіх осіб власників земельної ділянки - ОСОБА_2, ОСОБА_3, вважає, що ОСОБА_7 неналежний відповідач по справі, державний реєстратор Бровко Ірина Миколаївна діяла в межах у спосіб передбачений чинним законодавством під час реєстрації договору оренди землі від 16.04.2018 приймаючи рішення державного реєстратора індексний номер: 40727900 від 20.04.2018, не мала законних підстав для відмови у реєстрації іншого речового права, тому просить у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

13.12.2018 до канцелярії суду від третіх осіб 2, 3, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 надійшли пояснення на позовну заяву від 07.12.2018, в яких зазначено, що ОСОБА_6, орендодавець за договором від 05.08.2011, була сліпа, що підтверджується документами доданими до пояснень, тому не могла підписувати жодних документів у тому числі: договорів оренди, актів прийому передачі, поземельних книг, запитів, звернень, заяв, тобто документи додані позивачем до позовної заяви не містять підписів ОСОБА_6. Позивач не надав відомостей щодо звернення до органів Державної реєстрації речових прав на нерухоме майно з метою внесення відповідних відомостей на підставі договору оренди від 05.08.2011. Державний реєстратор Бровко І.М. не повинна була здійснювати запити відповідно до ст. 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" оскільки реєструвала інші речові права, які виникли у 2018 році.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 13.12.2018 залучено до участі у справі третю особу 4, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, м.Костянтинівка; відкладено підготовче засідання на 15.01.2019.

18.12.2018 до канцелярії суду від третьої особи 1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Доброльпільської районної державної адміністрації Донецької області надійшли пояснення по суті спору, в яких вважає позов невмотивованим з огляду на змістовну невідповідність вказаних норм в позовній заяві положенням Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" в редакції від 07.03.2018, третя особа 1 просить суд здійснювати розгляд справи без його представника, суд задовольняє клопотання третьої особи 1.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 15.01.2019 продовжено строк підготовчого провадження у справі №905/2122/18 на 30 (тридцять) днів; відкладено підготовче засідання на 07.02.2019.

До канцелярії суду 07.02.2019 від позивача надійшли відповідь на відзив та пояснення по суті спору, в яких позивач наполягає на задоволенні позовних вимог.

07.02.2019 до канцелярії суду від відповідача та представника третіх осіб 2, 3 надійшли клопотання про витребування доказів. В клопотанні відповідач та треті особи 2, 3 просять суд витребувати у Відділу Держгеокадастру у Добропільському районі Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області завірені копії документів, які були подані на реєстрацію разом із договором оренди від 05.08.2011 (заява, довіреність, копія паспорту, коду уповноваженої особи, оригінал договору, витяг з реєстру ДЗК, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки тощо), зобов'язати забезпечити явку представника відділу до суду з оригіналом поземельної книги для огляду сторонами по справі; витребувати належним чином завірені копії витягів з ДЗК, які надавались з 01.01.2015 до даного часу включно на запити уповноважених осіб або власників щодо земельної ділянки № НОМЕР_5.

Від відповідача до суду 07.02.2019 надійшли заперечення від 06.02.2019 на відповідь позивача, в яких просить у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі. Відповідач наполягає, що реєстрація іншого речового права за позивачем на підставі договору оренди від 05.08.2011 фактично не відбуласть з вини позивача, до позовної заяви позивачем не надано доказів про сплату орендної плати та інших доказів виконання договору оренди, спадкодавець ОСОБА_6 за життя була практично сліпа, тому не могла підписувати документи.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 07.02.2019 клопотання представника відповідача, третіх осіб 2, 3 про витребування доказів б/н від 07.02.2019 задоволено частково. Витребувано у Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, м.Костянтинівка в особі територіального структурного підрозділу Відділу у Добропільському районі завірені копії документів, які були подані на реєстрацію разом із договором оренди від 05.08.2011, що укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю ДАКС , с.Грузьке та ОСОБА_6, та зареєстрований у відділі Держкомзему Добропільського району Донецької області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 05.08.2011 за № 14228334000536 (заява, довіреність, копія паспорту, коду уповноваженої особи, оригінал договору, витяг з реєстру Державного земельного кадастру, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки тощо); засвідчені копії сторінок поземельної книги щодо земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_5, належним чином завірені копії витягів з Державного земельного кадастру, які надавались з 01.01.2015 до даного часу включно на запити уповноважених осіб або власників щодо земельної ділянки № НОМЕР_5; відкладено підготовче засідання на 19.02.2019.

15.02.2019 до канцелярії суду від позивача надійшла заява від 13.02.2019 про розгляд питання про закриття підготовчого провадження та розгляд справи за відсутності позивача, позовні вимоги підтримує та просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

15.02.2019 від позивача надійшли пояснення від 13.02.2019, в яких зазначає, що заперечення та клопотання відповідача не містять в собі жодного сенсового навантаження, адже викладене, в черговий раз дублює зміст відзиву на позовну заяву та не спростовує вимог позивача.

19.02.2019 до канцелярії суду від відповідача надійшли заперечення на пояснення позивача від 18.02.2019, в яких зазначає, що реєстрація права оренди позивача за договором оренди від 05.08.2011 на зазначену земельну ділянку не відбулася.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 19.02.2019 підготовче провадження закрито, призначено розгляд справи по суті на 12.03.2019.

12.03.2019 відповідач надав заяву про поновлення строку на надання додаткових документів, які були їм отримані їм після закриття підготовчого провадження та призначення розгляду справи по суті, суд у відповідності до ст.80 ГПК України приймає до уваги означений доказ.

Судове засідання з розгляду справи по суті розпочато 12.03.2019. В судовому засідання 12.03.2019 оголошувалась перерва до 18.03.2019.

Представник позивача у підготовчих засідання наполягав на задоволенні позовних вимог, направляв телефонограми суду проводити судові засідання без участі їх представника, суд задовольняє клопотання позивача.

Відповідач та представник третьої особи 2, 3 які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача в судових засіданнях проти задоволення позову заперечували.

Третя особа 1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача в судове засідання не з'явилась.

Третя особа 4, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача в судове засідання не з'явилась, пояснень по суті спору та витребуваних судом документів не надала з невідомих причин, про дату, час та місце судових засідань була повідомлена належним чином. Відносно третьої особи 4 судом була винесена окрема ухвала за невиконання ухвал суду.

З'ясувавши фактичні обставини справи, докази на їх підтвердження, виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи, суд встановив:

05.08.2011 між ОСОБА_6 (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Дакс (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки (паю) сільськогосподарського призначення (договір 1), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Золотоколодязької сільської ради Добропільського району Донецької області (п.1. договору 1).

За приписами п.2. договору 1, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 4,6111га, у тому числі 4,6111га ріллі.

Відповідно до п.3., п.4., п.5. договору 1, на земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна немає, а також інші об'єкти інфраструктури немає. Земельна ділянка передається в оренду разом з немає. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 33897,70грн.

Згідно з п.8. договору 1, договір укладено на 10 років (з урахуванням ротації культур).

Умовами п.9. договору 1, орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 2000,00 грн. у грошовій формі.

Орендна плата вноситься у такі строки в грошовій формі - один раз на рік до 1 січня за звітний рік (п.11. договору 1).

Передача земельних ділянок орендарю здійснюється у десятиденний строк державної реєстрації договору за актом її приймання-передачі (п.19. договору 1).

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 42 договору 1).

Договір зареєстровано у відділі Держкомзему Добропільського району Донецької області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 05.08.2011 за №14228334000536.

Відповідно до акту приймання-передачі від 05.08.2011, орендодавець - в особі ОСОБА_6 передав, а орендар - в особі ТОВ Дакс прийняв земельну ділянку площею 4,6111га, кадастровий номер НОМЕР_5, що розташована на території Золотоколодязької сільської ради, Добропільського району Донецької області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Згідно свідоцтва про смерть від ІНФОРМАЦІЯ_1, що видане Відділом державної реєстрації актів цивільного стану по Добропільському району реєстраційної служби Добропільського міськрайонного управління юстиції у Донецькій області, ОСОБА_6 померла ІНФОРМАЦІЯ_1.

Згідно свідоцтва про право на спадщину за законом від 12.12.2016 реєстровий номер №925, що видане державним нотаріусом Другої Добропільскої ДНК спадкоємцем ОСОБА_6 на ? земельної ділянки площею 4,6111га, кадастровий номер НОМЕР_5 є її донька ОСОБА_3, с.Веселе.

Згідно свідоцтва про право на спадщину за законом від 24.01.2018 реєстровий номер №39, що видане державним нотаріусом Другої Добропільскої ДНК спадкоємцем ОСОБА_6 на ? земельної ділянки площею 4,6111га, кадастровий номер НОМЕР_5 є її син ОСОБА_2 с.Веселе.

У 2018 році між ОСОБА_3, ОСОБА_2 (орендодавці) та ФОП Антонєм Іваном Михайловичем (орендар) було укладено договір оренди землі (договір 2), за умовами якого орендодавці надають, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, з кадастровим номером НОМЕР_5, яка знаходиться на території Золотоколодязької сільської ради Добропільського району Донецької області за межами земельних пунктів. Земельна ділянка знаходиться у власності громадян:

- ? частина земельної ділянки у громадянина ОСОБА_2 на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 24.01.2018 за №39 та витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію право власності від 24.01.2018 №111558024, номер запису про право власності 24507805;

- ? частина земельної ділянки у громадянки ОСОБА_3 на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 12.12.2016 за №925 та витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію право власності від 12.12.2016 №75563802, номер запису про право власності 17975368 (п.1. договору).

За приписами п.2. договору 2, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 4,6111га, у тому числі 4,6111га ріллі.

Відповідно до п.3., п.4., п.5. договору 2, на земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна немає, а також інші об'єкти інфраструктури немає. Земельна ділянка передається в оренду разом з немає. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: НОМЕР_5 - 89212,13грн.

Згідно з п.8. договору 2, договір укладено на 15 років (з урахуванням ротації культур).

Умовами п.9. договору 2, орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі у грошовій формі: 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 2675,36грн.

Орендна плата вноситься у такі строки в грошовій формі - один раз на рік до 1 січня за звітний рік (п.11. договору 2).

У 2018 році сторони договору 2 підписали акт приймання-передачі земельної ділянки площею 4,6111га, кадастровий номер НОМЕР_5.

Відповідно до акту приймання-передачі 2018 року, орендодавці - в особі ОСОБА_2 та ОСОБА_3 передали, а орендар - в особі ФОП Антонь І. М. прийняв земельну ділянку площею 4,6111га, кадастровий номер НОМЕР_5, що розташована на території Золотоколодязької сільської ради, Добропільського району Донецької області за межами населених пунктів, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Товариство з обмеженою відповідальністю ДАКС на адресу Відділу у Добропільському районі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області направило лист №6 від 17.07.2018, в якому зазначено, що земельна ділянка (пай) з кадастрових номером НОМЕР_5, загальною площею 4,6111га, у тому числі 4,6111 ріллі була протиправно передана в оренду іншій особі, після смерті орендодавця ОСОБА_6, його спадкоємцями. На час звернення до Держгеокадастру для ТОВ ДАКС створюються перешкоди в користуванні на законних підставах орендованою земельною ділянкою. ТОВ ДАКС просить надати інформацію, зокрема, у вигляді витягу з поземельної книги щодо земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_5, загальною площею 4,6111га.

На лист позивача №6 від 17.07.2018 Держгеокадастром було надано відповідь №1507/103-18 від 31.07.2018, в якій зазначено, що відділом Держгеокадастру Добропільського району Донецької області договір оренди землі строком на 10 років ОСОБА_6 та ТОВ ДАКС (кадастровий номер НОМЕР_5, площа - 4,6111га) зареєстровано 05.08.2011 за №142208334000536 в книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі Добропільського району Донецької області. Копії сторінок книги додаються. До Національної кадастрової системи дані про реєстрацію договору від 05.08.2011 не внесені.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Згідно з ч.1 ст.182 Цивільного кодексу України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до статті 18 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на момент укладання позивачем договору оренди 05.08.2011), договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Пунктом 2 частини 1 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній на момент реєстрації договору оренди землі 05.08.2011) передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право постійного користування та право оренди земельної ділянки.

Згідно зі статтею 6 вказаного Закону (в редакції, чинній на момент реєстрації договору оренди землі 05.08.2011), систему органів державної реєстрації прав становить спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань державної реєстрації прав - Міністерство юстиції України, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав, та його територіальні органи, які є органами державної реєстрації прав. Держателем Державного реєстру прав є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань державної реєстрації прав - Міністерство юстиції України. Адміністратором Державного реєстру прав є державне підприємство, що належить до сфери управління Міністерства юстиції України, здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Державного реєстру прав та відповідає за технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист даних, що містяться у Державному реєстрі прав.

Інформація про зареєстровані права на земельні ділянки, необхідна для ведення державного земельного кадастру, передається органу, який здійснює ведення державного земельного кадастру, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина 2 статті 10 Закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

При цьому, суд зазначає, що станом на момент укладення договору оренди землі 05.08.2011 діяв Порядок ведення Поземельної книги та Порядок ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009р. № 1021.

Цей Порядок визначає процедуру ведення за формою згідно з додатком Поземельної книги - документа, який є складовою частиною державного реєстру земель, містить відомості про земельну ділянку, обмеження на використання земельної ділянки, суб'єктів прав на земельну ділянку та правовстановлюючі документи, а також дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, її цільове призначення, склад земельних угідь. Поземельна книга є власністю держави (пункт 1 Порядку ведення Поземельної книги).

Цей Порядок визначає процедуру ведення за формою згідно з додатком Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі - Книга записів) - документа, який є власністю держави і складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок (пункт 1 Порядку ведення Книги записів).

У пункті 6 та 8 вказаного Порядку ведення Поземельної книги зазначено, що поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку: у паперовому вигляді - територіальними органами Держземагентства; в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", яке є адміністратором автоматизованої системи державного земельного кадастру, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру, формують з її використанням аркуші Поземельної книги та аркуші витягів з неї, перевіряють результати робіт із землеустрою в електронному вигляді, дані про які містяться в файлі обміну даними про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді. Автоматизована система є інформаційною системою, що містить відомості про правовий режим земель, державну реєстрацію земельних ділянок, кадастрове зонування, кадастрові зйомки, бонітування ґрунтів, економічну оцінку земель, грошову оцінку земельних ділянок, а також про кількісний облік земель та їх якість. Поземельна книга у паперовому вигляді зберігається у територіальному органі Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки. Одночасно з внесенням відомостей до Поземельної книги робляться записи у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі - Книга записів).

Відповідно до п. 4 Порядку ведення Книги записів, книга записів відкривається та ведеться: у паперовому вигляді - територіальним органом держземагентства; в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" - адміністратора автоматизованої системи державного земельного кадастру.

Додатком до Порядку ведення Поземельної книги передбачено, що Поземельна книга містить, зокрема, Розділ 4 "Земельна ділянка. Оренда, суборенда". У даному розділі вказуються відомості про орендодавця, орендаря, підставу виникнення права, відомості про договір оренди земельної ділянки, зокрема, номер договору та строк його дії, а також відомості про державну реєстрацію цього договору.

Договір оренди земельної ділянки від 05.08.2011, на який посилається позивач в обґрунтування своїх позовних вимог, містить відмітку про його реєстрацію Відділом Держкомзему у Добропільскому районі Донецької області від 05.08.2011 за №142208334000536, підпис особи, яка провела реєстрацію, скріплена печаткою.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 07.02.2019 витребувано у Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, м.Костянтинівка в особі територіального структурного підрозділу Відділу у Добропільському районі завірені копії документів, які були подані на реєстрацію разом із договором оренди від 05.08.2011, що укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю ДАКС , с.Грузьке та ОСОБА_6, та зареєстрований у відділі Держкомзему Добропільського району Донецької області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 05.08.2011 за № 14228334000536 (заява, довіреність, копія паспорту, коду уповноваженої особи, оригінал договору, витяг з реєстру Державного земельного кадастру, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки тощо); засвідчені копії сторінок поземельної книги щодо земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_5, належним чином завірені копії витягів з Державного земельного кадастру, які надавались з 01.01.2015 до даного часу включно на запити уповноважених осіб або власників щодо земельної ділянки № НОМЕР_5.

Однак, з невідомих суду причин ухвала господарського суду Донецької області від 07.02.2019 Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області, м.Костянтинівка в особі територіального структурного підрозділу Відділу у Добропільському районі не виконана.

При цьому в матеріалах справи наявний лист Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, м.Костянтинівка в особі Відділу у Добропільському районі № 1507/103-18 від 31.07.2018, який був направлений позивачу, де зазначено, що відділом Держгеокадастру Добропільського району Донецької області договір оренди землі строком на 10 років ОСОБА_6 та ТОВ ДАКС (кадастровий номер НОМЕР_5, площа - 4,6111га) зареєстровано 05.08.2011 за №142208334000536 в книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі Добропільського району Донецької області. До Національної кадастрової системи дані про реєстрацію договору від 05.08.2011 не внесені. Згідно засвідчених сторінок книги в Розділі 4 Записи про державну реєстрацію договорів оренди землі міститься запис про договір оренди від 05.08.2011.

Відповідач помилково вважає, що наявність реєстрації тільки у паперовому вигляді та відсутність в електронному (доказів протилежного суду не надано) є підставою вважати що реєстрація не відбулась, а ризик відсутності реєстрації договору від 05.08.2011 в Національній кадастровій системі несе позивач, на підставі наступного.

У відповідності до п. 11 Порядку ведення Книги записів, дата внесення запису до розділу Книги записів є датою державної реєстрації документа, що посвідчує право на земельну ділянку, при цьому в книгу записів відповідний запис внесений.

Крім того, відповідно до правової позиції Європейського суду з прав людини, який у рішенні від 20.01.2012 "Рисовський проти України" зазначив, що ризик будь-якої помилки державного органу, у тому числі тої, причиною якої є їх власна недбалість, повинен покладатись на саму державу та її органи. Розглядаючи цю справу, Європейський суд зазначив, що принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні уникати виконання своїх обов'язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

На підставі вищевикладеного, суд дійшов висновку, що договір оренди земельної ділянки (паю) сільськогосподарського призначення від 05.08.2011, що укладений між ОСОБА_6 та Товариством з обмеженою відповідальністю Дакс набрав законної сили 05.08.2011 та станом на день розгляду справи є діючим оскільки строк дії договору не закінчився, договір не розірвано, не визначено недійсним, акт приймання-передачі (на повернення) земельної ділянки сторони не підписували.

З 01 січня 2013 року почала діяти нова система реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, передбачена викладеним у новій редакції Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Отже, до 2013 року державна реєстрація договорів оренди земельних ділянок, здійснювалась територіальними органами земельних ресурсів шляхом внесення відомостей до Поземельної книги та записів до Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, які складали Державний реєстр земель.

При цьому, законодавством не було передбачено автоматичного перенесення відомостей про реєстрацію договорів оренди земельних ділянок з Державного реєстру земель до Державного реєстру прав, що призвело до того, що у Державному реєстрі прав була відсутня інформація про чинні правовідносини оренди земельних ділянок, права на які виникли до 2013 року.

З метою запобігання виникненню подвійної реєстрації права оренди однієї земельної ділянки, дотримання гарантій достовірності зареєстрованих прав на нерухоме майно, визначених державою, абзацом першим пункту 3 частини третьої статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній на момент реєстрації договору оренди від 20.04.2018) передбачено обов'язок державного реєстратора прав на нерухоме майно під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 01.01.2013 запитувати від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.

Відповідно до пункту 1, 2 частини третьої статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній на момент реєстрації договору оренди від 20.04.2018), державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Такий обов'язок узгоджується із закріпленими частиною першою статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" засадами державної реєстрації прав, зокрема гарантуванням державою об'єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження (пункт 1).

Статтею 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній на момент реєстрації договору оренди від 20.04.2018) визначено, що порядок проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень включає, зокрема, встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень.

Пунктом 12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127 встановлено, що розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на це саме майно, відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав.

Отже, до повноважень державного реєстратора входить дослідження документів на предмет їх відповідності вимогам законодавства, визначення факту виникнення в заявника речового права на нерухоме майно або ж його обтяження, а також встановлення відсутності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно.

Державний реєстратор у силу свого правового статусу не може сліпо слідкувати документам тих органів, які їх видали. За нього несе відповідальність держава, а тому він повинен робити все в межах його компетенції для того, щоб надати учасникам обороту нерухомості державні гарантії охорони та захисту їх прав на нерухомість. Ця обставина, у свою чергу, має позитивно впливати на весь оборот об'єктів нерухомого майна й захищеність прав його учасників, оскільки мінімізує ризики державної реєстрації прав на нерухоме майно або їх обтяжень з помилками.

Отже, державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити, зокрема, інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав у тому числі з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Державний реєстратор є суб'єктом владних повноважень і повинен здійснювати усі можливі дії задля недопущення подвійної державної реєстрації одних і тих самих прав, а тому повинен запитувати інформацію про наявність чи відсутність державної реєстрації у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 1 січня 2013 року.

Аналогічна правова позиція у подібній справі була висловлена Верховним судом України в Постанові від 29.09.2015 № 21-760а15.

Таким чином, суд дійшов висновку про те, що здійснення запиту для встановлення наявності або відсутності вже зареєстрованих речових прав, які виникли до 01.01.2013 на об'єкт нерухомого майна є не правом, а обов'язком державного реєстратора.

В листі від 06.08.2013 № 2951/05-15-13 "Щодо запобігання випадкам подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними право набувачами" Державною реєстраційною службою України було також роз'яснено, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

Зазначений лист не є нормативно-правовим документом, проте носить роз'яснювальний характер щодо проведення реєстраційних дій державним реєстратором.

Одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну земельну ділянку суперечить засадам офіційного визнання і підтвердження державою фактів виникнення прав на нерухоме майно, є порушенням чинного законодавства та інтересів позивача, за яким право оренди земельної ділянки зареєстровано первинно та не припинялося.

Аналогічний висновок міститься і у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2018 у справі №823/378/16.

Подання для державної реєстрації права оренди на земельну ділянку документів, зокрема тих, які є невід'ємною частиною договору оренди цієї ділянки, на підставі яких заявлене право вже зареєстровано за іншою особою, є передбаченою у ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній на момент реєстрації договору оренди від 20.04.2018) підставою для відмови у державній реєстрації зазначеного права.

Разом із тим, в порушення вимог законодавства України, державним реєстратором речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Добропільської районної державної адміністрації Донецької області при проведенні державної реєстрації речового права за договором оренди землі від 20.04.2018, укладеного між ОСОБА_3, ОСОБА_2 (орендодавці) та ФОП Антонєм Іваном Михайловичем (орендар) належним чином не перевірено наявність права оренди на дану земельну ділянку за позивачем, внаслідок чого неправомірно здійснено повторну реєстрацію договору оренди одних і тих самих земельних ділянок, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одні і ті ж земельні ділянки були передані в оренду різним орендарям.

Крім того, суд зазначає, що згідно з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду, викладеною, зокрема, у постанові від 02.10.2018 у справі № 911/488/18, спір про скасування рішення щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки має розглядатися як спір, пов'язаний із порушенням цивільних (господарських) прав позивача на земельну ділянку іншою особою, за якою зареєстровано аналогічне право щодо тієї ж земельної ділянки. Належним відповідачем у такій справі є особа, право на майно якої оспорюється та щодо якої здійснено аналогічний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, отже твердження відповідача, що даний спір підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, а відповідач повинен бути орган владних повноважень, є помилковим.

Наведене узгоджується зі змістом постанов Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2018 у справі № 823/2042/16, від 04.09.2018 у справі №915/127/18.

Твердження відповідача та третіх осіб 2 та 3, які не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача стосовно відсутності в матеріалах справи доказів сплати орендних платежів позивачем, а також неможливості за станом здоров'я підписання ОСОБА_6 договору оренди не є підставою для відмови в задоволенні цього позову, оскільки суду не доведено ані факту недійсності договору оренди від 05.08.2011, ані факту його припинення або розірвання.

Всі інші доводи та заперечення не приймаються судом до уваги, оскільки не спростовують вищевикладені висновки суду.

Враховуючи викладене, системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню у повному обсязі.

Судовий збір, у відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладається на відповідача.

Керуючись статтями 12, 73, 74, 76-79, 86, 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю ДАКС , с.Грузьке, до відповідача, Фізичної особи - підприємця Антонь Івана Михайловича, с. Торецьке про визнання протиправним та скасування рішення Державного реєстратора речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Добропільської районної державної адміністрації Донецької області - Бровко Ірини Миколаївни, про державну реєстрацію іншого речового права, індексний номер 40727900 від 20.04.2018: номер запису про інше речове право у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25808795 від 16.04.2018, підстава виникнення іншого речового права - договір оренди землі б/н від 16.04.2018, задовольнити.

Визнати противоправним та скасувати рішення Державного реєстратора речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Добропільської районної державної адміністрації Донецької області - Бровко Ірини Миколаївни, про державну реєстрацію іншого речового права, індексний номер 40727900 від 20.04.2018: номер запису про інше речове право у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 25808795 від 16.04.2018, підстава виникнення іншого речового права - договір оренди землі б/н від 16.04.2018; видавник: фізична особа - підприємець Антонь І.М. та ОСОБА_2, ОСОБА_3, зміст, характеристика іншого речового права, строк дії: Договір укладено на 15 років (з урахуванням ротації культур) з правом пролонгації.

Стягнути з Фізичної особи - підприємця Антонь Івана Михайловича (АДРЕСА_1, ІПН НОМЕР_1) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ДАКС (85018, Донецька область, Добропільський район, сел. Грузьке, вул. Гутника, буд. 1, код ЄДРПОУ 31449200) судовий збір в розмірі 1762,00 грн.

Відповідно до ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч.1. ст. 256 ГПК України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, а на ухвалу суду - протягом десяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається до Східного апеляційного господарського суду через Господарський суд Донецької області (п.8., п.17.5. Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю ДАКС (85018, Донецька область, Добропільський район, с. Грузьке, вул. Гутника, буд. 1, код ЄДРПОУ 31449200).

Відповідач: Фізична особа - підприємець Антонь Іван Михайлович (АДРЕСА_1, ІПН НОМЕР_1).

Третя особа 1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Добропільську районну державну адміністрацію, м. Добропілля (85000, м.Добропілля, вул. Московська, 1, код ЄДРПОУ 23778446).

Третя особа 2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_2, АДРЕСА_2, ідентифікаційний податковий номер платника податків НОМЕР_2).

Третя особа 3, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_3, АДРЕСА_3, ідентифікаційний податковий номер платника податків НОМЕР_3).

Третя особа 4, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, м.Костянтинівка (85102, Донецька обл., місто Костянтинівка, вул. Європейська, будинок 13, код ЄДРПОУ 39767332).

В судовому засіданні 18.03.2019 оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повний текст рішення складено та підписано 28.03.2019.

Суддя Г.Є. Курило

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення18.03.2019
Оприлюднено28.03.2019
Номер документу80752941
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/2122/18

Рішення від 24.03.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 24.02.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 17.02.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 16.12.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 25.11.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Постанова від 15.08.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Ухвала від 08.07.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Ухвала від 25.06.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Постанова від 05.06.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Россолов Вячеслав Володимирович

Постанова від 05.06.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Россолов Вячеслав Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні