ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2019 року Справа № 160/1740/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Рябчук О.С.
розглянувши в порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовомГоловного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу Софіївська центральна бібліотека Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області про застосування заходів реагування,-
ВСТАНОВИВ :
21 лютого 2019 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області(далі - позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Комунального закладу Софіївська центральна бібліотека Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області (далі - відповідач) з вимогами про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації( роботи) об'єкта, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Софіївський район, смт. Софіївка, вул. Шкільна, буд. 16А Комунального закладу Софіївська центральна бібліотека Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ - 36730687), до повного усунення порушень;встановлення у судовому рішенні способу і порядку його виконання шляхом зобов'язання зупинення експлуатації об'єкта, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Софіївський район, смт. Софіївка, вул. Шкільна, буд. 16А Комунального закладу Софіївська центральна бібліотека Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ - 36730687), до повного усунення порушень.
Позивач в обґрунтування позовних вимог в адміністративному позові зазначив наступне. При проведенні планової перевірки будівлі Комунального закладу Софіївська центральна бібліотека Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської областібуло виявлено ряд порушень вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Виявлені в ході перевірки порушення зафіксовані в акті перевірки від 07.02.2019 р. №13 та створюють небезпеку для життя та здоров'я людей і на момент звернення до суду не усунені відповідачем. Зауважень до проведеного заходу та складеного акту з боку відповідача не було. За виявлених порушень,приміщення будівлі бібліотеки не може експлуатуватись до повного усунення порушень.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.02.2019 р. відкрито провадження у адміністративній справі; справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
26 березня 2019 року відповідачем подано відзив на позовну заяву. В обґрунтування своєї позиції відповідачем зазначено наступне. Застосування до центральної бібліотеки заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівлі є недоцільним, а звернення до адміністративного суду з позовом про застосування заходів реагування - передчасним. Відповідач вважає, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації об'єкта нерухомості до повного усунення виявлених порушень є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише в разі, якщо допущені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей. Крім того, в будівлі за адресою: вул. Шкільна, 16а, в смт. Софіївка, розміщується та функціонує ще одна юридична особа - Комунальний заклад Софіївська дитяча бібліотека . Комунальний заклад Софіївська центральна бібліотека займає лише частину приміщень у зазначеній будівлі. Повне зупинення експлуатації всієї будівлі вплине на права Софіївської дитячої бібліотеки. До того ж, порушення, виявлені в ході планової перевірки, вже частково усунуті відповідачем, про що складено акт №52 від 20.03.2019 р. про результати повторної перевірки.
Згідно з ч.ч. 5, 8 ст. 261 Кодексу адміністративного. судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.
Комунальний заклад Софіївська центральна бібліотека Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської областізареєстрованийюридичною особою, про що вчинено запис в Єдиному державному реєстрі про включення відомостей про державну реєстрацію юридичної особи; ідентифікаційний код 36730687.
МісцезнаходженняКомунального закладу Софіївська центральна бібліотека Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області: 53100, Дніпропетровська область, Софіївський район, смт. Софіївка, вул. Шкільна, 16А.
У період з 30 січня 2019року по 07 лютого 2019 року відповідно до наказу від 26.12.2018 р. №10, посвідчення на перевірку № 13від 30.01.2019 р., фахівцем Софіївського районного сектору Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській областіпроведено планову перевірку додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпекиКомунальним закладом Софіївська центральна бібліотека Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області за адресою: 53100, Дніпропетровська область, Софіївський район, смт. Софіївка, вул. Шкільна, буд. 16А.
За результатами перевірки складено акт №13 від 07 лютого 2019 р.
В акті перевірки встановлено низку порушень, допущених Комунальним закладом Софіївська центральна бібліотека Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області при експлуатації 1 поверхової будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Софіївський район, смт. Софіївка, вул. Шкільна, буд. 16А.
Зокрема, було виявлено ряд порушень, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей та зумовили необхідність звернення позивача до суду з вимогами, що заявлені.
Зміст даних порушень зафіксований в акті та полягає в наступному:
1) не виконано оброблення засобами вогнезахисту дерев'яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) будівлі, а саме: У будинках, крім будинків Vступеня вогнестійкості, дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятись засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності , що є порушенням ОСОБА_1 ІІІ, п. 2.5 ППБУ;
2) будівля не обладнана системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації,системою передавання пожежних сповіщень, системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей), а саме: Будинки, приміщений та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , виявлене є порушенням п. 1.2. ОСОБА_1 V, п. 6.2. ОСОБА_1 VІ ППБУ, п. 7, п.7.2 ДБН В.2.5-56:2014;
3) шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей, а саме: Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційнимосвітленням. Світильникиевакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей , виявлене є порушенням п. 2.31. гл. ІІ ОСОБА_1 ІІІ ППБУ;
4) Допускається застосування саморобних подовжувачів в книгосховищі відділу обслуговування Бібліотеки, які не відповідають вимогам ПУЕ, що пред'являються до переносних (пересувних) електропроводок, а саме: Забороняється застосування саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ, що пред'являються до переносних (пересувних) електропроводок виявлене є порушенням ОСОБА_1 IV, гл.І п. 1.18 ППБУ;
5) не виконано з'єднання жил електричних проводів паянням, опресуванням або затискачами в приміщенні відділу обслуговування бібліотеки, коридорі та підвалі, а саме:
З'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів , виявлене є порушенням ОСОБА_1 IV, гл.І п. 1.6 ППБУ;
6) Відсутні схеми підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) на групових електрощітках в коридорі, а саме: Електрощити, групові електрощітки повинні оснащуватися схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої
вставки) , виявлене є порушенням ОСОБА_1 IV, гл.І п. 2.26. ППБУ;
7) На дверях підвалу не вказано місце зберігання ключів, а саме: Двері горищ, технічних поверхів,вентиляційних камер, електрощитових, підвалів повинні утримуватися зачиненими. На дверях слід вказувати місце зберігання ключів. Вікна горищ, технічних поверхів, підвалів повинні бути засклені, виявлене є порушенням ОСОБА_1, гл.ІІ п. 2.12. ППБУ;
8) Не забезпечено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, а саме: Замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ. , виявлене є порушенням ОСОБА_1 IV, гл.І п. 1.21. ППБУ;
9) Не забезпечено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а саме: Захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд , виявлене є порушенням ОСОБА_1 IV, гл.І п. 1.18. ППБУ;
10) Посадові особи та керівник не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки, а саме: Посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року N 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях", виявлене є порушенням ОСОБА_1, п. 16. ППБУ;
11) директор не пройшов функціональне навчання у навчально-методичному центрі сфери цивільного захисту, що є порушенням ст.91,ст. 20 КЦЗУ; п. 10, п.11, додаток 1 постанови КМУ від 23.10.2013 р. №819;
12) не розроблено та не вирішено інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту, у якому тематично оформляються стенди, навчальні посібники і зразки, передбачені програмами підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях, виявлене є порушенням п. 13 постанови КМУ №444 від 26.06.2013 р.;
13) Не розроблена програма підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях, а саме:Програми підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях розробляються і затверджуються підприємствами, установами, організаціями на підставі програм та організаційно-методичних вказівок з підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях, що розробляються і затверджуються ДСНС, Радою міністрів АРК,
місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.
Програми навчання з питань пожежної безпеки погоджуються із ДСНС, виявлене є порушенням п. 7 постанови КМУ №444 від 26.06.2013 р.;
14) Не забезпечено працюючого персоналу згідно з програмами підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях, а також під час проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань з питань цивільного захист, а саме: Навчання працюючого населення здійснюється безпосередньо на підприємстві, в установі та організації згідно з програмами підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях, а також під час проведенняспеціальних об'єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту, виявлене є порушенням п. 6 постанови КМУ №444 від 26.06.2013 р.;
15) не розроблено та не затверджено обсяги забезпечення працюючого персоналу засобами радіаційного та хімічного захисту, виявлене є порушенням п. 5-8 постанови КМУ №1200 від 19.08.2002 р.;
16) не забезпечено персонал засобами індивідуального захисту, що є порушенням п. 1 постанови КМУ №1200 від 19.08.2002 р.
17) не розроблено та не затверджено графік проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань зпитань цивільного захисту, а саме: Спеціальні об'єктові навчання і тренування з питань цивільногозахисту проводяться у порядку, затвердженому МВС. Графіки проведення таких навчань і тренувань затверджуються щороку керівниками підприємств, установ та організацій і узгоджуються з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та територіальними органами ДСНС, виявлене є порушенням п. 17 постанови КМУ №444 від 26.06.2013 р.
Копію акту вручено директору бібліотеки07.02.2019 року (а.с.25).
Згідно з відміткою в акті в розділі Пояснення, зауваження або заперечення зазначено, що в описі виявлених порушень вимог законодавства не все залежить від директора установи, яка стоїть на балансі Софіївської селищної ради (а. акту 19, а.с.25).
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що на момент звернення до суду відповідачем не усунуто виявлених в ході перевірки порушень.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Згідно зі ст. 1, ч. 5, ч.11 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Плановий чи позаплановий захід щодо суб'єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.
Частиною 1 статті 6 наведеного Закону встановлено, підставами для здійснення позапланових заходів є:
- подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
- виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб'єктом господарювання у документі обов'язкової звітності, крім випадків, коли суб'єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов'язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов'язаний повідомити суб'єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п'яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;
- перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
- звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб'єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред'явили документи, передбачені цим абзацом;
- неподання суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
- доручення Прем'єр-міністра України про перевірку суб'єктів господарювання у відповідній сфері у зв'язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.
Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Частиною ч. 4 ст. 6 Закону визначено, що строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів.
Згідно із ч. 1 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою.
Частиною 6 ст. 7 Закону визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості:
- дату складення акта;
- тип заходу (плановий або позаплановий);
- форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо);
- предмет державного нагляду (контролю);
- найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід;
найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб'єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Згідно з ч. 7 ст. 7 Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до статті 1 Кодексу цивільного захисту України, Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять:органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду;органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно з ст. 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до пунктів 1, 2 ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Частиною 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до ч.1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з ст.ст.73-76 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ч.1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Оцінюючи усі докази, надані суду, у їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Згідно до ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Частиною 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Як вбачається з проаналізованих положень Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Кодексу цивільного захисту України позивач наділений повноваженнями на звернення до адміністративного суду з позовом про застосування заходів реагування.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що у період з 30.01.2019 по 07.02.2019 рр.фахівцем позивача проведено планову перевірку додержання (виконання) вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки Комунальним закладом Софіївська центральна бібліотека Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області за місцем провадження діяльності, а саме, перевірено приміщення будівлі бібліотеки за адресою: Дніпропетровська область, Софіївський район, смт. Софіївка, вул. Шкільна, буд. 16А.
За результатами перевірки встановлено низку порушень вимог законодавства у сфері техногенної безпеки та цивільного захисту, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, працюючого персоналу, відвідувачів, інших громадян, а також осіб, які будуть здійснювати ліквідацію надзвичайної ситуації (пожежі), в разі її виникнення.
Так, відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації та системи оповіщення може призвести до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі бібліотеки, у зв'язкуз чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
Відсутність або не відповідність вогнезахисної обробки конструктивних елементів будівлі або невідповідність стану вогнезахисної обробки, під впливом небезпечних факторів пожежі, може призвести до її руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадногогазу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі.
Відсутність аварійного (евакуаційного) освітлення не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.
При порушенні виконання монтажу проводів і кабелів, тобто не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо), може призвести до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створить загрозу життюта/або здоров'ю людей.
При не проведенні замірів опору ізоляції силової та освітлювальної електромережі унеможливлюється визначення можливості застосування освітлювальної та силової електромережі для безаварійної роботи або роботи в режимі короткого замкнення, яке може призвести до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів чадного газу та підвищених температур), що, в свою чергу, створює загрозу життю та/або здоров'ю людей.
При відсутності або невідповідність захисту будівлі від прямих ударів блискавки та захисту від вторинних дій блискавки у випадку удару блискавки в будівельні конструкції виникає небезпечне іскріння, полум'я та електричний струм, що виник у результаті виносу високої напруги на струмопровідні частини конструкцій, апаратів, агрегатів, що сприяє зникненню пожежі з її небезпечними факторами та розповсюдженням їх до шляхів евакуації та місць перебування людей, та створює загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відсутність навчання по програмі пожежно-технічного мінімуму може призвести до паніки та невірним діям персоналу при виникненні пожежі, що в свою чергу сприятиме розвитку пожежі, перешкоджатиме евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення пожежі або вибуху.
При відсутності схеми підключення електрощиту з пояснювальним написом унеможливлюється, у разі виникнення пожежі, відключення від електроживлення окреме приміщення.
Відсутність засобів індивідуального захисту призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків.
Відсутність навчання з питань цивільного захисту може призвести до паніки та невірних дій персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприятиме розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджатиме евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації.
Відсутність об'єктових тренувань з питань цивільного захисту може призведе до невірних дій персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що, в свою чергу, сприятиме розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджатиме евакуації людей та перешкоджатиме ліквідації надзвичайної ситуації, а в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації або вибуху.
Судом враховано, що у період з 18 березня 2019 р. по 20 березня 2019 р. у відповідача було проведено позапланову перевірку дотримання Комунальним закладом Софіївська центральна бібліотека Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатом якої складено акт №52 від 20.03.2019 р.
Згідно з актом №52 від 20.03.2019 р., порушення, виявлені під час планової перевірки, проведеної у період з 30.01.2019 р. по 07.02.2019 р., частково усунуті відповідачем.
Втім, не виконано оброблення засобами вогнезахисту дерев'яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) будівлі, що є порушенням ОСОБА_1 ІІІ, глави І, п. 2.5 ППБУ; не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації,системою передавання пожежних сповіщень, системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей),що є порушенням п. 1.2. ОСОБА_1 V, п. 6.2. ОСОБА_1 VІ ППБУ, п. 7, п.7.2 ДБН В.2.5-56:2014; не забезпечено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, що є порушенням ОСОБА_1 IV, глави І, п. 1.21. ППБУ; не забезпечено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, що є порушенням ОСОБА_1 IV, гл.І п. 1.21. ППБУ; посадові особи та керівник не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки, що є порушенням ОСОБА_1, п. 16. ППБУ; не забезпечено персонал засобами індивідуального захисту, що є порушенням п. 1 постанови КМУ №1200 від 19.08.2002 р.
За таких обставин, суд погоджується з позивачем, що порушення, які були виявлені під час планової перевірки відповідача та які не усунуті, про що свідчить акт позапланової перевірки №52 від 20.03.2019 р., є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, що є неприпустимим.
Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
В зв'язку з наведеним, держава, через наділені повноваженнями органи, вживає заходи для забезпечення безпеки людей. До таких заходів відноситься, в тому числі, і встановлення на законодавчому рівні вимог до будівель та споруд у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту. Такі вимоги є обов'язковими для встановленого законодавством кола суб'єктів, зокрема, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, котрі є власниками будівель та споруд, де постійно перебуває велика кількість людей. Не дотримання цих вимог робить неможливим експлуатацію будівель та споруд як таких, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Відповідно до п. п. 24, 33 частини 1 статті 1 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов'язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб'єкті господарювання на ній або водному об'єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров'ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об'єкті, провадження на ній господарської діяльності.
Пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров'ю людей виникає не лише при наявності порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, а й при наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.
Акт планової перевірки від 07.02.2019 р. №13 вручений директору бібліотеки 07.02.2019 року.
Акт позапланової перевірки від 20.03.2019 р. №52 підтверджує часткове усунення порушень, виявлених в ході планової перевірки.
Отже, обставини, які стали підставою для звернення до суду з даним позовом, не перестали існувати.
Відповідачем надано розрахунок до кошторису витрат по Забезпечення діяльності бібліотек на 2019 р., де визначено план заходів на 2019 рік, втім, не направлених на усунення порушень, виявлених позивачем, навіть не складено кошторис та не визначено обсяг робіт.
З урахуванням викладеного, враховуючи той факт, що порушення,виявлені під час планової перевірки об'єкта,створюють загрозу життю та здоров'ю людей (відвідувачів, працюючого персоналу тощо), і на даний час у суду відсутні докази повного усунення виявлених порушень, суд вважає позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області обґрунтованими та такими, які підлягають задоволенню.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.02.2019 р. Головному управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області відстрочено сплату судового збору за подання даного адміністративного позову до ухвалення судового рішення у справі.
Враховуючи той факт, що день розгляду справи судовий збір за подання адміністративного позову до суду не сплачено позивачем, судовий збір у розмірі 1921,00грн. підлягає стягненню з позивача за рахунок його бюджетних асигнувань.
Керуючись ст. ст. 72-77, 242-246, 250, 255, 257, 261 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу Софіївська центральна бібліотека Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області про застосування заходів реагування- задовольнити в повному обсязі.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкта, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Софіївський район, смт. Софіївка, вул. Шкільна, буд. 16А Комунального закладу Софіївська центральна бібліотека Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 36730687), до повного усунення порушень.
Встановити у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання шляхом зобов'язання зупинити експлуатацію об'єкта, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Софіївський район, смт. Софіївка, вул. Шкільна, буд. 16А Комунального закладу Софіївська центральна бібліотека Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 36730687), до повного усунення порушень.
Судовий збір у розмірі 1921,00грн. стягнути з Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області за рахунок його бюджетних асигнувань.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 ОСОБА_1 VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.С. Рябчук
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2019 |
Оприлюднено | 03.04.2019 |
Номер документу | 80890848 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рябчук Олена Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні