ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 1940/1567/18
25 березня 2019 рокум.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Дерех Н.В.
за участю:
секретаря судового засідання Заблоцька І.І.
позивача ОСОБА_1
представника позивача ОСОБА_2
представника відповідача ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування подання Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою від 02 серпня 2018 року №14,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі позивач) звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії (надалі ТВК, відповідач), у якому просить визнати протиправним та скасувати подання Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою від 02 серпня 2018 року № 14.
Позов обґрунтовано тим, що на думку позивача, Горішньовигнанська територіальна виборча комісія, приймаючи подання до Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району Тернопільської області про прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою (відкликання з посади за народною ініціативою) від 02 серпня 2018 року № 14 допустила порушення вимог чинного законодавства як в частині його змісту так і форми. Вважає, що рішення Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою не є таким, що відноситься до поточної діяльності виборчої комісії, а тому не може прийматися у формі протокольного рішення. Крім того, просить прийняти до уваги, що відповідачем допущено порушення в процедурі перевірки підписних листів на підтримку пропозиції про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1, так як і допущені порушення в процедурі збирання цих підписних листів. Виходячи з вищенаведеного просить позовні вимоги задовольнити повністю.
Представник відповідача подала до суду відзив на адміністративний позов, у якому вказала, що Горішньовигнанська територіальна виборча комісія діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб передбачений чинним законодавством, а тому вважає позовну заяву безпідставною та такою, що не підлягає до задоволення. Однак, у судових дебатах позов визнала і вказала, що рішення про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 прийнято у формі протоколу, тобто не у спосіб, який визначений законом (у формі постанови). Крім того просить врахувати, що лише під час судового розгляду даної адміністративної справи Горішньовигнанській територіальній виборчій комісії з показів свідка ОСОБА_4 стало відомо, що підписи на підтримку пропозиції про припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 замість члена ініціативної групи ОСОБА_5 збирав особисто він та депутати Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району Тернопільської області ОСОБА_6 та ОСОБА_7 Такий спосіб збору підписів - особами, які не є членами ініціативної групи не відповідає вимогам закону, а тому такі підписні листи не є дійсними.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 13.08.2018 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 10.09.2018 року.
10.09.2018 року у підготовчому оголошено перерву у судовому засіданні до 24.09.2018 року о 14:30 год.
24.09.2018 року у підготовчому судовому засіданні оголошено перерву до 05.10.2018 року о 12:00 год.
05.10.2018 року продовжено процесуальний строк підготовчого судового засідання строком на 01 місяць та оголошено перерву до 05.11.2018 року до 14:30 год.
05.11.2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 19.11.2018 року о 14:45 год.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.11.2018 року розгляд справи відкладено до 30.11.2018 року о 09:30 год.
30.11.2018 року у судовому засіданні оголошено перерву для допиту свідків до 19.12.2018 року о 10:30 год.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.12.2018 року розгляд справи відкладено до 10.01.2019 року о 14:30 год.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 10.01.2019 року розгляд справи відкладено до 23.01.2019 року о 14:00 год.
23.01.2019 року у судовому засіданні оголошено перерву до 05.02.2019 року до 14:00 год.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 05.02.2019 року розгляд справи відкладено до 13.02.2019 року о 14:00 год.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 13.02.2019 року розгляд справи відкладено до 06.03.2019 року о 11:00 год.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 06.03.2019 року розгляд справи відкладено до 14.03.2019 року о 09:30 год.
20.03.2019 року розгляд справи відкладено до 21.03.2019 року о 09:30 год.
21.03.2019 року у судовому засіданні оголошено перерву до 25.03.2019 року о 09.03.2019 року.
25.03.2019 року у судовому засіданні позивач та представник позивача в судовому засіданні позов підтримали, просили його задовольнити повністю, з мотивів, наведених у позовній заяві, відповіді на відзив,
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечила з мотивів, наведених у відзиві, запереченнях на відповідь на відзив.
Заслухавши пояснення позивача та його представника, пояснення представників відповідача, заслухавши показання свідків, дослідивши матеріали справи, оцінивши подані суду докази у їх сукупності, суд встановив наступне.
Постановою ОСОБА_8 районної виборчої комісії від 12.09.2015 р. №4 Про утворення сільських територіальних виборчих комісій сформовано склад Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії з чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25.10.2015 р.
ОСОБА_1 з 2015 року є сільським головою села Горішня Вигнанка Чортківського району Тернопільської області, що слідує з рішення сесії Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району Тернопільської області №1 від 10.11.2015 р. Про визнання повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 обраного 25 жовтня 2015 року . Обраний шляхом самовисування.
Зі змісту долученої до матеріалів справи копії оголошення слідує, що 15.07.2018 року о 14:00 год., в приміщенні Будинку культури с.Горішня Вигнанка відбудуться загальні збори сіл Горішньовигнанської сільської ради, на порядку денному якого поставлене єдине питання - благоустрій сіл.
Після цього, 15.07.2018 р. в с. Горішня Вигнанка Чортківського району Тернопільської області відбулися збори виборців Горішньовигнанської територіальної громади, на яких було прийнято рішення про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою.
З протоколу зборів виборців Горішньовигнанської територіальної громади від 15.07.2018 р. слідує, що одним з питань, винесених на порядок денний зборів, було дострокове припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1. Щодо даного питання зборами прийнято рішення про внесення пропозиції щодо дострокового припинення повноважень сільського голови Горішньовигнанської сільської ради ОСОБА_1 шляхом відкликання з посади за народною ініціативою. Рішення прийнято більшістю голосів. Утворено ініціативну групу для збирання підписів виборців у складі 10 осіб та визначено офіційного представника ініціативної групи, затверджено форму підписного листа.
20.07.2018 року на адресу позивача ОСОБА_9 ТВК Горішньовигнанської територіальної громади надіслано повідомлення №1, у відповідності до змісту якого слідує, що в ТРК с.Горішня Вигнанка звернулися голова ініціативної групи ОСОБА_10 18.07.2018 року про те, що 15.07.2018 року в с.Горішня Вигнанка відбулись збори виборців Горішньовигнанської територіальної громади, на яких було прийнято рішення про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Аналогічна інформація зазначена також у повідомленні від 18.07.2018 року, підписаному ОСОБА_10 на адресу ОСОБА_9 ТВК Горішньовигнанської територіальної громади, до якого додані протокол зборів, протокол реєстрації виборців, додаток 1 до протоколу зборів - форма підписного листа, заяви - згоди членів ініціативної групи та офіційного представника з копіями паспортів на 20 аркушах.
Позивач 26.07.2018 року подав звернення №289 ОСОБА_9 Територіальної виборчої комісії Горішньовигнанської сільської ради, в якому просив надати йому копії підписних листів про дострокове припинення повноважень сільського голови. У відповідь на вказане звернення позивач отримав відповідь ОСОБА_9 ТВК Горішньвигнанської сільської ради від 30.07.2018 року, в якій зазначалось, що копії підписних листів не можуть бути надані, так як на даний час підписні листи на перевірці у державному реєстрі виборців у ОСОБА_8 районі.
Однак, Відділом ведення державного реєстру виборців ОСОБА_8 районної державної адміністрації Тернопільської області надіслано лист ОСОБА_9 ТВК Горішньовигнанської сільської ради від 30.07.2018 року №45 Щодо перевірки правильності оформлення підписних листів , яким повідомлено, що правові підстави для використання персональних даних Реєстру органами ведення Реєстру під час їх залучення територіальною виборчою комісією до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозицій про відкликання голови місцевої ради за народною ініціативою, відсутні.
01 серпня 2018 позивач вдруге звернувся до ОСОБА_9 ТВК щодо надання копій підписних листів про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови. Однак, голова ТВК у листі від 02.08.2018 року вказала, що згідно з частиною другою статті 32 Конституції України не допускається використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків визначених законом і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
02 серпня 2018 року складено Протокол засідання Територіальної виборчої комісії Горішньовигнанської сільської ради. Пунктом першим даного Протоколу затверджено результати перевірки, а саме: при ініціюванні щодо дострокового припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ; відомості про громадян, що містяться в підписних листах є достовірними; кількість виборців, що підтримали пропозицію про дострокове припинення повноважень відкликання) Горішньовигнанського сільського голови становить 400 виборців. Крім цього, ухвалили прийняти рішення про відкликання сільського голови за народною ініціативою та звернутися до Горішньовигнанської сільської ради із поданням щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою.
В подальшому, 02.08.2018 року ОСОБА_9 Територіальної виборчої комісії направлено Подання №14 Горішньовигнанській сільській раді з проханням прийняти рішення щодо дострокового припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою (відкликання з посади за народною ініціативою).
03.08.2019 року до Горішньовигнанського сільського голови звернулась група депутатів, серед яких ОСОБА_7, ОСОБА_11, ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, з пропозицією терміново скликати сесію Горішньовигнанської сільської ради, на розгляд якої винести питання про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Після цього, позивач звернувся до Центральної виборчої комісії зі скаргою на дії Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови за народною ініціативою від 07.08.2018 року, в якому просив прийняти скаргу, провести повну перевірку роботи Горішньовигнанської ТВК щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови, та скасувати дане рішення, а також враховуючи те, що у сільську раду 03.08.2018 року поступила пропозиція про скликання позачергової сесії сільської ради, а також просив розглянути її у найкоротші строки.
Крім цього, 07.08.2018 р. позивач звернувся до відділу ведення Державного реєстру виборців апарату ОСОБА_8 районної державної адміністрації із запитом щодо перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції щодо відкликання Горішньовигнанського сільського голови.
З матеріалів даної справи також вбачається, що 24.07.2018 року ОСОБА_10, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, з однієї сторони, та головою ТВК ОСОБА_20 з іншої сторони, складено та підписано ОСОБА_20 передачі підписних листів про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 В той же час, 30.07.2018 року ОСОБА_9 ТВК Горішньовигнанської сільської ради звернулася зі зверненням щодо перевірки правильності оформлення підписних листів за народною ініціативою про відкликання Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1
ОСОБА_8 районної державної адміністрації від 07.08.2018 р. №01-1158/01-36 Щодо перевірки правильності оформлення підписних листів позивачу повідомлено, що персональні дані з Державного реєстру виборців можуть використовуватися лише для проведення перевірки достовірності відомостей про виборців, які поставили свої підписи у підписних листах на підтримку проведення всеукраїнського референдуму, а також відомостей, що надаються до відповідних виборчих комісій щодо кандидатів, уповноважених та довірених осіб, членів ініціативної групи референдуму, кандидатур до складу виборчих комісій. Натомість використання бази даних реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, які містяться в підписних листах на підтримку пропозиції щодо відкликання голови місцевої ради за народною ініціативою не передбачено.
Крім того, відповідач звертався із запитом №11 від 30.07.2018 р. до ОСОБА_8 відділу поліції Головного управління Національної поліції в Тернопільській області про проведення опитування виборців та перевірки підписних листів, на що отримав письмову відповідь про те, що працівниками Чортківського ВП спільно з представниками ТВК с. Горішня Вигнанка та с. Переходи Чортківського району 01.08.2018 р. проведено вибіркові опитування та перевірки підписів жителів с. Горішня Вигнанка та с. Переходи Чортківського району, в ході якого опитані громадяни підтвердили, що вони дійсно підписували підписні листи про дострокове припинення повноважень сільського голови с. Горішня Вигнанка Чортківського району за народною ініціативою. Аналогічного змісту відповідь від 13.09.2018 р. №8023/116/01/С-46ад надано Чортківським ВП Головного управління Національної поліції в Тернопільській області на адвокатський запит представника позивача від 10.09.2018 р.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що у відповідності до частини 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України), у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до абзаців першого, третього статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Як передбачено статтею 141 Основного Закону, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п'ять років.
Статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом.
Спірні правовідносини врегульовуються Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , Законом України Про статус депутатів місцевих рад від 11.07.2002 № 93-ІУ, Законом України Про місцеві вибори від 14.07.2015 року № 595-УІІІ, Законом України Про Державний реєстр виборців від 22.02.2007 року №698-У, Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженим Постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 року № 228 в редакціях чинних на день виникнення спірних правовідносин.
Закон України Про місцеве самоврядування від 21.05.1997 р. №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Відповідно до частини першої статті 12 Закону №280/97-ВР, сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об'єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.
На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом (частина п'ята статті 12 Закону №280/97-ВР).
Пунктом 4 частини першої статті 79 Закону №280/97-ВР передбачено, що повноваження сільського, селищного, міського голови, вважаються достроково припиненими у разі відкликання з посади за народною ініціативою.
Як передбачено частиною п'ятою статті 79 цього Закону, сільський, селищний, міський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" з особливостями, передбаченими частинами шостою - десятою цієї статті, не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень.
Рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 20 осіб для відкликання сільського голови. Кількість членів ініціативної групи становить у разі відкликання сільського, селищного голови - не менше 10 осіб (частина шоста статті 79 Закону №280/97-ВР).
На підтримку пропозиції про відкликання сільського, селищного, міського голови має бути зібрано кількість підписів, що перевищує кількість голосів, поданих за нього на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний сільським, селищним, міським головою. Збір підписів проводиться у разі відкликання сільського, селищного голови - протягом десяти днів.
Територіальна виборча комісія перевіряє правильність оформлення підписних листів, кількість зібраних підписів у разі відкликання сільського, селищного голови - протягом десяти днів з дня їх отримання (частина сьома статті 79 Закону №280/97-ВР).
Разом з тим, згідно частини першої ст.3 Закону України Про місцеві вибори , право голосу на відповідних місцевих виборах мають громадяни України, мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України - дієздатні громадяни, які досягли на день проведення таких вборів вісімнадцяти років та проживають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться такі вибори. Громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями.
Виходячи із системного аналізу норм чинного законодавства України, підставою для реалізації виборцем свого права голосу на місцевих виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці (частина 4 ст.3 Закону України Про місцеві вибори ).
Статтями 27, 28 Закону України Про Державний реєстр виборців передбачено, що для підготовки та проведення голосування на місцевих виборах або місцевому референдумі, орган ведення Реєстру після утворення виборчих дільниць складає списки виборців для кожної виборчої дільниці.
Суд зазначає, що для того, щоб проголосувати на місцевих виборах, громадянин України повинен мати не лише паспорт громадянина України, а й проживати на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці і бути включеним до списку виборців. Вмотивоване рішення про внесення пропозиції щодо відкликання сільського голови з посади за народною ініціативою, створення ініціативної групи, визначення офіційного представника ініціативної групи та затвердження форми підписного листа, мають право прийняти виключно виборці (а не будь-які інші фізичні особи) відповідного виборчого округу у кількості не менше 20 осіб.
Таким чином, законодавець розмежовує поняття виборця та особи, яка є мешканцем відповідної адміністративно-територіальної одиниці, яка входить у відповідну територіальну громаду.
Як слідує з матеріалів справи, до порядку денного Протоколу у спірному випадку внесені наступні питання: 1) звіт сільського голови про роботу органу місцевого самоврядування, про бюджет села; ремонт доріг, вивіз сміття та облаштування сміттєзвалища; 2) звіт головного бухгалтера Горішньовигнанської сільської ради про використання коштів; 3) дострокове припинення повноважень сільського голови.
При цьому, суд зазначає, що на порядку денному зборів сіл Горішньовигнанської сільської ради, 15.07.2018 року мало бути єдине питання благоустрою сіл, а не питання дострокового припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою. Це підтверджується оголошенням про збори сіл Горішньовигнанської сільської ради, які мали відбутись 15.07.2018 року о 14:00 год. в приміщенні будинку культури.
Зокрема, у Протоколі йдеться про розгляд порядку денного зборів, заслуховування пояснень сільського голови. З цього приводу у Протоколі зазначено, про те, що констатували незадовільну роботу органу місцевого самоврядування , однак не вказано, яка саме кількість виборців, на підставі чого, у який спосіб, виявили незадовільну роботу та якого саме органу місцевого самоврядування.
При цьому, суд зазначає, що спірне рішення про відкликання сільського голови та дострокове припинення його повноважень не ґрунтується на конкретних фактах та не підтверджене належними, достатніми та допустимими доказами, розглянутими депутатами на сесії. Зокрема, у Протоколі зборів від 15.07.2018 року не вказано підстав дострокового припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1, не встановлено фактів того, що позивач здійснив порушення Законів України та не забезпечив здійснення наданих йому повноважень.
Суд також приймає до уваги твердження сторони позивача, що в грудні 2017 року на відкритій сесії Горішньовиганнської сільської ради було заслухано звіт голови про здійснену ним роботу перед територіальною громадою, за результатами якої не встановлено незадовільних результатів роботи сільського голови.
Суд також зазначає, що голова сільської ради є посадовою особою місцевого самоврядування та наділена спеціальним статусом, в той час як у Протоколі зазначене абстрактне поняття, та ставить під сумнів незадовільну роботу саме особи позивача.
У контексті наведеного, суд вважає, що загальні збори сіл Горішньовигнанської сільської ради, що відбулись 15.07.2018 року з питання благоустрою сіл не є зборами виборців про відкликання сільського голови за народною ініціативою у розумінні вимог частин 5-7 ст.79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та ст.38 Закону України Про статус депутата місцевих рад .
В ході розгляду даної справи, представником відповідача не доведено, що згідно переліку, які є додатком до протоколу зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання голови Горішньовигнанської сільської ради ОСОБА_21 за народною ініціативою, участь у таких зборах приймали особи, що є виборцями (в розумінні вимог закону) відповідного виборчого округу, на якому обирався позивач. При цьому, відповідачем не заперечувалось, що така перевірка не здійснювалась взагалі.
Разом з тим, саме на територіальну виборчу комісії законодавством України покладено обов'язок перевірки дотримання вимог закону під час ініціювання відкликання сільського голови.
В той же час, правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначається Законом України «Про правовий статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 р. № 93-IV (далі - Закон № 93-IV).
Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 93-IV депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Розділ V Закону № 93-IV регулює порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Відповідно до частини першої статті 38 Закону № 93-IV, право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Згідно з частиною третьою статті 38 Закону № 93-IV, не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради має становити не менше 10 осіб.
Також, як передбачено у частині четвертій, п'ятій статті 38 цього Закону, у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців не обов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.
Суд також зазначає, що виходячи з норм ст.38 Закону №93-ІУ та досліджуючи у сукупності матеріали справи, в Протоколі допущені порушення, зокрема, під однаковим порядком номером зазначено різних осіб, відсутні паспортні дані окремих виборців, а також не зазначено часу початку та закінчення зборів.
При цьому, суд приймає до уваги твердження сторони позивача, що при складенні Протоколу, зокрема при розгляді питання про утворення та обрання членів лічильної комісії зборів у складі двох осіб - ОСОБА_19 (як голови лічильної комісії) та ОСОБА_22 (як члена лічильної комісії), таке рішення прийнято присутніми одноголосно, однак не зазначено кількості голосів присутніх.
Крім того, згідно пояснень позивача та свідків, на зборах, які відбулись 15.07.2018 року, зазначені у списку учасників зазначених у Протоколі реєстрації виборців (учасників), які беруть участь у зборах виборців Горішньовигнанської територіальної громади від 15.07.2018 року не були присутні 16 осіб, однак як вбачається з Протоколу, присутніми були 55 осіб.
В той же час, у Протоколі зборів виборців Горішньовигнанської територіальної громади від 15.07.2018 року зазначено, що слово взяла ОСОБА_10, однак як вбачається із Протоколу реєстрації виборців (учасників), які беруть участь у зборах виборців Горішньовигнанськкої територіальної громади від 15.07.2018 року, серед учасників зборів вказана особа не числиться.
Таким чином, з огляду на існування порушень у складенні протоколу, суд вважає, що рішення не могли прийматись 55 учасниками одноголосно.
В той же час, як вбачається з матерів справи, голова зборів запропонував проголосувати щодо даного питання підняттям руки, за результатами чого вирішили прийняти рішення про внесення пропозиції щодо дострокового припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови шляхом відкликання з посади за народною ініціативою; рішення прийнято більшістю голосів.
У розумінні ст.79 Закону України Про місцеве самоврядування , повноваження сільського голови можуть бути достроково припинені лише на підставах та у випадках, передбачених цією статтею.
Суд зазначає, що у розумінні чинного законодавства України, рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови може бути прийнято виключно на пленарному засіданні відповідної сільської ради, шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради, лише за наявності підстав, передбачених частиною 2 статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування , тобто, в разі, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень. Такий перелік є вичерпним тане підлягає широкому трактуванню.
Відповідно до частини першої статті 39 Закону № 93-IV, у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. ОСОБА_9, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів (пункт 2 частини другої статті 40 Закону № 93-IV).
Також, відповідно до частини третьої статті 40 Закону № 93-IV, форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.
Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.
Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.
Відповідно до вимог статті 41 Закону № 93-IV голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів.
Відповідно до частин третьої - п'ятої статті 41 Закону № 93-IV, при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: 1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця; 2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою; 3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу; 4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; 5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.
При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: 1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; 2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; 3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону; 4) які не відповідають встановленій формі.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Системний аналіз зазначених вище норм дає суду підстави вважати, що підписні листи у спірному випадку оформлені з порушенням вимог чинного законодавства України, зокрема, у підписних листах №33, №49,№50, №70, №100 не вказані власні імена та по-батькові виборців, а у підписних листа №76,42 відсутні дані паспорту виборців.
В ході судового розгляду справи, судом допитано свідка ОСОБА_4, який повідомив, що підписи на підтримку пропозиції про відкликання Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_21 замість члена ініціативної групи ОСОБА_5 збирав особисто сам свідок та депутат Горішньовигнанської сільської ради ОСОБА_6 та депутат Горішньовигнанської сільської ради ОСОБА_7 замість члена ініціативної групи ОСОБА_23
При цьому, для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах, залучається орган ведення Державного реєстру виборців, а для вибіркової перевірки підписів виборців можуть залучатися правоохоронні органи.
На думку суду, залучення органу ведення Державного реєстру виборців для встановлення достовірності відомостей про громадян, які внесли пропозицію, є обов'язковою умовою для вирішення питання щодо легітимності рішення про внесення пропозиції щодо відкликання селищного голови та наявності необхідної кількості підписів на підтримку такої пропозиції.
Разом з тим, у розумінні чинного законодавства України, таке право є прерогативою саме виборців відповідного виборчого округу, а не будь-яких інших фізичних осіб, які проживають на території відповідного виборчого округу.
При цьому, у контексті наведеного, перевірка достовірності відомостей про громадян мала здійснюватися особою відповідача виключно на підставі даних про виборців Відділу ведення Державного реєстру виборців ОСОБА_8 районної державної адміністрації Тернопільської області. Однак, з мотивів відсутності підстав для використання персональних даних виборців, що містяться в реєстрі, перевірка достовірності відомостей про громадян, що міститься у підписних листах, Горішньовигнанською територіальною виборчою комісією не здійснювалась.
Така правова позиція кореспондується з позицією Верховного ОСОБА_2 у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 20.02.2019 року у справі №317/525/17 (2-а/317/37/2017).
Крім цього, статтею 48 Закону № 93-IV передбачено гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання, зокрема щодо права бути присутнім та давати пояснення щодо своєї діяльності під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
Також, у відповідності до абзацу 2 частини п'ятої ст.27 Закону України Про місцеві вибори , з метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у прийнятті рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи.
Однак, позивача не повідомили та не запросили на засідання Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії з розгляду питання про його відкликання, чим, на думку суду, позбавили позивача гарантованого законом права захищати свої права в процедурі відкликання сільського голови за народною ініціативою, можливості перевірки правильності дій ініціативної групи і виборчої комісії та достовірності документів, на підставі яких відповідачем було прийнято оскаржувану постанову.
В той же час, відповідачем не реалізовано покладений на нього обов'язок запрошення на засідання виборчої комісії заінтересованих осіб, що передбачає з'ясування всіх обставин при прийнятті рішення стосовно певної особи.
Приймаючи рішення по суті, суд приймає до уваги твердження сторони позивача, що рішення про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови прийняте не у спосіб, визначений законом.
У відповідності до Порядку організації роботи та ведення діловодству виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженим постановою ЦВК від 05.09.2015 року №228, рішення виборчої комісії з питання порядку денного ухвалюється у формі постанови.
Суд зазначає, що з питань поточної діяльності комісії, може прийматися протокольне рішення. В такому випадку, зміст таких питань заноситься до протоколу засідання виборчої комісії та не оформляється окремим документом. Суд вважає, що у спірному випадку вирішувалось питання, що не відноситься до поточної діяльності, а тому не може прийматися у формі протоколу.
З цих мотивів, суд приймає до уваги твердження сторони позивача, що рішення про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_21 прийнято не у спосіб, визначений законом, а тому подання Горішньовигеннської територіальної виборчої комісії щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_21 за народною ініціативою від 02.08.2018 року №14, як наслідок такого рішення, не відповідає вимогам закону.
При прийнятті рішення по суті, суд не приймає до уваги Постанову Апеляційного суду Тернопільської області від 22.02.2018 року у справі №608/682/17, оскільки вона не має процесуальних наслідків для учасників у даній справі.
Згідно частиною першою статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього кодексу. Частиною другою статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши здобуті докази в їх сукупності за правилами статті 90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення повністю.
У відповідності до частини 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа, а тому слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп., сплачений згідно квитанції №34308749 від 09 серпня 2018 року.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позов ОСОБА_1 до Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування подання Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою від 02 серпня 2018 року №14 - задовольнити повністю.
2.Визнати протиправним та скасувати подання Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою від 02 серпня 2018 року №14.
3.Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії (Тернопільська область, Чортківський район, с.Горішня Вигнанка, вул.Замоква,1, код ЄДРПОУ 34042698) на користь ОСОБА_1 (Тернопільська область, м.Чортків, вул.Шевченка, 9, ід.№ НОМЕР_1) судовий збір у розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп., сплачений згідно квитанції №34308749 від 09 серпня 2018 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Копію рішення суду надіслати учасникам справи.
Повне рішення суду складено 03 квітня 2019 року.
Головуюча суддя Дерех Н.В.
копія вірна
Суддя Дерех Н.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.03.2019 |
Оприлюднено | 03.04.2019 |
Номер документу | 80892515 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні