Провадження № 2/359/273/2019
Справа № 753/23681/17
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 березня 2019 року Бориспільський міськрайонний суд Київської області у складі
головуючого судді - Муранової-Лесів І.В..
при секретарі - Степаненко А.О.,
за участі представника позивачів - ОСОБА_1,
представників відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3,
представника третьої особи - ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому підготовчому засіданні в м.Борисполі Київської області цивільну справу за позовом ОСОБА_5, ОСОБА_6, яка дії від свого імені та в інтересах малолітньої ОСОБА_7, до Товариства з обмеженою відповідальністю АВІАКОМПАНІЯ БРАВО , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, Товариство з обмеженою відповідальністю БУЛТУР , Товариство з обмеженою відповідальністю Тревел ОСОБА_8 , про повернення коштів за авіаквитки та виплату компенсації, -
встановив:
В грудні 2017 року позивачі ОСОБА_5, ОСОБА_6, яка діє в своєї інтересах, а також в інтересах своєї малолітньої доньки ОСОБА_7 звернулись до суду з даним позовом, після відкриття провадження у справі уточнили позовні вимоги та просили суду:
- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю АВІАКОМПАНІЯ БРАВО на користь кожного з позивачів - ОСОБА_5, ОСОБА_6 (до зміни прізвища - ОСОБА_7) ОСОБА_9, ОСОБА_7 в особі її законного представника ОСОБА_6, - по 140 євро на користь, що становить повну вартість квитка на літак (рейс ВАУ4418 Бургас - ОСОБА_3), а також суму компенсації за скасування рейсу у розмірі по 250 євро (т.1 а.с.1-7, т.2 а.с.77-79).
Свої вимоги позивачі обґрунтовують наступним. 03.07.2017 ОСОБА_10 та ТОВ БУЛТУР (Туроператор) уклали договір-доручення про надання комплексу туристичних послуг На підставі Свідоцтва про шлюб від 18.08.2017 серії І-БК № 387905 здійснено зміну прізвища ОСОБА_10 на ОСОБА_6. Згідно з п.1.1 Турист доручає, а Туроператор зобов'язується за дорученням Туриста від його імені та за його кошти надати комплекс туристичних послуг: проживання в готелі Les Magnolias 4* 18.07.2017-01.08.2017 (14 ночей/15 днів); розміщення - DBL +1 child; харчування - все включено; страхування - 3 особи; авіаквитки - 3 особи; оформлення віз - 2 дорослих. Зазначає, програмою туру Туроператором запланований авіапереліт: 18.07.2017 рейс ВАУ4417 Київ-Бургас, час вильоту- 08:30, час прибуття - 10:00, клас -економ, аеропорт вильоту - Жуляни, аеропорт прибуття - Бургас, кількість -3, а також 01.08.2017 рейс ВАУ4418 Бургас - ОСОБА_3, час вильоту- 11:00, час прибуття - 12:30, клас -економ, аеропорт вильоту - Бургас, аеропорт прибуття - Жуляни, кількість -3
Зазначають, що придбали квитки на літак компанії-перевізника ТОВ Авіакомпанія Браво . Також зазначають, що 01.08.2017 року ОСОБА_5, ОСОБА_10 та ОСОБА_7 прибули до аеропорту Бургас для вильоту до Києва, однак рейс BAY4418, що був запланований на 11:00 год. був скасований перевізником. З огляду на те, що туристам необхідно було терміново повернутися до Києва, ОСОБА_11, ОСОБА_12 та та ОСОБА_7 потрібно було шукати альтернативні варіанти повернення додому. У зв'язку з тим, що ні представники авіакомпанії, ні адміністрація аеропорту не змогли проінформувати про подальші дії щодо вильоту, ОСОБА_11, ОСОБА_12 та та ОСОБА_7 змушені були скористатися послугами іншої авіакомпанії, оскільки на той момент іншого альтернативного варіанту повернення - чи автобусом, чи потягом, не було. 03.08.2017 ОСОБА_5 пред'явлено претензію ТОВ Авіакомпанія Браво про відшкодування витрат, які були понесені на переліт, харчування та моральну шкоду. Отримавши відповідь авіакомпанії, 02.10.2017 року позивачами на адресу відповідача повторно направлено претензію про повернення коштів за авіаквитки та виплату компенсації, загалом у розмірі 1380 євро, та додано копії документів, що підтверджують правомірність заявлених вимог, яка отримана відповідачем 17.10.2017.
При цьому зазначають, що вони вчасно зареєструвалися на відправлення літака з Бургаса до Києва, також додають копії фіскальних чеків про оплату кави та чізкейків в аеропорті Бургас близько 15 год, що додаються, підтверджують той факт, що вчасно позивачі не вилетіли до Києва запланованим рейсом 4418. Посилаючись на вимоги п.5 Глави 2 Розділу XVI Правил повітряних перевезень пасажирів і багажу, у разі якщо пасажирам відмовлено у перевезенні проти їхньої волі, перевізник має виплатити їм компенсацію у таких розмірах: 250 євро - для рейсів дальністю до 1500 кілометрів. За змістом мережі інтернет, відстань від Бургаса до Києва становить 1123 км, в зв'язку з чим позивачі мають право на відшкодування вартості квитків згідно заяви про зменшення позовних вимог (т.2 а.с.77-79) по 140 євро на користь кожного з позивачів та виплату компенсації за неналежне виконання перевізником своїх обов'язків у розмірі 750 Євро.
Ухвалою Дарницького районного суду м.Києва від 05.01.2018 (т.1 а.с.43-44) цивільну справу було направлено за підсудністю до Бориспільського міськрайонного суду Київської області (т.1 а.с.43-44).
.
Ухвалою Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 28.02.2018 було відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання (т.1 а.с.52-53).
Ухвалою Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 30.07.2018 було задоволено заяву позивача ОСОБА_5 про забезпечення позову та накладено арешт на грошові кошти ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО в межах суми позовних вимог в сумі 1380 євро, що в гривневому еквіваленті становить 44127,68грн. (т.1 а.с.66-68, 107-109).
Ухвалою Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 30.07.2018 було задоволено заяву позивача ОСОБА_6 про витребування доказів (т.1 а.с.86-88,94-96,105-106), витребувано у ТОВ БУЛТУР належним чином засвідчені підтверджуючі документи про вартість авіаквитків на рейс BAY4418 Бургас-Київ 01.08.2017 окремо кожного з позивачів.
Ухвалою Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 12.10.2018 було задоволено заяву представника позивачів адвоката ОСОБА_1 та представника третьої особи ТОВ Тревел ОСОБА_8 ОСОБА_13 про витребування доказів (т.1 а.с.218-220, 222), витребувано:
- від ТОВ БУЛТУР належним чином засвідчені копії документів, які підтверджують вартість авіаквитків на рейс BAY4418 Бургас-Київ 01.08.2017, в тому числі докази перерахування коштів авіаперевізнику, або іншій особі, що виступала посередником у наданні послуги з авіаперевезення, за пасажирів ОСОБА_5, ОСОБА_10 та ОСОБА_7 та розрахунок вартості авіаквитка (140 євро), зазначений в довідці від 12 вересня 2018 року, виданої представником ТОВ БУЛТУР ОСОБА_14;
- від ТОВ Тревел ОСОБА_8 належним чином засвідчені копії документів, які підтверджують отриману суму коштів від Товариства з обмеженою відповідальністю БУЛТУР в рахунок оплати перевезення пасажирів ОСОБА_5, ОСОБА_10 та ОСОБА_7 рейсом BAY4418 Бургас-Київ 01.08.2017;
- від ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО належним чином засвідчені копії документів, що підтверджують вартість 1 крісла (авіаквитка) на рейс BAY4418 Бургас-Київ 01.08.2017 та отриману суму коштів від Товариства з обмеженою відповідальністю Тревел ОСОБА_8 в рахунок оплати перевезення пасажирів ОСОБА_5, ОСОБА_10 та ОСОБА_7 вказаним рейсом.
07.09.2018 відповідачем ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО подано відзив в порядку ст.178 ЦПК України, за змістом якого відповідач вважає, що позовні вимоги позивачів є безпідставними та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства. Зокрема звертає увагу, що рейс BAY 4418 за напрямком Бургас (Болгарія) - ОСОБА_3 (Україна) виконувався чартерним рейсом відповідно до договору № 01/03/16 На виконання чартерних рейсів від 01 березня 2016 року, який був укладений між відповідачем та ТОВ ТРЕВЕЛ ОСОБА_8 . Згідно умов Договору, що прописані в кожному чартерному пасажирському квитку, який позивачі отримали під час купівлі туру, а саме п.9 Перевізник зобов'язується вжити всіх залежних від нього заходів, щоб перевести пасажира і багаж у розумні строки. Час, вказаний в розкладі та інших документах, не гарантується і не є складовою частиною цього договору. Перевізник (відповідач) може без попередження змінити повітряне судно, змінити чи відмінити посадку в пунктах, зазначених у квитку. Розклад може бути змінено без попередження пасажира. Відповідальність щодо інформування пасажира про зміну розклад покладається на фрахтувальника рейсу (туроператора). Також зазначає, що 01.08.2017 року підчас перед польотної підготовки на літаку рейсу BAY 4418 була проведена перевірка міжнародною інспекцією SAFA, яка полягала в огляді літака авіакомпанії, з метою визначення наявності певних вимог відповідно до критеріїв ІКАО. Саме у зв'язку з проведенням перевірки і виникла затримка рейсу. Відповідно до пунктів 1 та 3 Розділу XVI Правил, перевізник має право затримати або скасувати рейс як з комерційних причин, так і з причин, які не залежать від нього. У разі дії надзвичайних обставин (у тому числі несприятливих метеорологічних умов, надзвичайних ситуацій під час контролю за повітряним рухом, страйків, бунтів, громадянських безладів, ембарго, війн, ворожих дій, порушень спокою, неврегульованих міжнародних відносин, неочікуваних дефектів, що впливають на безпеку польоту, чи інших труднощів, які фактично загрожують або унеможливлюють безпечне виконання польоту), перевізник має право без повідомлення пасажира скасувати чи затримати рейс або анулювати раніше підтверджене бронювання. В інших випадках перевізник або його агент з продажу зобов'язаний попередити пасажира про затримку або скасування рейсу не пізніше ніж за три години до початку реєстрації. Зазначено, що ст. 19 Монреальської конвенції, ст. 20 Варшавської конвенції та Правила перевізника встановлюють, що перевізник не несе відповідальності за порушення строку доставки пасажира до пункту призначення, якщо це порушення сталося внаслідок непереробної сили, усунення несправності транспортного засобу, яке загрожувала життю або здоров'ю пасажирів чи за інших обставин, що не залежали від перевізника. Також, зазначено, що усім пасажирам затриманого рейсу BAY 4418, було надано повне обслуговування передбачене положеннями Правил повітряних харчуванням, прохолодними напоями, проживанням у готелі і трансфером). Зазначено, що у своїй позовній заяви позивачі вводять суд в оману, зазначаючи те, що рейсу був скасований, а також, що рейс BAY 4418 був виконаний відповідачем, цей факт підтверджується польотним завданням, тобто авіакомпанія виконала в повному обсязі взяті на себе зобов'язання, щодо перевезення пасажирів. Політ був здійснений 02.08.2017 року о 12.00 рейс BAY 4418 вилетів з Бургасу та о 13.20 здійснив посадку в Києві. Звертають увагу, що з наданих позивачами роздруківок вбачається, що позивачами були придбані електронні квітки на 02.08.2017 року о 12:00 прибуття до Києва було о 14:00. В той самий час вилітав і літак рейсу BAY 4418. Зазначено, що вимога, яка стосується компенсації повної вартості квитків вищевказаних квитків, які були куплені позивачами за власні кошти квитки на найближчий за часом авіарейс ОСОБА_1 (Болгарія) - ОСОБА_3 (Україна), час відправлення якого повністю збігається з часом відправлення рейсу BAY 4418, позивачі на власний розсуд, керуючись своїми інтересами, не скористалися запропонованими та оплаченими ними туристичним продуктом в повному обсязі. Звертають увагу, що позивачі отримали відповідь на претензію від 02.10.2017 року а також, щожодних договірних зобов'язань відповідач перед позивачами не має, жодних коштів позивачі не сплачували на рахунки відповідача.
16.10.2018 ТОВ Тревел ОСОБА_8 подано письмові пояснення по суті позову (т.2 а.с.1-2), у яких зазначено, що у відповідності до положень статті 5 Закону України Про туризм є туроператором, що діє на підставі ліцензії Державного агентства України з туризму та курортів серії АЕ №272713 від 13.03.2014 (строк дії необмежений). ТОВ Тревел ОСОБА_8 співпрацює із ТОВ Бултур , що також є туроператором відповідно до наказу Мінекономрозвитку України від 23.02.2016 № 282, та ТОВ Авіакомпанія Браво - авіаперевізник, що здійснює пасажирські авіаперевезення. ТОВ Бултур здійснило замовлення туристичних послуг для туристів TISNOHUZ ANNA, TISHCHENKO ANZHELIKA, TISHCHENKO OLEKSANDRA у ТОВ Тревел ОСОБА_8 , зокрема, авіапереліт за напрямком Київ-Бургас-Київ. Комплекс туристичних послуг у повному обсязі був оплачений ТОВ Бултур , а ТОВ Тревел ОСОБА_8 здійснило належне бронювання вказаних вище туристичних послуг. Також зазначає, що за інформацією, що наявна у ТОВ Тревел ОСОБА_8 , 01.08.2017 запланований рейс ВАУ 4418 за напрямком Бургас - ОСОБА_3, квитки на який придбали туристи TISNOHUZ ANNA, TISHCHENKO ANZHELIKA, TISHCHENKO OLEKSANDRA у ТОВ Бултур , було затримано з технічних причин згідно з інформацією наданою перевізником ТОВ Авіакомпанія Браво . Після усунення всіх технічних причин, які унеможливлювали виліт рейсу ВАУ 4418 за напрямком Бургас-Київ, послуги авіаперевезення були надані. Як підсумок, ТОВ Тревел ОСОБА_8 належно виконана всі свої зобов'язання щодо бронювання туристичних послуг, які були замовлені і оплачені ТОВ Бултур та реалізовані ТОВ Бултур ОСОБА_10, а затримка рейсу ВАУ 4418 за напрямком Бургас-Київ спричинена несправностями (технічними причинами), які виникли із повітряним судном ТОВ Авіакомпанія Браво .
В судовому засіданні представник позивачів адвокат ОСОБА_1 повністю підтримала позовні вимоги, просила суд позов задовольнити, а також підтвердила викладені в позовній заяві обставини.
Представники відповідача ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО ОСОБА_2 та ОСОБА_3 в судовому засіданні проти задоволення позову заперечували з наведених у відзиві підстав.
Представники третьої особи ОСОБА_4 зазначив про те, що проти позову не має заперечень та повністю підтверджує надані суду письмові пояснення.
Представник ТОВ БУЛТУР в призначені судові засідання, будучи належним чином повідомлений, не з'явився, пояснення по суті позовних вимог до суду не направив.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, які містяться в матеріалах цивільної справи, суд дійшов до висновку, що позов підлягає частковому задоволенню за наступних підстав.
Відповідно до ч.1 ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
За змістом ч. 3 ст.12, ч.1 ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом, зокрема у ст.82 цього Кодексу.
В судовому засіданні встановлено, що 03.07.2017 позивач ОСОБА_10, згідно з укладеним договором- турист, та Товариство з обмеженою відповідальністю БУЛТУР , згідно з укладеним договором - туроператор, уклали договір-доручення про надання комплексу туристичних послуг (т.1 а.с.12-14).
Згідно з п.1.1 Договору-доручення турист доручає, а туроператор зобов'язується за дорученням туриста від його імені та за його кошти надати комплекс туристичних послуг: проживання в готелі Les Magnolias 4* 18.07.2017-01.08.2017 (14 ночей/15 днів); розміщення - DBL +1 child; харчування - все включено; страхування - 3 особи; авіаквитки - 3 особи; оформлення віз - 2 дорослих. Зазначає, програмою туру Туроператором запланований авіапереліт: 18.07.2017 рейс ВАУ4417 Київ-Бургас, час вильоту- 08:30, час прибуття - 10:00, клас -економ, аеропорт вильоту - Жуляни, аеропорт прибуття - Бургас, кількість -3, а також 01.08.2017 рейс ВАУ4418 Бургас - ОСОБА_3, час вильоту- 11:00, час прибуття - 12:30, клас -економ, аеропорт вильоту - Бургас, аеропорт прибуття - Жуляни, кількість -3
Згідно з п.п.3.1, 3.4. Договору -доручення, загальна сума Договору (вартість туру), узгоджена сторонами і становить 71968 грн. 00 коп., що становить 2345 євро за курсом 30,69. Турист повинен оплатити 100% загальної суми Договору не пізніше 14 липня 2017 року.
Відповідно до п.4.1 Договору-доручення, сторони погоджуються, туроператор, виступаючи посередником між туристом та організаціями, які є безпосередньо виконавцями послуг, а саме: приймаючою стороною в країні призначення або готельною установою, транспортною організацією, страховою компанією, туроператор не несе відповідальності за обставини, які знаходяться поза її контролем (за відміну або затримку рейсів, зміну типу літака, зміну приймаючою стороною готелю на готель подібної категорії, за втрату або пошкодження багажу, втрату особистих речей, страхові випадки, можливі неточності допущені в готельних та інших рекламних проспектах і буклетах, так як вони виготовлені без участі туроператора і використовуються в роботі як додатковий матеріал, і таке інше).
Так, за змістом ч.1, ч.3, п.п.1-2 ч.4 ст.20 Закону України Про туризм за договором на туристичне обслуговування одна сторона (туроператор, який укладає договір безпосередньо або через турагента) зобов'язується надати за замовленням іншої сторони (туриста) комплекс туристичних послуг (туристичний продукт), а турист зобов'язується оплатити його.
До договору на туристичне обслуговування застосовуються загальні положення договору про надання послуг, якщо інше не передбачено законом.
У договорі на туристичне обслуговування зазначаються істотні умови договору, зокрема: 1) строк перебування у місці надання туристичних послуг із зазначенням дат початку та закінчення туристичного обслуговування; 2) характеристика транспортних засобів, що здійснюють перевезення, зокрема їх вид і категорія, а також дата, час і місце відправлення та повернення (якщо перевезення входить до складу туристичного продукту);
Сторонами не оспорюється, та наданими ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО , отриманими від позивачів копіями електронних пасажирських квитків авіакомпанії BRAVO AIRWAYS (ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО ) №ВАУ 000000036017 на ім'я TISHCHENKO OLEKSANDRA, №ВАУ 000000036016 на ім'я TISNOHUZ ANNA та №ВАУ 000000036015 на ім'я TISHCHENKO ANZHELIKA (т.1 а.с.191-193) підтверджується, що вони надавали право позивачам здійснити переліт чартерним рейсом ВАУ 4417 ОСОБА_3 (Жуляни)-Бургас 18 липня 2017 о 08:30, та у зворотному напрямку чартерним рейсом ВАУ4418 сполученням Бургас-Київ(Жуляни) 01.08.2017 об 11:00.
За текстом вказаних електронних квитків, зазначеним як Умови договору , зокрема передбачено, що всі перевезення пасажирів та багажу, що здійснюються до цього договору, мають виконуватися згідно з умовами договору чартеру, правил перевізника, правил провідповідальність, що встановлені Монреальською Конвенцією, Правил повітряних перевезень пасажирів і багажу, затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України №735 від 30.11.2012 р. (п.2).
У п.9 також зазначено, що Перевізник зобов'язується вжити всіх залежних від нього заходів, щоб перевести пасажира і багаж у розумні строки. Час, вказаний в розкладі та інших документах, не гарантується і не є складовою частиною цього договору. Перевізник може без попередження змінити повітряне судно, змінити чи відмінити посадку в пунктах, зазначених у квитку. Розклад може бути змінено без попередження пасажира. Відповідальність щодо інформування пасажира про зміну розкладу покладається на фрахтувальника (т.1 а.с.191-193).
З досліджених письмових доказів встановлено, що рейс BAY 4418 за напрямком Бургас (Болгарія) - ОСОБА_3 (Україна) виконувався чартерним рейсом відповідно до договору №01/03/16 На виконання чартерних рейсів від 01 березня 2016 року (т.2 а.с.58-61), укладеним між відповідачем ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО та третьою особою у справі - ТОВ ТРЕВЕЛ ОСОБА_8 .
Згідно умов п.п.1.1, 1.2 Договору, перевізник надає замовнику усю ємність повітряного судна Boeing 737-500 та MD80 (82,83) при виконанні рейсів та екіпаж в необхідній кількості для перевезення пасажирів та їх багажу за маршрутом і графіком, погодженим між сторонами відповідно до додатків до договору.
Компонування ПС визначається у відповідності до схеми за бажанням замовника, який зобов'язаний повідомити перевізника про обрану схему, не пізніше, як за 1 день до дати вильоту, зокрема повітряне судно Boeing 737-500 , економ -клас 114 крісел.
За змістом п.1.3 Договору, погоджений графік може бути змінений сторонами, при цьому перевізник зобов'язується прикласти усі залежні від нього зусилля для того, щоб перевезти пасажирів та багаж у розумні строки.
Відповідно до вимог п.п.2.1, 2.2 Договору перевізник (ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БУЛТУР ) зобов'язаний своєчасно надати ПС(повітряне судно), здійснити перевезення пасажирів та їх багажу до місця призначення та назад, а також забезпечити усі формальності, що відносяться до польоту ПС та екіпажу, необхідні для нормального здійснення перевезення за встановленими правилами. Перевізник зобов'язаний надати своєчасну та повну інформацію замовнику та пасажирам про умови польоту, правила та особливості проходження реєстрації пасажирів та багажу, посадки у літак, часу переміщення ПС початку та закінчення реєстрації, а також докладну інформацію при затримках вильоту ПС.
За змістом п.6.10 Договору у випадку затримки рейсу з вини перевізника (в тому числі з технічних причин), а також у випадку дії форсмажорних обставин, обслуговування пасажирів здійснюється у відповідності до норм та стандартів перевізника, які включають:
- при затримці до 3 годин - надається холодні та гарячі напої, які надаються за рахунок перевізника,
- при затримці до 6 годин - надається гаряче харчування, за рахунок перевізника,
- при затримці більш ніж 6 годин - розміщення у готелі, і тому числі послуги трансферу за маршрутом аеропорт-готель-аеропорт, витрати за якими сторони несуть в рівних частках замовник, який організував обслуговування туристів, зобов'язується надати рахунок на оплату перевізнику половини понесених ним витрат, оплата якого повинна бути здійснена перевізником не пізніше 3(трьох) робочих днів, або вказана сума може бути врахована в якості оплати рейсу на користь замовника за його ініціативою.
Відповідно до п.6.11 Договору, у випадку скасування рейсу або дострокового припинення програми польотів з вини перевізника, останні несе повну відповідальність за повернення пасажирів та їх багажу в аеропорт призначення, а також приймає на розгляд та несе відповідальність за усіма претензіями та позовами пасажирів замовника, що виникли в даному зв'язку, а також зобов'язаний відшкодувати усі витрати замовника, які були викликані дійсними обставинами.
На виконання даного Договору ТОВ Тревел ОСОБА_8 (замовник) перерахувало ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО (перевізник) кошти в сумі 298861,73 грн. за авіаперевезення 01.08.2017 рейс 4417/4418, що підтверджується платіжним дорученням №3866 від 24.07.2017 (т.2 а.с.62).
Крім того, встановлено, що відповідно до платіжного доручення №303 від 06.07.2017 (т.2 а.с.63) ТОВ БУЛТУР перерахувало ТОВ Тревел ОСОБА_8 кошти в сумі 64575,49 грн. за туристичні послуги до Болгарії з 18.07. по 01.08.2017 для ОСОБА_10, ОСОБА_7 та ОСОБА_5.
Таким чином, сторонами визнано та дослідженими в судовому засіданні доказами підтверджується, що ТОВ Бултур ,. що є туроператором відповідно до наказу Мінекономрозвитку України від 23.02.2016 № 282, здійснило замовлення туристичних послуг для туристів TISNOHUZ ANNA, TISHCHENKO ANZHELIKA, TISHCHENKO OLEKSANDRA у туроператора ТОВ Тревел ОСОБА_8 , що діє на підставі ліцензії Державного агентства України з туризму та курортів серії АЕ №272713 від 13.03.2014 (строк дії необмежений), включаючи авіапереліт за напрямком Київ-Бургас-Київ, який здійснював авіаперевізник ТОВ Авіакомпанія Браво. Комплекс туристичних послуг у повному обсязі був оплачений ТОВ Бултур , а ТОВ Тревел ОСОБА_8 здійснило бронювання вказаних вище туристичних послуг.
Та обставина, що позивачі повністю сплатили вартість туристичних послуг за укладеним з ТОВ БУЛТУР Договором-дорученням про надання комплексу туристичних послуг від 03.07.2017 (т.1 а.с.12-14), в тому числі за авіапереліт літаком ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО 18.07.2017 рейсом ВАУ4417 Київ-Бургас, та 01.08.2017 рейсом ВАУ4418 Бургас - ОСОБА_3, сторонами не оспорюється та підтверджується вищевказаним платіжним дорученням ТОВ БУЛТУР №303 від 06.07.2017 (т.2 а.с.63), платіжним дорученням ТОВ Тревел ОСОБА_8 №3866 від 24.07.2017 (т.2 а.с.62), а також довідкою ТОВ БУЛТУР від 12 вересня 2018 року (т.1 а.с.215), виданою уповноваженим представником ОСОБА_14М, яка діє на підставі довіреності від 14 квітня 2016 року, реєстровий №674 (т.1 а.с.216).
Так, згідно вказаною довідкою ТОВ БУЛТУР від 12.09.2018 : вартість одного авіаквитка Бургас-Київ 01.08.2017 (рейс ВАУ 4418) складає 140 Євро.
Як вбачається з Додатку до Договору на виконання чартерних рейсів №01/02/16 від 01 березня 2016, укладеного між відповідачем ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО та третьою особою у справі - ТОВ ТРЕВЕЛ ОСОБА_8 (т.2 а.с.46) вартість одного крісла гарантованого блоку згідно з даним Додатком (підпункт а п.3) рейс Київ-Бургас-Київ - 145 доларів США для ПС Боїнг-737-500 ємністю 129-139.
Згідно з копією польотного завдання ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО за 01-02.08.2017, тип ПС для вказаного рейсу ВАУ4418 зазначений Боїнг-737-500 (т.1 а.с.203).
Суд звертає увагу, що згідно з офіційним курсом гривні до іноземних валют, встановленим Національним банком України станом на дату перерахування коштів 06.07.2017 140 євро (вартість одного квитка згідно з довідкою ТОВ БУЛТУР ) було еквівалентно 4142 гривні 68 копійок, а також, що 145 доларів США (вартість одного крісла згідно з Додатком до Договору на виконання чартерних рейсів №01/02/16 від 01 березня 2016 ) становило 3787 грн. 30коп..
Водночас, будь-яких належних і допустимих доказів, які б спростовували викладені в довідці дані щодо вартості придбаних позивачами авіаквитків на чартерний рейс ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО ВАУ4418 сполученням Бургас-Київ на 01.08.2017, відповідачем надано не було, як і не було підтверджено відповідним розрахунком фактичної вартості одного місця (крісла) на чартерному рейсі ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО рейс ВАУ4418 сполученням Бургас-Київ 01.08.2017.
Згідно з посадковими талонами аеропорту Бургас (країна Болгарія) на ім'я ОСОБА_7, ОСОБА_15 та ОСОБА_10 (т.1 а.с.21) позивачі зареєструвались о 10:20год. 01 серпня 2017 року на рейс BAY4418, як визнано сторонами сполученням аеропорт Булгар- аеропорт Жуляни (м.Київ, Україна).
Згідно з повідомленнями аеропорту Бургас рейс 4418, дата 01.08.2017, пункт відправлення - Бургас, пункт призначення - ОСОБА_3, запланований час вильоту 11:00 виконується із затримкою по причинам, незалежним від аеропорту (т.1 а.с.21).
Як визнано відповідачем ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО та підтверджується дослідженими в судовому засіданні Звітами про інспектування на пероні від 01.08.2017 та від 02.07.2017 та їх належними перекладами (т.2 а.с.103-106) 01.08.2017 року о 10:02 підчас передпольотної підготовки на літаку рейсу BAY 4418, тип ПС-Боїнг 737-500, заводський номер 21828, була проведена перевірка міжнародною інспекцією SAFA, та оглядом літака авіакомпанії виявлено пошкодження фарби з ділянками відкритого композиту, на правому двигуні, а також на правій кришці носового шасі - один із з'єднувальних проводів зламаний, в результаті чого зазначено вжиті заходи: негайна заборона польотів, літак заземлений інспектуючою Нацавіаадміністрацією. Також встановлено, що 02.08.2017 о 10:20 при інспекції літака авіаперевізника АВІАКОМПАНІЯ БРАВО , ПС -Боїнг 737-500, заводський номер 21828, номер рейсу BAY 4418: порушень не виявлено та зазначено : без зауважень, інспекція на пероні для перевірки коригуючих дій, виконуваних оператором, і відміна наказу заземлення (т.2 а.с.105,106).
Як стверджує відповідач, зазначений політ було виконано 02.08.2017 року о 12:00год. рейс BAY 4418 вилетів з Бургасу та о 13:20год. здійснив посадку в Києві, що підтверджується копією польотного завдання ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО від 01-02.08.2017 (т.1 а.с.203).
Водночас, згідно з наданими позивачами доказами, вони здійснили переліт у зворотному напрямку сполученням ОСОБА_1 (Vrazhdebna)-ОСОБА_3 (Бориспіль) 02.08.2017 рейс Z6-556 літаком авіакомпанії Dniproavia, що підтверджується копіями електронних авіаквитків на ім'я позивачів №№1815672851673, 1815672851672, 1815672851674 (т.1 а.с.30,31,32) та актом ПриватБанку про прийнятий платіж від ОСОБА_16 в рахунок оплати вказаних авіаквитків у розмірі 11533,00грн (а.с.30,31,32,33). Даний факт відповідачем не оспорюється.
В рахунок здійснених витрат на придбання їжі і напоїв за 01.08.2017 та 02.08.2017 позивачам надані копії фіскальних чеків (т.1 а.с.17). Суд звертає увагу, що оригінали чеків суду не надавались та їх зміст не надає можливості перевірити та встановити осіб, які фактично здійснили зазначені платежі. Водночас, позовну вимогу щодо відшкодування зазначених витрат позивачами не заявлено.
Як вбачається з долучених до позовної заяви копії претензій від 03.08.2017 та від 02.10.2017 (т.1 ас.18-19, 22-27) позивачі, спочатку ОСОБА_5, а вдруге ОСОБА_5 та ОСОБА_10, звертались до ТОВ АВІАКОМПАНІЯ БРАВО щодо відшкодування понесених ними витрат , в тому числі повної вартості трьох квитків на літак рейс BAY 4418 Бургас-Київ у розмірі по 210 євро кожний та суму компенсації у розмірі 250 євро відповідно п.5 глави ХVІІ Правил повітряних перевезень пасажирів і багажу, затверджених наказом Державної служби України з нагляду за забезпеченням авіаційної безпеки від 14.03.2006 р. №187. ,
З досліджених в судовому засіданні доказів встановлено, що 18.08.2017 позивач ОСОБА_10, ІНФОРМАЦІЯ_1 зареєструвала шлюб з ОСОБА_6 Торніку та змінила прізвище на ОСОБА_6 (т.1 а.с.11).
Крім того, встановлено, що згідно з даними проведеного УЗД від 14.06.2017 та даними обмінної карти №238 пологового будинку на ім'я ОСОБА_10 (т.1 а.с.154,155-156) станом на 01.08.2017 вона знаходилась у стані вагітності та народила 21.01.2018 року сина ОСОБА_17, що також підтверджується свідоцтвом про народження ОСОБА_1 І-БК №593153 (т.1 а.с.157).
Згідно з п.104 ст.1 Повітряного кодексу України чартерне повітряне перевезення - нерегулярне повітряне перевезення, що здійснюється на підставі договору чартеру (фрахтування), за яким авіаперевізник надає фрахтівнику або фрахтівникам за плату визначену кількість місць або всю місткість повітряного судна на один або декілька рейсів для перевезення пасажирів, багажу, вантажу або пошти, що зазначені фрахтівником.
Відповідно до ч.2 ст.103 Повітряного кодексу України, яка регулює порядок виплати компенсації, положення цього розділу застосовуються до пасажирів (регулярних та чартерних рейсів), яким відмовлено у перевезенні проти їхньої волі або рейс яких скасовано чи затримано, за умови, що пасажир має підтверджене бронювання на відповідний рейс та присутній для проходження реєстрації у час, що передбачений правилами авіаперевізника та письмово зазначений (включаючи електронні засоби), або, якщо час реєстрації не зазначено, не пізніше ніж за 45 хвилин до зазначеного часу відправлення, чи забронював рейс, який затримано/перенесено авіаперевізником або фрахтувальником повітряного судна (туроператором) на інший рейс незалежно від причин затримки/перенесення.
Так, у ч.2 ст.104 Повітряного кодексу України, яка визначає компенсацію пасажирам у разі відмови у перевезенні, зазначено, що крім виплати винагороди, авіаперевізник зобов'язаний запропонувати пасажиру на вибір:
1) відшкодування впродовж семи днів, яке має бути виплачено готівкою, електронним банківським переказом, банківськими дорученнями або банківськими чеками чи, за наявності засвідченої у письмовій формі згоди пасажира, у вигляді дорожніх чеків, повної вартості квитка за ціною, за якою його придбано, за невикористану частину квитка та за використану частину або частини квитка, якщо рейс більше не задовольняє потреби пасажира, а також за потреби забезпечити зворотний рейс у початковий пункт відправлення за першої можливості;
2) зміну маршруту, яка здійснюється за відповідних транспортних умов: до кінцевого пункту призначення - за першої можливості або у пізніший час за бажанням пасажира та за наявності вільних місць.
Компенсація пасажирам у разі скасування та затримки рейсу, визначена ст.ст.105 та 106 Повітряного кодексу України відповідно.
Так, відповідно до ч.1 ст.105 Повітряного кодексу України, у разі скасування рейсу пасажирам має бути запропоновано обслуговування відповідно до частини другої статті 104 цього Кодексу та компенсацію відповідно до частин п'ятої і шостої статті 104 цього Кодексу. Пасажир має право на компенсацію, якщо його не поінформовано про скасування рейсу:
- щонайменше за два тижні до запланованого часу відправлення;
- у період не більше ніж за два тижні і не менше ніж за сім днів до запланованого часу відправлення та запропоновано зміну маршруту, що дасть змогу вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж за дві години до запланованого часу відправлення та прибути у кінцевий пункт призначення не пізніше ніж через чотири години після запланованого часу прибуття;
- менше ніж за сім днів до запланованого часу відправлення та запропоновано зміну маршруту, що дасть змогу вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж за годину до запланованого часу відправлення та прибути у кінцевий пункт призначення не пізніше ніж через дві години після запланованого часу прибуття.
Згідно з вимогами ч.5 цієї статті, у разі скасування рейсу авіаперевізником та продовження пасажиром подорожі іншим рейсом (рейсами) або за іншим маршрутом пасажирам має бути безплатно запропоновано та забезпечено:
1) харчування та прохолодні напої відповідно до часу очікування нового рейсу;
2) місця в готелі у разі, якщо пасажири змушені чекати на відправлення впродовж однієї або більше ночей чи якщо час додаткового очікування відправлення більший, ніж передбачалося;
3) наземний трансфер за маршрутом аеропорт - готель - аеропорт;
4) два телефонні дзвінки або телекс-, факс-повідомлення, або повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови аеропорту.
У разі затримки рейсу, за замістом ч.1 ст.106 Повітряного кодексу України авіаперевізник повинен надати пасажирам сприяння, передбачене пунктами 1 і 4 частини п'ятої статті 105 цього Кодексу, у разі затримки рейсу:
- до двох годин - для рейсів дальністю до 1500 кілометрів;
- до трьох годин - для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;
- на чотири години і більше від запланованого часу відправлення - для інших рейсів, не зазначених у другому і третьому абзацах цієї частини.
За змістом ч.2 цієї статті, якщо виконання затриманого рейсу відкладається на день, наступний за днем його виконання, передбаченим розкладом і зазначеним у квитку, перевізник повинен надати пасажирам номери у готелі, харчування та забезпечити трансфер за маршрутом аеропорт - готель - аеропорт.
Відповідно до вимог ч.3 цієї статті, якщо затримка рейсу перевищує п'ять годин, пасажирам має бути запропоновано обслуговування відповідно до частини другої статті 104 цього Кодексу.
Крім того, аналогічні положення містяться в п.2 глави та п.п.1,2 глави 4 розділу ХVІ чинних до 26.11.2018 Правил Повітряних перевезень пасажирів і багажу , затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України від 30.11.2012 №735, зареєстрованих в міністерстві юстиції України 28 грудня 2012 за №2219/22531.
Даючи оцінку дослідженим в судовому засіданні фактичним обставинам справи суд прийшов до висновку, що в даному випадку мала місце затримка рейсу BAY 4418 сполученням Бургас (Болгарія)-ОСОБА_3 (Україна), який виконував відповідач ТОВ АВІАКОМАНІЯ БРАВО тривалістю добу, який був виконаний замість 01.08.2017 об 11:00год, - 02.08.2017 о 12:00 год.
З урахуванням вищенаведених вимог ст.ст. 104,106 Повітряного кодексу України Правил Повітряних перевезень пасажирів і багажу , відповідач як авіаперевізник був зобов'язаний у зв'язку із затримкою рейсу понад п'ять годин окрім визначеного цими нормами обслуговування також зобов'язаний відшкодувати позивачам впродовж семи днів, вартості квитка за ціною, за якою його придбано, оскільки рейс більше не задовольняв потреби позивачів як пасажирів, та в зв'язку з чим вони були вимушені звернутися до іншого авіаперевізника.
Та обставина, що рейс був виконаний відповідачем наступного дня майже в той самий час, у який позивачі фактично вилетіли з м ОСОБА_1 (Болгарія), не звільняє відповідача як авіаперевізника від виконання вимог в п.2 глави та п.п.1,2 глави 4 розділу ХVІ чинних до 26.11.2018 Правил Повітряних перевезень пасажирів і багажу , та ч.3 ст.106, ч 2 ст.104 Повітряного кодексу України в частині відшкодування вартості не використаних позивачами авіаквитків у зв'язку із затримкою рейсу тривалістю понад п'ять годин..
Таким чином,суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивачів щодо стягнення повної вартості квитків на літак (рейс BAY4418 Бургас-Київ) підлягають частковому задоволенню, а саме, на користь кожного з позивачів, в тому числі малолітньої ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_2, в особі її законного представника ОСОБА_6, слід стягнути по 4142 гривні 68 копійок, що за офіційним курсом НБУ на дату здійснення платежу (06.07.2017) було еквівалентно 140євро.
Щодо іншої частини позовних вимог про стягнення компенсації в сумі по 250 євро на користь кожного з позивачів, то в цій частині позовні вимоги слід визнати необґрунтованими та в їх задоволенні слід відмовити, оскільки в даному випадку посилання позивачів на вимоги п.5 Глави 2 Розділу XVI Правил повітряних перевезень пасажирів і багажу, є безпідставними: позивачам не було відмовлено у перевезенні, а відбулась затримка рейсу, і вимоги чинного законодавства не передбачають виплату компенсації у разі затримки рейсу.
З урахуванням вимог ст.141 ЦПК України, оскільки позивачі звільнені від сплати судового збору при звернення з позовом до суду про захист прав споживачів, з відповідача на користь держави слід стягнути судовий збір в сумі 1% від суми задоволених позовних вимог, проте не менше 704 гривні 80 копійок.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2,12,13,81,82,89,141,223,258,259,263-265,266,273,394,315,319 ЦПК України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю АВАКОМПАНІЯ БРАВО (зареєстроване місце знаходження 04116, м.Київ, вул..Ванди Василевської, буд.7 оф. 409, код ЄДРПОУ 3950724 3) на користь ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_3, (зареєстроване місце проживання: 02091, АДРЕСА_1) повну вартість квитка на літак (рейс BAY4418 Бургас-Київ) в сумі 4142 гривні 68 копійок (чотири тисячі сто сорок дві гривні шістдесят вісім копійок) , що за офіційним курсом НБУ на дату здійснення платежу (06.07.2017) було еквівалентно 140євро.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю АВАКОМПАНІЯ БРАВО (зареєстроване місце знаходження 04116, м.Київ, вул..Ванди Василевської, буд.7 оф. 409, код ЄДРПОУ 3950724 3) на користь ОСОБА_6 (дошлюбне прізвище - ОСОБА_7) ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_1, (зареєстроване місце проживання: 02091, АДРЕСА_1) в сумі 4142 гривні 68 копійок (чотири тисячі сто сорок дві гривні шістдесят вісім копійок) , що за офіційним курсом НБУ на дату здійснення платежу (06.07.2017) було еквівалентно 140євро.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю АВАКОМПАНІЯ БРАВО (зареєстроване місце знаходження 04116, м.Київ, вул.Ванди Василевської, буд.7 оф. 409, код ЄДРПОУ 3950724 3) на користь ІНФОРМАЦІЯ_4, (зареєстроване місце проживання: 02091, АДРЕСА_1) в сумі 4142 гривні 68 копійок (чотири тисячі сто сорок дві гривні шістдесят вісім копійок) , що за офіційним курсом НБУ на дату здійснення платежу (06.07.2017) було еквівалентно 140євро.
В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю АВАКОМПАНІЯ БРАВО зареєстроване місце знаходження 04116, м.Київ, вул..Ванди Василевської, буд.7 оф. 409, код ЄДРПОУ 3950724 3) на користь держави судовий збір в сумі 704 гривні 80 копійок (сімсот чотири гривні вісімдесят копійок).
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга Київському апеляційному суду через Бориспільський міськрайонний суд протягом тридцяти днів,який обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження, або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлений 27.03.2019.
Суддя І.В.Муранова-Лесів
Суд | Бориспільський міськрайонний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2019 |
Оприлюднено | 04.04.2019 |
Номер документу | 80902652 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Бориспільський міськрайонний суд Київської області
Муранова-Лесів І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні