Рішення
від 28.03.2019 по справі 240/340/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 березня 2019 року м.Житомир справа № 240/340/19

категорія 103030000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Капинос О.В.,

секретар судового засідання Недашківська Н.В. ,

за участю: представника позивача ОСОБА_2,

представника відповідача Верещака В.М. ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області про визнання протиправною та скасування постанови від 18.01.2019 №09/2019,

встановив:

ОСОБА_4 звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 18.01.2019 №09/2019 про відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_4 за народною ініціативою.

Позовні вимоги мотивовані тим, що зміст оскаржуваної постанови не містить жодного посилання на наявність пропусків позивачем пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, натомість містить посилання на невиконання ним лише двох з п'яти обов'язків, передбачених ст. 10 закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Вказує, що приймаючи оскаржувану постанову, відповідач повинен був перевірити, чи можливо здійснення вказаних обов'язків виключно самостійно депутатом, за відсутності інших умов, які б перешкоджали їх здійсненню. Також позивач зазначив, що Оліївською сільською радою не створено жодних умов для можливості позивачу як депутату місцевої ради виконувати свої депутатські обов'язки. Відсутність таких рішень сільської ради, на думку позивача, є тими поважними причинами, які унеможливили виконання ним депутатських повноважень. Приймаючи оскаржувану постанову відповідач допустив цілий ряд порушень процедурного характеру (під час здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, представники Державного реєстру виборців присутні не були, а правоохоронні органи взагалі не здійснювали будь-яких перевірок підписів виборців; перевірка підписів проводилась не на засіданні комісії).

Ухвалою від 24.01.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, яка призначена до розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено судове засідання на 13.02.2019.

Ухвалою від 24.01.2019 вжито заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії постанови Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 18.01.2019 №09/2019 про відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_4 (округ № 24 с. Троковичі) за народною ініціативою.

12.02.2019 відповідачем подано відзив на позовну заяву. В обгрунтування відзиву зазначено, що постанова від 18.01.2019 №09/2019 про відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_4 за народною ініціативою, обраного шляхом самовисування прийнята з дотриманням норм чинного законодавства України. Вказав, що незаконним є перекладання відповідальності на місцеву раду депутатом якої і є позивач, що не створені умови для організації роботи йому, як депутату і звітування перед виборцями. Крім того, правові підстави для використання персональних даних Реєстру органами ведення Реєстру під час їх залучення територіальною виборчою комісією до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою відсутні. Використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата за народною ініціативою не передбачено. Тому, просить відмовити у позові за безпідставністю. (а.с.20-27)

13.02.2019 позивач подав відповідь на відзив, в якому зазначає, що під час здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, представники Державного реєстру виборців присутні не були, а правоохоронні органи взагалі не здійснювали будь-яких перевірок підписів виборців. (а.с.94-95)

Ухвалою від 13.02.2019 винесено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 28.02.2019.

Ухвалою від 13.02.2019 у задоволенні клопотання представника відповідача про проведення судового засідання в режимі відеоконференції відмовлено.

В судовому засіданні 28.02.2019 оголошено перерву до 14.03.2019.

14.03.2019 справу знято з розгляду у зв"язку з перебуванням судді у відпустці. Наступне судове засідання призначено на 28.03.2019.

Представник у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив задовольнити позов, з мотивів наведених у позовній заяві та відповіді на відзив. Звернув увагу на те, що закон зобов"язує відповідача перевірити, зокрема: чи достатньо кількості підписів для відкликання певного депутата; чи дійсно особа, яка зазначена у підписних листах є виборцем; чи дійсно вона проживає в межах відповідного виборчого округу і має право відкликати депутата.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, проти позову заперечував з підстав, викладених у письмовому відзиві на позов, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Встановлено, що в 2017 році ОСОБА_4 був обраний депутатом Оліївської сільської ради VII скликання по виборчому округу № 24 с. Троковичі як самовисуванець. (а.с.11)

12.01.2019 відбулися збори виборців виборчого округу № 24 с.Троковичі Черняхівського району Житомирської області. На зборах вирішено провести заходи передбачені чинним законодавством України та відкликати депутата ОСОБА_4 за народною ініціативою. Створити ініціативну групу для збору підписів з 10 чоловік і призначено офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_5. Також затверджено форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата ОСОБА_4 За рішення проголосувало 33 особи. Рішення зборів оформлені протоколом зборів виборців виборчого округу № 24 від 12.01.2019. (а.с.29-32).

У січні 2019 до Оліївської ТВК подано звернення виборців 24 виборчого округу Оліївської сільської ради щодо відкликання депутата сільської ради за народною ініціативою по виборчому округу №24 ОСОБА_4, з підстав невиконання депутатом обов'язків, передбачених п.2., п.5 ст. 10, п.1 ст.16 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". (а.с. 33-36).

Цього ж дня офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_5 подано відповідачу повідомлення з проханням розглянути матеріали зборів виборців виборчого округу № 254 Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області про відкликання депутата ОСОБА_4 за народною ініціативою (а.с. 33).

До повідомлення додано: звернення виборців виборчого округу № 24; протокол зборів від 12.01.2019 з переліком учасників зборів ; списки учасників зборів; склад ініціативної групи з документами; заяви-згоди офіційного представника ініціативної групи; зразок затвердженого на зборах підписного листа. (а.с. 33-47)

Відповідно до повідомлення Оліївської сільської виборчої комісії на території 24 виборчого округу с. Троковичі Черняхівського району Житомирської області збір підписів ініціативною групою за відкликання депутата ОСОБА_4 за народною ініціативою визначено провести у період з 15.01.2019 по 25.01.2019. (а.с. 48-49).

03.01.2019 на засіданні Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області вирішено обрати комісію по перевірці підписів громадян в підписних листах, про що свідчить протокольне рішення № 1 від 03.01.2019. (а.с.52-61).

Із протоколу № 1 від 16.01.2019 засідання ініціативної групи про підрахунок голосів за відкликання депутата Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області за народною ініціативою ОСОБА_4 вбачається, що на 11 підписних листах підрахунком усіх підписів виявлено 66 підписів. У зв'язку з цим вирішено підписні листи пронумерувати, прошити та передати до Оліївської сільської виборчої комісії. (а.с.71)

Протоколом засідання Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 16.01.2019 №2 оформлено прийняти рішення про початок перевірки дотримання вимог ст.ст. 38- 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціюванні відкликання депутата ОСОБА_4, виборчий округ № 24 с.Троковичі (а.с. 64-70).

17.01.2019 відповідачем складено акт № 02/24 перевірки достовірності відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах виборців за відкликання депутата Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області VII скликання на 24 виборчому окрузі с.Троковичі Черняхівського району Житомирської області ОСОБА_4 за народною ініціативою, в якому зафіксовано, що не підлягають врахуванню 7 підписів і 14 підписів підлягає врахуванню.(а.с.73-73)

18.01.2019, заслухавши інформацію заступника голови Оліївської сільської виборчої комісії Король Л.В.. про те, що при ініціюванні відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання за народною ініціативою ОСОБА_4, ініціативною групою дотримано вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (ініціативна група у встановлені цим Законом строки подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців), відповідно до ч. 2. 5 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", Оліївська виборча комісія Житомирського району прийняла постанову № 09/2019. Цією постановою відкликано депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_4 (округ № 24, с. Троковичі) за народною ініціативою, обраного шляхом самовисування у зв'язку з:

- невиконанням без поважних причин обов'язків депутата Оліївської сільської ради передбачених статтею 10 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" на 24 виборчому окрузі (абзац 2 частина 1 статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"), а саме: не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців; визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення;

- невиконанням передбачених статтею 16 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними окрузі (абзац 3 частина 1 статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"), а саме періодично, але не рідше одного разу на рік, ОСОБА_4 зобов'язаний звітувати про свою роботу перед виборцями 24 виборчого округу Оліївської сільської ради, чого за заявою виборців не робив. (а.с.10)

Не погоджуючись із постановою відповідача позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Частиною першою статті 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 Конституції України, до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п'ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради.

Статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом (ч. 4 ст. 141 Конституції України).

Відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, визначає Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 № 93-IV, а також встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Положеннями статті 2 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 № 93-IV (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі- Закон № 93-IV) визначено, що депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України. Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов'язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

Згідно із ч. 1 ст. 4 Закону № 93-IV, депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано (ч. 2 ст. 4 Закону № 93-IV).

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону № 93-IV, повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

Прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою унормовано статтею 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Частиною 2 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що на засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 - 40 Закону під час ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у разі відкликання депутата міської (міста обласного значення) ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів.

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються: - у разі виявлення недостовірних відомостей про виборця; - підписи окремих виборців вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу (пп.1,3 ч.3 ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад").

Відповідно до ч.5 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" якщо під час ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі, якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Якщо під час ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимог статей 38 - 40 Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону, та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Аналіз вказаних норм свідчить про те, що рішення про відкликання депутата за народною ініціативою приймається, якщо проведеною на засіданні територіальної виборчої комісії перевіркою встановлено, що під час ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам Закону, в іншому ж випадку комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Тобто територіальна виборча комісія на засіданні повинна перевірити:

- дотримання вимоги статей 38 - 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" під час ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;

- відповідність вимогам Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради.

З матеріалів справи вбачається, що 18.01.2019 Оліївська виборча комісія Житомирського району прийняла постанову № 09/2019, якою відкликано депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_4 (округ № 24, с. Троковичі) за народною ініціативою, обраного шляхом самовисування. При цьому, у постанові вказано, що при ініціюванні відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання за народною ініціативою ОСОБА_4, ініціативною групою дотримано вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (ініціативна група у встановлені цим Законом строки подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців).

Посилаючись на протиправність спірної постанови позивач стверджує, що при ініціюванні відкликання депутата сільської ради за народною ініціативою ОСОБА_4 не дотримано вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", зокрема: під час здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, представники Державного реєстру виборців присутні не були, а правоохоронні органи взагалі не здійснювали будь-яких перевірок підписів виборців.

Суд погоджується з цими доводами, з огляду на таке.

Згідно ч.3 ст.38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

За приписами ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другою голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості).

В контексті наведеного суд відмічає, що перевірка підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народної ініціативи здійснюється із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку та правоохоронних органів (вибіркова перевірка підписів).

Разом з тим, як встановлено в судовому засіданні, відповідач для прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою здійснював передбачену законом перевірку без залучення органів ведення Державного реєстру виборців, що не заперечується представником відповідача, та без залучення правоохоронних органів.

Щодо твердження відповідача, що органи ведення Державного реєстру виборців не могли бути залучені для такої перевірки, оскільки Законом України "Про державний реєстр виборців" не передбачено використання персональних даних реєстру для таких перевірок, то суд вважає, що воно ніяким чином не свідчить про правомірність дій виборчої комісії при прийнятті спірного рішення, тим більш, що ч. 5 ст. 26 Закону України "Про державний реєстр виборців" встановлена можливість використання персональних даних Реєстру за рішенням суду.

Щодо посилання відповідача на акт № 02/24 від 17.01.2019 перевірки достовірності відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах виборців про відкликання депутата Оліївської сільської ради на 24 виборчому окрузі с. Троковичіі Черняхівського району Житомирської області ОСОБА_4 за народною ініціативою як на доказ того, що вибіркова перевірка підписів виборців здійснювалась із залученням дільничного офіцера поліції, капітана поліції Назарової Інни Георгіївни Житомирського РВП Житомирського ВП ГУНП в Житомирській області, то суд зазначає, що акт не підтверджує обставин такого залучення, оскільки не підписаний працівником правоохоронного органу та лише констатує проведення такої перевірки в присутності дільничного офіцера поліції.

В той же час, суд відмічає, що органи поліції свої повноваження здійснюють за принципом територіальності. Доказів того, що повноваження дільничного інспектора поліції Назарової Інни Георгіївни поширюються саме на територію дільниці с.Троковичі Черняхівського району не надано.

Крім того, відповідно до ч.1 ст.40 Закону ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа.

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.

18.01.2019 відповідно до протоколу засідання Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району вирішено, що дійсними є 59 підписів виборців виборчого округу №24 с.Троковичі.

Разом з тим, у протоколі відсутні відомості про те, що при вирішенні питання про відкликання депутата за народної ініціативою була співставлена кількість підписів виборців, які взяли участь у голосування при обранні депутата місцевої ради, кількості підписів, зібраних на підтримку пропозиції про його відкликання та що остання є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на місцевих виборах при обранні депутата.

Таких даних у матеріалах справи не міститься.

Під час огляду в судовому засіданні підписних листів з'ясовано, що деякі листи складені без зазначення всіх обов'язкових реквізитів, містять виправлення в даних паспорту та помилки в серіях паспорта.

За таких обставин, коли Оліївська сільська виборча комісія не встановила відповідності вимогам Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, у спосіб, встановлений Законом України "Про статус депутатів місцевих рад", суд вважає, що спірне рішення є протиправним.

Поряд з цим, слід відмітити, що порядок організації роботи територіальної виборчої комісії регламентовано статтею 27 Закону України "Про місцеві вибори" та Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року № 228 (далі - Порядок).

Згідно із частиною другою статті 27 Закону України "Про місцеві вибори", пунктом 2.1 Порядку основною формою роботи виборчої комісії є засідання.

За змістом пунктів 9.1 та 9.6 Порядку за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення у формі постанови, яка оформлюється відповідно до частини п'ятнадцятої статті 27 Закону України "Про місцеві вибори", пункту 9.7 та розділу 10 Порядку.

Відповідно до ч. 15 ст. 27 Закону України "Про місцеві вибори", рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити: найменування комісії; найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер; мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення; резолютивну частину.

Рішення виборчої комісії підписується головуючим на засіданні. Зміст та номер рішення повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання комісії.

Рішення виборчої комісії вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення не пізніше ранку наступного дня після дня його прийняття, а прийняте напередодні дня голосування (дня повторного голосування), у день голосування (день повторного голосування) та під час встановлення результатів голосування (результатів повторного голосування) - не пізніше ніж через чотири години після завершення засідання виборчої комісії. Таке рішення у цей самий строк доводиться також до відома суб'єктів виборчого процесу, яких воно стосується. Копія рішення, засвідчена головою комісії чи його заступником і секретарем комісії та скріплена печаткою комісії, не пізніше ніж через чотири години після його прийняття, а в день голосування (день повторного голосування) - невідкладно, видається суб'єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу. Стенд офіційних матеріалів комісії обладнується у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів.

В контексті наведеного суд відмічає, що номер спірної постанови не відображений в протоколі засідання від 18.01.2019, копія якого долучена до матеріалів справи.

Пунктом 9.7 Порядку визначено, що постанова виборчої комісії повинна містити:

- найменування комісії;

- найменування рішення (постанова);

- час, дату та місце прийняття;

- порядковий номер;

- мотивувальну частину;

- нормативно-правове обґрунтування;

- резолютивну частину.

Найменування постанови виборчої комісії повинно бути лаконічним та відображати її основний зміст. Якщо в постанові йдеться про кілька питань, найменування може бути узагальненим.

Мотивувальна частина постанови повинна містити посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення.

Нормативно-правовим обґрунтуванням постанови є посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови.

Резолютивна частина повинна містити відповідне рішення виборчої комісії, викладене у формі висновку, із зазначенням завдань і заходів, спрямованих на реалізацію повноважень комісії з питання, що розглядається.

Резолютивна частина може містити вказівки на необхідність доведення змісту постанови до суб'єктів, на яких поширюється її дія, виконавців, осіб, на яких покладається контроль за виконанням документа, а також строки його виконання та додатки.

Резолютивна частина постанови складається з пронумерованих пунктів та підпунктів.

Всупереч зазначеним вимогам, спірна постанова від 18.01.2019 не містить найменування, належного мотивування та нормативно-правового обґрунтування.

Так, зі спірної постанови вбачається, що відповідач прийняв рішення про відкликання депутата ОСОБА_4, у зв'язку із невиконанням ним як депутатом своїх обов'язків, посилаючись на ст. 37 "Підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою" Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Однак, спірне рішення не містить жодного конкретного факту, обставин, які передбачено цими нормами законодавства і утворюють підстави для відкликання депутата за народною ініціативою.

Під час судового розгляду справи відповідачем не наведено даних про пропуск позивачем протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; не зазначено про невідповідність практичної діяльності позивача основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання позивачем передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Враховуючи викладене, суд вважає, що постанова про відкликання депутата ОСОБА_4 прийнята за відсутності на те правових підстав, з порушенням процедури, є необґрунтованою, а тому підлягає скасуванню, як протиправна.

Згідно зі ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч. 2 ст. 77 згаданого Кодексу).

Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи (ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України суд).

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v.) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позов ОСОБА_4 підлягає задоволенню.

Понесені позивачем судові витрати у вигляді 2120,10 грн. відповідно до ст. 139 КАС України, належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області.

Щодо заяви представника позивача про постановлення судом окремої ухвали в порядку ст. 278 КАС України про скасування проведення проміжних виборів 31.03.2019 за постановою відповідача від 25.01.2019 № 7/2019, то суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 КАС України порядок здійснення адміністративного судочинства встановлюється Конституцією України, цим Кодексом та міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Главою 11 Кодексу адміністративного судочинства України урегульовано особливості позовного провадження в окремих категоріях адміністративних справ, зокрема, розгляд окремих категорій термінових адміністративних справ.

Статтею 273 КАС України передбачено особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій.

Зокрема, відповідно до частини 1 цієї статті визначено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.

Крім того, стаття 278 цього Кодексу визначає особливості судових рішень за наслідками розгляду справ, пов'язаних з виборчим процесом чи референдумом, та їх оскарження, відповідно до частини 1 якої передбачено, що суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення. У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами цього Кодексу, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв'язку з цим заходів, встановлених законом.

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закону України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015.

Відповідно до ч.1, 2 ст.11 Закону України "Про місцеві вибори" виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.

Початок виборчого процесу оголошується відповідною виборчою комісією у строки та в порядку, визначені цим Законом.

Виборчий процес включає такі етапи: 1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; 2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

У випадках, передбачених цим Законом, виборчий процес включає також такі етапи: 1) повторне голосування; 2) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків повторного голосування і результатів місцевих виборів.

Виборчий процес завершується через 15 днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Законом.

В контексті наведеного суд відмічає, що виборчий процес - це врегульована Конституцією та законами України специфічна діяльність суб'єктів виборчого процесу, спрямована на підготовку і проведення виборів з метою формування представницьких органів влади, що має здійснюватися в законодавчо визначеному процесуальному порядку та виключно у визначені строки.

Згідно ст.12 Закону суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є: 1) виборець; 2) Центральна виборча комісія; 3) виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; 4) кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; 5) місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; 6) офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб'єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.

Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи спірна постанова винесена не в межах відповідного виборчого процесу, а тому розгляд даного спору здійснювався за загальними нормами Кодексу адміністративного судочинства України без застосування особливостей провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, визначених ст. 273 цього Кодексу.

З огляду на зазначене, суд не може при винесенні рішення по даному спору застосовувати ст.278 КАС України, оскільки даний спір безпосередньо не пов"язаний з виборчим процесом.

У зв"язку з вищевикладеним заява представника позивача про постановлення окремої ухвали не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246, 371 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області (вул.Л.Ступницького,68, с.Оліївка, Житомирська область,12402, код ЄДРПОУ 41606036) від 18.01.2019 №09/2019 про відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_4 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) за народною ініціативою.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області (вул.Л.Ступницького,68, с.Оліївка, Житомирська область,12402, код ЄДРПОУ 41606036) на користь ОСОБА_4 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) понесені судові витрати у загальній сумі 2120,10 грн. (дві тисячі сто двадцять гривень десять копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів пп. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.В. Капинос

Повне судове рішення складене 08 квітня 2019 року

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.03.2019
Оприлюднено10.04.2019
Номер документу81015235
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/340/19

Ухвала від 17.09.2021

Кримінальне

Олександрівський районний суд Донецької області

Попович І. А.

Ухвала від 27.08.2021

Кримінальне

Олександрівський районний суд Донецької області

Попович І. А.

Ухвала від 23.07.2021

Кримінальне

Олександрівський районний суд Донецької області

Шинкаренко А. І.

Ухвала від 10.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 19.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Вирок від 22.05.2019

Кримінальне

Олександрівський районний суд Донецької області

Щербак Ю. В.

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 26.04.2019

Кримінальне

Олександрівський районний суд Донецької області

Щербак Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні