ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ОКРЕМА У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" квітня 2019 р. справа №200/9772/18-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Колегія суддів Першого апеляційного адміністративного суду у складі:
Перший апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів: Казначеєва Е.Г., Міронової Г.М.,
секретар судового засідання - Токарева А.Г.,
за участю: позивача - ОСОБА_2,
представника позивача - ОСОБА_3, довіреність від 02.07.2018 року,
позивача - ОСОБА_4,
представника відповідача - Косик Я.І., довіреність № 11 від 22.03.2019 року,
представника третьої особи: Лиманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Лиманської міської ради Донецької області - Тихого В.М.,
представника третьої особи: Управління освіти, молоді та спорту Лиманської міської ради Донецької області - Сіренко Н.В., довіреність № 01/323 від 01.04.2019 року,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_3 який діє в інтересах ОСОБА_2 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 6 листопада 2018 року у справі № 200/9772/18-а (головуючий 1 інстанції Логойда Т. В., повний текст рішення складено 6 листопада 2018 року у приміщенні суду вул. Добровольського, 1, м. Слов'янськ Донецької області) за позовом ОСОБА_2, ОСОБА_4 до Виконавчого комітету Лиманської міської ради Донецької області, треті особи: Лиманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 Лиманської міської ради Донецької області, Управління освіти, молоді та спорту Лиманської міської ради Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення в частині надання Лиманській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 2 Лиманської міської ради Донецької області статусу українськомовної,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_2 та ОСОБА_4 (далі-позивачі ОСОБА_2, ОСОБА_4.) в жовтні 2018 року звернулися до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Лиманської міської ради Донецької області (далі-відповідач, Виконком), треті особи: Лиманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 Лиманської міської ради Донецької області, Управління освіти, молоді та спорту Лиманської міської ради Донецької області (надалі-треті особи, Школа, Управління), в якому просили визнати незаконним (протиправним) та скасувати рішення Виконавчого комітету Лиманської міської ради Донецької області від 20 червня 2018 року № 202 Про надання окремим закладам освіти статусу українськомовних в частині надання Лиманській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 2 Лиманської міської ради Донецької області статусу українськомовної (т.1, а.с. 4-16).
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 6 листопада 2018 року у задоволенні позову відмовлено (т.1, а.с. 188-190).
Представник позивача, який діє в інтересах ОСОБА_2, з вказаним рішенням суду не погодився та подав апеляційну скаргу, в якій послався на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Просив скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 6 листопада 2018 року та прийняти нове судове рішення, яким задовольнити позов.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 4 квітня 2019 року апеляційна скарга представника позивача залишена без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
В ході розгляду справи встановлені наступні обставини.
Предметом розгляду даної справи є правомірність прийнятого Виконавчим комітетом Лиманської міської ради Донецької області рішення від 20 червня 2018 року № 202 Про надання окремим закладам освіти статусу українськомовних в частині надання Лиманській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 2 Лиманської міської ради Донецької області статусу українськомовної.
Як вбачається із нової редакції Статуту Лиманської загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів № 2 Лиманської міської ради Донецької області, зазначена школа створена Краснолиманською міською радою, яка знаходиться у комунальній формі власності, юридична адреса якої: 84406, Донецька область, м. Лиман, вул. Пушкіна, буд.13а. Вказаний навчальний заклад, є юридичною особою, має печатку і штамп установленого зразка, ідентифікаційний номер № 25703984. Засновником навчального закладу є Лиманська міська рада Донецької області. Навчальний заклад в своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України Про освіту , Про загальну середню освіту , Положенням про загальноосвітній навчальний заклад затвердженим постановою Кабінету Міністрів України, прийнятими відповідно до Конституції України та законів України, Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства освіти та науки України, органів місцевого самоврядування, іншими нормативно-правовими актами України та власним статутом (т.1, а.с. 110-129).
Рішенням Виконавчого комітету Лиманської міської ради Донецької області від 20 червня 2018 року № 202 Про надання окремим закладам освіти статусу українськомовних (надалі-Рішення № 202) з 01 вересня 2018 навчального року надано окремим закладам освіти статус українськомовних. Зокрема, пп.1.2 п.1 вказаного Рішення № 202 зазначений статус надано Лиманській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 2 Лиманської міської ради Донецької області (т.1, а.с. 17).
Відповідно до Положення про виконавчий комітет Лиманської міської ради Донецької області, який затверджено рішенням Лиманської міської ради № 7/47-2159 від 17.05.2018 року виконавчий комітет є юридичною особою, має свій бланк, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням, має самостійний баланс, поточні, реєстраційні та інші рахунки в установах Державного казначейства України, банківських установах, має право набувати майнових та немайнових прав та обов'язків, право виступати у судових органах від свого імені. Юридичною адресою є Донецька область, м. Лиман, вул. Незалежності, буд. 46 (т.2, а.с. 108-121).
Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти, що сприяє вільному розвитку людської особистості, формує цінності правового демократичного суспільства в Україні визначає Закон України Про загальну середню освіту від 13 травня 1999 року № 651-XIV (далі-Закон № 651-XIV).
Відповідно до ст. 2 Закону № 651-XIV заклад загальної середньої освіти діє на підставі статуту, який затверджується засновником або уповноваженим ним органом.
Приписами ст. 10 Закону № 651-XIV визначено, що Заклад загальної середньої освіти є юридичною особою. Форма власності закладу загальної середньої освіти визначається відповідно до законодавства. Заклади загальної середньої освіти можуть бути засновані на засадах державно-приватного партнерства (корпоративний заклад загальної середньої освіти). Статус державного має заклад загальної середньої освіти, заснований на державній формі власності. Статус комунального має заклад загальної середньої освіти, заснований на комунальній формі власності. Статус приватного має заклад загальної середньої освіти, заснований на приватній формі власності. Статус корпоративного має заклад загальної середньої освіти, заснований кількома суб'єктами різних форм власності на засадах державно-приватного партнерства, особливості управління яким визначаються засновницьким договором і статутом, у якому, зокрема, можуть визначатися питання управління рухомим і нерухомим майном.
З аналізу викладеної норми вбачається, що законодавцем не передбачено такого статусу як українськомовний заклад загальної середньої освіти.
Суд звертає увагу, що Рішення Виконавчого комітету Лиманської міської ради Донецької області від 20.06.2018 року № 202 Про надання окремим закладам освіти статусу українськомовних прийнято на підставі статті 10 Конституції України, статті 7 Закону України Про освіту , статті 20 Закону України Про засади державної мовної політики , листа Міністерства освіти і науки України від 01.02.2018 року № 1/9-74 Щодо застосування державної мови в освітній галузі , листа Всеукраїнської координаційної ради громадських організацій захисту державної мови Всеукраїнського товариства Просвіта ім. Тараса Шевченка від 10.05.2018 року № 14, статтею 32 закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
Проте рішенням Конституційного Суду України від 28 лютого 2018 року № 2-р/2018 (в справі № 1-1/2018) Закон України Про засади державної мовної політики визнано неконституційним.
Стаття 11 Закону № 651-XIV визначає особливості створення, реорганізації, ліквідації та перепрофілювання закладу загальної середньої освіти.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону № 651-XIV рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності приймає його засновник (засновники). Засновником закладу загальної середньої освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов'язків засновника. Заклади загальної середньої освіти створюються з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх, соціально-економічних, національних і мовних потреб територіальної громади та/або суспільства. З метою задоволення духовних потреб громадян приватні заклади освіти, зокрема засновані релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, мають право визначати релігійну спрямованість своєї освітньої діяльності. Заклад загальної середньої освіти створюється відповідно до ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі-Закон № 280/97-ВР, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до ч. 6 ст. 59 Закону № 280/97-ВР виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення.
Суд зазначає, що згідно п.2 Положення про виконавчий комітет Лиманської міської ради Донецької області, виконавчий комітет зокрема здійснює розгляд та прийняття рішень з інших питань, віднесених Законом України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів ради (т.1, а.с. 42).
Приписами п. 1 ч. 2 ст. 26 Закону № 280/97-ВР визначено, що виключно на пленарних засіданнях міських рад (міст з районним поділом), крім питань, зазначених у частині першій цієї статті, вирішуються такі питання як визначення обсягу і меж повноважень, які здійснюють районні у містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи в інтересах територіальних громад районів у містах.
Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту визначені ст. 32 Закону № 280/97-ВР, згідно з якою до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать:
а) власні (самоврядні) повноваження:
1) управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення;
2) забезпечення здобуття повної загальної середньої, професійно-технічної освіти у державних і комунальних загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладах, вищої освіти у комунальних вищих навчальних закладах, створення необхідних умов для виховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких організацій;
3) створення при загальноосвітніх навчальних закладах комунальної власності фонду загальнообов'язкового навчання за рахунок коштів місцевого бюджету, залучених з цією метою на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також коштів населення, інших джерел; контроль за використанням коштів цього фонду за призначенням;
4) забезпечення пільгового проїзду учнів, вихованців, студентів та педагогічних працівників до місця навчання і додому у порядку та розмірах, визначених органами місцевого самоврядування, за рахунок видатків відповідних місцевих бюджетів;
5) вирішення питань про надання професійним творчим працівникам на пільгових умовах у користування приміщень під майстерні, студії та лабораторії, необхідних для їх творчої діяльності;
6) організація медичного обслуговування та харчування у закладах освіти, культури, фізкультури і спорту, оздоровчих закладах, які належать територіальним громадам або передані їм;
7) створення умов для розвитку культури, сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел;
8) сприяння роботі творчих спілок, національно-культурних товариств, асоціацій, інших громадських та неприбуткових організацій, які діють у сфері охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, роботи з молоддю;
9) створення умов для занять фізичною культурою і спортом за місцем проживання населення та в місцях масового відпочинку;
б) делеговані повноваження:
1) забезпечення в межах наданих повноважень доступності і безоплатності освіти і медичного обслуговування на відповідній території, можливості отримання освіти державною мовою, а в межах території, на якій поширена регіональна мова, - цією регіональною мовою або мовою меншини згідно з нормами статті 20 Закону України Про засади державної мовної політики ;
2) забезпечення відповідно до закону розвитку всіх видів освіти і медичного обслуговування, розвитку і вдосконалення мережі освітніх і лікувальних закладів усіх форм власності, фізичної культури і спорту, визначення потреби та формування замовлень на кадри для цих закладів, укладення договорів на підготовку спеціалістів, організація роботи щодо удосконалення кваліфікації кадрів, залучення роботодавців до надання місць для проходження виробничої практики учнями професійно-технічних навчальних закладів;
3) забезпечення відповідно до законодавства пільгових категорій населення лікарськими засобами та виробами медичного призначення;
4) організація обліку дітей дошкільного та шкільного віку;
5) надання допомоги випускникам загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів державної або комунальної форми власності у працевлаштуванні;
6) забезпечення школярів із числа дітей-сиріт, дітей-інвалідів/інвалідів I-III групи, дітей, позбавлених батьківського піклування, та дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям , які навчаються в державних і комунальних навчальних закладах, безоплатними підручниками, створення умов для самоосвіти;
7) організація роботи щодо запобігання бездоглядності неповнолітніх;
8) вирішення відповідно до законодавства питань про повне державне утримання дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків, у школах-інтернатах, дитячих будинках, у тому числі сімейного типу, професійно-технічних навчальних закладах та утримання за рахунок держави осіб, які мають вади у фізичному чи розумовому розвитку і не можуть навчатися в масових навчальних закладах, у спеціальних навчальних закладах, про надання громадянам пільг на утримання дітей у школах-інтернатах, інтернатах при школах, а також щодо оплати харчування дітей у школах (групах з подовженим днем);
9) вирішення питань про надання неповнолітнім, учням, студентам, пенсіонерам та інвалідам права на безкоштовне і пільгове користування об'єктами культури, фізкультури і спорту, а також визначення порядку компенсації цим закладам вартості послуг, наданих безкоштовно або на пільгових умовах;
10) забезпечення охорони пам'яток історії та культури, збереження та використання культурного надбання;
11) внесення пропозицій до відповідних органів про ліцензування індивідуальної підприємницької діяльності у сфері охорони здоров'я.
Аналізуючи п. 1 ч. 2 ст. 26, ст. 32 Закону № 280/97-ВР, пояснення представника відповідача суд зазначає, що міською радою не приймалось рішення щодо делегування відповідачу повноважень з приводу вирішення питання стосовно можливості отримання освіти державною мовою.
Тобто, Рішення № 202 прийнято відповідачем з перевищенням повноважень та помилково надано окремим закладам освіти статус українськомовних, оскільки законодавством не передбачено такого статусу для закладу середньої освіти, з посиланням на закон який визнано неконституційним.
Частиною 1 ст. 249 КАС України визначено, що суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб'єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про необхідність постановити окрему ухвалу про встановлені порушення та наявність підстав для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
Згідно частини 7 статті 249 Кодексу адміністративного судочинства України, окрема ухвала може бути оскаржена особами, інтересів яких вона стосується.
Керуючись статтями 249, 294, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
УХВАЛИВ:
Направити дану ухвалу до Виконавчого комітету Лиманської міської ради Донецької області для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
Зобов'язати Виконавчий комітет Лиманської міської ради Донецької області в місячний термін повідомити Перший апеляційний адміністративний суд про виконання окремої ухвали суду від 04.04.2019 року у справі № 200/9772/18-а.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п'ятнадцяти днів з дня її проголошення.
Суддя-доповідач: І.В. Геращенко
Судді: Е.Г. Казначеєв
Г.М. Міронова
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2019 |
Оприлюднено | 10.04.2019 |
Номер документу | 81017201 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні