ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 810/4367/18 Головуючий у 1-й інстанції: Лисенко В.І.
Суддя-доповідач: Василенко Я.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 квітня 2019 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого Василенка Я.М.,
суддів Кузьменка В.В., Шурка О.І.,
при секретарі Баглай О.Є.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 22.11.2018 у справі за адміністративним позовом публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Київоблгаз до відділу Державного архітектурно-будівельного контролю Броварської міської ради Київської області про визнання протиправним та скасування припису, -
В С Т А Н О В И В:
ПАТ по газопостачанню та газифікації Київоблгаз звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому просило:
- визнати протиправними та скасувати припис відділу державного архітектурно-будівельного контролю Броварської міської ради Київської області №С- 2707/1 про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 27.07.2018;
- визнати протиправними та скасувати припис відділу державного архітектурно-будівельного контролю Броварської міської ради Київської області №С- 2707/2 про усунення порушених вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 27.07.2018;
- визнати протиправними та скасувати постанови відділу державного архітектурно-будівельного контролю Броварської міської ради Київської області про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 07.08.2018 №3-0708/1-0708-5-и, 3-0708/2-0708/6-и, 3-0708/3-0708/7-и, 3-0708/4-0708/8-и, 3-0708/4-0708/9-и, 3-0708/4-0708/10-и.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 22.11.2018 позов задоволено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області звернулось із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржуване рішення, як таке, що прийняте із порушенням норм матеріального і процесуального права, та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що на підставі наказу від 23.07.2018 № 38/2018 та направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 23.07.2018 №120/18-н, начальником відділу державного архітектурно-будівельного контролю Броварської міської ради Київської області Мельниченком Б.М. та головним спеціалістом Ременюк С.С. проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт на об'єкті: будівництво газопроводу в районі розміщення будинків № 28, 53-59 по бульв. Незалежності в м. Бровари Київської області. Суб`єкт містобудування - публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Київоблгаз".
За результатами проведеної перевірки складено акт №Т-2707/1, яким встановлено наступні порушення (а.с. 14-23):
1) в районі розміщення будинків №28, 53-59 по бульв. Незалежності в міста Бровари між земельними ділянками 3210600000:00:037:1501 та 3210600000:00:062:0505, на землях загального користування (землі Броварської міської ради) ПАТ Київоблгаз без документу, що надає право власності чи користування земельною ділянкою та без документу, що надає право на виконання будівельних робіт, виконується будівництво нової гілки трубопроводу для транспортування газу (діаметр труби 90 мм), чим порушило ст.34, ст.37 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Порядок виконання підготовчих та будівельних робіт, затверджений постановою КМУ від 13.04.2011 року №466;
2) в районі розміщення будинків №28, 53-59 по бульв. Незалежності в міста Бровари між земельними ділянками 3210600000:00:037:1501 та 3210600000:00:062:0505, на землях загального користування (землі Броварської міської ради) ПАТ Київоблгаз без отримання вихідних даних для проектування та без затвердженої у встановленому порядку проектної документації виконується будівництво нової гілки трубопроводу для транспортування газу (діаметр труби 90 мм), чим порушило ст.29, ст.31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , ст. 9 Закону України Про архітектурну діяльність ;
3) будівництво нової гілки трубопроводу для транспортування газу (діаметр труби 90 мм) в районі розміщення будинків №28, 53-59 по бульв. Незалежності в міста Бровари між земельними ділянками 3210600000:00:037:1501 та 3210600000:00:062:0505, на землях загального користування (землі Броварської міської ради) ПАТ Київоблгаз виконується без оформлення виконавчої документації - актів на закриття прихованих робіт, журналів робіт, виконавчих схем тощо, чим порушило п.4.8. ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва ;
4) будівництво нової гілки трубопроводу для транспортування газу (діаметр труби 90 мм) в районі розміщення будинків №28, 53-59 по бульв. Незалежності в міста Бровари між земельними ділянками 3210600000:00:037:1501 та 3210600000:00:062:0505, на землях загального користування (землі Броварської міської ради) ПАТ Київоблгаз виконується без розробки проекту виконання робіт, чим порушило п.5.3.3. ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва ;
5) замовником будівництва ПАТ Київоблгаз не забезпечено здійснення авторського нагляду під час будівництва нової гілки трубопроводу для транспортування газу (діаметр труби 90 мм) в районі розміщення будинків №28, 53-59 по бульв. Незалежності в міста Бровари між земельними ділянками 3210600000:00:037:1501 та 3210600000:00:062:0505, на землях загального користування (землі Броварської міської ради), чим порушило ст. 11 Закону України Про архітектурну діяльність , п.2 Порядку здійснення авторського нагляду під час будівництва об'єкта архітектури, затвердженого постановою КМУ від 11.07.2007 року №903, ДСТУ-Н Б А.2.2-11:2014 Настанова щодо проведення авторського нагляду за будівництвом ;
6) замовником будівництва ПАТ Київоблгаз не забезпечено здійснення технічного нагляду під час будівництва нової гілки трубопроводу для транспортування газу (діаметр труби 90 мм) в районі розміщення будинків №28, 53-59 по бульв. Незалежності в міста Бровари між земельними ділянками 3210600000:00:037:1501 та 3210600000:00:062:0505, на землях загального користування (землі Броварської міської ради) чим порушило ст. 11 Закону України Про архітектурну діяльність , п.2 Порядку здійснення авторського нагляду під час будівництва об'єкта архітектури, затвердженого постановою КМУ від 11.07.2007 року №903.
На підставі акта перевірки №Т-2707/1 відповідачем було прийнято:
- припис №С-2707/1 про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 27.07.2018 (а.с. 118-121);
- припис №С-2707/2 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 27.07.2018 (а.с. 122-125);
- постанову від 07.08.2018 №З-0708/1-0708/5-и, якою на позивача накладено штраф у сумі 681 170, 00 грн. (а.с. 150-152);
- постанову від 07.08.2018 №З-0708/2-0708/6-и, якою на позивача накладено штраф у сумі 82 845,00 грн. (а.с. 153-155);
- постанову від 07.08.2018 №З-0708/3-0708/7-и, якою на позивача накладено штраф у сумі 33 138, 00 грн. (а.с. 156-158);
- постанову від 07.08.2018 №З-0708/4-0708/8-и, якою на позивача накладено штраф у сумі 82 845, 00 грн. (а.с. 1159-1161);
- постанову від 07.08.2018 №З-0708/5-0708/9-и, якою на позивача накладено штраф у сумі 92 050, 00 грн. (а.с. 163-164);
- постанову від 07.08.2018 №З-0708/6-0708/10-и, якою на позивача накладено штраф у сумі 73 640, 00 грн. (а.с. 165-157).
Позивач вважає, що прийняті відповідачем за результатами перевірки рішення, не ґрунтуються на нормах та вимогах чинного законодавства, чим порушують його права та інтереси, у зв`язку із чим звернувся до суду першої інстанції з даним адміністративним позовом.
Суд першої інстанції мотивував своє рішення тим, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, оскільки позапланова перевірка ПАТ Київоблгаз проведена відповідачем без дотримання передбаченого порядку, а встановлені посадовими особами відділу державного архітектурно-будівельного контролю Броварської міської ради порушення, не відповідають фактичним обставинам.
Апелянт у своїй скарзі зазначає, що під час проведення позапланової перевірки на будівництві газопроводу був присутній головний інженер Броварської філії по експлуатації газового господарства публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Київоблгаз - Дацюк Орест Володимирович, якому було пред'явлено направлення для проведення позапланового заходу та службові посвідчення посадових осіб, які здійснювали перевірку. Також апелянт зазначає, що ним надано достатньо доказів, які підтверджують законність проведення вказаної позапланової перевірки, доводять факт вчинення правопорушень з боку позивача щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на будівництві газопроводу, у зв`язку із чим дії відділу Державного архітектурно-будівельного контролю Броварської міської ради Київської області базуються на вимогах законодавства.
Колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції та вважає доводи апелянта безпідставними, враховуючи наступне.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначає Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI (далі - Закон № 3038-VI).
Згідно із частиною першою статті 41 Закону №3038-VI, державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
В основу мотивувань підстав звернення до суду, позивачем покладено твердження про порушення перевіряючими особами порядку, встановленого для проведення позапланових перевірок. Тому, досліджуючи вказані обставини, суд дійшов висновку про наступне.
Пунктом 7 Порядку № 553 визначено, що позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов'язана пред'явити службове посвідчення та надати копію направлення для проведення позапланової перевірки.
Згідно з п. 9 Порядку № 553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб'єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об'єкт будівництва.
Пунктом 13 Порядку №553 встановлено, що суб'єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, має право: вимагати від посадових осіб інспекції дотримання вимог законодавства; перевіряти наявність у посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю службових посвідчень; бути присутнім під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
Колегія суддів зазначає, що відповідачем була здійснена позапланова перевірка позивача без повідомлення про її проведення, копія направлення не надавалась, перевірка проводилась без присутності представника ПАТ Київоблгаз , на що вказують наявні матеріали справи.
При цьому, доводи апелянта про те, що під час проведення позапланової перевірки був присутній головний інженер Броварської філії по експлуатації газового господарства публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Київоблгаз - Дацюк Орест Володимирович, не беруться колегією суддів до уваги, оскільки жодних доказів щодо присутності даної особи під час проведення перевірки надано не було, а також в матеріалах справи відсутні докази того, що ПАТ Київоблгаз уповноважив Дацюка О.В. представляти інтереси товариства під час здійснення позапланової перевірки, що виключає належність його присутності.
Пунктом 14 Порядку № 553 передбачено, що суб'єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов'язаний, зокрема, надавати документи, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
Таким чином, в силу відсутності представника ПАТ Київоблгаз під час проведення позапланової перевірки, позивач був позбавлений можливості надати свої пояснення та документи на підтвердження своєї невинуватості у вчинені правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
За змістом пункту 3 частини 3 статті 41 Закону №3038-VI та підпункту 3 пункту 11 Порядку № 553 посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право видавати обов'язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт.
Отже, передбачене Законом №3038-VI та Порядком №553 право вимагати документи та видавати суб'єктам містобудування обов'язкові для виконання приписи виникає у посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки, яка розпочинається після пред'явлення ними службового посвідчення і направлення для проведення позапланової перевірки та допуску суб'єктом містобудування до її проведення за умови встановлення під час її проведення порушення суб'єктом містобудування вимог містобудівного законодавства. Водночас, зазначеними нормативно-правовими актами не передбачене право посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю видавати приписи поза межами перевірок. Обов'язковою умовою складання припису є встановлення під час перевірки факту порушення суб'єктом містобудування вимог містобудівного законодавства.
Таким чином, посадові особи відділу державного архітектурно-будівельного контролю Броварської міської ради не забезпечили правомірне проведення позапланової перевірки ПАТ Київоблгаз , так як остання проводилась без уповноважених представників позивача, без пред'явлення службових посвідчень та без вручення копії направлення для проведення позапланової перевірки, у зв'язку із чим колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у відповідача були відсутні правові підстави для прийняття припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 27.07.2018 № С-2707/1, припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 27.07.2018 №С-2707/2, протоколів про порушення у сфері містобудівної діяльності від 27.07.2018 №№ З-2707/1; З-2707/2; З-2707/3; З-2707/4; З-2707/5; З-2707/6.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 06.09.2018 у справі №278/1895/16-а , від 31.01.2018 у справі № 826/13573/13-а.
Щодо суті порушень, встановлених посадовими особами відділу державного архітектурно-будівельного контролю Броварської міської ради, колегія суддів зазначає наступне.
11.07.2018 надійшло звернення товариства з обмеженою відповідальністю "ІНВЕСТИЦІЇ ТРЕТЬОГО ТИСЯЧОЛІТТЯ" щодо проведення позапланової перевірки дотримання вимог містобудівного законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на будівництві газопроводу в районі розміщення будинків №28,53-59 по бульвару Незалежності міста Бровари Київської області.
В подальшому, позивач звернувся до міського голови м. Бровари з листом від 19.04.2018 №KV01-СЛ-4922-0418Є, яким повідомив, що в період з 01.06.2018 по 01.10.2018 заплановані ремонтні роботи з капітального ремонту газорозподільних систем на 59 об'єктах по зоні газопостачання ГРС Бровари . В період виконання зазначених робіт планувалось повне припинення газопостачання м. Бровари та населених пунктів, газопостачання яких здійснюється від ГРС Бровари (а.с. 72).
Також, листами від 23.07.2018 №KV21.4-СЛ-9419-0718, №KV21.4-СЛ-9418-0718, №KV21.4-СЛ-9416-0718, позивач повідомив промислових споживачів про припинення газопостачання в зв'язку з ліквідацією аварійної ситуації (а.с 64-69).
У відповідь на лист позивача, листом від 07.05.2018 №2-6/1830 Броварська міська рада Київської області підтвердила, що зверталась до позивача з проханням проводити заплановані роботи з капітального ремонту газорозподільних систем на 59 об'єктах по зоні газопостачання ГРС Бровари без відключення газопостачання міста (а.с. 73).
Надалі, між ПАТ Київоблгаз та Броварською міською радою була узгоджена схема тимчасового підключення промислових споживачів м. Бровари до газопроводу (Р
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2019 |
Оприлюднено | 10.04.2019 |
Номер документу | 81019165 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні