Рішення
від 10.04.2019 по справі 520/12001/18
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

10 квітня 2019 р. № 520/12001/18

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бадюкова Ю.В.,

при секретарі судового засідання - Андрущенко Д.В.,

за участю представників сторін:

позивача -Тараніної О.В.,

відповідача - Білоконя С.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробниче підприємство Інсайт" (вул. Рилєєва, 60, м. Харків, 61093, код ЄДРПОУ 38494270)

до Головного управління ДФС у Харківській області (вул. Пушкінська, 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 39599198)

про скасування наказів,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробниче підприємство Інсайт" (далі по тексту - позивач, ТОВ ВП Інсайт , підприємство) звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДФС у Харківській області (далі по тексту - відповідач, ГУ ДФС у Харківській області, контролюючий орган), в якому просить суд:

- скасувати наказ Головного управління ДФС у Харківській області № 9388 "Про проведення документальної планової перевірки ТОВ "Виробниче підприємство Інсайт" від 14.12.2018 року та наказ Головного управління ДФС у Харківській області №114 "Про перенесення терміну проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "Виробниче підприємство Інсайт" від 09.01.2019.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що 27 грудня 2018 року головний державний ревізор-інспектор відділу перевірок у сфері матеріального виробництва управління аудиту ГУ ДФС у Харківській області Башликова Ірина Вікторівна, головний державний ревізор-інспектор відділу контрольно-перевірочної роботи юридичних осіб управління податків і зборів з фізичних осіб ГУ ДФС у Харківській області Бондар Юрій Анатолійович, головний державний ревізор-інспектор відділу контрольно-перевірочної роботи юридичних осіб управління податків і зборів з фізичних осіб ГУ ДФС у Харківській області Погребняк Олена Михайлівна, головний державний ревізор-інспектор відділу фактичних перевірок, контролю за готівковими операціями управління аудиту ГУ ДФС у Харківській області Шамраєв Василь Михайлович, головний державний ревізор-інспектор відділу фактичних перевірок, контролю за готівковими операціями управління аудиту ГУ ДФС у Харківській області Ольховський Євген Борисович та головний державний ревізор-інспектор відділу перевірок у сфері матеріального виробництва управління аудиту ГУ ДФС у Харківській області Харченко Світлана Іванівна на підставі направлень на перевірку від 22.12.2018 здійснили вихід на документальну планову виїзну перевірку ТОВ Виробниче підприємство Інсайт на підставі наказу ГУ ДФС у Харківській області №9388 Про проведення документальної планової перевірки ТОВ Виробниче підприємство Інсайт від 14.12.2018 року та копії направлень на перевірку №13302, №13303, №13304, №13305, №13306 та №1307 від 22.12.2018, пред'явив директорові Товариства службові посвідчення та направлення на проведення перевірки.

Відповідно до наказу ГУ ДФС у Харківській області №9388 від 14.12.2018 на підставі положень Податкового кодексу та затвердженого ДФС України плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків у 2018 році заступником начальника ГУ ДФС у Харківській області було видано наказ про проведення документальної планової перевірки ТОВ Виробниче підприємство Інсайт з 26.12.2018 тривалістю 10 робочих днів.

Проте, у зв'язку із вилученням слідчим відділом слідчого управління Прокуратури Харківської області первинних документів ТОВ Виробниче підприємство Інсайт наказом в.о. начальника ГУ ДФС у Харківській області Про перенесення терміну проведення документальної планової виїзної перевірки № 114 від 09.01.2019 термін проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Виробниче підприємство Інсайт за період з 01.10.2016 по 30.09.2018 з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати усіх податків та зборів було перенесено до дати отримання копій вилучених документів або забезпечення доступу до них.

Позивач вважає накази ГУ ДФС у Харківській області №9388 від 14.12.2018 року та наказ №114 від 09.01.2019 року протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки в плані-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2018 рік, затверджений Державною фіскальною службою України та розміщений на офіційній сторінці ДФС України, у 2018 році не передбачено проведення податковим органом планової перевірки ТОВ Виробниче підприємство Інсайт . У зв'язку з чим просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Ухвалою суду від 28.01.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив позов задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти вимог позивача заперечив, просив відмовити у задоволенні позову. Зазначив, що згідно з пп. 75.1 ст. 75 ПК України Контролюючі органи мають право проводиш камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або не виїзні) та фактичні перевірки.

Пп. 77.1 ст. 77 ПК України вказує, що документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані - графіку проведення планових документальних перевірок. План графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.

Відповідно до п. 2 Розділу 1 Порядку формування плану - графіку проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України № 524 від 02.06.2015 року в редакції від 29.05.2018 Формування (коригування) планів - графіків територіальних органів Державної фіскальної служби України (далі територіальні органи ДФС) здійснюється у порядку, встановленому в розділах III- V цього Порядку

У п. 3 цього Порядку зазначено, що проекти коригування планів - графіків у разі здійснення такого коригування формуються територіальними органами ДФС не пізніше 03 числа кожного місяця поточною року, починаючи з другого місяця поточного року, засобами інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС.

Разом з проектом плану-графіка (коригування плану графіка) формуються інформаційно - аналітичні довідки за кожним платником податків з використанням інформаційно - телекомунікаційних систем ДФС.

Після остаточного узгодження проектів планів - графіків (коригування планів - графіків) територіальні органи ДФС надають департаментам аудиту та податків і зборів з фізичних осіб засобами автоматизованої інформаційної системи Управління документами плани - графіки (коригування планів - графіків) з відповідними додатками та обґрунтування підстав включення платника податків до плану - графіка (коригування плану - графіка).

Із обставин справи вбачається, що підставою призначення перевірки, на підставі наказу від 14.12.2018 № 9388, є внесення підприємства до плану-графіку, шляхом його коригування.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, вивчивши доводи позову, дослідивши наявні у справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав та мотивів.

Як встановлено судом, відповідачем - Головним управлінням ДФС у Харківській області було прийнято наказ від 14.12.2018 №9388 "Про проведення документальної планової перевірки ТОВ "Виробниче підприємство Інсайт" (код за ЄДРПОУ 38494270) копію якого разом з повідомленням від 14.12.2018 року №1223 було надіслано ТОВ ВПІ , що підтверджується копією повідомлення про вручення рекомендованого поштового відправлення (а.с.76).

На підставі наказу від 14.12.2018 №9388 були виписані направлення на перевірку від 22.12.2019 року №13302, 13303, 13304, 13305,13306, 13307 (а.с.8-13).

28.12.2018 року відповідачем складено акт № 10400/20-40-14-02-08/38494270 Про неможливість проведення планової виїзної перевірки ТОВ ВП Інсайт (код за ЄДРПОУ 38494270) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.10.2016р. по 30.09.2018 р. (а.с.78-79).

У вказаному акті зазначено, що у зв'язку з вилученням бухгалтерських документів, здійснити планову перевірку ТОВ ВП Інсайт (код за ЄДРПОУ 38494270) з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.10.2016р. по 30.09.2018р., валютного та іншого законодавства за період з 01.10.2016р. по 30.09.2018р. не можливо.

Враховуючи вищевикладене, терміни проведення планової виїзної перевірки підприємства ТОВ ВП Інсайт (код за ЄДРПОУ 38494270) перенесено до дати отримання копій вилучених документів або забезпечення доступу до них.

09.01.2019 року ГУ ДФС у Харківській області прийнято наказ №114 Про перенесення терміну проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ ВП Інсайт (код за ЄДРПОУ 38494270) (а.с.81).

Позивач не погодився з такими діями відповідача, а тому, звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, визначаються Податковим кодексом України.

Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 ст.20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім: Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Згідно з пунктом 75.1 ст.75 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзді) та фактичні перевірки.

При цьому, підпунктом 75.1.2 цієї статті визначено, що документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану -графіка перевірок. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об'єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

Відповідно до п.77.1 ст.77 згаданого Кодексу документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок. План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.

Про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом (п.77.4 ст.77 Податкового кодексу України).

Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки вручено під розписку або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Конструкція вказаної правової норми передбачає два способи повідомлення особи про проведення перевірки - вручення під розписку копії наказу та письмового повідомлення не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки або надіслання рекомендованим листом з повідомленням про вручення таких документів не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки.

Таким чином, платник податків має право бути повідомлений належним чином про дату та час проведення перевірки до початку проведення такої.

Однак, норма п.77.4 ст.77 ПК України не містить застереження щодо ознайомлення платника з вказаними документами саме за 10 днів до початку проведення такої перевірки за умови надсилання платнику податків копії наказу та письмового повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Аналогічна правова позиція вже висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 29.10.2018 (справа №819/1013/16), від 26.11.2018 (справа №817/697/17), від 24.01.2019 (справа №818/433/14).

Як визначено п.81.1 ст. 81 ПК України, посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред'явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки; копії наказу про проведення перевірки; службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Непред'явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред'явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.

Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п'ятому цього пункту, не дозволяється.

Відповідно до пункту 77.2 ст.77 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) до плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.

Порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

З метою забезпечення єдиного підходу до формування щоквартального плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків наказом Міністерства фінансів України від 02 червня 2015 року № 524 затверджено Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків (далі - Порядок).

За положеннями пункту 1 цього Порядку, річний план-графік для документальних планових перевірок щодо дотримання податкового, валютного та іншого законодавства України, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, складається відповідно до вимог статті 77 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі - Кодекс).

План-графік документальних планових перевірок щодо дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, у тому числі своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів, складається з квартальних планів-графіків відповідно до вимог статті 346 Митного кодексу України.

План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки. Оновлення річного плану-графіка здійснюється у разі його коригування.

Згідно з пунктом 4 розділу І цього Порядку до плану-графіка відбираються платники податків відповідно до вимог статті 77 Податкового кодексу України.

За правилами пункту 5 Порядку встановлено, що план-графік складається із планів-графіків територіальних органів ДФС та затверджується Головою ДФС.

Затверджений план-графік є обов'язковим для виконання всіма підрозділами територіальних органів ДФС.

Належну якість формування плану-графіка та його коригування забезпечує територіальний орган ДФС, який сформував план-графік (коригування плану-графіка).

Отже, планова документальна виїзна перевірка призначається відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок, і чинним податковим законодавством не передбачено можливості проведення планової документальної виїзної перевірки не передбаченої планом-графіком.

З аналізу вищевказаних норм свідчить, що планова документальна перевірка платника податків може бути призначена контролюючим органом: лише у випадку, коли її проведення передбачене сформованим та затвердженим планом-графіком, який оприлюднений на офіціальному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Згідно з пунктом 3 розділу І Порядку Проекти річних планів-графіків складаються територіальними органами ДФС не пізніше 01 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки, квартальних планів-графіків - не пізніше 20 числа останнього місяця поточного кварталу засобами інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС.

Проекти коригування планів-графіків у разі здійснення такого коригування формуються територіальними органами ДФС не пізніше 03 числа кожного місяця поточного року, починаючи з другого місяця поточного року, засобами інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС.

Разом з проектом плану-графіка (коригування плану-графіка) формуються інформаційно-аналітичні довідки за кожним платником податків з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС.

Після остаточного узгодження проектів планів-графіків (коригування планів-графіків) територіальні органи ДФС надають департаментам аудиту та податків і зборів з фізичних осіб засобами автоматизованої інформаційної системи Управління документами плани-графіки (коригування планів-графіків) з відповідними додатками та обґрунтування підстав включення платника податків до плану-графіка (коригування плану-графіка).

На виконання п. 3 розділу І Порядку, ГУ ДФС у Харківській області з дотриманням встановлених строків, сформовано коригування плану-графіку документальних перевірок грудні 2018 року та повідомлено про це Головні управління ДФС в областях, м. Києві, у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі, Офіс великих платників податків (а.с. 69).

Відповідно до пункту 3 розділу III Порядку, до плану - графіку включаються платники податків, які за результатами господарської діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків та зборів, платежів.

ТОВ ВП Інсайт було включено до плану-графіку шляхом коригування, на підставі наявних ризиків несплати податків за результатами господарської діяльності, що підтверджено інформаційно-аналітичною довідкою щодо діяльності підприємства, яке включається до плану-графіка перевірок (а.с.71-74).

Затверджений план-графік є обов'язковим для виконання всіма підрозділами територіальних органів Державної фіскальної служби.

Як свідчать матеріали справи, на виконання п.1 розділу І Порядку план-графік документальних планових перевірок платників податків - юридичних осіб з урахуванням щомісячних коригувань розміщено відповідачем на офіційному веб-сайті ДФС України.

Відтак, податковим органом винесено наказ про проведення перевірки позивача згідно плану-графіку, затвердженого у встановленому законодавством порядку, який є чинним, жодні відомості щодо його оскарження та скасування відсутні.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 03.05.2018 (справа №820/3481/17).

Крім того, суд зазначає, що предметом спору даної справи є скасування наказу щодо проведення перевірки, а не правомірності внесення змін до плану-графіку у зв'язку з чим інші доводи позивача не приймаються судом.

Що стосується наказу ГУ ДФС у Харківській області № 114 від 09.01.2019 суд зазначає наступне.

Спірним наказом Головного управління ДФС у Харківській області від 09.01.2019 року № 114 "Про перенесення терміну проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ ВП Інсайт (код за ЄДРПОУ 38494270) лише внесено зміни до наказу від 14.12.2018 року № 9388 в частині дати початку такої перевірки; тобто фактично перенесено дату початку проведення такої перевірки, інші обставини залишилися незмінними.

Отже, логічним наслідком, у разі не скасування наказу Головного управління ДФС у Харківській області № 9388 від 14.12.2018 року Про проведення документальної планової перевірки ТОВ Виробниче підприємство Інсайт (код за ЄДРПОУ 38494270), є відсутність підстав для скасування й наказу ГУ ДФС у Харківській області від 09.01.2019 року №114.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Приписами ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку що контролюючий орган довів правомірність прийнятого рішення, а відтак позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснити в порядку ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст. ст. 14, 22, 243, 246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробниче підприємство Інсайт" (вул. Рилєєва, 60, м. Харків, 61093, код ЄДРПОУ 38494270) до Головного управління ДФС у Харківській області (вул. Пушкінська, 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 39599198) про скасування наказів - залишити без задоволення.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, передбаченому п.п. 15.5. п. 15 ч. 1 Розділу VII Перехідних положень КАС України до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.

В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено 16 квітня 2019 року.

Суддя Бадюков Ю.В.

Дата ухвалення рішення10.04.2019
Оприлюднено16.04.2019
Номер документу81175479
СудочинствоАдміністративне
Сутьскасування наказів

Судовий реєстр по справі —520/12001/18

Ухвала від 11.05.2019

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тонконоженко М. М.

Постанова від 26.04.2019

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тонконоженко М. М.

Ухвала від 26.04.2019

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тонконоженко М. М.

Рішення від 10.04.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бадюков Ю.В.

Постанова від 25.01.2019

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тонконоженко М. М.

Ухвала від 28.01.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бадюков Ю.В.

Ухвала від 02.01.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бадюков Ю.В.

Постанова від 08.11.2018

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тонконоженко М. М.

Постанова від 08.11.2018

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тонконоженко М. М.

Постанова від 11.09.2018

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Тонконоженко М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні