Постанова
від 15.04.2019 по справі 200/10361/18-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 квітня 2019 року справа №200/10361/18-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Компанієць І.Д. (суддя-доповідач),

суддів Казначеєва Е.Г., Ястребової Л.В.,

за участю секретаря судового засідання Кобця О.А.,

представника позивача Бойка В.В.,

представника відповідача Маслова О.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ" на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 лютого 2019 року у справі № 200/10361/18-а (головуючий І інстанції Голуб В.А.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ" до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Горлівське АТП" про припинення незаконних дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив: припинити незаконні дії відповідача щодо не допуску та заборони в`їзду на територію КПВВ «Мар`їнка» автомобільного перевізника ТОВ «Горлівське АТП»; зобов`язати відповідача допустити для здійснення перевезення пасажирів по маршруту м. Мар`їнка (ЗА Школа №2) м. Мар`їнка (ЗА КПВВ) автобуси та водіїв автомобільного перевізника ТОВ «Горлівське АТП» та заїзду на територію КПВВ «Мар`їнка».

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що в лютому 2018 року автомобільним перевізником ТОВ Горлівське АТП був розроблений паспорт автобусного маршруту регулярних спеціальних перевезень м. Мар`їнка (ЗА Школа №2) - м. Мар`їнка (ЗА КПВВ).

З метою виконання умов договору 14.03.2018 року та 16.03.2018 року позивач звернувся з листами № 06/162 від 16.03.2018 року та № 06/150 від 13.03.2018 року на адресу Краматорського прикордонного загону та Донецького-Луганського РУ ДПСУ для отримання дозволу здійснювати заїзд та перебувати автомобільному перевізникові ТОВ Горлівське АТП на КПВВ Мар`їнка, а також допускати для здійснення перевезення пасажирів по маршруту м. Мар`їнка (ЗА-Школа №2) - м. Мар`їнка (ЗА-КПВВ) автобусів та водіїв ТОВ ГОРЛІВСЬКЕ АТП, а також осіб, які будуть здійснювати контроль за формуванням груп пасажирів для проїзду у автобусах перевізника. Проте, відповідач фактично забороняє в`їзд на територію КПВВ. Позивач зауважує, що отримання додаткових дозволів не передбачено чинним законодавством.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 08 лютого 2019 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неналежне дослідження доказів, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Обґрунтування апеляційної скарги.

1. Суд першої інстанції під час розгляду спору, пов`язаного з припиненням незаконних дій та зобов`язання вчинити певні дії повинен був перевірити чи вчинені вони відповідно до вимог законодавства та надати їм належну правову оцінку, з посиланням на відповідні письмові докази та норми законодавства.

В порушення вимог ст. 2 КАС України, суд першої інстанції взагалі не перевіряв дії та бездіяльність відповідача на відповідність вимогам законодавства.

2. При розгляді справи судом не в повному обсязі досліджено законодавчо визначені підстави, на яких ґрунтуються позовні вимоги та які мають вирішальне значення при розгляді справи.

3. Правовідносини з перевезення за маршрутом регулярних спеціальних перевезень регулюються безпосередньо ЗУ «Про автомобільний транспорт», Порядком розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №278 від 07.05.2010 року, Правилами надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою КМУ №176 від 18.02.1997 року.

Вказані нормативно-правові акти не передбачають спеціального правила здійснення перевезення пасажирів в період проведення АТО.

До того ж, «Тимчасовий порядок», на який посилається суд в рішенні, не є нормативно-правовим актом, відтак посилання на нього є безпідставним.

Перевезення пасажирів в режимі регулярних спеціальних перевезень відбувається безпосередньо на підставі затвердженого паспорту регулярних спеціальних перевезень та за сказаним маршрутом, а саме м. Мар`їнка (ЗА Школа №2) м. Мар`їнка (ЗА КПВВ) та з урахуванням вимог ЗУ «Про автомобільний транспорт», Порядком розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №278 від 07.05.2010 року, Правилами надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою КМУ №176 від 18.02.1997 року та інших нормативно-правових актів, які зареєстровані у відповідності до вимог чинного законодавства.

В судовому засіданні представник позивач підтримав доводи апеляційної скарги, просив скасувати рішення суду першої інстанції та задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників судового процесу, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановила наступне.

Фактичні обставини справи.

ТОВ СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ (код ЄДРПОУ 39715368), зареєстрований в якості юридичної особи за адресою: 84100, Донецька обл., місто Слов`янськ, вулиця Центральна, будинок 47 та діє на підставі статуту (а.с. 11-15а).

10.01.2018 року між ТОВ СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ та ТОВ Горлівське АТП укладено договір про надання послуг з перевезення організованих груп пасажирів на маршруті регулярних спеціальних перевезень м. Мар`їнка (ЗА-Школа №2) - м. Мар`їнка (ЗА-КПВВ), на підставі якого здійснюється перевезення організованих груп пасажирів автобусами за вказаним маршрутом (а.с.32-34).

В лютому 2018 року автомобільним перевізником ТОВ Горлівське АТП був розроблений паспорт автобусного маршруту регулярних спеціальних перевезень м. Мар`їнка (ЗА Школа №2) - м. Мар`їнка (ЗА КПВВ) (а.с. 22-31).

14.03.2018 року та 16.03.2018 року позивач звернувся з листами № 06/162 від 16.03.2018 року та № 06/150 від 13.03.2018 року на адресу Краматорського прикордонного загону та Донецького-Луганського РУ ДПСУ для отримання дозволу здійснювати заїзд та перебувати автомобільному перевізникові ТОВ Горлівське АТП на КПВВ Мар`їнка, а також допускати для здійснення перевезення пасажирів по маршруту м. Мар`їнка (ЗА-Школа №2) - м. Мар`їнка (ЗА-КПВВ) автобусів та водіїв ТОВ ГОРЛІВСЬКЕ АТП, а також осіб, які будуть здійснювати контроль за формуванням груп пасажирів для проїзду у автобусах перевізника (а.с.17-18).

Листами № 23-1171 від 22.03.2018 року та № 23-908 від 20.03.2018 року Краматорським прикордонним загоном Донецько-Луганського регіонального управління Державної прикордонної служби України та Донецько-Луганським регіональним управлінням Державної прикордонної служби України надано відповіді, що автобуси, які здійснюють заїзд на територію КПВВ, визначаються розпорядженням Голови Донецької облдержадміністрації, погодженим із начальником органу охорони кордону.

Також зазначено, що у разі наміру здійснення діяльності, пов`язаної з пасажирським перевезеннями громадян між блокпостом першого оборонного рубежу «Мар`їнка» та КПВВ «Мар`їнка» необхідно звернутись до відповідних органів Донецької ОДА та ВЦА для отримання додаткової інформації та документального впорядкування своєї діяльності (а.с.19-21).

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивачем не надано жодного належного доказу як саме відповідач порушив його права, свободи та інтереси.

Оцінка суду.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини з перевезення за маршрутом регулярних спеціальних перевезень регулюються Конституцією України, Законом України "Про автомобільний транспорт" від 05 квітня 2001 року № 2344-ІІІ, Порядком розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затвердженим Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.05.2010 № 278 (далі - Порядок № 278), Правилами надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року № 176.

Статтею 1 Закону України Про автомобільний транспорт передбачено, що регулярні спеціальні пасажирські перевезення - перевезення певних категорій пасажирів (працівників підприємств, школярів, студентів, туристів, екскурсантів та інших) на автобусному маршруті за умовами, визначеними паспортом маршруту, затвердженим в установленому порядку замовником транспортних послуг або уповноваженими органами Договірних Сторін у разі міжнародних перевезень; Договірних Сторін уразі міжнародних перевезень.

Відповідно до паспорту регулярних спеціальних перевезень, який розроблено автомобільним перевізником ТОВ Горлівське АТП, відправлення та прибуття автобусів здійснюється за маршрутом м. Мар`їнка (ЗА Школа №2) - м. Мар`їнка (ЗА КПВВ).

Разом з тим, указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України».

На виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 року № 1275-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.

Місто Мар`їнка відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 1085-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення належить до населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення.

Отже, в умовах проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей затверджені спеціальні правила щодо здійснення перевезень.

Правове регулювання, зокрема здійснення автобусних перевезень, регламентовано Тимчасовим порядком контролю за переміщенням осіб через лінію зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, який затверджено наказом першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14 квітня 2017 року № 222 ОГ (далі- Тимчасовий порядок).

Вказаний Тимчасовий порядок визначає окремі питання здійснення контролю за переміщенням через лінію зіткнення та/або в її межах в районі проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей (далі - АТО) осіб, у тому числі транспортних засобів, за допомогою яких вони переміщуються, а також види блокпостів, контрольних пунктів в`їзду-виїзду, порядок їх функціонування, правила їх перетинання.

Відповідно до пункту 4 Постанову КМУ від 01.03.2017 року №99 «Про переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції» межі території контрольного пункту в`їзду/виїзду на залізниці та контрольного пункту в`їзду/виїзду визначаються наказом керівника антитерористичної операції.

За приписами пункту 5 Постанови КМУ №99 рух автомобільного та залізничного транспорту в межах контрольованої території від контрольного пункту в`їзду/виїзду, контрольного пункту в`їзду/виїзду на залізниці до лінії зіткнення та у зворотному напрямку здійснюється в межах дорожніх коридорів (автомобільних та на залізниці), визначених керівником антитерористичної операції.

Пунктом 8 Постанову КМУ від 01.03.2017 року №99 «Про переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції» визначено, що перелік дорожніх коридорів, контрольних пунктів в`їзду/виїзду, контрольних пунктів в`їзду/виїзду на залізниці затверджується керівником антитерористичної операції та оприлюднюється на офіційних веб-сайтах ДФС, Держприкордонслужби та СБУ.

Зі змісту вищевикладених норм слідує, що керівник антитерористичної операції уповноважений Кабінетом Міністрів України та має право встановлювати додаткові обмеження у зоні проведення АТО: визначена форма встановлення додаткових обмежень встановлюється наказом керівника АТО; рух транспорту в межах контрольованої території від контрольного пункту в`їзду/виїзду до лінії зіткнення та у зворотному напрямку здійснюється в межах дорожніх коридорів, визначених керівником АТО; питання щодо визначення дорожніх коридорів, контрольних пунктів в`їзду/виїзду і пересування ними затверджується керівником АТО та оприлюднюється на офіційних веб-сайтах, тобто визначено порядок оприлюднення рішень керівника АТО.

Здійснення реєстрації наказів керівника АТО у Міністерстві юстиції України не передбачено (Примітка зазначені виключні права (повноваження) надані керівнику АТО задля оперативного реагування і прийняття рішень пов`язаних з забезпеченням національної безпеки України, стриманню збройної агресії Російської Федерації на територіях Донецької та Луганської областей і т.п.).

Таким чином, керівник антитерористичної операції (ООС) уповноважений державою встановлювати додаткові обмеження у зоні проведення АТО (ООС), шляхом видання наказів, накази оприлюднюються на офіційних веб-сайтах, без їх реєстрації у Міністерстві юстиції України.

Контрольний пункт в`їзду-виїзду (далі - КПВВ) - спеціально виділена територія на автомобільному шляху з комплексом будівель, спеціальних, інженерних, фортифікаційних споруд і технічних засобів, де підрозділами, що здійснюють державний контроль, здійснюється контроль за переміщенням та пропуск на тимчасово неконтрольовану територію та з такої території осіб, транспортних засобів, товарів.

Лінія зіткнення - умовне розмежування між тимчасово неконтрольованою територією та контрольованою територією.

Пунктом 1.6 Тимчасового порядку визначено, що перетин лінії зіткнення громадським пасажирським транспортом забороняється, за винятком нерегулярних перевезень для окремих організованих груп людей (біженців, дітей для оздоровлення та відпочинку, тощо), за дозволом, виданим за рішенням КЦ.

Статтею 7 Закону України Про автомобільний транспорт визначено, що забезпечення організації пасажирських перевезень покладається на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (внутрішньообласні маршрути), - на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації.

Крім того, згідно наказу першого заступника Антитерористичного Центру про службу безпеки України (Керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 року №222-ог «Про затвердження Тимчасового порядку контролю за переміщенням осіб через лінію зіткнення у межах Донецької та Луганської областей» розділом VIII Порядок пропуску осіб, транспортних засобів та товарів до/з гуманітарно-логістичних центрів, пунктом 8.1. визначено, що пропуск осіб (підприємців, продавців тощо) та транспортних засобів з вантажем (товарів призначених для забезпечення потреб у продуктах харчування та предметах першої необхідності), які не перетинають лінію зіткнення та здійснюють контроль за забезпеченням функціонування гуманітарно-логістичних центрів, здійснюється за годину до початку виконання контрольно-перевірочних заходів в контрольних пунктах в`їзду/виїзду.

За приписами пункту 8.2 зазначеного наказу прикордонні наряди ДПСУ: на підставі наданих райдержадміністраціями та погодженими з прикордонним загоном списків, здійснюють запуск на КПВВ осіб, транспортних засобів.

Таким чином, у Донецькій області вказані повноваження покладено на Донецьку обласну державну адміністрацію.

На виконання вказаних приписів, головою Донецької обласної державної адміністрації прийнято розпорядження від 09.07.2015 року N 312 Про деякі заходи щодо організації торгівлі із змінами і доповненнями, яким рекомендовано комунальному підприємству "Автотранспортне підприємство" вжити заходів відповідно до чинного законодавства щодо: організації пасажирських перевезень між блокпостом першого рубежу (КРП "Мар`їнка) та КПВВ "Мар`їнка", між блокпостом першого рубежу (КРП "Березове") та КПВВ "Новотроїцьке", між блокпостом першого рубежу (КРП "Майорськ") - та КПВВ "Майорське" та у зворотному напрямку; перевезення організованих груп пасажирів, які прямують з прилеглих населених пунктів на КПВВ "Мар`їнка", КПВВ "Новотроїцьке", КПВВ "Майорське", КПВВ "Гнутове" і в зворотному напрямку.

Автобуси, що забезпечують переміщення громадян від лінії зіткнення до КПВВ, здійснюють свою діяльність згідно наданих списків КП "Автотранспортне підприємство", що затверджені розпорядженням голови Донецької облдержадміністрації, погоджених із начальником органу охорони кордону.

Позивач не заперечує, що у вказаних списках він не перебував та до Донецької ОДА з для документального впорядкування своєї діяльності не звертався.

Стосовно посилання апелянта, що нормативно-правові, які регулюють правовідносини з перевезення за маршрутом регулярних спеціальних перевезень не передбачають спеціального правила здійснення перевезення пасажирів в період проведення АТО, суд зазначає наступне.

Дійсно, Законом України Про автомобільний транспорт не визначено особливостей провадження господарської діяльності у сфері регулярних спеціальних пасажирських перевезень на території проведення антитерористичної операції.

Разом з тим, спеціальними підзаконними нормативно-правовими актами деталізовано порядок провадження автомобільних перевезень в зоні АТО.

Підзаконний нормативно-правовий акт - нормативний акт, виданий на основі закону, відповідно до закону і спрямований на його виконання шляхом конкретизації законодавчих приписів або встановлення первинних норм.

Слово "підзаконний" не означає меншу юридичну обов`язковість цього акта порівняно з нормативно-правовим актом. Підзаконний акт володіє необхідною юридичною силою. Він посідає важливе місце в системі правового регулювання, оскільки забезпечує виконання законів шляхом конкретизованого, деталізованого нормативного регулювання усього комплексу суспільних відносин.

Зазначене також спростовує твердження апелянта, що посилання суду першої інстанції в оскаржуваному рішенні на «Тимчасовий порядок» є безпідставним.

Статтею 77 КАС України визначено, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За принципом змагальності кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Отже, на позивача, поряд із обов`язком довести факт порушення свого суб`єктивного права відповідачем, також покладено обов`язок довести підставу позову, а саме: обставини, якими він обґрунтовує свої позовні вимоги і з якими закон пов`язує настання певних правових наслідків, тобто можливість задоволення позову.

Із цих положень випливає необхідність доведення для задоволення позову таких фактів: наявність обставин, з якими закон пов`язує настання певних правових наслідків для позивача (тобто доведення заявленої підстави позову) та факт порушення його суб`єктивного права відповідачем. Недоведеність цих фактів є підставою для відмови в позові за недоведеністю (необґрунтованістю) позовних вимог.

Суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивачем не доведено коли та в якій спосіб були вчинені дії щодо не допуску та заборони в`їзду на територію КПВВ Мар`їнка та в який спосіб це зафіксовано.

Пояснення водіїв, які викладені в доповідних записках, не підтверджують таке порушення, оскільки складені без визначення дат, що позбавляє можливості встановити факт порушення прав позивача відповідачем.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що позовні вимоги ТОВ СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ не підлягають задоволенню.

За приписами пункту 1 частини 1 статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ" на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 лютого 2019 року у справі № 200/10361/18-а залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 лютого 2019 року у справі № 200/10361/18-а залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 16.04.2019 року.

Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 18 квітня 2019 року.

Головуючий суддя І.Д. Компанієць

Судді Е.Г. Казначеєв

Л.В. Ястребова

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.04.2019
Оприлюднено15.09.2022
Номер документу81237376
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —200/10361/18-а

Постанова від 29.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 27.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 17.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Постанова від 15.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Постанова від 15.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Рішення від 08.02.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

Ухвала від 08.02.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні