Ухвала
від 10.04.2019 по справі 307/1304/13-ц
ТЯЧІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 307/1304/13-ц

Провадження № 4-с/307/6/19

УХВАЛА

10 квітня 2019 року м. Тячів

Тячівський районний суд Закарпатської області в особі головуючого судді Бобрушко В.І., при секретарі Ільницькій О.М, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Тячів цивільну справу за скаргою Акціонерного товариства ВТБ Банк , де заінтересована особа ОСОБА_1 про визнання неправомірними дій державного виконавця Відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Закарпатській області ОСОБА_2 щодо використання звітів про експертну грошову оцінку арештованого нерухомого майна, визнання недійсними та скасування звітів про експертну грошову оцінку арештованого нерухомого майна,

В С Т А Н О В И В:

Акціонерне товариство ВТБ Банк звернулося в суд з скаргою, де заінтересована особа ОСОБА_1 про визнання неправомірними дій державного виконавця Відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Закарпатській області ОСОБА_2 щодо використання звітів про експертну грошову оцінку арештованого нерухомого майна, визнання недійсними та скасування звітів про експертну грошову оцінку арештованого нерухомого майна. В скарзі представник зазначив, що на виконання рішення Тячівського районного суду Закарпатської області в справі №307/1304/13-ц 29.11.2013 року був виданий виконавчий лист про звернення стягнення на предмет іпотеки, а саме: житловий будинок з надвірними спорудами (домоволодіння), загальною площею 193,6 кв.м., що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Жовтнева, 41 земельну ділянку, площею 0,1456 га, кадастровий номер - 2124482001:03:006:0026, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Жовтнева,.41, домоволодіння, загальною площею 1133,3 кв.м., яке складається з житлового будинку з вбудованим магазином, торговою площею 835,8 кв.м., що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Жовтнева,.41, земельну ділянку площею 0,0477 га, кадастровий номер 2124482001:03:001:0008, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, склад-магазин з надвірними спорудами (комплекс), загальною площею 3530,3 кв.м., що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка,.13 г , земельну ділянку, площею 0,1006 га, кадастровий номер - 2124482001:03:005:0056, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, б/н, земельну ділянку, площею 0,0658 га, кадастровий номер 2124482001:03:005:0039, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, б/н, земельну ділянку, площею 0,1439 га, кадастровий номер 2124482001:03:003:0034, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Монастирська, б/н, земельну ділянку, площею 0,1395 га, кадастровий номер - 2124482001:03:005:0007, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, що належить ОСОБА_1, в рахунок погашення заборгованості за кредитним договором в сумі 5281998,26 гривень. 27 січня 2016 року старшим державним виконавцем відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Закарпатській області ОСОБА_2 на підставі заяви про відкриття виконавчого провадження та оригіналу виконавчого листа №307/1304/13-ц, виданого Тячівським районним судом Закарпатської області, винесено постанову про відкриття виконавчого провадження та надано строк для самостійного виконання рішення. Боржник ОСОБА_1 у виконавчому провадженні ВП 49942804 вимоги постанови про відкриття виконавчого провадження не виконав. Державним виконавцем було проведено опис та арешт нерухомого майна, а саме: земельної ділянки, площею 0,0658 га, кадастровий номер - 2124482001:03:005:0039, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, б/н, земельної ділянки, площею 0,1439 га, кадастровий номер - 2124482001:03:003:0034, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Монастирська, б/н. На виконання вимог постанови державного виконавця від 18.07.2018 року про призначення суб'єкта оціночної діяльності експертом Товариства з обмеженою відповідальністю Байт ОСОБА_3 надані звіти про експертну грошову оцінку арештованого нерухомого майна, а саме вказаних земельних ділянок від 14.12.2018 року. Згідно вищезазначених звітів про експертну грошову оцінку арештованого нерухомого майна, початкова вартість об'єкту оцінки, а саме: земельної ділянки, площею 0,0658 га, кадастровий номер - 2124482001:03:005:0039, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, б/н становить 63634 гривень, без врахування ПДВ, а земельної ділянки, площею 0,1439 га, кадастровий номер - 2124482001:03:003:0034, цільове призначення для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Монастирська, б/н, становить 106944 гривень, без врахування ПДВ. 26 грудня 2018 року Акціонерне товариство ВТБ БАНК отримано від державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Закарпатській області ОСОБА_2 витяги із звіту про оцінку арештованого майна від 14.12.2018 року. Акціонерне товариство ВТБ Банк не погоджується з результатами оцінки. АТ ВТБ Банк провів власну оцінку арештованого майна, за якою ринкова вартість майна: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, б/н, становить 97000 гривень, земельної ділянки, площею 0,1439 га, кадастровий номер - 2124482001:03:003:0034, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Монастирська, б/н, становить 199000 гривень. Тобто вартість заставного майна є заниженою. На думку скаржника, державний виконавець відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Закарпатській області ОСОБА_2 порушує права стягувача, а також порушує норму ч.1 ст. 18 Закону України Про державну виконавчу службу .

Просить визнати недійсними і скасувати звіти про експертну грошову оцінку арештованого нерухомого майна від 14.12.2018 року земельної ділянки, площею 0,0658 га, кадастровий номер - 2124482001:03:005:0039, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, б/н, земельної ділянки, площею 0,1439 га, кадастровий номер - 2124482001:03:003:0034, цільове призначення для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Монастирська, б/н, які належать на праві приватної власності ОСОБА_1, визнати неправомірними дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Закарпатській області ОСОБА_2 щодо використання звітів про експертну грошову оцінку арештованого нерухомого майна від 14.12.2018 року суб'єкта оціночної діяльності ТОВ Байт .

Представник Відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Закарпатській області ОСОБА_2 надіслав до суду відзив на скаргу, в якому зазначив, що відділ примусового виконання рішень Управління ДВС ГТУЮ у Закарпатській області не погоджується з доводами, зазначеними представником ПАТ ВТБ Банк ОСОБА_4 у скарзі на дії державного виконавця від 05.01.2019 року з наступних причин. На виконанні у відділі примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області перебуває виконавче провадження №49942804 про погашення заборгованості за кредитним договором №120.23-02/2011-М544, №120.22-02/2011-М544 №120.24-02/2011-М543, №120.06-02/2012-М543, яка станом на 08.04.2013 року складає п'ять мільйонів двісті вісімдесят тисяч дев'яносто вісім гривень 26 копійок, звернення стягнення на нерухоме майно: житловий будинок з надвірними спорудами (домоволодіння), загальною площею 193,6 кв.м., що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с.Грушево, вул. Жовтнева, 41, земельну ділянку, площею 0,1456 га, кадастровий номер - 2124482001:03:006:0026, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Жовтнева,.41, домоволодіння, загальною площею 1133,3 кв.м., яке складається з житлового будинку з вбудованим магазином, торговою площею 835,8 кв.м., що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул.Жовтнева,.41, земельну ділянку площею 0,0477 га, кадастровий номер - 2124482001:03:001:0008, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, склад-магазин з надвірними спорудами (комплекс), загальною площею 3530,3 кв.м., що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка,.13 г , земельну ділянку, площею 0,1006 га, кадастровий номер - 2124482001:03:005:0056, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, б/н, земельну ділянку, площею 0,0658 га, кадастровий номер - 2124482001:03:005:0039, цільове призначення для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, б/н, земельну ділянку, площею 0,1439 га, кадастровий номер - 2124482001:03:003:0034, цільове призначення для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Монастирська, б/н, земельну ділянку, площею 0,1395 га, кадастровий номер - 2124482001:03:005:0007, цільове призначення для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, шляхом проведення прилюдних торгів, встановити початкової ціни предмету іпотеки на рівні, не нижчому за звичайні ціни на цей вид майна, на підставі оцінки, проведеної суб'єктом оціночної діяльності - незалежним експертом на стадії оцінки майна. Оскільки у виконавчому документі зазначено про необхідність реалізації майна боржника на підставі оцінки, проведеної суб'єктом оціночної діяльності - незалежним експертом, а визначення вартості майна боржника під час примусового виконання рішення суду здійснюється у відповідності до ст. 57 Закону України Про виконавче провадження , яка встановлює, що для проведення оцінки за врегульованими цінами, оцінки нерухомого майна, транспортних засобів, повітряних, морських та річкових суден. виконавець залучає суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання, то врахувати власну оцінку майна, проведену ПАТ ВТБ Банк та про яку взагалі не було відомо відділу примусового виконання рішення, не доцільно та незаконно. Державний виконавець в даному випадку не здійснював визначення вартості майна, а у передбачений законом спосіб, відповідно до ст. 20 Закону України Про виконавче провадження постановою призначив оцінювача для участі у виконавчому провадженні. Вартість майна була визначена експертом, а не державним виконавцем. Сама постанова про призначення оцінювача для участі у виконавчому провадженні від 18.07.2018 року у строк, передбачений Законом України Про виконавче провадження сторонами виконавчого провадження не оскаржена. Просить врахувати той факт, що арештоване майно боржника ОСОБА_1, а саме: земельна ділянка, площею 0,0658 га, кадастровий номер - 2124482001:03:005:0039, цільове призначення для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, б/н, вартістю 63634 грн. та земельна ділянка, площею 0,1439 га, кадастровий номер - 2124482001:03:003:0034, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с.Грушево, вул. Монастирська, б/н, вартістю 106944 гривень передані на реалізацію і торги, які були призначені на 28.01.2019 року не відбулися, у зв'язку з відсутністю допущених учасників торгів. А отже, вартість майна, яка булла визначена суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання ТОВ Байт ОСОБА_3 є заниженою. Просить в задоволенні скарги відмовити.

Представник заінтересований особи ОСОБА_1 - ОСОБА_5 надіслала до суду відзив на скаргу, в якому зазначила, що 06.02.2019 року на адресу заінтересованої особи ОСОБА_1 надійшла ухвала Тячівського районного суду Закарпатської області від 28.01.2019 року разом з примірником скарги на дії державного виконавця щодо використання звітів про експертну грошову оцінку арештованого нерухомого майна, визнання недійсними та скасування звітів про експертну грошову оцінку арештованого нерухомого майна. Оскільки, ОСОБА_1 був відсутній на території Закарпатської області, лист отримали родичі. Зі змістом скарги ОСОБА_1 ознайомився лише 22.02.2019 року. Так, 27.01.2016 року державний виконавець відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби ГТУЮ в Закарпатській області ОСОБА_2 на підставі виконавчого листа, виданого Тячівським районним судом виніс постанову про відкриття виконавчого провадження, яким зобов'язав ОСОБА_1 самостійно виконати виконавчий лист до 02.02.2016 року. Оскільки, у добровільному порядку виконати покладені зобов'язання рішенням суду ОСОБА_1 виконати не зміг, у зв'язку з відсутністю коштів, то державним виконавцем було проведено опис та арешт майна, а саме: земельної ділянки, площею 0,0658 га, кадастровий номер - 2124482001:03:005:0039, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, б/н, земельної ділянки, площею 0,1439 га, кадастровий номер - 2124482001:03:003:0034, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Монастирська, б/н. Для визначення вартості арештованого майна державним виконавцем було винесено постанову про призначення експерта, суб'єкта оціночної діяльності ТОВ Байт . 14.12.2018 року експертом ТОВ Байт ОСОБА_6 надано звіт про експертну торгову оцінку земельних ділянок, які належать ОСОБА_1, а саме: земельної ділянки, площею 0,0658 га, кадастровий номер - 2124482001:03:005:0039, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, б/н, вартість якої становить 63634 гривень та земельної ділянки, площею 0,1439 га, кадастровий номер - 2124482001:03:003:0034, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Монастирська, б/н, вартість якої становить 106944 гривень. Не погоджуючись з результатами оцінки ПАТ ВТБ Банк провів власну оцінку арештованого майна, за якою ринкова вартість земельна ділянка, площею 0,0658 га, кадастровий номер - 2124482001:03:005:0039, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, б/н, становить 97000 гривень, а земельної ділянка, площею 0,1439 га, кадастровий номер - 2124482001:03:003:0034, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Монастирська, б/н, становить 199000 гривень. Через істотне зниження вартості майна, його реалізація на підставі оспорюваного висновку завдасть суттєвих збитків як стягувану. так і боржнику (власнику майна) володільця, як результат, при реалізації вищезазначеного майна на погашення заборгованості перед ПАТ ВТБ Банк зарахується вдвічі меша сума. Із наведеного вбачається, що дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Закарпатській області ОСОБА_2 є упередженими, незаконними, і такими, що порушують інтереси стягувача та боржника, оскільки зазначеними діями завдано боржнику та стягувачу суттєвих збитків. Просить скаргу задовольнити.

Представник АТ ВТБ Банк в судовому засіданні скаргу підтримав.

Інші сторони в судове засідання не з явилися, хоча належним чином повідомлялися про дату, час та місце розгляду скарги, що не є перешкодою для розгляду скарги в їх відсутності.

Відповідно до ст. 447 ЦПК України сторони виконавчого провадження мають право звернутися до суду із скаргою, якщо вважають, що рішенням, дією або бездіяльністю державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби або приватного виконавця під час виконання судового рішення, ухваленого відповідно до цього Кодексу, порушено їхні права чи свободи.

Відповідно до положень частин 1-3 та 5 ст.20 Закону України Про виконавче провадження для з'ясування та роз'яснення питань, що виникають під час здійснення виконавчого провадження і потребують спеціальних знань, виконавець виносить постанову про залучення експерта або спеціаліста (кількох експертів або спеціалістів), а для проведення оцінки майна - суб'єктів оціночної діяльності - суб'єктів господарювання.

Експертом або спеціалістом може бути будь-яка дієздатна особа, яка має необхідні знання, кваліфікацію та досвід роботи у відповідній галузі.

Експерт або спеціаліст зобов'язаний надати письмовий висновок, а суб'єкт оціночної діяльності - суб'єкт господарювання - письмовий звіт з питань, що містяться в постанові, протягом 15 робочих днів з дня ознайомлення з постановою виконавця. Цей строк може бути продовжений до 30 робочих днів за погодженням з виконавцем.

Експерт несе кримінальну відповідальність за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов'язків під час здійснення виконавчого провадження, надання завідомо неправдивого висновку під час здійснення виконавчого провадження, про що він має бути попереджений виконавцем. Збитки, завдані сторонам внаслідок видачі завідомо неправдивого висновку, підлягають відшкодуванню в порядку, встановленому законом. За недостовірну чи необ'єктивну оцінку майна суб'єкт оціночної діяльності - суб'єкт господарювання несе відповідальність у порядку, встановленому законом, а оцінювач - кримінальну відповідальність, про що він має бути попереджений виконавцем.

Як зазначено у п.8 розділу ІІ Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України від 02.04.2012 року №512/5, для з'ясування та роз'яснення питань, що виникають під час здійснення виконавчого провадження і потребують спеціальних знань, виконавець з власної ініціативи або за заявою сторін призначає своєю постановою експерта або спеціаліста (у разі необхідності - кількох експертів або спеціалістів), а для оцінки майна (майнових прав) - суб'єктів оціночної діяльності - суб'єктів господарювання.

За змістом ст. 57 Закону України Про виконавче провадження (Визначення вартості майна боржника. Оцінка майна боржника) визначення вартості майна боржника здійснюється за взаємною згодою сторонами виконавчого провадження. У разі якщо сторони виконавчого провадження, а також заставодержатель у 10-денний строк з дня винесення виконавцем постанови про арешт майна боржника не досягли згоди щодо вартості майна та письмово не повідомили виконавця про визначену ними вартість майна, виконавець самостійно визначає вартість майна боржника. Звіт про оцінку майна має бути складений не раніше дати винесення постанови про арешт такого майна. У разі якщо сторони виконавчого провадження не дійшли згоди щодо визначення вартості майна, визначення вартості майна боржника здійснюється виконавцем за ринковими цінами, що діють на день визначення вартості майна. Для проведення оцінки за регульованими цінами, оцінки нерухомого майна, транспортних засобів, повітряних, морських та річкових суден виконавець залучає суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання.

У разі якщо визначити вартість майна (окремих предметів) складно, виконавець має право залучити суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання для проведення оцінки майна. Виконавець повідомляє про результати визначення вартості чи оцінки майна сторонам не пізніше наступного робочого дня після дня визначення вартості чи отримання звіту про оцінку.

У разі якщо сторони не згодні з результатами визначення вартості чи оцінки майна, вони мають право оскаржити їх у судовому порядку в 10-денний строк з дня отримання відповідного повідомлення. Сторона вважається ознайомленою з результатами визначення вартості чи оцінки арештованого майна, якщо їй надіслано повідомлення про результати визначення вартості чи оцінки майна за адресою, зазначеною у виконавчому документі, або за місцем фактичного проживання чи перебування такої сторони, достовірно встановленим виконавцем.

Оскарження в судовому порядку результатів визначення вартості чи оцінки майна не зупиняє передачі майна на реалізацію, крім випадків зупинення передачі майна на реалізацію судом.

Звіт про оцінку майна у виконавчому провадженні є дійсним протягом шести місяців з дня його підписання суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання. Після закінчення цього строку оцінка майна проводиться повторно. Якщо строк дійсності звіту про оцінку майна закінчився після передачі майна на реалізацію, повторна оцінка такого майна не проводиться.

Стаття 12 Закону України Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні , визначає, що звіт про оцінку майна є документом, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється підписом керівника суб'єкта оціночної діяльності. Вимоги до змісту звіту про оцінку майна, порядку його оформлення та рецензування встановлюються положеннями (національними стандартами) оцінки майна. Зміст звіту про оцінку майна повинен містити розділи, що розкривають зміст проведених процедур та використаної нормативно-правової бази з оцінки майна.

Аналіз вищенаведених норм матеріального права свідчить про те, що у випадку, коли учасник виконавчого провадження не погоджується зі звітом суб'єкта оціночної діяльності про оцінку майна, вказаний звіт підлягає оскарженню в порядку, передбаченому ст.447 ЦПК України, оскільки визначення оцінки нерухомого майна, що підлягає продажу в процесі примусового виконання судового рішення, є процесуальною дією, яка вчиняється державним виконавцем у відповідності до вимог ст.57 Закону України Про виконавче провадження .

Судом встановлено, що на виконанні у державного виконавця Відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Закарпатській області ОСОБА_2 згідно постанови про відкриття виконавчого провадження віл 27 січня 2016 року перебуває виконавче провадження ВП №49942804 щодо виконання виконавчого листа №307/1304/13-ц, виданого 29 листопада 2013 року Тячівським районним судом Закарпатської області, про стягнення заборгованості за кредитним договором та звернення стягнення на предмет іпотеки

18 липня 2018 року державним виконавцем у виконавчому провадженні ВП №49942804 призначено суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання ТОВ Байт .

14 грудня 2018 року суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання ТОВ Байт були складені висновки про ринкову вартість предметів іпотеки, зокрема: земельної ділянки, площею 0,0658 га, кадастровий номер - 2124482001:03:005:0039, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Шевченка, б/н, вартість становить 63634 гривень, а земельної ділянки, площею 0,1439 га, кадастровий номер - 2124482001:03:003:0034, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Тячівський район, с. Грушево, вул. Монастирська, б/н, вартість становить 106944 гривні.

Правові засади здійснення оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні, її державного та громадського регулювання, забезпечення створення системи незалежної оцінки майна з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки майна, майнових прав та використання її результатів визначені Законом України №2658-III Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні.

Згідно із частиною четвертою статті 3 цього Закону процедури оцінки майна встановлюються нормативно-правовими актами з оцінки майна. У випадках проведення незалежної оцінки майна складається звіт про оцінку майна. Вимоги до звітів про оцінку майна та актів оцінки майна встановлюються відповідно до статті 12 цього Закону.

Відповідно до статті 33 Закону № 2658-III спори, пов'язані з оцінкою майна, майнових прав, вирішуються в судовому порядку.

Статтею 32 Закону № 2658-III передбачена відповідальність оцінювачів та суб'єктів оціночної діяльності, частиною другою якої визначено, що оцінювачі та суб'єкти оціночної діяльності - суб'єкти господарювання несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору, зокрема, за недостовірність чи необ'єктивність оцінки майна, відповідно до умов договору та закону.

Відтак, чинним законодавством України передбачені підстави відповідальності суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання в разі неналежного виконання (зокрема, недостовірність чи необ'єктивність оцінки майна) ним своїх обов'язків.

Згідно з п. п. 1, 6 ст. 9 Закону України Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні методичне регулювання оцінки майна здійснюється у відповідних нормативно-правових актах з оцінки майна: положеннях (національних стандартах) оцінки майна, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, методиках та інших нормативно-правових актах, які розробляються з урахуванням вимог положень (національних стандартів) і затверджуються Кабінетом Міністрів України або Фондом державного майна України.

Національний стандарт №1 Загальні засади оцінки майна і майнових прав , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 року № 1440, є обов'язковим для застосування під час проведення оцінки майна та майнових прав суб'єктами оціночної діяльності, а також особами, які відповідно до законодавства здійснюють рецензування звітів про оцінку майна. Поняття, що вживаються у цьому Стандарті, використовуються в інших національних стандартах.

Цим Стандартом визначені загальні вимоги до проведення незалежної оцінки майна.

У пунктах 15, 16 Національного стандарту №1 Загальні засади оцінки майна і майнових прав передбачено, що методи проведення оцінки, що застосовуються під час визначення ринкової вартості об'єкта оцінки у разі використання порівняльного підходу, повинні ґрунтуватися на результатах аналізу цін продажу (пропонування) на подібне майно.

Визначення ринкової вартості об'єкта оцінки за допомогою порівняльного підходу ґрунтується на інформації про ціни продажу (пропонування) подібного майна, достовірність якої не викликає сумнівів у оцінювача. У разі відсутності або недостатності зазначеної інформації у звіті про оцінку майна зазначається, якою мірою це вплинуло на достовірність висновку про ринкову вартість об'єкта оцінки.

Пунктом 51 Національного стандарту №1 Загальні засади оцінки майна і майнових прав визначено відповідну послідовність незалежної оцінки майна.

Відповідно до пункту 52 Національного стандарту № 1 Загальні засади оцінки майна і майнових прав оцінювач самостійно здійснює пошук інформаційних джерел (за винятком документів, надання яких повинен забезпечити замовник оцінки згідно з договором), їх аналіз та виклад обґрунтованих висновків. При цьому оцінювач повинен проаналізувати всі інформаційні джерела, пов'язані з об'єктом оцінки, тенденції на ринку подібного майна, інформацію про угоди щодо подібного майна, які використовуються у разі застосування порівняльного підходу, та іншу істотну інформацію. У разі неповноти зазначеної інформації або відсутності її взагалі у звіті про оцінку майна зазначається негативний вплив цього факту на результати оцінки.

З матеріалів справи вбачається, що оцінка майна здійснювалась суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання ТОВ Байт .

Постановою державного виконавця від 18.07.2018 року про призначення суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання для участі у виконавчому провадженні попереджено оцінювача про кримінальну відповідальність за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов'язків під час здійснення виконавчого провадження за надання завідомо неправильного звіту з питань, що містяться у постанові.

Відомості про оскарження постанови державного виконавця від 18.07.2018 року про призначення суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання у матеріалах справи відсутні.

Відповідно до звітів оцінювач вважає, що ринкова вартість нерухомого майна становить: земельної ділянки, площею 0,0658 га, кадастровий номер - 2124482001:03:005:0039, - 63634 гривні, а земельної ділянки, площею 0,1439 га, кадастровий номер - 2124482001:03:003:0034, - 106944 гривні.

Нормами ст. 4 Закону України Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні встановлено, що рецензування звіту про оцінку майна, є формою оціночної діяльності, яка полягає в їх критичному розгляді та наданні висновків щодо їх повноти, правильності виконання та відповідності застосованих процедур оцінки майна вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, в порядку, визначеному цим Законом та нормативно-правовими актами з оцінки майна.

Згідно зі статтею 13 Закону України Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні вбачається, що рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) здійснюється на вимогу особи, яка використовує оцінку майна та її результати для прийняття рішень, у тому числі на вимогу замовників (платників) оцінки майна, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, судів та інших осіб, які мають заінтересованість у неупередженому критичному розгляді оцінки майна, а також за власною ініціативою суб'єкта оціночної діяльності.

Рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) може виконувати оцінювач, який має не менш ніж дворічний досвід практичної діяльності з оцінки майна, експертні ради, що спеціально створені саморегулівними організаціями оцінювачів з метою контролю за якістю оцінки майна, яка проводиться оцінювачами - членами саморегулівної організації, оцінювачі, які мають не менш ніж дворічний досвід практичної діяльності з оцінки майна та працюють у Фонді державного майна України, а також інших органах, зазначених у статті 5 цього Закону.

Однак, скаржник Акціонерне товариство ВТБ Банк не вчиняло визначених чинних законодавством дій на спростування оцінки майна в оспорюваних звітах, а саме не заявляло клопотань про проведення рецензування звітів про оцінку, оскільки у разі незгоди із результатами оцінки майна, заявник мав право звернутися з клопотанням про призначення рецензування звіту про оцінку майна. (аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у справі № 710/1281/17).

А тому суд приходить до висновку про відсутність доказів невідповідності вказаних звітів вимогам нормативно-правових актів та наявності у них недоліків щодо методів оцінки й заниження вартості майна.

Оскільки дії державного виконавця щодо визначення вартості майна боржника були вчинені відповідно до вимог закону, а визначення вартості цього майна були здійсненні належним суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання з дотриманням встановленої процедури, наведеними вище нормативно-правовими актами, суд вважає про відсутність підстав для задоволення скарги Акціонерного товариства ВТБ Банк .

Керуючись ст.ст.447. 450ЦПК України , суд,

У Х В А Л И В :

В задоволенні скарги Акціонерного товариства ВТБ Банк , де заінтересована особа ОСОБА_1 про визнання неправомірними дій державного виконавця Відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Закарпатській області ОСОБА_2 щодо використання звітів про експертну грошову оцінку арештованого нерухомого майна, визнання недійсними та скасування звітів про експертну грошову оцінку арештованого нерухомого майна, відмовити.

Ухвала суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги на ухвалу, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Закарпатського апеляційного суду в 15-денний строк з дня її проголошення (складання), при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу 13 Перехідні положення ЦПК України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Повний текст ухвали складено 15 квітня 2019 року.

Головуючий : В.І.Бобрушко

СудТячівський районний суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення10.04.2019
Оприлюднено21.04.2019
Номер документу81276238
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —307/1304/13-ц

Ухвала від 19.04.2022

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Гримут В. І.

Ухвала від 27.11.2019

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Чопик В. В.

Ухвала від 27.11.2019

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Чопик В. В.

Ухвала від 06.11.2019

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Чопик В. В.

Ухвала від 24.10.2019

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Чопик В. В.

Ухвала від 10.04.2019

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Бобрушко В. І.

Ухвала від 10.04.2019

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Бобрушко В. І.

Ухвала від 10.04.2019

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Бобрушко В. І.

Ухвала від 10.04.2019

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Бобрушко В. І.

Ухвала від 10.04.2019

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Бобрушко В. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні