Справа № 522/22734/18
Провадження № 2/520/2415/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.04.2019 року
Київський районний суд м. Одеси в складі:
судді Пучкової І.М.,
за участю секретаря судового засідання Бродецької Т.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Одесі цивільну справу за позовною ОСОБА_1 до Одеської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю Район Успішний про визнання рішень Одеської міської ради незаконними та укладених на їх підставі договорів оренди недійсними,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій проситьвизнати незаконним та скасувати рішення Одеської міської ради від 26 квітня 2017 року за № 2100-VII Про затвердження проекту землеустрою відведення земельної ділянки, площею 1,4409 га, за адресою: АДРЕСА_1, та надання її в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю Район Успішний ; визнати незаконним та скасувати рішення Одеської міської ради від 14 червня 2017 року за № 2209-VII Про затвердження проекту землеустрою відведення земельної ділянки, площею 1,2038 га, за адресою: АДРЕСА_2 , та надання її в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю Район Успішний ; визнати недійсним договір оренди землі від 05 липня 2017 року, укладеного між Одеською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Район Успішний , посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чужовською Н . Ю ., зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 1373; визнати недійсним договір оренди землі від 05 липня 2017 року, укладеного між Одеською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Район Успішний , посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чужовською Н .Ю., зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 1374, посилаючись на те, що вказані рішення є незаконними, а укладені на їх підставі договори оренди є недійсними, що призвело до порушення його прав.
Представник відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Район Успішний проти задоволення позовних вимог заперечив, посилаючись на те, що у позовній заяві не зазначено, які саме персоніфіковані суб`єктивні права або охоронювані законом інтереси порушені рішеннями №2100-VII та № 2209-VII Одеської міської ради, в чому безпосередньо полягає таке порушення та в чому воно виражається, які конкретні негативні наслідки настали для позивача внаслідок прийняття оскаржуваних рішень та якими доказами у справі це підтверджується, у зв`язку з чим просив у задоволенні позовної заяви відмовити в повному обсязі.
Представник відповідача Одеської міської ради проти задоволення позовних вимог заперечив, посилаючись на їхню безпідставність та необґрунтованість, оскільки скасування рішень не стосуються прав та обов`язків позивача, позивачем не зазначено, які саме його права свободи чи інтереси були порушені, у зв`язку з чим просив у задоволенні позовної заяви відмовити в повному обсязі.
Суд, дослідивши наявні матеріали цивільної справи дійшов висновку, що у задоволенні позовної заяви слід відмовити в повному обсязі.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Район Успішний зареєстроване згідно з чинним законодавством України та здійснює господарську діяльність за адресою: АДРЕСА_1. Дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи: 23.02.2017р. №: 1 556 102 0000 061543. На праві приватної власності Товариству належать об`єкти нерухомості: нежитлові будівлі магазину з мийкою та адміністративно-побутовими приміщеннями, загальна площа (м?): 9524.4, які розташовані за адресою: АДРЕСА_1, право власності на які зареєстровано 06.03.2017 р. в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно Юридичним департаментом Одеської міської ради, номер запису про право власності: 19333979, реєстраційний номер нерухомого майна 137221851101; нежитлові будівлі магазину з мийкою та адміністративно-побутовими приміщеннями загальна площа (м?): 1693, який розташовано за адресою: Одеська обл АДРЕСА_2 . Право власності зареєстровано 06.03.2017 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно Юридичним департаментом Одеської міської ради, номер запису про право власності: 19333934; реєстраційний номер нерухомого майна 137353951101.
15.03.2017 року Одеською міською радою були прийняті рішення № 1825-VII Про надання дозволу ТОВ Район Успішний на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,4409 га за адресою: АДРЕСА_1 , цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, вид використання - для експлуатації та обслуговування адміністративних та торгових будівель, приміщень, інших об`єктів обслуговування населення та благоустрою прилеглої території та № 1826-VII Про надання дозволу ТОВ Район Успішний на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,400 га за адресою: АДРЕСА_2 , цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, вид використання - для експлуатації та обслуговування адміністративних та торгових будівель, приміщень, інших об`єктів обслуговування населення та благоустрою прилеглої території .
26.04.2017 року рішенням Одеської міської ради за №2100-VII вирішено: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_2 ), площею 1,4409 га (категорія земель за основним цільовим призначенням землі житлової та громадської забудови), за адресою: АДРЕСА_1; надати ТОВ РАЙОН УСПІШНИЙ земельну ділянку, вказану в пункті 1 цього рішення, в оренду терміном на 15 років, до початку реалізації планувальних рішень території, для експлуатації та обслуговування адміністративних та торгових будівель, приміщень, інших об`єктів обслуговування населення та благоустрою прилеглої території (цільове призначення: В.03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі); затвердити проект договору оренди землі між Одеською міською радою та ТОВ РАЙОН УСПІШНИЙ .
14.06.2017 року рішенням Одеської міської ради за №2209-VII вирішено: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_3 ), площею 1,2038 га (категорія земель за основним цільовим призначенням землі житлової та громадської забудови), за адресоюАДРЕСА_2; надати ТОВ РАЙОН УСПІШНИЙ земельну ділянку, вказану в пункті 1 цього рішення, в оренду терміном на 20 років для експлуатації та обслуговування адміністративних та торгових будівель, приміщень, інших об`єктів обслуговування населення та благоустрою прилеглої території (цільове призначення: В.03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі); затвердити проект договору оренди землі між Одеською міською радою та ТОВ РАЙОН УСПІШНИЙ .
05.07.2017 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Район Успішний та Одеською міською радою укладено договір оренди землі, посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чужовською Н.Ю . зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 1373. Товариству передано в оренду земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 площею 1.4409 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, строком до 05.07.2032 року.
05.07.2017р. між Товариством з обмеженою відповідальністю Район Успішний та Одеською міською радою укладено договір оренди землі, який зареєстрований Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 1374, посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чужовською Н.Ю. Товариству передано в оренду земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_6 , площею 1,2038 га, для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, строком до 05.07.2037 року.
Відповідно до ч. 1 ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду, порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджене порушення було обґрунтованим.
Неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану суб`єктивних прав та обов`язків особи, тобто, припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов`язку.
Відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України, суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності. Статтею 83 Земельного кодексу України передбачено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності.
Згідно із п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Згідно з ч. 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Згідно з ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ч. 1-2 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Згідно зі ст. 134 Земельного кодексу України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі, з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів; використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями; будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів; надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі, національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні; надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено; розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону; надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі, якщо така потреба відпала; будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу); будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд); передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва; надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим; поновлення договорів оренди землі; передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності; надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків; надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно до статті 37-1 цього Кодексу; надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення. Земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту .
Відповідно до ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно із вимогами ст. 24 Закону України Про державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації. Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Відповідно до ст. 203 Цивільного кодексу України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Відповідно до вимог ст.ст. 13-14 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За приписами ст. 15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
27.12.1997 року у справі № 9-зп Конституційний Суд України розтлумачив ч. 1 ст. 55 Конституції України зазначивши, що дану норму треба розуміти так, що кожному гарантується захист прав і свобод у судовому порядку. Суд не може відмовити у правосудді, якщо громадянин України, іноземець, особа без громадянства вважають, що їх права і свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав та свобод.
25.11.1997 року у справі № 6-зп, Конституційний Суд України щодо офіційного тлумачення ч. 2 ст. 55 Конституції України, вирішив: Частину другу статті 55 Конституції України необхідно розуміти так, що кожен, тобто громадянин України, іноземець, особа без громадянства має гарантоване державою право оскаржити в суді загальної юрисдикції рішення, дії чи бездіяльність будь-якого органу державної влади, органу місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, якщо громадянин України, іноземець, особа без громадянства вважають, що їх рішення, дія чи бездіяльність порушують або ущемлюють права і свободи громадянина України, іноземця, особи без громадянства чи перешкоджають їх здійсненню, а тому потребують правового захисту в суді .
Договори оренди земельних ділянок, що укладені між Одеською міською радою та ТОВ Район Успішний , посвідчені приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чужовською Н.Ю . від 05.07.2017 року, мають усі істотні умови договору, які передбачені нормами Цивільного кодексу України, Законом України Про оренду землі , відтак, є реальними, вчинені у встановленій формі, та не суперечать вимогам цивільного законодавства України, інтересам держави та суспільства й моральним засадам, тому суд дійшов висновку, що надання земельних ділянок Одеською міською радою в довгострокову оренду ТОВ Район Успішний відбулося на законних підставах.
Позивачем не обгрунтовано, яким чином відповідач - Одеська міська рада при розпорядженні земельними ділянками комунальної власності порушила права та законні інтереси позивача, та не зазначено, які саме, персоніфіковані суб`єктивні права або охоронювані законом інтереси порушені рішеннями №2100-VII та № 2209-VII Одеської міської ради, в чому безпосередньо полягає таке порушення та в чому воно виражається, які конкретні негативні наслідки настали для позивача внаслідок прийняття оскаржуваних рішень та якими доказами у справі це підтверджується.
Крім того, позивачем не доведено і не надано належних доказів, що оскаржувані рішення органу місцевого самоврядування стосувались його інтересів в момент прийняття, що він має право користування або право власності на тій самій земельній ділянці, яке підлягає захисту, або він є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано ці рішення, тому суд дійшов висновку у задоволенні позовної заяви відмовити в повному обсязі.
Керуючись ст. 12, 13, 81, 141, 263-265 ЦПК України, ст. ст. 16, 203 ЦК України, ст.ст. 80, 122, 124, 134 Земельного кодексу України, Законами України "Про оренду землі", "Про місцеве самоврядування в Україні",
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Одеської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю Район Успішний про визнання незаконним та скасування рішення Одеської міської ради від 26 квітня 2017 року за № 2100-VII Про затвердження проекту землеустрою відведення земельної ділянки, площею 1,4409 га, за адресою: АДРЕСА_1 (АДРЕСА_1, та надання її в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю Район Успішний ; визнання незаконним та скасування рішення Одеської міської ради від 14 червня 2017 року за № 2209-VII Про затвердження проекту землеустрою відведення земельної ділянки, площею 1,2038 га, за адресою: АДРЕСА_1 2-Б/1, та надання її в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю Район Успішний ; визнання недійсним договору оренди землі від 05 липня 2017 року, укладеного між Одеською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Район Успішний , посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чужовською Н. Ю., зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 1373; визнання недійсним договору оренди землі від 05 липня 2017 року, укладеного між Одеською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Район Успішний , посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чужовською Н.Ю ., зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 1374, відмовити повністю.
Рішення може бути оскаржено до Одеського апеляційного суду шляхом подання до Київського районного суду м. Одеси апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя Пучкова І. М.
Суд | Київський районний суд м. Одеси |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2019 |
Оприлюднено | 22.04.2019 |
Номер документу | 81300882 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Київський районний суд м. Одеси
Пучкова І. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні