ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 квітня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/379/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Головка А.Б.,
за участю:
секретаря судового засідання - Крутько О.В.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вакір" до Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.
В С Т А Н О В И В:
30 січня 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Вакір" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання припиненим публічне обтяження - податкову заставу, яка була зареєстрована 9 жовтня 2014 року за № 14575209 в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, в частині обтяження автобусу марки ЛАЗ 695Н СПГ, державний реєстраційний номер НОМЕР_1, шасі № WO 175353, білого кольору 1998 року випуску, а також автобусу БАЗ АО79.25, державний реєстраційний номер НОМЕР_2, шасі Y7FA0792580006272, 2008 року випуску, внаслідок реалізації відповідачем прав, що випливають із її змісту, а саме: реалізації 24 липня 2018 року автобусів на цільовому аукціоні з продажу активів ПрАТ «Автотранспортне підприємство No 15347» , ідентифікаційний код 03399439, які перебувають в податковій заставі; визнання протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у Полтавській області, яка полягала у не вчиненні дій зі звільнення з податкової застави, зареєстрованої 9 жовтня 2014 року за № 14575209 в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, із внесенням відповідних змін до вказаного державного реєстру автобусу ЛАЗ 695Н СПГ № НОМЕР_1, шасі № W0175353, білого кольору 1998 року випуску, а також автобусу марки БАЗ А079.25 № НОМЕР_2, шасі Y7FA0792580006272, 2008 року випуску; зобов'язання звільнити з податкової застави, зареєстрованої 9 жовтня 2014 року за № 14575209 в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, із внесенням даних до вище вказаного Державного реєстру обтяжень рухомого майна автобус марки ЛАЗ 695Н СПГ № НОМЕР_1, шасі № W0175353, білого кольору 1998 року випуску, а також автобус марки БАЗ А079.25 № НОМЕР_2, шасі Y7FA0792580006272, 2008 року випуску.
В обґрунтування позову зазначив, що у липні 2018 року придбав з прилюдних торгів рухоме майно, що належало ПАТ "Автотранспортне підприємство №15347", а саме: автобуси марки ЛАЗ 695Н СПГ № НОМЕР_1, шасі № W0175353, білого кольору 1998 року випуску та БАЗ А079.25 № НОМЕР_2, шасі Y7FA0792580006272, 2008 року випуску. Вказує, що звернувся до відповідача із заявою щодо виключення майна, що належить позивачу на праві приватної власності з податкової застави, однак останній відмовив у знятті обтяжень з майна з посиланням на наявну заборгованість у ПАТ "Автотранспортне підприємство №15347".
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.
Відповідач з поданим позовом не погодився, надіслав до суду відзив на позовну заяву, у якому зазначив, що у зв'язку з наявністю у ПАТ "Автотранспортне підприємство №15347" податкового боргу та реєстрацію в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна трьох актів опису, згідно яких в податкову заставу описані автобуси ПАТ "Автотранспортне підприємство №15347", вивести окремо з податкової застави 8 реалізованих автобусів не має законних підстав /а.с. 79-80/.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги з підстав, наведених у позовній заяві, та просив їх задовольнити.
Представник відповідача проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні.
Заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, дослідивши матеріали позовної заяви, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини.
З матеріалів справи вбачається, що у зв'язку з несплатою ПАТ "Автотранспортне підприємство 15347" узгоджених грошових зобов'язань у встановлений Податковим кодексом України строк, податковим керуючим складено акт опису майна від 07.10.2014 року № 7/16-02-15-54, який в цілому містить відомості про 10 автобусів боржника, зокрема, автобус марки ЛАЗ 695Н СПГ № НОМЕР_1, шасі № W0175353, білого кольору 1998 року випуску, а також автобус марки БАЗ А079.25 № НОМЕР_2, шасі Y7FA0792580006272, 2008 року випуску /а.с. 82/.
09.10.2014 до Державного реєстру обтяжень рухомого майна внесено запис про обтяження 14575209; вид обтяження: публічне обтяження; тип обтяження: податкова застава; об'єкт обтяження: активи платника податків згідно з актом опису від 07.10.2014 №7/16-02-15-54; обтяжувач - Комсомольське відділення Кременчуцької ОДПІ ГУ Міндоходів у Полтавській області; боржник: ПАТ "Комсомольське автотранспортне підприємство 15347"; підстава обтяження: п. 89.2 ст. 89 Податкового кодексу України /а.с. 54-57/.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 21.11.2017 у справі №816/1821/17 надано Головному управлінню ДФС у Полтавській області дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу Приватного акціонерного товариства "Автотранспортне підприємство № 15347" у розмірі 1 059 712 грн. 93 коп. за рахунок майна Приватного акціонерного товариства "Автотранспортне підприємство № 15347", що перебуває у податковій заставі.
Судом встановлено, що 24 липня 2018 року проведено цільовий аукціон з продажу активів Приватного акціонерного товариства "Автотранспортне підприємство № 15347", які перебувають у податковій заставі, організатор аукціону - Центральна універсальна біржа, на якому реалізовано описане майно, а саме: автобус марки ЛАЗ 695Н СПГ № НОМЕР_1, шасі № W0175353, білого кольору 1998 року випуску, автобус марки БАЗ А079.25 № НОМЕР_2, шасі Y7FA0792580006272, 2008 року випуску.
Переможцем аукціону визначено ТОВ "Вакір" /а.с. 36-37/.
08.08.2018 між позивачем та ПАТ "Автотранспортне підприємство № 15347" укладено договори купівлі-продажу вищевказаного майна та підписано акти приймання-передачі транспортних засобів /а.с. 38-43/.
11.01.2019 позивач звернувся до ГУ ДФС у Полтавській області з листом щодо звільнення рухомого майна з податкової застави із внесенням відповідних даних до Державного реєстру обтяжень рухомого майна /а.с. 59/.
Листом від 25.01.2019 №3251/10/16-31-17-02-23 відповідач відмовив ТОВ "Вакір" у знятті обтяжень з майна посилаючись на те, що у зв'язку з наявністю у ПАТ "Автотранспортне підприємство №15347" податкового боргу та реєстрацію в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна трьох актів опису, згідно яких в податкову заставу описані автобуси ПАТ "Автотранспортне підприємство №15347", вивести окремо з податкової застави 8 реалізованих автобусів не має законних підстав /а.с. 66-67/.
Вважаючи таку відмову необґрунтованою, а свої права та охоронювані законом інтереси порушеними, позивач звернувся з позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно із п.87.2 ст.87 Податкового кодексу України джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Статтею 88 Податкового кодексу України встановлено, що з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов'язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.
Положеннями ст.89 Податкового кодексу України врегульовано питання виникнення права податкової застави.
Згідно п. 89.3 ПК України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред'являється платнику податків, що має податковий борг.
Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Водночас, ст. 93 ПК України чітко визначено підстави звільнення з податкової застави.
Суд відмічає, що позиція контролюючого органу у відмові у звільненні майна з податкової застави, яке було продано на цільовому аукціоні ґрунтується на тому, що податковий борг ПАТ "Автотранспортне підприємство №15347" погашено не у повному обсязі та вивести окремо з податкової застави 8 реалізованих автобусів не має законних підстав, а тому відсутні підстави для звільнення майна з податкової застави.
Однак, відповідач при цьому не враховує вимоги п. 93.4 ПК України згідно якого, у разі продажу майна, що перебуває у податковій заставі, відповідно до статті 95 цього Кодексу таке майно звільняється з податкової застави (із внесенням змін до відповідних державних реєстрів) з дня отримання контролюючим органом підтвердження про надходження коштів до бюджету від такого продажу.
Відповідачем не заперечується факт продажу майна ПАТ "Автотранспортне підприємство №15347", яке перебувало у податковій заставі.
Також відповідачем не заперечується факт надходження коштів від продажу такого майна.
ОСОБА_3 обтяжень регламентується Законом України "Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень", Порядком ведення Державного реєстру обтяжень рухомого майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2004 №830 (надалі - Порядок), та Інструкцією про порядок ведення Державного реєстру обтяжень рухомого майна та заповнення заяв, затвердженою наказом Міністерства юстиції України від 29.07.2004 №73/5 (надалі - Інструкція).
Вищевказаними нормативними документами врегульовано механізм та порядок внесення інформації до ОСОБА_3 обтяжень.
Згідно абз. 4 п. 5 Порядку державна реєстрація податкової застави, предметом якої є рухоме майно, проводиться податковим керуючим, яким складено акт опису, повноваження якого передбачені абз. 5 п. 2 Порядку, зокрема, надання послуг з державної реєстрації відомостей про виникнення, зміну, припинення обтяжень, а також звернення стягнення на предмет обтяження.
Поряд з цим, п. 3.6 Інструкції визначено перелік можливих змін до предмету обтяження рухомого майна в ОСОБА_3 обтяжень. Зокрема, встановлено, що залежно від типу зміни, яку потрібно здійснити, обирається відповідне значення: "заміна предмета", "вилучення предмета", "додавання предмета" або "виправлення предмета".
Відповідно до абз. 3 п. 6 Порядку такі зміни здійснюються податковим керуючим на підставі сформованої ним заяви за допомогою програмних засобів ведення ОСОБА_3 обтяжень, тобто шляхом безпосереднього доступу до зазначеного реєстру.
Відповідно до ст.41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Згідно ст. 391 ЦК України, власник майна має право вимогами усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов до висновку, що відповідач безпідставно відмовляє у звільненні майна з податкової застави.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Суд зазначає, що під бездіяльністю розуміється пасивна поведінка суб'єкта владних повноважень, яка може мати вплив на права, свободи чи інтереси фізичних або юридичних осіб, в тому числі не прийняття рішення у випадках, коли таке рішення повинно бути прийнято відповідно до вимог закону. Сама по собі бездіяльність - це триваюча пасивна поведінка суб'єкта, яка виражається у формі невчинення дії (дій), яку він зобов'язаний був і міг вчинити.
Оскільки питання про звільнення з податкової застави, зареєстрованої 09.10.2014 за №14575209 в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, автобуса марки ЛАЗ 695Н СПГ № НОМЕР_1, шасі № W0175353, білого кольору 1998 року випуску та автобуса марки БАЗ А079.25 № НОМЕР_2, шасі Y7FA0792580006272, 2008 року випуску, на підставі заяви позивача так і не було вирішено станом на момент розгляду справи судом, то суд погоджується із доводами позивача, що мала місце протиправна бездіяльність з боку відповідача.
Відповідно до п. 4 ч. 1 статті 5 КАС України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.
Приймаючи до уваги вищенаведене, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у Полтавській області щодо не звільнення з податкової застави, зареєстрованої 09.10.2014 за №14575209 в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, рухомого майна - автобус марки ЛАЗ 695Н СПГ № НОМЕР_1, шасі № W0175353, білого кольору 1998 року випуску, автобус марки БАЗ А079.25 № НОМЕР_2, шасі Y7FA0792580006272, 2008 року випуску.
Обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, з метою повного захисту прав та інтересів позивача, суд вважає за необхідне зобов'язати Головне управління ДФС у Полтавській області звільнити з податкової застави рухомого майна автобус марки ЛАЗ 695Н СПГ за № НОМЕР_1, шасі № W0175353, білого кольору, 1998 року випуску, та автобус марки БАЗ А079.25 за № НОМЕР_2, шасі № Y7FА0792580006272, 2008 року випуску, відповідно до чинного законодавства.
Стосовно вимог позивача щодо визнання припиненим публічне обтяження - податкову заставу, яка зареєстрована 9 жовтня 2014 року за № 14575209 в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, в частині обтяження автобусу марки ЛАЗ 695Н СПГ, державний реєстраційний номер НОМЕР_1, шасі № W0175353, білого кольору 1998 року випуску, а також автобусу БАЗ А079.25, державний реєстраційний номер НОМЕР_2, шасі Y7FA0792580006272, 2008 року випуску, внаслідок реалізації відповідачем прав, що випливають із її змісту, а саме: реалізації 24 липня 2018 року автобусів на цільовому аукціоні з продажу активів ПрАТ «Автотранспортне підприємство № 15347» , ідентифікаційний код 03399439, які перебувають в податковій заставі, суд виходить з такого.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Припинення податкової застави визначено ст. 93 ПК України.
Відповідно до вказаної норми ПК України, майно платника податків звільняється з податкової застави з дня: отримання контролюючим органом підтвердження повного погашення суми податкового боргу в установленому законодавством порядку; визнання податкового боргу безнадійним; набрання законної сили відповідним рішенням суду про припинення податкової застави у межах процедур, визначених законодавством з питань банкрутства; отримання платником податків рішення відповідного органу про визнання протиправними та/або скасування раніше прийнятих рішень щодо нарахування суми грошового зобов'язання або його частини (пені та штрафних санкцій) внаслідок проведення процедури адміністративного або судового оскарження.
Підставою для звільнення майна платника податків з-під податкової застави та її виключення з відповідних державних реєстрів є відповідний документ, що засвідчує закінчення будь-якої з подій, визначених підпунктами 93.1.1 - 93.1.5 пункту 93.1 цієї статті.
Відповідно до положень ст. 93 ПК України, п. 24 постанови КМ України від 05.07.2004 року № 830 "Про затвердження Порядку ведення Державного реєстру обтяжень рухомого майна" повноваження щодо припинення податкової застави та внесення відповідного подання до реєстру віднесені до компетенції податкових органів. Оскільки суд не може підмінювати собою орган державної влади, суд вважає позовні вимоги в цій частині такими, що не підлягають задоволенню.
Таким чином, адміністративний позов ТОВ "Вакір" підлягає задоволенню частково.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За змістом частини 3 статті 139 Кодексу при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Беручи до уваги те, що позивач при поданні позову сплачено судовий збір у розмірі 3842 грн., і суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, сума судових витрат, яка підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Полтавській області, пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, складає 1921 грн.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Вакір" (вул. Добровольського, 2, м. Горішні Плавні, Полтавська область, 39800, код ЄДРПОУ 39179373) до Головного управління ДФС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 39461639) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у Полтавській області щодо не звільнення з податкової застави, зареєстрованої 09.10.2014 за №14575209 в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, рухомого майна - автобуса марки ЛАЗ 695Н СПГ за № НОМЕР_1, шасі № W0175353, білого кольору, 1998 року випуску.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у Полтавській області щодо не звільнення з податкової застави, зареєстрованої 09.10.2014 за №14575209 в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, рухомого майна - автобуса марки БАЗ А079.25 за № НОМЕР_2, шасі № Y7FА0792580006272, 2008 року випуску.
Зобов'язати Головне управління ДФС у Полтавській області звільнити з податкової застави рухомого майна автобус марки ЛАЗ 695Н СПГ за № НОМЕР_1, шасі № W0175353, білого кольору, 1998 року випуску, відповідно до чинного законодавства.
Зобов'язати Головне управління ДФС у Полтавській області звільнити з податкової застави рухомого майна автобуса марки БАЗ А079.25 за № НОМЕР_2, шасі № Y7FА0792580006272, 2008 року випуску, відповідно до чинного законодавства.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Вакір" (вул. Добровольського, 2, м. Горішні Плавні, Полтавська область, 39800, код ЄДРПОУ 39179373) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1921 грн (одна тисяча дев'ятсот двадцять одна гривня) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної Фіскальної служби у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39461639).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення .
Повне рішення складено 19 квітня 2019 року.
Суддя А.Б. Головко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2019 |
Оприлюднено | 23.04.2019 |
Номер документу | 81332052 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.Б. Головко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні